Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aversie herdershonden tegen retrievers

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: Aversie herdershonden tegen retrievers

Ongelezen bericht door Gollum »

Kruimel53 schreef:
Bij Samantha hebben ze Taken, Werk, en in het algemeen Wat te Doen. En ze komen niet op het idee om zelf rottigheid te verzinnen want ze hebben een Baas.
Ik vind dat echt superknap! Niet iedereen kan dat. Ik heb mijn best gedaan en heel veel aan de tips van ranetje gehad, over taken en trainen. Maar ik weet niet of ik ooit een echte Baas zal worden.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Oh ik had laatst ook zoiets trouwens. Zo'n stuiterLab die op ons af kwam denderen. En ik had ze alle drie al aangelijnd, maar Labje vond het een goed idee om daar tussenin te springen :schrik: Nu zijn mijn honden geen herders, maar dat gedrag vinden ze niet tof en was wel goed voor heel erg veel gekrijs. En de enige op wie dat indruk maakte was de peuter van de eigenaar, die begon gelijk mee te doen terwijl de Labrador nog steeds dichterbij mijn kortaangelijnde honden kroop. Chaos compleet hoor, en ze had geen notie van het feit dat ze niet welkom was geloof ik. De eigenaresse keek me vuil aan toen ze de hond eenmaal had aangelijnd. Direct daarna passeerden we een roedel van 5 Leonbergers zonder dat er ook maar enige spanning aan te pas kwam. Gewoon omdat daar dus wel wederzijds respect is. Maar sommige honden (en eigenaren) zien het echt niet.

Sneu voor puppy Gollum maar inderdaad misschien wel de beste les :schrik:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik kom trouwens echt nooit stuiterlabs tegen zoals ze volgens het cliché worden beschreven. Jammer want ik vind dat dus wel gezellig :P
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

En dan is het nog te hopen dat je hond het ook gezellig vindt :mrgreen:
mijke
Zeer actief

Maeve schreef:En dan is het nog te hopen dat je hond het ook gezellig vindt :mrgreen:
Mwach die heeft niet zo snel problemen en zo wel dan zegt ze het wel, daar zit ik niet zo mee hoor :P
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Mijn honden, twee Goldens, vinden een korte snuffel soms wel leuk, maar ze willen verder vooral niets met andere honden te maken hebben. En al helemaal niet met drukke stuiters; aan druk gedoe maken ze rap een einde ...
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Mijn golden wilde voorheen nog wel eens met een mechelse herder hier uit de buurt spelen, nu komen we elkaar eigenlijk bijna niet meer tegen. Maar in het verleden liep hij probleemloos in een groep met een mechelse, een duitse, en een zwitserse herder. En Tess van Veertje ging ook prima (maar puppies gaan altijd goed bij Gizmo, daar speelt hij heel netjes mee, en hij zoekt het vaak ook echt bewust op) Maar over het algemeen heeft hij niet zo veel met de honden die we tegenkomen: even aan elkaar snuffelen, maar dan door naar de mens die bij die hond hoort om geaaid te worden. :engel:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Ik heb het stuk niet gelezen. Maar ook de derde herder heeft iets tegen labradors..
Oh niet allemaal, hij vind 1 teefje erg leuk, maar de ander uit die roedel is dus een stuiterbal en daar heeft hij weer niets mee, althans dat zou ook wel goed gaan maar dan gok ik dat hij haar eerst tegen de grond gaat beuken, en dat hebben we tot nu toe altijd weten te voorkomen :lol1:
Hier vlakbij woont dus ook een stuiterlab reu, aan de lijn platliggen en dan altijd opspringen op het laatste moment. En Aki had als pup al argwaan, en nu is hij volwassen en als hij de kans krijgt is dat de enige hond waar hij op uit wil vallen. We zijn nu dus 3,5 jaar verder. Gelukkig weten we het van elkaar en als eigenaren groeten we elkaar wel, maar we passeren niet vlak langs elkaar in ieder geval :wink:
en ik praat op Aak in op voorhand, want ik wil uitvallen gewoon niet hebben, ook niet bij die lab :pffff:
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Hier lopen ze hoor. De 'ik stuiter overal doorheen' labrador, de 'ik ga liggen en storm dan op je af' labrador en de 'IK.WIL.DIE.BAL.GEEF.DIE.BAL' labrador. Die laatste vind ik altijd wat sneu. Die honden zijn zo alleen maar bezig met de bal. Spelen met andere honden doen ze niet en snuffelen in het gras of de bosjes al helemaal niet. Vraag me af hoeveel voldoening zo'n hond eruit haalt.

