Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Anderen die jouw hond corrigeren

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje
Aantal honden: 1

Re: Anderen die jouw hond corrigeren

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Het boeit me echt totaal niet. Mijn hond is nogal vrijpostig, en ik zit er niet altijd bovenop thuis. Prima als iemand verbaal de grens aangeeft. Dat doe ik zelf ook als een hond die bijvoorbeeld op bezoek is dingen doet die mij niet aanstaan. Wil je dit niet? Dan zorg je dat je de situatie voor bent. Volgens mij is het heel eenvoudig toch? Als je er nou vanuit gaat dat in principe niemand gediend is van jouw hond en/of angstig/allergisch is dan kom je niet in dit soort situaties.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Mockingjay schreef:
Niika88 schreef:Wat verwacht je nou eigenlijk van dit topic? Dat we allemaal gaan roepen aggossie wat sielug voor je hondje, arme hond je hebt helemaal gelijk?

zoals je al gezien hebt doen we dat dus niet, vraag me dan ook af waarom je constant in de verdediging schiet en niet gewoon accepteert dat mensen dit dus geen prettig gedrag vinden, en dat je daar zelf op moet ingrijpen.
Nou, Ik mag toch een topic openen op een forum? Het is niet omdat ik versch meningen lees ik ook akkoord moet gaan omdat men dat hier zegt. Ik blijf er gewoon bij... Wat ni wil zeggen k het geen discussie waard vind of anderen ga gaan beoordelen hierom.. K ben hier ni om ruzie te maken. Verdedigen doe k hier omdat woorden verdraaid werden of in n andere context geplaatst werden
K vind deze reactie nogal gemeen eigenlijk ...
Ik vind het een prima topic hoor... En jij mag je mening er natuurlijk over hebben.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Een normale, duidelijk en terechte of logische correctie heb ik geen problemen mee. Indien mijn hond dan toch niet luistert grijp ik zelf in of ga weg met de hond.

Ik heb wel van de zomer mee gemaakt dat Droef bij een meneer ging kijken die op een bankje zat aan het hondenstrand. Meneer ging volledig uit zijn stekker en probeerde uit te halen naar Droef. Op dat moment heb ik meneer even gevraagd of hij zeker wist dat hij dat ging doen, anders stond ik niet voor m'n zelf in. Hierop kreeg ik alleen antwoord ik zit hier voor mijn rust. Waarop in aangaf dat hij dan beter niet perse bij het honden strand kan gaan zitten, kan altijd een keer gebeuren dat er een hond komt kijken. Zijn vrouw liep rood aan van schaamte en ondertussen stond er een horde mensen achter me om mijn te verdedigen.

Voor de rest probeer ik eigen altijd alles zelf voor te zijn, dus ik zeg bij voorbaat al dat ze bepaalde dingen niet mogen of dat ze ergens van af moeten blijven. Maar het blijven honden en soms weigeren die wel eens wat ik zeg.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Als je merkt dat iemand niet blij is met het gedrag van je hond vind ik het zelf wel zo netjes om zelf in te grijpen.
Geen gehap of gespring naar bezoek, niet in tassen zitten en ook niet in kinderwagens kruipen. Ik zou in alle gevallen zelf gewoon even ingrijpen.
En als ik zelf te laat ben mag iemand best even verbaal corrigeren.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Brindlecardi schreef:Als je merkt dat iemand niet blij is met het gedrag van je hond vind ik het zelf wel zo netjes om zelf in te grijpen.
Geen gehap of gespring naar bezoek, niet in tassen zitten en ook niet in kinderwagens kruipen. Ik zou in alle gevallen zelf gewoon even ingrijpen.
En als ik zelf te laat ben mag iemand best even verbaal corrigeren.
Dit.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ze commanderen maar een end weg. Vind ik prima.
Mijn hond luistert er toch niet naar, die kijkt altijd meteen naar mij of ze wel of niet naar een commando moet luisteren. Als ik het een terecht commando vind, knik ik. Anders schud ik nee.

