Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje aan baasjes van zeer grote honden.....

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Rosaly
Actief
Mijn ras(sen): Siberische husky
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Rosaly »

Lief schreef:Je weet als ze klein zijn al dat het flinke jongens worden en dat je het niet moet laten aankomen op een fysieke strijd.
Shadow is ook zo'n 50 kg en absoluut niet traag. Gemaakt om zware ladingen te trekken, maar niet om mij over straat te sleuren. Het is 100 procent een kwestie van overwicht en vooruitzien. En vanaf pup al geen gedonder aan de lijn accepteren. Shadow moet vragen of hij mag plassen, dan krijgt hij gelegenheid en anders gewoon niet.
Pubertijd is grenzen verkennen dus blijven herhalen en juist niet opgeven.
Ja zo doe ik het ook met mijn husky, die is gemaakt om te trekken en doet dat ook regelmatig voor de sport. Buiten aan de lijn wordt er gewoon netjes naast mij gelopen, als hij moet plassen mag hij het vragen (zie foto) want anders lopen we gewoon door. Trekken is METEEN de tegenovergestelde richting op. Met de pup erbij heb ik er in het begin wat moeite mee gehad om ze samen netjes uit te laten, maar inmiddels begrijpt zij het principe ook en gaat het prima. Als ze willen kunnen ze mij ook zo de straat over sleuren, vooral de husky reu is beresterk :O: Maar hem kan ik echt heel relaxed uitlaten aan een losse lijn. Pup maakt nog wel eens een foutje, maar die is nog jong dus daar werken we iedere wandeling weer aan. Als het even wat minder goed gaat dan neem ik haar een paar dagen achter elkaar iedere wandeling alleen mee om weer even de puntjes op de i te zetten.

In het geval van de jonge hond in de beginpost zou ik denk ik een halti om de neus gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Re: Vraagje aan baasjes van zeer grote honden.....

Ongelezen bericht door wilma23 »

Ik ben eigenaar van engelse mastiffs, Ben 1.59m en loop rustig met 4 honden door de wijk.
hier word absolutely niet aan de lijn getrokken want ik heb een erg krakkemikkig lichaam en ik wil niet stuk.
wij trainen vanaf pup heel erg op aan de riem lopen en het hierkomen en tja heeft altijd gewerkt met de rottweilers, de bullmastiffs, de boerboel en nu de mastiffs.

Het is voor mij heel simple ik ben de baas en je luistert maar, puberen prima maar daar verdien je niks mee. Zodra ze doorhebben dat bij braaf zijn lekkers hoort snappen ze dat heel snel.
wilma23
Zeer actief

Ik ben eigenaar van engelse mastiffs, Ben 1.59m en loop rustig met 4 honden door de wijk.
hier word absolutely niet aan de lijn getrokken want ik heb een erg krakkemikkig lichaam en ik wil niet stuk.
wij trainen vanaf pup heel erg op aan de riem lopen en het hierkomen en tja heeft altijd gewerkt met de rottweilers, de bullmastiffs, de boerboel en nu de mastiffs.

Het is voor mij heel simple ik ben de baas en je luistert maar, puberen prima maar daar verdien je niks mee. Zodra ze doorhebben dat bij braaf zijn lekkers hoort snappen ze dat heel snel.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

En hoe doe je dat dan als een hond provocerend jouw groepje in komt gestormd?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

mijke schreef:En hoe doe je dat dan als een hond provocerend jouw groepje in komt gestormd?
als je met een aantal grote honden tegelijk wil kunnen lopen moet dat dus kunnen.

dan moet je je dus het schompes trainen op nee mag niet. klinkt makkelijk, is het niet, maar dat is de keus die je maakt.

