@S@ndra@; Haha dat dacht ik eerst ook! Maar ik merk toch dat de reacties hier ons heel erg helpen te filteren, ook doordat er onderling ervaringen worden gewisseld over bepaalde rassen. Hierdoor krijg ik automatisch een beter/breder beeld van het ras. Dus langzaam aan beginnen de eerste kaders zich te vormen haha! En dank voor je mening wat betreft de vachten ook, ik wilde al geen langhaar als het aan mij ligt, maar qua teken daar had ik nog niet eens bij stil gestaan (beetje naïef van mij) maar daar hebben we er veel van inderdaad! En dank je wel, ik ben benieuwd waar we komend jaar mee gaan thuiskomen haha. En wat maak je mooie foto's!
@Zinodo: Dank je wel! We hebben die tip eerder gehad en dat is inderdaad precies wat ik nu wil gaan doen! We hebben er al helemaal zin in

En goed om te weten van de DS, dat is denk ik precies wat het voor ons is, als het vanaf begin af aan goed bespreekbaar te maken valt met de hond, is er volgens mij weinig aan de hand. Als je het goed doet als eigenaar natuurlijk haha. Leuke honden heb je trouwens!
@Heavy: Klopt! Het is een wooncamping met chalets/blokhutten etc. waar permanente bewoning mag. Bewaking is inderdaad niet tot amper nodig. Als er iemand s'nachts in wil breken zou een tikje waaksheid natuurlijk fijn zijn maar staat absoluut laag op mijn lijstje gezien de andere wensen tov onze hond.
@Cleva; haha nee zo had ik hem nog niet helemaal gelezen, maar leuk om te lezen! We willen graag tussen komend jaar en de 2 jaar daarop volgend 2 honden. We hebben daarbij nu het beeld van 1x een pup en 1x en kant en klare, zoals je dat zo mooi noemt haha. We hebben beiden vanuit de jeugd wel ervaring met (grote) honden echter beiden nog nooit een hond vanaf 0 opgevoed. Ik merk dat ik heel erg blijf switchen tussen eerst volledig alles ervaren met een pupje (met begeleiding van cursus/ervaren mensen/boeken/fokker etc.) en dan met enige ervaring een herplaatser een mooi huis kunnen bieden. Tegelijkertijd is een pupje natuurlijk ook weer een enorme verantwoordelijkheid en zeker niet minder 'lastig'. En ik ga niet zomaar rassen daarom aan de kant zetten inderdaad (jachtpassie), zeker niet als ik ze zelf niet ontmoet heb en uit betrouwbare bron meer weet over de (her)opvoeding, wel vanuit het 'beginners'oogpunt tho.
@Belle; graag! Wat een leuk aanbod, ik ga je een PB sturen!

Zou helemaal leuk zijn als we Fudge tegenkomen haha!
@Kells: Ja die heb ik geloof ik wel eens bekeken, thanks voor de tip!
@Stippelteam: Wat een leuk bericht, dank je wel voor je het delen van je ervaring! Ik ga je zeker een pb sturen! En gave foto!
@Natalie; haha zo zie je maar, soms komen honden ook bij jou op je pad in plaats van andersom! Superleuk!