Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dekgeld reu

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Dekgeld reu

Ongelezen bericht door LongFields »

samantha! schreef:Ik ken de fokkers ook (nog) niet persoonlijk.
De labrador is een enorm ras en bovendien komt tot nu toe de meeste interesse uit het buitenland.
En ja, dan vragen ze na een tijdje dus gewoon wat de prijs is, juist omdat het zo verschillend is.
Dan vraag jij wat de pupprijs is voor het nest wat de fokker wil fokken, en houdt de pupprijs van die fokker aan. Dat is het gemakkelijkst. Je kunt dan altijd afspreken om bijvoorbeeld de helft terug te betalen als er maar 1 pup geboren wordt.

Er zijn heel veel verschillende opties voor het bepalen van het dekgeld, en ik heb er meerdere zelf meegemaakt toen ik fokte.
Ik vind zelf springgeld en dan per geboren en nog levende pup na 2 weken een bepaald bedrag de meest reële. Springgeld direct betalen na de dekking, de rest 2 weken na de geboorte.
Wat ik op zich ook niet vreemd zou vinden, en wat ik heb meegemaakt ook bij gebruik van een jonge en nog niet eerder gedekt hebbende reu, is een iets lager bedrag voor die eerste dekking. De reu heeft dan nog niet bewezen gezonde pups voort te kunnen brengen. Dus dan bijvoorbeeld 500 euro voor die eerste dekking vragen bij een pupprijs van 750 euro, en na het eerste nest met gezonde pups die prijs optrekken na 750 euro.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Vind dekgeld wat gelijk staat aan de prijs van 1 pup redelijk hoor. Alhoewel een klein bedrag aan springgeld en daarna per pup een afgesproken bedrag ook een mooie overeenkomst.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef:Vind dekgeld wat gelijk staat aan de prijs van 1 pup redelijk hoor. Alhoewel een klein bedrag aan springgeld en daarna per pup een afgesproken bedrag ook een mooie overeenkomst.
Dat is in de teckelwereld ondenkbaar. Daar is het dekgeld altijd historisch laag geweest. Het benaderde de pupprijs niet eens. En volgens mij is dat nog zo. Nou vind ik dat ook niet raar want de gemiddelde teckel legt echt niet meer dan tien pups neer.
Ik vind een bepaald bedrag per levende pup ook heel redelijk hoor. En als die teef dan maar 1 pup krijgt krijg jij weinig dekgeld maar dan zit je ook niet te miemen met gratis herdekkingen.
Bij de bouviers was het dekgeld een paar jaar geleden tussen de 500 en de 750/850 en bij de poedel was er 1 die vroeg 2000 euro . Maar die zakte ook weer snel omdat ze geen aanvraag kreeg .
Hoorde ook dat er een fokker is die 1800 voor haar pups vroeg.
Nouja ze gaan hun gang maar , je bent niet verplicht om bij zo'n fokker te kopen.

Ja lage dekgeld bij de teckels begreep ik van een kennisje die ze fokt.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef:Vind dekgeld wat gelijk staat aan de prijs van 1 pup redelijk hoor. Alhoewel een klein bedrag aan springgeld en daarna per pup een afgesproken bedrag ook een mooie overeenkomst.
Dat is in de teckelwereld ondenkbaar. Daar is het dekgeld altijd historisch laag geweest. Het benaderde de pupprijs niet eens. En volgens mij is dat nog zo. Nou vind ik dat ook niet raar want de gemiddelde teckel legt echt niet meer dan tien pups neer.
Ik vind een bepaald bedrag per levende pup ook heel redelijk hoor. En als die teef dan maar 1 pup krijgt krijg jij weinig dekgeld maar dan zit je ook niet te miemen met gratis herdekkingen.
Bij de bouviers was het dekgeld een paar jaar geleden tussen de 500 en de 750/850 en bij de poedel was er 1 die vroeg 2000 euro . Maar die zakte ook weer snel omdat ze geen aanvraag kreeg .
Hoorde ook dat er een fokker is die 1800 voor haar pups vroeg.
Nouja ze gaan hun gang maar , je bent niet verplicht om bij zo'n fokker te kopen.