En met dat nee schudden heb ik wel eens een potentieel heel vervelende situatie voorkomen. De een of andere nitwit pakte de bal van zijn hond af, om die voor Skadi te gooien met de woorden 'pak de bal!'. Nou is mijn hond gék op ballen maar toen schudde ik echt van nee, ik had geen zin aan een knokpartij. "Oh, hij houdt niet van ballen?" zei de man :LOL:

Overigens mag mijn hond niet in vreemde wandelwagens of tassen snuffelen. Maar dat terzijde.

De enige keer dat ik echt kwaad ben geworden was toen een buurman om niks haar wangen vastpakte en streng toesprak. Dat is hier de allerzwaarste correctie, en het was om niks. "Je moet ze meteen laten zien wie er de baas is, hè" zei die idioot :piew: Die heb ik eruit gezet en hij is nooit meer binnen geweest.
Skadi was er trouwens pisnijdig om (terecht) en die stond op het punt om die idioot eens te laten voelen wat zij er van vond. Gelukkig keek ze weer eerst naar mij, en luisterde ze naar mijn nee schudden :schrik:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Pendrag schreef:Er heerst op het forum soms weinig tolerantie jaar andermans kinderen die dan als prinsjes en prinsesjes worden weggezet. Zo klinkt dit ook maar dan over de hond. Zolang een verbale correctie normaal gegeven wordt, vind ik het volkomen normaal. Ik hoef ook geen snuffelende honden bij m'n tas. Of die honden nu van mij zijn of van een ander. En bij de kinderwagen al helemaal niet.
Dit dus. Als je iets niet wil moet je het voorkomen . Gezeik om niets over een verwend nest waar niemand zich mee mag bemoeien omdat baasje vind dat hij zijn goddelijke gang mag gaan.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik wens niet dat mijn hond gecorrigeerd wordt door anderen- gewoon omdat de meeste geen clou hebben waar ze mee bezig zijn, afblijven dus en ik voorkom zelfs al dat hij ergens gaat kennis maken- heb me wezenloos getraind op het negeren van mensen dus bemoei je met je eigen zaken ( ga geen aandacht staan trekken) :neenee: als je er geen verstand van hebt of alleen maar naar CM hebt gekeken en denkt dat je het weet :gvd: Ik weet prima waar ik mee loop en ben zijn hele leven al bezig met trainen op gehoorzaamheid en dat is een werk in progressie , dus ga gewoon even weg ja
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

S@ndr@ schreef:Ik wens niet dat mijn hond gecorrigeerd wordt door anderen- gewoon omdat de meeste geen clou hebben waar ze mee bezig zijn, afblijven dus en ik voorkom zelfs al dat hij ergens gaat kennis maken- heb me wezenloos getraind op het negeren van mensen dus bemoei je met je eigen zaken ( ga geen aandacht staan trekken) :neenee: als je er geen verstand van hebt of alleen maar naar CM hebt gekeken en denkt dat je het weet :gvd: Ik weet prima waar ik mee loop en ben zijn hele leven al bezig met trainen op gehoorzaamheid en dat is een werk in progressie , dus ga gewoon even weg ja
Maar als jouw hond anderen niet lastig valt, is dat niet nodig. Maar als een hond die ik niet ken, ongevraagd richting Lotje gaat en de eigenaar ergens verderop op z'n lulijzer staat te kijken, mag die toch opzouten en dan zal me worst wezen wat voor training de persoon mee bezig is. In ieder geval niet de hond bij zich te houden.
heimwee
Zeer actief

Ongelezen bericht door heimwee »

-Bezoek komt binnen, ze steken hun hand meteen uit naar
Je hond, waardoor die opspringt of speels word en naar de mouw hapt (je weet dat hij zich wel netjes gedraagt als mensen zich ook netjes gedragen en dus niet meteen naar zen hoofd gaan)
De reactie van de persoon hierop is de hond verbaal te corrigeren
Ik waarschuw mensen altijd meteen dat ze de honden moeten negeren. KOm ik ergens echter binnen waar ik die waarschuwing niet krijg en hond springt op, hapt in mijn mouw whatever en t baasje doet niks, dan zeg ik ook nee wegwezen.

