Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat gebeurde er??
Moderator: moderatorteam
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Wat gebeurde er??
Mijn hond Bas kan ook totaal niet tegen hitte. Die raakt rustig oververhit bij deze temperatuur die er nu is.
Zeker als de zon schijnt. Ze gaat sjokken en hijgen terwijl ze met 10 graden of kouder zo 3 uur loopt. Dat is net een poolhond. Hoe kouder hoe beter.
Mijn hond heeft geen drive en geen will to Please en geen rasspecifieke eigenschappen. Dus die doet gewoon niks meer. Als ik haar 10 keer zou laten apporteren zou ze serieus dood gaan van oververhitting. Zij kan echt super slecht haar warmte kwijt.
Ik heb zelf een keer een hond gehad die ineens keihard ging rillen en hijgen. Weet niet meer precies wat ze had maar het was iets dat paarden ook wel eens krijgen. Was niet fijn.
Zeker als de zon schijnt. Ze gaat sjokken en hijgen terwijl ze met 10 graden of kouder zo 3 uur loopt. Dat is net een poolhond. Hoe kouder hoe beter.
Mijn hond heeft geen drive en geen will to Please en geen rasspecifieke eigenschappen. Dus die doet gewoon niks meer. Als ik haar 10 keer zou laten apporteren zou ze serieus dood gaan van oververhitting. Zij kan echt super slecht haar warmte kwijt.
Ik heb zelf een keer een hond gehad die ineens keihard ging rillen en hijgen. Weet niet meer precies wat ze had maar het was iets dat paarden ook wel eens krijgen. Was niet fijn.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Maandagziekte.laeken schreef:l
-
laeken
- Zeer actief
crutz schreef:Maandagziekte.laeken schreef:l
Yep dat was het.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Helaas ook al van mechels gehoord met dat probleem. En van wat ik gehoord heb is het echt een probleem/levensbedreigend. Iedere aanval geeft onherstelbare schade.laeken schreef:crutz schreef:Maandagziekte.laeken schreef:l
Yep dat was het.
-
laeken
- Zeer actief
crutz schreef:Helaas ook al van mechels gehoord met dat probleem. En van wat ik gehoord heb is het echt een probleem/levensbedreigend. Iedere aanval geeft onherstelbare schade.laeken schreef:crutz schreef:Maandagziekte.laeken schreef:l
Yep dat was het.
Wuilus heeft het 1 keer gehad na een fietstocht en daarna nooit meer. Ik heb haar daarna ook nooit meer zo ver laten fietsen. Ze was zo hard dat ik nooit haar grens kon bepalen. Toen ze Maandagziekte had had ze zoveel pijn en leek ze haast dood te gaan. Afschuwelijk.
Ze is daarna gewoon 14 geworden en de dierenarts zei toen al dat ze niks konden doen. Afwachten en ze heeft het ontzettend zwaar gehad een aantal uren.
-
Persistence
- Zeer actief
Nee, we kwamen net uit de auto en hadden een paar honderd meter aan de riem gelopen.ranetje schreef:In dat filmpje zie ik mijn eerste Griffon Rana terug.
Ook met oververhitting tijdens veldwerk.
Die heb ik toen pardoes in de sloot gezet (poten koud maken, niet het hele lijf).
Deze korthaar en mijn hond waren flink aan het rennen.
Was dat bij jouw hond ook zo?
Maar daarvoor wel in de tuin met balletje gespeeld, en daarna warme auto in (weliswaar met airco, maar dat duurt een paar minuten).
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Als ze zich in de auto niet heeft zitten opwinden zie ik een oververhitting eigenlijk niet zoPersistence schreef:Nee, we kwamen net uit de auto en hadden een paar honderd meter aan de riem gelopen.ranetje schreef:In dat filmpje zie ik mijn eerste Griffon Rana terug.
Ook met oververhitting tijdens veldwerk.
Die heb ik toen pardoes in de sloot gezet (poten koud maken, niet het hele lijf).
