Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

lpc operatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Ik heb dacht ik begrepen dat Ed uit vier dingen kan bestaan.
LPC
LPA
en nog twee.
Het is me wel uitgelegd maar ik ben het alweer vergeten.
Wat is nou eigelijk het verschil tussen die vier, weet iemand dat?
groetjes Marja
P.s heb ik dus twee bloedzuivere rassen met prachtige stambomen, ouders en grootouders supergezond, hebben ze dus mooi alletwee (mijn honden) een erfelijke afwijking :mrgreen:
Wat heb ik nou helemaal aan die stambomen :tong:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

volgens mij: als ik het goed heb begrepen.
zijn lpa en lpc en de rest allemaal verschillende stukjes kraakbeen/bot die kunnen loslaten. dus lpc bijv (weet niet of het zo is) aan de voorkant van de elleboog bijv.
zoek anders ff op google onder LPC. een schat aan info!

en..........mijn hond heeft ook een stamboom, ouders gerontged etc. maar.....dobers hoeven allen op HD gerontgend te worden.
verder is het natuurlijk met alle erfelijke afwijkingen zo dat het niets zegt dat ouders vrij zijn!!! van 2 HD vrije honden zulln er in het nest altijd wel wat hondn zitten die misschien toch HD ontwikkelen.
ook de omgeving en het leefmilieu spelen mee met dit soort dingen. LPC kan ook door trauma ontstaan (struikelen, verkeerd terecht komen, etc)/ verkeerde voeding, storing in de groei, noem het maar op!
een stamboom is geen garantie, nooit geweest ook, maar met ene stamboom weet je wel de komaf van je hond die je anders niet had geweten!
qyan

Scooby schreef:Ow, ik dacht dat ik uit je reactie begreep dat je hem niet meer wilde laten opereren, maar juist wel, dus!? :roll: Sorry, verkeerd begrepen.
Het kan maar zo dat Gyan aan beide ellebogen l.p.c. heeft, hè? Lana had het ook aan beide ellebogen en ze har naast l.p.c. óók nog eens l.p.a. aan beide ellebogen... :?
Ik hoop voor je dat er donderdag wat meer bekend wordt, maar dat zal toch haast wel als je naar een orthopeed gaat? Naar welke orthopeed ga je?
nee ik wil juist wel dat ie geopereerd wordt. maar toen ik met de orthopeed belde voor ene afspraak heb ik hem ook zelf aan de tel gehad.
hij zei toen dat het er vanaf hong of er uberhaupt geopeerd werd omdat ze soms niet opereren. maar ik wil het dus liever wel ;)
ga nu nog ff naar de orthopeed in den haag op de regentesselaan, how heet ie geloof ik. die hefet ook de rest van zijn foto's en hheeft hem al ene keer eerder gerontgend. voor ene operatie ga ik denk ik naar crama, maar hiervoor liever een bekende DA, aangezien qyan panisch is voor artsen!
qyan

Stang schreef:Laat trouwens heel goed bekijken en beoordelen op welke poot hij werkelijk mankt!
Ik wist bijna zeker dat Kaya op rechts mankte, maar de orthopeed zei meteen toen hij haar zag lopen dat het links was 8O . Soms (vaak?) kan je je hier lelijk in vergissen omdat ze juist met de andere poot vreemd gaan lopen om de boel op te vangen.

Maar ongetwijfeld zal de orthopeed hier goed naar kijken.

Succes en sterkte donderdag!
hij mankt nu niet meer hoor, maar toen het 2,5 week terug begon was het overduidelijk rechts, daar zat ook de pijn in met strekken/overstrekken van de elleboog. die poot gebruikt hij ook niet, die bungelde erbij en zette die helemaal niet op de grond :? .
maar gister of eergister begon hij dus ook opeens die linkerpoot iets te ontzien, niet veel, maar iets.
niet mank, maar met zitten of staan toch een beetje optillen.
hij mankt juist helemaal niet meer, maar zet vooral die rechtervoorpoot niet helemaal op de grond, en als ie zelf iets te druk hefet gedaan is dat ook de poot die die weer ontziet.
waarschijnlijk worden van die rechterpoot ook nogmaals foto's gemaakt morgen, maar dan in een andere positie.
en die linkerpoot laat ik zowiezo rontgenen, want daar is geen foto van gemaakt.
ben er nou toch morgen.