-je bent op een hondenweide en de hond speelt met een andere hond, het baasje staat er met een een kinderwagen en de baby slaapt, jouw hond komt even voorzichtig nieuwsgierig snuffelen, zij corrigeert je hond verbaal uit de buurt van de kinderwagen te blijven..
Iedere vreemde hond die bij mij in de buurt van de kinderwagen komt zonder dat het baasje enig teken van wegroepen vertoond krijgt van mij ook een hele duidelijk opzouten te horen..

-bezoek zet hun handtas naast de stoel, het gaat om een dure handtas, ze staat ook een beetje open, heel uitnodigend... Je hond is nieuwsgierig en neemt een kijkje, zij corrigeert je hond meteen verbaal terwijl die eigenlijk gewoon even snuffelt..
Als ik mijn tas ergens op de grond zet en hond komt snuffelen, baasje grijpt niet in, krijgt de hond van mij ook een nee wegwezen..

-bezoek begint met je hond te spelen, tijdens spel met jou mag de hond gerust zijn bek zachtjes gebruiken, dat doet de hond ook bij die ander persoon. Hij corrigeert de hond meteen. Jij zegt 'dat doet hij altijd, is om te spelen, als je ophoudt houdt hij ook op' die persoon blijft met hem spelen, maar blijft je hond ook corrigeren want volgens hem mag hij niet bijten..
Hier had ik onmiddel gezegd dan wordt er niet gespeeld, mijn hond, mijn regels.

Als ik zelf te laat ben/niet oplet whatever, mag een ander gerust mijn hond een verbale nee wegwezen geven. En ik kan het zelfs begrijpen als ze hem wegduwen als hij bv tegen ze op zou springen. Slaan/schoppen whatever daar zou ik woest om worden.

Maar goed, ik zorg er in de eerste plaats voor dat mijn hond als het even kan nergens gaat snuffelen zonder dat ik of een geseinde het is OK van de ander heb, of dat ik al mijn uiterste best doe om hem daar weer weg te krijgen. Vaak is het voor mensen dan niet nodig om te corrigeren..
Afbeelding
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik heb er totaal geen moeite mee als anderen mijn hond corrigeren.
Schaam me eerder dat ik er zelf niet op tijd bij was want ik probeer te voorkomen dat anderen mijn hond als vervelend ervaren.
Snuffelen mag dan normaal hondengedrag zijn, voor mensen is het nu eenmaal wat minder normaal.
Zou wat zijn als iedereen zich maar aan mijn hond moet aanpassen.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Mockingjay schreef: -Bezoek komt binnen, ze steken hun hand meteen uit naar
Je hond, waardoor die opspringt of speels word en naar de mouw hapt (je weet dat hij zich wel netjes gedraagt als mensen zich ook netjes gedragen en dus niet meteen naar zen hoofd gaan)
De reactie van de persoon hierop is de hond verbaal te corrigeren
Fijn, eindelijk eens iemand die er niet enthousiast op reageert. Ik zou hier zelf ingrijpen door de hond even weg te halen tot hij kalm bij het bezoek kan.
Mockingjay schreef:-je bent op een hondenweide en de hond speelt met een andere hond, het baasje staat er met een een kinderwagen en de baby slaapt, jouw hond komt even voorzichtig nieuwsgierig snuffelen, zij corrigeert je hond verbaal uit de buurt van de kinderwagen te blijven..
Ik zou me kapot schamen dat mijn hond bij de kinderwagen komt. Nooit, nooit, nooit met je neus in die kinderwagen :neenee: Ik wandel wel eens met een vriendin en haar kind in de kinderwagen en het is echt belachelijk hoeveel mensen hun honden eropaf laten denderen. Losloopgebied natuurlijk, houden we rekening mee en als er een hond komt hebben we een mooie ballenwerper of lijn die samen met een brul even mooie afstand creëren.
Mockingjay schreef:-bezoek zet hun handtas naast de stoel, het gaat om een dure handtas, ze staat ook een beetje open, heel uitnodigend... Je hond is nieuwsgierig en neemt een kijkje, zij corrigeert je hond meteen verbaal terwijl die eigenlijk gewoon even snuffelt..
Vind je het echt raar dat iemand jouw hond niet in haar tas wil? Al heeft diegene er drie biefstukken open en bloot in liggen, van mij mogen ze niet aan een ander zijn spullen zitten en ik zeg dan altijd even "doe maar niet" en dat is eigenlijk altijd al genoeg.
Mockingjay schreef:-bezoek begint met je hond te spelen, tijdens spel met jou mag de hond gerust zijn bek zachtjes gebruiken, dat doet de hond ook bij die ander persoon. Hij corrigeert de hond meteen. Jij zegt 'dat doet hij altijd, is om te spelen, als je ophoudt houdt hij ook op' die persoon blijft met hem spelen, maar blijft je hond ook corrigeren want volgens hem mag hij niet bijten..
Dan pak ik het spel over en laat zien dat het bekgebruik zacht blijft. Je gaf eerder aan dat jouw hond ook in mouwen bijt bij bezoek dus ik denk dat het met flink wat enthousiasme gebeurt? Bekgebruik bij spel mag hier alleen tijdens kalm spel en dus ook bij bezoek. Ik ben degene die dan weer voor rust in de tent zorgt en als een ander vindt dat het te wild is en ik merk dat op zeg ik zelf even "klaar" en haal de hond desnoods weg uit de situatie. Ben ik te laat met opmerken heb ik er totaal geen moeite mee dat een ander er wat van zegt. Of ze dan luisteren is een tweede :engel:

Ik heb er niet veel moeite mee als een ander mijn hond (verbaal) corrigeert. Ik doe het soms ook bij vreemde honden. Als de baas iets niet opmerkt of niet op tijd kan ingrijpen doe ik het zelf wel. Vorig weekend zag ik wel een man met een jonge witte herderreu, de hond bleef Manu bespringen en weer blokken en in zijn nek happen. Een spel met een wat vervelende twist. Manu was er klaar mee en had dat al een aantal keer duidelijk gemaakt tot er een grom nodig was. Daarna liep hij met al zijn haar overeind weg waarop de herder weer op hem afstormde. Twee voorbijgangers pakten toen de herder bij zijn tuig, de hond schrok zo erg dat hij in een hand beet en zijn tuig schoot los. De eigenaar was volledig gepikeerd want nu kreeg hij hem nooit meer te pakken :roll: Maar goed, zo'n ingreep zou ik dan weer niet fijn vinden.
Gelukkig is het bij mijn honden vrijwel niet nodig dat een ander hen corrigeert gezien ik vaak alles wel zie gebeuren.
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Patricia. »

Mockingjay schreef:
Heavy schreef:Ik geloof best dat je hond voorzichtig snuffelt maar jij weet toch niet wat er gebeurd? Een kind kan schrikken ( een hond is heel groot voor kinderen) en gaan rennen en gillen en dan kan jouw lieve beleefde rustige hond er zomaar achteraan gaan rennen als ik lees dat hij nu al druk wordt van stoeien en handen die bewegen :wink:

Om ongelukken te voorkomen moet je dat gewoon helemaal niet willen dat je hond op kinderen af gaat. Een kind kan een koekje in zijn hand hebben of misschien uit angst zelfs wel slaan naar de hond enz enz
Een babytje dat in een bugy slaapt zo hoog dat men hond ze niet eens kan zien gaat niet gillen of lopen, en men hond is sociaal, als ie bang was van huilende baby's lijn k hem wel aan en zou weggaan

