Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

We zijn eruit! -> Bij welk(e) ras(sen) passen wij goed?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Aantal honden: 2

Re: Bij welk(e) ras(sen) passen wij goed?

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Ik moest bij je beschrijving ook gelijk aan een werklijn golden of Fudge-baby denken :D

Het is ook al genoemd maar ik denk inderdaad dat er ook wel genoeg (buitenlandse) asielhonden goed kunnen passen in het plaatje. Zelf zou ik dan wel gaan voor eentje al in Nederland, zodat je beter beeld hebt wat je krijgt. Maar zoals je schrijft eerst een pup opvoeden en dan als tweede hond een leuke kruising is ook een mooie.

Ik ben benieuwd naar wat jullie keuze gaat worden. Zoeken jullie op korte termijn of mag het gerust nog een hele tijd duren?
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Ongelezen bericht door annnie »

Ik denk dat je gewoon eens een aantal rassen in het echt moet gaan ontmoeten. Kijken of je ergens een klik mee hebt. Want er past heel veel binnen wat jullie willen.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

cooperv schreef:Ik denk dat je gewoon eens een aantal rassen in het echt moet gaan ontmoeten. Kijken of je ergens een klik mee hebt. Want er past heel veel binnen wat jullie willen.

Dat denk ik ook. En je mag best een beetje in je eigen belang denken hoor. Natuurlijk moet karakter belangrijker zijn dan uiterlijk, maar je zit er wel zo'n 14 jaar mee 'opgezadeld', dus het moet voor jezelf ook wel iets meer zijn dan dat het op papier zo goed past :wink:
Bij mij zou een golden retriever bijvoorbeeld ook passen, misschien nog wel meer dan een herder, maar ik heb er niet echt een wauw-gevoel bij zegmaar, hoe leuk en lief ik ze ook vind. Dus dat valt dan voor mij af.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

En een Lapinporokoira? Wel vocaal geloof ik, maar volgens mij passen die ook goed in je zoekprofiel!
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Werklijn golden kan prima naast t paard hoor! En ik vond ze ideaal, maar ben bevooroordeeld. :pffff:

Overigens zijn goldens weliswaar flegmatiek, maar qua tolerantie scoren labjes beter.
Balance_P
Actief
Mijn ras(sen): Labrador!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Balance_P »

Oooh Jazzy <3 Wat een leukerd! :I:

Die kende ik nog niet Johnny Jones, thanks!

@hakunamatata, lange termijn. Ik werk momenteel nog 32 uur. Ik hoop eerste kwartaal komend jaar drie dagen te gaan werken
en thuis meer op eigen bedrijf te gaan richten. En vanaf daar het kantoorwerk alleen maar meer af te bouwen. We willen, mochten we eerst een pupje willen, dit in onze zomervakantie plannen
zodat vriendlief er ook de eerste fase veel bij kan zijn. Dus zal ergens tussen juni en oktober 2019 worden.

Emma, ja die vind ik idd net wat te klein.. :engel:

En zeker een goede tip, het echt leren kennen van bepaalde rassen. En eens veertje, al blijf ik dit ergens lastig vinden haha.
We willen vooral echt een maatje vinden, dat vinden we het allerbelangrijkst.

Anne&Taar, goed om te weten haha :D En thanks!

Samenvattend nu jullie posts uitgebreid doorgenomen met vriendlief en wat er in ons hoofd is blijven hangen als opties nav jullie fijne hulp!;

- werklijn Labrador (oeoeh fudge babies! haha)/Golden
- Curly coated retriever
- Vizla
- evt Weimaraner (teef)
- evt Dalmatiër (teef)
- Duitse staande

Ik ga ook nog eenmaal de herders bekijken, of er toch niet een type is die toch in ons plaatje past hihi.

:flower:
Laatst gewijzigd door Balance_P op 10 okt 2018 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Balance_P schreef: Ik ga ook nog eenmaal de herders bekijken, of er toch niet een type is die toch in ons plaatje past hihi.
Misschien is een Shiloh shepherd wel wat? Al weet ik niet in hoeverre die waaks zijn.
Balance_P
Actief

Oops Tara, aangepast :mrgreen: Even verder gelezen op internet, denk inderdaad dat deze hond wellicht nog meer uitdaging nodig heeft dan wij mogelijk (maar dat moet ik eens goed overdenken) leuk vinden/kunnen bieden. Fijn dat je het aangeeft.

