Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Breakstick aanschaffen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Breakstick aanschaffen?

Ongelezen bericht door Joey.K »

Ik zie me zelf niet met allerlei 'wapens' op pad gaan. Dus fingers crossed. Ik weet ook niet wat ik zou doen, kan nu wel roepen dat ik van alles zou doen maar wie weet ben ik overrompeld of scheit ik 7 kleuren.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik denk nog niet eens ná over wapens als ik m'n honden uitlaat. De enige reden dat ik ooit met een mes op zak heb gelopen 's avonds, was toen hier veel geweldsdelicten in de buurt voorkwamen.
Denk dat je een breakstick ook niet 1-2-3 goed zal kunnen gebruiken, daar heb je wel wat oefening voor nodig.
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Zo blij dat ik in een rustig buurtje woon :schrik: Er zijn maar twee loslopende honden die ik zelden tegen kom, maar de ene staat perfect onder appel en de andere is de grootste goedsul ever.

Mocht het zo ver komen dat mijn honden worden opgevroten, zou ik waarschijnlijk de aanvaller bij de achterpoten optillen en rondzwieren :oeps:
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Wat betreft het los laten lopen van vervelende honden op plekken waar dat niet mag: laat het de politie, wijkagent, stadswacht weten. De politie is er voor de veiligheid van mensen. Als jij aangeeft dat je je niet veilig voelt omdat iemand anders de regels overtreed dan horen ze daar wat aan te doen. Een flinke boete doet vaak meer 'pijn' en is meer effectief en ook zeker veiliger voor jou omdat je je er niet persoonlijk in hoeft te mengen.

Ik wil me niet gaan bewapenen. Ik geloof niet dat agressie kan worden opgelost door agressie. Ik heb 2 kwetsbare honden. Het zou kunnen dat ze worden verwond door een andere hond. Ik neem geen onnodige risico's, maar ik wil ook niet leven in angst of met wapens. Een rothond kan losbreken van de lijn en het op die van mij voorzien hebben of ik kan onder een auto komen. Ik zie het als een soort risico wat je neemt als je leeft.

Preventief handelen daar ben ik dan wel weer voor (andere tijd / plaats lopen, wijkagent inschakelen, positieve contacten in de wijk met andere hondenbaasjes (samen sta je sterker), er aan werken dat je eigen honden geen agressie oproepen etc.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

lotje&famke schreef:Wat betreft het los laten lopen van vervelende honden op plekken waar dat niet mag: laat het de politie, wijkagent, stadswacht weten. De politie is er voor de veiligheid van mensen. Als jij aangeeft dat je je niet veilig voelt omdat iemand anders de regels overtreed dan horen ze daar wat aan te doen. Een flinke boete doet vaak meer 'pijn' en is meer effectief en ook zeker veiliger voor jou omdat je je er niet persoonlijk in hoeft te mengen.

Ik wil me niet gaan bewapenen. Ik geloof niet dat agressie kan worden opgelost door agressie. Ik heb 2 kwetsbare honden. Het zou kunnen dat ze worden verwond door een andere hond. Ik neem geen onnodige risico's, maar ik wil ook niet leven in angst of met wapens. Een rothond kan losbreken van de lijn en het op die van mij voorzien hebben of ik kan onder een auto komen. Ik zie het als een soort risico wat je neemt als je leeft.

Preventief handelen daar ben ik dan wel weer voor (andere tijd / plaats lopen, wijkagent inschakelen, positieve contacten in de wijk met andere hondenbaasjes (samen sta je sterker), er aan werken dat je eigen honden geen agressie oproepen etc.
Het is een risico als je leeft dat er onvoorziene dingen gebeuren. Maar het is wel zo dat de kans steeds meer toeneemt om zo'n hond tegen te komen. Of beter gezegd een paar aso baasjes want op zich geeft het niks als je een HR hond die goed onder controle is tegen komt.

Maar de kans dat dat niet zo is wordt steeds groter en komt wat mij betreft ook steeds letterlijk dichterbij. Ik wil graag wel wat kunnen doen en ik denk ook wel dat ik wat kan doen op dat moment. Daarna is een ander verhaal.