wat me de laatste dagen ook opvalt zijn die knikjes in zijn poten.
kon die knikjes al die maanden eigenlijk niet goed plaatsen, wist niet of het nu de voor of achterpoten waren.
maar die kikjes komen nu de laatste dagen overduidelijk uit beide ellebogen.
maar goed, morgen hopelijk meer duidelijkheid
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

qyan schreef:
Scooby schreef:Ow, ik dacht dat ik uit je reactie begreep dat je hem niet meer wilde laten opereren, maar juist wel, dus!? :roll: Sorry, verkeerd begrepen.
Het kan maar zo dat Gyan aan beide ellebogen l.p.c. heeft, hè? Lana had het ook aan beide ellebogen en ze har naast l.p.c. óók nog eens l.p.a. aan beide ellebogen... :?
Ik hoop voor je dat er donderdag wat meer bekend wordt, maar dat zal toch haast wel als je naar een orthopeed gaat? Naar welke orthopeed ga je?
nee ik wil juist wel dat ie geopereerd wordt. maar toen ik met de orthopeed belde voor ene afspraak heb ik hem ook zelf aan de tel gehad.
hij zei toen dat het er vanaf hong of er uberhaupt geopeerd werd omdat ze soms niet opereren. maar ik wil het dus liever wel ;)
ga nu nog ff naar de orthopeed in den haag op de regentesselaan, how heet ie geloof ik. die hefet ook de rest van zijn foto's en hheeft hem al ene keer eerder gerontgend. voor ene operatie ga ik denk ik naar crama, maar hiervoor liever een bekende DA, aangezien qyan panisch is voor artsen!
:ok: Ik kan je Crama absoluut aanbevelen!! Dat is een moordvent!!! Yari is ook bij hem geopereerd!!
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Marja schreef:Ik heb dacht ik begrepen dat Ed uit vier dingen kan bestaan.
LPC
LPA
en nog twee.
Het is me wel uitgelegd maar ik ben het alweer vergeten.
Hoi Marja,

Volgens mij kan ED uit drie dingen bestaan: l.p.a., l.p.c. en OCD.
Marja
Zeer actief

Ik heb het inmiddels allemaal ingetikt bij google en inderdaad dan kun je er hel veel over lezen.
Ook de minder leuke dingen dus. Ik wist dus niet dat er nu een heel grote kans is op o.a. artrose!
Intussen loopt Zara nog steeds mak, maar eerlijk gezegd wil het met "de rust" ook niet zo best lukken.
Ik snap niet hoe jullie dat doen hoor, Zara is 6 mnd. en zo aktief en speels, ik kan dwingen wat ik wil, maar als ze wil spelen of rennen dan doet ze dat toch.
groetjes Marja
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Marja schreef:
Ik heb het inmiddels allemaal ingetikt bij google en inderdaad dan kun je er hel veel over lezen.
Ook de minder leuke dingen dus. Ik wist dus niet dat er nu een heel grote kans is op o.a. artrose!
Intussen loopt Zara nog steeds mak, maar eerlijk gezegd wil het met "de rust" ook niet zo best lukken.
Ik snap niet hoe jullie dat doen hoor, Zara is 6 mnd. en zo aktief en speels, ik kan dwingen wat ik wil, maar als ze wil spelen of rennen dan doet ze dat toch.
groetjes Marja

ff kijken of ik kan quoten
Afbeelding
marcindy
Actief

Ongelezen bericht door marcindy »

