Hoe dan? Dan zou je een DNA test moeten doen bij de ouders en pups uit het nest, anders is het niet te bewijzen lijkt mij.Heavy schreef:Maar jij kan toch aantonen wat voor kruising Mojo is ?LongFields schreef:Ja, vandaar mijn opmerking over mijn eigen kruising Suusz27...
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Spuitje na de eerste beet
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Spuitje na de eerste beet
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Gimmick schreef:Ik vind het wel bijzonder hier.
Er wordt geschreeuwd om maatregelen. Komen er maatregelen is het weer niet goed.
Men moet toch ergens beginnen....
Ik vind het een prima begin!
Ik ben helemaal voor maatregelen. Maar dan wel góede maatregelen. Anders krijgen we weer een verkapte RAD-regeling die verschrikkelijk onrechtvaardig was. Vooral omdat het a) geen sluitende regeling was en b) uitgevoerd moest worden door mensen die amper wisten hoe een hond eruit zag.
Vandaar dat ik wel (voorzichtig) juich over het feit dat er naar uitziet dat eindelijk actie wordt ondernomen maar ik zet ook kanttekeningen bij de wijze waarop.
Niemand wil toch dat honden die niks te maken hebben met 'hoogrisicorassen' ook de dupe worden?
Daarom pleit ik ook voor een verplichte dna-test. Voor rekening van de eigenaar. Sneu voor de onschuldige eigenaar maar 60 euro lappen om aan te tonen dat hun hond geen risicoras is, lijkt me een kleine prijs om te betalen voor de veiligheid van je hond.
Maar daarmee kan in ieder geval worden aangetoond dat die boxerkruising of Mojo van Suzanne niks te maken hebben met spa's.

- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Zo hebben we voor Jura een DNA test gedaan van Wisdom Panel, waar herder x boxer uit kwam. Maar kan me toch niet voorstellen dat zoiets gaat tellen als bewijs.LongFields schreef:Hoe dan? Dan zou je een DNA test moeten doen bij de ouders en pups uit het nest, anders is het niet te bewijzen lijkt mij.Heavy schreef:Maar jij kan toch aantonen wat voor kruising Mojo is ?LongFields schreef:Ja, vandaar mijn opmerking over mijn eigen kruising Suusz27...
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom niet gelijk een verplicht een dna-test voor álle honden invoeren? Niet alleen voor stamboomhonden maar voor alle oepsnestjes, gelegenheidsfokkers maar ook voor herplaatsers. En er zijn dna-testen op de markt die aantonen welke rassen er in een hond zit.LongFields schreef:Hoe dan? Dan zou je een DNA test moeten doen bij de ouders en pups uit het nest, anders is het niet te bewijzen lijkt mij.Heavy schreef:Maar jij kan toch aantonen wat voor kruising Mojo is ?LongFields schreef:Ja, vandaar mijn opmerking over mijn eigen kruising Suusz27...
Dan wordt het dna-profiel gewoon in het dierenpaspoort bijgeschreven.
Geen dna-profiel? Dan krijg je één kans om het te laten doen en aan te tonen en anders pech, hond weg naar het asiel.

-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Het zou me niets verbazen als er voor lookalikes een soortgelijke regeling komt als hier in Spanje. Als je hond aan, ik geloof minstens 5, van deze kenmerken voldoet, is bij een hoog-risicohond:LongFields schreef:lieke schreef:Tineke schreef:Nou ongetwijfeld rassen die vaak bij incidenten betrokken zijn. Anders lijkt het me weinig zin hebben.lieke schreef:Goeie hemel, gaat wel ver, deze aanbevelingen. Maar hoe treurig ook voor de verantwoordelijke eigenaren, ik ben het er wel mee eens. Ik denk dat er ook heel veel maatschappelijk draagvlak voor is.
Ben alleen benieuwd welke rassen op de hoogrisicolijst terecht komen.