Dus ik wil me er ook wel op voorbereiden. Jachtlijn in je zak lijkt me inderdaad een goede.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Die africhters gebruiken nu tegenwoordig toch kokhals staafjes? Dan laat zelfs de meest felle mechelaar los omdat ze hem een staaf in de keel steken zodat hij gaat kokhalzen? En ze kunnen dat heel beschaafd doen net alsof het allemaal prima en humaan zou zijn. Ik vind het om te kotsen als je zo met je hond om gaat maar denk dat pitbulls ook vast en zeker gaan kokken als je ze zo'n ding diep in de strot duwt zoals bij die mechelaars. En als je he g net zo stiekem en handig doet als die africhters lijkt het nog humaan ook en zal de eigenaar je dat rustig laten doen! Vraag eens aan bepaalde africhters hier hoe dat werkt. Ze zijn er best enthousiast over want het scheelt een hoop trainen op het commando los....
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Een pitbull die door een kokstaafje loslaat zal heus niet braaf weglopen. Die zit zo hoog in de drift dat ie het volgende grijpt wat hem voor de bek komt en voor hetzelfde geld ben jij dat, met je kokstaafje :engel:
In mijn geval beter dan Bas of Tom want die zijn er zo geweest. En dan kan de eigenaar ook meteen mee naar het bureau als hondjelief in mij gaat hangen. Maakt trouwens niet uit hoe je je hond los krijgt want die pitbull hangt toch wel ergens in als hij dolgedraaid is. Breakstick heeft nl precies hetzelfde effect. Los en dan?
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

laeken schreef:
Nanna schreef:Een pitbull die door een kokstaafje loslaat zal heus niet braaf weglopen. Die zit zo hoog in de drift dat ie het volgende grijpt wat hem voor de bek komt en voor hetzelfde geld ben jij dat, met je kokstaafje :engel:
In mijn geval beter dan Bas of Tom want die zijn er zo geweest. En dan kan de eigenaar ook meteen mee naar het bureau als hondjelief in mij gaat hangen. Maakt trouwens niet uit hoe je je hond los krijgt want die pitbull hangt toch wel ergens in als hij dolgedraaid is. Breakstick heeft nl precies hetzelfde effect. Los en dan?
Na het loslaten duw je hem meteen iets dieper :engel: kan je daarna rustig je weg vervolgen :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Merk dat kleine hondjes echt anders werkt. Wuilus kon best een tijdje stand houden dus die liet ik het eerst zelf opknappen. Die heeft ook een keer een bullterrier aan zich gehad. Mooi dat ze dat hondje een lesje leerde en mooi dat de eigenaar mij daarvoor bijna een pak rammel wilde geven. Was op dat moment blij dat Wuilus net zo goed op mensen ging als ze mij wat wilde doen. Liep langs een motercafe van een moterclub. Terras zat vol leuke moterbende achtige figuren. Ineens schiet er een Black and tan bullterrier los die in een seconde in de nek van Wuilus hing. Riem los gedaan en zelf laten uitvechten. Einde was dat de Bull op de grond gepind werd. Niemand stond op en iedereen zat te kijken vanaf dat terras. Toen Wuilus de Bull los liet en ik weg wilde lopen kwam de hond weer. Ik gaf het beest een rake trap en schreeuwde dat hij op moest lazeren. Toen kreeg ik dus de eigenaar ineens wel in beweging. Hij kwam op me af maar Wuilus was nogal imposant en schroomde niet om dan aan te vallen. Dus kon dat aso figuur net ver genoeg van me af houden
Denk dat als die hond Wuilus vermoord had er niemand op gestaan was. Ik was trouwens 17 jaar oud. Behoorlijk triest voorval al met al.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik blijf erbij dat een dunne lijn het handigst is. Een breakstick of iets in die trant moet je wel weten te gebruiken en durven gebruiken.
Een lijntje kun je makkelijk meenemen. Gewoon een strop van maken en hard achter het hoofd aantrekken. Ook als de hond loslaat kan hij dan niet het volgende grijpen want dan heb je de hond vast. Elke hond heeft lucht nodig, zelfs een doorgedraaide killer.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Achter de kop is elke nek hetzelfde hoor. Ook bij een mega gespierde pittbull. Die kun je echt wurgen. Een breakstick zal vast handiger werken maar ik denk dat het voor de meeste mensen in zo'n toestand niet werkbaar is. En als je de hond dan loshebt zit je nog met een probleem als er geen eigenaar is of een eigenaar waar je niks aan hebt. De hond zal weer willen vastpakken. Als je hem wurgt heb je hem sowieso al aan de lijn. Je kan hem dan vastknopen aan een boom of een paal (ik bedoel niet ophangen hè, ik bedoel gewoon vastbinden) en je over je eigen ontfermen.
Als al die eigenaars een breakstick hadden en ermee om konden gaan hadden we niet zoveel problemen nu.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Sandra&co

