Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vaccinatie/titer

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Vaccinatie/titer

Ongelezen bericht door sirene »

En dan zijn bijna alle dieren voldoende geënt. Ik denk dat je dan voor de zekerheid met 1,5 jr nog een keer kan enten en dan titeren :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Kan het artikel op PubMed even niet zo snel vinden. Had 'm bij m'n favorieten moeten zetten. Morgen zoek ik wel verder.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Tamara/Bayko schreef:
under the red sky schreef:Vaccicheck adviseert zelf om pups eerst regulier te vaccineren en daarna voor het eerst te titeren. Uit hun FAQ's: We recommend using VacciCheck on puppies no sooner than 18 weeks, or 2 weeks after the initial puppy vaccine protocol

Heb je dikgedrukte van Vaccicheck vernomen? Het door jou beschreven antwoord uit de FAQ kun je ook anders interpreteren.
Staat op de site van Vaccicheck. Net als deze:

How should the kit be used in assessing puppy vaccination status

The recommended puppy protocol is to give the injections at 8, 12 and 16 weeks. Prior to that maternal antibody will negate the vaccine. In a few cases even 16 weeks is still too soon and the puppy is not protected as expected. It is recommended to therefore use the test at 19 weeks to test for antibody and if negative to vaccinate one more time and then repeat the test again after two weeks. That way you can be certain that the dog is protected prior to its next titer test at 12 months rather than leaving an unvaccinated susceptible puppy for 8 months.

Dat laat aan duidelijkheid niks te wensen over :)
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
Marjoleine schreef:
Badu schreef:
under the red sky schreef:Vaccicheck adviseert zelf om pups eerst regulier te vaccineren en daarna voor het eerst te titeren. Uit hun FAQ's: We recommend using VacciCheck on puppies no sooner than 18 weeks, or 2 weeks after the initial puppy vaccine protocol
Tussen vaccicheck & lab-test is veel ruis qua maternale afweer. Advies is bijzonder...
Nee, dat is advies omdat de techniek nog onvoldoende is ingeburgerd.
Met name in Amerika zijn ze liever safe dan sorry.

Ik weet niet of Vaccicheck Nederland dat ook zou adviseren, met name Hans van Brussel, die degene is die de voorlichting doet.
Maar zat dierenartsen die deze techniek beginnen te beheersen en dus nesten titeren.
Zijn Amerikaanse dierenartsen zo weinig op de hoogte van theorie? Hoe kan dat?
Integendeel. Bijvoorbeeld Ronald Schultz en Jean Dodds houden zich hier al decennia mee bezig.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het juist raar dat veel mensen denken dat je Vaccicheck kunt gebruiken om te voorspellen wanneer een pup moet worden geënt. Terwijl uit onderzoek blijkt dat de titer waarop een enting aanslaat per pup kan verschillen. Je kunt dus 2 pups hebben met dezelfde titer waarbij bij pup 1 de enting wel aanslaat en bij pup 2 niet. Daarnaast kan er per pup verschil in zitten welke titer nog beschermt. Ook daar is onderzoek naar gedaan. Het advies om het reguliere vaccinatieprotocol te volgen en daarna te controleren of de entingen zijn aangeslagen, vind ik dan heel legitiem. Waarbij dat reguliere protocol niet 6-9-12 hoeft te zijn, wij schoven die eerste enting altijd al op naar minimaal 7 weken. Het lijkt erop dat Nederland daarin ook meer gaat aansluiten bij andere landen waar vanaf 8 weken wordt geënt.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als je steeds maximaal 3 weken laat zitten tussen de titerbepalingen en ent op het moment dat die titers 0 zijn (zoals bij Gait het geval was), dan is je pup net zo beschermd als met wel enten, behalve dat je iets beter weet wanneer de 'gevaarlijke' periode ongeveer is. Zo wist ik dat Gait minimaal 3 weken zonder bescherming tegen hepatitis heeft rondgelopen (die was met ruim 7 weken namelijk al weg) en dat de kans heel groot was dat de rest van de bescherming met de titer 3 weken later hoogstwaarschijnlijk ook helemaal weg zou zijn. En dat klopte. Hadden we niet getiterd, had hij ongeweten tot die ruim 10 weken zonder bescherming gelopen voor parvo en distemper. Het mooie is ook dat we nu weten, doordat z'n titers helemaal weg waren, dat hij niet in aanraking is gekomen met die virussen in de tussentijd. Met titeren weet je dus meer en weet je ook beter of je pup daadwerkelijk risico loopt of niet. Ik ben in die laatste anderhalve week voor de laatste titer bewust voorzichtiger geweest in waar ik Gait liet lopen. Omdat ik wist dat de maternale antistoffen waarschijnlijk rond die tijd helemaal verdwenen zouden verdwijnen. Oh, en Gait was de enige uit het nest die niet met die ruim 7 weken geënt was, omdat hij wel voldoende antistoffen nog had en z'n nestgenootjes niet meer
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