Ik ken een meisje van nu 9 jaar die toen ze 6 maanden oud was , ineens een grote hondenkop in der wagen opzach doemen.
De hond deed verder niks , maar ze is tot op de dag van vandaag bang voor honden.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Neeltje schreef:
S@ndr@ schreef:Ik wens niet dat mijn hond gecorrigeerd wordt door anderen- gewoon omdat de meeste geen clou hebben waar ze mee bezig zijn, afblijven dus en ik voorkom zelfs al dat hij ergens gaat kennis maken- heb me wezenloos getraind op het negeren van mensen dus bemoei je met je eigen zaken ( ga geen aandacht staan trekken) :neenee: als je er geen verstand van hebt of alleen maar naar CM hebt gekeken en denkt dat je het weet :gvd: Ik weet prima waar ik mee loop en ben zijn hele leven al bezig met trainen op gehoorzaamheid en dat is een werk in progressie , dus ga gewoon even weg ja
Maar als jouw hond anderen niet lastig valt, is dat niet nodig. Maar als een hond die ik niet ken, ongevraagd richting Lotje gaat en de eigenaar ergens verderop op z'n lulijzer staat te kijken, mag die toch opzouten en dan zal me worst wezen wat voor training de persoon mee bezig is. In ieder geval niet de hond bij zich te houden.
Maar daarom proberen ze nog wel eens om hem te lokken, of gaan gek doen kijken wat hij dan doet- je wilt t niet weten wat mensen verzinnen, ze worden niet graag genegeerd of zo, het moge duidelijk zijn, ik ben geen mensen mens, ga gewoon even doen waar je mee bezig was, - dat ik daar loop met mijn hond wil nog niet zeggen dat je er wat mee moet :cool2:
S@ndr@
Zeer actief

Fire75 schreef:
Mockingjay schreef:
Heavy schreef:Ik geloof best dat je hond voorzichtig snuffelt maar jij weet toch niet wat er gebeurd? Een kind kan schrikken ( een hond is heel groot voor kinderen) en gaan rennen en gillen en dan kan jouw lieve beleefde rustige hond er zomaar achteraan gaan rennen als ik lees dat hij nu al druk wordt van stoeien en handen die bewegen :wink:

Om ongelukken te voorkomen moet je dat gewoon helemaal niet willen dat je hond op kinderen af gaat. Een kind kan een koekje in zijn hand hebben of misschien uit angst zelfs wel slaan naar de hond enz enz
Een babytje dat in een bugy slaapt zo hoog dat men hond ze niet eens kan zien gaat niet gillen of lopen, en men hond is sociaal, als ie bang was van huilende baby's lijn k hem wel aan en zou weggaan

Ik ken een meisje van nu 9 jaar die toen ze 6 maanden oud was , ineens een grote hondenkop in der wagen opzach doemen.
De hond deed verder niks , maar ze is tot op de dag van vandaag bang voor honden.
Nou er zijn tegenwoordig best veel kinderen bang voor honden, oorzaak en gevolg, ik vraag het me af..... ze zijn gewoon geen honden meer gewent. of ze houden er niet van, kan ook
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Patricia. »

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef: Nou er zijn tegenwoordig best veel kinderen bang voor honden, oorzaak en gevolg, ik vraag het me af..... ze zijn gewoon geen honden meer gewent. of ze houden er niet van, kan ook
Ik kom juist weer veel kinderen tegen die willen aaien ;-) Lassie is daarbij een belangrijke factor.
Dat ze Gil niet willen aaien snap ik best hoor. Die is groot en heeft lichte ogen. Daar zijn veel mensen bang voor, denk ik.

Anne is daar echt toen bang door geworden toen ze 6 maanden was van een grote zwarte honden kop boven der, Haar ouders doen er samen met haar ook alles aan om die angst bij der weg te nemen.