Hier effe een succes verhaal om je wat moed te geven,onze zaira is met 9mnd geopereerd aan lpc.Zij liep ook al maanden mank,maar met 6 mnd waren de foto,s nog niet duidelijk genoeg(zwaar verdacht op!!),met 9 mnd wel.Hier is de operatie uitstekend gegaan en is er een los stukje bot verwijdert.Daarna (weer zucht)strenge rust met langzaam aan revalideren.Ik ben na 4 weken 2 keer in de week naar aquadog gegaan voor verdere revalidatie en dat is echt een aanrader,onze da was ook zeer te spreken over het voorspoedige herstel hierdoor.Na ongeveer 2 en halve maand was er niks meer aan haar te zien als ze loopt,en nu heeft ze nooit meer klachten gehad en dat ze alles weer(af en toe denk ik wel eens doe normaal joh met die korte bochtjes :? )
Er was gelukkig nog geen artrose in de elleboog,al krijg je dat in een geopereerde elleboog natuurlijk ook wel na een x aantal jaar.Maar wij zijn natuurlijk heel erug blij met hoe het nu met haar gaat en dat ze vol geniet van haar leven.Ik heb haar wel uit voorzorg op primeval gezet om op die maniet hopelijk wat artrose tegen te gaan ;)

groetjes en heel veel sterkte de komende moeilijke tijd Cindy
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Wedny, SUCCES vandaag bij de orthopeet

en als Gyan geopereerd moet worden kan je misschien met de revalidatie wat met Brigitte (van Alano) afspreken voor wat betreft de Aqua-dog (dacht ik net ineens aan toen ik bovenstaand bericht las), zij heeft tenslotte ook een behoorlijke revalidatie tijd voor de boeg en de aqua-dog is niet echt dichtbij.

Verder zou ik inderdaad voor verdere behandeling naar of Crama of Kappen gaan. Die laatste zit wat verder weg, maar vind ik ook zeer goed en de wachttijden zijn wat korter, niet zo zeer voor een afspraak, maar meer als je al in de wachtkamer zit. Heb nl van een vriendin van mij gehoord dat je voor Crama toch zeker een dag uit moet trekken (al haar afspraken zijn behoorlijk (>1,5 uur) uitgelopen. Tuurlijk is het goed dat hij de tijd neemt, maar ik kan zelf niet echt goed tegen wachten ;)
Bij Kappen tot nog toe nog nooit hoeven wachten (altijd op afgesproken tijd naar binnen) en ondanks dat hij voor Ace bv behoorlijk de tijd moest nemen haastte hij zich niet en ontstond er ook geen grote opstopping van mensen die zaten te wachten, heb dus overigens zelf GEEN ervaring met Crama, heb wel gehoord dat hij zeer kundig is, alleen staat dat lange wachten me tegen (en ik heb veel vrienden en familie in de omgeving van Eersel, dus voor ons is het dan een dagje uit ;) , kan altijd wel ergens terecht)
Marja
Zeer actief

[heel erug blij met hoe het nu met haar gaat en dat ze vol geniet van haar leven.Ik heb haar wel uit voorzorg op primevquote="marcindy"]Hier effe een succes verhaal om je wat moed te geven,onze zaira is met 9mnd geopereerd aan lpc.Zij liep ook al maanden mank,maar met 6 mnd waren de foto,s nog niet duidelijk genoeg(zwaar verdacht op!!),met 9 mnd wel.Hier is de operatie uitstekend gegaan en is er een los stukje bot verwijdert.Daarna (weer zucht)strenge rust met langzaam aan revalideren.Ik ben na 4 weken 2 keer in de week naar aquadog gegaan voor verdere revalidatie en dat is echt een aanrader,onze da was ook zeer te spreken over het voorspoedige herstel hierdoor.Na ongeveer 2 en halve maand was er niks meer aan haar te zien als ze loopt,en nu heeft ze nooit meer klachten gehad en dat ze alles weer(af en toe denk ik wel eens doe normaal joh met die korte bochtjes :? )
Er was gelukkig nog geen artrose in de elleboog,al krijg je dat in een geopereerde elleboog natuurlijk ook wel na een x aantal jaar.Maar wij zijn natuurlijk al gezet om op die maniet hopelijk wat artrose tegen te gaan ;)

groetjes en heel veel sterkte de komende moeilijke tijd Cindy[/quote]
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Dat ouoten wil me maar niet lukken!

