Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gezondsheidsonderzoeken: doen?
Moderator: moderatorteam
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Re: Gezondsheidsonderzoeken: doen?
Ik zou het wel doen. Voor de fokker is het fijn om te weten wat er op het gebied van gezondheid zoal uit de door hem of haar bedachte combinaties komt en zelf weet ik graag of m'n hond fysiek goed genoeg in elkaar zit om sportief belast te gaan worden.
-
natalie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Als de kosten echt een issue waren geweest, hadden we met een andere fokker in zee moeten gaan. We wisten waar we voor tekenden en ik vind het juist heel goed dat de fokker zicht wil hebben (en houden) op de gezondheid van het nest. De kosten van de onderzoeken betalen we zelf en dat is oké. Ik was met name benieuwd naar de manier waarop dat onderzoeken plaatsvinden en of er eventuele nadelen of risico's aanwezig zijn. Of andere redenen om het níet te doen. En het klopt natuurlijk dat ik niet alles kan testen, maar dat is ook geen redenen om dan maar niets te laten onderzoeken. Ik zal daarin een goede balans moeten vinden. Zo te lezen vallen de ECVO en patella onderzoeken wel mee.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Je zoekt een reden om het dus niet te doen.?natalie schreef:Als de kosten echt een issue waren geweest, hadden we met een andere fokker in zee moeten gaan. We wisten waar we voor tekenden en ik vind het juist heel goed dat de fokker zicht wil hebben (en houden) op de gezondheid van het nest. De kosten van de onderzoeken betalen we zelf en dat is oké. Ik was met name benieuwd naar de manier waarop dat onderzoeken plaatsvinden en of er eventuele nadelen of risico's aanwezig zijn. Of andere redenen om het níet te doen. En het klopt natuurlijk dat ik niet alles kan testen, maar dat is ook geen redenen om dan maar niets te laten onderzoeken. Ik zal daarin een goede balans moeten vinden. Zo te lezen vallen de ECVO en patella onderzoeken wel mee.
Het zijn onderzoeken en geen operatie of zo , ze houden er niets aan over anders zou iedere fokhond wel gemankeerd en getraumatiseerd door het leven gaan.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik ben nu wel zo ver dat ik bij elke hond die bij mij komt wonen in ieder geval enkele onderzoeken wil laten doen. Bij kleine honden minimaal PL en ECVO, bij grotere honden HD, ED en ECVO, eventueel rug en knieën. Alles zo rond de leeftijd van anderhalf jaar, ECVO nog een keer met een jaar of vier. Bij een rashond (of zorgvuldig gefokte kruising) ook nog met een jaar of 7, ongeacht of de hond ingezet wordt voor de fok, gewoon als bijdrage voor het verantwoord fokken (waarvoor je nu eenmaal meer kennis nodig hebt dan alleen van de dieren waarmee verder gefokt wordt, als je het echt goed wilt doen)
-
natalie
- Zeer actief
Haha, nou... zo komt het nu misschien over ja. Maar nee, ik ben niet op zoek naar redenen om die onderzoeken niet te doen. Maar had gekund dat ik iets over het hoofd zag en dat er wel degelijk argumenten waren om die onderzoeken achterwege te laten. Zoals ik al zei: ik weet (wist) niet hoe zulke onderzoeken uitgevoerd worden. En dan laat ik mij graag eerst informeren voor ik een keuze maak.bouvierpoedel schreef:Je zoekt een reden om het dus niet te doen.?natalie schreef:Als de kosten echt een issue waren geweest, hadden we met een andere fokker in zee moeten gaan. We wisten waar we voor tekenden en ik vind het juist heel goed dat de fokker zicht wil hebben (en houden) op de gezondheid van het nest. De kosten van de onderzoeken betalen we zelf en dat is oké. Ik was met name benieuwd naar de manier waarop dat onderzoeken plaatsvinden en of er eventuele nadelen of risico's aanwezig zijn. Of andere redenen om het níet te doen. En het klopt natuurlijk dat ik niet alles kan testen, maar dat is ook geen redenen om dan maar niets te laten onderzoeken. Ik zal daarin een goede balans moeten vinden. Zo te lezen vallen de ECVO en patella onderzoeken wel mee.