Deze korthaar en mijn hond waren flink aan het rennen.
Was dat bij jouw hond ook zo?
Maar daarvoor wel in de tuin met balletje gespeeld, en daarna warme auto in (weliswaar met airco, maar dat duurt een paar minuten).
-
Persistence
- Zeer actief
Hij heeft het net weer gehad.
Hij had de hele dag weer eens niet gegeten, dus maar met een lege maag op pad.
Bij het wandelen kwamen we een andere hond tegen, een kruising husky/mechelse herder. Ik wist al dat dit niet samenging en riep Victor bij me om aan te lijnen. Echter die hond trok zich los uit de handen van zijn baasje (en 10-jarig joch, ik zie nooit iemand anders met dat beest dan hij...?) en die stormde op Victor af. Dat ging dus weer mis en die hond knalde erin wat Victor niet pikt.
Ik kon Victor uiteindelijk bij me roepen maar dat beest bleef maar komen, uiteindelijk wist dat joch hem af te leiden met een tak.
Ik zag al meteen dat het mis was met Victor, ogen wijd open, hijgen, stijve poten, en ja hoor hij zakte weer in elkaar. Ben bij hem gaan zitten en rustig toegesproken. Lopen ging niet meer, hij zakte steeds door zijn poten. Het hijger werd erger met kwijlen erbij. Voor zover ik met mijn hand kon voelen achter zijn oren en liezen voelde hij niet bijzonder warm aan. Tandvlees bleef ook roze.
Na een paar minuten ging het ietsje beter, heb hem weer stukken gedragen, hij wilde zelf weer lopen maar dit ging zo zwalkend dat hij soms zelfs op zijn zij viel. Weer paar minuten rust gehouden.
Uiteindelijk stond hij weer kwispelend voor me en heb toen een klein rondje gedaan, maar na een paar minuten begon het zwalken weer en leek hij weer een lichte 'aanval' te krijgen. Toen weer gedragen en daarna tergend langzaam naar huis gelopen.
In dit geval was het helemaal niet warm, maar wel een lege maag met ineens veel stress.
Eenmaal thuis heeft hij gelukkig gegeten, en hij wilde spelen. Hij doet nu weer volkomen normaal aan.
Op dit moment staat het huilen mij nader dan het lachen, ik wil zo graag gewoon goed voor hem zorgen, maar er lijkt wel steeds iets aan de hand. En nu dit, ik vraag me af of het toch die collapse aandoening is, of een hypo? Ik had hem wel hondensnoepjes gevoerd onderweg, dus hij had wel wat suikers binnen.
Maandag ga ik naar de dierenarts voor een enting, maar ik ben helemaal vergeten het op te nemen dus dan kunnen ze er weer niks mee.
Bij het wandelen kwamen we een andere hond tegen, een kruising husky/mechelse herder. Ik wist al dat dit niet samenging en riep Victor bij me om aan te lijnen. Echter die hond trok zich los uit de handen van zijn baasje (en 10-jarig joch, ik zie nooit iemand anders met dat beest dan hij...?) en die stormde op Victor af. Dat ging dus weer mis en die hond knalde erin wat Victor niet pikt.
Ik kon Victor uiteindelijk bij me roepen maar dat beest bleef maar komen, uiteindelijk wist dat joch hem af te leiden met een tak.
Ik zag al meteen dat het mis was met Victor, ogen wijd open, hijgen, stijve poten, en ja hoor hij zakte weer in elkaar. Ben bij hem gaan zitten en rustig toegesproken. Lopen ging niet meer, hij zakte steeds door zijn poten. Het hijger werd erger met kwijlen erbij. Voor zover ik met mijn hand kon voelen achter zijn oren en liezen voelde hij niet bijzonder warm aan. Tandvlees bleef ook roze.
Na een paar minuten ging het ietsje beter, heb hem weer stukken gedragen, hij wilde zelf weer lopen maar dit ging zo zwalkend dat hij soms zelfs op zijn zij viel. Weer paar minuten rust gehouden.
