Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een hond heeft graan nodig?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Een hond heeft graan nodig?

Ongelezen bericht door Caro. »

DeDiana schreef:
Caro. schreef:Oké *help*, ik snap hier echt niet genoeg van.
Ik geef Jessie (8 maanden oud), Acana Wild Prairie, hier staan de ingrediënten:
https://www.zooplus.nl/shop/honden/hond ... als/132916

Taurine staat er niet bij. Is dit dan dus foute boel, kan ik echt beter omschakelen naar iets anders?
Voor zover ik het begrijp, zitten in dergelijke brokken vaak ingrediënten als peulvruchten en aardappel die de opname van taurine blokkeren. Taurine toevoegen zou dan - lijkt mij - ook niet veel effect hebben.
In het vlees in de brokken zelf zou op zich al genoeg taurine moeten zitten.
Er zit geen aardappel in, maar wel veel erwten, groenten, fruit en bessen (en 70% 'vers vlees en vis').
Omdat Acana specifiek genoemd wordt als slecht scorend op de Taurine opname en de daaruit voortvloeiende problemen, begin ik 'm meteen te knijpen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Maya en Pluto schreef:
Hilde schreef:Maya en Pluto, je voert niet graanvrij want er zit rijst in de brok die je voert, meer dan dat er erwt in zit. :)
Klopt dat Boaz de laatste tijd ook Dog Lovers Gold Balance eet, waar inderdaad rijst in zit.
Maar hij eet meer Wolfsblut dan DL. Het kieskeurige meneertje begint alweer genoeg te krijgen van deze brok.....
Stommerd :tongue: Hij houdt je bezig :D
Afbeelding
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

Ik heb een afspraak gemaakt bij de da. Ik wil graag weten of bij Jip inderdaad een tekort aan taurine wordt gemeten. Ik knijp 'm best wel eigenlijk. Ik heb nooit bewust voor een graanvrije brok gekozen, maar voor een brok met een hoog vleesaandeel. En ja, daar zitten (ook best veel) peulvruchten in. :ugh:

Maar goed, geen paniek voor ik wat meer informatie heb...
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

natalie schreef:Ik heb een afspraak gemaakt bij de da. Ik wil graag weten of bij Jip inderdaad een tekort aan taurine wordt gemeten. Ik knijp 'm best wel eigenlijk. Ik heb nooit bewust voor een graanvrije brok gekozen, maar voor een brok met een hoog vleesaandeel. En ja, daar zitten (ook best veel) peulvruchten in. :ugh:

en?
natalie
Zeer actief

Barkley schreef:
natalie schreef:Ik heb een afspraak gemaakt bij de da. Ik wil graag weten of bij Jip inderdaad een tekort aan taurine wordt gemeten. Ik knijp 'm best wel eigenlijk. Ik heb nooit bewust voor een graanvrije brok gekozen, maar voor een brok met een hoog vleesaandeel. En ja, daar zitten (ook best veel) peulvruchten in. :ugh:

en?
Ik heb nog geen uitslag binnen. Zodra ik meer weet, zal ik hier delen.

Misschien nog wel interessant om te vertellen: naast mij eigen dierenarts heb ik nog drie andere dierenartsen benaderd voor een eventuele afspraak. Ik wilde, naast een prijs, wat meer weten over hun kennis en ervaring op dit gebied.
Alle dierenartsen gaven in eerste instantie aan dat een bloedonderzoek hun niet zinvol leek :scratch: Het standaard antwoord was iets in de geest van: "Als je het niet vertrouwt, adviseren we om ander voer te geven."
Dat begrijp ik ja. Maar ik wil toch ook graag weten of mijn ongerustheid terecht is. Eén da antwoordde daar vervolgens weer op dat we het best direct een echo van het hart kunnen laten maken. Dan weet je meteen of er 'schade' is.