Ja lage dekgeld bij de teckels begreep ik van een kennisje die ze fokt.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Hoe doen jullie het als jullie een dekreu hebben en een aanvraag uit het buitenland krijgen voor KI? Berekenen jullie dan de kosten door in het dekgeld of delen jullie de kosten dan?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

lieke schreef:Hoe doen jullie het als jullie een dekreu hebben en een aanvraag uit het buitenland krijgen voor KI? Berekenen jullie dan de kosten door in het dekgeld of delen jullie de kosten dan?
Wat ik om mij heen hoorde is dat alle kosten boven dekgeld doorberekend worden.
Heb nooit aanvraag dekking via KI gehad . Maar puppen die naar het buitenland gaan worden ook de extra kosten van doorberekent. Zelfs de pupprijs ligt dan iets hoger.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

bouvierpoedel schreef:
lieke schreef:Hoe doen jullie het als jullie een dekreu hebben en een aanvraag uit het buitenland krijgen voor KI? Berekenen jullie dan de kosten door in het dekgeld of delen jullie de kosten dan?
Heb nooit aanvraag dekking via KI gehad . Maar puppen die naar het buitenland gaan worden ook de extra kosten van doorberekent. Zelfs de pupprijs ligt dan iets hoger.
En als het om een fokker gaat die je verder niet kent, wordt er dan vooraf betaald, behalve dan de kosten voor de KI en opsturen uiteraard? En het dekgeld als de dekking geslaagd is?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

lieke schreef:
bouvierpoedel schreef:
En als het om een fokker gaat die je verder niet kent, wordt er dan vooraf betaald, behalve dan de kosten voor de KI en opsturen uiteraard? En het dekgeld als de dekking geslaagd is?
Alles betaald en anders word er niets geregeld en opgestuurd.
Met puppen moet ik ook eerst geld binnen hebben voordat ik een ticket boek en de papierenhandel , entingen en bench regel.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Wij doen geen KI, willen altijd de teef irl zien. Maar het lijkt me logisch dat de extra kosten voor rekening van de teefeigenaar komen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb 2 reuen laten testen nu en er komt best wat bij kijken vind ik.
Per reu ben ik voor de gezondsheidsonderzoeken zo ongeveer een pupprijs kwijt.
Daarnaast moeten ze ook shows lopen (iets wat ik normaal niet doe) en maar hopen dat ik niet 5 keer hoef voor ze hun kwalificatie binnen halen :mrgreen: die shows zijn ook nog aardig prijzig.
Ik ben ook pas gaan testen toen er iemand aangaf serieuze interesse te hebben, anders zou ik het "risico" nieteens genomen hebben want met een onbekende reu is het erg lastig ertussen te komen.
Mijn honden zullen (gok ik) niet vaak gebruikt worden, in Fudge is er wat meer interesse vanuit het buitenland maar dat moet ik ook allemaal nog maar zien, ik ga ook zeker niet overal op in.
Maar goed, ik heb ze laten testen voor de fokker die serieuze interesse in ze had, als het daarbij blijft is het ook helemaal prima, ik hoef er niet aan te verdienen.
Ik denk dat ik de pupprijs ga aanhouden, dat is bij de labradors toch het meest gangbaar van wat ik hoor.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Bij ons wordt er 350 euro voor de dekking gevraagd (tenminste bij fokkers die aangesloten zijn bij de rv).
Daarna wordt als het nest geboren is en de deur uit is de balans opgemaakt. 100 euro per levend geboren pup met een maximum van de pupprijs.
Oftewel dit loopt maximaal op tot 1100 euro geloof ik. Dus aanvang 350 daarna maximaal 750 bij leggen.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:
Mizzsylver schreef:
Inge O schreef: Als de betreffende reu meerdere teven mag/kan dekken in zijn leven dan houdt de dekreu-eigenaar er wat aan over maar doen ze alle onderzoeken/show(s) voor maar één dekking dan komen ze amper uit de kosten.
Dat is een risico maar dat verschilt niet voor een reu of teef eigenaar. Ook als je je teef helemaal klaar hebt en ze raakt maar niet drachtig of maar 1 of 2 pups in haar leven heb je al die kosten voor niks gemaakt. Wat dat betreft zou dat niet mee mogen tellen.
Dat maakt een heel groot verschil want de kans dat je teef nooit drachtig raakt is vele malen kleiner dan de kans dat een dekreu maar één keer of hooguit 2 keer in z'n leven mag dekken - zo lopen ze er bij de hovawart in ieder geval bij bosjes, zelfs genoeg reuen die nooit mogen dekken, dan zijn alle kosten zelfs voor niets gemaakt door de reu-eigenaar.
Als teefeigenaar kies je zelf wat je doet, als reu-eigenaar wórd je gekozen (of niet), daar zit dus het grote verschil.
Bij de labrador is dat ook zo ja.
Ik ken heel veel reuen die aan alle eisen voldoen maar nooit gevraagd worden.
Dan heb je er (in ieder geval bij ons ras) toch best wat geld ingestopt voor niets.
Gelukkig zijn er ook wel wat fokkers die juist voor een onbekende reu kiezen, zo'n fokker kwam dus bij mij voor Fudge.
Ze weet dat hij nooit show of werkkampioen zou worden maar heeft prima redenen om Fudge te willen gebruiken.
Als dit niet gebeurd was had ik hem niet laten testen, juist omdat het dus zo vaak gebeurd dat reuen nooit gevraagd worden.
Laatst gewijzigd door samantha! op 18 jan 2017 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

