Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teken controle

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: teken controle

Ongelezen bericht door veertje »

Ik controleer ook niet veel. Alleen Finn wel eens, omdat dat vrij makkelijk is door het lichte en dunne haar op zijn buik. Bij Tess controleer ik alleen de kop en oren. De rest moet ik maar voelen bij het aaien. Tot nu toe pas 2 per hond gevonden, dus ik gebruik nog geen enkel middel. Over een paar weken krijgen ze advantix ivm een reisje naar Frankrijk en ik hoop dat dat voldoende is om de rest van de zomer ook mee vooruit te kunnen.

Weet iemand trouwens of ook halfv(b)olle teken opnieuw bijten? Of moeten ze eerst weer helemaal plat zijn voor ze bijten?
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Gatsie Dex had zijn eerste teek ook al te pakken, gister avond nog na gekeken niks. Vanmorgen een teek die zich al vast had gebeten, nog geen bloed gezogen, tekentang werkte natuurlijk niet dus maar met mijn vinger er uit getrokken.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik gebruik Ceresto nooit meer.

Ik ga deze maar weer kopen.
https://www.natuurlijkvoordehond.nl/a-4 ... kdruppels/

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Leonie. schreef:
Budkes schreef:Geen internetverhalen zoals bij de meeste Bravecto verhalen.
Dit is voor ons natuurlijk net zo goed een internetverhaal als de Bravectoverhalen ;)

Ik ben wel benieuwd of het bij dit hondje de eerste keer was dat Advantix werd gebruikt?
hier ook een hond die heel erg reageerde op advantix hier dus ook geen druppels meer maar ook de bravectopil. Naar volle tevredenheid al enkele jaren. Wel maar 1 x per jaar overigens is ook voldoende.
Afbeelding
gevni havanezers
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Hier gaat er bij problemen met teken of vlooien ook een bravecto-pil in. Seresto werkt op zich wel, maar ik vond permanent dat grijze bandje uiteindelijk toch minder fijn. Inderdaad lijkt 1 voldoende voor een seizoen te zijn. Ik ken best een heleboel mensen die gewoon bravecto gebruiken, ze houden er alleen vaak wijselijk hun mond over.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

malinois schreef:
Hilde schreef:
malinois schreef:Bravecto hier dus ook echt nooit. Maar omdat t vergaat van de teken de Seresto. Die kan tenminste af als t moet. Teveel ellende al meegemaakt met gif in een hond. Dat echt nooit meer
Dit is ook het enige chemische middel dat er hier ooit in zou komen.
Geen enkele twijfel over Bravecto. Ook voor de ‘internetverhalen’ (ik ken ze ook uit eerste hand) vond ik het al troep. Een middel IN je hond om iets van buitenaf te bestrijden? En dan niet om de weerstand op te hogen, maar iets om je hond giftig te maken voor die beesten. Gelukkig denkt mijn dierenarts er hetzelfde over en heeft ze nooit Bravecto verkocht.
Ooit? :mrgreen:

Nee echt wie dat bedacht heeft...
Ooit... Nu nog compleet natuurlijk, maar als ik ga twijfelen over iets chemisch dan dat. Geen Bravecto of Nexguard oid voor mij.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Domor schreef:Hier gaat er bij problemen met teken of vlooien ook een bravecto-pil in. Seresto werkt op zich wel, maar ik vond permanent dat grijze bandje uiteindelijk toch minder fijn. Inderdaad lijkt 1 voldoende voor een seizoen te zijn. Ik ken best een heleboel mensen die gewoon bravecto gebruiken, ze houden er alleen vaak wijselijk hun mond over.
Nou precies, het is bij de meeste DA's hiero het meest verkochte middel. Maar niemand durft dat nog te zeggen of je krijgt de bravectopolitie over je heen :P Maar als het zo veel gebruikt wordt dan zal het met de kans op ellende ook wel meevallen.
Hilde
Zeer actief