under the red sky schreef:Ik vind het juist raar dat veel mensen denken dat je Vaccicheck kunt gebruiken om te voorspellen wanneer een pup moet worden geënt. Terwijl uit onderzoek blijkt dat de titer waarop een enting aanslaat per pup kan verschillen. Je kunt dus 2 pups hebben met dezelfde titer waarbij bij pup 1 de enting wel aanslaat en bij pup 2 niet. Daarnaast kan er per pup verschil in zitten welke titer nog beschermt. Ook daar is onderzoek naar gedaan. Het advies om het reguliere vaccinatieprotocol te volgen en daarna te controleren of de entingen zijn aangeslagen, vind ik dan heel legitiem. Waarbij dat reguliere protocol niet 6-9-12 hoeft te zijn, wij schoven die eerste enting altijd al op naar minimaal 7 weken. Het lijkt erop dat Nederland daarin ook meer gaat aansluiten bij andere landen waar vanaf 8 weken wordt geënt.
Denk juist dat je beter een lab-test kan gebruiken om iets te kunnen zeggen over hoeveelheid aanwezige antistoffen & beste moment om te vaccineren of opnieuw te meten.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:Als je steeds maximaal 3 weken laat zitten tussen de titerbepalingen en ent op het moment dat die titers 0 zijn (zoals bij Gait het geval was), dan is je pup net zo beschermd als met wel enten
Dat is niet altijd waar. Een enting kan al aanslaan als de titer 1 of 2 is. Als je dan wacht tot 0, is je pup langer onbeschermd. Ik merk ook dat dierenartsen daar verschillend mee omgaan. Sommigen enten wel met 1 en anderen wachten tot het 0 is. Maar in ieder geval prettig om te lezen dat je in die periode de risico's zoveel mogelijk beperkt. Dat doet niet iedereen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ja, maar Gait zat, behalve voor de hepatitis, op of boven de 3. Bij z'n nestgenootjes zat alles onder de 3
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

under the red sky schreef:
Fotogravinnetje schreef:Als je steeds maximaal 3 weken laat zitten tussen de titerbepalingen en ent op het moment dat die titers 0 zijn (zoals bij Gait het geval was), dan is je pup net zo beschermd als met wel enten
Dat is niet altijd waar. Een enting kan al aanslaan als de titer 1 of 2 is. Als je dan wacht tot 0, is je pup langer onbeschermd. Ik merk ook dat dierenartsen daar verschillend mee omgaan. Sommigen enten wel met 1 en anderen wachten tot het 0 is. Maar in ieder geval prettig om te lezen dat je in die periode de risico's zoveel mogelijk beperkt. Dat doet niet iedereen.
Um, dat kán. Maar die kans is erg klein.

Ik heb meermalen pups laten enten met parvo-waardes van 1 en no way dat die aangeslagen waren.
Dat doe ik dus niet meer, zinloos en onnodig belastend.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef: Het advies om het reguliere vaccinatieprotocol te volgen en daarna te controleren of de entingen zijn aangeslagen, vind ik dan heel legitiem. Waarbij dat reguliere protocol niet 6-9-12 hoeft te zijn, wij schoven die eerste enting altijd al op naar minimaal 7 weken. Het lijkt erop dat Nederland daarin ook meer gaat aansluiten bij andere landen waar vanaf 8 weken wordt geënt.
Natuurlijk is dat het advies.
Dat is een Amerikaans advies namelijk en die zijn echt better safe then sorry, voor je het weet sta je voor de rechter daar, zeker als bedrijf.

Afbeelding

under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ook nog steeds het advies van de KNMVD trouwens. En als het gaat om bescherming tegen potentieel dodelijke ziektes, lijkt mij de insteek 'better safe than sorry' niet zo heel verkeerd.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Tamara/Bayko
Zeer actief

under the red sky schreef:Ook nog steeds het advies van de KNMVD trouwens. En als het gaat om bescherming tegen potentieel dodelijke ziektes, lijkt mij de insteek 'better safe than sorry' niet zo heel verkeerd.
Behalve dan dat er dus geen sprake is van bescherming vanuit vaccinatie als dat vaccin gezet wordt terwijl er nog volop maternale immuniteit bestaat :idea:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tamara/Bayko schreef:
under the red sky schreef:Ook nog steeds het advies van de KNMVD trouwens. En als het gaat om bescherming tegen potentieel dodelijke ziektes, lijkt mij de insteek 'better safe than sorry' niet zo heel verkeerd.
Behalve dan dat er dus geen sprake is van bescherming vanuit vaccinatie als dat vaccin gezet wordt terwijl er nog volop maternale immuniteit bestaat :idea:
Jij altijd met je details :P