Kruimel53 schreef:Bij de IJslander mag een reu maximaal 4x een nest verwekken (en een teef maximaal 4 nesten krijgen). De kosten voor de onderzoeken zijn idd best aardig maar ik vind het sowieso goed om te bekijken of de hond goed in elkaar steekt, ook los van dekaanvragen. Ga ik met Brimi ook doen ondanks dat hij zeer wsch niet gevraagd gaat worden omdat er nogal wat reuen met zijn bloedvoering rondlopen. Je hoeft met je IJsco niet naar de show maar we zijn toch geweest, gewoon voor de lol, en we hebben ook een fokkerij-aankeuring laten doen.
De nesten bij de IJzen zijn meestal rond de 5 à 6 pups dus rijk word je er niet van als fokker. Ik heb met de fokker afgesproken dat ze zou betalen nadat de hondjes 8 weken waren, dat vond ik redelijk en dat voorkomt allerlei gedoe als het een klein nest blijkt te zijn of er nog van alles misgaat.
Doe je dan ook DNA testen? of speelt dat in jullie ras niet?
HD en ED had ik misschien nog wel gedaan maar de DNA testen niet, vooral niet als ik weet dat een hond geen lijder kan zijn.
Naar show moet bij ons helaas wel en dat is geen lolletje met mijn type labrador.
Met Jack heb ik wel het geluk dat hij werkuitslagen heeft, daardoor hoeft hij maar 1 kwalificatie te hebben (anders waren dat er 2).
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mizzsylver schreef:Ik vind dekgeld ter hoogte van de pupprijs absurd.
Dat komt voort uit de regel die de FCI heeft en die dus internationaal de basis is: dekgeld of een nestkeuze.
En dan vind ik het logisch dat de dekprijs vergelijkbaar is in waarde met die nestkeuze :19:

De reden dat bij ons nog steeds geen springgeld plus pupgeld is, is dat de reueneigenaren daar een probleem mee hebben (hadden?).
Het komt komende AV weer op de agenda begreep ik.
Het punt is dat de teef het aantal bepaalt. En dan is wat de reueneigenaar krijgt dus afhankelijk van wat de teef doet.