Ik was blij met je verhaal cindy! ook om te lezen dat bij de eerste foto's niet helemaal duidelijk was of het nou wel of niet lpc was, dat is bij Zara dus ook het geval nu.
groetjes Marja
Afbeelding
qyan

vandaag dus bij de orthopeed geweest.
en er wordt nog niet geopereerd!
er is wel sprake van elleboogdysplasie, maar in zeer zeer geringe vorm.
aangezien qyan door rust wel beter lijkt te gaan lopen, er geen sprake is van artrose, geen vocht in het gewricht, geen pijn bij strekken, lijkt het hem beter te wachten of zelfs nooit als het met rust beter gaat.
hij is bang dat de operatie op lange termijn meer kwaad dan goed doet :?
verder heeft ie ene heel sterk vermoeden voor een pees blessure in de elleboog en ook dat heeft rust nodig.
advies voor nu is minimaal 4 weken rust met rymadil en kijken wat dat doet.
verder iedere 2 weken terug voor controle. zodra er vocht in het gewricht komt, hij toch begint te manken en er na het stoppen met de rimadyl weer slechter gaat lopen opereert ie waarschijnlijk wel. ook de banden en pezen in de achterpoten moeten onderzocht worden, maar 1 voor 1.
ben benieuwd, heb wel meerdere mensen gehoord waarvan de hond LPC heeft maar niet geopereerd is e er toch al 3 tot 4 jaar mee lopen zonder operatie en gata nog steeds goed.
maar rust is heel belangrijk, dus vindt de rymadil wel ff lekker nu eigenlijk. dan rust ie wel.
qyan

crutz schreef:Wedny, SUCCES vandaag bij de orthopeet

en als Gyan geopereerd moet worden kan je misschien met de revalidatie wat met Brigitte (van Alano) afspreken voor wat betreft de Aqua-dog (dacht ik net ineens aan toen ik bovenstaand bericht las), zij heeft tenslotte ook een behoorlijke revalidatie tijd voor de boeg en de aqua-dog is niet echt dichtbij.

Verder zou ik inderdaad voor verdere behandeling naar of Crama of Kappen gaan. Die laatste zit wat verder weg, maar vind ik ook zeer goed en de wachttijden zijn wat korter, niet zo zeer voor een afspraak, maar meer als je al in de wachtkamer zit. Heb nl van een vriendin van mij gehoord dat je voor Crama toch zeker een dag uit moet trekken (al haar afspraken zijn behoorlijk (>1,5 uur) uitgelopen. Tuurlijk is het goed dat hij de tijd neemt, maar ik kan zelf niet echt goed tegen wachten ;)
Bij Kappen tot nog toe nog nooit hoeven wachten (altijd op afgesproken tijd naar binnen) en ondanks dat hij voor Ace bv behoorlijk de tijd moest nemen haastte hij zich niet en ontstond er ook geen grote opstopping van mensen die zaten te wachten, heb dus overigens zelf GEEN ervaring met Crama, heb wel gehoord dat hij zeer kundig is, alleen staat dat lange wachten me tegen (en ik heb veel vrienden en familie in de omgeving van Eersel, dus voor ons is het dan een dagje uit ;) , kan altijd wel ergens terecht)
carmen,
we zijn met qyan 2x naar hydrotherapie geweest, geloof me is geen succes, is gewoon dood zielig! zware paniek!
qyan is als de dood voor water en het bezorgde hem veel te veel stress, wat ik met zijn te lage stresshormoon helemaal niet bevordelijk vindt, want dan krijgen we door dat hormoon en de stress weer andere klachten (demodex, diaree, nou ja, je weet het allemaal wel :roll: ).
zwemmen zo lukt ook voor geen meter, hij is gewoon als de dood voor water.
we moesten toen eigenlijk naar hydrotherapie ivm de spierzwakte die hij toen had.
aangezien dat niet lukte mochten we toen toch heel langzaam gana proberen om te fietsen met hem.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