Uiteindelijk stond hij weer kwispelend voor me en heb toen een klein rondje gedaan, maar na een paar minuten begon het zwalken weer en leek hij weer een lichte 'aanval' te krijgen. Toen weer gedragen en daarna tergend langzaam naar huis gelopen.
In dit geval was het helemaal niet warm, maar wel een lege maag met ineens veel stress.
Eenmaal thuis heeft hij gelukkig gegeten, en hij wilde spelen. Hij doet nu weer volkomen normaal aan.
Op dit moment staat het huilen mij nader dan het lachen, ik wil zo graag gewoon goed voor hem zorgen, maar er lijkt wel steeds iets aan de hand. En nu dit, ik vraag me af of het toch die collapse aandoening is, of een hypo? Ik had hem wel hondensnoepjes gevoerd onderweg, dus hij had wel wat suikers binnen.
Maandag ga ik naar de dierenarts voor een enting, maar ik ben helemaal vergeten het op te nemen dus dan kunnen ze er weer niks mee.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik.zou die enting maar even laten zitten. Dat mag alleen bij een gezonde hond. Dat vind ik nou niet zo gezond klinken...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Persistence
- Zeer actief
We gaan over 2 weken naar de Ardennen en hij blijkt dus geen rabies enting te hebben kwam ik vorige week achter. Dus eigenlijk ben ik al een week te laat aangezien dat 21 dagen van te voren moet... nog meer uitstellen?malinois schreef:Ik.zou die enting maar even laten zitten. Dat mag alleen bij een gezonde hond. Dat vind ik nou niet zo gezond klinken...
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zou eerst uitzoeken wat het is voor je een enting laat zetten. Alleen gezonde honden mogen namelijk gevaccineerd worden en je weet niet of hij gezond is op dit moment
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Rabies is een zware enting... maar wel verplicht voor t buitenland tja dat is kiezen wat je wil...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Persistence
- Zeer actief
Dat wil ik uiteraard, maar ik weet niet hoe? Waar moet ik beginnen? De symptomen zijn nu weg.Fotogravinnetje schreef:Ik zou eerst uitzoeken wat het is voor je een enting laat zetten. Alleen gezonde honden mogen namelijk gevaccineerd worden en je weet niet of hij gezond is op dit moment
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad geen entring als onbekend is wat hij heeft. Een goede dierenarts ent overigens ook niet na dit verhaal.
M’n eerste advies zou zijn om tijdens zo’n aanval bij de dierenarts te geraken en bloed af te laten nemen
M’n eerste advies zou zijn om tijdens zo’n aanval bij de dierenarts te geraken en bloed af te laten nemen
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik zou er echt nu geen enting in laten zetten en je vakantie-plannen aanpassen. Rabies is best een behoorlijke belasting en zolang je niet weet wat er speelt.. niet doen is mijn idee. is de vorige rabies-enting niet nog geldig? Dat die voor 1 jaar is afgetekend ipv 3?Persistence schreef:We gaan over 2 weken naar de Ardennen en hij blijkt dus geen rabies enting te hebben kwam ik vorige week achter. Dus eigenlijk ben ik al een week te laat aangezien dat 21 dagen van te voren moet... nog meer uitstellen?malinois schreef:Ik.zou die enting maar even laten zitten. Dat mag alleen bij een gezonde hond. Dat vind ik nou niet zo gezond klinken...
