Paisley schreef:laeken schreef: Wel is het dus echt zo dat eicellen al in een dier zitten nog voor het geboren is en dat zijn dus nieuwe verse cellen. Geen miljoenen keer gedeelde cellen.
Sorry maar dit klopt gewoon echt niet. Ja het zijn nieuwe cellen, maar ook ontstaat het DNA uit kopie van kopie van kopie van kopie * miljard. Het enige wat er tijdens de bevruchting gebeurt, is dat je nieuwe combinaties van DNA krijgt maar het DNA zelf is niet nieuw ontstaan tijdens bevruchting maar afkomstig van de ouders, die t DNA weer van diens ouders heeft etc etc. Omdat er een nieuwe combinatie van DNA ontstaat, krijgt nageslacht nieuwe uiterlijke kenmerken die uniek zijn. Met als enige uitzondering de mutaties, waarbij er door een kopiëerfout wel nieuw DNA ontstaat. Soms positief, soms negatief, maar in de meeste gevallen heeft de mutatie geen gevolg voor de eiwitsynthese en dus voor het fenotype (kenmerken)
Daarbij gaat je verhaal niet op voor mannelijke gameten.
Dit is in het kort waar ik mijn verhaal op baseer. Nogmaals. Of ze daar wat op gevonden hebben weet ik niet.
Telomerase
Tijdens de celdeling wordt het DNA via replicatie verdubbeld. Het enzym DNA-polymerase kan echter het eind van het chromosoom niet repliceren, omdat het voortijdig van het DNA afvalt. Hierdoor worden bij elke celdeling de chromosomen korter. Het enzym telomerase dat een reverse-transcriptase is, kan een telomeer weer langer maken en komt voor in de kiembaancellen die de geslachtscellen maken, stamcellen, kankercellen en protozoa. In het vroege ontwikkelingsstadium van een embryo is telomerase verantwoordelijk voor het maken van de telomeren,
maar na de geboorte wordt het telomerasegen onderdrukt. Cellen die in staat zijn om dit telomerasegen te reactiveren, worden onsterfelijk. Bij circa 85% van de kankercellen is het telomerase-enzym weer actief geworden. In de kankertherapie zijn daarom diverse medicijnen in ontwikkeling die het telomerase-enzym onderdrukken.
Telomerase bestaat uit een enzymatisch deel en een RNA deel, de complementaire sequentie.
Klonen
Bij klonen van cellen vertrekt men van cellen die al kortere telomeren hebben.
Het nieuw organisme vertrekt dus met kortere telomeren.
Dus er staat dat geslachtscellen wel degelijk met een compleet telomeer aangemaakt worden en dat als je klonen maakt uit andere cellen deze kortere telomeren hebben. Stamcellen gebruiken kan dus ook, al weet ik niet of dat lukt inmiddels. Een dier klonen uit zijn oor of wat dan ook maakt dus wel degelijk dat de nakomelingen kortere telomeren hebben en dus veel sneller beschadigd DNA met alle gevolgen van dien.