lapinkoira schreef:natalie schreef:lapinkoira schreef:Lieske_1977 schreef:Maak je de stappen bij het aanleren wellicht te groot?
Ik meen van niet maar het zou wel kunnen natuurlijk. Ik vind het wel lastig om hele kleine stapjes te bedenken merk ik en ben van nature iemand die graag snel resultaat bereikt dus dat zou er best mee te maken kunnen hebben.
Misschien moet ik het nog eens proberen met iets heel simpels.
Wellicht helpt dit artikel je verder:
http://www.doggo.nl/artikelen/hondentra ... en-shapen/
Daarin staan een aantal voorbeelden van hele kleine stappen die je kan aanleren, richting een bepaald eindgedrag. Het gaat echt om mini-stapjes.
Dank je! Dit is een duidelijk artikel inderdaad. Op zich is dit ook wat ik heb gedaan wel. Maar Fynn gaat na het eerste stapje niet dóór zeg maar. Dan gaat ie staan blaffen omdat ie niet snapt wat de bedoeling is ofzo
Dat herken ik wel, dan denken ze dat hetgeen waarvoor ze de klik hebben gekregen de bedoeling is, dus als ze dat nog een keer doen, verwachten ze de klik en beloning en raken ze gefrustreerd als ze die niet krijgen. Ze snappen dus nog niet dat ze een stapje verder moeten en blijven daardoor op het punt van de eerste klik hangen. Amoz heeft dat ook wel eens; die gaat dan niet blaffen, maar geeft meteen op, gaat erbij liggen en doet dan helemaal niets meer

In dat geval help ik wel een beetje door iets meer uit te lokken of aan te wijzen. Ook gooi ik een brokje weg, zodat ze uit de positie gaan en opnieuw de positie of het begin van het trucje moeten doen; doordat ze dan weer in beweging zijn, is de kans ook weer groter dat ze net iets anders of meer doen waarvoor je dan de klik kunt geven; de stapjes moeten dan héél klein zijn (dus een blik of minimale beweging van een poot in de goede richting beloon ik dan al). Vaak gaan ze dan op den duur wel beter snappen dat ze zelf ook steeds meer kunnen gaan proberen. Mila en Amy worden juist heel gretig als ze geen klik krijgen en gaan dan meteen zelf nadenken en proberen, maar Amoz raakt er snel gedemotiveerd van.
Amy kon ook heel druk worden als we gingen clickeren en daardoor veel focus verliezen; ze wist dan zelf niet meer wat ze deed en waarvoor ze de click kreeg. Bij haar heb ik dat opgelost door altijd te beginnen met oefeningen die zelfbeheersing vragen, zoals zit & blijf en af & blijf. Na een stuk of vijf redelijk lange blijfoefeningen kan ik wel nieuwe dingen gaan oefenen en verliest ze door haar enthousiasme haar hoofd niet meer.