Gerja, elke dierenarts met een greintje hersens en ervaring passeert dat advies omdat hij zelf kan nadenken. En best veel dierenartsen die titeren kúnnen zelf nadenken.
Ik zoek mijn dierenartsen er ook op uit, die kwaliteit. Nakakelen kan iedereen namelijk, dat vind ik nooit zo boeiend.

Afbeelding

under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Tamara/Bayko schreef:
Jij altijd met je details :P

Gerja, elke dierenarts met een greintje hersens en ervaring passeert dat advies omdat hij zelf kan nadenken. En best veel dierenartsen die titeren kúnnen zelf nadenken.
Ik zoek mijn dierenartsen er ook op uit, die kwaliteit. Nakakelen kan iedereen namelijk, dat vind ik nooit zo boeiend.
Ik ook niet, daar zijn we het alvast over eens. Maar toen ik mij wat meer ging verdiepen in het titeren van pups en de manier waarop fokkers daarmee omgaan, kom je rare dingen tegen. Als je daar kritische vragen over stelt, is het enige verweer: 'Ja, maar Tannetje zegt.....". Wie kakelt wie dan na? Ik heb er een stukje over geschreven, mocht iemand daar interesse in hebben.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:Ik ook niet, daar zijn we het alvast over eens. Maar toen ik mij wat meer ging verdiepen in het titeren van pups en de manier waarop fokkers daarmee omgaan, kom je rare dingen tegen. Als je daar kritische vragen over stelt, is het enige verweer: 'Ja, maar Tannetje zegt.....". Wie kakelt wie dan na? Ik heb er een stukje over geschreven, mocht iemand daar interesse in hebben.
Je kan toch gewoon je verstand gebruiken?

En ja, dat is voor veel mensen lastig, dat weet ik. Daarom is goede voorlichting ook van belang.

Afbeelding

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

het nest wat ik nu heb liggen zijn vorige week getiterd. Bij alle 4 de pups was de parvo het meest beschermd 4, hepatitis en hondenziekte was 0. ik heb ze allemaal laten enten omdat 1 van de pups naar friesland gaat en in de buurt woont waar de broodfokker woont die 2 weken geleden is opgepakt. ik heb van en brenda ooms en tannetje gehoord dat ik niet hoefde te enten en over 3 weken weer moest titeren. maar ik vond en vind het risico te groot dus zijn de pups gewoon geënt. dus zo kan het ook.

ellen
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Waarschijnlijk moeten de pups over een paar weken dan nog een keer voor Parvo ingeënt worden
Tamara/Bayko
Zeer actief

ellen en de birmanen schreef:het nest wat ik nu heb liggen zijn vorige week getiterd. Bij alle 4 de pups was de parvo het meest beschermd 4, hepatitis en hondenziekte was 0. ik heb ze allemaal laten enten omdat 1 van de pups naar friesland gaat en in de buurt woont waar de broodfokker woont die 2 weken geleden is opgepakt. ik heb van en brenda ooms en tannetje gehoord dat ik niet hoefde te enten en over 3 weken weer moest titeren. maar ik vond en vind het risico te groot dus zijn de pups gewoon geënt. dus zo kan het ook.

ellen
In de door jou beschreven situatie zou ik waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan als jij. Zonder bescherming tegen zowel distemper als hepatitis vind ik het risico van minstens drie weken wachten met vaccineren te groot. Ik zou de pups wel opvolgen met titeren. De Parvo-component kom je vast nog aan het herhalen, zoals Fotogravinnetje ook al aangeeft. Gelukkig is die los verkrijgbaar. Hoe oud zijn de pups nu?

