Ja, dit vind ik ook een mooie lab

Moderator: moderatorteam
Heb hier nog nooit wat over de Pinscher gelezen hoor, die is niet uitgemolken.Paisley schreef:Helemaal mee eens, sommige mensen raken niet uitgepraat over 'rasverbetering' en als alle rassen die revue zijn gepasseerd, beginnen we weer van voren af aan, bij de labrador en de duitse herderLieske_1977 schreef:Ik word een beetje flauw van die uitgemolken discussie over te zware labradors hier op HF.
DeDiana schreef: Ja, dit vind ik ook een mooie lab
gonnie schreef:
Heb hier nog nooit wat over de Pinscher gelezen hoor, die is niet uitgemolken.
Maakt toch niet uit als iemand iets negatiefs zeg over een ras wat je dan toevallig zelf hebt, als jij er maar tevreden mee bent.
Zou Jiska dan moeten opmeten, die is denk ik 52-54cm hoog.sbientje schreef:Teven zijn meestal rond de 55-56 cm, de reuen zijn tegenwoordig allemaal wat aan de grote kant. Horen rond de 58 cm maar karel is bijv 62 cm
Dan is Jiska al groter dan Izzy?Hippo schreef:Zou Jiska dan moeten opmeten, die is denk ik 52-54cm hoog.sbientje schreef:Teven zijn meestal rond de 55-56 cm, de reuen zijn tegenwoordig allemaal wat aan de grote kant. Horen rond de 58 cm maar karel is bijv 62 cm
Nanna schreef: Dan lees je het toch gewoon nietIk snap dat overgevoelige gedoe nooit zo. Met mijn rassen is ook zat mis, ik word doodziek van die teckels op steeds kortere poten. Ga ik toch ook niet liggen mauwen dat je daar niks van mag zeggen?
Ik vind het juist wel goed, dat er af en toe eens kritisch gekeken wordt, naar fokproducten.Nanna schreef:Dan lees je het toch gewoon nietdagmar88 schreef:gonnie schreef:
Maakt toch niet uit als iemand iets negatiefs zeg over een ras wat je dan toevallig zelf hebt, als jij er maar tevreden mee bent.
Daar worden dan ook geen zuid amerikaanse plaatjes van opgezocht om over de fok hier een plasje te doen.
Ik snap dat overgevoelige gedoe nooit zo. Met mijn rassen is ook zat mis, ik word doodziek van die teckels op steeds kortere poten. Ga ik toch ook niet liggen mauwen dat je daar niks van mag zeggen?
Is ze waarschijnlijk ook!dagmar88 schreef:DeDiana schreef: Ja, dit vind ik ook een mooie lab
![]()
Ze lijkt op de foto's ranker dan Fudge.
ik hoop niet dat je mijn reacties overgevoelig vindt, dat zou lichtelijk overdreven zijn. Ik voel me ook totaal niet gekwetst omdat je lelijke plaatjes over MIJN ras plaatst hoorNanna schreef:Dan lees je het toch gewoon nietdagmar88 schreef:gonnie schreef:
Daar worden dan ook geen zuid amerikaanse plaatjes van opgezocht om over de fok hier een plasje te doen.
Ik snap dat overgevoelige gedoe nooit zo. Met mijn rassen is ook zat mis, ik word doodziek van die teckels op steeds kortere poten. Ga ik toch ook niet liggen mauwen dat je daar niks van mag zeggen?
Vind je dat niet wat makkelijk? Een mechelaar is een werkhond pur sang en zo is hij ook gebouwd. Allemaal leuk en aardig dat Pietje er een als huishond wil hebben maar dat neemt niet weg dat hij nog altijd een werkhond pur sang moet zijn. Zeker ook qua bouw. Dan neem je maar iets anders als je t allemaal niks uit maakt.Pienda schreef:Tja, wat zijn goede rasvertegenwoordigers dan?
Denk dat dat voor iedereen anders ligt. Sommige mensen zullen ronde laagbenige labradors mooi vinden. Daarom zien ze er tegenwoordig zo uit.
Het lijkt mij niet heel praktisch voor de jacht, maar denk dat het overgrote deel van de labradors gewoon lekker huishond zijn. En dan ben je al snel functioneel gebouwd natuurlijk.
Uiteindelijk is het toch ook echt een kwestie van vraag en aanbod. Honden hoeven niet meer te werken, ze moeten functioneren als huishond. Het hebben van de bij de functionele bouw is gewoon niet meer noodzakelijk. En dan gaan mensen gewoon fokken wat ze mooi vinden en blijkbaar is dat vaak het uitvergroten van de toen rastypische eigenschappen.malinois schreef:Vind je dat niet wat makkelijk? Een mechelaar is een werkhond pur sang en zo is hij ook gebouwd. Allemaal leuk en aardig dat Pietje er een als huishond wil hebben maar dat neemt niet weg dat hij nog altijd een werkhond pur sang moet zijn. Zeker ook qua bouw. Dan neem je maar iets anders als je t allemaal niks uit maakt.Pienda schreef:Tja, wat zijn goede rasvertegenwoordigers dan?
Denk dat dat voor iedereen anders ligt. Sommige mensen zullen ronde laagbenige labradors mooi vinden. Daarom zien ze er tegenwoordig zo uit.
Het lijkt mij niet heel praktisch voor de jacht, maar denk dat het overgrote deel van de labradors gewoon lekker huishond zijn. En dan ben je al snel functioneel gebouwd natuurlijk.