Anderzijds vind ik het wel zo aardig om wel springgeld en pupgeld te doen. Want als je bv een ks en maar één pup hebt en er is een vast dekgeld, is dat een begrotelijke zaak. Het zou dan leuk zijn als een reueneigenaar, die niet meer of minder heeft hoeven doen, iets minder krijgt zodat jij nog een beetje uit de kosten komt.
Anderzijds heeft een reueneigenaar dan dus gewoon geluk als jij elf pups hebt, daar hoeft ie ook niks voor te doen immers ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bouvierpoedel
Zeer actief

samantha! schreef:
Kruimel53 schreef:Bij de IJslander mag een reu maximaal 4x een nest verwekken (en een teef maximaal 4 nesten krijgen). De kosten voor de onderzoeken zijn idd best aardig maar ik vind het sowieso goed om te bekijken of de hond goed in elkaar steekt, ook los van dekaanvragen. Ga ik met Brimi ook doen ondanks dat hij zeer wsch niet gevraagd gaat worden omdat er nogal wat reuen met zijn bloedvoering rondlopen. Je hoeft met je IJsco niet naar de show maar we zijn toch geweest, gewoon voor de lol, en we hebben ook een fokkerij-aankeuring laten doen.
De nesten bij de IJzen zijn meestal rond de 5 à 6 pups dus rijk word je er niet van als fokker. Ik heb met de fokker afgesproken dat ze zou betalen nadat de hondjes 8 weken waren, dat vond ik redelijk en dat voorkomt allerlei gedoe als het een klein nest blijkt te zijn of er nog van alles misgaat.
HD en ED had ik misschien nog wel gedaan maar de DNA testen niet, vooral niet als ik weet dat een hond geen lijder kan zijn.
Naar show moet bij ons helaas wel en dat is geen lolletje met mijn type labrador.
Met Jack heb ik wel het geluk dat hij werkuitslagen heeft, daardoor hoeft hij maar 1 kwalificatie te hebben (anders waren dat er 2).
Inschrijven bij een regionale clubmatch , word meestal iets minder streng gekeurd en dus sneller je kwalificatie.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Marjoleine schreef:Dat komt voort uit de regel die de FCI heeft en die dus internationaal de basis is: dekgeld of een nestkeuze.
En dan vind ik het logisch dat de dekprijs vergelijkbaar is in waarde met die nestkeuze :19:
Dat is nogal een vrije interpretatie. De FCI zegt specifiek dat de reueigenaar géén recht heeft op nestkeuze, tenzij daar wederzijds andere afspraken over worden gemaakt.
De reden dat bij ons nog steeds geen springgeld plus pupgeld is, is dat de reueneigenaren daar een probleem mee hebben (hadden?).
AV = rasvereniging? Reueigenaren mogen niet zelf bepalen hoe en wat?
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
FullofLove
Actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door FullofLove »

Marjoleine schreef: De reden dat bij ons nog steeds geen springgeld plus pupgeld is, is dat de reueneigenaren daar een probleem mee hebben (hadden?).
Het punt is dat de teef het aantal bepaalt. En dan is wat de reueneigenaar krijgt dus afhankelijk van wat de teef doet.
Is dat altijd zo...dat de teef het aantal bepaalt?? Ik weet wel dat zij bepaald hoeveel eitjes er vrij komen...en ook dat zij bepaald hoeveel er afgestoten/geresorbeerd wordt...Maar is de kwaliteit van het sperma van de reu ook niet van invloed?? Of hoeveel hij al gedekt heeft die dag??...Ik vind als je het ten aller tijde aan de teef wijt of aan de eigenaar teef (verkeerde dektijdstip)...ja, dan hoef je ook geen gratis herdekking aan te bieden bij leegblijven teef of nest van 1-2 pups...
Groetjes Bibi met Peggy en Suzie
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Dekgeld reu

Ongelezen bericht door crutz »

Yuma heeft maandag gedekt. Dekgeld was vooraf besproken voor een bedrag lager dan pupgeld of nestkeuze reu.
Bij aankomst maandag bleek dat nestkeuze reu de voorkeur had vd fokker. Prima alleen wel aangegeven dat ik hem niet kan houden maar verkoop. Ook dat was geen probleem. Effectief heb ik nu dan alleen meer dekgeld dan wanneer er direct betaald was maar snap de keuze van een beginnend fokker voor deze optie ook.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik vind dat wel raar geloof ik :mrgreen:

Jij krijgt een pup die je niet wil? Wie kiest dan welke pup jij krijgt?
En jij verkoopt hem direct weer door.
Dan kun je toch beter dekgeld krijgen hoewel je nu in theorie meer geld krijgt natuurlijk

Ik vind dat -- als totale leek op gebied van fokken --- maar erg raar
Fenneke en Baloe
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik zou persoonlijk voor spring geld + een prijs per geboren pup afspreken.

Als ik Droef even bekijk heeft hij nu 3 nesten geproduceerd. 1x 5 pups 1x 9 pups en 1x 3 pups. Ik heb geen idee wat er voor dekgeld voor Droef is gevraagd dit was al besproken voor ik hem kreeg maar volgens mijn begint dekgeld bij de OEB bij 500 euro en kan dit wel oplopen richting 1000 euro of meer.

De laatste teef heeft dus maar 3 pups gehad en de laatste moest zelf met keizersnede gehaald worden, die lag te hoog en het lukte de teef zelf niet meer.

Dat terwijl beide honden dus bewezen dek ervaring hebben en de teef hiervoor al een nestje van 11 heeft gehad, toch een beetje sneu als ze de hoofdprijs hebben betaald en uiteindelijk maar 3 pups hebben en een keizersnede hebben moeten doen. Nogmaals ik weet dus niet wat er afgesproken was met de oud eigenaar, maar ik zou het zelf eerlijker vinden om een klein bedrag te vragen en daarna per pup nog een bedrag.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
crutz
Zeer actief
Contacteer:

fenneke schreef:Ik vind dat wel raar geloof ik :mrgreen:

Dan kun je toch beter dekgeld krijgen hoewel je nu in theorie meer geld krijgt natuurlijk

Ik kies de pup en heb genoeg geïnteresseerden waar hij goed terecht komt.
Gaat mij niet om meer geld. Deze keuze bij de fokker gelaten.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

crutz schreef:
fenneke schreef:Ik vind dat wel raar geloof ik :mrgreen:

Ik kies de pup en heb genoeg geïnteresseerden waar hij goed terecht komt.
Gaat mij niet om meer geld. Deze keuze bij de fokker gelaten.
maar waarom betaalt die geinteresseerde ni tgewoon aan de fokker en krijg jij gewoon dekgeld? das toch veel 'makkelijker' ?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef: maar waarom betaalt die geinteresseerde ni tgewoon aan de fokker en krijg jij gewoon dekgeld? das toch veel 'makkelijker' ?
De diverse geïnteresseerden zitten in het buitenland. Ik zal sowieso voor ze moeten kiezen. De pup komt op 7 of 8 weken naar mij en ja gaat weg, maar of dat direct is (vliegen mag met 10 weken) of bv pas met een half jaar dat bekijk ik nog en gaat in overleg.
In de africhting is een pup voor een dekking vrij normaal. Heb hier de fokker de keuze gegeven wat die wilde.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik ben ook een leek :tongue:

Maar waar of bij wie liggen de risico's?
Bv. als de teef leeg blijft of ze aborteert of alle pups worden dood geboren of sterven net na de geboorte :scratch:

De eigenaar van de vader van Vusi vroeg de helft van alle pups (in geld geloof ik) toen de pups nog geen 12 weken waren, waren er al 3 dood (Parvo en Cocidiosis). 2 Van de 3 pups werd het geld terug betaald aan de koper...
Fokkerij is (hier) maar een tricky business. :ugh:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Dekgeld reu

mosquito1980 schreef:Ik ben ook een leek :tongue:

Maar waar of bij wie liggen de risico's?
Bv. als de teef leeg blijft of ze aborteert of alle pups worden dood geboren of sterven net na de geboorte :scratch:

De eigenaar van de vader van Vusi vroeg de helft van alle pups (in geld geloof ik) toen de pups nog geen 12 weken waren, waren er al 3 dood (Parvo en Cocidiosis). 2 Van de 3 pups werd het geld terug betaald aan de koper...
Fokkerij is (hier) maar een tricky business. :ugh:

Zelf 2 nesten gehad die kort na de geboorte overleden zijn. Hier 1x dekgeld "verloren" 1x gratis herdekking met andere teef.