Emmalinde, ja die kennen we, dank!
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik zou een kruising ook zeker niet uitsluiten. Kwam er zelf ook niet uit welk ras er nu bij moest komen... ook een buitenlandertje was niet uitgesloten, en toen kwam ik het nest tegen waar Ayla uit komt. Een kruising die compleet aan mijn wensen voldeed (ok, dat baardje had van mij niet gehoeven :cool2:), maar qua karakter past het helemaal.

Ze zou ook heel goed in je plaatje passen, maar Ayla krijg je niet en voor pups is ze nog veel te jong :Q:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

ik heb 2 witte herder na elkaar gehad , allebei heel verschillend van karakter maar allebei heerlijke lieve honden :I: waaks wel maar heel lief met de kleinkinderen en Buster was ""de"" aaihond van de buurt

ook allebei herplaatsers dus wel schaafwerk maar dat vind ik juist ook weer heel leuk .

nu heb ik sinds kort een kruising herder , ook weer herplaatser -- nu van mp --maar tot nu toe ook weer een heerlijk beest dus ook daar kun je naar kijken.
ik wilde bewust geen buitenlandse hond :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Balance_P
Actief

Haha al die mensen die hun honden zelf maar willen houden... pfff! ;) Maar ik sluit het inderdaad zeker niet uit!

Ik zal eens een ronde herplaatsers doen, en zeker ook tegen die tijd nog mochten we niet def nog voor een ras / kruising gevallen zijn.
Klinkt goed de verhalen die ik hier hoor! Ik ben wel heel bang als ik dat doe dat ik straks met 30 honden thuis wil komen :engel:
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Wat leuke, die voorpret! En heel herkenbaar ook :D Ik ben ongeveer een jaar lang bezig geweest met de voorbereiding op een tweede hond. Superleuk om over al die verschillende rassen te lezen, en om met fokkers in gesprek te gaan over 'hun' ras.

Omdat mijn voorliefde ligt bij rasgroep 6 en 8, ben ik in het voorjaar bij de gundogshow in Papendal geweest. En omdat ik uiteindelijk bedacht had dat ik heel graag een Dalmatiër (teef) wilde, heb ik ook een Clubmatch van de NCDH bezocht. Het schetst misschien niet direct een goed beeld van de karakters, maar het is wel een goede plek om eens een gesprek met de eigenaren aan te knopen. Dat zou ik (ook) zeker aanraden.

En toen... kwam Abel :engel: Een middelmaatje waarvan we geen idee hebben welke rassen er allemaal in zitten. :LOL: Tja, zo kan het ook gaan ;-)
Stippelteam
Zeer actief
Mijn ras(sen): dalmatiers
Aantal honden: 3
Contacteer:

Bij welk(e) ras(sen) passen wij goed?

Ongelezen bericht door Stippelteam »

natalie schreef:Wat leuke, die voorpret! En heel herkenbaar ook Afbeelding Ik ben ongeveer een jaar lang bezig geweest met de voorbereiding op een tweede hond. Superleuk om over al die verschillende rassen te lezen, en om met fokkers in gesprek te gaan over 'hun' ras.

Omdat mijn voorliefde ligt bij rasgroep 6 en 8, ben ik in het voorjaar bij de gundogshow in Papendal geweest. En omdat ik uiteindelijk bedacht had dat ik heel graag een Dalmatiër (teef) wilde, heb ik ook een Clubmatch van de NCDH bezocht. Het schetst misschien niet direct een goed beeld van de karakters, maar het is wel een goede plek om eens een gesprek met de eigenaren aan te knopen. Dat zou ik (ook) zeker aanraden.