Tobi is een 'nep' herder, maar hij vind labradors wel leuk. Vooral als ze op hem af komen rennen. Dan springt hij op zij en rent achter die labrador aan. Ja drijven!! Hij rent met veel labradors rondjes en die labs vinden dat ook erg leuk.
_Esmee
blondie
Zeer actief

tobi__ schreef:Hier lopen ze hoor. De 'ik stuiter overal doorheen' labrador, de 'ik ga liggen en storm dan op je af' labrador en de 'IK.WIL.DIE.BAL.GEEF.DIE.BAL' labrador. Die laatste vind ik altijd wat sneu. Die honden zijn zo alleen maar bezig met de bal. Spelen met andere honden doen ze niet en snuffelen in het gras of de bosjes al helemaal niet. Vraag me af hoeveel voldoening zo'n hond eruit haalt.

Tobi is een 'nep' herder, maar hij vind labradors wel leuk. Vooral als ze op hem af komen rennen. Dan springt hij op zij en rent achter die labrador aan. Ja drijven!! Hij rent met veel labradors rondjes en die labs vinden dat ook erg leuk.
De gemiddelde herder vind het ook veel leuker om met een bal en een baas bezig te zijn dan met andere honden hoor is mijn ervaring, en daar halen ze veel voldoening uit!
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Lizzie speelt ook veel liever met een bal dan snuffelen en spelen. Niks sneu aan hoor. Zij vindt dat the bomb ( of ball)
Afbeelding
elskeadrianne
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

blondie schreef:
tobi__ schreef:Hier lopen ze hoor. De 'ik stuiter overal doorheen' labrador, de 'ik ga liggen en storm dan op je af' labrador en de 'IK.WIL.DIE.BAL.GEEF.DIE.BAL' labrador. Die laatste vind ik altijd wat sneu. Die honden zijn zo alleen maar bezig met de bal. Spelen met andere honden doen ze niet en snuffelen in het gras of de bosjes al helemaal niet. Vraag me af hoeveel voldoening zo'n hond eruit haalt.

De gemiddelde herder vind het ook veel leuker om met een bal en een baas bezig te zijn dan met andere honden hoor is mijn ervaring, en daar halen ze veel voldoening uit!
Dan is mijn herder kapot denk ik :mrgreen:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

elskeadrianne schreef:
blondie schreef:

Nog jong denk ik dan eerder?
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Mijn herder vindt het allebei leuk, hij is gek van ballen en mijn man en mij, maar hij draait ook z'n poot niet om voor een potje spelen met anderen.
blondie
Zeer actief

Ik reageerde meer op de reactie van Tobi "Die laatste vind ik altijd wat sneu. Die honden zijn zo alleen maar bezig met de bal. Spelen met andere honden doen ze niet en snuffelen in het gras of de bosjes al helemaal niet. Vraag me af hoeveel voldoening zo'n hond eruit haalt. "
Voor de duidelijkheid.
elskeadrianne
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

blondie schreef:
elskeadrianne schreef:
blondie schreef:

Nog jong denk ik dan eerder?
Haha klopt :wink: Zou er nog zo'n gigantische omslag in het gedrag plaatsvinden dan? Ik heb soms de gedachte dat zij gewoon echt zo is :tongue: Ze is nu bijna 10 maand.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

