Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond of kat

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Re: Hond of kat

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:Ik kan, als ik met vier honden loop, mijn enige kattenkiller makkelijk van de katten afhouden. En als ik dat kan, kan iedereen het. Anders is gewoon je hond een maatje te groot voor je. :19:
Van aanvallende katten hebben we hier in Brabant geen last maar mocht de situatie zich voordoen krijgt ie per omgaande van mij een beste hijs. Al was het maar om zijn eigen leven te redden.
In de tuin is het overigens een ander verhaal. Ik ga niet mijn honden binnenhouden omdat een ander het belieft zijn kat maar aan te laten struinen. Als ie dus hier wordt aangevallen en doodgebeten is het volledig een kwestie van jammer dan.
Nou, Tirsa is anders toch een keer door een kat aangevallen en dat beest achtervolgde ons ook nog eens een heel end. Tirsa heb ik meteen opgepakt, want die ging ook niet opzij. Beest moet nu hoop ik ook allang dood zijn, maar ik ga never nooit meer door die straat. Dat was één keer, want Tirsa wilde zo graag die straat in, maar never nooit meer.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Tineke schreef:Mij valt gewoon op dat als het om hond/ hond incidenten gaat men van alles verwacht om dat te vermijden. Iets waar ik het wel mee eens Ben hoor. Maar als het om katten gaat dan geld dat plots niet meer.
En dit krijgt pas geldigheidswaarde als je dan ook zegt: honden bij je houden, dan ook katten bij je houden. En dat zal niet gebeuren. Dus raken vergelijkingen tussen honden en katten in het algemeen en meer specifiek in dit geval kant noch wal.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Nanna schreef:Kutkat haalt verhaal

Gód, wat een knulligheid allemaal :LOL: Eerst laat die vette trol haar bijter snuffelen aan die hond achter het hek en daarna loopt ze ook nog eens niet weg ook.
Wat een stom varken.
Nou inderdaad, dat is echt typisch een eigenaar waar ik een bloedhekel aan heb.

Onze kat doet buiten op straat niks, maar als een vreemde hond op ons erf komt, dan valt hij aan en niet te zuinig ook. Ik vind dat je moet zorgen dat je killerhond(kat/hond/andere beesten) geen andere dieren beschadigd of vermoord, ongedierte uitgesloten. Als een kat je aangelijnde hond begint aan te vallen waarop de hond zich verdedigd met de dood als gevolg vind ik een aannemelijk risico. Echter hoeveel honden ik wel niet strak in de lijn zie hangen op straat, helemaal gefocust op het opsporen van katten. Nee dat is niet ok.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Tara schreef:
Tineke schreef:
Nanna schreef:Ik kan, als ik met vier honden loop, mijn enige kattenkiller makkelijk van de katten afhouden. En als ik dat kan, kan iedereen het. Anders is gewoon je hond een maatje te groot voor je. :19:
Van aanvallende katten hebben we hier in Brabant geen last maar mocht de situatie zich voordoen krijgt ie per omgaande van mij een beste hijs. Al was het maar om zijn eigen leven te redden.
In de tuin is het overigens een ander verhaal. Ik ga niet mijn honden binnenhouden omdat een ander het belieft zijn kat maar aan te laten struinen. Als ie dus hier wordt aangevallen en doodgebeten is het volledig een kwestie van jammer dan.
Eens.
Knap als je dat kunt, maar een kat die in zijn kop heeft om mijn honden aan te vallen, die krijg ik echt niet weggeschopt als ik daarbij ook nog een paar kort aangelijnde honden vast heb. Ik geef je op een briefje dat die ook graag hun bijdrage willen gaan leveren. Ik zie het al helemaal voor me, zo'n aalgladde kat uit een kluwen woedende honden ontzetten.
Ik doe gewoon wat ik moet doen om ellende te voorkomen, maar tegen kamikazekatten kan ik ook niet alles dichttimmeren helaas.
Daarom loop ik in de buurt altijd met Luus en Abra apart. Die hebben ook een hekel aan katten en gezamenlijk zijn ze uiteraard erg sterk dus vandaar het opsplitsen in de buurt.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

*Wolf* schreef:
Tineke schreef:Mij valt gewoon op dat als het om hond/ hond incidenten gaat men van alles verwacht om dat te vermijden. Iets waar ik het wel mee eens Ben hoor. Maar als het om katten gaat dan geld dat plots niet meer.
En dit krijgt pas geldigheidswaarde als je dan ook zegt: honden bij je houden, dan ook katten bij je houden. En dat zal niet gebeuren. Dus raken vergelijkingen tussen honden en katten in het algemeen en meer specifiek in dit geval kant noch wal.
Dat vind ik ook van katten dat je ze niet onbeheerd maar moet laten struinen. Maar mijn oudje is weleens een paar dagen weggeweest, de tuin uit wat hij normaliter niet deed. Leuk om dan zo'n eigenaar met jouw instelling tegen te komen :ugh: . Ik zie overigens wel vergelijk tussen een eigenaar die zijn aangelijnde hond niet kan weerhouden van bijten of het nu om een kat of hond gaat. Beiden hebben teveel hond(en) aan de lijn.
Afbeelding

iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

wolvster schreef:Ik snap de tegenclaim ook wel eigenlijk. Hier zit zo'n dikke rooie kater die je echt niet laat passeren met hond. Daar moet je echt met een flinke boog omheen anders vliegt hij je hond aan...