Het zijn onderzoeken en geen operatie of zo , ze houden er niets aan over anders zou iedere fokhond wel gemankeerd en getraumatiseerd door het leven gaan.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ik vind het te duur voor 'zomaar' dus ik doe het niet.Het geld is het probleem niet, maar een hond die kerngezond is, loopt als een kievit en nog nooit een pas gemankt heeft of stijf is opgestaan, die ga ik niet zomaar officieel laten rontgenen. Dat vind ik gewoon zonde van mijn centen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dan doe je t onofficieel.... maar goed niets moet natuurlijk.sbientje schreef:ik vind het te duur voor 'zomaar' dus ik doe het niet.Het geld is het probleem niet, maar een hond die kerngezond is, loopt als een kievit en nog nooit een pas gemankt heeft of stijf is opgestaan, die ga ik niet zomaar officieel laten rontgenen. Dat vind ik gewoon zonde van mijn centen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Jep. Heel officieel moet het met roesje maar het is in Nederland ook gebruikelijk om het zonder te doen. Maar daarom dat ik bij een hond die de DA niet leuk vindt wel gewoon voor een roesje zou kiezen. Dat lijkt nu de minst voor de hand liggende optie maar is eigenlijk gewoon protocolcrutz schreef:Volgens de regels van de FCI wel. De RvB accepteert ze gewoon nog zonder roesje. De dierenarts vult dan bij gebruikt middel in "geen, rustige hond"natalie schreef:Moet het officieel met een roesje ja? Onze eigen da maakt geen officiële HD-foto's, dus we wijken uit naar een andere dierenarts. Zij gaven aan juist liever geen roesje te geven. Dat doen ze alleen als het anders niet lukt.Maeve schreef:Het is in andere landen veel meer gewoonte om een heel nest te röntgenen, en dat vind ik best zinvolOver de specifieke hond zegt het iets, maar vooral over het nest en dus de oudercombinatie. Waardevolle informatie voor het hele ras. (...)
Maar als je hond al nerveus wordt van een DA zou ik dit onderzoek met een roesje doen (wat officieel ook moet maar soms niet gebeurt).
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
dat is net zo zonde toch. Mijn honden worden neit zwaar belast oid dus ik vind het niet nodig. Als ze volle bak in de jacht zaten was het alweer anders maar ze liggen vooral voolle bak op de bankmalinois schreef:Dan doe je t onofficieel.... maar goed niets moet natuurlijk.sbientje schreef:ik vind het te duur voor 'zomaar' dus ik doe het niet.Het geld is het probleem niet, maar een hond die kerngezond is, loopt als een kievit en nog nooit een pas gemankt heeft of stijf is opgestaan, die ga ik niet zomaar officieel laten rontgenen. Dat vind ik gewoon zonde van mijn centen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat weet ik niet. Ik doe t bij al mn honden dus ik zou t ook bij een huishond doen. Je kunt t maar weten vind ik.sbientje schreef:dat is net zo zonde toch. Mijn honden worden neit zwaar belast oid dus ik vind het niet nodig. Als ze volle bak in de jacht zaten was het alweer anders maar ze liggen vooral voolle bak op de bankmalinois schreef:Dan doe je t onofficieel.... maar goed niets moet natuurlijk.sbientje schreef:ik vind het te duur voor 'zomaar' dus ik doe het niet.Het geld is het probleem niet, maar een hond die kerngezond is, loopt als een kievit en nog nooit een pas gemankt heeft of stijf is opgestaan, die ga ik niet zomaar officieel laten rontgenen. Dat vind ik gewoon zonde van mijn centen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Ik was ±140€ per hond kwijt voor heupen, knieën en ogen. Dat is best te doen, toch? In Best trouwens (Den Heuvel).sbientje schreef:dat is net zo zonde toch. Mijn honden worden neit zwaar belast oid dus ik vind het niet nodig. Als ze volle bak in de jacht zaten was het alweer anders maar ze liggen vooral voolle bak op de bankmalinois schreef:Dan doe je t onofficieel.... maar goed niets moet natuurlijk.sbientje schreef:ik vind het te duur voor 'zomaar' dus ik doe het niet.Het geld is het probleem niet, maar een hond die kerngezond is, loopt als een kievit en nog nooit een pas gemankt heeft of stijf is opgestaan, die ga ik niet zomaar officieel laten rontgenen. Dat vind ik gewoon zonde van mijn centen.
