Maeve schreef:veertje schreef:Zamunda schreef:veertje schreef:Ergens snap ik hem ook nog wel. Als je een stukje om loopt kan je frustratie creëren en als je dat maar vaak doet kan dat agressie opwekken. Maar dan heeft de beste man het woordje negeren toch wel anders geïnterpreteerd, want in zulke situaties wordt er alles behalve genegeerd

Maar hoe creeer je frustratie middels omlopen dan? Of hoe creeer je meer frustratie met omlopen dan met dicht op elkaar passeren?
Voor sommige honden is netjes langslopen best moeilijk. Dan veroorzaak je frustratie en als je als baas weer gefrustreerd van je gefrustreerde hond en dat verkeerd aanpakt, kan een hond andere honden gaan linken aan een boze baas. Iets dat ik me bij dit verhaal best kan voorstellen bij die man en mechel

Ik denk dat die man hier ook bedoelde niet passeren, maar eerst kennismaken en dan passeren. Maar dat was mijn eigen invulling hierin.
Overigens ben ik geheel voor omlopen hoor

Nou, hij benadrukte nog dat hij het over mijn hond had die agressief zou worden

En voor je beeld: Nilo liep aan een losse lijn mee naar de overkant zonder die Mechel uberhaupt op te merken. Hij was vooral blij met de nieuwe geurtjes daar aan de overkant

Ik dacht eerst dat hij het over z'n eigen hond had, maar het ging echt over de mijne
Overigens valt Nilo ook heus wel eens uit hoor, en ik weet niet of hij geduldig was gebleven als we er langs waren gelopen en hij die Mechel in z'n nek had gehad. Maar dat snap ik dan ook wel, en als we omlopen voordat hij frustratie of spanning opbouwt gaat het prima. Als dat nodig is, dan moet dat maar toch? Maar ik heb niet zo veel met andere honden, tenzij we er een hele dag mee moeten optrekken ofzo. Anders hoeven mijn honden er niks mee en wil ik juist dat ze negeren

De redenering van die kerel spoort niet.
Hij heeft een probleem met zijn hond en gaat dan iemand anders vertellen wat er niet klopt aan haar hond.
Toch volg ik wel wat @Veertje zegt: voor sommige honden is het passeren van andere honden moeilijk.
Heb d'r nu eentje hier.
Ze is een 6-7 maanden oud herdertje, dat elke hond (en kat, eend, gans, paard, schaap, skateboard, voetbal, u heeft een beeld) interessant vindt en dat ook enthousiast kenbaar maakt.
Ze wil spelen.
Maar dat kan niet overal, met elke hond en op elk tijdstip.
Ik zet dan ook niet in op negeren, maar wel op het volgen op wat ik doe.
Die flexlijn met die Mechelaar is niet handig, wat die kerel beter kan doen is met een lange lijn werken.
Althans, ik kan daarmee veel beter sturen wat die jonge puber doet en maken dat ze toch weer elke keer bij mij uitkomt als ze weer eens overenthousiast raakt.
En ik ben ook voor omlopen..