En toen... kwam Abel :engel: Een middelmaatje waarvan we geen idee hebben welke rassen er allemaal in zitten. Afbeelding Tja, zo kan het ook gaan ;-)
Haha was erg leuk jullie te ontmoeten op de clubmatch,

Dan zal ik even mijn praatje houden over de dalmaat,
Ja er zijn reuen die etterbakken zijn, maar dit ligt ook een beetje hoe je er zelf mee omgaat, de reuen die wij hier thuis hebben zijn zo makkelijk met andere reuen en teven
Ook de reuen die hier komen logeren zijn erg makkelijk... nog nooit problemen gehad.
Iedereen denkt altijd maar dat teven zo makkelijk zijn maar die zijn tijdens loosheden soms echt niet te genieten hoor hahaha.

Fotomodellen zijn het wel ja!
Afbeelding

Ik denk dat een dalmaat best goed in jullie plaatje past.
Mocht je nog meer willen weten stuur gerust een pb Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Tara schreef:
Chihuahua-paws schreef:Bijv een Duitse staande hond of Weimaraner.

Ik lees nu jou verhaal over vreemde buur de tuin in. Als dat betekend dat er meerdere vreemde mensen je terrein op kunnen komen. Zou ik de herder iig vergeten.
Nou, dat jachtgedrag van de Duitse staande of de Weimaraner zou voor mij geen reden zijn om er niet aan te beginnen. Ik vind rasgroep 7 zelfs reuzegoed te trainen in het beheersbaar maken van die jachtpassie. Dat zowel de DSD als de Weimaraner latent manscherp is zou ik een veel groter bezwaar vinden. Dit gezegd hebbende: geen grotere slijmerd dan de DSD van mijn ex, die is blij met ieder mens dat ze tegenkomt. Schatje! :I:

Ik zou dat zelf niet aan durven als ik konijntjes rond zou hebben huppelen enz. Ik vind het echt wel een leuk ras. Maar ik vind ts zeg maar geschikt voor zowat alles en ze hebben veel te bieden maar juist de jagers lijken me in dat plaatje minder geschikt. Maar dat is mijn mening natuurlijk.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Balance_P schreef: - werklijn Labrador (oeoeh fudge babies! haha)/Golden
Ik zie dat je in Arnhem woont. Wij wonen niet zo ver daar vandaan, in Nijmegen, en hebben twee goldens (en een kruising labrador). Je bent welkom om mijn dames een keer te ontmoeten. Fudge komen we overigens ook vaak tegen in het park en als je die ontmoet, wil je zeker weten een Fudge puppy. Ik vind Fudge de mooiste en liefste labrador die ik ken.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Chihuahua-paws schreef: Ik zou dat zelf niet aan durven als ik konijntjes rond zou hebben huppelen enz. Ik vind het echt wel een leuk ras. Maar ik vind ts zeg maar geschikt voor zowat alles en ze hebben veel te bieden maar juist de jagers lijken me in dat plaatje minder geschikt. Maar dat is mijn mening natuurlijk.
Je moet het verschil snappen tussen een jachthond en een zelfstandig jagende hond.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

idd heel veel honden zouden daar kunnen passen,....... niet dat veel keuze nu de keuze makkelijker maakt :Q:
zelf zou ik altijd gaan voor een resque, dan weet je van te voren wat je krijgt, maar dat is een persoonlijke voorkeur.....in het bos... ik denk wat dan voor mij zou afvallen ,.. langharige vachten, in verband ook met teken en onderhoud, ik zou een makkelijk te onderhouden model kiezen dan ...maar dan is nog de keuze, reuze ..... succes in ieder geval met het kiezen van de mazzelaar :ok:
Balance_P
Actief

@S@ndra@; Haha dat dacht ik eerst ook! Maar ik merk toch dat de reacties hier ons heel erg helpen te filteren, ook doordat er onderling ervaringen worden gewisseld over bepaalde rassen. Hierdoor krijg ik automatisch een beter/breder beeld van het ras. Dus langzaam aan beginnen de eerste kaders zich te vormen haha! En dank voor je mening wat betreft de vachten ook, ik wilde al geen langhaar als het aan mij ligt, maar qua teken daar had ik nog niet eens bij stil gestaan (beetje naïef van mij) maar daar hebben we er veel van inderdaad! En dank je wel, ik ben benieuwd waar we komend jaar mee gaan thuiskomen haha. En wat maak je mooie foto's! :I:

@Zinodo: Dank je wel! We hebben die tip eerder gehad en dat is inderdaad precies wat ik nu wil gaan doen! We hebben er al helemaal zin in :D En goed om te weten van de DS, dat is denk ik precies wat het voor ons is, als het vanaf begin af aan goed bespreekbaar te maken valt met de hond, is er volgens mij weinig aan de hand. Als je het goed doet als eigenaar natuurlijk haha. Leuke honden heb je trouwens!