mijke schreef:
Domor schreef:Hier gaat er bij problemen met teken of vlooien ook een bravecto-pil in. Seresto werkt op zich wel, maar ik vond permanent dat grijze bandje uiteindelijk toch minder fijn. Inderdaad lijkt 1 voldoende voor een seizoen te zijn. Ik ken best een heleboel mensen die gewoon bravecto gebruiken, ze houden er alleen vaak wijselijk hun mond over.
Nou precies, het is bij de meeste DA's hiero het meest verkochte middel. Maar niemand durft dat nog te zeggen of je krijgt de bravectopolitie over je heen :P Maar als het zo veel gebruikt wordt dan zal het met de kans op ellende ook wel meevallen.
Ja. Want alles wat veel gebruikt en verkocht wordt is gezond en goed voor je :tongue:
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Nee, maar er wordt nogal eens gedaan alsof honden zo ongeveer per definitie omvallen als ze een (paar) keer bravecto krijgen. Terwijl het juist extreem veel gebruikt wordt en er zo heel af en toe een probleem mee is, waarbij meer dan eens de dosering niet op orde was en meestal het bij de tweede of derde pil gebeurt als ze trouw iedere 3 maanden gegeven worden. Een hond die 11kg weegt, dus voor 20kg hond een pil krijgt iedere 3 maanden, terwijl bij een enkele pil tot 9 maanden dode teken/vlooien gevonden worden, heeft vanaf pil 3 dus voor zo'n 35-40kg hond aan bravecto in zijn lijf. Voor de meeste dieren alsnog geen probleem, maar de kans op problemen wordt dan wel flink groter. Terwijl bij 1 of 2x per jaar een pil geven en opletten dat als je een hond hebt die net over de grens van het gewicht gaat, je maar 2/3e pil geeft (in dit geval zou dat dus 13-14kg zijn), je veel minder risico's neemt. Teken zijn nou ook niet bepaald onschuldige dieren en halsbanden kunnen ook voor ernstige schade zorgen.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

alinelaila schreef:
Zamunda schreef:
Hilde schreef:
Dees en Maylo schreef:Ik ben hier werkelijk nog nooit een teek tegen gekomen. Gewoon nooit, en ik behandel ze er dus ook niet voor. Geloof dat ik gewoon heel veel mazzel heb met de gebieden waar ik kom.
Ik ben jaloers. Hier nu 21 in anderhalve maand. En dat in een zwarte, halflange vacht. :ugh:
Ik ben jaloers. Dat is een kleine oogst van een kwartier in het bos lopen hier...
Ik denk ook wel dat de ene hond er gevoeliger voor is dan de ander. De hond van mijn buren en de honden van mijn overburen hebben praktisch nooit teken. Sem zit er elke keer compleet onder en we lopen in dezelfde gebieden :19:
Gister Sem weer grondig nagekeken en er 10 afgeplukt. En dat is geen uitzondering, zoveel haal ik er elke week wel af. Dus tijd voor de advantix. Meestal is 1 pipet per jaar precies voldoende trouwens.
Ik vermoed dat voer ook een belangrijke rol kan spelen daarin. Geen idee of er onderzoek naar gedaan is, maar gezien de effecten van voer op vacht, huid en algemene gezondheid verwacht ik dat het ook teken kan aantrekken of juist afstoten. Hier krijgen ze fish4dogs te eten en ik vermoed dat ze van binnen aardig vissig zijn :engel: Of teken daarvan houden of juist niet weet ik niet :tongue:
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

hier was het eerst ook heel veel teken.
maar nu ik de spray weer gebruik heb ik er nog niet gevonden.
duimen dat het zo blijft.
poten kijk ik ook regelmatig na.
evenals de rest van zijn lichaam.
mijke
Zeer actief

Hilde schreef:
mijke schreef:
Ja. Want alles wat veel gebruikt en verkocht wordt is gezond en goed voor je :tongue:
Eh nee, dat is niet de redenatie hier...
elskeadrianne
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

