Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stomp trauma aan oog met allerlei gevolgen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Stomp trauma aan oog met allerlei gevolgen

Ongelezen bericht door crutz »

Wat vreselijk, sterkte
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Wat vreselijk. Ik hoop dat ze er aan gaat wennen. Sterkte
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Wat erg. Veel sterkte!
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Wat vreselijk en zo snel dat andere oog :cry:
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

O nee, wat vreselijk :-( Zeker bij zo'n jonge hond nog... Het eerste oog waaraan ze klachten kreeg, is uiteindelijk dus toch ook niet meer verbeterd?
georges
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher

Ongelezen bericht door georges »

Je arme meisje... Enorm veel sterkte :roos:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Och jemig wat triest :cry:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Verschrikkelijk, heel veel sterkte :roos:
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Nee toch :( Ik had nog zo'n goede hoop na je berichtje.
Is er kans dat het verbetert? Wat vreselijk naar voor jullie :roos: Ik hoop dat ze er toch aan went en ook blind een fijn leven kan leiden. Dit moet toch niet kunnen bij zo'n jonge hond :(
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Jeetje wat een domper. Hoop dat de oogarts er iets zinnigs over kan zeggen. Zou wel echt horror zijn als ze nu aan beide ogen blind is geworden :-(
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Oh wat erg :(

Heb je nog een hond? Mijn Luna was ook ineens blind en vond het buiten ook eng, maar ze durfde wel mee als er nog een hond mee ging, dus dan liep ze tussen mij en de andere hond in, voelde zich beschermd denk ik. Op deze manier kreeg ze steeds meer vertrouwen en uiteindelijk durfde ze alleen ook weer mee.

Voor binnen is het belangrijk dat alles blijft staan zoals het staat, dan hebben ze vrij snel hun draai gevonden, aan Luna merkte je binnen eigenlijk niet eens dat ze blind was zeg maar......totdat ik de stofzuiger of iets even liet staan, daar liep ze dan prompt tegenaan natuurlijk, dus op dat soort dingen moet je goed letten.

Heel veel sterkte, ik hoop dat er nog iets aan te doen is :flower:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Ушанка
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ушанка »

Dank jullie wel. Het is echt een nachtmerrie dit. :cry:

@DeDiana, helaas zit er geen verbetering in het rechteroog. Afbouwen in welke vorm dan ook blijkt niet te werken.

@Manuma, dank je wel, het is niet mogelijk dat ze haar zicht terugkrijgt. We kunnen alleen verdere achteruitgang (uitpuilende ogen, pijn) remmen met druppels. Dit doen we nu ook puur voor het cosmetische, maar wanneer ze niet pijnvrij kan leven zullen beide ogen verwijderd moeten worden.

@ZivaNomi, we gaan verder met druppelen, puur voor haar uiterlijk, Xalatan/Latanoprost geeft nog steeds een behoorlijke oogdrukverlaging in beide ogen. Helaas is er geen kans op verbetering, wanneer we de pijn niet meer kunnen tegenhouden zullen beide ogen verwijderd moeten worden. :(

@Lunatic, dank je voor je uitgebreide reactie. Ik heb idd nog een hond (husky van bijna 10 jaar) en daar haalt ze veel steun uit lijkt het. Ze probeert steeds bij hem in de buurt te blijven. Helaas zitten we momenteel midden in een renovatie en is de woonkamer al half verbouwd (lees: een rommeltje). De nieuwe meubels e.d. moeten ook nog aankomen, dus ik vrees dat we haar nu nog geen rustige, stabiele omgeving kunnen bieden..
We gaan nog kijken of we met behulp van tapijtjes een soort pad voor haar kunnen uitstippelen in huis.

Pff, ik ben 20, maar voel me net 80 met alle hierdoor verkregen grijze haren. Ikzelf haal nu vooral steun en advies uit een groepje mensen met allemaal blinde honden (er zitten er veel bij die precies hetzelfde meegemaakt hebben, honden die binnen een nacht volledig blind werden etc.). Zo hebben we de tip gekregen met belletjes rond te lopen om haar een beeld te geven van wie/waar is, dit gaan we ook toepassen.

