Alsof in die knpv geen leken zitten die er niets van bakken. Daarom zitten de asiels overvol met herders natuurlijk. Je zou ook kunnen zeggen na deze beelden dat moeten we niet willen IPV ja herders hebben dat nodig.Rocco schreef:Paar jaar geleden hebben ze zelf eens geprobeerd honden af te richten uitsluitend positief met klikker etc heeft 2 jaar geduurd conclusie was dat niet mogelijk was met het karakter en bijkomende hoge driften . Meningen van leken die nog nooit een hard belastbare hond met hoge driften hebben afgericht en het beter weten zou ik graag eens willen..zien .met koek
kjes en snoepjes ik stel mijn eigen hond beschikbaar.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uitzending RamBam
Moderator: moderatorteam
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Uitzending RamBam

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Veel van die mechelaars komen van particulieren die zo.n werkmechelaar niet kunnen handelen met gebrek aan kennis overigens.honden die niet geschikt zijn verdwijnen vaak nog in de handel
- Tineke
- Zeer actief
Tuurlijk joh dat vraagt een speciaal soort mensen dat was wel duidelijk gisteren bij die bronnen van kennis die langs kwamen. Misschien minder scherp fokken en überhaupt minder fokken gezien de aantallen die slecht terecht komen of heropgevoed moeten worden.Rocco schreef:Veel van die mechelaars komen van particulieten die zo.n werkmechelaar niet kunnen handelen met gebrek aan kennis overigens.

- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Rocco schreef:Paar jaar geleden hebben ze zelf eens geprobeerd honden af te richten uitsluitend positief met klikker etc heeft 2 jaar geduurd conclusie was dat niet mogelijk was met het karakter en bijkomende hoge driften . Meningen van leken die nog een hard belastbare hond met hoge driften hebben afgericht en het beter weten zou ik graag eens willen...met koek
Dan kan je conclusie ook zijn dat honden dus eigenlijk niet geschikt zijn voor dit soort dingen.
-
- Zeer actief
Dat heeft niks met fokken op scherpte te maken maar verkeerde keuzes van honden eigenaars die niet geschikt zijn als leekTineke schreef:Tuurlijk joh dat vraagt een speciaal soort mensen dat was wel duidelijk gisteren bij die bronnen van kennis die langs kwamen. Misschien minder scherp fokken en überhaupt minder fokken gezien de aantallen die slecht terecht komen of heropgevoed moeten worden.Rocco schreef:Veel van die mechelaars komen van particulieten die zo.n werkmechelaar niet kunnen handelen met gebrek aan kennis overigens.
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Ergens anders lees ik dat het geld op was na twee jaar en dat de honden goed opgeleid waren en zoveel beter in hun vel zitten met die manier van trainen.Rocco schreef:Paar jaar geleden hebben ze eens geprobeerd bij de politie .zelf honden af te richten uitsluitend positief met klikker etc heeft 2 jaar geduurd conclusie was dat niet mogelijk was met het karakter en bijkomende hoge driften . Meningen van leken die nog nooit een hard belastbare hond met hoge driften hebben afgericht en het beter weten zou ik graag eens willen..zien .met koek
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- runninggirl
- Zeer actief
Dat was slechts de conclusie van één kant. De andere kant van het verhaal, van de mensen die de honden toen hebben getraind, kan je hier kort iets over lezen.Sulluna schreef:Rocco schreef:Paar jaar geleden hebben ze zelf eens geprobeerd honden af te richten uitsluitend positief met klikker etc heeft 2 jaar geduurd conclusie was dat niet mogelijk was met het karakter en bijkomende hoge driften . Meningen van leken die nog een hard belastbare hond met hoge driften hebben afgericht en het beter weten zou ik graag eens willen...met koek
Dan kan je conclusie ook zijn dat honden dus eigenlijk niet geschikt zijn voor dit soort dingen.
https://www.facebook.com/dehondencoach/ ... 0480545105
16 jaar geleden kwam de instructeur van de politiehonden van de politie Groningen instructeurscursus bij ons doen en zag wat er gebeurde met de honden als je anders met ze om ging. Uiteindelijk werd er een project gestart in samenwerking met Martin Gaus om politiesurveillantehonden te trainen met de clicker. Twee jaar ben ik als projectleider met die honden en geleiders aan het trainen geweest. We werden uitgelachen, vergruist, bedreigd en door niemand serieus genomen. Het feit dat na twee jaar de honden bijna klaar waren maar het geld op gaf iedereen reden en bevestiging om ons uit te lachen en heel KNPV-nederland zegt tot op de dag van vandaag dat het project volledig mislukt is wat niet het geval was. De honden waren opener, stabieler, breder inzetbaar, leergieriger en gelukkig.
Oftewel, de honden waren bijna klaar met de training maar nog niet helemaal en het geld was op. Dus riep men dat het niet mogelijk was.