-
Neeltje
Ik zou ook niet weten waarom je het zou moeten doen. Als jij niets aan je hond merkt, prima toch. Ik zou het ook niet doen hoor. Geen van de gemelde onderzoeken trouwens. Als dat een eis zou zijn van de fokker de deze zou het niet betalen, ga ik wel naar een andere fokker.sbientje schreef:dat is net zo zonde toch. Mijn honden worden neit zwaar belast oid dus ik vind het niet nodig. Als ze volle bak in de jacht zaten was het alweer anders maar ze liggen vooral voolle bak op de bankmalinois schreef:Dan doe je t onofficieel.... maar goed niets moet natuurlijk.sbientje schreef:ik vind het te duur voor 'zomaar' dus ik doe het niet.Het geld is het probleem niet, maar een hond die kerngezond is, loopt als een kievit en nog nooit een pas gemankt heeft of stijf is opgestaan, die ga ik niet zomaar officieel laten rontgenen. Dat vind ik gewoon zonde van mijn centen.
-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik laat ze röntgenen net omdat honden niet alles laten merken. Genoeg honden met zware HD die prima lopen.Neeltje schreef:Ik zou ook niet weten waarom je het zou moeten doen. Als jij niets aan je hond merkt, prima toch. Ik zou het ook niet doen hoor. Geen van de gemelde onderzoeken trouwens. Als dat een eis zou zijn van de fokker de deze zou het niet betalen, ga ik wel naar een andere fokker.
Persoonlijk vind ik het handiger om op jonge leeftijd rekening te houden met eventuele issues dan dat ik het pas later merk, wanneer revalidatie mogelijk een stuk zwaarder is voor de oudere hond.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies dit!-Saskia- schreef:Ik laat ze röntgenen net omdat honden niet alles laten merken. Genoeg honden met zware HD die prima lopen.Neeltje schreef:Ik zou ook niet weten waarom je het zou moeten doen. Als jij niets aan je hond merkt, prima toch. Ik zou het ook niet doen hoor. Geen van de gemelde onderzoeken trouwens. Als dat een eis zou zijn van de fokker de deze zou het niet betalen, ga ik wel naar een andere fokker.
Persoonlijk vind ik het handiger om op jonge leeftijd rekening te houden met eventuele issues dan dat ik het pas later merk, wanneer revalidatie mogelijk een stuk zwaarder is voor de oudere hond.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ook prima toch.-Saskia- schreef:Ik laat ze röntgenen net omdat honden niet alles laten merken. Genoeg honden met zware HD die prima lopen.Neeltje schreef:Ik zou ook niet weten waarom je het zou moeten doen. Als jij niets aan je hond merkt, prima toch. Ik zou het ook niet doen hoor. Geen van de gemelde onderzoeken trouwens. Als dat een eis zou zijn van de fokker de deze zou het niet betalen, ga ik wel naar een andere fokker.
Zat honden die gewoon huishond zijn en niet mee gewerkt word. Die kunnen gewoon oud worden met HD maar 1 die werkt zal de boel net over het randje heen helpen als je er mee door gaat.

- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
ECVO zou ik juist met een flatcoated wel doen. Daar komen toch regelmatig oogafwijkingen in voor, en dat zou ik wel willen weten..
Ook HD en ED is voor mij belangrijk, patella valt voor mij in dezelfde categorie. Oftewel ik zou alles doen
Ook HD en ED is voor mij belangrijk, patella valt voor mij in dezelfde categorie. Oftewel ik zou alles doen

-
natalie
- Zeer actief
Haha, duidelijkBarnsley schreef:ECVO zou ik juist met een flatcoated wel doen. Daar komen toch regelmatig oogafwijkingen in voor, en dat zou ik wel willen weten..