elskeadrianne schreef:
Haha klopt :wink: Zou er nog zo'n gigantische omslag in het gedrag plaatsvinden dan? Ik heb soms de gedachte dat zij gewoon echt zo is :tongue: Ze is nu bijna 10 maand.
Hoeft niet, houden zo zou ik zeggen maar neem de dingen die hier gezegd en geschreven zijn ter harte, dat is alles. Onze jonge herder wilde ook graag spelen en dollen met anderen, prima zolang het goed gaat is het goed. Heb alleen iets te vaak van andere mensen meegekregen dat hun herder ineens wel érg onstuimig ging doen, en ineens achter andere honden aan gingen rennen die het op een lopen zetten omdat ze het eng vonden worden en dat baasjes dan ineens de jonge honden niet meer terug wisten te roepen.
Wat dus weer resulteerde in reacties als "die kutherders altijd!".
Het is meer mijn ding dat ik er een kanttekening bij zet, (duitse) herders die leuk spelen met andere voor hun vreemde honden :wink:
Met dat dik gedrukte ben ik in de war met een ander topic dat ook loopt over lichaamshouding en evt. dominantie.
Laatst gewijzigd door blondie op 05 jan 2018 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

blondie schreef:Ik reageerde meer op de reactie van Tobi "Die laatste vind ik altijd wat sneu. Die honden zijn zo alleen maar bezig met de bal. Spelen met andere honden doen ze niet en snuffelen in het gras of de bosjes al helemaal niet. Vraag me af hoeveel voldoening zo'n hond eruit haalt. "
Voor de duidelijkheid.
Ik heb zitten zoeken, maar kan het helaas niet meer vinden. Maar er was een onderzoek gedaan naar het 'bal obsessief' gedrag en daar kwam uit dat veel honden hier echt niet gelukkig van worden. Een taak hebben (bal dragen, tak dragen, wat anders terug brengen) is wat anders dan al-leen maar met een bal bezig zijn. Een hond is dan continu in zijn hyper focus en vind nooit de ontlading. Want als de bal weer terug bij de baas is dan moet de bal weer gegooid worden *stuiter stuiter* Zulke honden ontspannen dus niet.

Kan het niet goed uitleggen, maar zoals het in het artikel stond omschreven vond ik het erg herkenbaar bij veel honden (labradors) die ik tegenkom.
_Esmee
mijke
Zeer actief

tobi__ schreef:
blondie schreef:Ik reageerde meer op de reactie van Tobi "Die laatste vind ik altijd wat sneu. Die honden zijn zo alleen maar bezig met de bal. Spelen met andere honden doen ze niet en snuffelen in het gras of de bosjes al helemaal niet. Vraag me af hoeveel voldoening zo'n hond eruit haalt. "
Voor de duidelijkheid.
Ik heb zitten zoeken, maar kan het helaas niet meer vinden. Maar er was een onderzoek gedaan naar het 'bal obsessief' gedrag en daar kwam uit dat veel honden hier echt niet gelukkig van worden. Een taak hebben (bal dragen, tak dragen, wat anders terug brengen) is wat anders dan al-leen maar met een bal bezig zijn. Een hond is dan continu in zijn hyper focus en vind nooit de ontlading. Want als de bal weer terug bij de baas is dan moet de bal weer gegooid worden *stuiter stuiter* Zulke honden ontspannen dus niet.

Kan het niet goed uitleggen, maar zoals het in het artikel stond omschreven vond ik het erg herkenbaar bij veel honden (labradors) die ik tegenkom.
Klopt helemaal hoor, tenminste zo zie ik het ook bij mijn eigen hond. En als je het eenmaal ziet herken je die obsessieve blik ook bij andere honden. Ik kom eigenlijk zelden een hondmetbal tegen die niet die obsessieve blik heeft.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik snap wat je bedoelt en voel het ook een beetje zo, maar als een hond zich zo maniakaal ergens op stort, haal je daar niet zomaar de angel uit.

Kiwi heeft het met drijven en aanstaren. Maniakaal, ze kan (geen geintjes) van sochtends vroeg tot savonds laat strak naar mn konijntje liggen loeren. Dat gaat nooit ophouden. Het enige wat ik kan doen is haar de toegang tot de konijnenren ontnemen (doe ik ook) maar een beetje milder reageren - dat heb ik allang opgegeven.
Diezelfde focus hebben balgekke honden op de bal
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Paisley schreef:
Ik snap wat je bedoelt en voel het ook een beetje zo, maar als een hond zich zo maniakaal ergens op stort, haal je daar niet zomaar de angel uit.