Ik weet niet of het zo logisch is. Voor ons wel ja, maar de wegen van de politiek zijn soms ondoorgrondelijk. Voor hetzelfde geld gooien ze bijvoorbeeld de fila er op terwijl die niet of nauwelijks voor komt in Nederland en er dus ook nauwelijks tot geen incidenten mee zijn.
Ik kan me dus voorstellen dat alle spa's (inclusief kruisingen en lookalikes) erop komen. Maar dan krijg je dat gezeur weer van een een kruising boxer x labrador die ook wordt meegenomen.
Ik vraag me ook ernstig af hoe ze dit uitwerken. Via een dna-profiel? Of weer op de ouderwetse manier middels schouwing door de agent-op-de-hoek die een maltezer niet van een bouvier kan onderscheiden?
Ik heb dezelfde vragen als jij over het vaststellen van welke honden er tot de honden opmde lijst gerekend worden. Met name voor kruisingen die misschien wel kunnen lijken op de rassen van de lijst, maar die er totaal niets mee te maken hebben. Zo wordt Mojo van mij wel eens aangezien voor een Staffordkruising, en hij heeft ook best een opvallende brede kaak, maar er zit totaal geen agressie in die hond. Op basis van de vage omschrijving over een brede, sterke kaak en erg gespierde hond zou hij dan zomaar ineens nooit meer los mogen en altijd een muilkorf moeten dragen? Dat zou wel heel erg bizar zijn.
Als ik nu al de willekeur zie in de behandeling van bijtincidenten door honden, de een komt er gewoon mee weg met een opgeheven vingertje en zonder een aanlijn- of muilkorfplicht, de ander wordt bij een incident waarover je kunt discussiëren of de hond überhaupt fout was zonder pardon direct in beslaggenomen en pas na weken in eenzame opsluiting getest met alle mogelijke gevolgen vandien. En in een volgende situatie wordt een kind behoorlijk ernstig in het been gebeten door een hond die in de buurt bekend staat als agressief en kan de vader van het kind niet eens aangifte doen bij de politie...
Laat de politiek eerst maar eens zorgen voor een eenduidig beleid bij bijtincidenten en het behandelen van meldingen en aangiften ervan, dan kunnen ze als blijkt dat dit wèl mogelijk is en iedereen dus weet waar hij aan toe is verder bekijken wat de vervolgstappen moeten zijn.
1. sterkte bespiering, krachtig uiterlijk, robuust, atletisch figuur, behendig, groot uit houdingsvermogen.
2. Uitgesproken karakter en onverschrokken.
3. Kort haar.
4. Borstomvang tussen 60 en 80 cm, schofthoogte tussen 40 en 70 cm, zwaarder dan 20 kg.
5. Grote vierkante kop, robuuse, brede grote schedel, gespierde ronde wangen.
6. Grote sterke kaken, robuuste brede en diepe bek.
7. Brede gespierde korte nek.
8. Compacte brede grote diepe borstkas, gebogen ribben, gespierde korte rug.
9. Paralelle rechte robuuste voorpoten, zeer gespierde achterpoten, vrij lang en een lichte hoek vormend.
-
Suusz27
- Zeer actief
Maar zelfs dan gaat het toch ook om de look-a-likes, mensen die bang zijn zien niet dat jouw hond die dna test heeft gehad en geen muilkorf of aanlijnplicht nodig heeft...runninggirl schreef:Zo hebben we voor Jura een DNA test gedaan van Wisdom Panel, waar herder x boxer uit kwam. Maar kan me toch niet voorstellen dat zoiets gaat tellen als bewijs.LongFields schreef:Hoe dan? Dan zou je een DNA test moeten doen bij de ouders en pups uit het nest, anders is het niet te bewijzen lijkt mij.Heavy schreef:Maar jij kan toch aantonen wat voor kruising Mojo is ?LongFields schreef:Ja, vandaar mijn opmerking over mijn eigen kruising Suusz27...
