Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waterbak in de top drie..

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Waterbak in de top drie..

Ongelezen bericht door natalie »

Ik was de hondenbakken ook dagelijks. Dat is automatisme geworden sinds Jip (2 jaar geleden?) Giardia had. Dat ben ik blijven doen. Best een goede gewoonte dus :)
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik moet onze RVS bakken regelmatig even uitsoppen, anders drinkt Luna niet. Schoon water uit een schone bak ja :hmmm: Vito gooit de hoeveelheid water die hij drinkt graag terug in de vorm van kwijl en andere ondefinieerbare smurrie en dat meurt gigantisch. Dus ik was de bakken dagelijks wel even af.
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Grappig, dit onderzoek klopt bij mij! De rvs voerbakken gaan bijna dagelijks de vaatwasser in en de rvs waterbak wordt alleen maar omgespoeld...

Die gaat dus voortaan ook mee de vaatwasser in :ok:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wilma schreef:Buiten maakt het natuurlijk geen snars uit, daar is al het water lekker. :denken:
:mrgreen: Naap wil niet als een vreemde hond er al van heeft gedronken. Báh.
Dan moet de bak eerst omgespoeld en opnieuw gevuld.
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

hier ook rvs bakken.
de etensbak word gewassen na iedere maaltijd.
en de waterbakken schoongespoeld en savonds gewassen, ook
die buiten staan.
schoon is schoon..
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Cleva schreef:En toch heb ik het liever gewoon schoon.
Ik ben niet bang voor bacteriën maar om ze nou moedwillig te gaan zitten kweken. Je wast je eigen servies toch ook?
Ik was de waterbakken ook hoor. Maar ik ga er niet panisch belangrijk over lopen doen of dat 1x per dag of 2x per dag of 1x per week is. En ik drink trouwens ook rustig uit hetzelfde kopje als gister.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Het is ook niet zozeer dat honden er per direct ziek van worden, en een goed gezonde hond zal ook wel wat kunnen hebben, maar voor de wat gevoeligere honden kan het net even iets te veel zijn. Ik sluit bijvoorbeeld niet uit dat het een rol kan spelen bij honden die de stempel 'allergie' krijgen.

Ik was ook niet dagelijks de bakken met een borstel en afwasmiddel, maar wel wekelijks en ga er dagelijks even met een hand door bij het omspoelen voor ik ze opnieuw vul.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

veertje schreef:
Paisley schreef:Ik ga niwt spannend doen over wat bacteriën als die honden van mij net zo makkelijk de stront van de hele kattenpopulatie van de straat naar binnen staan te werken.
Moeten huisdieren ook al meedoen aan die overdreven hygiënedrift?

Een slechte waterkwaliteit is voor landbouwhuisdieren een van de grootste oorzaken van ziektes en verminderde prestaties, dus dat zal voor huisdieren niet anders zijn. Het heeft dus mijns inziens niks met hygiënedrift te maken, maar gewoon zorg dragen voor een gezonde basis. Die kattendrollen zijn jammer, maar ik hoop voor je dat ze minder kattendrollen eten dan dat ze water drinken.
Bij slechte waterkwaliteit bij landbouwhuisdieren denk ik aan waterbakken vol algen, slecht slootwater, blauwalg en kunstmest in het water.
Ik vind dat wat anders dan het heldere water in mijn drinkbak waar misschien wat E.Coli in terug te vinden is.
Mn honden drinken trouwens net zo graag uit de poeltjes regenwater in de tuin waarin de bladeren liggen te rotten
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

De voerbak was ik iedere dag af, geen vaatwasser hier, maar gewoon na het avondeten wordt de bak meegewassen met de normale afwas.
De waterbak spoel ik wel iedere dag om en een paar keer per week afwassen. Met Jessie (ivm Giardia) worden die dingen nu iedere
dag uitgekookt, net als haar Kongs om uit te eten: teiltje, zooi er allemaal tegelijk in en kokend water erop.

Overigens heb ik bakken van keramiek, gewoon omdat ik ze zo leuk vindt :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Ik was de waterbak en de voerbakken misschien eens per half jaar af :schrik:
Afbeelding
Hakkene
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakkene »

Wie heeft nog meer van pure schrik vanmorgen de water- en voerbakken extra goed geschrobd? :-P
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Heavy schreef:het hondensponsje is rose groen en zit in een plastic zakje :lol1:
Ik denk dat het roze sponsje in de top drie bacteriekweken van jouw huishouden staat :mrgreen:

Ik zet de waterbak iets vaker dan wekelijks in de vaatwasser. Vlees krijgen ze op schoteltjes die ik na iedere maaltijd in de vaatwasser zet.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Hakkene schreef:Wie heeft nog meer van pure schrik vanmorgen de water- en voerbakken extra goed geschrobd? :-P
Ik niet :cheer:
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Nanna schreef:
dre schreef:Ik was de voerbakken misschien eens per half jaar af :schrik:
Dat gaat hier niet. Ze eten vlees en dat wordt er allemaal niet frisser op zakmazegge :engel:
Hier ook vlees (en brok), maar ik bedenk mij nu dat ik de voerbakken altijd even afwas nadat ze barf hebben gehad (eens in de 2 weken ofzo).
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Heavy schreef:
veertje schreef:Het is ook niet zozeer dat honden er per direct ziek van worden, en een goed gezonde hond zal ook wel wat kunnen hebben, maar voor de wat gevoeligere honden kan het net even iets te veel zijn. Ik sluit bijvoorbeeld niet uit dat het een rol kan spelen bij honden die de stempel 'allergie' krijgen.

Ik was ook niet dagelijks de bakken met een borstel en afwasmiddel, maar wel wekelijks en ga er dagelijks even met een hand door bij het omspoelen voor ik ze opnieuw vul.
Dat gaat hier dus al niet op :wink: hier worden de bakken dagelijks schoongemaakt en toch 2 gevoelige honden. Misschien juist wel door het schoonmaken
Nu draai je het om. Honden die een gevoelig maag/darmstelsel hebben, hebben sneller last van diarree, jeuk, minder goede vacht etc etc. Ga je hun immuunsysteem nog wat meer belasten met bacteriën in hun drinkwater, dan kunnen ze dus nog wat sneller reageren op afwijkingen in voer, bacteriën en virussen. Dat kan, maar hoeft niet per definitie altijd zo uit te pakken. Het kan maar net dat druppeltje zijn :wink:
Finn is ook wat gevoelig, hij heeft sneller dunne ontlasting en dus probeer ik te zorgen dat er zo min mogelijk extra bacteriële belasting vanuit zijn drinkwater komt. Is het heilig en voorkomt het alle problemen? Nee dat zeker niet (zegt ze op de 3e dag op rij dat ze een hond onder de douche moet zetten wegens diarree..). Maar zoals in het topic te lezen is, is een schone waterbak bij lang niet iedereen iets waar bij stil gestaan wordt. En het is altijd goed om daar wel een beetje bij stil te staan :wink: Zeker als je merkt dat er wat problemen spelen, vage klachten of er heerst een virusje bijvoorbeeld. Let dan even extra op het water, het kan net even wat belasting op het immuunsysteem schelen als het water schoon is. Betekend echt niet dat je dan alleen maar RVS bakken moet kopen en dagelijks moet schrobben :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb ook RVS maar alleen voerbakken worden 2x per dag met warm water en sop schoongemaakt ivm kvv .
Waterbakken als ik denk dat t nodig is. Het water wordt 1x per dag ververst maar onder warme kraan met sop misschien eens per week. Als ze uit plassen en sloten kunnen drinken is een waterbak die niet uitgesopt is niet zo spannend meer...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”