Natuurlijk is het vervelend van je vakantie maar het is nog veel vervelender van de hond ;-((((
Suzanne
-
Persistence
- Zeer actief
In zijn boekje staat helemaal geen stempel bij rabies.~Suzanne~ schreef:Ik zou er echt nu geen enting in laten zetten en je vakantie-plannen aanpassen. Rabies is best een behoorlijke belasting en zolang je niet weet wat er speelt.. niet doen is mijn idee. is de vorige rabies-enting niet nog geldig? Dat die voor 1 jaar is afgetekend ipv 3?Persistence schreef:We gaan over 2 weken naar de Ardennen en hij blijkt dus geen rabies enting te hebben kwam ik vorige week achter. Dus eigenlijk ben ik al een week te laat aangezien dat 21 dagen van te voren moet... nog meer uitstellen?malinois schreef:Ik.zou die enting maar even laten zitten. Dat mag alleen bij een gezonde hond. Dat vind ik nou niet zo gezond klinken...
Natuurlijk is het vervelend van je vakantie maar het is nog veel vervelender van de hond ;-((((
Suzanne
Ik heb mijn vakantie nu al twee keer moeten wijzigen door mijn werk. Nu was deze datum eindelijk rond en behalve dit midweekje kan ik voorlopig niet meer vrijnemen. Het loopt ook wel erg in de papieren om steeds te boeken en niet te kunnen. Dus ik leef hier wel heel erg naartoe. Gatver wat een rotsituatie weer. Natuurlijk gaat de hond voor als het er op aankomt, maar ik had me zo erop verheugd om lekker met Vic even weg te gaan.
Zonder enting mag je niet naar buitenland toch?
Ik ga nog wel even bellen met de dierenarts wat zij voorstellen aan onderzoek.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Nee, zonder geldige rabiësenting mag je niet naar het buitenland met je hond. Misschien kun je in eigen land vakantie vieren met hem?
Ik zou bij zulke vage maar wel heftige klachten ook eerst willen weten wat er speelt voordat ik de rabiësenting zou geven. Misschien houdt het verband met zijn slechte eten, of kan een bloedonderzoek meer duidelijkheid geven?
Ik zou bij zulke vage maar wel heftige klachten ook eerst willen weten wat er speelt voordat ik de rabiësenting zou geven. Misschien houdt het verband met zijn slechte eten, of kan een bloedonderzoek meer duidelijkheid geven?
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet alleen zonder enting, maar zonder GELDIGE enting mag je niet de grens over. Als hij nog geënt moet worden en jullie gaan over 2 weken is de enting ook niet geldig. En bedenk dat hij ook door z’n problemen die misschien spelen ziek kan worden als je toch ent. Dus dan zal je ook niet weg kunnen.Persistence schreef:In zijn boekje staat helemaal geen stempel bij rabies.~Suzanne~ schreef:Ik zou er echt nu geen enting in laten zetten en je vakantie-plannen aanpassen. Rabies is best een behoorlijke belasting en zolang je niet weet wat er speelt.. niet doen is mijn idee. is de vorige rabies-enting niet nog geldig? Dat die voor 1 jaar is afgetekend ipv 3?Persistence schreef:We gaan over 2 weken naar de Ardennen en hij blijkt dus geen rabies enting te hebben kwam ik vorige week achter. Dus eigenlijk ben ik al een week te laat aangezien dat 21 dagen van te voren moet... nog meer uitstellen?malinois schreef:Ik.zou die enting maar even laten zitten. Dat mag alleen bij een gezonde hond. Dat vind ik nou niet zo gezond klinken...
Suzanne
Ik heb mijn vakantie nu al twee keer moeten wijzigen door mijn werk. Nu was deze datum eindelijk rond en behalve dit midweekje kan ik voorlopig niet meer vrijnemen. Het loopt ook wel erg in de papieren om steeds te boeken en niet te kunnen. Dus ik leef hier wel heel erg naartoe. Gatver wat een rotsituatie weer. Natuurlijk gaat de hond voor als het er op aankomt, maar ik had me zo erop verheugd om lekker met Vic even weg te gaan.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
De grens is het probleem niet nee. Alleen campings of verhuurders van huisjes vragen bij meenemen huisdieren vaak wel om het paspoort ter controle.Cleva schreef:"De grens" is een totaal antiek gegeven binnen europa.