Hoogste tijd dat de vaccins voor D, H en P alle drie apart verkrijgbaar op de markt komen.
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Tamara/Bayko schreef:
ellen en de birmanen schreef:het nest wat ik nu heb liggen zijn vorige week getiterd. Bij alle 4 de pups was de parvo het meest beschermd 4, hepatitis en hondenziekte was 0. ik heb ze allemaal laten enten omdat 1 van de pups naar friesland gaat en in de buurt woont waar de broodfokker woont die 2 weken geleden is opgepakt. ik heb van en brenda ooms en tannetje gehoord dat ik niet hoefde te enten en over 3 weken weer moest titeren. maar ik vond en vind het risico te groot dus zijn de pups gewoon geënt. dus zo kan het ook.

ellen
In de door jou beschreven situatie zou ik waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan als jij. Zonder bescherming tegen zowel distemper als hepatitis vind ik het risico van minstens drie weken wachten met vaccineren te groot.
Op basis waarvan adviseren dan twee dierenartsen dat die pups niet geënt hoeven te worden. Ik kan daar echt niet bij :(: En waarom titer je dan eigenlijk, het is toch de bedoeling om de pups zo goed mogelijk te beschermen? Niet vervelend bedoeld richting jou Ellen, jij hebt het advies genegeerd maar dat doet niet iedereen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Tamara/Bayko
Zeer actief

Van Tannetje weet ik dat zij vaak de Parvo als uitgangspunt neemt omdat dat virus vaker voorkomt dan de andere twee. Zij kiest er dan liever voor om te wachten met vaccineren tot ook de titer voor parvo laag genoeg is om het vaccin te laten aanslaan. Van Brenda Ooms verbaast het me dan wel weer enigszins. Ik meen me een nog niet zo heel erg oud filmpje te herinneren waarin zij aangaf zich niet te kunnen vinden in bovenstaande werkwijze en dat zij dan toch al vaccineren zou adviseren. Ik zal het voor de zekerheid nog eens opzoeken.

Het blijft een afweging die iedere fokker of pupkoper zelf moet maken.
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 04 jan 2017 22:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tamara/Bayko schreef:Het blijft een afweging die iedere fokker of pupkoper zelf moet maken.
Exact.

Zo heb ik een pup gehouden en ik heb bewust dat risico genomen.
Een andere pup heb ik DP laten enten omdat die naar een regio ging waar een winkel zit diet Oostblokhonden verkoopt.
Ik heb overlegd met de eigenaar van de pup en we hebben ervoor gekozen DP te laten doen, ook al wisten we dat die Parvo niet aan ging slaan. Maar de distemper dus wel en gezien dat risico was dat de keuze.

Gezond verstand doet een hoop.

Afbeelding

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

under the red sky schreef:
Tamara/Bayko schreef:

ellen
In de door jou beschreven situatie zou ik waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan als jij. Zonder bescherming tegen zowel distemper als hepatitis vind ik het risico van minstens drie weken wachten met vaccineren te groot.
Op basis waarvan adviseren dan twee dierenartsen dat die pups niet geënt hoeven te worden. Ik kan daar echt niet bij :(: En waarom titer je dan eigenlijk, het is toch de bedoeling om de pups zo goed mogelijk te beschermen? Niet vervelend bedoeld richting jou Ellen, jij hebt het advies genegeerd maar dat doet niet iedereen.
waarom ik titer? omdat ik wil weten of ik moet enten ja of nee. het vorige nest hoefde niet geënt te worden, hadden genoeg bescherming van alle 3. dan ga ik niet klakkeloos enten. het nest nu is een twijfelgeval, dat zei Brenda ook. zij heeft advies gevraagd aan Tannetje. Advies hoef je niet op te volgen en als ik vind dat mijn puppen een te groot risico lopen dan ent ik.
ik ben niet anti enten maar ook niet pro titeren. ik wil alleen geen stoffen in mijn hond als het niet nodig is, dat lijkt mij heel logisch.
ellen
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:Van Brenda Ooms verbaast het me dan wel weer enigszins. Ik meen me een nog niet zo heel erg oud filmpje te herinneren waarin zij aangaf zich niet te kunnen vinden in bovenstaande werkwijze en dat zij dan toch al vaccineren zou adviseren. Ik zal het voor de zekerheid nog eens opzoeken.
Om nog op m'n eigen bericht terug te komen.. Ik kon nu alleen even onderstaand filmpje vinden. Vanaf ongeveer 8:10 minuut. Titeruitslagen zijn een beetje anders als bij Ellens pups maar het principe komt op hetzelfde neer:

Komt overeen met wat Brenda nu tegen Ellen zei. Zelf een risico-afweging maken.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ellen en de birmanen schreef: ik wil alleen geen stoffen in mijn hond als het niet nodig is, dat lijkt mij heel logisch.
Nou, inderdaad. En daarom titer je.
Dat lijkt mij ook nogal logisch.

Afbeelding

under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ik herhaal nog maar een keer, je kunt nooit met zekerheid vooraf zeggen of een enting gaat aanslaan. Dat verschilt per pup en per entstof. Dezelfde titer kan verschillende resultaten geven. Je zal dan altijd ook weer moeten controleren. Je kunt inderdaad kijken naar de omgeving maar als de buren van jouw pupkoper in dezelfde week een broodfokpup in huis halen, schiet je daar weinig mee op.