- runninggirl
- Zeer actief
Ja zo bedoelde ik het ook hoor, ik denk dat als dit wordt doorgezet we ons met Jura ook aan deze regels moeten gaan houden. Gewoon omdat ze dan een look-a-like is.Suusz27 schreef:Maar zelfs dan gaat het toch ook om de look-a-likes, mensen die bang zijn zien niet dat jouw hond die dna test heeft gehad en geen muilkorf of aanlijnplicht nodig heeft...runninggirl schreef: Zo hebben we voor Jura een DNA test gedaan van Wisdom Panel, waar herder x boxer uit kwam. Maar kan me toch niet voorstellen dat zoiets gaat tellen als bewijs.
-
Fausto
- Vaste gebruiker
Hier dezelfde gedachteS@ndr@ schreef: Ik ben zo blij dat Van Gils al bijna 8 jaar is.......... nog een paar jaar uitzingen, met dank aan de onverantwoordelijke k.u.t. eigenaren,en bedankt he
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Niet alle rassen zijn ingevoerd in de database voor de huidige DNA testen, dat zou wel beter gespecificeerd mogen gaan worden dan.lieke schreef:Waarom niet gelijk een verplicht een dna-test voor álle honden invoeren? Niet alleen voor stamboomhonden maar voor alle oepsnestjes, gelegenheidsfokkers maar ook voor herplaatsers. En er zijn dna-testen op de markt die aantonen welke rassen er in een hond zit.LongFields schreef:Hoe dan? Dan zou je een DNA test moeten doen bij de ouders en pups uit het nest, anders is het niet te bewijzen lijkt mij.Heavy schreef:Maar jij kan toch aantonen wat voor kruising Mojo is ?LongFields schreef:Ja, vandaar mijn opmerking over mijn eigen kruising Suusz27...
Dan wordt het dna-profiel gewoon in het dierenpaspoort bijgeschreven.
Geen dna-profiel? Dan krijg je één kans om het te laten doen en aan te tonen en anders pech, hond weg naar het asiel.
-
Suusz27
- Zeer actief
Voor mij ook, de reden dat ik al een tijdje geen tweede SPA wilde aanschaffen.Fausto schreef:Hier dezelfde gedachteS@ndr@ schreef: Ik ben zo blij dat Van Gils al bijna 8 jaar is.......... nog een paar jaar uitzingen, met dank aan de onverantwoordelijke k.u.t. eigenaren,en bedankt he
-
S@ndr@
- Zeer actief
er komt er ook geen een meer, kan niet meer in deze wereld hoe veel pijn het ook doetFausto schreef:Hier dezelfde gedachteS@ndr@ schreef: Ik ben zo blij dat Van Gils al bijna 8 jaar is.......... nog een paar jaar uitzingen, met dank aan de onverantwoordelijke k.u.t. eigenaren,en bedankt he
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ja, het is vreselijkFausto schreef:Hier dezelfde gedachteS@ndr@ schreef: Ik ben zo blij dat Van Gils al bijna 8 jaar is.......... nog een paar jaar uitzingen, met dank aan de onverantwoordelijke k.u.t. eigenaren,en bedankt he
Ik vind het ook echt heel erg, maar ik snap wel dat er iets moet gebeuren en inderdaad... de goede lijden onder de kwaden en ik vrees dat
er straks ook weer onschuldige honden afgemaakt worden. Ik heb 13 jaar met een Rottweiler gelopen en die had het altijd gedaan, ook als
ze het niet gedaan had, maar vanwege haar uiterlijk was ze altijd de lul en had ik te maken met enorme vooroordelen.
Daarom hoeft het van mij ook niet meer.
En ik snap het hoor dat er iets gedaan moet worden en idd met dank aan die kut eigenaren zijn de echte liefhebbers de lul.
Triest, ik kan het echt alleen maar triest vinden.
-
Suusz27
- Zeer actief
Behoorlijk wat rassen ook..