@Heavy: Klopt! Het is een wooncamping met chalets/blokhutten etc. waar permanente bewoning mag. Bewaking is inderdaad niet tot amper nodig. Als er iemand s'nachts in wil breken zou een tikje waaksheid natuurlijk fijn zijn maar staat absoluut laag op mijn lijstje gezien de andere wensen tov onze hond.

@Cleva; haha nee zo had ik hem nog niet helemaal gelezen, maar leuk om te lezen! We willen graag tussen komend jaar en de 2 jaar daarop volgend 2 honden. We hebben daarbij nu het beeld van 1x een pup en 1x en kant en klare, zoals je dat zo mooi noemt haha. We hebben beiden vanuit de jeugd wel ervaring met (grote) honden echter beiden nog nooit een hond vanaf 0 opgevoed. Ik merk dat ik heel erg blijf switchen tussen eerst volledig alles ervaren met een pupje (met begeleiding van cursus/ervaren mensen/boeken/fokker etc.) en dan met enige ervaring een herplaatser een mooi huis kunnen bieden. Tegelijkertijd is een pupje natuurlijk ook weer een enorme verantwoordelijkheid en zeker niet minder 'lastig'. En ik ga niet zomaar rassen daarom aan de kant zetten inderdaad (jachtpassie), zeker niet als ik ze zelf niet ontmoet heb en uit betrouwbare bron meer weet over de (her)opvoeding, wel vanuit het 'beginners'oogpunt tho.

@Belle; graag! Wat een leuk aanbod, ik ga je een PB sturen! :flower: Zou helemaal leuk zijn als we Fudge tegenkomen haha!

@Kells: Ja die heb ik geloof ik wel eens bekeken, thanks voor de tip!

@Stippelteam: Wat een leuk bericht, dank je wel voor je het delen van je ervaring! Ik ga je zeker een pb sturen! En gave foto! :I:

@Natalie; haha zo zie je maar, soms komen honden ook bij jou op je pad in plaats van andersom! Superleuk! :D
dagmar88
Zeer actief

Balance_P schreef: @Heavy: Klopt! Het is een wooncamping met chalets/blokhutten etc. waar permanente bewoning mag. Bewaking is inderdaad niet tot amper nodig. Als er iemand s'nachts in wil breken zou een tikje waaksheid natuurlijk fijn zijn maar staat absoluut laag op mijn lijstje gezien de andere wensen tov onze hond.
:engel: Neem er een klein keesje bij. Die stuurt de grote wel aan. En twee is veel leuker.
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zie bij jullie een korthaar Collie ook wel hoor. Prima trainbaar, weinig tot geen jachtgedrag, sociaal naar mens en dier.
Dit is een sable, maar je hebt ze ook in black tri en merle.
Het enige nadeel dat ik daarbij kan verzinnen is dat ze zoals de meeste Collies gevoelig zijn voor harde geluiden. Maar daar zul je midden in de bossen niet snel last van hebben ;-)
Ze leken mij ook erg fijn. Tot hier die verhalen van triss. En dit.
Persistence schreef:1. het geblaf
2. het geblaf
3. het geblaf

Het gaat, zoals de onderbuurman al aan mij beschreef, door merg en been.