Hier Advantix (in het tekenseizoen) en schapenvet bonbons met knoflook. Vond laatst 3 teken dus weer tijd voor een pipetje. Mace heeft eigenlijk maar heel sporadisch teken.. Gelukkig.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Dat struinen doet Dex nu al en met zijn 11 weekjes de eerste teek dus al. Ik heb die stop pipetten besteld en heb nog een fles spray staan. Die gebruik ik erbij dat werkte bij Toots zeer goed. Alleen niet tegen vlooien.

mijke
Zeer actief

Domor schreef:Nee, maar er wordt nogal eens gedaan alsof honden zo ongeveer per definitie omvallen als ze een (paar) keer bravecto krijgen. Terwijl het juist extreem veel gebruikt wordt en er zo heel af en toe een probleem mee is, waarbij meer dan eens de dosering niet op orde was en meestal het bij de tweede of derde pil gebeurt als ze trouw iedere 3 maanden gegeven worden. Een hond die 11kg weegt, dus voor 20kg hond een pil krijgt iedere 3 maanden, terwijl bij een enkele pil tot 9 maanden dode teken/vlooien gevonden worden, heeft vanaf pil 3 dus voor zo'n 35-40kg hond aan bravecto in zijn lijf. Voor de meeste dieren alsnog geen probleem, maar de kans op problemen wordt dan wel flink groter. Terwijl bij 1 of 2x per jaar een pil geven en opletten dat als je een hond hebt die net over de grens van het gewicht gaat, je maar 2/3e pil geeft (in dit geval zou dat dus 13-14kg zijn), je veel minder risico's neemt. Teken zijn nou ook niet bepaald onschuldige dieren en halsbanden kunnen ook voor ernstige schade zorgen.
Precies :ok: Oor weegt 22 kilo zij krijgt dan een pil voor tot 20 kilo. Als ze die in het voorjaar krijgt werkt hij prima tot het eind van het tekenseizoen.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Leonie. schreef:
Dit is voor ons natuurlijk net zo goed een internetverhaal als de Bravectoverhalen ;)

Ik ben wel benieuwd of het bij dit hondje de eerste keer was dat Advantix werd gebruikt?
Ja, en hij was 7 jaar oud.
Gr. Aniek

Afbeelding
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

veertje schreef: Ik vermoed dat voer ook een belangrijke rol kan spelen daarin. Geen idee of er onderzoek naar gedaan is, maar gezien de effecten van voer op vacht, huid en algemene gezondheid verwacht ik dat het ook teken kan aantrekken of juist afstoten. Hier krijgen ze fish4dogs te eten en ik vermoed dat ze van binnen aardig vissig zijn :engel: Of teken daarvan houden of juist niet weet ik niet :tongue:
Hmmm, nu je het zegt...
Ze krijgen hier ook vrij veel vis te eten. Fribbel heeft in 15 jaar 3x een teek gehad en Tiba in 12 jaar 3 op 1 dag.
Daar heeft ze toen wel een heftige anaplasmosebesmetting aan overgehouden. Gevalletje dikke vette pech.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

De mensen die sprays gebruiken, welke gebruiken jullie?
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik heb nog van Mr fishkibble de stop spray. Maar die bestaat niet meer helaas.

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Budkes schreef:
Leonie. schreef:

Ja, en hij was 7 jaar oud.
Ik ben altijd benieuwd als een hond ergens ziek van wordt, of het dan het eerste gebruik is. Oftewel, is de kans groot dat als een hond ooit eerder Advantix gekregen heeft, dat deze hond er een jaar later ook niet ziek van zal worden.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Ik ben echt benieuwd of het aan de hond ligt, Iz woont nu 3 jaar hier en ik heb nog nooit een teek gevonden. Mijn vorige hond had er elk jaar wel een paar. Zelfs een keer met een hondenforum wandeling mee geweest waar daarna mensen waarschuwden dat ze veel teken van hun hond hadden moeten plukken en Izzie was brandschoon. Zouden er honden zijn die ze van nature niet aantrekken?
Overigens prijs ik mezelf reuze gelukkig met deze speling der natuur :mrgreen:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Izzie_Anneke schreef:Ik ben echt benieuwd of het aan de hond ligt
Het verschilt ook per hond. Willem is hier veruit de ergste tickmagnet, Mister deed aardig mee en Lais heeft veruit de minste.
mijke
Zeer actief

