Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cupidog van Dier&Recht

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Cupidog van Dier&Recht

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Beter dit dan een hondenboerderij waar 280 fokdieren leven.
Wij hebben twaalf jaar geleden bewust een kruisingnestje gefokt. Moeder labrador/flatcoat, vader labrador/golden. Hartstikke leuk en gezond nest. Wij hebben Tommy zelf gehouden, superkarakter, inmiddels twaalf jaar oud en nog superfit. Eén zusje is naar een bekende gegaan, die gaat ook nog steeds heel goed. Tommy lijkt heel veel op een flatcoat, alleen zal je die niet zoveel op deze leeftijd zo gezond tegenkomen.

Mijn Haflingermerrie (1e premie, keurpredikaat) heb ik ook tweemaal door een goede hengst buiten het ras laten dekken en geweldige nakomelingen van gekregen!

Of dit initiatief (al) helemaal oké is weet ik niet. Verder onderzoek bij rassen met gezondheidsproblemen lijkt me noodzakelijk, maar het bewust fokken van kruisingen kan ik wel toejuichen.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Johnny Jones schreef:Beter dit dan een hondenboerderij waar 280 fokdieren leven.
Dit vind ik altijd een vreemd soort argument. Dat iets slechter kan maakt het toch niet goed?
Johnny Jones schreef:Wij hebben twaalf jaar geleden bewust een kruisingnestje gefokt. Moeder labrador/flatcoat, vader labrador/golden. Hartstikke leuk en gezond nest. Wij hebben Tommy zelf gehouden, superkarakter, inmiddels twaalf jaar oud en nog superfit. Eén zusje is naar een bekende gegaan, die gaat ook nog steeds heel goed. Tommy lijkt heel veel op een flatcoat, alleen zal je die niet zoveel op deze leeftijd zo gezond tegenkomen.
Leuk en fijn dat alles goed is gegaan. Maar wat hadden jullie gedaan als het halve nest iets had gemankeerd? Want bij deze rassen zijn diverse aandoeningen die regelmatig voorkomen.
Johnny Jones schreef:Mijn Haflingermerrie (1e premie, keurpredikaat) heb ik ook tweemaal door een goede hengst buiten het ras laten dekken en geweldige nakomelingen van gekregen!
Ik vind paarden fokken net iets anders dan honden fokken. En je hebt hier wel verder gekeken dan alleen 1+1=veulen.
Overigens zie ik bij paarden ook regelmatig mensen voor de leuk een veulen fokken.
Johnny Jones schreef:Of dit initiatief (al) helemaal oké is weet ik niet. Verder onderzoek bij rassen met gezondheidsproblemen lijkt me noodzakelijk, maar het bewust fokken van kruisingen kan ik wel toejuichen.
Ik kan vooral bewuster fokken toejuichen. Maar wat Dier & Recht hier probeert te doen komt niet over als bewuster. Integendeel en wat ik zo lees proberen ze ook nog hun eigen kas te spekken.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Nanna schreef:
Domor schreef:Omdat het eigenlijk wel meevalt hoe vol marktplaats staat met leuke kruisingpups als je de pitbull-kruisingen, chi-kruisingen en boomertjes weg laat. Oh en uiteraard alle broodfokadvertenties, want daar staat marktplaats wel vol mee. Verder staan er voornamelijk ook veel buitenlanders op. Niets mis mee, maar geen pup en bedienen een andere markt.
En waarom zouden de cupidopups die voor het leuke zakcentje gefokt worden geen broodfokpups zijn?
Nou dit dus, mooi podium voor de broodfok.
Juist met die uitspraak "zakcentje bijverdienen"
:piew:

Ik ben juist voor kruisingen hoor, op kleinschalige wijze.
Maar eigenlijk worden er al genoeg puppies geboren op deze wereld.
Jammer genoeg dat de meeste leuke puppies wel weer door de broodfok gefokt worden.

Dus de voorzet is leuk, van dier en recht. Maar dan moeten ze hun "fokkers" wel goed screenen, en op huisbezoek gaan. En geen belachelijke prijzen voor de pups hanteren, zodat dit ook meteen de massale broodfok op doekt.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Johnny Jones schreef:Beter dit dan een hondenboerderij waar 280 fokdieren leven.
Wij hebben twaalf jaar geleden bewust een kruisingnestje gefokt. Moeder labrador/flatcoat, vader labrador/golden. Hartstikke leuk en gezond nest. Wij hebben Tommy zelf gehouden, superkarakter, inmiddels twaalf jaar oud en nog superfit. Eén zusje is naar een bekende gegaan, die gaat ook nog steeds heel goed. Tommy lijkt heel veel op een flatcoat, alleen zal je die niet zoveel op deze leeftijd zo gezond tegenkomen.