Maarja het is natuurlijk veel makkelijker om alles zo te verdraaien dat het lijkt alsof je niet anders kán dan geweld gebruiken met honden.

Zelfs tijgers worden met de klicker en voer getraind (niet dat ik voor tijgers in gevangenschap ben maar dat is een ander verhaal). En gelukkig zijn er ook steeds meer mensen die hiervoor kiezen met hun hond.
- Sulluna
- Zeer actief
Ja, verbaast mij niks.
Maar ja, mensen willen altijd de beste hond, de beste prestaties en wel zo snel mogelijk.
Dat het ten koste van de hond gaat ach, boeiend..
Stroom, prikbanden, schoppen of klappen op de kop.. Het heeft niks meer met sport en werken te maken.. Gewoon een kwestie van snel, sneller, snelst. Om te kotsen.
Maar ja, mensen willen altijd de beste hond, de beste prestaties en wel zo snel mogelijk.
Stroom, prikbanden, schoppen of klappen op de kop.. Het heeft niks meer met sport en werken te maken.. Gewoon een kwestie van snel, sneller, snelst. Om te kotsen.
- runninggirl
- Zeer actief
En ook genoeg eigenaren die niet in de hondensport zitten en ook geen herder hebben die dit soort dingen doen. Wat ben ik blij dat ik niet meer in de stad woon, ik zag het dagelijks.Sulluna schreef:Ja, verbaast mij niks.
Loop je achter iemand met een am.bull die zo'n beetje elke stap die de hond zet inderdaad een klap op de kop geeft. Toen ik vroeg waarom ze dat deed, nou omdat de hond niet voor haar uit mocht lopen.

- Sulluna
- Zeer actief
Oh zeker, zat mensen buiten de sport die het ook doen. Vaak mensen met dezelfde instelling.
Alsof een hond een soort robot moet zijn en ter alle tijden gehoorzaam anders zwaait er wat. Bah..
Alsof een hond een soort robot moet zijn en ter alle tijden gehoorzaam anders zwaait er wat. Bah..
- Tineke
- Zeer actief
En fokkers die ze als warme broodjes over de toonbank laten gaan.Rocco schreef:Dat heeft niks met fokken op scherpte te maken maar verkeerde keuzes van honden eigenaars die niet geschikt zijn als leekTineke schreef:Tuurlijk joh dat vraagt een speciaal soort mensen dat was wel duidelijk gisteren bij die bronnen van kennis die langs kwamen. Misschien minder scherp fokken en überhaupt minder fokken gezien de aantallen die slecht terecht komen of heropgevoed moeten worden.Rocco schreef:Veel van die mechelaars komen van particulieten die zo.n werkmechelaar niet kunnen handelen met gebrek aan kennis overigens.

- Sulluna
- Zeer actief
En ik vind het bizar dat die dingen instelbaar zijn. Want de lage standen zijn al vervelend, maar hoger krijg je echt een tering klap. Ik heb zo'n ding wel getest, een vriendin gebruikte het en was benieuwd. Dus waarom zitten er überhaupt van die hoge standen op?Nanna schreef:Volgens mij traint Crutz nu ook op een heel vriendelijke manier.
En ik denk dat een tikkie stroom soms best nodig is als ze al in zone rood zitten. Maar mensen denken dat meteen dat die hond geëlektrocuteerd wordt ipv dat ie een waarschuwend tikje krijgt. Die dingen zijn instelbaar.
De 1e en 2e stand vond ik prima. Vervelend, maar geen pijn. Alles daar boven is gewoon belachelijk.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Ik doe m’n best, maar vraagt nadenken en creativiteit. Leg dus ook wel gewoon de hond weg. Niet eens altijd als trainingsmiddel (ook wel) maar ook omdat ik het zelf (nog) niet zie hoe verder op dat punt.Nanna schreef:Volgens mij traint Crutz nu ook op een heel vriendelijke manier.
En ik denk dat een tikkie stroom soms best nodig is als ze al in zone rood zitten. Maar mensen denken dat meteen dat die hond geëlektrocuteerd wordt ipv dat ie een waarschuwend tikje krijgt. Die dingen zijn instelbaar.
En ja inmiddels een hoofdbreker, waar z’n lossen altijd goed was is dat sinds hij de stokslag (in het programma met gedroogd hout) niet meer zo, lossen is niet direct een optie in zijn visie op moment. De hersentjes kraken daarover. Vooralsnog uit laten bijten tot punt van vermoeidheid zodat 1 commando genoeg is maar of dat door te bouwen is?
Yuma heeft in z’n beginfase nog wel getraind met prikker en de TT omgehad maar niet gebruikt. Vanaf een maand of 15 heeft hij enkel nog een vaste band en nu een slipketting niet op slip.