qyan schreef: carmen,
we zijn met qyan 2x naar hydrotherapie geweest, geloof me is geen succes, is gewoon dood zielig! zware paniek!
qyan is als de dood voor water en het bezorgde hem veel te veel stress, wat ik met zijn te lage stresshormoon helemaal niet bevordelijk vindt, want dan krijgen we door dat hormoon en de stress weer andere klachten (demodex, diaree, nou ja, je weet het allemaal wel :roll: ).
we moesten toen eigenlijk naar hydrotherapie ivm de spierzwakte die hij toen had.
aangezien dat niet lukte mochten we toen toch heel langzaam gana proberen om te fietsen met hem.
STOM van me, je had inderdaad vertelt dat hij zo'n enorme watervrees had, is inderdaad balen, zou een mooie manier zijn van inspanning zonder belasting

en verder is het nu toch alleen nog maar ff afwachten, meer kan je op dit moment niet doen.

Heb je trouwens vertrouwen in de diagnose of ga je nog voor een second-opinion :?:
qyan

crutz schreef:
qyan schreef: carmen,
STOM van me, je had inderdaad vertelt dat hij zo'n enorme watervrees had, is inderdaad balen, zou een mooie manier zijn van inspanning zonder belasting

en verder is het nu toch alleen nog maar ff afwachten, meer kan je op dit moment niet doen.

Heb je trouwens vertrouwen in de diagnose of ga je nog voor een second-opinion :?:
carmen, we blijven afwachten, ben er inmiddels helaas al aan gewend! :? ik heb voor nu ff vertrouwen in de diognose, voor nu dan. de orthopeed had met de voorgaande keren uiteindelijk ook gelijk, dus laat ik er voor mezelf en voor qyan ivm stress maar ff vertrouwen in hebben.
maar......zodra ik toch dingen aan qyan merk, die volgens de orthopeed niet waar zijn, dan ga ik voor een second opinion.
ook qyan zijn gemoedstoestand bij artsen, de stress etc, dus kijk het zelf ook nog ff aan.
rust kan nooit kwaad, zeker niet als er in de elleboog ook een pees blessure zit.
neem ine op bp in dat andere ondewerp wat ik erover had geopend, haar hond heeft het al sinds 13 maanden, is niet geopereerd en loopt nog steeds prima zonder klachten.
dus het kan wel, maar zal ongewtijfeld wel afhankelijk zijn vande rust die we hem nu wel/ of niet geven en hoe het wordt opgebouwd.
ga in iedere geval wel weer naar de fysiotherapie met hem en blijf nu zeker doorgaan met de primeval. ben ik als pup mee begonnen preventief, dus misschien dat dat uiteindelijk toch ook wat scheelt met hoe het er nu uitziet. je weet maar nooit :mrgreen:
Marja
Zeer actief

Hoi allemaal,
Zara wordt op 7 jan. geopereerd. Inmiddels zijn er weer foto,s gemaakt en het is dus zeker lpc.
Aan beide kanten voor. Alleen rechts wordt gedaan want daar heeft ze last van.

Karen, waar heb jij een bench gehuurd??

groetjes Marja
Afbeelding
qyan

Marja schreef:Hoi allemaal,
Zara wordt op 7 jan. geopereerd. Inmiddels zijn er weer foto,s gemaakt en het is dus zeker lpc.

groetjes Marja
sommige dierenwinkels verhuren ook benches!
misschien ff rondvragen.
weet in ieder geval dat onze dierenwinkel ze wel verhuurd
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

groetjes Marja
Hoi Marja,

Gewoon bij een dierenwinkel.
Marja
Zeer actief

Ik heb er eentje gevonden hoor, te leen van iemand.
In Hoorn schijnt geen dierenwinkel te zijn die ze verhuurt. ( stom dorp:))
Bedankt voor de tips.
groetjes Marja
Afbeelding
Yari
Zeer actief

groetjes Marja
Heeft ze links helemaal geen last dan? Ook niet bij overstrekken enzo?
Yari liep ook alleen rechts mank, maar bij rek- en strekoefeningen die de orthopeed (Crama) deed gaf ze toch ook wel links pijn aan. Beide ellebogen zijn toen ook op 7.5 mnd geopereerd (LPC); hij heeft uit beide ellebogen een botsplintertje ter grootte van een rijstekorrel verwijderd. Ze heeft er nooit meer last van gehad.
Vind het namelijk wel vreemd dat bij jouw hond alleen rechts gedaan wordt terwijl er links ook LPC is geconstateerd; je kan er donder op zeggen dat ze daar dalijk arthrose krijgt, juist doordat alleen haar rechterpoot gedaan wordt, want omdat die dan geopereerd is zal ze juist die linker gaan overbelasten lijkt mij (is ook wat Crama mij in Yari's geval vertelde). Of wat zegt jouw orthopeed daarvan?
Afbeelding