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Een bulldog zal er niet zo snel mee komen. Ik wil er gewoon niet meer aan met alle ellende die erbij hoort. Het wordt een wetterhoun of een leuke bastaard. Maar wel en hond van middel formaat.Nanna schreef:Dat hangt ook een beetje af van het ras dat je neemt. Ja, als je weer zo'n bulldog wilt zou ik dat doen of gewoon maar de problemen af gaan zitten wachten want die komen vanzelf wel.Dees en Maylo schreef: De volgende hond staat voor mij vast dat die in elk geval op de heupen, ellebogen en knieën nagekeken wordt zo rond de leeftijd van 1,5 al.![]()
Of je neemt een ras dat daar helemaal niet zo'n last van heeft. Dat lijkt mij de kortste klap
En afwachten doe ik niet meer, dan gaat er alleen maar meer stuk dan nodig is terwijl ik er mogelijk optijd bij had kunnen zijn.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Ja, Elmo mag binnenkort voor HD, ED en rug. Zonder roesje
Ik ben graag actief met mijn hond, dus ik vind het belangrijk dit te weten.
Ik ben graag actief met mijn hond, dus ik vind het belangrijk dit te weten.

-
natalie
- Zeer actief
En dan maak ik mij heel druk over kanker... en dan? Echt, je wil niet weten hoe angstaanjagend ik het idee vind dat ik Jip al op vroege leeftijd aan kanker kan verliezen. Maar ik kan daar nu niet zo veel aan doen. Zoals eerder aangestipt, wil onze fokker graag op de hoogte blijven van de gezondheid van haar nesten. Ze ziet alle honden ook meerdere keren per jaar. Jammer dat Cleva er vanuit gaat dat de fokker, bij een slechte uitkomst van de onderzoeken, uit beeld zal verdwijnen. Die mening is misschien op eigen ervaringen gebaseerd, dat weet ik niet, maar het is echt te gemakkelijk om alle fokkers over één kam te scheren. Onze fokker heeft eens per 3 of 4 jaar een nest, alleen wanneer zijzelf ook een teef kan houden. Dat doet ze niet voor het geld, maar uit liefde voor het ras. Ze zoekt de lijnen goed uit. Is daarmee uitgesloten dat Jip op jonge leeftijd kanker kan krijgen? Nee, natuurlijk niet. Kan ik daar op dit moment op enige manier rekening mee houden om het te voorkomen? Niet dat ik weet. Dus ik ga mij focussen op de onderzoeken waar ik wel iets mee kan. Dat lijkt mij op dit moment het nuttigst.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
ED kan tegelijk met de HD. Vaak is het zo dat ze eerst HD foto's maken en dat de dierenarts deze snel bekijkt en als dat goed is dan de ED maken. Blijkt nl dat de hond verrotte heupen heeft dan hoef je geen ED te laten maken.natalie schreef:Haha, duidelijkBarnsley schreef:ECVO zou ik juist met een flatcoated wel doen. Daar komen toch regelmatig oogafwijkingen in voor, en dat zou ik wel willen weten..
Ook HD en ED is voor mij belangrijk, patella valt voor mij in dezelfde categorie. Oftewel ik zou alles doenDankjewel. Ik heb inmiddels ook besloten de genoemde onderzoeken te laten uitvoeren. Het is onmogelijk een volledige bodyscan te doen, maar ik kan natuurlijk wel ergens mee beginnen. En dat zijn dan inderdaad HD, ECVO en patella. ED plan ik wat later ook nog in.
Ik test alles wat er bij de tollers valt te testen maar begin bij de HD. ECVO doe ik pas als ik van plan ben om de hond te laten dekken omdat de ECVO maar een jaar geldig is.
eellen
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Maar het één sluit t ander niet uit toch? Ik vind het niet slecht. Het heeft niets te maken met iets uitsluiten, maar wel met meer inzicht verkrijgen. Als je, zoals hier gewoonlijk is, 1 nakomeling laat testen omdat er mee gefokt wordt zit je al snel goed met 1 keer HD A. Bij landen waar ze hele nesten testen zie je soms best verrassende uitkomsten. Bijvoorbeeld 1 keer A en 5 keer C, of juist 7 keer A. Dat soort informatie heb je onmogelijk als je maar één pup laat testen.Nanna schreef:De gemiddelde leeftijd is 8 jaar. (De gemiddelde levensverwachting van een andere retriever, de Chesapeake, ligt tussen de 10 en 14 jaar)Cleva schreef: De flatcoated retriever is absoluut geen gezond ras en doen alsof het goedkomt door op de knietjes en de oogjes te letten vind ik persoonlijk een gotspe. Ik zou geen zin hebben om aan die farce mee te doen.