Niet de handigste hond om dit traject mee te starten

We gaan pas in 2019 naar de keuring, dan is hij ruim 4. Later dan de meeste KNPV honden maar dat deed ik toch altijd al. Inno was jong voor mijn doen met z’n 3,5 jaar.
- Sulluna
- Zeer actief
Eens.
Alleen met eigen ogen gezien dat het niet bij die ene uitzondering blijft. Mensen gaan na gebruiken, steeds makkelijker met die klote dingen om.
Oh de hond reageert na 4 keer minder op stand 1, ik zet hem even op 2.. etc.
Alsof het niks is.
Als echte uitzondering oke. Maar zo gaat het gewoon niet.
Ik weet van mensen die honden breken. Dus een hond die echt te hoog in drift komt en daardoor niet meer betrouwbaar. Ze breken die honden. Dus vastbinden en kapot slaan, schoppen. OOok met die flessen met grind.
Ik kwam helaas wel eens op die clubs. Ik ken de verhalen en heb genoeg dingen gezien.
Er bestaan gewoon hele hele zieke mensen..
En dan liever de schokband verbieden dat er een hond doodgereden wordt, maar er heel wat honden die schokken worden bespaard. ( al blijft dat laatste denk toch gebeuren)
Alleen met eigen ogen gezien dat het niet bij die ene uitzondering blijft. Mensen gaan na gebruiken, steeds makkelijker met die klote dingen om.
Oh de hond reageert na 4 keer minder op stand 1, ik zet hem even op 2.. etc.
Alsof het niks is.
Als echte uitzondering oke. Maar zo gaat het gewoon niet.
Ik weet van mensen die honden breken. Dus een hond die echt te hoog in drift komt en daardoor niet meer betrouwbaar. Ze breken die honden. Dus vastbinden en kapot slaan, schoppen. OOok met die flessen met grind.
Ik kwam helaas wel eens op die clubs. Ik ken de verhalen en heb genoeg dingen gezien.
Er bestaan gewoon hele hele zieke mensen..
En dan liever de schokband verbieden dat er een hond doodgereden wordt, maar er heel wat honden die schokken worden bespaard. ( al blijft dat laatste denk toch gebeuren)
-
- Zeer actief
Ik zal wel nooit begrijpen waarom je een hobby/sport gaat beoefenen waarbij je gelooft dat je je hond pijn moet doen.runninggirl schreef: Maarja het is natuurlijk veel makkelijker om alles zo te verdraaien dat het lijkt alsof je niet anders kán dan geweld gebruiken met honden.![]()
Net als die pup bij die cursus, er staat niemand op? Zelfs als je geen ervaring hebt hoor je toch te wéten dat dit buiten proportie was? Dat dit schadalig is, dat dit écht niet kan?! Ik snap er helemaal niks van.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Dan heb je waarschijnlijk een goedkope band gevoeld. Stand 1 en 2 voel ik mijn band niet. Niet op de handpalm, niet op de pols, niet op de nek. Op mijn oude (goedkope) bad was stand 1 al gelijk aan minimaal stand 20, en stand 2 over stand 30, hoger dan dat heb ik nooit geprobeerd (wel op de oude band, daar heb ik stand 3 ook van gevoeld en de band gaat tot 5, maar niet op de nieuwe band, die gaat tot 128)Sulluna schreef:En ik vind het bizar dat die dingen instelbaar zijn. Want de lage standen zijn al vervelend, maar hoger krijg je echt een tering klap. Ik heb zo'n ding wel getest, een vriendin gebruikte het en was benieuwd. Dus waarom zitten er überhaupt van die hoge standen op?Nanna schreef:Volgens mij traint Crutz nu ook op een heel vriendelijke manier.
De 1e en 2e stand vond ik prima. Vervelend, maar geen pijn. Alles daar boven is gewoon belachelijk.
Gemiddeld staat de band op 15 voor Noa en 17 voor de enkele keer dat hij op Ninthe gebruikt is (die reageert 0 op stand 15). Dus nog onder de stand 1 van mijn oude band. Noa heeft pas wel een keer een schok op 28 gehad, maar daar is ze ook best even beduust voor geweest (niet van mij af willen lopen). Er was echter op dat moment geen alternatief, want op 15 reageerde ze niet en ze moest echt reageren gezien ze al achter een auto aan aan het gaan was (en nee, het was niet mijn eerste ingreep, eerst 2x stem en een keer trillen, en de auto reed op zo'n 100m afstand toen ze begon te rennen), dus er was ook geen tijd om werkelijk te gaan zoeken naar de precieze correcte stand (23-25 was waarschijnlijk beter geweest). Normaal gesproken bij een correctie (op 15) breekt ze het ongewenste gedrag af, maar schudt ze daarna eventueel uit en gaat rustig verder waar ze mee bezig was (op het afgestrafte na).