Polderweggetjes waar eens per kwartier een auto langs komt. De douane twee keer per jaar.
Mensen die daadwerkelijk aan de grens wonen zijn er echt niet mee bezig.
Mijn albert hein staat letterlijk 600 meter van de grens. Ik woon zelf drie kilometer verderop aan de duitse kant dus ik ben er dagelijks mee bezig. Ik ga meerdere keren per dag de grens over.
Je moet daar niet over nadenken. Ik woon al 7 jaar in Duitsland en er is me nog nooit gevraagd om papieren. Net zoals dat in Nederland geen dagelijkse kost is.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Je mag sowieso niet als je er maar 2 weken tussen hebt na de entingPersistence schreef:In zijn boekje staat helemaal geen stempel bij rabies.~Suzanne~ schreef:Ik zou er echt nu geen enting in laten zetten en je vakantie-plannen aanpassen. Rabies is best een behoorlijke belasting en zolang je niet weet wat er speelt.. niet doen is mijn idee. is de vorige rabies-enting niet nog geldig? Dat die voor 1 jaar is afgetekend ipv 3?Persistence schreef:We gaan over 2 weken naar de Ardennen en hij blijkt dus geen rabies enting te hebben kwam ik vorige week achter. Dus eigenlijk ben ik al een week te laat aangezien dat 21 dagen van te voren moet... nog meer uitstellen?malinois schreef:Ik.zou die enting maar even laten zitten. Dat mag alleen bij een gezonde hond. Dat vind ik nou niet zo gezond klinken...
Suzanne

-
Persistence
- Zeer actief
Dat had ik al aan ze gevraagd, aangezien ik dacht dat rabies een standaard enting was en er dus te laat achter kwam dat ik die stempel toch niet in zijn boekje kon vindencrutz schreef:De grens is het probleem niet nee. Alleen campings of verhuurders van huisjes vragen bij meenemen huisdieren vaak wel om het paspoort ter controle.Cleva schreef:"De grens" is een totaal antiek gegeven binnen europa.
Polderweggetjes waar eens per kwartier een auto langs komt. De douane twee keer per jaar.
Mensen die daadwerkelijk aan de grens wonen zijn er echt niet mee bezig.
Mijn albert hein staat letterlijk 600 meter van de grens. Ik woon zelf drie kilometer verderop aan de duitse kant dus ik ben er dagelijks mee bezig. Ik ga meerdere keren per dag de grens over.
Je moet daar niet over nadenken. Ik woon al 7 jaar in Duitsland en er is me nog nooit gevraagd om papieren. Net zoals dat in Nederland geen dagelijkse kost is.
-
Persistence
- Zeer actief
Dat is voor mij allemaal nog nieuw dus ik heb geen idee. Stiekem zou ik wel zonder enting willen, maar of dat nou verstandig is.Cleva schreef:Welk probleem? Ik kan gewoon zonder entboekje terecht met een gebroken teen, hoor.Persistence schreef: maar dat je wel een probleem hebt als je daar bij de dierenarts of controle terecht komt.
Het wordt gewoon niet gecontroleerd omdat iedereen weet dat je daar helemaal niets aan hebt.
Een dierenarts is geen verkapte douanepost. Een dorpsdierenarts in de Dordogne is echt niet bezig met waar het baasje van de hond met de kaakbreuk woont.
Je moet je daar echt geen dingen bij voor gaan stellen.
Verdorie, ik wou dat ik in NL geboekt had.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Gewoon gaan vind ik een heel gevaarlijk advies!!! Als er controle komt (en die kans is niet groot, maar zeker niet nul) is er een risico dat de hond wordt ingeslapen. Vind ik nogal wat ;-(((
Sowieso ben je te laat, dus feitelijk mag je al niet meer. Ik zou in NL op vakantie gaan; omboeken dus. Gewoon in het belang van de hond.
