Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Merkwaardig

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Manuma
Zeer actief

Re: Merkwaardig

Ongelezen bericht door Manuma »

veertje schreef:
Manuma schreef:Mijn honden zijn geen engeltjes hoor, maar uitvallers negeren ze gelukkig wel :lief:

Laatst nog een man met een aangelijnde Berner sennenhond. Hij liet de hond naar Manu toerennen en die was daar duidelijk niet van gediend. Ik ga voor Manu staan en zorg dat hij achter me blijft. Kreeg ik een uitleg dat Manu gromde omdat ik de riem korter had gepakt. Nee, hij gromt omdat jij jouw grote reu op hem af laat stormen. Nee hoor, als ik de riem lang had gelaten was er niets aan de hand geweest. Uhu.

Nou de invloed van een lijn is wel heel groot. Even iets aantrekken en je hond reageert. Van de week ook op een wandeling een grote berner (toeval? :tongue: ) die naar Finn kwam. Finn vindt zulke grote honden heel spannend en toen kwam er nog een teef bij staan. Ik zag aan hem dat hij het spannend vond, maar heb de riem lang gelaten. Had ik hem strak getrokken was hij uitgevallen, dat weet ik zeker.
Ja dat weet ik. Maar mijn hond valt niet uit, die wil geen grote reu in zijn ruimte als hij aangelijnd is, ook al heeft hij 2 meter lijn, en ik weet inmiddels dat hij dan gewoon grijpt.
Ik wil geen honden bij mijn aangelijnde honden en dan gaat iemand mij even de les lezen. Gewoon irritant.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

veertje schreef:
Zamunda schreef:
veertje schreef:Ergens snap ik hem ook nog wel. Als je een stukje om loopt kan je frustratie creëren en als je dat maar vaak doet kan dat agressie opwekken. Maar dan heeft de beste man het woordje negeren toch wel anders geïnterpreteerd, want in zulke situaties wordt er alles behalve genegeerd :tongue:
Maar hoe creeer je frustratie middels omlopen dan? Of hoe creeer je meer frustratie met omlopen dan met dicht op elkaar passeren?

Voor sommige honden is netjes langslopen best moeilijk. Dan veroorzaak je frustratie en als je als baas weer gefrustreerd van je gefrustreerde hond en dat verkeerd aanpakt, kan een hond andere honden gaan linken aan een boze baas. Iets dat ik me bij dit verhaal best kan voorstellen bij die man en mechel :wink: Ik denk dat die man hier ook bedoelde niet passeren, maar eerst kennismaken en dan passeren. Maar dat was mijn eigen invulling hierin.
Overigens ben ik geheel voor omlopen hoor :wink:
Nou, hij benadrukte nog dat hij het over mijn hond had die agressief zou worden :19: En voor je beeld: Nilo liep aan een losse lijn mee naar de overkant zonder die Mechel uberhaupt op te merken. Hij was vooral blij met de nieuwe geurtjes daar aan de overkant :Q: Ik dacht eerst dat hij het over z'n eigen hond had, maar het ging echt over de mijne :scratch:

Overigens valt Nilo ook heus wel eens uit hoor, en ik weet niet of hij geduldig was gebleven als we er langs waren gelopen en hij die Mechel in z'n nek had gehad. Maar dat snap ik dan ook wel, en als we omlopen voordat hij frustratie of spanning opbouwt gaat het prima. Als dat nodig is, dan moet dat maar toch? Maar ik heb niet zo veel met andere honden, tenzij we er een hele dag mee moeten optrekken ofzo. Anders hoeven mijn honden er niks mee en wil ik juist dat ze negeren :wink:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Maeve schreef:
Zamunda schreef:Je hebt er gewoon te weinig kaas van gegeten, dat is duidelijk!
Ik ken m'n plek weer :LOL: Het overkomt me echt nog best vaak dat mensen me op zo'n manier dingen uitleggen over honden. Blijkbaar kom ik onwetend over? :Q:
:mrgreen: Te lief?

Die had na de eerste zin al de blik gekregen.
Ik was in een goede bui en oprecht nieuwsgierig naar zijn redenatie :mrgreen:
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Maeve schreef:
veertje schreef:
Zamunda schreef:
veertje schreef:Ergens snap ik hem ook nog wel. Als je een stukje om loopt kan je frustratie creëren en als je dat maar vaak doet kan dat agressie opwekken. Maar dan heeft de beste man het woordje negeren toch wel anders geïnterpreteerd, want in zulke situaties wordt er alles behalve genegeerd :tongue:
Maar hoe creeer je frustratie middels omlopen dan? Of hoe creeer je meer frustratie met omlopen dan met dicht op elkaar passeren?