Noa is extreem gevoelig, ze schreeuwde het letterlijk uit toen Kaleeshi over haar voet reed of toen ze op een tak stapte die daardoor tegen haar buik aan kwam. En van beide dingen is ze ook werkelijk even beduusd geweest, om het in perspectief te zetten.
Het was overigens wel effectief. We hebben daarna nog enkele keren getraind en ze had geen behoefte meer om achter auto's aan te gaan op een dergelijke afstand. Daarna is de training even stilgevallen en is ze niet meer los geweest, of ze weer helemaal van het jagen af is weet ik dus niet. Het kwam eigenlijk volledig onverwachts, want ze joeg zelfs niet meer als er een auto aan de andere kant van de sloot langskwam, mits ik haar maar terugfloot (maar ze kwam nu dus ook niet op het terugfluiten). Dat maakt het niet langer gebruiken van de stroomband dus ook zo lastig. Want wanneer gaat het mis? Het is nu eenmaal een zeer gevaarlijke hobby van haar en er zijn maar zich weinig plekken waar ze echt veilig los kan (in groepen gaat het veel beter, daarom loopt ze tijdens wandelingen met het forum wel vaak stukken los zonder band, maar ook dan wordt ze ruim voordat er een auto is aangelijnd).
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik train KNPV omdat mijn honden het helemaal geweldig vinden, het zoeken, springen, zwemmen en vooral het bijtwerk. Met de MCC( Master Class Coach) cursus van de KNPV hebben we les gehad van Debbie Reijnders, echt een ontzettend leuk en capabel mens. Daar kwam ook aan bod, hoe om te gaan met zelfbelonend gedrag, ofwel het bijten van de hond in drift wanneer dat onwenselijk is. Het probleem is dat het bijten voor de hond in die situatie de hoogste beloning is. Dan blijft er alleen nog correctie over aangezien je de situatie an sich niet zo kunt aanpassen dat het zelfbelonende gedrag wordt voorkomen.
Ik leer alles in de aanleerfase aan met de clicker en als beloning een bal/bijtrol of voer. Ben nu volop bezig met Jiska met volgen/zit/af/blijf/ naar en op de kist/ loslaten op commando/blaffen/apporteren . Daar komt absoluut geen dwang of correctie aan te pas.
Dat er binnen de KNPV nog ouderwetse opvattingen zijn klopt zeker, maar je ziet ook een duidelijke verschuiving. Waar ik bij mijn entree in de KNPV met mijn clicker nog werd uitgelachen, zie je het steeds meer. Bij ons op de club worden alle honden beloond met bal of bijtrol, helaas zijn er ook nog clubs waarbij ik met verbazing aanhoorde dat de beloning is dat hij geen straf krijgt
.
Wat betreft die casus met Jeroen Oomen en zijn pilot voor positieve training van politiehonden, heb ik vanuit de politie intern heel andere berichten gehoord. Dat niet het geld op was... dat kan ik mij ook bijna niet voorstellen dat ze vlák voor het examen ineens de stekker eruit trekken
Ik leer alles in de aanleerfase aan met de clicker en als beloning een bal/bijtrol of voer. Ben nu volop bezig met Jiska met volgen/zit/af/blijf/ naar en op de kist/ loslaten op commando/blaffen/apporteren . Daar komt absoluut geen dwang of correctie aan te pas.
Dat er binnen de KNPV nog ouderwetse opvattingen zijn klopt zeker, maar je ziet ook een duidelijke verschuiving. Waar ik bij mijn entree in de KNPV met mijn clicker nog werd uitgelachen, zie je het steeds meer. Bij ons op de club worden alle honden beloond met bal of bijtrol, helaas zijn er ook nog clubs waarbij ik met verbazing aanhoorde dat de beloning is dat hij geen straf krijgt

Wat betreft die casus met Jeroen Oomen en zijn pilot voor positieve training van politiehonden, heb ik vanuit de politie intern heel andere berichten gehoord. Dat niet het geld op was... dat kan ik mij ook bijna niet voorstellen dat ze vlák voor het examen ineens de stekker eruit trekken

-
- Zeer actief
Project was volledig mislukt toendertijd, maar die instructeurs kwamen met smoesjes geldgebrek het is maar net wie zijn verantwoording durft te nemen. Maar goed allemaal meningen van mensen die denken een hond hier eventjes af te richten tot een certificaat alleen postief,wat ik zeg is stel mijn hond beschikbaar voor wie het wil poberen en dan ga ik het ook filmenrunninggirl schreef:Dat was slechts de conclusie van één kant. De andere kant van het verhaal, van de mensen die de honden toen hebben getraind, kan je hier kort iets over lezen.Sulluna schreef:Rocco schreef:Paar jaar geleden hebben ze zelf eens geprobeerd honden af te richten uitsluitend positief met klikker etc heeft 2 jaar geduurd conclusie was dat niet mogelijk was met het karakter en bijkomende hoge driften . Meningen van leken die nog een hard belastbare hond met hoge driften hebben afgericht en het beter weten zou ik graag eens willen...met koek
https://www.facebook.com/dehondencoach/ ... 048054510516 jaar geleden kwam de instructeur van de politiehonden van de politie Groningen instructeurscursus bij ons doen en zag wat er gebeurde met de honden als je anders met ze om ging. Uiteindelijk werd er een project gestart in samenwerking met Martin Gaus om politiesurveillantehonden te trainen met de clicker. Twee jaar ben ik als projectleider met die honden en geleiders aan het trainen geweest. We werden uitgelachen, vergruist, bedreigd en door niemand serieus genomen. Het feit dat na twee jaar de honden bijna klaar waren maar het geld op gaf iedereen reden en bevestiging om ons uit te lachen en heel KNPV-nederland zegt tot op de dag van vandaag dat het project volledig mislukt is wat niet het geval was. De honden waren opener, stabieler, breder inzetbaar, leergieriger en gelukkig.