zo kon een forumlid hier al haar (grote) honden laten zitten en blijven terwijl een agressieve hond 1 van haar honden aanviel. zo kon zij ingrijpen. als alle honden mee waren gaan doen dan was het een massaslachting geworden.
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

mijke schreef:En hoe doe je dat dan als een hond provocerend jouw groepje in komt gestormd?
Mijn ervaring is dat mensen echt niet zomaar hun hond naar je toe laten gaan als je met meerdere grote aangelijnde honden loopt. Als er soms wel eens een kwam buurten dan werkte hard doorlopen meestal wel en dat commando gaf ik ook aan de honden. Die gingen dan ook niet aan het klooien.
Toen wij nog in NL woonden en we alleen de twee oudsten nog hadden, kwam ik wel eens een oud mannetje tegen met een klein patsertje die een paar keer kwam vervelen. Vond die ouwe heel leuk dat ik dan twee kwaaie joekels had. Heb het mannetje na de derde keer gewoon gewaarschuwd dat ik de volgende keer ook de honden los zou gooien omdat ik zelf heel wilde blijven en dan wel zou zien wat er ging gebeuren. Het mannetje ben ik daarna nooit meer met zijn loslopende patsertje op mijn pad tegen gekomen.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, dat kun je als je er van jongs af aan rekening mee houdt, toen Sneeuw werd aangevallen kon ik ook voorkomen dat Van Gils zich er mee zou bemoeien...... toch is het vaak zo dat als je met een hele roedel loopt,( of zelfs maar 2 grote honden) mensen zich wat meer op afstand houden, en dat er veel minder gebeurt als dat je met 1 hond loopt
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

De meeste honden zijn iha niet zo levensmoe is mijn ervaring.
Agressors kiezen hun slachtoffers bewust uit.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nou heb ik geen heel grote of zware honden, maar met z'n vieren wegen ze toch aardig wat meer dan ik.
Ik moet zeggen dat mijn ervaring is dat bijna geen enkele hond zoiets in zijn hoofd haalt. Ze zijn toch meestal wel onder de indruk van een wat grotere roedel. Als er al eens een hond echt de roedel in komt lopen, is dat zonder uitzondering een labrador die geen kwaad in de zin heeft, maar gewoon een enorme plaat voor de kop. Dan laat ik Mila en Taartje los om de hond op te vangen - die kunnen zo'n hond prima op een nette manier laten weten dat hij weer snel weg moet wezen - terwijl ik met Amy en Amoz doorloop. Amy en Amoz zullen zo'n hond overigens ook niets aandoen, ook niet als de hond echt vervelende bedoelingen heeft, maar ze zullen de hond wel echt actief willen wegjagen. Amoz heeft dat overigens alleen als Amy erbij is, dus vandaar ook dat ik niet zo vaak met alle vier tegelijk loop.
mijke
Zeer actief

Nou ik zou me haast ook een paar van die joekels aanschaffen, zo te horen loop je dan een stuk rustiger over straat :mrgreen:

Ik vind het vreselijk knap als je je honden zo strak onder commando hebt als in het voorbeeld van M@scha. Hoewel ik me ook wel afvraag hoe lang dat goed kan blijven gaan. Wat Inge zegt, al zijn ze nog zo goed opgevoed, honden hebben toch ook nog altijd ook zoiets als a mind of their own?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

mijke schreef:Nou ik zou me haast ook een paar van die joekels aanschaffen, zo te horen loop je dan een stuk rustiger over straat :mrgreen:

Ik vind het vreselijk knap als je je honden zo strak onder commando hebt als in het voorbeeld van M@scha. Hoewel ik me ook wel afvraag hoe lang dat goed kan blijven gaan. Wat Inge zegt, al zijn ze nog zo goed opgevoed, honden hebben toch ook nog altijd ook zoiets als a mind of their own?
het zal ook in 99% van de gevallen niet zo lukken. en als er dan risico is voor de bezoekende hond of risico voor heftige redirectie in je eigen groep zou ik ervoor kiezen niet tegelijk te gaan lopen maar ze apart mee te nemen.
Afbeelding
wilma23
Zeer actief

Ik zeg tegen Ze door te lopen en de provocerende hond krijgt een knal voor zn harses. Ze weten heel goed dat mama de problemen oplost en dat Ze zich daar niet mee hoeven te bemoeien.
Ik zorg vanaf dat Ze klein zijn dat Ik mij tussen hun en het probleem plaats, dat Ik andere honden wegstuur etc etc
Het werkt met de bullmastiffs was het moeilijker die zijn niet zo hondvriendelijk dus das goed uitkijken altijd Dan nog kon Ik vaak de provocerende hond wegsturen maar als er door die hond gegrauwd werd was het mis.