Wat betreft de eigen afweging, dat is ook betrekkelijk. Professionele fokkers zijn wettelijk verplicht de pups te enten en bij alle erkende rasverenigingen staat in het fokreglement dat pups een week voor vertrek moeten zijn gevaccineerd. Dat is een verplicht onderdeel vanuit de RvB.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Tamara/Bayko
Zeer actief

Dus gebruik je het titeren mede ter controle om te zien of een vaccin inderdaad is aangeslagen. Ik geloof dat we het daar wel aardig over eens waren in dit topic.

Lang niet iedere fokker, ook niet hier op het forum, valt onder het kopje professionele fokker en ook niet iedere RV verplicht hun fokkers de pups een eerste enting te laten geven. Staat meestal wel in het fokreglement maar wordt in de praktijk minder streng toegepast mits er getiterd wordt. Met toestemming van de RV dus.

Mijns inziens is er dus wel degelijk sprake van een eigen afweging. Ikzelf heb hier een hondje rondlopen met hyperkeratose aan de voetzolen en weet daardoor uit ervaring hoe kl#te dat is voor de hond (en baas). Deze hyperkeratose kan ontstaan als restverschijnsel van Distemper. In Cyntha's geval ligt de oorzaak ergens anders, maar het speelt voor mij persoonlijk wel een rol in de risico-afweging of ik bereid ben een pup wekenlang onbeschermd te laten zijn tegen Distemper. Daarbij opgeteld dat ik in deze regio regelmatig pups zie rondlopen waarvan ik vermoed dat ze uit het Oostblok komen neem ik de dreiging van alle drie de virussen uit de cocktail serieus. Dat neemt niet weg dat ik dan toch graag het titeren inzet in een poging het aantal vaccinaties beperkt te houden.
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

En waarbij sommigen dan ook de afweging maken om parvo op 0 te laten staan omdat de bescherming tegen hepatitis en distemper nog niet zijn verdwenen. Want dat gebeurt ook hè.

Ik vind het nogal een kromme situatie. Als je fokt met een hond die 2 x ZG heeft gehaald in plaats van 3 x wordt er een sanctie opgelegd door de RV. Stuur je ongeënte pups de wereld in waarvan je weet dat ze niet beschermd zijn tegen bijv. parvo, is dat geen probleem. Want er is niks vastgelegd of afgesproken op dit gebied. Je kunt vanuit de RV wel zeggen dat er moet worden getiterd maar je zou ook iets moet zeggen over wat je moet doen met de uitslagen. Dan kun je ook wel zeggen dat de heupen moeten zijn geröntgend. Zonder daarbij te vermelden dat je met uitslag X wel mag fokken en met uitslag Y niet.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:Ik herhaal nog maar een keer, je kunt nooit met zekerheid vooraf zeggen of een enting gaat aanslaan. Dat verschilt per pup en per entstof. Dezelfde titer kan verschillende resultaten geven. Je zal dan altijd ook weer moeten controleren.
Maar dan doe je dat toch?
Wat is in godsnaam je probleem??

Wat betreft de eigen afweging, dat is ook betrekkelijk. Professionele fokkers zijn wettelijk verplicht de pups te enten en bij alle erkende rasverenigingen staat in het fokreglement dat pups een week voor vertrek moeten zijn gevaccineerd. Dat is een verplicht onderdeel vanuit de RvB.
Ja, en nou?
Ga je me aangeven?

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:Ik vind het nogal een kromme situatie. Als je fokt met een hond die 2 x ZG heeft gehaald in plaats van 3 x wordt er een sanctie opgelegd door de RV.
Hebben we hier soms de reden van je frustratie te pakken, Gerja?
In elk geval spreek je hier voor jezelf want voor mij geldt het alvast niet.

Stuur je ongeënte pups de wereld in waarvan je weet dat ze niet beschermd zijn tegen bijv. parvo, is dat geen probleem. Want er is niks vastgelegd of afgesproken op dit gebied. Je kunt vanuit de RV wel zeggen dat er moet worden getiterd maar je zou ook iets moet zeggen over wat je moet doen met de uitslagen. Dan kun je ook wel zeggen dat de heupen moeten zijn geröntgend. Zonder daarbij te vermelden dat je met uitslag X wel mag fokken en met uitslag Y niet.
Nee, dat moet je niet want dat kun je niet controleren en dat mag je ook niet trouwens. Een fokker heeft zijn eigen verantwoording in deze.
Maak jij je lekker druk om je eigen pups op dit vlak, doet de rest dat ook.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”