Marja
Zeer actief

Ik loop in Amsterdam in de rietwijkerstraat, schijnt bekend te zijn, maar ik heb echt alle vertrouwen in de twee orthopeedten daar.
IK neem aan dat ze echt wel weten wat ze doen hoor.
De afwijking die Zara heeft is minimaal rechts dan en links is helemaal een twijfel geval.
Mocht ze wel last gaan krijgen dan wordt ze ook aan links geholpen natuurlijk.
Maar omdat we er zo heel vroeg bij zijn, ze is net 7 mnd. kan het wel loslopen allemaal.
Ze heeft nog geen arthrose.
Afbeelding
Yari
Zeer actief

Marja schreef:Ik loop in Amsterdam in de rietwijkerstraat, schijnt bekend te zijn, maar ik heb echt alle vertrouwen in de twee orthopeedten daar.
De afwijking die Zara heeft is minimaal rechts dan en links is helemaal een twijfel geval.
Maar omdat we er zo heel vroeg bij zijn, ze is net 7 mnd. kan het wel loslopen allemaal.
Maar waarom doen ze dan niet toch bij beide poten tegelijk een kijkoperatie? Yari's orthopeed vertelde dat het 9 van de 10 keer toch in beide poten zit en hij wilde haar ook weer een 2e keer narcose besparen vandaar dat hij bij haar aan beide poten een kijkoperatie deed (op de foto was nl. niks te zien). Zo'n kijkoperatie kan verder weinig kwaad; hij gaat dan niet snijden in het gewricht ofzo.
Stel dat het bij Zara inderdaad toch ook in de linker zit, dan heb je dus wel erg veel kans op arthrose vorming zoals ik al zei, doordat ze haar linker poot flink gaat belasten na de operatie aan haar andere poot. Dat gaat sneller dan je denkt hoor, juist als dalijk haar andere poot geopereerd is.
Heb je gevraagd wat de reden is dat ze geen kijkoperatie doen dan aan beide poten? En wat zeggen zij dan van 2 keer achter elkaar onder narcose en de vergrote kans op arthrose? Ik wil je alleen maar zeggen dat je goed nadenkt voordat je die ene kant laat doen, want ik ben van mening dat aan 2 kanten een kijkoperatie doen voor de hond een stuk safer is, niet dan?
Ik zeg dit allemaal omdat ik een hond ken die op 7 mnd aan 1 kant geopereerd is en 2 maanden later de andere kant, maar die had dus wel al arthrose in die kant die als 2e gedaan is..... Ze krijgt dus nu altijd een lage dosis pijnstiller (Metacam) omdat ze anders toch mankt en startpijn heeft..... Ik wil je ervoor behoeden dat dit bij Zara zal gebeuren dus vraag het dus a.u.b. goed na!!
Sterkte in ieder geval!! ;)
Afbeelding

