Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup heeft moeite met opstaan, update p. 3

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

elskeadrianne
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Re: Pup heeft moeite met opstaan

Ongelezen bericht door elskeadrianne »

Maeve schreef:Het blijft gissen, voor jou en voor de mensen hier. Als je het zeker wil weten zal je de DA kunnen vragen om HD en groeipijnen uit te sluiten. Door middel van röntgenfoto's en dergelijke. Persoonlijk zou ik daar nog even mee wachten en vooral de wandelingen wat inperken. Je kan beter wat meer hersenwerk met een pup doen dan 2 lange wandelingen per dag :ok: Ik hou me ook niet aan die 5 minuten regel hoor, maar met een DH zou ik er wel voorzichtiger mee zijn. En je hond geeft hiermee mogelijk wel een heel duidelijk signaal dat het te veel is.
Ik zie jouw reactie nu pas. Bedankt, ga ik doen! Ik hoorde dat je vanaf 6 mnd röntgenfoto's van de heupjes kan laten maken tegenwoordig.. Dat was ik dan sowieso al van plan
Afbeelding
elskeadrianne
Actief

Heavy schreef:Even rustig aan doen en voorlopig niet met grotere honden laten spelen . Grotere honden zijn sneller en daardoor gaat een pup rare bewegingen maken . Ook niet achter een bal aan laten rennen . Rennen is niet erg maar het afremmen enz wel :wink:
Oke, bedankt! :)
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Lana moest ik als pup ook altijd remmen [nog steeds trouwens] , ze gaf/geeft zelf niet aan wanneer het genoeg was,
en als het een keer iets te veel van het goede is, dan is dat geen ramp, dus voel je niet schuldig, ze kunnen wel wat hebben, maar
dan ben je gewaarschuwd voor de volgende keer.

heb ook 1 keer de fout gemaakt om een half uur met een groep pups te geen wandelen, ook een gedeelte los, ze was na die tijd helemaal over de rooie, spugen enz,
daar heb ik van geleerd, gebeurt mij ook niet weer, maar de volgende dag had ze nergens last van, zelfs geen spierpijn.

dus hou het wel even goed in de gaten, en doe de komende dagen even rustig aan, kijken hoe het gaat, vertrouw je het niet dan er naar laten kijken.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Mijn hond was bijna een dag gedeeltelijk verlamd van advantix (ongeveer 3-4 dagen na aanbrengen), dus ik zou het meenemen!
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

elskeadrianne schreef:
Maeve schreef:Het blijft gissen, voor jou en voor de mensen hier. Als je het zeker wil weten zal je de DA kunnen vragen om HD en groeipijnen uit te sluiten. Door middel van röntgenfoto's en dergelijke. Persoonlijk zou ik daar nog even mee wachten en vooral de wandelingen wat inperken. Je kan beter wat meer hersenwerk met een pup doen dan 2 lange wandelingen per dag :ok: Ik hou me ook niet aan die 5 minuten regel hoor, maar met een DH zou ik er wel voorzichtiger mee zijn. En je hond geeft hiermee mogelijk wel een heel duidelijk signaal dat het te veel is.
Ik zie jouw reactie nu pas. Bedankt, ga ik doen! Ik hoorde dat je vanaf 6 mnd röntgenfoto's van de heupjes kan laten maken tegenwoordig.. Dat was ik dan sowieso al van plan
Vanaf 4 maanden al met de pennhip methode. En ik las volgens mij dat het een ODH is en de vereniging erkent pennhip ook en raadt het dacht ik zelfs aan.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Cleva schreef:
elskeadrianne schreef: Dus ik kan concluderen dat het moeite hebben met opstaan te maken heeft met het wandelen?
Nee, dat kun je niet zomaar concluderen.
Ik vind 40 minuten wandelen voor een pup pittig maar de meeste pups zullen daar de volgende dag geen last van hebben. Het is dus niet alleen maar vermoeidheid. En dat betekent ook weer niet dat het daarom meteen een symptoom is.