Oftewel, de honden waren bijna klaar met de training maar nog niet helemaal en het geld was op. Dus riep men dat het niet mogelijk was.
Maarja het is natuurlijk veel makkelijker om alles zo te verdraaien dat het lijkt alsof je niet anders kán dan geweld gebruiken met honden.![]()
Zelfs tijgers worden met de klicker en voer getraind (niet dat ik voor tijgers in gevangenschap ben maar dat is een ander verhaal). En gelukkig zijn er ook steeds meer mensen die hiervoor kiezen met hun hond.

Laatst gewijzigd door Rocco op 19 jan 2018 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.
- runninggirl
- Zeer actief
Wat is het voordeel van een hond dan zo hoog in drift te laten komen? Ik begrijp het echt niet, vandaar mijn vraag.Hippo schreef:Ik train KNPV omdat mijn honden het helemaal geweldig vinden, het zoeken, springen, zwemmen en vooral het bijtwerk. Met de MCC( Master Class Coach) cursus van de KNPV hebben we les gehad van Debbie Reijnders, echt een ontzettend leuk en capabel mens. Daar kwam ook aan bod, hoe om te gaan met zelfbelonend gedrag, ofwel het bijten van de hond in drift wanneer dat onwenselijk is. Het probleem is dat het bijten voor de hond in die situatie de hoogste beloning is. Dan blijft er alleen nog correctie over aangezien je de situatie an sich niet zo kunt aanpassen dat het zelfbelonende gedrag wordt voorkomen.
Dat er binnen de KNPV nog ouderwetse opvattingen zijn klopt zeker, maar je ziet ook een duidelijke verschuiving. Waar ik bij mijn entree in de KNPV met mijn clicker nog werd uitgelachen, zie je het steeds meer. Bij ons op de club worden alle honden beloond met bal of bijtrol, helaas zijn er ook nog clubs waarbij ik met verbazing aanhoorde dat de beloning is dat hij geen straf krijgt.
-
- Zeer actief
Dat is genetisch aangeboren, bv een gemiddelde huishond zit veel lager in zijn drift, veel honden in de sport werken op hoge buitdrift maar ik zou zeggen ga eens naar een club neem zo,n hond aan de riem en ervaar hetzelf dan praten we verder.
Ben het wel met je eens dat een groot deel van deze honden niet bij een gemiddeld gezin passen met 3 blokjes wandelen per dag daar zijn ze niet op gefokt.Ook fokkers moeten hiervoor hun verantwoording nemen. Als ik zou gaan fokken met zou ik de eigenaren selecteren en niet bij zomaar bij ieder huisgezin plaatsen sommige lijnen zijn onverantwoord in onervaren handen
Ben het wel met je eens dat een groot deel van deze honden niet bij een gemiddeld gezin passen met 3 blokjes wandelen per dag daar zijn ze niet op gefokt.Ook fokkers moeten hiervoor hun verantwoording nemen. Als ik zou gaan fokken met zou ik de eigenaren selecteren en niet bij zomaar bij ieder huisgezin plaatsen sommige lijnen zijn onverantwoord in onervaren handen
Laatst gewijzigd door Rocco op 19 jan 2018 10:38, 3 keer totaal gewijzigd.
- Hippo
- Zeer actief
Het 1 komt niet zonder het ander. Voor alle facetten is een bepaalde mate van drift nodig: buitdrift, bewakingsdrift etc. Een hond zonder bewakingsdrift is waardeloos. Stel hij grijpt een inbreker en die geeft zich over, als voor de hond dan het 'feestje' over is omdat hij heeft mogen bijten en dan wegloopt, levert dat heel gevaarlijke situaties op.runninggirl schreef:Wat is het voordeel van een hond dan zo hoog in drift te laten komen? Ik begrijp het echt niet, vandaar mijn vraag.Hippo schreef:Ik train KNPV omdat mijn honden het helemaal geweldig vinden, het zoeken, springen, zwemmen en vooral het bijtwerk. Met de MCC( Master Class Coach) cursus van de KNPV hebben we les gehad van Debbie Reijnders, echt een ontzettend leuk en capabel mens. Daar kwam ook aan bod, hoe om te gaan met zelfbelonend gedrag, ofwel het bijten van de hond in drift wanneer dat onwenselijk is. Het probleem is dat het bijten voor de hond in die situatie de hoogste beloning is. Dan blijft er alleen nog correctie over aangezien je de situatie an sich niet zo kunt aanpassen dat het zelfbelonende gedrag wordt voorkomen.