laeken schreef:Ze zijn er best enthousiast over want het scheelt een hoop trainen op het commando los....
Om te kotsen dit (naar de africhters toe dan hè). Je zou maar wat tijd steken om het commando goed aan te leren...nee hoor, gelijk iets in de keel van het beest steken :kotz:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Sandra&co schreef:
laeken schreef:Ze zijn er best enthousiast over want het scheelt een hoop trainen op het commando los....
Om te kotsen dit (naar de africhters toe dan hè). Je zou maar wat tijd steken om het commando goed aan te leren...nee hoor, gelijk iets in de keel van het beest steken :kotz:
Het commando wordt hard genoeg geschreeuwd, als ik zo langs die trainingsveldjes loop. Daar mankeert het niet aan.
Maar wie weet: als een wat minder gestreste arrestant zelf het commando op een kalme manier zou geven, dat het wel lukt.
Sandra&co

korthaar schreef:
Sandra&co schreef:
Het commando wordt hard genoeg geschreeuwd, als ik zo langs die trainingsveldjes loop. Daar mankeert het niet aan.
Maar wie weet: als een wat minder gestreste arrestant zelf het commando op een kalme manier zou geven, dat het wel lukt.
Wat probeer je nou te zeggen? Dat, als je iets hard genoeg schreeuwt, het voor de hond maar duidelijk moet zijn? Wat bijzonder.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Sandra&co schreef:
korthaar schreef:
Sandra&co schreef:
Wat probeer je nou te zeggen? Dat, als je iets hard genoeg schreeuwt, het voor de hond maar duidelijk moet zijn? Wat bijzonder.
Misschien even de uitleg van Aniek lezen (die in de praktijk werkt met deze honden).... die heeft zeer uitgebreid uitgelegd waarom sommige hondengeleiders met een breakstick werken.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik neem altijd een jachtlijn mee, ook al heb ik die voor Apple zelf niet nodig. De vechthonden komen hier als paddestoelen uit de grond icm volstrekt incompetente baasjes en lopen dus ook in grote getalen in de losloopgebieden.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

sirene schreef:Ik blijf erbij dat een dunne lijn het handigst is. Een breakstick of iets in die trant moet je wel weten te gebruiken en durven gebruiken.
Een lijntje kun je makkelijk meenemen. Gewoon een strop van maken en hard achter het hoofd aantrekken. Ook als de hond loslaat kan hij dan niet het volgende grijpen want dan heb je de hond vast. Elke hond heeft lucht nodig, zelfs een doorgedraaide killer.
maar hoe kun je een lus om de kop van de aanvaller doen als hij op dat moment jouw hond vastheeft?
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

lucie schreef:
sirene schreef:Ik blijf erbij dat een dunne lijn het handigst is. Een breakstick of iets in die trant moet je wel weten te gebruiken en durven gebruiken.
maar hoe kun je een lus om de kop van de aanvaller doen als hij op dat moment jouw hond vastheeft?
Lijntje met minimaal 1 lus/oog. Lijn onder de nek doorhalen, uiteinde door de lus/het oog halen en trekken maar
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het zal allemaal wel. Ik heb gewoon ogen voor en achter en let goed op en zo gauw ik een hond aan zie komen die ik niet vertrouw, draai ik om, sla ik af, ga een andere kant op. Ik loop hier in het dorp dan ook altijd op paden waar dat ook mogelijk is. We hebben een prachtige 'berg' in het dorp om op te wandelen, maar eenmaal boven, kun je geen kant meer uit. Kwam daar met Tirsa vaak, maar nu nooit meer.
Maar ik ga me niet bewapenen en als het echt moet, heb ik Lotje zo omhoog geslingerd in mijn armen.
Sandra&co