Kiwi heeft het met drijven en aanstaren. Maniakaal, ze kan (geen geintjes) van sochtends vroeg tot savonds laat strak naar mn konijntje liggen loeren. Dat gaat nooit ophouden. Het enige wat ik kan doen is haar de toegang tot de konijnenren ontnemen (doe ik ook) maar een beetje milder reageren - dat heb ik allang opgegeven.
Diezelfde focus hebben balgekke honden op de bal
Maar dat wil nog niet zeggen dat je daar dan maar aan toe moet geven en elke wandeling een bal mee moet nemen. Ik doe het maar heel af en toe.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

tobi__ schreef:
Voor de duidelijkheid.

Ik dacht dat die bal-obsessie meer wat voor Herders was. Maar dat kan aan mijn ervaring liggen natuurlijk. Gollum was altijd meer geïnteresseerd in andere mensen en honden dan in mij of mijn bal of speciaal speeltje. Ik heb echt moeten werken voor haar aandacht :schrik:
Rani vind ik wat herderachtigs hebben. Vanaf het begin had ze 100% aandacht voor mij en ze leerde heel snel de bal te apporteren. Gollum doet dat nog steeds niet :mrgreen:
Ik heb Rani ook 'klaar' geleerd, dan stop ik de bal weg en is ze vrij om te snuffelen en struinen. Rani stopt pas als ze kreupel is, zo niet blijft ze gaan als een kanon, klaar is dus echt nodig op een gegeven moment. Maar ik denk dat het meer een baas-obsessie is dan een bal-obsessie, ik kan elk ander voorwerp pakken en ze speelt en apporteert met net zoveel enthousiasme. Als iemand anders dat voorwerp pakt en gooit gaat ze er niet achteraan.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Balletjes is niet altijd zo onschuldig als het lijkt: https://www.facebook.com/alfred.ballast ... 1840585196
Ik kom ze ook tegen tijdens het wandelen, die honden lijken nooit rust te vinden en zijn volgens de baasjes ook niet 'moe' te krijgen. Bij veel honden is de oorzaak dat ze geen ontspanning kunnen vinden.

Mijn halve retrievers hebben een hekel aan herdershonden, ze houden niet van die regelneven, dat regelen doen ze zelf wel.
Ze rennen overigens niet op andere honden af, beuken niet, negeren eerder dan de interactie aan te gaan.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Omega schreef:Balletjes is niet altijd zo onschuldig als het lijkt: https://www.facebook.com/alfred.ballast ... 1840585196

:mrgreen: Het is zo makkelijk he, veralgemeniseren. Ik zou van stapvoets wandelen doodongelukkige intens verveelde honden krijgen. Daarbij zijn niet alle honden/rassen van nature duurlopers.
Alsof apporteren niet meer is dan een balletje gooien en lang wandelen, adequaat begrenzen en trainen per definitie uitsluit.
Ze gaan er vast eerder van stuk dan van een beetje lopen sjokken ja.
Niko is inderdaad ver versleten.
:19: Liever een leuk leven, dan worden ze maar geen 13.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik snap niet dat er uitgegaan wordt van of/ of. Je kan het toch ook beide doen? En alsof alle honden die van ballen houden neuroten zijn. Als ik dit stuk lees zou ik de honden niet eens samen uit kunnen laten. Want dan lopen ze echt geen slenterpas. Mijn jonge pup trekt dan echt wel een sprintje en wordt nog omver gegooid ook.
Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Een keer een balletje gooien en leuk rennen en spelen met elkaar is volgens mij geen probleem. Het wordt een probleem als het obsessief wordt, ik kom ze regelmatig tegen, honden die alleen oog hebben voor een speeltje en geen normaal hondengedrag meer (kunnen) vertonen. Of mensen die maar met de hond vanalles doen om hem moe te krijgen terwijl die hond zo onder de stress zit dat ie geen rust meer kan vinden. En de mensen maar meer en meer doen..