Dat er binnen de KNPV nog ouderwetse opvattingen zijn klopt zeker, maar je ziet ook een duidelijke verschuiving. Waar ik bij mijn entree in de KNPV met mijn clicker nog werd uitgelachen, zie je het steeds meer. Bij ons op de club worden alle honden beloond met bal of bijtrol, helaas zijn er ook nog clubs waarbij ik met verbazing aanhoorde dat de beloning is dat hij geen straf krijgt.
Net als een labrador die halverwege zijn fazant laat vallen en op zoek gaat naar de volgende.
Je ziet soms ook honden met teveel drift, die zijn dan zo gefocust dat je goedschiks of kwaadschiks er niks meer mee kunt bereiken. Die zijn dan ook niet geschikt. Dan heb je een soort pitbull die maar aan 1 ding denkt en je niet op andere gedachten kunt brengen.
En nee ik beleef absoluut geen plezier als ik mijn hond moet straffen, maar binnen de training moet je soms optreden omdat je sommige gedragingen niet kunt accepteren. Wat veel mensen niet begrijpen is dat een hond met adrenaline in zijn lijf heel anders reageert dan zonder.
- runninggirl
- Zeer actief
Hippo schreef:Het 1 komt niet zonder het ander. Voor alle facetten is een bepaalde mate van drift nodig: buitdrift, bewakingsdrift etc. Een hond zonder bewakingsdrift is waardeloos. Stel hij grijpt een inbreker en die geeft zich over, als voor de hond dan het 'feestje' over is omdat hij heeft mogen bijten en dan wegloopt, levert dat heel gevaarlijke situaties op.runninggirl schreef: Wat is het voordeel van een hond dan zo hoog in drift te laten komen? Ik begrijp het echt niet, vandaar mijn vraag.
Net als een labrador die halverwege zijn fazant laat vallen en op zoek gaat naar de volgende.
Je ziet soms ook honden met teveel drift, die zijn dan zo gefocust dat je goedschiks of kwaadschiks er niks meer mee kunt bereiken. Die zijn dan ook niet geschikt. Dan heb je een soort pitbull die maar aan 1 ding denkt en je niet op andere gedachten kunt brengen.
En nee ik beleef absoluut geen plezier als ik mijn hond moet straffen, maar binnen de training moet je soms optreden omdat je sommige gedragingen niet kunt accepteren. Wat veel mensen niet begrijpen is dat een hond met adrenaline in zijn lijf heel anders reageert dan zonder.
Ik denk dat ik een keer een pup heb gezien die dit had. Een herder uit werklijnen die bij een stel tokkies was terechtgekomen en bij mijn schoonmoeder op cursus. Was niks mee te beginnen, ik vond het zielig om te zien hoe overstuur (?) die hond was alleen al bij niks doen en gewoon aan de lijn wandelen. Wilde overal in bijten, constant onrust, piepen, etc. Mijn schoonmoeder heeft die mensen doorgestuurd naar iemand die meer ervaring had met het type herders. Maar is niet goedgekomen bij die mensen, heeft 2 katten vermoord en kindje gebeten. Weet niet hoe het af is gelopen verder.
Maar goed, bedankt voor je uitleg in ieder geval.
-
- Zeer actief
Goed uitgelegd Hippo
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat laat je niet gebeuren, dat gebeurd, das de aard vt beestje.runninggirl schreef:Wat is het voordeel van een hond dan zo hoog in drift te laten komen? Ik begrijp het echt niet, vandaar mijn vraag.Hippo schreef:Ik train KNPV omdat mijn honden het helemaal geweldig vinden, het zoeken, springen, zwemmen en vooral het bijtwerk. Met de MCC( Master Class Coach) cursus van de KNPV hebben we les gehad van Debbie Reijnders, echt een ontzettend leuk en capabel mens. Daar kwam ook aan bod, hoe om te gaan met zelfbelonend gedrag, ofwel het bijten van de hond in drift wanneer dat onwenselijk is. Het probleem is dat het bijten voor de hond in die situatie de hoogste beloning is. Dan blijft er alleen nog correctie over aangezien je de situatie an sich niet zo kunt aanpassen dat het zelfbelonende gedrag wordt voorkomen.