Inge schreef: Misschien even de uitleg van Aniek lezen (die in de praktijk werkt met deze honden).... die heeft zeer uitgebreid uitgelegd waarom sommige hondengeleiders met een breakstick werken.
We hadden het niet over een breakstick, maar over zo'n kokstaafje ;)
laeken
Zeer actief

Inge schreef: Misschien even de uitleg van Aniek lezen (die in de praktijk werkt met deze honden).... die heeft zeer uitgebreid uitgelegd waarom sommige hondengeleiders met een breakstick werken.
Waarom blijven jullie het breaksticks noemen? :U: En waarom zou het OK zijn als Aniek er mee werkt en over schrijft? Een breakstick is een plat voorwerp dat je tussen de kaken steekt en wrikt. Maw je wrikt de bek van je hond open. Waar we hier over praten is een lang lepelachtig voorwerp dat diep in de keel van een hond gestoken wordt. De hond kan dan niks anders meer dan een paniekerige braakbeweging maken. En omdat een hond die moet braken de bek ver open trekt kan de africhter de hond los trekken. :ugh: Dus dat is het wat is en niks meer of minder.
Het woord breakstick is verneukeratief want het is gewoon totaal anders om een voorwerp snel en diep in de strot van je hond duwen om hem ongecontroleerde braakbewegingen te laten maken om de hond weg te trekken van de mouw of boef. :19:

Misschien moet Aniek zelfs eens kijken hoe het is om een staafje in je keel te krijgen tot je ongecontroleerde braakneigingen krijgt :F:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Sandra&co schreef:
Daarover heeft Aniek ook geschreven. Een braakstik is denk ik het beste woord. :kotz:
Afbeelding
Sandra&co

laeken schreef:
Waarom blijven jullie het breaksticks noemen? :U: En waarom zou het OK zijn als Aniek er mee werkt en over schrijft? Een breakstick is een plat voorwerp dat je tussen de kaken steekt en wrikt. Maw je wrikt de bek van je hond open. Waar we hier over praten is een lang lepelachtig voorwerp dat diep in de keel van een hond gestoken wordt. De hond kan dan niks anders meer dan een paniekerige braakbeweging maken. En omdat een hond die moet braken de bek ver open trekt kan de africhter de hond los trekken. :ugh: Dus dat is het wat is en niks meer of minder.
Het woord breakstick is verneukeratief want het is gewoon totaal anders om een voorwerp snel en diep in de strot van je hond duwen om hem ongecontroleerde braakbewegingen te laten maken om de hond weg te trekken van de mouw of boef. :19:

Misschien moet Aniek zelfs eens kijken hoe het is om een staafje in je keel te krijgen tot je ongecontroleerde braakneigingen krijgt :F:
Ik denk dat, door de manier waarop ik het had gequote, Inge dacht dat we het nog over de standaard breaksticks hadden ;) Ik geloof er niks van dat ze zelf een kokstaaf bij haar honden zou gebruiken.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

laeken schreef:
Sandra&co schreef:
Daarover heeft Aniek ook geschreven. Een braakstik is denk ik het beste woord. :kotz:

Huighaak.

Maar goed daar gaat het hier niet over of jij of iemand anders het kan waarderen.
Het gaat ook niet over de africhting van politie honden.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
laeken
Zeer actief

Gimmick schreef:
laeken schreef:
Sandra&co schreef:

Huighaak.