Ik zou het zelf drie dagen heel rustig aan doen en als dan alle klachten verdwijnen dan geeft dat een stuk helderheid. Als het niet verdwijnt dan kun je verder kijken en eventueel een goede dierenarts inschakelen.

Niet zomaar gaan doen alsof het doodnormaal is dat een pup moeilijk op kan staan omdat hij gisteren veel gelopen heeft.
Dit inderdaad.. hier deden ze alles wat verboden was en ze hebben nooit enige last met opstaan oid gehad.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
moira7765
Actief

Ongelezen bericht door moira7765 »

elskeadrianne schreef:Toch weer een vraagje van mijn kant. Sinds een paar dagen valt mij op dat mijn pup soms moeite heeft met opstaan vanuit ligpositie, ze krijgt haar achterwerk dan slecht om hoog. Dit lijkt alleen het geval te zijn als ze erg moe/slaperig is. Gisteravond moest ze zich echt twee keer "afzetten" om omhoog te komen, wel nadat ze in diepe slaap was geweest. Gisteren hebben we ongeveer twee keer 30/40 minuten gewandeld en tussendoor rondjes van 15 à 20 minuten, verder geen gekke dingen gedaan.

Mace is een Oudduitse herderpup van 17 weken.

Zou het groeipijn kunnen zijn? Iets anders? Of moet ik mij zorgen maken? :denken:
Hoe is haar achterhand??
Ik heb een labrador gehad die al met 5 maanden zwaar HD had en toen ik haar op ging halen met 7 wkn vond ik haar achterhand al zwak en wiebelig
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Laat je niet meteen bang maken met allerlei horror verhalen hoor TS. Het kan prima ook een kleine blessure zijn of zoals eerder gezegd, groeipijn. Een gemiddelde DA zou je nu gewoon weer naar huis met het advies twee weken even wat rustiger aan te doen. Daarna nog klachten, dan pas verder onderzoeken. Dus doe gewoon wat rustiger aan, houdt het in de gaten en als het zo blijft, ga dan even langs bij je DA.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Cleva schreef:Waar lees jij horror?
Nou idd. Maar als ik een dh had met dergelijke klachten gingen hier wel de alarmbellen af overigens
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
elskeadrianne
Actief

Bedankt voor jullie reacties. Omdat het een ODH is, maak ik mij idd een beetje zorgen. Vandaag geprobeerd rustig aan te doen, wel hadden we hier de verjaardag van mijn vriend. Af en toe even in de bench gedaan voor rust. Ook heeft ze even gespeeld met een kruisinkje van gelijke hoogte. Ik heb het idee dat het al wat minder wordt, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Het lijkt alsof ze met opstaan al minder moeite heeft, als ze loopt merk ik weinig. Als ze in een soort "drafje" loopt lijkt het prima te gaan en mankt of wiebelt ze niet.

@moira7765: vanaf begin af aan heeft ze als ze langzaam loopt een beetje gewiebeld met haar achterwerk. Ook daar heb ik even over zitten twijfelen, maar dit zou een typisch puppyloopje moeten zijn... zeggen ze. Het is pas sinds een paar dagen dat ze naar mijn idee echt moeite heeft met opstaan e.d..

Thuis heb ik een prachtige natuurstenen vloer, die voor pup natuurlijk veel te glad is. Met spelen probeer ik haar zoveel mogelijk op het kleed te houden, ballenspelletjes doen we alleen buiten, als we die al doen.
Afbeelding
elskeadrianne
Actief

kloesje schreef:Mijn hond was bijna een dag gedeeltelijk verlamd van advantix (ongeveer 3-4 dagen na aanbrengen), dus ik zou het meenemen!
Volgens mij was het jouw topic die ik tegenkwam uit 2012. Kan dat? Is het uiteindelijk vanzelf weer over gegaan?
Afbeelding
elskeadrianne
Actief