Sandra ik weet niet of jij in augustus het filmpje heb gezien dat ze voor het eerst in der leven een hond aait ?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef: Nou er zijn tegenwoordig best veel kinderen bang voor honden, oorzaak en gevolg, ik vraag het me af..... ze zijn gewoon geen honden meer gewent. of ze houden er niet van, kan ook
Ik kom juist weer veel kinderen tegen die willen aaien ;-) Lassie is daarbij een belangrijke factor.
Dat ze Gil niet willen aaien snap ik best hoor. Die is groot en heeft lichte ogen. Daar zijn veel mensen bang voor, denk ik.
kinderen vinden hem juist wel interessant, ik wil het alleen niet hebben..., gewoon helemaal niet.. de onberekenbare factor daarbij ( voor mij) is de mens, de ene keer is hij schoon en vinden ze het prima de keer erop is hij vies en dan doen ze heul erg raar. mensen lopen daar gewoon niet voor hem, ( en ook niet voor mij), gewoon nooit, is het makkelijkst vol te houden- loopt hij ook niemand omver of smeert hij iemand onder of of. gewoon niet en ze hoeven hem dus ook niet te corrigeren
S@ndr@
Zeer actief

tja, zal best :wink: ik ben niet zo van dat soort wensen vervullerij, 1 keer een klein foutje en je hebt een kut hond, no thanks
ik vinum zelf te leuk, om dat risico te nemen ...
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ze corrigeren maar een eind weg, ze luisteren toch niet :D Als je wil aaien krijg je dat gestuiter er gratis bij. Hun neus in tassen of kinderwagens steken zullen ze niet zo snel doen, dan roep ik ze wel weg. Maar als iemand ze wil corrigeren, ga gerust je gang. Trekken ze zich niets van aan
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:tja, zal best :wink: ik ben niet zo van dat soort wensen vervullerij, 1 keer een klein foutje en je hebt een kut hond, no thanks
ik vinum zelf te leuk, om dat risico te nemen ...
Ik ben blij dat ik niet zo in het leven sta. Bovendien vertrouw ik mijn honden, én er mogen alleen leuke kinderen mee op de foto :pffff:
Ik vertrouw mijn hond ook, alleen de mensen niet zo, 1 keer een zwiep met die staart en het is klaar, en dan is hij alleen nog maar blij :hmmm: een keer op iemands voeten staan met 72 kilo en keiharde nagels kan resulteren in het schoppen van de hond en ja dat heb ik mee gemaakt dus nee dank je wel, dan sta ik maar argwanend in het leven het is goed
Mockingjay

Ongelezen bericht door Mockingjay »

Ik denk dat men de situatie verkeerd begrijpt.
Ik heb nergens vermeld dat mijn hond zen hoofd in de wagen stak..
Was toen helemaal ook niet, idem bij de tas
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Mockingjay schreef:Ik denk dat men de situatie verkeerd begrijpt.
Nee, snap ik ook. Je hond doet geen dramatische dingen.
Waarschijnlijk zijn die mensen bij wie dit gebeurde geen hondenliefhebbers. Jammer, maar je kunt toch niks anders dan dat accepteren. Als het dan ook nog bekenden zijn, kan ik me voorstellen dat het je een beetje irriteert, maar wat heb je daar verder aan?

Ik maak wel eens het omgekeerde mee: toen Lily nog een pup was met een heel hoge aaibaarheidsfactor, haalde mensen haar vaak aan in het bos (waar zij sowieso al heel vrolijk een kijkje ging nemen) en als ze dan ging springen, gingen ze dat ook nog eens stimuleren. Als ik haar dan verbood om te springen, ging men vaak door met het motief dat ze niet bang waren voor de pup en keken ze mij nog aan van ´wat een onsympathieke hondenbaas´. Moet je elke keer uitleggen dan niet iederéén het leuk vindt. Nu springt ze nog wel eens, hoewel stukken minder, en vinden de meeste mensen het veel minder leuk. Nu is het puppyachtige er wel af namelijk.
Mijn vriendin en haar dochtertje hebben er ook een handje van om heel druk te doen als ze binnen komen. Met als gevolg dat de honden gaan springen. ´Ja, maar we vinden het niet erg hoor!´ Zucht.... Nou ja, de bedoeling is goed zullen we maar zeggen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
heimwee
Zeer actief

Ongelezen bericht door heimwee »

Laat ik het dan zo zeggen;
Ik heb er een hekel aan wanneer iemand mij gaat vertellen hoe ik mijn hond moet opvoeden, of dat iemand het even voor gaat doen oid. Rot op.