Voor sommige honden is netjes langslopen best moeilijk. Dan veroorzaak je frustratie en als je als baas weer gefrustreerd van je gefrustreerde hond en dat verkeerd aanpakt, kan een hond andere honden gaan linken aan een boze baas. Iets dat ik me bij dit verhaal best kan voorstellen bij die man en mechel :wink: Ik denk dat die man hier ook bedoelde niet passeren, maar eerst kennismaken en dan passeren. Maar dat was mijn eigen invulling hierin.
Nou, hij benadrukte nog dat hij het over mijn hond had die agressief zou worden :19: En voor je beeld: Nilo liep aan een losse lijn mee naar de overkant zonder die Mechel uberhaupt op te merken. Hij was vooral blij met de nieuwe geurtjes daar aan de overkant :Q: Ik dacht eerst dat hij het over z'n eigen hond had, maar het ging echt over de mijne :scratch:

Overigens valt Nilo ook heus wel eens uit hoor, en ik weet niet of hij geduldig was gebleven als we er langs waren gelopen en hij die Mechel in z'n nek had gehad. Maar dat snap ik dan ook wel, en als we omlopen voordat hij frustratie of spanning opbouwt gaat het prima. Als dat nodig is, dan moet dat maar toch? Maar ik heb niet zo veel met andere honden, tenzij we er een hele dag mee moeten optrekken ofzo. Anders hoeven mijn honden er niks mee en wil ik juist dat ze negeren :wink:
De redenering van die kerel spoort niet.
Hij heeft een probleem met zijn hond en gaat dan iemand anders vertellen wat er niet klopt aan haar hond.
Toch volg ik wel wat @Veertje zegt: voor sommige honden is het passeren van andere honden moeilijk.
Heb d'r nu eentje hier.
Ze is een 6-7 maanden oud herdertje, dat elke hond (en kat, eend, gans, paard, schaap, skateboard, voetbal, u heeft een beeld) interessant vindt en dat ook enthousiast kenbaar maakt.
Ze wil spelen.
Maar dat kan niet overal, met elke hond en op elk tijdstip.
Ik zet dan ook niet in op negeren, maar wel op het volgen op wat ik doe.
Die flexlijn met die Mechelaar is niet handig, wat die kerel beter kan doen is met een lange lijn werken.
Althans, ik kan daarmee veel beter sturen wat die jonge puber doet en maken dat ze toch weer elke keer bij mij uitkomt als ze weer eens overenthousiast raakt.
En ik ben ook voor omlopen..
Wiel
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

alm@ schreef:
Tara schreef:Wat bijzonder om een wildvreemde te gaan vertellen wat hij wel of niet mag doen.
Dat maak ik wel vaker mee. Laatst zat ik even op een bankje in het bos, Biko stond naast mij en ik had mijn hand op zijn nek en was hem een beetje aan het kriebelen. Toen liep een oudere man met een timide bouvier langs en brulde tegen mij: FOUT, bij herders en bouviers is de nek om te straffen en de keel om te belonen. Oké :scratch:
"FOUT!!!!" :LOL: :LOL: :LOL:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Maeve schreef:
veertje schreef:
Zamunda schreef:

Oh dat had ik er wel uitgehaald dat hij het nu over Nilo had, maar waarschijnlijk denkt hij vanuit zijn eigen ervaring. En zoals je omschrijft hoe hij omgaat met de mechel, kan ik die ervaring wel volgen. Dat het ook anders kan en wat negeren werkelijk inhoud is iets dat hij niet kent waarschijnlijk :tongue:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

veertje schreef:
Zamunda schreef:
Maar hoe zorgt omlopen dan voor frustratie? Ik snap het nog steeds niet.
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Het is in hondentaal toch juist bedreigend als je recht op elkaar afloopt.
Bente bijvoorbeeld en ook andere honden lopen juist met een boogje om elkaar heen om vandaaruit het
contact te zoeken.
Laatst gewijzigd door Stapper op 31 mei 2018 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Biet
Zeer actief