Maar, staat er in het boekje bij de enting wel welk merk gebruikt is en wanneer de enting gezet is? Kun je je eigen DA overtuigen daar alsnog een datumstempel bij te zetten? Dan zit je "safe" al weet je dan niet of je hond feitelijk beschermd is en dat moet je je dan wel realiseren.
Zonder (administratief) geldige enting naar het buitenland? Niet doen.. gewoon niet... Maar goed, dat is mijn advies dan he?
Suzanne
Sowieso ben je te laat, dus feitelijk mag je al niet meer. Ik zou in NL op vakantie gaan; omboeken dus. Gewoon in het belang van de hond.
Maar, staat er in het boekje bij de enting wel welk merk gebruikt is en wanneer de enting gezet is? Kun je je eigen DA overtuigen daar alsnog een datumstempel bij te zetten? Dan zit je "safe" al weet je dan niet of je hond feitelijk beschermd is en dat moet je je dan wel realiseren.
Zonder (administratief) geldige enting naar het buitenland? Niet doen.. gewoon niet... Maar goed, dat is mijn advies dan he?
Suzanne
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad~Suzanne~ schreef:Gewoon gaan vind ik een heel gevaarlijk advies!!! Als er controle komt (en die kans is niet groot, maar zeker niet nul) is er een risico dat de hond wordt ingeslapen. Vind ik nogal wat ;-(((
Suzanne
https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/i ... erd-belgie
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Het probleem is dat als je niet kunt aantonen (aan de grens, bij een bijtincident of ongeval) dat de hond een geldige Rabies-enting heeft de kans bestaat dat de hond wordt ingeslapen. Geen boekje = geen bewijs en juist dat is het probleem.Boutje schreef:Gewoon gaan. Zowel Nederland als Begië zijn veilig, tot voor kort moest je boven Samber en Maas geënt maar dat is nu ook weggevallen.
Ik ent alleen rabiës voor Verenigd Koninkrijk (controles aan grens) en voor internationale wedstrijden (dierenartsconrole) en als ik naar landen ga waar die enting voor de inwoners ook verplicht is.
Ik ga zo vaak even de grens over om te wandelen of om te trainen. Ook in buitenlandse vakantiehuisjes nog nooit controle gehad.
Je enting gaat sowieso niet geldig zijn tenzij je diereanarts de datum aanpast. En een hond met deze toch wel erg heftige symptomen zou ik zeker niet enten nu!
Stel dat je toch controle hebt, dan kan je nog het boekje vergeten zijn of zo... maar die kans is enorm klein, zeker gewoon met 1 hond op vakantie.
Ik geef toe dat de kans dat zo'n controle plaatsvindt klein is... maar ALS die plaats vindt... ben je de sjaak en goed ook. Is het dat waard???
In mijn beleving niet.. de straf is nogal zwaar... maar ieder moet die afweging zelf maken.
Daarbij vind ik het hele goede met die enting soms overdreven. Ik heb liever dat ze een goede titer verlangen. Een enting is schijnveiligheid. Maar veiligheid en regelgeving staan hier lijnrecht tegenover elkaar. Ik ging onder geen beding met mijn hond naar het buitenland zonder (adminstratief) geldige rabiesenting.
Doe wat je zelf denkt dat goed is, maar weet de consequenties. Bopvendien, zelfs ALS je nu die rabies laat zetten ben je te laat en ook DAAR kunnen ze je op pakken als het fout loopt. Kleine kans, zeer kleine kans zelfs... maar... de consequentie kan groot zijn!
Suzanne
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Het probleem is dat als je niet kunt aantonen (aan de grens, bij een bijtincident of ongeval) dat de hond een geldige Rabies-enting heeft de kans bestaat dat de hond wordt ingeslapen. Geen boekje = geen bewijs en juist dat is het probleem.Boutje schreef:Gewoon gaan. Zowel Nederland als Begië zijn veilig, tot voor kort moest je boven Samber en Maas geënt maar dat is nu ook weggevallen.