Marja
Zeer actief

Yari schreef:
Marja schreef:Ik loop in Amsterdam in de rietwijkerstraat, schijnt bekend te zijn, maar ik heb echt alle vertrouwen in de twee orthopeedten daar.
Maar waarom doen ze dan niet toch bij beide poten tegelijk een kijkoperatie? Yari's orthopeed vertelde dat het 9 van de 10 keer toch in beide poten zit en hij wilde haar ook weer een 2e keer narcose besparen vandaar dat hij bij haar aan beide poten een kijkoperatie deed (op de foto was nl. niks te zien). Zo'n kijkoperatie kan verder weinig kwaad; hij gaat dan niet snijden in het gewricht ofzo.
Stel dat het bij Zara inderdaad toch ook in de linker zit, dan heb je dus wel erg veel kans op arthrose vorming zoals ik al zei, doordat ze haar linker poot flink gaat belasten na de operatie aan haar andere poot. Dat gaat sneller dan je denkt hoor, juist als dalijk haar andere poot geopereerd is.
Heb je gevraagd wat de reden is dat ze geen kijkoperatie doen dan aan beide poten? En wat zeggen zij dan van 2 keer achter elkaar onder narcose en de vergrote kans op arthrose? Ik wil je alleen maar zeggen dat je goed nadenkt voordat je die ene kant laat doen, want ik ben van mening dat aan 2 kanten een kijkoperatie doen voor de hond een stuk safer is, niet dan?
Ik zeg dit allemaal omdat ik een hond ken die op 7 mnd aan 1 kant geopereerd is en 2 maanden later de andere kant, maar die had dus wel al arthrose in die kant die als 2e gedaan is..... Ze krijgt dus nu altijd een lage dosis pijnstiller (Metacam) omdat ze anders toch mankt en startpijn heeft..... Ik wil je ervoor behoeden dat dit bij Zara zal gebeuren dus vraag het dus a.u.b. goed na!!
Sterkte in ieder geval!! ;)
Ik waardeer je bezorgdheid en meedenken hoor. Alles wat ik hier over te horen krijg overdenk ik wel degelijk.
Begin november ben ik in amsterdam terecht gekomen omdat Zara mank bleef lopen, na weken rust en medicijnen.
Er is toen onderzoek gedaan, rekken en strekken, maar daar reageerde ze totaal niet op. Ook links en rechts foto's gemaakt en daar zagen ze dat er veel vocht bij de eelbogen zat maar ze konden niet met zekerheid zeggen of het lpc was. het was heel minimaal wat ze zagen.
Een maand aankijken en weer rust en pillen. rymadil of zoiets.

Een maand later weer heen, ze reageerde toen wel met rek en strek, alleen rechts. Weer links en rechts foto's, rechts was nu duidelijk te zien dat er lpc was, en links was nog hetzeelfde.
De ortopeed zei dat de kans heel groot was dat ze links ook last zou gaan krijgen, maar nu was er geen reden om ook links te opereren.
Dat zal de toekomst dus moeten uitwijzen.
Maar ik zal het toch nog eens vragen als ik er woensdag ben.

groetjes Marja
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Trouwens, ik neem aan dat een kijkoperatie ook onder narcose plaats vind.
Dan heb je toch ook twee keer achter elkaar narcose. Kijkoperatie en dan de operatie!!??

Wat is er trouwens de reden van dat een hond min. 7 mnd moet zijn voor ze een lpc operatie doen?
Of was dat bij jouw orthopeed niet?
Afbeelding
Yari
Zeer actief

Marja schreef:Trouwens, ik neem aan dat een kijkoperatie ook onder narcose plaats vind.
Dan heb je toch ook twee keer achter elkaar narcose. Kijkoperatie en dan de operatie!!??

Wat is er trouwens de reden van dat een hond min. 7 mnd moet zijn voor ze een lpc operatie doen?
Of was dat bij jouw orthopeed niet?
Als je een kijkoperatie doet en je treft inderdaad LPC aan of wat dan ook dan kun je dat meteen verwijderen en hoeft de hond dus niet 2 keer onder narcose!!

Onder de 7 mnd veroorzaak je middels de operatie meer arthrose dan dat het ervan opknapt als je een evt. botsplinter verwijderd.
Afbeelding

Marja
Zeer actief

:ok:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

De operatie ortopeed, om hem zo maar even te noemen, heeft de foto's van de linkerpoot goed bekeken vandaag. Hij verwacht daar geen problemen mee in de toekomst, zag er goed uit :ok:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hoi,

Even een kleine aanvulling: iedere elleboogoperatie, al is het 'maar' een kijkoperatie laat al arthrose na, hè?
Marja
Zeer actief

Echt waar??
Maar waarom zegt de orto dan dat ze het niet heeft en waarschijnlijk ook niet zal krijgen?????????
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”