Belangrijk hoor, perfecte heupen maar je hebt er weinig aan als je hond van tweeënhalf met meer tumor dan iets anders bij de dierenarts mag blijven.
Of epilepsie.
Oorzaak? Kanker.
Daar zou ik me ook eerst eens drukker over maken dan over heupen en ogen.
- kipo
- Zeer actief
Nou, als de heupen slecht zijn, ga je de hond niet meer inzetten in de fok, maar juist dan wil ik voor mezelf wel weten hoe het met de ellebogen zit. Als ik dan nog iets aan die heupen wil/kan laten doen, moet ik wel weten of de voorpoten het aankunnen om die revalidatieperiode te doorstaan.ellen en de birmanen schreef:ED kan tegelijk met de HD. Vaak is het zo dat ze eerst HD foto's maken en dat de dierenarts deze snel bekijkt en als dat goed is dan de ED maken. Blijkt nl dat de hond verrotte heupen heeft dan hoef je geen ED te laten maken.natalie schreef:Haha, duidelijkBarnsley schreef:ECVO zou ik juist met een flatcoated wel doen. Daar komen toch regelmatig oogafwijkingen in voor, en dat zou ik wel willen weten..
Ook HD en ED is voor mij belangrijk, patella valt voor mij in dezelfde categorie. Oftewel ik zou alles doenDankjewel. Ik heb inmiddels ook besloten de genoemde onderzoeken te laten uitvoeren. Het is onmogelijk een volledige bodyscan te doen, maar ik kan natuurlijk wel ergens mee beginnen. En dat zijn dan inderdaad HD, ECVO en patella. ED plan ik wat later ook nog in.
Ik test alles wat er bij de tollers valt te testen maar begin bij de HD. ECVO doe ik pas als ik van plan ben om de hond te laten dekken omdat de ECVO maar een jaar geldig is.
eellen
Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Dat is dan toch ook zonde van je geld en om de hete brij heen draaien. Alles is goed hoor , heupen , knietjes ,rug en ellenbogen getest en goed. En dan gaat hij dood aan 1 of andere kanker terwijl hij met een paar foute heupen of verrotte rug wel langer had kunnen leven.natalie schreef:En dan maak ik mij heel druk over kanker... en dan? Echt, je wil niet weten hoe angstaanjagend ik het idee vind dat ik Jip al op vroege leeftijd aan kanker kan verliezen. Maar ik kan daar nu niet zo veel aan doen. Zoals eerder aangestipt, wil onze fokker graag op de hoogte blijven van de gezondheid van haar nesten. Ze ziet alle honden ook meerdere keren per jaar. Jammer dat Cleva er vanuit gaat dat de fokker, bij een slechte uitkomst van de onderzoeken, uit beeld zal verdwijnen. Die mening is misschien op eigen ervaringen gebaseerd, dat weet ik niet, maar het is echt te gemakkelijk om alle fokkers over één kam te scheren. Onze fokker heeft eens per 3 of 4 jaar een nest, alleen wanneer zijzelf ook een teef kan houden. Dat doet ze niet voor het geld, maar uit liefde voor het ras. Ze zoekt de lijnen goed uit. Is daarmee uitgesloten dat Jip op jonge leeftijd kanker kan krijgen? Nee, natuurlijk niet. Kan ik daar op dit moment op enige manier rekening mee houden om het te voorkomen? Niet dat ik weet. Dus ik ga mij focussen op de onderzoeken waar ik wel iets mee kan. Dat lijkt mij op dit moment het nuttigst.
Je koopt een ras wat stijf staat van de kanker en gaat lopen zorgen over een stel heupen.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Maar is toch gek dat het grootse gedeelte omvalt van de kanker maar je kan zeggen nou de ouders hebben wel goede heupen , ellebogen en ogen dus we fokken er een mooi gezond nestje mee.
Juist daardoor zit een ras met die kanker ellende opgescheept.