Dank, heb eens zitten snuffelen op de site. Is deze methode alleen mogelijk in de VS? Of ook wel in NL?
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

elskeadrianne schreef:
Dank, heb eens zitten snuffelen op de site. Is deze methode alleen mogelijk in de VS? Of ook wel in NL?
Alles wordt beoordeeld in de USA maar is zeker ook mogelijk in Nederland. Op de site kan je de dierenartsen vinden.
Oa in Best (Den Heuvel, daar kom ik zelf), Budel, Putten.
elskeadrianne
Actief

crutz schreef:
elskeadrianne schreef:
Alles wordt beoordeeld in de USA maar is zeker ook mogelijk in Nederland. Op de site kan je de dierenartsen vinden.
Oa in Best (Den Heuvel, daar kom ik zelf), Budel, Putten.
Top, dankjewel :)
Afbeelding
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

elskeadrianne schreef:
kloesje schreef:Mijn hond was bijna een dag gedeeltelijk verlamd van advantix (ongeveer 3-4 dagen na aanbrengen), dus ik zou het meenemen!
Volgens mij was het jouw topic die ik tegenkwam uit 2012. Kan dat? Is het uiteindelijk vanzelf weer over gegaan?
Ja is uiteindelijk na een dag of 2 vanzelf over gegaan, maar elke hond kan anders reageren.
Ik kwam er pas bij de 2de keer advantix geven achter dat het daar aan gelegen had.
Afbeelding
elskeadrianne
Actief

Ik ga al jullie adviezen opvolgen. Voorlopig inderdaad maar even rustig aan doen. Wat mij ook opvalt is dat ze zich opvallend vaak uitrekt met haar achterpoten. Als ze rent dan gaat haar achterste een beetje scheef. Hoe oud moet ze zijn voor goede, duidelijke röntgenfoto's? Of zou dat nu al kunnen? Ze is 4 mnd.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

elskeadrianne schreef:Ik ga al jullie adviezen opvolgen. Voorlopig inderdaad maar even rustig aan doen. Wat mij ook opvalt is dat ze zich opvallend vaak uitrekt met haar achterpoten. Als ze rent dan gaat haar achterste een beetje scheef. Hoe oud moet ze zijn voor goede, duidelijke röntgenfoto's? Of zou dat nu al kunnen? Ze is 4 mnd.

PennHIP kan vanaf 16 weken. Traditioneel zou ik toch minimaal wachten tot 7 maanden en dan nog kan het naar volwassenheid toe alle kanten op. Alleen niet beter als het dan al slecht is.
elskeadrianne
Actief

Vanochtend bij de DA geweest. Paar keer heen en weer gelopen om naar haar loopje te kijken en gevoeld. Ze had volgens de DA absoluut geen pijn. Wel vond ze dat ze wat stijf/schokkerig loopt met haar achterpoten. Heb uiteindelijk een doorverwijzing gekregen naar een orthopeed hier in de buurt voor een second opinion, waarover ik word gebeld. Ik hoefde me in ieder geval nu nog geen zorgen te maken... Wel idd rustig aan doen en niet te veel laten spelen en rennen.

:wachten:
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ja dat wachten, dat duurt zooooooooooooooooo lang, vooral als je toch wel een beetje in spanning zit,
heel veel succes straks en hopelijk valt het allemaal reuze mee,
geef haar maar een dikke knuffel.
elskeadrianne
Actief

Lanavandevledders schreef:ja dat wachten, dat duurt zooooooooooooooooo lang, vooral als je toch wel een beetje in spanning zit,
heel veel succes straks en hopelijk valt het allemaal reuze mee,
geef haar maar een dikke knuffel.
Dankjewel!! Ik hoop het ook... En zal ik doen! :flower:
Afbeelding
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Wel moeilijk voor een pup die graag naar andere honden wil. Maar het is echt het beste nu even de rem erop. Hou moed erin. Ik doe zoekspelletjes in huis. Piep kleine voertjes verstoppen en dan ... Zoeken maar. Hij vindt het leuk.
Afbeelding
Neeltje
elskeadrianne
Actief