Ik ent alleen rabiës voor Verenigd Koninkrijk (controles aan grens) en voor internationale wedstrijden (dierenartsconrole) en als ik naar landen ga waar die enting voor de inwoners ook verplicht is.
Ik ga zo vaak even de grens over om te wandelen of om te trainen. Ook in buitenlandse vakantiehuisjes nog nooit controle gehad.
Je enting gaat sowieso niet geldig zijn tenzij je diereanarts de datum aanpast. En een hond met deze toch wel erg heftige symptomen zou ik zeker niet enten nu!
Stel dat je toch controle hebt, dan kan je nog het boekje vergeten zijn of zo... maar die kans is enorm klein, zeker gewoon met 1 hond op vakantie.
Ik geef toe dat de kans dat zo'n controle plaatsvindt klein is... maar ALS die plaats vindt... ben je de sjaak en goed ook. Is het dat waard???
In mijn beleving niet.. de straf is nogal zwaar... maar ieder moet die afweging zelf maken.
Daarbij vind ik het hele goede met die enting soms overdreven. Ik heb liever dat ze een goede titer verlangen. Een enting is schijnveiligheid. Maar veiligheid en regelgeving staan hier lijnrecht tegenover elkaar. Ik ging onder geen beding met mijn hond naar het buitenland zonder (adminstratief) geldige rabiesenting.
Doe wat je zelf denkt dat goed is, maar weet de consequenties. Bopvendien, zelfs ALS je nu die rabies laat zetten ben je te laat en ook DAAR kunnen ze je op pakken als het fout loopt. Kleine kans, zeer kleine kans zelfs... maar... de consequentie kan groot zijn!
Suzanne
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Sinds 1997 hebben wij onze honden mee naar Oostenrijk genomen, en nooit gecontroleerd, niet aan de grens, nergens niet.
Ook niet bij een dierenarts, waar we toch wel een paar keer geweest zijn.
Nou waren onze honden wel geënt voor rabiës, dus was controle niet erg geweest.
Ook niet bij een dierenarts, waar we toch wel een paar keer geweest zijn.
Nou waren onze honden wel geënt voor rabiës, dus was controle niet erg geweest.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
In hondensnoepjes zit toch geen suiker?Persistence schreef:Hij heeft het net weer gehad.
![]()
Die narigheid samen met niet eten zou toch best een te laag suikergehalte kunnen opleveren?
Ben geen arts, maar het lijkt me niet onmogelijk.
Wat die enting betreft..............
Je gaat maar een paar dagen.
Binnen de Benelux is de controle nog minder dan overigens in Europa.
Ik heb heel wat afgereisd met mijn honden en nog nooit een controle gehad, ook niet bij de dierenartsen die ik in het buitenland heb bezocht.
Mijn mening wijkt dus af van die van de meeste anderen.
Ik zou gewoon gaan.
Je houdt de hond daar waarschijnlijk toch aangelijnd, dus lijkt me geen groot probleem?
edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 30 apr 2018 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patricia.
- moderator
- Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren - Aantal honden: 4
Hier is Fire ook al 2 jaar achter elkaar een weekend mee naar België geweest zonder de rabiës, is het wel hier net de grens over en dan bij Ursel de militaire vliegbasis op.
Maar ook nog nooit gecontroleerd op inentingen, terwijl de politie ook op het terrein rond hobbelt het enige wat ze deden was met Fire knuffelen haha.
Maar ook nog nooit gecontroleerd op inentingen, terwijl de politie ook op het terrein rond hobbelt het enige wat ze deden was met Fire knuffelen haha.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Is zijn hart onlangs nog gecontroleerd ? Ik heb een oudje met een lekkende klep, die heeft precies dezelfde symptomen met vlagen. Paar minuten erna is er niks aan de hand. Het lichaam krijgt op zo’n moment even te weinig zuurstof. Dan zakt ze ook door haar benen, loopt te zwalken en soms te hijgen. Even kater us er niks aan de hand.