Mijn Haflingermerrie (1e premie, keurpredikaat) heb ik ook tweemaal door een goede hengst buiten het ras laten dekken en geweldige nakomelingen van gekregen!

Of dit initiatief (al) helemaal oké is weet ik niet. Verder onderzoek bij rassen met gezondheidsproblemen lijkt me noodzakelijk, maar het bewust fokken van kruisingen kan ik wel toejuichen.
Goed bekeken is dat ook niet zo'n hele slimme xsing als het op gezondheid aankomt , die dreigen alle 3 door het afvoerputje te spoelen en dan nog weer terug op de lab. Ligt allemaal heel dicht bij elkaar afkomst.
Als je dat doet moet je verre genen opzoeken , zo ver mogelijk en geen verwante.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Emma schreef:Ik ben juist voor kruisingen hoor, op kleinschalige wijze.
Maar eigenlijk worden er al genoeg puppies geboren op deze wereld.
Jammer genoeg dat de meeste leuke puppies wel weer door de broodfok gefokt worden.
Kleinschalig is mooi maar biedt geen alternatief voor broodfok.
Als je broodfok afschaft heb je tien jaar lange wachtlijsten bij stamboomfokkers omdat ze niet aan de vraag kunnen voldoen en niet iedereen heeft zin in een buitenlander of binnenlandse asielhond met gedragsissues.
Dan is een platform waarbij verantwoordelijk gefokte kruisingen kunnen ontstaan mijn inziens best een goed idee.
Malafide fokkers hou je altijd. Binnen de stamboomfokkers zijn er ook genoeg.
Ik snap de opmerkingen betreffende gezondheid wel maar hoeveel netjes geteste rashonden halen gezond de 13 ook alweer?
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik denk dat ze met kleinschalig bedoeld, maar één of enkele nesten per gezin.
-Saskia-
Zeer actief

Domor schreef:Ik denk dat ze met kleinschalig bedoeld, maar één of enkele nesten per gezin.
In dat geval heb ik niets gezegd :wink:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Domor schreef:Ik denk dat ze met kleinschalig bedoeld, maar één of enkele nesten per gezin.
Dat bedoel ik, idd :lol1:
bouvierpoedel
Zeer actief

Als mensen wilden fokken waren ze er al begonnen. Te vies ,te druk en geen tijd en ze kunnen de puppen niet wegdoen denken ze.
Emma
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Als mensen wilden fokken waren ze er al begonnen. Te vies ,te druk en geen tijd en ze kunnen de puppen niet wegdoen denken ze.
Ik denk ook best dat er wat "huiskamer fokkers" zijn, maar die zijn wel heel moeilijk te vinden via internet.
Kom je al snel op mp terecht, en kan je ze erg moeilijk onderscheiden van de grotere broodfok.

Zelf zou ik inderdaad in de categorie "ik kan de puppen niet wegdoen" vallen. Niet zozeer van het wegdoen van de puppen, als wel via via te horen te krijgen dat je pup ergens niet goed zit, maar je daar niks aan kan doen. Schuldgevoel dus.

Het lijkt mij trouwens heerlijk om een nestje puppen te hebben hoor. Ik denk dat iedereen dat wel heel leuk lijkt. Totdat de moeder hond in gevaar lijkt te komen, dat is altijd een risico.
Maar goede huisjes vinden voor de pups, lijkt mij best stressvol.
bouvierpoedel
Zeer actief

Emma schreef:
bouvierpoedel schreef:Als mensen wilden fokken waren ze er al begonnen. Te vies ,te druk en geen tijd en ze kunnen de puppen niet wegdoen denken ze.
Ik denk ook best dat er wat "huiskamer fokkers" zijn, maar die zijn wel heel moeilijk te vinden via internet.
Kom je al snel op mp terecht, en kan je ze erg moeilijk onderscheiden van de grotere broodfok.

Zelf zou ik inderdaad in de categorie "ik kan de puppen niet wegdoen" vallen. Niet zozeer van het wegdoen van de puppen, als wel via via te horen te krijgen dat je pup ergens niet goed zit, maar je daar niks aan kan doen. Schuldgevoel dus.