Maar weet t goed gemaakt. M’n Yuma is 100% sociaal. Ik regel een pakwerker en wens je succes

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind het beiden compleet van de pot gerukt.wolvster schreef:Ik vind dat van een heel andere orde. Ook niet chill voor die honden, maar een gezellig huishondje dat met een fles grind op zijn hersens wordt gemept omdat hij niet wil liggen vond ik aanzienlijk schokkender dan een werk mechel die een schok kreeg omdat hij niet wou lossen.
Zowel met geweld onderworpenheid in een pup willen conditioneren als het fokken van honden die heftige correcties nodig hebben om te kunnen functioneren binnen het hokje wat we voor hen hebben geboetseerd.
De ene adrenalinejunk na de andere wordt gefokt. Buitensporige gedragingen en driften en dan sta je daar met je doorsnee correcties.
In plaats van kritischer te gaan kijken naar wat we in hemelsnaam aan het creëren zijn verleggen we gewoon de grens van het acceptabele.
Want ze hebben het nodig en met een koekje gaat het niet. Steeds weer datzelfde goedpraatmelodietje.
Ik vind het vergelijkbaar met fokkers van platbekken die nest na nest aan rastypische patiënten fokken omdat de standaard het voorschrijft.
- runninggirl
- Zeer actief
Ik geloof je op je woord hoor dat het mij niet lukt. Het is ook niet mijn pakkie aan. Maar er mist dus wel een stuk begrip waarom je dit wil voor je hond, en dat heeft natuurlijk te maken dat ik gewoon huishonden heb. Ik neem tenminste voor het gemak even aan, dat als je een hond hebt die je niet wil opleiden, je deze ook niet gaat verplichten om die oefeningen in hoge drift te doen? Of in ieder geval niet die oefening afkapt met een harde correctie?crutz schreef:Dat laat je niet gebeuren, dat gebeurd, das de aard vt beestje.runninggirl schreef:
Wat is het voordeel van een hond dan zo hoog in drift te laten komen? Ik begrijp het echt niet, vandaar mijn vraag.
Maar weet t goed gemaakt. M’n Yuma is 100% sociaal. Ik regel een pakwerker en wens je succes
- Hippo
- Zeer actief
Dat vind ik dan weer totaal niet klinken als een KNPV gefokte hond. Als ze niet voldoende mentale en fysieke uitdaging krijgen, zijn mechels meester in het uiten daarvan (slopen, agressie etc). Eerlijk gezegd zie ik dat nerveuze wat je beschrijft eerder terug bij showlijnen of 'we flikkeren alles op elkaar want ze hebben een mooi kleurtje' nestjes.runninggirl schreef:Hippo schreef:Het 1 komt niet zonder het ander. Voor alle facetten is een bepaalde mate van drift nodig: buitdrift, bewakingsdrift etc. Een hond zonder bewakingsdrift is waardeloos. Stel hij grijpt een inbreker en die geeft zich over, als voor de hond dan het 'feestje' over is omdat hij heeft mogen bijten en dan wegloopt, levert dat heel gevaarlijke situaties op.runninggirl schreef: Wat is het voordeel van een hond dan zo hoog in drift te laten komen? Ik begrijp het echt niet, vandaar mijn vraag.
Ik denk dat ik een keer een pup heb gezien die dit had. Een herder uit werklijnen die bij een stel tokkies was terechtgekomen en bij mijn schoonmoeder op cursus. Was niks mee te beginnen, ik vond het zielig om te zien hoe overstuur (?) die hond was alleen al bij niks doen en gewoon aan de lijn wandelen. Wilde overal in bijten, constant onrust, piepen, etc. Mijn schoonmoeder heeft die mensen doorgestuurd naar iemand die meer ervaring had met het type herders. Maar is niet goedgekomen bij die mensen, heeft 2 katten vermoord en kindje gebeten. Weet niet hoe het af is gelopen verder.
Mensen verbazen zich altijd hoe rustig onze honden zijn thuis, geen gepiep, geen gesloop, geen nerveuze toestanden. Drift staat los van hoe een hond verder kan zijn. Dico steekt heel relaxt in elkaar, maar zodra het gaat om bijtwerk of bezit, dan laat hij een hele andere kant zien. Op de training zie je een heel andere hond, dan staat hij gerust te trillen en piepen, want hij wil dan zó graag aan de slag of bijten.
Thuis is het afgezien van de speelmomentjes met Jiska vooral dit:

Vergeet niet dat veel politiehonden in training en bij de politie in kennels zitten. Daar heb je niks aan een hyperhond die stereotype gedrag gaat vertonen, omdat hij zo onrustig is.