Maar als mijn hond in een situatie komt waarbij iemand anders ook maar slechts het idee kan hebben dat hij iets met hun kind/tas/whatever wil, of gewoon te dichtbij komt terwijl ze er helemaal niet op zitten te wachten, of dat nou in de stad of in een losloopgebied is, dan mogen ze hem gerust zeggen dat hij op moet donderen. Zeker als ik er zelf niet op tijd bij ben om daar voor te zorgen.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zolang het verbaal is, zit ik er niet mee en mijn hond ook totaal niet. Die kijkt nog eens en draait zich dan wel om en als hij het zou
kunnen, dan zou hij zijn schouders ophalen. Overigens luistert hij slecht of helemaal niet naar vreemden, maar hij snapt dan wel wanneer
hij niet gewenst is.
Maar het is een keer gebeurd dat iemand fysiek wilde ingrijpen en dat gebeurt dus niet :neenee: Dat heb ik ook meteen duidelijk gemaakt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nanna schreef:
Caro. schreef: Maar het is een keer gebeurd dat iemand fysiek wilde ingrijpen en dat gebeurt dus niet :neenee: Dat heb ik ook meteen duidelijk gemaakt.
Dat mag alleen als mijn hond met vieze modderpoten tegen iemand op zou willen springen. Als iemand hem dan weg zou duwen zou ik dat begrijpen en me nog uitputten in excuses ook.
Ik doe het zelf trouwens ook. Hier lopen van die Berners die tegen iedereen opspringen. Ik mot dat niet. Onderhand weten ze het wel maar die gaf ik ook iedere keer een beste zet. Oprotten.
Het ging hier op een flinke knie en dat vond ik te grof gezien het 'vergrijp' (bij binnenkomst even opspringen). Even een duw geven dan, prima, verbaal
ook prima, maar een keiharde knie erin dat vond ik teveel.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Paisley schreef:
Mockingjay schreef: -je bent op een hondenweide en de hond speelt met een andere hond, het baasje staat er met een een kinderwagen en de baby slaapt, jouw hond komt even voorzichtig nieuwsgierig snuffelen, zij corrigeert je hond verbaal uit de buurt van de kinderwagen te blijven..

-bezoek zet hun handtas naast de stoel, het gaat om een dure handtas, ze staat ook een beetje open, heel uitnodigend... Je hond is nieuwsgierig en neemt een kijkje, zij corrigeert je hond meteen verbaal terwijl die eigenlijk gewoon even snuffelt..
Deze snap ik wel hoor. Dat is gewoon het beschermen van iemands persoonlijke ruimte. Dat snappen honden best.
Daarnaast als ik met een kinderwagen zou lopen, zou ik ook geen honden laten snuffelen. Je weet nooit wat er gebeurt, beter houd je ze op 1 m afstand. En een hond die in mn tas duikt mag ook een stapje achteruit doen.
Dat ben ik wel met Paisley eens, het was bij het lezen meteen mijn eerste reactie. :ok:
Bepaalde dingen kan en moet je ook voorkomen.
En als dat een keer niet dan is het heel begrijpelijk dat de ander reageert.

Ik wil ook niet dat mijn hond door een ander wordt gecorrigeerd, maar bij dit soort gelegenheden kan ik alleen mezelf verwijten niet eerder te hebben ingegrepen.
Mockingjay schreef:Ik denk dat men de situatie verkeerd begrijpt.
Nog niet nee.
Maar andere mensen weten niet of dat alsnog gaat gebeuren, dus ze beschermen hun eigen levende have of goed.