Izzie_Anneke schreef:Ik ben echt benieuwd of het aan de hond ligt, Iz woont nu 3 jaar hier en ik heb nog nooit een teek gevonden. Mijn vorige hond had er elk jaar wel een paar. Zelfs een keer met een hondenforum wandeling mee geweest waar daarna mensen waarschuwden dat ze veel teken van hun hond hadden moeten plukken en Izzie was brandschoon. Zouden er honden zijn die ze van nature niet aantrekken?
Overigens prijs ik mezelf reuze gelukkig met deze speling der natuur :mrgreen:
Dat gevoel heb ik ook wel eens hoor. Na een wandeling in een bos met het broertje van Oor er bij moesten we bij hem echt een tigtal teken verwijderen en Oor had er maar een paar. Terwijl ze, maatjes als ze waren, vrijwel telkens bij elkaar waren geweest en dus op dezelfde plekken liepen. Het lijkt me heel sterk dat de een door een nest was gelopen en de ander niet (hoewel er altijd een kans is natuurlijk).
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Het moet haast wel, in 3 jaar geen teek, dat moet aan Izzie liggen. Ik heb wel eens het bed afgezocht, volstrekt paranoia dat het gewoon niet kón, nooit een teek. Dan moest er wel eentje afgevallen zijn :mrgreen:
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Die ervaring heb ik ook. Meerdere honden, krijgen hetzelfde voer maar de één heeft veel vaker een teek dan de ander. In het voorjaar krijgen de grootste tickmagnets Advantix. Deze week trouwens ook de eerste van het seizoen uit m'n eigen lijf gepeuterd.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Hilde schreef:
mijke schreef:
Nou precies, het is bij de meeste DA's hiero het meest verkochte middel. Maar niemand durft dat nog te zeggen of je krijgt de bravectopolitie over je heen Afbeelding Maar als het zo veel gebruikt wordt dan zal het met de kans op ellende ook wel meevallen.
Nee, alles wat 'compleet natuurlijk' is, is goed voor je. :roll:

Kopje oleanderthee, iemand?
Hilde
Zeer actief

Nee, hoor.
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Tis ook per jaar verschillend, vorig seizoen heb ik zónder enige vorm van tekenbestrijding precies 3 teken van de heren afgeplukt, maar dit seizoen is dat per dag minstens de vangst :roll: Voer geloof ik niet zo in, Oll krijgt al z'n hele leven carnibest en het ene jaar heb ik er geen omkijken naar, maar het andere jaar blijf ik van die gore krengen verwijderen.. Vis ze momenteel overigens van zowel Jamie als Oll af dus ik heb hier ook niet echt een tekenmagneet lopen..
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Vorig jaar heb ik geprobeerd de teken op afstand te houden met knoflooktabletten en een specifieke kruidenmix. Aanvullend gebruikte ik een spray voor de vacht. Maar het mocht niet baten. Iedere dag kon ik twee of drie teken verwijderen. Dit jaar wil ik dat niet meer. Sinds april draagt Jip een halsband van Seresto en heb ik in het totaal misschien vier teken bij hem gezien. Vooralsnog ben ik daar tevreden mee.

Overigens heeft dit ook een "keerzijde". Vorig jaar controleerde ik veel beter dan nu :oeps: Ik ga er nu misschien iets te gemakkelijk vanuit dat het wel zal meevallen. Ik ga 'm zo weer eens inspecteren ;-)
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ik controleer geregeld, maar niet elke dag,
Lana heeft een seresto band om, bevalt super
nog nooit een vlo of teek gezien
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”