Net als bij zoveel rassen, kiezen mensen om de verkeerde motivatie een mechel. Want ze zijn stoer of mooi gebouwd en gaan totaal voorbij aan de behoeften van het ras. Ze hebben een lage 'schattigheidsfactor' en je koopt ze voor een appel en een ei, dus dat ze in het asiel belanden verbaasd mij niks. Ik ken overigens zelf geen enkele KNPV'er die honden die niet geschikt zijn voor de sport, in het asiel dumpt.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat laatste gebeurd helaas veel te weinigRocco schreef:Dat is genetisch aangeboren, bv een gemiddelde huishond zit veel lager in zijn drift, veel honden in de sport werken op hoge buitdrift maar ik zou zeggen ga eens naar een club neem zo,n hond aan de riem en ervaar hetzelf dan praten we verder.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Helemaal mee eens en ook ik ken geen KNPVers die een ongeschikte hond in het asiel dumpen. Al is t maar omdat dat geld kostHippo schreef:Dat vind ik dan weer totaal niet klinken als een KNPV gefokte hond. Als ze niet voldoende mentale en fysieke uitdaging krijgen, zijn mechels meester in het uiten daarvan (slopen, agressie etc). Eerlijk gezegd zie ik dat nerveuze wat je beschrijft eerder terug bij showlijnen of 'we flikkeren alles op elkaar want ze hebben een mooi kleurtje' nestjes.runninggirl schreef:Hippo schreef:Het 1 komt niet zonder het ander. Voor alle facetten is een bepaalde mate van drift nodig: buitdrift, bewakingsdrift etc. Een hond zonder bewakingsdrift is waardeloos. Stel hij grijpt een inbreker en die geeft zich over, als voor de hond dan het 'feestje' over is omdat hij heeft mogen bijten en dan wegloopt, levert dat heel gevaarlijke situaties op.runninggirl schreef: Wat is het voordeel van een hond dan zo hoog in drift te laten komen? Ik begrijp het echt niet, vandaar mijn vraag.
Mensen verbazen zich altijd hoe rustig onze honden zijn thuis, geen gepiep, geen gesloop, geen nerveuze toestanden. Drift staat los van hoe een hond verder kan zijn. Dico steekt heel relaxt in elkaar, maar zodra het gaat om bijtwerk of bezit, dan laat hij een hele andere kant zien. Op de training zie je een heel andere hond, dan staat hij gerust te trillen en piepen, want hij wil dan zó graag aan de slag of bijten.
Thuis is het afgezien van de speelmomentjes met Jiska vooral dit:
Vergeet niet dat veel politiehonden in training en bij de politie in kennels zitten. Daar heb je niks aan een hyperhond die stereotype gedrag gaat vertonen, omdat hij zo onrustig is.
Net als bij zoveel rassen, kiezen mensen om de verkeerde motivatie een mechel. Want ze zijn stoer of mooi gebouwd en gaan totaal voorbij aan de behoeften van het ras. Ze hebben een lage 'schattigheidsfactor' en je koopt ze voor een appel en een ei, dus dat ze in het asiel belanden verbaasd mij niks. Ik ken overigens zelf geen enkele KNPV'er die honden die niet geschikt zijn voor de sport, in het asiel dumpt.

- Hippo
- Zeer actief
Waarschijnlijk heb je niet de moeite genomen om het stuk te lezen wat ik aan Runninggirl heb geschreven. Het 1 komt niet zonder het ander. Zonder drift en moed geen politiehond.-Saskia- schreef:Ik vind het beiden compleet van de pot gerukt.wolvster schreef:Ik vind dat van een heel andere orde. Ook niet chill voor die honden, maar een gezellig huishondje dat met een fles grind op zijn hersens wordt gemept omdat hij niet wil liggen vond ik aanzienlijk schokkender dan een werk mechel die een schok kreeg omdat hij niet wou lossen.
Zowel met geweld onderworpenheid in een pup willen conditioneren als het fokken van honden die heftige correcties nodig hebben om te kunnen functioneren binnen het hokje wat we voor hen hebben geboetseerd.
De ene adrenalinejunk na de andere wordt gefokt. Buitensporige gedragingen en driften en dan sta je daar met je doorsnee correcties.
In plaats van kritischer te gaan kijken naar wat we in hemelsnaam aan het creëren zijn verleggen we gewoon de grens van het acceptabele.
Want ze hebben het nodig en met een koekje gaat het niet. Steeds weer datzelfde goedpraatmelodietje.
Ik vind het vergelijkbaar met fokkers van platbekken die nest na nest aan rastypische patiënten fokken omdat de standaard het voorschrijft.
Ik vind dat je tegenwoordig juist steeds meer bloedlijnen ziet met gemakkelijkere hondjes, waar je dus minder hard hoeft in te grijpen. Die honden zijn veelal ook minder moedig of hebben onvoldoende drift om het examen te kunnen afleggen. Of halen wel het examen, maar vallen dan door de mand in de praktijktest van de politie/luchtmacht. Wat is daar dan het voordeel van? Welke agent wil er nou een politiehond die op het moment van de waarheid liever zijn geleider voor laat gaan?