Het lijkt mij trouwens heerlijk om een nestje puppen te hebben hoor. Ik denk dat iedereen dat wel heel leuk lijkt. Totdat de moeder hond in gevaar lijkt te komen, dat is altijd een risico.
Maar goede huisjes vinden voor de pups, lijkt mij best stressvol.
Heb nog nooit een moeder hond in gevaar gehad. Dat valt allemaal mee en maar klein risico.
En honden die het slecht hebben valt ook wel mee maar dat gebeurt soms wel.
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Branka schreef:
Dit vind ik altijd een vreemd soort argument. Dat iets slechter kan maakt het toch niet goed?
Johnny Jones schreef:Wij hebben twaalf jaar geleden bewust een kruisingnestje gefokt. Moeder labrador/flatcoat, vader labrador/golden. Hartstikke leuk en gezond nest. Wij hebben Tommy zelf gehouden, superkarakter, inmiddels twaalf jaar oud en nog superfit. Eén zusje is naar een bekende gegaan, die gaat ook nog steeds heel goed. Tommy lijkt heel veel op een flatcoat, alleen zal je die niet zoveel op deze leeftijd zo gezond tegenkomen.
Leuk en fijn dat alles goed is gegaan. Maar wat hadden jullie gedaan als het halve nest iets had gemankeerd? Want bij deze rassen zijn diverse aandoeningen die regelmatig voorkomen.
Johnny Jones schreef:Mijn Haflingermerrie (1e premie, keurpredikaat) heb ik ook tweemaal door een goede hengst buiten het ras laten dekken en geweldige nakomelingen van gekregen!
Ik vind paarden fokken net iets anders dan honden fokken. En je hebt hier wel verder gekeken dan alleen 1+1=veulen.
Overigens zie ik bij paarden ook regelmatig mensen voor de leuk een veulen fokken.
Johnny Jones schreef:Of dit initiatief (al) helemaal oké is weet ik niet. Verder onderzoek bij rassen met gezondheidsproblemen lijkt me noodzakelijk, maar het bewust fokken van kruisingen kan ik wel toejuichen.
Ik kan vooral bewuster fokken toejuichen. Maar wat Dier & Recht hier probeert te doen komt niet over als bewuster. Integendeel en wat ik zo lees proberen ze ook nog hun eigen kas te spekken.
Ik ben niet zo handig in quoten als jij, dus mijn reactie gewoon onder elkaar...

Je snapt mijn eerste redenering niet, die had ik wellicht meer toe moeten lichten. Het geeft potentiele hondenbezitters meer keuzes, naast stamboekhonden, buitenlandertjes en broodfok is er wellicht meer keuze in huiskamernestjes. Een 'gezonde' concurrentie waardoor broodfok wellicht minder gaat lonen en daardoor minder gaat plaatsvinden.

Het tweede punt... onze eigen hond was al wat ouder, qua leeftijd kon dekken nog net. Chip had een wereldkarakter en was hartstikke gezond. Het vaderdier was van de buren en ook volledig bekend bij ons, gezond en fijn karakter. Fokken blijft gokken, maar dit was een 'well educated guess'. We wilden graag van onze eigen geweldige (gezonde) hond een nakomeling. We hebben een aantal mensen heel erg blij gemaakt met de nestgenoten.

Wat is het verschil tussen het fokken van paarden en honden, behalve het kostenplaatje? Waarom zou je paarden wel, en bij honden niet verder dan '1+1' kunnen kijken? En wat is dan de relevantie van je opmerking 'Overigens zie ik bij paarden ook regelmatig een veulen voor de leuk fokken'?
bouvierpoedel
Zeer actief

Maar er zou dus vraag naar zijn maar willen mensen er ook voor betalen.? 100 euro gaat al naar D&R , dekgeld , DA kosten . zit je al snel op een leuk bedrag. Waar vraag is is aanbod en daar word geld voor gerekent.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

bouvierpoedel schreef:Maar er zou dus vraag naar zijn maar willen mensen er ook voor betalen.? 100 euro gaat al naar D&R , dekgeld , DA kosten . zit je al snel op een leuk bedrag. Waar vraag is is aanbod en daar word geld voor gerekent.
Adviesprijs van D&R is tussen de 500 en 750 euro. Dan zit je al boven de broodfokprijs toch? De mensen die ik ken die een broodfokhond hebben wilden niet meer dan 300 euro oid betalen. Maar met die adviesprijs snap ik wel het argument van een leuk zakcentje, benoemen ze zelf ook ergens op de site, wat je qua kosten kan verwachten.
-Saskia-
Zeer actief