Nou ja gelukkig niet bij alle rassen; de mechelaar werkt nog wel en wordt daar ook op gefokt net als bijv de jachtterrier. Jammer dan als t niet bij je huishondenidee past dan koop je maar iets anders. Ik vind t een erg slechte zaak en dat blijkt dus ook wel voor dergelijke rassen.Pienda schreef:Uiteindelijk is het toch ook echt een kwestie van vraag en aanbod. Honden hoeven niet meer te werken, ze moeten functioneren als huishond. Het hebben van de bij de functionele bouw is gewoon niet meer noodzakelijk. En dan gaan mensen gewoon fokken wat ze mooi vinden en blijkbaar is dat vaak het uitvergroten van de toen rastypische eigenschappen.malinois schreef:Vind je dat niet wat makkelijk? Een mechelaar is een werkhond pur sang en zo is hij ook gebouwd. Allemaal leuk en aardig dat Pietje er een als huishond wil hebben maar dat neemt niet weg dat hij nog altijd een werkhond pur sang moet zijn. Zeker ook qua bouw. Dan neem je maar iets anders als je t allemaal niks uit maakt.Pienda schreef:Tja, wat zijn goede rasvertegenwoordigers dan?
Kijk, mijn ding is het ook echt niet, maar ik snap wel dat uiterlijk verandert wanneer de functie verandert. Ik moet er niet aan denken om met een dikke rolmops van een Engelse Bull rond te lopen (gezondheid daargelaten), maar er zijn nou eenmaal mensen die het mooi vinden. En het is ook nog eens geschikter als huishond, dan een hond die wil vechten met stieren.
malinois schreef:Nou ja gelukkig niet bij alle rassen; de mechelaar werkt nog wel en wordt daar ook op gefokt net als bijv de jachtterrier. Jammer dan als t niet bij je huishondenidee past dan koop je maar iets anders. Ik vind t een erg slechte zaak en dat blijkt dus ook wel voor dergelijke rassen.
Ja, laten we vooropstellen dat ik daar ook heel blij mee benPienda schreef:Nou, laten we blij zijn dat de gemiddelde Nederlander geen Owcharka koopt maar een lekker sullige Lab
Meten is weten. Dus net gemeten en 54cm schofthoogte en weegt 21kg.Sandra&co schreef:Dan is Jiska al groter dan Izzy?Hippo schreef:Zou Jiska dan moeten opmeten, die is denk ik 52-54cm hoog.sbientje schreef:Teven zijn meestal rond de 55-56 cm, de reuen zijn tegenwoordig allemaal wat aan de grote kant. Horen rond de 58 cm maar karel is bijv 62 cm
Volledig mee eens. Maar ik heb thuis een ras die ook met enige regelmaat wordt beschreven als karikatuur van zichzelf. Toch vind ik het een prachtige Dobermann, dus ik denk dat die mensen met zo'n type labrador er precies zo over denken.DeDiana schreef:Ja, laten we vooropstellen dat ik daar ook heel blij mee benPienda schreef:Nou, laten we blij zijn dat de gemiddelde Nederlander geen Owcharka koopt maar een lekker sullige Lab
Maar dat is natuurlijk geen argument voor het fokken van alsmaar zwaardere honden, uiteindelijk raken die honden ook beperkt door hun bouw en overgewicht.
Ik snap best dat er bij sommige rassen iets te zeggen valt voor een werk- en showlijn naast elkaar, omdat inderdaad het percentage mensen dat daadwerkelijk met de hond werkt erg klein zal zijn. En dat die showlijn dus een wat milder, makkelijker karakter heeft, snap ik ook. Maar waarom ze er qua uiterlijk dan op den duur als karikaturen van zichzelf uit moeten zien, vind ik onbegrijpelijk. Temeer omdat dit ook nog ten koste gaat van de gezondheid van de hond in de meeste gevallen.
Labjes als Narda of Joy vind ik prachtig, dat zijn gewoon functionele honden die qua uiterlijk wat mij betreft helemaal voldoen aan het beeld van een labrador. Niets meer aan doen.
Mensen willen nou eenmaal wat ze willen. En mensen die een labrador willen, willen nou eenmaal geen bichonnetje. Dus dan nemen ze een ouderwetse Labrador, een echte werkhond, en worden gillend gek omdattie meer nodig heeft dan 3x een blokje om. En dan gaan er mensen denken, wat nou als ik een bichonnetje in een Labrador jasje kan fokken? Mensen blij, honden blij en je verdient er ook nog eens leuk aan.Cleva schreef:Nee. Dat is een denkfout.Pienda schreef: Uiteindelijk is het toch ook echt een kwestie van vraag en aanbod. Honden hoeven niet meer te werken, ze moeten functioneren als huishond. Het hebben van de bij de functionele bouw is gewoon niet meer noodzakelijk. En dan gaan mensen gewoon fokken wat ze mooi vinden en blijkbaar is dat vaak het uitvergroten van de toen rastypische eigenschappen.
Er is op zich niets mis met een gezelschapsras. Dat kan echt een prima fokprodukt zijn maar via een al gestandaardiseerd nutsras nog een keer een ander ras gaan creëren is echt een rampzalig slecht idee.
Als je een makkelijk binnenhondje wil hebben moet je een bichonnetje gaan fokken. Niet een ras met een werkachtergrond.