nelleke schreef:Wel moeilijk voor een pup die graag naar andere honden wil. Maar het is echt het beste nu even de rem erop. Hou moed erin. Ik doe zoekspelletjes in huis. Piep kleine voertjes verstoppen en dan ... Zoeken maar. Hij vindt het leuk.
Best lastig inderdaad.. Op het moment laat ik haar op het werk maar even apart uit, anders is het echt geen doen. Andere hond wil ook graag spelen en daagt haar uit, zij hangt in de riem te hijgen. :blauwoog: Ik doe ook veel zoekspelletjes, in huis en buiten. Vind zij ook heel leuk! Ik heb ook het idee dat het sinds vandaag al een stuk minder is. We hebben ook wel echt even heel rustig aan gedaan. Ben benieuwd naar wat de orthopedisch dierenarts te zeggen heeft... :)
Afbeelding
Cayenne
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cayenne »

Pfoe, dus nog even afwachten.. Ik kan me je zorgen goed voorstellen!
Ik hoop dat het allemaal mee valt en het toch een gevalletje groeipijn is.
elskeadrianne
Actief

Cayenne schreef:Pfoe, dus nog even afwachten.. Ik kan me je zorgen goed voorstellen!
Ik hoop dat het allemaal mee valt en het toch een gevalletje groeipijn is.
We mogen vrijdag 28 juli a.s. langskomen. Sneller dan verwacht :)
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Wat goed van je dierenarts dat hij doorstuurt voor een second opinion. Ik hoop dat het allemaal voor niks is en dat hij helemaal ok verklaard wordt :ok:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Dat is fijn, hopelijk weet je dan ook wat meer....
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Succes, en hopelijk is het niet nodig maar wel goed dat je het nog verder laat onderzoeken!
elskeadrianne
Actief

Dank jullie allemaal! Ik hoop dat ik mij weer eens zorgen maak om niets :mrgreen: Volgens de DA was het echt puur voor de zekerheid, mede gelet op het ras... Nog een weekje geduld :roll:
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Heavy schreef:
elskeadrianne schreef:Bedankt voor jullie reacties. Omdat het een ODH is, maak ik mij idd een beetje zorgen. Vandaag geprobeerd rustig aan te doen, wel hadden we hier de verjaardag van mijn vriend. Af en toe even in de bench gedaan voor rust. Ook heeft ze even gespeeld met een kruisinkje van gelijke hoogte. Ik heb het idee dat het al wat minder wordt, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Het lijkt alsof ze met opstaan al minder moeite heeft, als ze loopt merk ik weinig. Als ze in een soort "drafje" loopt lijkt het prima te gaan en mankt of wiebelt ze niet.

@moira7765: vanaf begin af aan heeft ze als ze langzaam loopt een beetje gewiebeld met haar achterwerk. Ook daar heb ik even over zitten twijfelen, maar dit zou een typisch puppyloopje moeten zijn... zeggen ze. Het is pas sinds een paar dagen dat ze naar mijn idee echt moeite heeft met opstaan e.d..

Thuis heb ik een prachtige natuurstenen vloer, die voor pup natuurlijk veel te glad is. Met spelen probeer ik haar zoveel mogelijk op het kleed te houden, ballenspelletjes doen we alleen buiten, als we die al doen.
Als je zo'n gladde vloer hebt dan is het niet zo vreemd dat ze moeilijk omhoog komt :wink:
Ik heb bij de eerste herder echt heel erg moeten wennen aan dat wiebelige achterkantje en die lange slungelpoten . Het was net Bambi op het ijs :wink: maar het is goed gekomen . Prima heupen op de foto :ok:

We hadden een stuk vloerbedekking op de gladde vloer misschien is dat een idee ?
Wii hebben sinds gisteren ook stroken goedkope vloerbedekking over het zeil gelegd. Had eerst losse kleden, maar sommige kleden schoven nog weg.

Alleen vond Tanja het ineens nodig om overal te gaan zitten piesen. Wilde zeker haar geurtje eraan geven. Ze heeft gisteren meer binnen gepiest als al die 14 dagen daarvoor.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”