TessaThomas schreef:Adviesprijs van D&R is tussen de 500 en 750 euro. Dan zit je al boven de broodfokprijs toch? De mensen die ik ken die een broodfokhond hebben wilden niet meer dan 300 euro oid betalen. Maar met die adviesprijs snap ik wel het argument van een leuk zakcentje, benoemen ze zelf ook ergens op de site, wat je qua kosten kan verwachten.
Afhankelijk van het ras zitten broodfokkers vaak vrij dicht bij de prijs die D&R voorstelt.
Ik heb net effe gespiekt bij een paar Belgische broodfokkers:
Border collie: €745
Dwergkees: €845 - €1500
Engelse bull: €945 - €1250
Jack Russell: €745
Husky: €745 - €950
Chihuahua: €445 €850
Berner sennen: €595 - 745
Duitse herder: €495 - €750
Franse bulldog: €645 - €1750
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

TessaThomas schreef:
bouvierpoedel schreef:Maar er zou dus vraag naar zijn maar willen mensen er ook voor betalen.? 100 euro gaat al naar D&R , dekgeld , DA kosten . zit je al snel op een leuk bedrag. Waar vraag is is aanbod en daar word geld voor gerekent.
Adviesprijs van D&R is tussen de 500 en 750 euro. Dan zit je al boven de broodfokprijs toch? De mensen die ik ken die een broodfokhond hebben wilden niet meer dan 300 euro oid betalen. Maar met die adviesprijs snap ik wel het argument van een leuk zakcentje, benoemen ze zelf ook ergens op de site, wat je qua kosten kan verwachten.
Vind ik ook wel logisch, want waarom zou je voor een zorgvuldig gefokte kruising incl. gezondheidstesten niet dezelfde prijzen vragen als voor een rashond? Dan zijn de kosten immers ook bijna gelijk (met uitzondering van de kosten voor de stamboom).
Emma
Zeer actief

De prijs wordt toch wel betaald, anders kunnen fokkers ook niet van die hoge prijzen vragen, dan zouden ze er mee blijven zitten. En dat gebeurd denk ik niet.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

DeDiana schreef:
TessaThomas schreef:
Vind ik ook wel logisch, want waarom zou je voor een zorgvuldig gefokte kruising incl. gezondheidstesten niet dezelfde prijzen vragen als voor een rashond? Dan zijn de kosten immers ook bijna gelijk (met uitzondering van de kosten voor de stamboom).
Maar een gezondheidsverklaring alleen is in mijn ogen dus minder zorgvuldig gefokt. Ik had het dus over dit initiatief en dan vind ik het best een aardig bedrag, maar in mijn hoofd lagen de broodfokprijzen ook nog lager(zo'n 400 tot 900 euro voor een pup). De soort kruising waar jij het over hebt mag van mij inderdaad net zo veel kosten als een rashond.
-Saskia- schreef:
TessaThomas schreef:Adviesprijs van D&R is tussen de 500 en 750 euro. Dan zit je al boven de broodfokprijs toch? De mensen die ik ken die een broodfokhond hebben wilden niet meer dan 300 euro oid betalen. Maar met die adviesprijs snap ik wel het argument van een leuk zakcentje, benoemen ze zelf ook ergens op de site, wat je qua kosten kan verwachten.
Afhankelijk van het ras zitten broodfokkers vaak vrij dicht bij de prijs die D&R voorstelt.
Ik heb net effe gespiekt bij een paar Belgische broodfokkers:
Border collie: €745
Dwergkees: €845 - €1500
Engelse bull: €945 - €1250
Jack Russell: €745
Husky: €745 - €950
Chihuahua: €445 €850
Berner sennen: €595 - 745
Duitse herder: €495 - €750
Franse bulldog: €645 - €1750
Dat is dus een stuk hoger dan ik in mijn hoofd had/voor het laatst gezien.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Hm nouja over de uitvoering valt natuurlijk uitgebreid te discussieren maar ik hou niet van rashonden (of beter gezegd het geld dat je er voor betaalt :P )en ik kan me best voorstellen dat ik bij een volgende hond geen zin heb om door die wirwar van stichtingen een leuk hondje te zoeken waarbij je eerst door de ballotagecommissie moet en vervolgens maar moet hopen dat het contract niet helemaal verkeerd is. En dan is het wel fijn als er een plek is waar je terecht kunt voor enigszins verantwoord gefokte kruisingen. Ik ben dol op kruisingen! En zo'n hele rits aan gezondheidsonderzoeken die rashonden meoten ondergaan zeggen mij eigenlijk ook weinig, ik vind dat een beetje een schijnoplossing. Niet dat die gezondheidsverklaring van de dierenarts wel iets zegt, maar in ieder geval weet je via deze site dan dat de mensen er ietwat een beetje over na hebben gedacht, dat het nestje bewust gekozen is en wie de voorouders zijn. Dus wat dat betreft vind ik het nog helemaal zo'n gek initiatief niet hoor.
bouvierpoedel
Zeer actief