Met design mastiff is dat niet zo die rekenen echt op mij en hebben ook een veel zachter karakter.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Zelfs met 2 kleine hondjes zijn mensen meer geneigd hun hond bij zich te houden, merk ik. Maar mogelijk komt dat ook doordat ik Elco nu nog sneller bij me haal en houd dan eerder
Cowboy_Bebop
Actief

Ongelezen bericht door Cowboy_Bebop »

Ody schreef: Hoe doen andere baasjes dit met zeer grote honden??
Is toch geen zak aan als je niet eens je eigen hond meer uit kan laten......
Ik wandel nu regelmatig met een hond van rond de 35-40 kilo (zou hem nog eens moeten wegen) en dat gaat goed.

Wat ik ten zeerste afraad is een harnas. Ik heb dat ook eerst gebruikt en de meeste mensen die ik ken die ook problemen hebben met grote honden (zoals rottweiler) gebruiken dit omdat ze denken dat ze ‘steviger’ materiaal nodig hebben om de hond te kunnen houden. Je mag dan nog fysiek de hond kunnen houden (ik weeg zelf 82 kg), corrigeren kan je met zo’n julius K9 of een ander harnas amper tot niet.
Wanneer je een ouderwetse halsband + lange leiband gebruikt heb je veel meer controle over je hond dan met een harnas en kan je veel beter corrigeren wanneer hij trekt door de omgekeerde richting uit te wandelen.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Cowboy_Bebop schreef:
Ody schreef: Hoe doen andere baasjes dit met zeer grote honden??
Ik wandel nu regelmatig met een hond van rond de 35-40 kilo (zou hem nog eens moeten wegen) en dat gaat goed.

Wat ik ten zeerste afraad is een harnas. Ik heb dat ook eerst gebruikt en de meeste mensen die ik ken die ook problemen hebben met grote honden (zoals rottweiler) gebruiken dit omdat ze denken dat ze ‘steviger’ materiaal nodig hebben om de hond te kunnen houden. Je mag dan nog fysiek de hond kunnen houden (ik weeg zelf 82 kg), corrigeren kan je met zo’n julius K9 of een ander harnas amper tot niet.
Wanneer je een ouderwetse halsband + lange leiband gebruikt heb je veel meer controle over je hond dan met een harnas en kan je veel beter corrigeren wanneer hij trekt door de omgekeerde richting uit te wandelen.
Dat ligt toch echt meer aan jezelf dan aan wat de hond op dat moment om heeft hoor. :19:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
mijke
Zeer actief

Nou, hij heeft echt wel gewoon gelijk dat je een hond fysiek gezien een stuk beter kunt houden aan een halsband dan aan een tuig met de ring op de rug.
Sam2012
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam2012 »

Ody schreef:Ze hebben wel gewoon cursus met hem gedaan en kan in principe netjes aan de lijn lopen, maar omdat hij nu regelmatig schijt-aan-de-baas momentjes heeft door het puberen kan ze hem niet meer houden.
Daar zit hem nu net de clue.
Het houden heeft niks met gewicht te maken, maar met overwicht op je hond. Maakt niks uit hoe groot je hond is (hier in de straat worden mensen door hun jack russel nog over straat heen getrokken :19: ).

Heb altijd met 2 rottweilers gelopen en soms nog een derde grote hond erbij. Reu was een enorme vechtersbaas, maar haalden het niet in zijn hoofd als hij aan de lijn zat. Teef wilden de boel nog wel eens opheuen.........
Op bepaalde tijdstippen als er veel honden uit werden gelaten had ik ze nog wel eens beide op een halti lopen. Sommige mensen wilden hun hond dan toch "sociaal" laten doen met mijn rottweilers :oeps: . Soms had ik dit niet altijd optijd door en was dat "net even iets extra's" wel fijn.

Sam loopt op een gewone halsband. Hij weet dat hij zich moet gedragen. Geen gedonder aan de lijn!
Shibby
Zeer actief

mijke schreef:Nou, hij heeft echt wel gewoon gelijk dat je een hond fysiek gezien een stuk beter kunt houden aan een halsband dan aan een tuig met de ring op de rug.
Dat dat jouw ervaring is, maakt het nog geen feit.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

feitelijk komt het er gewoon op neer dat je het van de opvoeding met hebben en niet van tuigen of halsbanden, ( halty of GL kan wel helpen met de training maar de hond zal het zelf ook moeten willen en voor je doen
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ody schreef:Toen ik vroeg waarom ik haar nooit meer tegen kwam met de hond, vertelde ze dat ze de hond niet meer kan houden en dat alleen haar man hem nog maar uitlaat. De hond was ondertussen ruim 60 kilo en als hij iets zag waar hij graag naartoe wilde had ze niks meer te vertellen, door het gewicht van de hond sleept hij haar gewoon mee.