Bijlage 2 Hoog Risico rassen
Onderstaande 21 rassen zijn oorspronkelijk gefokt voor vechtdoeleinden;
- Akita
- Amerikaanse buldog
- Amerikaanse pitbullterriër
- Amerikaanse staffordshireterriër
- Boerboel
- Bullmastiff
- Bulterriër
- Cane corso
- Dogo argentino
- Dogo canario
- Rottweiler
- Staffordshire-bulterriër
- Tosa
- Fila brasileiro
- Boxer
- Dobermann
- Bordeauxdog
- Engelse buldog
- Mastiff
- Shar-pei
- Mastino napoletano
Bron: Hondenbescherming (december 2016)
Op basis van rasspecifieke wetgeving in diverse landen kunnen de volgende rassen en
kruisingen hiermee aan de lijst worden toegevoegd:
Duitse herder, staffordshireterriër, Mechelse herder, chowchow, Anatolische herder,
mastín español, Rhodesian ridgeback, alano español en Kaukasische owcharka
Bijlage 2 Hoog Risico rassen
Onderstaande 21 rassen zijn oorspronkelijk gefokt voor vechtdoeleinden;
- Akita
- Amerikaanse buldog
- Amerikaanse pitbullterriër
- Amerikaanse staffordshireterriër
- Boerboel
- Bullmastiff
- Bulterriër
- Cane corso
- Dogo argentino
- Dogo canario
- Rottweiler
- Staffordshire-bulterriër
- Tosa
- Fila brasileiro
- Boxer
- Dobermann
- Bordeauxdog
- Engelse buldog
- Mastiff
- Shar-pei
- Mastino napoletano
Bron: Hondenbescherming (december 2016)
Op basis van rasspecifieke wetgeving in diverse landen kunnen de volgende rassen en
kruisingen hiermee aan de lijst worden toegevoegd:
Duitse herder, staffordshireterriër, Mechelse herder, chowchow, Anatolische herder,
mastín español, Rhodesian ridgeback, alano español en Kaukasische owcharka
-
S@ndr@
- Zeer actief
dit doet gewoon pijn, gaan we weer..... hoeveel bijitcidenten heb je nou met een engelse bulldog
om maar eens wat te noemen, maar goed, de beer is los
..... riemen vast
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
S@ndr@ schreef:dit doet gewoon pijn, gaan we weer..... hoeveel bijitcidenten heb je nou met een engelse bulldogom maar eens wat te noemen, maar goed, de beer is los
..... riemen vast
Yep...
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Nou, dat wordt dus Lucca en Dalí muilkorven als het doorgaat zoals voorgesteld. Daar zit wat Duitse herder in. 

- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Gaat het er nu om dat er een lijst samengesteld wordt met rassen en kruisingen daarvan, of gaat het er om dat bij een bijtincident wordt ingegrepen?
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Maggie ook.Lothian schreef:Nou, dat wordt dus Lucca en Dalí muilkorven als het doorgaat zoals voorgesteld. Daar zit wat Duitse herder in.
Die is nl. een kruising duitse herder x collie. En de stakker heeft ook nog maar enkele tanden en kiezen....

- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Denk dat in de halve populatie aan Roemeense en Bulgaarse import wel wat Duitse herder zit. Het is kennelijk een viriel ras 

- -tycho
- Zeer actief
Ik ben voor een pittige regeling omdat het ons hondenmensen blijkbaar niet lukt om zelf normaal te doen.
Als we allemaal gewoon onze hond aanlijnen en geen contact toe staan tussen aangelijnde honden was er niks aan de hand.
Nu is er 1 ding wat ik wel lastig vind en dat is als ik bij wijze van met een kleine irritante hond verdediging uitlok bij een hond die straks onder die regeling valt dan is die hond de sjaak.
Als we allemaal gewoon onze hond aanlijnen en geen contact toe staan tussen aangelijnde honden was er niks aan de hand.
Nu is er 1 ding wat ik wel lastig vind en dat is als ik bij wijze van met een kleine irritante hond verdediging uitlok bij een hond die straks onder die regeling valt dan is die hond de sjaak.