Heb nog een leuke poedel /aussie reu in de aanbieding. Goede heupen , knietjes , rug en ellebogen en EMDR1 gen vrij. Leuke hond , intelligent ,sociaal , vriendelijk en nog meer.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

DeDiana schreef: En als je het wereldwijd bekijkt, is er zo'n overschot aan honden, dat we die allemaal niet eens 'op' krijgen als iedereen die een hond zoekt, een al bestaande hond zou adopteren.

Ik snap best dat mensen liever een zorgvuldig gefokte kruising willen omdat er dan meer bekend is over de ouders, gezondheid en ze met zorg zijn grootgebracht en gesocialiseerd. Maar tegelijkertijd stuit het me ook tegen de borst, omdat er elk jaar wereldwijd miljoenen gezonde honden doodgemaakt worden. Daar zit echt voor elk wel wat wils tussen. En natuurlijk kun je pech hebben met de gezondheid van je (buitenlandse) kruising, maar ook met alle onderzoeken van de wereld kun je niet uitsluiten dat een zorgvuldig gefokte pup iets mankeert. Ik denk dat mensen wat dat betreft vaak vasthouden aan schijnzekerheden.
Zo denk ik er ook over.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-Saskia-
Zeer actief

mijke schreef:Niet dat die gezondheidsverklaring van de dierenarts wel iets zegt -knip-
Zeg maar gerust niets :mrgreen:
Elke schurftige broodfokpup die na een week omvalt van de parvo is voorzien van zo'n gezondheidsverklaring. Die hele eis is een wassen neus.
Een hond kan aan elkaar hangen van de orthopedische kwalen zonder dat het opvalt in die zeven minuten algemene controle bij de DA.

Ik heb er een mailtje aan gewaagd en kreeg dit terug:
'Als eerste wordt door de eigenaar een vragenlijst ingevuld. Hiermee wordt inzicht verkregen over de afstamming en ziektegeschiedenis van de voorouders van de hond. Daarna kan de eigenaar met zijn hond naar zijn of haar vaste dierenarts voor een gezondheidsonderzoek. De dierenarts dient goed op de hoogte te zijn van de doelstellingen van het Naturasproject en de eisen die aan de ouderdieren worden gesteld. Speciale checklisten die als leidraad gelden voor het klinische onderzoek, worden aan dierenartsen beschikbaar gesteld. In deze gezondheidsverklaring zijn ook vragen opgenomen of er in de ziektegeschiedenis van de hond aanwijzingen zijn die kunnen wijzen op een erfelijke aandoening.'

'De eigenaar stuurt de volgende gegevens naar Dier&Recht:
- een foto van de hond in stand;
-ingevulde vragenlijst over de ouderdieren;
-de door een dierenarts ondertekenende gezondheidsverklaring;
-uitslag gevalideerde gedragstest (indien van toepassing).

Al deze gegevens worden vervolgens gecontroleerd. Er zijn drie mogelijkheden:
-reeds op voorhand wordt de combinatie goedgekeurd, nader onderzoek is niet nodig;
-reeds op voorhand wordt de combinatie afgekeurd;
-er dient nader onderzoek gedaan te worden door de commissie van Dier&Recht. Dat kan zijn één of meerdere van de onderstaande punten:
-de expertise van een geneticus wordt gevraagd;
-er moet DNA-onderzoek gedaan worden;
-er wordt onderzoek gedaan naar de afstamming van de ouderdieren in databases, via stambomen, dierenartsen, etc.;
-de expertise van een gedragsdeskundige wordt gevraagd.