Daarom kan je sommige zaken beter voor zijn.
Laatst gewijzigd door ranetje op 21 nov 2016 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom heeft weleens een enorme trap in haar ribben gehad omdat ze opsprong. Die vent haalde echt vol uit. Ik stond een eind verder en ik hoorde gewoon BOFFF. Niet dat dat haar heel veel uitmaakte trouwens
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Iedereen heeft het recht zichzelf, zijn kinderen, zijn spullen of zijn persoonlijke ruimte te verdedigen. Het is niet aan jou om te bepalen of het gedrag van jouw hond voor andere mensen acceptabel is. Je kunt wel zeggen dat snuffelen heel normaal gedrag is, en dat is ook zo, maar nog steeds mag die ander zelf bepalen of hij zijn kinderwagen of bezittingen wel of niet besnuffeld wil laten worden. En zolang die correctie op een normale manier gegeven wordt (verbaal, blokken of wegduwen met been of handen) moet dat gewoon kunnen. Ook al ben je het er niet mee eens. De ander zit er niet op te wachten en geeft dat aan. In plaats van gepikeerd te zijn over dat ze jouw hond corrigeren kun je beter de hint oppikken en zorgen dat je hond het niet meer doet ;)

Ik snap wel dat het vervelend voelt hoor, in het begin moest ik er ook erg aan wennen dat mensen dat soms bji mijn hond doen, al gebeurt het zelden. Andersom moest ik trouwens ook een enorm hoge drempel over om andermans honden te corrigeren. Maar soms is het gewoon nodig. Veel baasjes laten hun hond veel verder gaan in vervelend gedrag naar andere honden toe dan ik zelf zou doen en als ze dat bij Oor doen ben ik echt niet te beroerd om haar daar tegen te beschermen. Ook als er in het park tegen me aan gesprongen word, er een neus in mn zak wordt gestoken of een hond een bal uit mn hand probeert te pakken, bijvoorbeeld, laat ik weten dat dat van mij niet mag. Gewoon op een normale manier. Daar is niks mis mee.

Waar ik wel een probleem mee zou hebben is als iemand zich bemoeit met dingen die mijn hond doet die hem of haar helemaal niet aan gaan. Of als ze dat doen op een manier die niet in orde is (fysiek geweld, abnormaal schreeuwen, dat soort dingen). Maar dat heb ik allebei nog nooit meegemaakt.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

In alle situaties die jij beschrijft zouden mensen Tobi mogen corrigeren, mits op een normale manier. Als een hond tegen mij opspringt zeg ik ook 'nee' en duw die hond van mij af. Natuurlijk niet overdreven, maar gewoon duidelijk. En daar wordt nooit iets van gezegd. Wanneer ik met een kinderwagen in een losloop gebied zou lopen zou ik geen één hond in de kinderwagen tolereren, ook al ziet hij er nog zo schattig uit.

Bij de laatste situatie had ik vriendelijk doch dringend verzocht om de hond met rust te laten :19: Hier was dat ook tijdens een verjaardag, kennis bleef Tobi maar uitdagen terwijl Tobi doodop was en eigenlijk gewoon lag te slapen. Op een gegeven moment heb ik iets wat te boos gezegd dat hij van die hond af moest blijven. Dus dat was meer 'bezoek corrigeren' :pffff:
_Esmee
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Als we met zn allen zijn met meerdere honden en meerdere kinderen let iedereen gewoon op alles.
Kan dus best zijn dat ik een kind van vrienden de luier verschoon terwijl iemand anders tegen mijn hond zegt dat ie even in zn mand moet gaan liggen. Of even Max meeneemt om uit te laten ofzo.
Max is echt een aandachtshond dus als iemand max even zegt aan de kant te gaan of dat het aaien even klaar is vind ik dat prima. (En max ook, die gaat dan gewoon bij een ander aaitjes halen)
Ik vind dat dan alleen maar fijn dat anderen Max ook in de gaten houden.

Ik heb geen mensen in mn omgeving die rare of grove correcties geven en als we ergens zijn waar vreemden zijn hou ik hem zelf goed in de gaten.
Max kan zich nog wel eens opdringen voor aandacht en niet iedereen wil dat (tot Max grote verbazing haha)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”