Ik ben toen gaan twijfelen aan de afspraak die ik had staan en heb mijn dierenarts weer gebeld. Ze kon de twijfel niet wegnemen. Ze had nog niet eerder een soortgelijk verzoek gekregen en ook bij het lab gaven ze aan dat het geen routine-onderzoek is. Er zijn zelfs geen normaalwaarden voor het taurinegehalte bekend/bepaald.
Ik was best verbaasd, want in de Facebookgroep die Domor noemde wordt wél over normaalwaarden gesproken, met een range waarbinnen het taurinegehalte als 'veilig' kan worden beschouwd. Dat zal voor Nederlandse honden toch niet anders zijn?

Maar goed, lang verhaal kort: de afspraak heeft even op zich laten wachten, maar uiteindelijk besloten dat ik het toch echt wil weten. En nu ben ik dus nog in afwachting van het resultaat.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Weet je al meer?
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Feather__ schreef:Weet je al meer?
Ja, inmiddels wel!

Het taurine-gehalte in het bloed van Jip is goed. De waarde dient tussen 42 en 224 umol/l te liggen en de gemeten waarde is 143,8 umol/l
Dat is erg prettig om te weten, want hij heeft het afgelopen anderhalf jaar met name brokken van Acana gehad. Neemt niet weg dat ik nu wat meer ga variëren tussen diverse merken en niet meer alleen brok geef met een hoog percentage peulvruchten (en aardappel).
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Ik ga gewoon op mijn gevoel af. Shep doet het super op de acana senior en op een heleboel andere brokken niet of die is ze al snel beu. Ze is nu 12 jaar; ik vind het belangrijk dat zij van haar eten kan genieten, dat ze mooie drollen heeft en nooit hoeft over te geven en veel energie (vooral voor die leeftijd).
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Een nieuw artikel over dit onderwerp, gisteren gepubliceerd:

Taurine deficiency and dilated cardiomyopathy in golden retrievers fed commercial diets

Introduction
Golden retrievers are over-represented in cases of taurine-deficient dilated cardiomyopathy and recently a surge in cases has prompted further investigation.

Objective
To describe the clinical, dietary, and echocardiographic features in golden retrievers diagnosed with taurine deficiency and dilated cardiomyopathy, and to determine specific dietary associations. A second aim was to determine the whole blood taurine concentrations in a representative sample of healthy golden retrievers.

Animals
Twenty-four client-owned golden retrievers with documented taurine deficiency and dilated cardiomyopathy and 52 healthy client-owned golden retrievers.

Methods
In this multicenter prospective observational study, baseline and follow-up echocardiographic data, complete diet and medical histories, and whole blood, plasma, or serum taurine concentrations were obtained. Baseline and follow-up echocardiographic data were compared. Associations were evaluated between specific diets and taurine deficiency or congestive heart failure. The prevalence of low whole blood taurine concentrations in the healthy golden retrievers was calculated.

Results
Twenty-three of 24 dogs diagnosed with taurine deficiency and dilated cardiomyopathy were fed diets that were either grain-free, legume-rich, or a combination of these factors. None of these diets were feeding trial tested using Association of American Feed Control Officials (AAFCO) procedures. Twenty-three of 24 dogs had significant improvement in their echocardiographic parameters and normalization of taurine concentrations following diet change and taurine supplementation. Nine of 11 dogs diagnosed with congestive heart failure (CHF) had resolution of their congestion at follow-up with five no longer requiring diuretic therapy and four tolerating diuretic dose reduction by >50%.

Conclusions
Certain diets and diet characteristics were associated with the development of taurine deficiency. Taurine deficiency and dilated cardiomyopathy in golden retrievers is likely multifactorial, including a combination of dietary, metabolic, and genetic factors.

Het volledige artikel staat hier: https://journals.plos.org/plosone/artic ... ne.0209112

Ik heb het niet helemaal gelezen hoor, daar moet ik echt even voor gaan zitten :80:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”