Ohja, en dat er maar 2 energiestandjes op zitten. 0 en 100. Doseren is er niet bij.
En niet alleen gevoelig voor harde geluiden, ook voor normaal stemgeluid.
Prima als het je ligt, maar als stabiele hond zou ik ze niet aanprijzen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef:Met 'geblaf' veeg ik mijn inmiddels dunne billen af. Ik heb ook een ras waarvan iedereen schreeuwt dat het blaffers zijn en ik hoor ze maar zelden.
Kwestie van opvoeden.
Glenn was ook geen blaffer. Volgende week krijg ik weer twee collies te logeren en die hoor je niet al had je het graag :LOL:
En ja, Collies kúnnen zenuwlijers zijn. Ik zou wel heel goed de ouders bekijken en als het kan de lijnen waar ze uit komen. Ik heb meerdere kortharen gekend en die waren prima. Ik zou het zo aandurven hoor ;-)
KLIK
Ik denk ook wel dat ze voor een heel eind aan het wensenlijstje voldoen, mits je inderdaad goed let op de lijnen en ouderdieren, zeker wat betreft gevoeligheid/nervositeit.
Mila zou er ook best goed aan voldoen, behalve dan de langharige vacht. Ze is eigenlijk alleen vocaal als ze speelt en ze is een beetje waaks - ze slaat af en toe wel aan op vreemde dingen of de deurbel, maar iedereen wordt hier verder met een brede kwispel onthaald. Een actief buitenleven zou haar heel goed passen en recreatief een hondensport beoefenen en trainen ook. Ze is sociaal, jaagt totaal niet en is wel gevoelig, maar in een rustige omgeving geeft dat (in ieder geval voor mij) nauwelijks problemen - het is meer dat bij drukte en veel indrukken haar emmertje snel vol zit. Die gevoeligheid moet je ook gewoon een beetje liggen in de omgang met je hond, sommige mensen kunnen daar van nature beter mee uit de voeten dan anderen.
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Een australian kelpie zou ook in het plaatje passen, mits er van het begin af aan een goede opvoeding wordt gegeven. Vooral het blaffen zou ik in het begin heel goed bijsturen, dan heb je een gouden hond aan een kelpie.
Groetjes Charlie

Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als je niet te veel last wilt van haren, moet je inderdaad alle stockhaar vermijden. Korte haartjes blijven gemakkelijk steken. Dus als je geen trimvacht wilt en zo min mogelijk last van haren in huis, kun je het beste een gladde langhaar nemen (liefst zonder ondervacht ;) ). Die haren vlokken bij elkaar en pak je zo op. Intact hebben ze meestal maar 1 of 2 periodes in het jaar dat ze wat meer verharen, maar verder merk je er weinig van. Ga je echter castreren, neem dan niet zo'n gladde langhaar, want dan krijg je een verharende hond die toch ook regelmatig flink ontwold moet worden, zonder duidelijke rui-periodes. Voor ik aan de gladde langharen begon dacht ik dat je die wel heel regelmatig zou moeten kammen. In de praktijk is het eens in de 2 a 3 weken dat ik het doe (hoeft in principe niet eens, maar dan valt het me eerder op als ze gaan ruien) en in de rui 2 of 3 keer in de week
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Nanna schreef:
Célie schreef:
Johnny Jones schreef:Kijk eens naar een stockhaar Zwitserse witte herder als je herders zo gaaf vindt. Die zijn gemiddeld wat milder dan veel andere herders en dan ook nog eens hartstikke fotogeniek voor je fotoshoots!
Beperkte verharing / kortharig is gewenst (maar is in het grote geheel een onbelangrijker detail) collega van mij heeft er 1 en ik werd gillend gek als ik zie hoeveel die van haar verhaart.
Alle stokharen verharen als malloten ;-) Als je weinig haar wilt kun je beter een waterhond nemen. Of een langharig ras.
Onze langstock verhaart niet veel. Maar goed, mijn referentie is een Mastin :F:
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Ik zou in jouw geval waarschijnlijk naar een leuke kruising opzoek gaan die me aanspreekt waar dogachtigen bloed in zit.
Duitse Dog, Mastiff, Newfoundlander, bijv. gekruist met iets wat lichamelijk veel beter in elkaar zit.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Ik zou in jouw geval waarschijnlijk naar een leuke kruising opzoek gaan die me aanspreekt waar dogachtigen bloed in zit.
Duitse Dog, Mastiff, Newfoundlander, bijv. gekruist met iets wat lichamelijk veel beter in elkaar zit.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Balance_P schreef:
Ik ga ook nog eenmaal de herders bekijken, of er toch niet een type is die toch in ons plaatje past hihi.

