Ik vind het wel een leuk topic om te lezen. Ik lees in elk geval berichten van iemand die heel enthousiast is en het graag goed wil doen, maar totaal onervaren is
Ik zou bijna zeggen, je mag mijn hond wel eens lenen. Even eens proefdraaien, zodat je merkt hoe het is. Is sowieso misschien wel een idee. Eens een logeerhond in huis hebben, zodat je ervaart hoe het is zo'n hond in huis en dat icm studie. Bedenk daarbij ook dat je straks met stage misschien langere dagen maakt, maar gaat het ook zeker lukken een stage vlakbij huis te vinden of komt daar ook nog reistijd bij? En dat dan 5 dagen in de week? Verschilt natuurlijk ook per opleiding en stage hoe dat te combineren valt met een hond. Ik ben zelf student met hond (en regelmatig een opvanghond) dus het kan zeker wel
Die hondenwc is goed bedoelt en leuk bedacht, maar in de praktijk zullen er vrijwel geen honden zijn die daar gebruik van (willen) maken. 's Ochtends een lekkere wandeling en de meeste honden houden het prima een dag uit. Was je anders van plan om 's nachts ook je wekker te zetten halverwege je nacht? Nee hoor, dan slaapt een beetje hond ook gewoon door. Sterker nog, ik ben een echte uitslaper (slaapstoornis, hahah) en vaak genoeg kijken er een stel slaperige ogen mijn kant op of ik echt al opsta zodra ik dan eindelijk eens mijn bed uit kom, ook de opvanghonden.
Het alleen thuis zijn verschilt ook enorm. Ook voor honden die uit het asiel komen waarvan bekend was dat ze eerder goed alleen thuis konden zijn. De ene past zich in een nieuw huis makkelijk aan en kan ook zowat gelijk weer prima alleen thuis zijn. De ander ervaart het asiel/ verhuizen als toch wel erg stressvol of past zich gewoon minder makkelijk aan en moet je opnieuw beginnen met opbouwen van alleen thuis zijn. Natuurlijk kun je dat misschien wel wat inschatten wanneer je bij een asiel duidelijke informatie krijgt en voor een hond gaat waar gewoon al veel meer over bekend is. En ik denk dat hoe je daar zelf mee omgaat ook zeker wel voor een deel wat uitmaakt. Wat dat betreft ben ik er vrij makkelijk in trouwens. Mijn opvangers zijn eigenlijk altijd de tweede dag al even alleen thuis. Camera aan en dan kijk ik later terug hoe het ging. Ga ik zelf even boodschappen doen ofzo. Ik begin hier altijd heel snel met het af en toe even alleen thuis zijn en bouw dat vrij vlot op zodra dat kan bij de hond, dan is het gewoon iets wat erbij hoort en niet zo'n 'ding'. Hier krijgen ze altijd iets om te kauwen of een bv een kong voordat ik ga. Zijn ze afgeleid wanneer ik de deur uitga en vallen ze daarna vaak tevreden in slaap. Dat riedeltje hebben ze altijd snel door.
Om wat voor hond gaat het eigenlijk? Groot/klein/jong/oud/ras(groep)/Nederlands/buitenlands? Informeer ook eens bij asielen. Er zijn er meerdere waar je al geen hond meekrijgt wanneer die langer dan een dagdeel alleen thuis zal moeten gaan zijn. En sommige honden worden heel snel geplaatst, dus ook wat dat betreft is het handig om van te voren een beetje te weten hoe het werkt.