Zamunda schreef:
veertje schreef:
Zamunda schreef:
Maar hoe zorgt omlopen dan voor frustratie? Ik snap het nog steeds niet.
Hond wil graag naar de andere hond toe (reden maakt niet uit), in een rechte lijn er op af, maar wordt daarin gehinderd door de baas die een andere kant op loopt. Frustratie.
Gaat ook wel weer over als je daar consequent in bent, het kan afleiden, er iets anders, leuks voor in de plaats kan zetten, maar in eerste instantie frustratie.
Vandaar mijn bezwaar tegen een flexlijn in deze, volgens mij kan je daar niet kordaat genoeg mee zijn en flexibel sturen.
Kan met een gewone lijn wel.
Wiel
Zamunda
Zeer actief

Biet schreef:Hond wil graag naar de andere hond toe (reden maakt niet uit), in een rechte lijn er op af, maar wordt daarin gehinderd door de baas die een andere kant op loopt. Frustratie.
Gaat ook wel weer over als je daar consequent in bent, het kan afleiden, er iets anders, leuks voor in de plaats kan zetten, maar in eerste instantie frustratie.
Vandaar mijn bezwaar tegen een flexlijn in deze, volgens mij kan je daar niet kordaat genoeg mee zijn en flexibel sturen.
Okee dat kan inderdaad, maar die hond heeft toch net zo goed frustratie als je wel op korte afstand zou passeren waarbij je het contactmaken belet?
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Zamunda schreef: Okee dat kan inderdaad, maar die hond heeft toch net zo goed frustratie als je wel op korte afstand zou passeren waarbij je het contactmaken belet?
Je moet het contact ook niet beletten. Ze moeten het zelluf uitzoeken. Dat je dat niet snapt :roll:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

pioenroos schreef:
Zamunda schreef: Okee dat kan inderdaad, maar die hond heeft toch net zo goed frustratie als je wel op korte afstand zou passeren waarbij je het contactmaken belet?
Je moet het contact ook niet beletten. Ze moeten het zelluf uitzoeken. Dat je dat niet snapt :roll:
Haha ja ik snap die vent wel (nouja, vind het gelul natuurlijk), maar niet wat verootje (als ik het goed heb) bedoelt.
Biet
Zeer actief

Zamunda schreef:
Biet schreef:Hond wil graag naar de andere hond toe (reden maakt niet uit), in een rechte lijn er op af, maar wordt daarin gehinderd door de baas die een andere kant op loopt. Frustratie.
Okee dat kan inderdaad, maar die hond heeft toch net zo goed frustratie als je wel op korte afstand zou passeren waarbij je het contactmaken belet?
Ja, tuurlijk.
Denk dat de term frustratie niet zo'n handige is in deze.
Het suggereert dat je zou moeten proberen frustratie te voorkomen en dat wordt erg lastig als je een hond gaat begrenzen in iets wat ie graag wil.
Opwinding is wellicht wat werkbaarder.
Je kan werken met het niveau van opwinding: bij lichte opwinding is de hond nog bereikbaar en kan je nog beïnvloeden (door bijv te ontwijken, afleiden, of whatever goed werkt in de hond baas combinatie).
Een hond die hoog in het opwindingsniveau zit, is stukken lastiger te beïnvloeden.
Kan wel, maar dan moet je ook wel echt gaan sturen...
Wiel
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

alm@ schreef:
Tara schreef:Wat bijzonder om een wildvreemde te gaan vertellen wat hij wel of niet mag doen.
Dat maak ik wel vaker mee. Laatst zat ik even op een bankje in het bos, Biko stond naast mij en ik had mijn hand op zijn nek en was hem een beetje aan het kriebelen. Toen liep een oudere man met een timide bouvier langs en brulde tegen mij: FOUT, bij herders en bouviers is de nek om te straffen en de keel om te belonen. Oké :scratch:
GOFFERDOMME wat een goede tip!
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Stapper schreef:Het is in hondentaal toch juist bedreigend als je recht op elkaar afloopt.
Bente bijvoorbeeld en ook andere honden lopen juist met een boogje om elkaar heen om vandaaruit het
contact te zoeken.
Ja, dat doen mijn honden ook. Sterker nog, ik durf te wedden dat als Nilo in dit geval los liep en de route mocht bepalen, hij ook vrijwillig was overgestoken :LOL:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”