Maar goed daar gaat het hier niet over of jij of iemand anders het kan waarderen.
Het gaat ook niet over de africhting van politie honden.
Het gaat hier over je bewapenen tegen agressieve honden en daarom noem ik deze huighaak als optie. Als daarop gereageerd wordt geef ik gewoon antwoord en het gaat er mij niet echt om wat jij daar ineens over te vinden hebt :wink: Als mensen die huighaak als wapen tegen agressieve honden kunnen gebruiken tip ik ze gewoon. Als mensen dat ding dan breakstick gaan noemen geef ik aan dat het iets heel anders is. Niks mis mee toch?

Mij lijkt de huighaak het ideale wapen tegen vasthoudende honden die het op je hond gemunt hebben. :E: Hoef je de hond geen blijvend letsel aan te doen en de hond laat meteen los als hij moet kokken. Ideaal.
Laatst gewijzigd door laeken op 09 aug 2017 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Sandra&co

Alleen is er niemand die een strottenhoofdkietelaar een breakstick noemt ;)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Echt zo blij met alle berichten dat ik gewoon op eigen terrein kan blijven en daarbuiten de rustige gebieden op kan zoeken.

Heb weinig vertrouwen in een breakstick zou echt eerder een strop verkiezen. Vooral ook omdat de hond op die wijze ook even van de wereld is en dus niet direct het eerste grijpt wat voor z'n bek komt als deze los is.
Sandra&co

Daarom, en dat heb je altijd bij je. Een gewone riem met een lus aan het eind is al genoeg :ok:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Sandra&co schreef:
Dat heet op deze site breakstick
http://www.dogsportholland.nl/index.php ... 50&lang=NL
Ik gebruik deze niet, maar ik werk ook niet in de praktijk en hoef dus geen hond van een doorgedraaide junk af te halen :wink: maar snap wel dat deze in de praktijk gebruikt worden om je hond snel los te krijgen.
Hier ontwijk ik andere honden als ik dat nodig acht... ik heb dan ook nog nooit gehad dat mijn honden vast hingen in een vreemde hond of zij in hen... wel in elkaar... meegemaakt met de meiden vroeger en vorig jaar met Seppe en Numa. De meiden waren nog wel uit elkaar te krijgen maar 2 honden van 35 kilo in mijn eentje terwijl ze behoorlijk in drift raakten viel niet mee
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

lotje&famke schreef:Wat betreft het los laten lopen van vervelende honden op plekken waar dat niet mag: laat het de politie, wijkagent, stadswacht weten. De politie is er voor de veiligheid van mensen. Als jij aangeeft dat je je niet veilig voelt omdat iemand anders de regels overtreed dan horen ze daar wat aan te doen. Een flinke boete doet vaak meer 'pijn' en is meer effectief en ook zeker veiliger voor jou omdat je je er niet persoonlijk in hoeft te mengen.

Ja, dat ben ik helemaal met je eens. En het is ook niet mijn doel om een aanvallende hond te verwonden hoor. Ik wil gewoon iets kunnen om de schade te beperken, en daarmee de hond dus tijdelijk uit te schakelen. Daarom gaat m'n voorkeur ook eigenlijk uit naar zoiets als pepperspray, dat lijkt me effectief en weinig kans op schade op de lange termijn. Maar dat mag dus echt niet.
Ergens anders wandelen is niet echt een optie, het is namelijk hier in de straat :wink: Voor de lange rondes pak ik altijd al de auto en daar komen we weinig HR-honden tegen, maar hier tegenover bijvoorbeeld woont iemand met een soort grote Amstaff kruising op een bovenwoning. Hond zit dan op een door hekje afgezet stuk voor de voordeur. En de korte rondes hier in de straat kom je de buurthonden tegen, meerdere Staffs en kruisingen die aan goedkope flexilijnen lopen. Oh en een loslopende Bordeaux Dog. Ik loop dus al op aparte tijdstippen, ga de andere kant op als ik ze zie etc. Maar helemaal ontlopen is gewoon niet mogelijk. En de eigenaren lijken niet te realiseren wat ze aan de lijn hebben, dus krijg ik het idee dat ik zelf iets moet ondernemen om mijn honden te kunnen beschermen als het nodig is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”