Hoe doen andere baasjes dit met zeer grote honden??
Ik heb en had geen zeer grote honden, maar liep met 2 herders die niet iel waren. Maar als ze wilden trokken ze me zo omver in ieder geval. Is 1x gebeurd. Ik werd achterover getrokken omdat achter me een uit de kluiten gewassen puberreu kwam rellen.
Ik was op dat moment niet zo blij, maar goed ik trok me naar achteren en greep mijn honden allebei bij hun nekvel vanuit de underdog positie :hmmm: de puberreu was blij met mij (nee mijn honden waren niet leuk op dat moment) en die rende nu toch maar wel terug naar zijn baas die al een tijd stond te roepen en te brullen naar zijn hond.
Mijn honden waren niet blij met mij, want ik was woest :devil:
Leuk om uit te laten, meestal gewoon wel, omdat ik ze wel onder controle had, maar écht onverwachts zoals in deze situatie dan merk je dat ze enorm sterk zijn.
Daarna nooit meer gebeurd trouwens, meer omdat ik zo uit mijn panty ben geschoten naar mijn honden toen dat ze bij de sis "en nu doorlopen!" dat ook wel braaf deden. Stukje duidelijkheid is vaak wel nodig bij wat stevigere honden m.i. als je weet dat ze een eigen agenda hebben.
En wat er dan ook als uitlaat tuig gebruikt wordt, ik had ze soms aan een slipketting lopen, soms aan een halsband, persoonlijk vind ik het fijner dat een hond als eerste let op jouw lichaamstaal, dan een geluid wat ik maak wat kenbaar maakt even de focus op mij te hebben dan dat ik gebruik moet maken van de hulptuigen zoals een halti, slip, tuig of wat ook.
Maar goed soms vraag ik me af of grootte ook wel uitmaakt, regelmatig wat kleinere honden die het presteren om het een baas moeilijk te maken door hun gedrag aan de lijn. Als bepaalde honden eenmaal iets in de kop hebben en een baas is er niet op bedacht dan is het ook lastig om relaxed te blijven wandelen merk ik wel op.
Cowboy_Bebop
Actief

Inge O schreef: Ik kan er wel makkelijk een feit van maken, het is namelijk gewone fysica : wil je een hond goed kunnen tegenhouden dan wil je hem vooral kunnen naar je toe draaien als het er op aan komt en daarbij is het nu eenmaal een feit dat hoe verder weg van de draaias ( = het middelpunt van het lijf of zelfs de achterhand) het punt zit waarop je kracht uitoefent, hoe kleiner die kracht zal kunnen zijn voor hetzelfde effect.

Daarenboven komt nog eens dat een simpel ' los lusje' als een nek lang niet zoveel kracht heeft als een stevige voorhand die op de grond steun pakt : voor een hond is trekken (met het effect dat je niks in te brengen hebt) tegen een tuig in via de boeg veel en véél makkelijker dan trekken aan een halsband - zou dat niet zo zijn dan zouden ze namelijk paarden wel simpelweg voor de kar spannen aan een halsband ipv. al dat gedoe met al die borstriemen en/garelen.
Precies.

Hoe meer tuig je eraan vasthangt, hoe meer je de drukpunten gaat spreiden en hoe meer macht je aan de hond geeft om te trekken. En dan is het moeilijker voor de hond is om uit te maken dat trekken als een paard eigenlijk niet de bedoeling is.