Mijn honden houd ik een paar keer week ook bezig met apporteren, lekker samen bezig zijn en wat trainen, vinden we ook leuk. Maar ze kunnen ook hun eigen gang gaan en hondse dingen doen, ze verwachten niet continue dat ik ze dan iets met die dummy moeten doen.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
mijke
Zeer actief

Gollum schreef:Ik dacht dat die bal-obsessie meer wat voor Herders was.
Herders in alle soorten en maten, van zwitsers tot collies, alle soorten terriers (staffords, jack russels), maar ook genoeg retrievers (labradors, tollers) en ik zie hier in het park ook een boel boomertjes en kruisingen die balobsessief zijn. Het is duidelijk niet aan een type hond voorbehouden!
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Omega schreef:Een keer een balletje gooien en leuk rennen en spelen met elkaar is volgens mij geen probleem. Het wordt een probleem als het obsessief wordt, ik kom ze regelmatig tegen, honden die alleen oog hebben voor een speeltje en geen normaal hondengedrag meer (kunnen) vertonen. Of mensen die maar met de hond vanalles doen om hem moe te krijgen terwijl die hond zo onder de stress zit dat ie geen rust meer kan vinden. En de mensen maar meer en meer doen.
Voor velen is dat obsessieve net een doel.
Niet zelden wordt het een (aangeleerd) copingmechanisme.
Honden die het hele veld bijeen krijsen aan de zijlijn en vervolgens met een waanzinnige focus dat agility parcours afleggen. Die als de onzekerheid de bovenhand neemt plots vervallen in trucjes en gehoorzaamheidsoefeningen. Honden die door de baas net aangeleerd worden hun brein even uit te zetten om als bezeten naar een bal te staren omdat ze niet op een normale manier langs soortgenoten kunnen.
Legio voorbeelden. En niets mis mee als mensen zich er bewust van zijn en zo kunnen zorgen voor de nodige balans maar dat is niet altijd zo.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Nanna schreef:
-Saskia- schreef: Honden die door de baas net aangeleerd worden hun brein even uit te zetten om als bezeten naar een bal te staren omdat ze niet op een normale manier langs soortgenoten kunnen.
Yep. Een vriendin van me doet dat zo met haar Cattle Dogs. Ik zie het gemak hoor. Zou het zelf ook zo doen.
Maar goed, ik hoef geen obsessieve honden of honden die niet normaal langs soortgenoten kunnen ;-)
Met Izzy net zo. Ik denk dat ze juist zo sociaal is omdat ik veel met haar en haar bal bezig ben zodat ze niet teveel met onbekende soortgenoten 'hoeft'. Die bal is haar leven, dus ja, doen we veel mee. Elke wandeling. Toch heb ik geen neurotische hond die psychisch ongezond is en ze heeft ook geen enkele moeite om te ontspannen :19: Sofi is ook gek op apporteren, maar is daarbij ook erg sociaal gebleven. Ik vind het allang fijn dat ik een 'knopje' heb gevonden waarmee ik altijd de aandacht kan krijgen.

Verder geen idee wat kuthedders van retrievers vinden :lol:
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Niet alleen mijn honden maar ook ik trek dat extreme lompe slecht. We hebben ooit een lab op logé gehad. Zo'n obese bruine tank.
Hij had snel door dat er niet met hem gespeeld ging worden door mijn roedel maar ook op andere vlakken ontbrak alle tact.
Hij kegelde je met z'n 45kg gerust de grond op als je in een deuropening stond waar hij door wilde, stond regelmatig op je tenen, leek niet te snappen dat hij ook wel eens in de weg zou kunnen zitten en als ik hem wilde aaien stortte hij zich als een soort epileptische walrus op mijn lijf.
Hij is zeer enthousiast uitgezwaaid na die week :mrgreen:
blondie schreef:Oh niet allemaal, hij vind 1 teefje erg leuk, maar de ander uit die roedel is dus een stuiterbal en daar heeft hij weer niets mee, althans dat zou ook wel goed gaan maar dan gok ik dat hij haar eerst tegen de grond gaat beuken, en dat hebben we tot nu toe altijd weten te voorkomen :lol1:
Dat doet Nanuq ook. Dit was zijn eerste ontmoeting met Kenza, een labrador kruising die gewoon door hem heen beukte.
Ze leek blind voor zijn subtiele signalen dus heeft ie het één keer klaar en duidelijk moeten maken. Nu zijn ze beste vriendjes.
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”