Ze zal er vast aan wennen, maar het blijft natuurlijk een behoorlijke handicap.. Zeker voor zo'n jonge hond die wil rennen, gek doen en spelen. Ze is nu pas 10,5 maanden oud.
...It's a husky thing, you wouldn't understand.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Vreselijk om mee te maken. Maar ergens mag je blij zijn DAT ze nog zo jong is: nu kan ze nog prima leren omgaan met de veranderde situatie. Gun haar de tijd, help haar zonder alles voor haar te doen en zonder haar zielig te vinden. Ze heeft haar neus, oren en tastzin nog, ze zal zich alleen moeten aanpassen aan het gebruik van die zintuigen om een kaart van de wereld om haar heen te vormen. En je kunt haar inderdaad helpen door de omgeving zo voorspelbaar mogelijk te houden en door met geluid te werken. Je kunt ook denken aan het trainen op 'links', 'rechts', 'stop', benoemen van obstakels voor haar neus etc, zodat je haar kunt helpen navigeren in een andere of veranderde omgeving
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Wat naar! Sterkte!
Ik denk dat Fotogravinnetje een goed punt maakt wat betreft haar leeftijd.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ушанка schreef:Dank jullie wel. Het is echt een nachtmerrie dit. :cry:

@DeDiana, helaas zit er geen verbetering in het rechteroog. Afbouwen in welke vorm dan ook blijkt niet te werken.

@Manuma, dank je wel, het is niet mogelijk dat ze haar zicht terugkrijgt. We kunnen alleen verdere achteruitgang (uitpuilende ogen, pijn) remmen met druppels. Dit doen we nu ook puur voor het cosmetische, maar wanneer ze niet pijnvrij kan leven zullen beide ogen verwijderd moeten worden.

@ZivaNomi, we gaan verder met druppelen, puur voor haar uiterlijk, Xalatan/Latanoprost geeft nog steeds een behoorlijke oogdrukverlaging in beide ogen. Helaas is er geen kans op verbetering, wanneer we de pijn niet meer kunnen tegenhouden zullen beide ogen verwijderd moeten worden. :(

@Lunatic, dank je voor je uitgebreide reactie. Ik heb idd nog een hond (husky van bijna 10 jaar) en daar haalt ze veel steun uit lijkt het. Ze probeert steeds bij hem in de buurt te blijven. Helaas zitten we momenteel midden in een renovatie en is de woonkamer al half verbouwd (lees: een rommeltje). De nieuwe meubels e.d. moeten ook nog aankomen, dus ik vrees dat we haar nu nog geen rustige, stabiele omgeving kunnen bieden..
We gaan nog kijken of we met behulp van tapijtjes een soort pad voor haar kunnen uitstippelen in huis.

Pff, ik ben 20, maar voel me net 80 met alle hierdoor verkregen grijze haren. Ikzelf haal nu vooral steun en advies uit een groepje mensen met allemaal blinde honden (er zitten er veel bij die precies hetzelfde meegemaakt hebben, honden die binnen een nacht volledig blind werden etc.). Zo hebben we de tip gekregen met belletjes rond te lopen om haar een beeld te geven van wie/waar is, dit gaan we ook toepassen.

Ze zal er vast aan wennen, maar het blijft natuurlijk een behoorlijke handicap.. Zeker voor zo'n jonge hond die wil rennen, gek doen en spelen. Ze is nu pas 10,5 maanden oud.
Ze wennen er echt snel aan, laat dat een troost zijn.
Probeer hoe saai misschien ook, elke dag in hetzelfde stuk bos te lopen, voor je het weet rent ze daar rond en zou je niet denken dat ze blind is :ok: Zo deed ik het met Luna ook, ze kende elke boom, elke struik enz. uit de auto ging haar neus aan de grond en gaan met die banaan, lekker rennen en doen, zelfs muisjes zoeken lukte haar nog prima :I:
Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat ze de lichaamstaal van andere honden niet meer ziet, dus je zal haar soms misschien iets eerder in bescherming moeten nemen.

Verder wat Fotogravinnetje zegt. Vooral binnen zou ik even aan de slag gaan met lekkers om te zorgen dat ze haar neus goed gaat gebruiken, ik merkte tenminste aan Luna dat ze dit binnen minder goed deed dan buiten, ik ben dus gewoon spoortjes met lekkers uit gaan leggen en dingen gaan benoemen, stoel, mand, muur e.d. Links, rechts kende ze al, maar daar maakte ik ook gebruik van.

Vanaf nu gewoon samen wennen aan de nieuwe situatie en kijk goed naar je hond wat ze wel en niet prettig vind en/of kan, je zal zien dat dit met de week gaat verbeteren. Als ze maar kunnen zorgen dat ze geen pijn heeft, hopelijk kunnen ze dat 100% onder controle houden/krijgen!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Wat onzettend zwaar zeg, na zo'n voorval. Dat is toch een grote zorg. En ja, de hond zal er vast aan wennen, juist vanwege de jonge leeftijd en de hond leeft in het hier en nu. Maar als baas ben je je onbezorgdheid en alles wel kwijt.
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wat triest. :cry:
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Hoe gaat het nu met je meisje?
Plaats reactie