De bedoeling is dat de hond snapt dat jij leidt en beslist of en in welke richting er gewandeld wordt zonder dat er spanning op de lijn staat. Tenzij je er een sledehond van wil maken gebruik je daarom beter een simpele halsband waarmee je je hond met twee vingers kan bijsturen.
Zo'n harnas is goed voor honden die niet (meer) trekken. Niet om te leren wandelen wat hier gevraagd wordt.
Shibby schreef: Dat dat jouw ervaring is, maakt het nog geen feit.
Maar je kan er ook jouw ervaring van maken. :mrgreen:
Doe een hondenhalsband aan, laat iemand met je gaan wandelen en trek eens. Voor de persoon aan het andere uiteinde van de koord zal het een wereld van verschil uitmaken dan wanneer de koord aan je broeksriem of een rugzak hangt.
Rosaly
Actief

mijke schreef:Nou, hij heeft echt wel gewoon gelijk dat je een hond fysiek gezien een stuk beter kunt houden aan een halsband dan aan een tuig met de ring op de rug.
Ik heb die ervaring ook. Mijn honden lopen aan de korte lijn aan een halsband, als er dan wat gebeurt dan zijn ze sneller weer bij de les dan met een tuig. Mijn husky is met een tuig ook veel feller als een andere hond naar hem uitvalt, het tuig lijkt hem dan zelfs te triggeren om iets terug te doen als hij de druk ervan voelt. Met een halsband loopt hij gewoon netjes door.

'Strenge' wandelingen aan de korte lijn gaan hier dus met een halsband.
Aan de flexlijn lopen ze met een tuig, dat is hun vrijetijdswandeling. Als ze netjes luisteren (terugkomen als ik roep, wachten bij een stoep) mogen ze uitrollen tot het einde, verder trekken mogen ze niet.
Als de husky werkt loopt hij met een trekharnas, dan mag hij trekken hoe hard hij wil.

Ze weten hier dus heel goed het verschil tussen halsband en een tuig, en wat ze allemaal kunnen maken of juist niet met een halsband of een tuig. En met een tuig voelen ze zich gewoon sterker.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb dan weer de ervaring dat ik mijn honden veel beter onder controle heb met een tuig dan met een halsband.
maar misschien ligt het ook wel aan de baas en aan de hond in kwestie :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Tuig is heel effectief te gebruiken. Mits je opzij trekt. Meeste mensen doen dat niet en dan voelt de hond zich juist gesterkt in het trekken. Hond uit balans trekken kan namelijk bijzonder goed met een tuig en levert minder risico's op dan aan de nek
Rosaly
Actief

Ik denk dat het inderdaad ook uitmaakt hoe je een tuig of halsband gebruikt en met wat voor hond je loopt. Ik corrigeer niet door te trekken of een rukje te geven, maar als onze honden trekken ga ik gewoon een hele andere kant op. En ik beloon heel veel voor het naast lopen. Opzij trekken weet ik ook niet of dat werkt bij zo'n sterke stevige hond als onze husky, volgens mij is dat dan gewoon een betonblok en verplaatst die geen cm als ik dat probeer. Een tuig met een ring aan de voorkant werkt bij onze honden ook niet. Maar ik kan me voorstellen dat je een minder zware hond wel uit balans kan halen door opzij te trekken.

Ik gebruik wel een zo breed mogelijke halsband trouwens, ik houd niet van snijdende dunne nylon bandjes.
Afbeelding
Cowboy_Bebop
Actief

Fotogravinnetje schreef:Tuig is heel effectief te gebruiken. Mits je opzij trekt. Meeste mensen doen dat niet en dan voelt de hond zich juist gesterkt in het trekken.
En hoe ga je dat in de praktijk doen wanneer de hond vóór je aan het trekken is? Wanneer je achter je hond staat, sta je toch niet in een positie om opzij te kunnen trekken tenzij het om een zeer lichte hond gaat? Eerst terug naast je hond springen?

Als de hond voorop begint te lopen geef ik hem een verbale waarschuwing.
Als hij de waarschuwing negeert en toch trekt roep ik 'nee' en verander ik van richting.
Als hij na de waarschuwing naast mij blijft lopen, of hij doet het vanuit zichzelf, beloon ik hem verbaal of anders.
Laatst gewijzigd door Cowboy_Bebop op 20 jan 2017 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Shibby
Zeer actief

renee-uk schreef:ik heb dan weer de ervaring dat ik mijn honden veel beter onder controle heb met een tuig dan met een halsband.
Denk 't

En dat ik mijn trekkende hond met tuig binnen een paar dagen heb kunnen leren dat hij niet moet trekken, zal wel liggen aan het feit dat hij toen maar 22 kilo woog.
Afbeelding
Rosaly
Actief

Cleva schreef: Als je je hond een tuig omdoet moet je ineens in overleg. Of in ieder geval veel meer doen dan alleen maar even een gedachteloze ruk aan de riem geven. Dat werkt in mijn ervaren veel en veel beter. Gewoon omdat je dan constant met het contact met je hond bezig bent. Daar moet je het dan namelijk van hebben want je hond heeft niet meer die prioriteit om zijn weke delen intact te houden.