:flower:
Ik denk dat een Mechelse herder teef prima bij jullie zou passen. Maar ook een Duitse Herder teef uit werklijnen of van een boerderij zou een prima hond zijn voor jullie. Over vreemden op je erf zou ik me niet zo druk maken, het zijn geen monsters. Ik vind de gemiddelde dogachtige veel gevaarlijker wakers. Bij de witte herder zou ik me heel goed inlezen en heel veel fokkers meermaals bezoeken, daar zitten veel heel overgevoelige tot ronduit heel bange honden tussen.

Maar de Viszla zie ik ook wel zitten bij jullie. Hoeft niet perse uit werklijnen, de doorsnee Viszla is een prima hond. De Duitse Staande past ook zeker in jullie plaatje.

Ik vind de collies niet heel stabiel, als groep. Ik vind de setters, behalve wss die van Kells was, over het algemeen enorme zenuwlijers, de Gordon nog t minst, maar daarvan vind ik de reuen niet heel erg tolerant.

De ultieme hond voor al jullie wensen is eigenlijk een Jack Russell, maar ja die is veel te klein :mrgreen:
Gr. Aniek

Afbeelding
Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar

Ongelezen bericht door Sabi85 »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef:Ik zie bij jullie een korthaar Collie ook wel hoor. Prima trainbaar, weinig tot geen jachtgedrag, sociaal naar mens en dier.
Dit is een sable, maar je hebt ze ook in black tri en merle.
Het enige nadeel dat ik daarbij kan verzinnen is dat ze zoals de meeste Collies gevoelig zijn voor harde geluiden. Maar daar zul je midden in de bossen niet snel last van hebben ;-)
Ze leken mij ook erg fijn. Tot hier die verhalen van triss. En dit.
Persistence schreef:1. het geblaf
2. het geblaf
3. het geblaf

Het gaat, zoals de onderbuurman al aan mij beschreef, door merg en been.

Ohja, en dat er maar 2 energiestandjes op zitten. 0 en 100. Doseren is er niet bij.
En niet alleen gevoelig voor harde geluiden, ook voor normaal stemgeluid.
Prima als het je ligt, maar als stabiele hond zou ik ze niet aanprijzen.
De korthaar collie lijkt mij inderdaad te gevoelig (en te waaks) om in het plaatje te passen.
En ze verliezen kilo's haar :schrik: :lol1:

Van de herders lijkt de kelpie mij het meest geschikt.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Tara schreef:
Chihuahua-paws schreef:
Tara schreef:
Nou, dat jachtgedrag van de Duitse staande of de Weimaraner zou voor mij geen reden zijn om er niet aan te beginnen. Ik vind rasgroep 7 zelfs reuzegoed te trainen in het beheersbaar maken van die jachtpassie. Dat zowel de DSD als de Weimaraner latent manscherp is zou ik een veel groter bezwaar vinden.

Ik zou dat zelf niet aan durven als ik konijntjes rond zou hebben huppelen enz. Ik vind het echt wel een leuk ras. Maar ik vind ts zeg maar geschikt voor zowat alles en ze hebben veel te bieden maar juist de jagers lijken me in dat plaatje minder geschikt. Maar dat is mijn mening natuurlijk.
Ik heb jarenlang kleine knagertjes naast mijn staande honden gehad, ging prima.
Als het spul vanuit de ren weer in het hok moest liet ik onbekommerd alles openstaan, de honden kwamen er echt niet aan hoor.
Dit zijn juist honden, die goed trainbaar zijn en hoewel het natuurlijk heus wel de nodige inspanning verlangt is het jachtgedrag prima beheersbaar te krijgen. Je moet je alleen wel realiseren dat het wel honden zijn die je altijd met een schuin oog in de gaten moet blijven houden in de natuur. Het blijven namelijk wel, net als alle andere honden, smerige opportunisten.
Overigens zit jagen in vrijwel alle honden en wat ik zich doorgaans in het woud hoor en zie misdragen is vrijwel altijd iets uit de niet-jachthondensectie. :wink:
:ok:
Ik ken ook andere verhalen. Mij leek het daarom minder geschikt. Er zijn zoveel rassen en ik denk dat werkelijk elk ras past. De hond komt letterlijk in een paradijsje als ik het zo lees.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Sabi85 schreef:
Van de herders lijkt de kelpie mij het meest geschikt.
Alsof de kelpie zoveel minder werklust heeft als de border collie.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”