Barkley schreef:natalie schreef:Ik heb een afspraak gemaakt bij de da. Ik wil graag weten of bij Jip inderdaad een tekort aan taurine wordt gemeten. Ik knijp 'm best wel eigenlijk. Ik heb nooit bewust voor een graanvrije brok gekozen, maar voor een brok met een hoog vleesaandeel. En ja, daar zitten (ook best veel) peulvruchten in.
Maar goed, geen paniek voor ik wat meer informatie heb...
en?
Ik heb nog geen uitslag binnen. Zodra ik meer weet, zal ik hier delen.
Misschien nog wel interessant om te vertellen: naast mij eigen dierenarts heb ik nog drie andere dierenartsen benaderd voor een eventuele afspraak. Ik wilde, naast een prijs, wat meer weten over hun kennis en ervaring op dit gebied.
Alle dierenartsen gaven in eerste instantie aan dat een bloedonderzoek hun niet zinvol leek

Het standaard antwoord was iets in de geest van: "Als je het niet vertrouwt, adviseren we om ander voer te geven."
Dat begrijp ik ja. Maar ik wil toch ook graag weten of mijn ongerustheid terecht is. Eén da antwoordde daar vervolgens weer op dat we het best direct een echo van het hart kunnen laten maken. Dan weet je meteen of er 'schade' is.
Ik ben toen gaan twijfelen aan de afspraak die ik had staan en heb mijn dierenarts weer gebeld. Ze kon de twijfel niet wegnemen. Ze had nog niet eerder een soortgelijk verzoek gekregen en ook bij het lab gaven ze aan dat het geen routine-onderzoek is. Er zijn zelfs geen normaalwaarden voor het taurinegehalte bekend/bepaald.
Ik was best verbaasd, want in de Facebookgroep die Domor noemde wordt wél over normaalwaarden gesproken, met een range waarbinnen het taurinegehalte als 'veilig' kan worden beschouwd. Dat zal voor Nederlandse honden toch niet anders zijn?
Maar goed, lang verhaal kort: de afspraak heeft even op zich laten wachten, maar uiteindelijk besloten dat ik het toch echt wil weten. En nu ben ik dus nog in afwachting van het resultaat.