Nog beter werkt loslopen. Loslopende honden die luisteren, luisteren het best van alle varianten.
Dan luisteren ze namelijk omdat ze willen luisteren en daar heb je altijd meer aan dan een vastgebonden exemplaar.
Ik begrijp geloof ik wel wat je bedoelt. Alleen ik train mijn honden juist op contact en overleg constant tijdens een wandeling met een halsband. Rukken aan de lijn doe ik niet, en een wandeling is hier eigenlijk nooit zomaar een wandeling maar ik zie het als qualitytime met mijn vriendjes. In ieder geval geen gedachteloos loopje omdat het moet.

In dit filmpje zie je het verschil tussen de husky die ik al een hele tijd zo train en de pup. Husky maakt steeds contact omdat hij bv wil snuffelen, plassen enz en hij let echt op waar ik loop. Pup is nog niet zo ver als hij maar dat komt wel.

Ook is een loslopende husky niet altijd een succes, in ons geval ligt dat zeker niet aan de training en opvoeding want ik heb daar echt uren en uren mijn stinkende best voor gedaan maar ik vertrouw hem toch niet overal los. Het zit in het ras, en dat wist ik van tevoren wel hoor :)

https://vimeo.com/200400663
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Shibby schreef:
renee-uk schreef:ik heb dan weer de ervaring dat ik mijn honden veel beter onder controle heb met een tuig dan met een halsband.
Denk 't

En dat ik mijn trekkende hond met tuig binnen een paar dagen heb kunnen leren dat hij niet moet trekken, zal wel liggen aan het feit dat hij toen maar 22 kilo woog.
Joh doe es niet zo :P Het enige wat er gezegd werd is dat je fysiek gezien met een halsband, of tuig waarbij de riem vooraan bevestigd is, de hond makkelijker kunt houden danwel corrigeren als dat nodig is. Met een tuig met bevestiging bovenop kan een hond gewoon meer kracht zetten. Dat is een natuurkundig feit, zoals Inge ook uitlegt. Dat zegt verder niks over wat jij jouw hond leert. Dat ligt namelijk aan jou en niet aan het tuig. Je kunt je hond best dingen leren zonder aan de lijn te corrigeren. En inderdaad bij kleinere of minder sterke honden is dat verschil minder merkbaar dan bij hele grote en/of sterke honden.
Shibby
Zeer actief

mijke schreef:
Shibby schreef:
Denk 't

Joh doe es niet zo :P Het enige wat er gezegd werd is dat je fysiek gezien met een halsband, of tuig waarbij de riem vooraan bevestigd is, de hond makkelijker kunt houden danwel corrigeren als dat nodig is. Met een tuig met bevestiging bovenop kan een hond gewoon meer kracht zetten. Dat is een natuurkundig feit, zoals Inge ook uitlegt. Dat zegt verder niks over wat jij jouw hond leert. Dat ligt namelijk aan jou en niet aan het tuig. Je kunt je hond best dingen leren zonder aan de lijn te corrigeren. En inderdaad bij kleinere of minder sterke honden is dat verschil minder merkbaar dan bij hele grote en/of sterke honden.
Joh, ik doe zoals ik wil. ;)

Ik krijg gewoon een beetje de kriebels van sommige posts.
Dat je juist bij een hond die trekt voor een halsband moet gaan, omdát je dan kan corrigeren. En ik vind dat je dat corrigeren voor kan zijn door te samen te werken met je hond. Eigenlijk wat Cleva zegt; juist doordat je het niet hebt vanuit het fysiek overwicht (en zelfs dat is nog discutabel, want dat overwicht is er alleen omdát je kan corrigeren) moet hebben, wordt je verplicht om de samenwerking met je hond aan te gaan. En dat is gewoon meer mijn manier van opvoeden dan het te zoeken in correcties.

En ik heb zelf ervaren dat het dan bar weinig uitmaakt of je een hond van 10, 20 of 40 kilo aan de riem hebt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”