De commissie van het Cupidogproject bestaat uit een dierenarts, een geneticus en een gedragsdeskundige, zodat zowel voldoende kennis van klinische ziektekunde, diagnostiek, genetica en gedrag aanwezig is.'

Ben benieuwd hoe dit evolueert.
Emma
Zeer actief

Tja, leuk die gezondheidsverklaringen /testen, maar op kruisingen zegt dat niet zo heel veel.
Kijken naar exterieur en welk type je met elkaar kruist kan ik meer mee. En dat kan ik zelf wel beetje van de foto's bekijken.

Ik vind het belangrijker hoe de ouderdieren erbij zitten. En daar wordt verder niet naar gekeken.
Dat vind ik juist zo belangrijk, dat er niet tig teven ergens in een hok zitten, die er nooit uitkomen, en geen daglicht zien.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

-Saskia- schreef:
mijke schreef:Niet dat die gezondheidsverklaring van de dierenarts wel iets zegt -knip-
Zeg maar gerust niets :mrgreen:
Elke schurftige broodfokpup die na een week omvalt van de parvo is voorzien van zo'n gezondheidsverklaring. Die hele eis is een wassen neus.
Een hond kan aan elkaar hangen van de orthopedische kwalen zonder dat het opvalt in die zeven minuten algemene controle bij de DA.

Ik heb er een mailtje aan gewaagd en kreeg dit terug:
'Als eerste wordt door de eigenaar een vragenlijst ingevuld. Hiermee wordt inzicht verkregen over de afstamming en ziektegeschiedenis van de voorouders van de hond. Daarna kan de eigenaar met zijn hond naar zijn of haar vaste dierenarts voor een gezondheidsonderzoek. De dierenarts dient goed op de hoogte te zijn van de doelstellingen van het Naturasproject en de eisen die aan de ouderdieren worden gesteld. Speciale checklisten die als leidraad gelden voor het klinische onderzoek, worden aan dierenartsen beschikbaar gesteld. In deze gezondheidsverklaring zijn ook vragen opgenomen of er in de ziektegeschiedenis van de hond aanwijzingen zijn die kunnen wijzen op een erfelijke aandoening.'

'De eigenaar stuurt de volgende gegevens naar Dier&Recht:
- een foto van de hond in stand;
-ingevulde vragenlijst over de ouderdieren;
-de door een dierenarts ondertekenende gezondheidsverklaring;
-uitslag gevalideerde gedragstest (indien van toepassing).

Al deze gegevens worden vervolgens gecontroleerd. Er zijn drie mogelijkheden:
-reeds op voorhand wordt de combinatie goedgekeurd, nader onderzoek is niet nodig;
-reeds op voorhand wordt de combinatie afgekeurd;
-er dient nader onderzoek gedaan te worden door de commissie van Dier&Recht. Dat kan zijn één of meerdere van de onderstaande punten:
-de expertise van een geneticus wordt gevraagd;
-er moet DNA-onderzoek gedaan worden;
-er wordt onderzoek gedaan naar de afstamming van de ouderdieren in databases, via stambomen, dierenartsen, etc.;
-de expertise van een gedragsdeskundige wordt gevraagd.

De commissie van het Cupidogproject bestaat uit een dierenarts, een geneticus en een gedragsdeskundige, zodat zowel voldoende kennis van klinische ziektekunde, diagnostiek, genetica en gedrag aanwezig is.'

Ben benieuwd hoe dit evolueert.
En wat weet die dierenarts dan meer, dan de dierenarts die de hond heeft gezien? Iedereen kan van alles invullen op papieren. Gewoon weer een wassen neus.
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

TessaThomas schreef:Dat is dus een stuk hoger dan ik in mijn hoofd had/voor het laatst gezien.
Dat is al een tijdje zo. Die broodfokkers gaan gewoon mee met hun tijd. En die kopers denken "oh, het is een dure, dus het zal wel allemaal in orde zijn!" :19: Meestal is het ook niet een kwestie van voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, maar gewoon impulsief, zonder nadenken op zaterdagnamiddag een leuk hondje halen. Geen zin om dingen op te zoeken of voor te bereiden of godbetert zes maanden te wachten.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Juist ze gaan nu doen waar ze zo tegen zijn met hun bemoeizucht en regeltjes.
Krijg je zo ook een gewoon gefokt productje zoals een rashond.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”