Zelf mensen 1x terug laten komen na leeg blijven voor dezelfde reu en toen weer leeg (lagen wel nesten in de tussentijd van die reu en sperma laten testen en teef hier op mijn kosten progesteron ivm desinteresse vd reu, waren ook te vroeg) terug met een andere teef voor een van m'n andere reuen, toen wel gelukt.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik heb gewoon dekgeld gevraagd, en dat is de prijs van 1 pup ongeveer, zou ik opvolging willen zou ik 1 ste keuze hebben.... betalen kan boter bij de vis, dus bij de dekking, kan ook als de dracht bevestigd is door middel van een echo.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:
Marjoleine schreef:Dat komt voort uit de regel die de FCI heeft en die dus internationaal de basis is: dekgeld of een nestkeuze.
Dat is nogal een vrije interpretatie. De FCI zegt specifiek dat de reueigenaar géén recht heeft op nestkeuze, tenzij daar wederzijds andere afspraken over worden gemaakt.
Ja, en dus is het (vind ik) logisch dat de nestkeuze en dekgeld vergelijkbaar in waarde zijn.
AV = rasvereniging? Reueigenaren mogen niet zelf bepalen hoe en wat?
AV is Algemene ledenvergadering.
Wij hebben maximale prijzen voor zowel pups als dekgeld binnen de RV (ja, dat is wél rasvereniging). Daar mag je dus gewoon onder maar niet boven gaan zitten.
Dat staat in ons fokbeleid, wordt al 30 jaar unaniem aangenomen en voortgezet en is dus iets waar iedereen achter staat.
Lidmaatschap is niet verplicht hoor.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

FullofLove schreef:Is dat altijd zo...dat de teef het aantal bepaalt?? Ik weet wel dat zij bepaald hoeveel eitjes er vrij komen...en ook dat zij bepaald hoeveel er afgestoten/geresorbeerd wordt...Maar is de kwaliteit van het sperma van de reu ook niet van invloed?? Of hoeveel hij al gedekt heeft die dag??...Ik vind als je het ten aller tijde aan de teef wijt of aan de eigenaar teef (verkeerde dektijdstip)...ja, dan hoef je ook geen gratis herdekking aan te bieden bij leegblijven teef of nest van 1-2 pups...
Normaal gesproken zou dat niet van invloed moeten zijn, nee, of hij gedekt heeft.
Natuurlijk kan zijn sperma minder zijn maar algemeen is dat niet de reden voor een kleiner nest. Dat komt door de teef en de eitjes die zij heeft.

Dus ja, het aantal wordt bepaald door de teef. Zonder rijpe eicellen geen pups. De invloed van de kwaliteit van het sperma wordt daarin niet meegerekend.

Verder wijt ik niets aan de teef? Ik begrijp niet welk verband dit ermee heeft eerlijk gezegd :scratch:

Afbeelding

samantha!
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
samantha! schreef:
Inschrijven bij een regionale clubmatch , word meestal iets minder streng gekeurd en dus sneller je kwalificatie.
Maar zijn dat wel officiele shows?
Onze rv's organiseren wel clubmatches en die tellen ook maar daar keuren vaak de specialisten (noem je dat zo :mrgreen: ) en dat is voor mij eerder een nadeel.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

samantha! schreef:
bouvierpoedel schreef:
samantha! schreef:
Maar zijn dat wel officiele shows?
Onze rv's organiseren wel clubmatches en die tellen ook maar daar keuren vaak de specialisten (noem je dat zo :mrgreen: ) en dat is voor mij eerder een nadeel.
Als je een erkende keurmeester hebt word het bij de meeste clubs gewoon geaccepteerd .
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”