Nouja, ze hééft wel stress want ze is gewend dat ze de hele dag door de boel mag/moet regelen en nu zijn er roedelgenoten die tegen haar wil/wet weggegaan zijn. Dat geeft stress. Dat zag ik bij Mister ook heel duidelijk in zijn omgang met meneer Zamunda.Gollum schreef:Ja misschien moet ik het minder als stress en zielig zien. Ik las je bericht en zei op ferme toon 'Mika, klaar' en toen was het stil op wat piepjes na.Fotogravinnetje schreef:Dan zou ik toch wat meer gaan werken aan het begrenzen zonder haar onder appel te hoeven zetten. Ze heeft blijkbaar toch ruimte om de boel te regelen, namelijk als ze niet aan de lijn zit en niet onder appel staat. Denk dat als ze leert dat regelen gewoon nooit mag, met of zonder lijn, met of zonder commando, dit gejank ook stopt
Ik wil niet te vroeg juichen maar voel me ondertussen wel een beetje een domme kut.
Mijn ervaring is dat het (enorm) inperken van dat geregel en overal maar bovenop moeten staan ontzettend veel rust geeft bij de hond zelf. Eindelijk lekker kunnen blijven liggen, hooguit even dat koppie omhoog en weer neerploffen