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Als je grootouderdieren met 8 of overgrootouderdieren met 9 nog niet omgevallen zijn, is het inderdaad een goed idee om bij goede heupen, ellebogen en ogen er een nestje mee te fokken als je behoefte hebt om het ras te laten voortbestaan. Je kunt immers niet tot die leeftijd wachten met de teven. Maar de kanker verhelpen en daarna honden te hebben die met vroege leeftijd al volop aan de pijnstilling moeten of geopereerd moeten worden of gewoon ingeslapen moeten worden is ook weer zo wat. Je moet het één niet met negeren omdat je ook op het ander let. En een hond lijdt langduriger met slechte heupen/ellebogen/ogen. Met kanker is het sneller klaar.bouvierpoedel schreef:Maar is toch gek dat het grootse gedeelte omvalt van de kanker maar je kan zeggen nou de ouders hebben wel goede heupen , ellebogen en ogen dus we fokken er een mooi gezond nestje mee.
Ik kwam ooit een website tegen van een Leonberger-fokker die nog steeds nestjes fokte, maar zijn IM-pagina stond vol (90%) met honden die 3 jaar of minder waren geworden, inclusief zijn eigen honden. Dat snap ik dus echt niet. Honden fokken die consequent omvallen op hele vroege leeftijd en dat was echt niet allemaal kanker. Het verschil tussen 9 horen te worden en 3 worden, en 12 horen te worden en 8 worden is nogal wat. Met 8 jaar is een hond inderdaad niet oud geworden, maar heeft hij er echt een heel leven op zitten. Met 3 zijn ze nauwelijks volwassen.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Neeltje schreef:Dat is prima, maar dan zou ik wel willen dat de fokker de kosten van de onderzoeken betaald. En er zijn echt heel veel fokkers die de gezondheid in het vaandel hebben staan, dat heeft niets te maken met het doen van de onderzoeken. Dan zouden ze meteen aanbieden om het te betalen. Maar goed, als ze dat met alle honden uit ieder nest moeten gaan doen, wordt dat natuurlijk een hele dure aangelegenheid.natalie schreef:
3. Ik heb niet de wens om Jip in te zetten als dekreu. Wat ik wel belangrijk vind is dat we met elkaar kennis blijven delen over de gezondheid van het ras, zodat fokkers daar nog beter rekening mee kunnen houden bij de keuze van bepaalde combinaties. Naïef? Ja, misschien. Maar er zijn gelukkig echt fokkers te vinden die de gezondheid heel hoog in het vaandel hebben staan.
Ze is er al mee akkoord gegaan bij de aanschaf dat ze zelf de kosten voor haar rekening neemt.
Ik zou dat zelf nooit hebben gedaan
Als een fokker het e.a wil weten dan vind ik de kosten voor de fokker
Als ik het zelf wil weten vind ik het aan mij.
Het kan voor fokkers van belang zijn. Dus dat ze het willen weten snap ik heel goed.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
natalie
- Zeer actief
Moet ik mij nu gaan verdedigen omdat ik een Flatcoat in huis heb? Totaal niet relevant bij dit topic, maar ik zal het toch kort even uitleggen: we wilden heel graag een kruising. Maar wel een pup. Omdat ik vastbesloten ben om géén pup van Marktplaats te halen, liep ik al snel klem. Want waar vind ik een fokker die op verantwoorde wijze een nest met kruisingen fokt? Zeker als je nog niet bekend bent in de 'hondenwereld' blijkt dat best een lastige zoektocht. Ik wilde een fokker met ervaring, die weet waar hij/zij aan begint. Die kennis heeft van medische zaken en weet hoe je een pup de eerste weken moet socialiseren. Ik wilde een fokker die echt zijn/haar verantwoordelijkheid neemt. We hebben verschillende fokkers bezocht en bij een aantal wisten we ook al vrij snel dat we daar geen pup van wilden. Ik ben best kritisch geweest hoor. Een oma en beide opa's van Jip leven nog: ze zijn 11 en 12 jaar. Een andere oma is onlangs overleden: ze was bijna 13 jaar.bouvierpoedel schreef:Maar is toch gek dat het grootse gedeelte omvalt van de kanker maar je kan zeggen nou de ouders hebben wel goede heupen , ellebogen en ogen dus we fokken er een mooi gezond nestje mee. Juist daardoor zit een ras met die kanker ellende opgescheept.
