Schat zomaar in dat ik daar wel tot op het laatst van zal genieten, daar heb ik echt vrede mee.
Met een hond die ziek is of acuut iets krijgt zijn die momenten voor het inslapen het naarst.
Ben altijd "blij" dat ze nergens meer last van hebben.
Moderator: moderatorteam
Inderdaad wij kijken met een goed gevoel terug op Rio zijn laatste dagen.kooi schreef:Ja, hoe raar het ook klinkt, ik kan dat wel.
Al vind ik genieten niet echt het juiste woord, daarvoor is het te verdrietig.
Maar het zit hem in de intensiteit, het heel bewust kijken naar en knuffelen met en het ophalen van herinneringen. De wereld verdicht en er zijn alleen ik en het dier. Alles zeggen wat je te zeggen hebt. Het is wel heel belangrijk dat het een mooi en zacht afscheid wordt. Lekker thuis in mijn armen en lieve woordjes in de oren. En dan nog een uurtje het verstillen, het je losmaken van het lichaam in het besef dat je het samen gelopen hebt, dat parcours, het leven van dat dier onder jouw hoede. En nog een keer die liefde voelen in alle hevigheid.
Heel verdrietig maar ook heel mooi.
Al is het meer achteraf mooi dan op het moment zelf.

Maar het is wel de enige zekerheid die je hebt, want je hond gaat dood. En geloof me, het voelt veel beter dat je er zelf de regie over hebt dan wanneer de hond spontaan dood blijft.Miezemuis schreef:Heel eerlijk gezegd, ik heb nog nooit een hond in laten slapen en ben er doodsbang voor. Dushi zit echt in haar laatste levensfase. Toen Dushi met haar oog aan het klooien was heb ik voor het eerst geopperd of inslapen niet humaner was. Ik was toen al aan het huilen en snikken.... zo gênant
Ik wil echt geen dagen van tevoren de beslissing nemen. Ik zou de hond alleen maar overstuur maken met mijn gejank.
Ik weet ook wel dat ik het kan als het moet. Maar ik ben eet wel bang voor. Voor het verdriet. Voor dat van de kinderen. Al weet ik dat ik bij haar ook wel op een mooi leven terug kan kijken. Een voltooid leven. Maar dat moment.....bah dat zou ik liever over slaan.Marion. schreef:Maar het is wel de enige zekerheid die je hebt, want je hond gaat dood. En geloof me, het voelt veel beter dat je er zelf de regie over hebt dan wanneer de hond spontaan dood blijft.Miezemuis schreef:Heel eerlijk gezegd, ik heb nog nooit een hond in laten slapen en ben er doodsbang voor. Dushi zit echt in haar laatste levensfase. Toen Dushi met haar oog aan het klooien was heb ik voor het eerst geopperd of inslapen niet humaner was. Ik was toen al aan het huilen en snikken.... zo gênant
Ik wil echt geen dagen van tevoren de beslissing nemen. Ik zou de hond alleen maar overstuur maken met mijn gejank.
Op zondag zei ik nog tegen mijn neefje (op een feestje notabene) dat ik me niet voor kon stellen dat ik ooit een dierenarts de opdracht zou kunnen geven om mijn liefste dood te maken. "Jij kunt dat", zei hij, "geloof me, dat ga je gewoon kunnen". En inderdaad, amper 5 dagen later kon ik dat. Ineens was het moment daar. Ze stond 's ochtends in de deuropening naar me te kijken met haar pootje omhoog (tumor op de plek van de teennagel).
En bij Miep waren we misschien wel te laat. Die was natuurlijk al erg oud, maar toen ineens 's ochtends zakte ze steeds door haar poten. Die heeft de laatste morgen amper meer iets gekund, en was steeds aan het piepen omdat ze wel wilde opstaan maar niet kon. Dat was vreselijk, en dat had beslist geen dag langer mogen duren. Dan had ik alle dierenartsen in de omgeving wel gebeld, als onze eigen niet (bijna) direct bij ons thuis kon komen.
Oh nee, dat heb ik beslist niet. Ik wil erg graag dat mijn honden in mijn armen sterven, terwijl we aan het knuffelen zijn.Miezemuis schreef: Ik weet ook wel dat ik het kan als het moet. Maar ik ben eet wel bang voor. Voor het verdriet. Voor dat van de kinderen. Al weet ik dat ik bij haar ook wel op een mooi leven terug kan kijken. Een voltooid leven. Maar dat moment.....bah dat zou ik liever over slaan.

Nee dat ljikt mij ook niks. Meer dan een dag zou ik er ook niet tussen willen. Laat staan een week ofzo, vreselijk! Nee gewoon, de ene dag de knoop doorhakken en de volgende ochtend gewoon gelijk uitvoeren. De tijd er tussenin afscheid nemen. Dat lijkt mij ideaal, en ik hoop dat ons dat gegund is.Fire75 schreef:Blits had ik gepland, vrijdags gebeld voor de maandag zodat vriend toch afscheid kon nemen.
Maar heb op zondag morgen de da gebeld of ze kon komen.
Ik werd gewoon al 2 dagen gek van mijzelf met nog maar zoveel uur en dan.... Nee nooit meer.
Gewoon gelijk als de tijd daar is.
Dat is toch helemaal niet gênant? Het zou vreemd zijn als je er geen traan om zou laten en ik heb ook iedere keer staan janken bij de dierenarts hoor.Miezemuis schreef:Heel eerlijk gezegd, ik heb nog nooit een hond in laten slapen en ben er doodsbang voor. Dushi zit echt in haar laatste levensfase. Toen Dushi met haar oog aan het klooien was heb ik voor het eerst geopperd of inslapen niet humaner was. Ik was toen al aan het huilen en snikken.... zo gênant
Weet je hoe Maxima huilde bij haar bruiloft? Met die ene biggelende traan? Ik kan dat dus niet. Ik snik zo hard dat ik niet meer kan praten en er loopt snot uit plaatsen waar geen snot uit hoort te lopen....Caro. schreef:Dat is toch helemaal niet gênant? Het zou vreemd zijn als je er geen traan om zou laten en ik heb ook iedere keer staan janken bij de dierenarts hoor.Miezemuis schreef:Heel eerlijk gezegd, ik heb nog nooit een hond in laten slapen en ben er doodsbang voor. Dushi zit echt in haar laatste levensfase. Toen Dushi met haar oog aan het klooien was heb ik voor het eerst geopperd of inslapen niet humaner was. Ik was toen al aan het huilen en snikken.... zo gênant
Zelfs voor minder nog, als ik bang was voor een bepaalde uitslag en het bleek dan niet zo ernstig te zijn, stond ik ook weer te janken van opluchting![]()
Die dierenartsen zijn wel wat gewend en als het goed is, hebben ze zelf ook een hart voor dieren, dus is er niets vreemds aan om daar te gaan staan huilen.
En je kinderen? Die mogen toch ook best zien dat hun moeder verdrietig is omdat de hond dood is? Ik zou dat niet verbergen hoor, gewoon met z'n allen
een potje janken, herinneringen ophalen, verdrietig zijn en uiteindelijk met een glimlach terugkijken op het leven van je hond.