- -tycho
- Zeer actief
Er is wel eens een terrier op mijn hond gesprongen gewoon gelijk vechtmodus dan mag mijn hond prima van zich afbijten dat moet iedere hond mogen ongeacht ras.Nanna schreef:Definieer 'verdediging'. Mijn honden voelen zich nooit geroepen een kleine keffer aan te vallen, waarom zou een bijthond zich dan opeens moeten 'verdedigen'?-tycho schreef:Ik ben voor een pittige regeling omdat het ons hondenmensen blijkbaar niet lukt om zelf normaal te doen.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat laatste is waar ik meer in zie: ongeacht ras, bij een fors bijtincident maatregelen. Muilkorven, aanlijnen, hoge boetes. Zo hou je het bijNanna schreef:Welnee. Die soep wordt nooit zo heet gegeten. Ik denk dat er in eerste instantie ingezet gaat worden op pitbulls en staffords.lieke schreef:Maggie ook.Lothian schreef:Nou, dat wordt dus Lucca en Dalí muilkorven als het doorgaat zoals voorgesteld. Daar zit wat Duitse herder in.![]()
Die is nl. een kruising duitse herder x collie. En de stakker heeft ook nog maar enkele tanden en kiezen....
Van mij mag trouwens iedere hond die zorgt voor een eenzijdig fors bijtincident in de openbare ruimte aangepakt worden hoor, maakt niet uit welk ras.
honden die echt gevaarlijk zijn en niet alle honden die onder een bepaald ras of rastype vallen.
Dan daarnaast eventueel voor SPA's altijd verplicht aangelijnd binnen de bebouwde kom.
-
S@ndr@
- Zeer actief
voet in dat kleine muiltje, dat hoeft je hond toch niet op te lossen 
- dagmar88
- Zeer actief
Lothian schreef:Nou, dat wordt dus Lucca en Dalí muilkorven als het doorgaat zoals voorgesteld. Daar zit wat Duitse herder in.
Blij dat ik weg ga, veel succes er mee
- -tycho
- Zeer actief
Hahaha ik pluk dat eraf in het nekvel 'schud het dood' en flikker het van me af.S@ndr@ schreef:voet in dat kleine muiltje, dat hoeft je hond toch niet op te lossen
Maar dat in de tussenliggende 3 seconden mijn hond van zich af bijt is prima.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn Bonnie (ook al Roemeens) was ook zo'n halve duitse herderLothian schreef:Denk dat in de halve populatie aan Roemeense en Bulgaarse import wel wat Duitse herder zit. Het is kennelijk een viriel ras

Ik geloof het ook niet, hoor. Maar gezien het feit dat Nederland altijd grossiert in halve maatregelen, gelardeerd met 10.000 uitzonderingen, ben ik wel bang voor weer een gedrocht van een regeling à la de RAD.Nanna schreef: Welnee. Die soep wordt nooit zo heet gegeten. Ik denk dat er in eerste instantie ingezet gaat worden op pitbulls en staffords.
Van mij mag trouwens iedere hond die zorgt voor een eenzijdig fors bijtincident in de openbare ruimte aangepakt worden hoor, maakt niet uit welk ras.

-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze moeten de eigenaren die het gedrag van hun hond niet serieus nemen, of het juist expres zijn gang laten gaan in laten slapen.. muilkorf voor de hond moet volstaan toch.
-
Fausto
- Vaste gebruiker
Omdat iemand wel eens zijn persoonlijke gram zou kunnen gaan halen over de rug van - heel toevallig - HR-honden die er wellicht niks mee te maken hoeven te hebben.
- GoldenGizmo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Dat is inderdaad ook waar ik een beetje bang voor ben. Hoe gaan ze achterhalen of die anonieme melding wel op waarheid berust? Ik hoop dat ze daar dan toch wel iets voor verzinnen, want anders wordt het inderdaad wel erg makkelijk om iemand waar je een probleem mee hebt een hak te zetten.Fausto schreef:Omdat iemand wel eens zijn persoonlijke gram zou kunnen gaan halen over de rug van - heel toevallig - HR-honden die er wellicht niks mee te maken zouden hoeven te hebben.
- Ody
- Zeer actief
Ze gaan dus niets doen aan agressieve honden die andere honden bijten als ze niet van een specifiek ras zijn of lees ik dat verkeerd? 
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Until you meet again one day......