Maar nogmaals, dat is voor dit topic helemaal niet relevant. Want ik kan Jip niet 'ongedaan' maken. Ik krijg liever tips waar ik daadwerkelijk iets mee kan. En mijn vraag was helemaal niet zo ingewikkeld toch? Ik vroeg mij alleen af of er redenen zouden zijn om Jip niet op HD, ED, patella en ECVO te onderzoeken. Dat hij ook aan kanker kan overlijden, staat daar volledig los van.
-
natalie
- Zeer actief
De fokker laat de keuze nu dus geheel aan mij. Als ze alles had verplicht, had ik aan jullie niet hoeven vragen of ik de onderzoeken wel/niet zou doentoots schreef:Neeltje schreef:Dat is prima, maar dan zou ik wel willen dat de fokker de kosten van de onderzoeken betaald. En er zijn echt heel veel fokkers die de gezondheid in het vaandel hebben staan, dat heeft niets te maken met het doen van de onderzoeken. Dan zouden ze meteen aanbieden om het te betalen. Maar goed, als ze dat met alle honden uit ieder nest moeten gaan doen, wordt dat natuurlijk een hele dure aangelegenheid.natalie schreef:
Ik heb niet de wens om Jip in te zetten als dekreu. Wat ik wel belangrijk vind is dat we met elkaar kennis blijven delen over de gezondheid van het ras, zodat fokkers daar nog beter rekening mee kunnen houden bij de keuze van bepaalde combinaties. Naïef? Ja, misschien. Maar er zijn gelukkig echt fokkers te vinden die de gezondheid heel hoog in het vaandel hebben staan.
Ze is er al mee akkoord gegaan bij de aanschaf dat ze zelf de kosten voor haar rekening neemt.
Ik zou dat zelf nooit hebben gedaan![]()
Als een fokker het e.a wil weten dan vind ik de kosten voor de fokker![]()
Als ik het zelf wil weten vind ik het aan mij.
Het kan voor fokkers van belang zijn. Dus dat ze het willen weten snap ik heel goed.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Nee jij vind dat jij jezelf verdedigen moet , ik vraag daar niet om en eis dat ook niet.natalie schreef:Moet ik mij nu gaan verdedigen omdat ik een Flatcoat in huis heb? Totaal niet relevant bij dit topic, maar ik zal het toch kort even uitleggen: we wilden heel graag een kruising. Maar wel een pup. Omdat ik vastbesloten ben om géén pup van Marktplaats te halen, liep ik al snel klem. Want waar vind ik een fokker die op verantwoorde wijze een nest met kruisingen fokt? Zeker als je nog niet bekend bent in de 'hondenwereld' blijkt dat best een lastige zoektocht. Ik wilde een fokker met ervaring, die weet waar hij/zij aan begint. Die kennis heeft van medische zaken en weet hoe je een pup de eerste weken moet socialiseren. Ik wilde een fokker die echt zijn/haar verantwoordelijkheid neemt. We hebben verschillende fokkers bezocht en bij een aantal wisten we ook al vrij snel dat we daar geen pup van wilden. Ik ben best kritisch geweest hoor. Een oma en beide opa's van Jip leven nog: ze zijn 11 en 12 jaar. Een andere oma is onlangs overleden: ze was bijna 13 jaar.bouvierpoedel schreef:Maar is toch gek dat het grootse gedeelte omvalt van de kanker maar je kan zeggen nou de ouders hebben wel goede heupen , ellebogen en ogen dus we fokken er een mooi gezond nestje mee. Juist daardoor zit een ras met die kanker ellende opgescheept.
Maar nogmaals, dat is voor dit topic helemaal niet relevant. Want ik kan Jip niet 'ongedaan' maken. Ik krijg liever tips waar ik daadwerkelijk iets mee kan. En mijn vraag was helemaal niet zo ingewikkeld toch? Ik vroeg mij alleen af of er redenen zouden zijn om Jip niet op HD, ED, patella en ECVO te onderzoeken. Dat hij ook aan kanker kan overlijden, staat daar volledig los van.
Maar vind het een gek gegeven dat het ras wat je koopt omvalt van de kanker en niet oud worden maar je meer zorgen maakt om de heupen en dergelijk.
Net zo gek als verrotte heupen een grote rol speelt je meer zorgen gaan maken over de kanker die sporadisch voorkomt.