Ja zo doe ik het ook met mijn husky, die is gemaakt om te trekken en doet dat ook regelmatig voor de sport. Buiten aan de lijn wordt er gewoon netjes naast mij gelopen, als hij moet plassen mag hij het vragen (zie foto) want anders lopen we gewoon door. Trekken is METEEN de tegenovergestelde richting op. Met de pup erbij heb ik er in het begin wat moeite mee gehad om ze samen netjes uit te laten, maar inmiddels begrijpt zij het principe ook en gaat het prima. Als ze willen kunnen ze mij ook zo de straat over sleuren, vooral de husky reu is beresterkLief schreef:Je weet als ze klein zijn al dat het flinke jongens worden en dat je het niet moet laten aankomen op een fysieke strijd.
Shadow is ook zo'n 50 kg en absoluut niet traag. Gemaakt om zware ladingen te trekken, maar niet om mij over straat te sleuren. Het is 100 procent een kwestie van overwicht en vooruitzien. En vanaf pup al geen gedonder aan de lijn accepteren. Shadow moet vragen of hij mag plassen, dan krijgt hij gelegenheid en anders gewoon niet.
Pubertijd is grenzen verkennen dus blijven herhalen en juist niet opgeven.
In het geval van de jonge hond in de beginpost zou ik denk ik een halti om de neus gebruiken.