Aan de andere kant vind ik 150 euro ook wel wat schraal. T is toch iemands huisdier waar (waarschijnlijk) van gehouden is.
Maar waar is jouw verantwoordelijkheid dan?
Het is toch te gek dat mensen met een grote boog met hun hond om jouw kat heen moeten?
Als hij mijn hond aanvalt terwijl die aangelijnd is, dan is het toch je eigen schuld als je kat vervolgens aan gort gebeten wordt?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
*Wolf*
Zeer actief

Tineke schreef: Leuk om dan zo'n eigenaar met jouw instelling tegen te komen :ugh: . Ik zie overigens wel vergelijk tussen een eigenaar die zijn aangelijnde hond niet kan weerhouden van bijten of het nu om een kat of hond gaat. Beiden hebben teveel hond(en) aan de lijn.
Geen zorg, mijn hond gaat niet voor de kill en de kans dat ie sowieso een kat te pakken krijgt is uiterst klein. Maar het is wel een drama en een ergernis elke keer weer, die plotseling wegschietende katten en een woedende hond die moeilijk is te kalmeren. Daar kan je bij halen wat je wilt, maar tot nu heeft geen enkele katteneigenaar hier in de buurt daar last van, maar ik als eigenaar van een kattenhatende hond des te meer :ugh: . Om het even van een andere kant te bekijken.
iones
Zeer actief

nyckle schreef:
Tineke schreef:
*Wolf* schreef:
Tineke schreef:
Je snapt óf mijn tekst niet, óf ik ben er niet in geslaagd duidelijk te maken wat ik bedoel.

Je vergelijking met een hondagressieve hond die een hond grijpt is hoe dan ook van een totáál andere orde.
Jij geeft aan dat je aangelijnd geen methode kunt verzinnen dan wel vinden om te voorkomen dat je hond een kat grijpt, dat begrijp ik uit je tekst tenminste. En dat vind ik persoonlijk zelf niet kunnen en daar kom je ook niet mee weg als je hond een andere hond verwond. Daar zit voor mij weinig verschil in , een loslopende hond die op je afkomt in een aanlijngebied of een kat. In beide gevallen dien je je hond ervan te moeten kunnen overtuigen dat bijten geen optie is, zo niet dan muilkorf je hem maar.
Prima! ga je je kat ook muilkorven, Tineke? Blijven ze misschien ook van de vogeltjes af. Meteen ook even schoentjes aantrekken :engel:
Dat bedoel ik! Waarom worden katteneigenaren van alle verantwoordelijkheid ontslagen? Zij hebben ook een aandeel! Laat je dier niet overal rondslingeren! Wat als hij aangereden wordt? Dan is de automobilist ook schuldig?

Bovendien is het een behoorlijke actie van hondenhaat als een hond gemuilkorfd wordt zodat hij zich niet meer kan verdedigen tegen een agressieve kat die hem aanvalt!
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Nanna schreef: Van aanvallende katten hebben we hier in Brabant geen last maar mocht de situatie zich voordoen krijgt ie per omgaande van mij een beste hijs. Al was het maar om zijn eigen leven te redden.
Bij mijn moeder woont een agressieve kat in de straat. En die woont in Eindhoven. Volgens mij ligt dat toch echt in Brabant.
iones
Zeer actief

Nooit iets van een dialect vernomen bij het beest....
iones
Zeer actief

Zijn friezen dat dan? Knauwers? Dan moet ik zien dat ik daar nooit kom...
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tobi__ »

Gelukkig wonen er in Helmond alleen maar kattenmeppers. Dus daar lopen echt geen agressieve katten rond :pffff:
_Esmee
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

alinelaila schreef:
iones schreef: Bovendien is het een behoorlijke actie van hondenhaat als een hond gemuilkorfd wordt zodat hij zich niet meer kan verdedigen tegen een agressieve kat die hem aanvalt!
Dat is natuurlijk dezelfde dooddoener als een hondagressieve hond niet willen muilkorven, omdat ie zich dan niet zou kunnen verdedigen als ie door een andere hond wordt aangevallen. Er wordt altijd om het hardste gegild dat men de verantwoordelijkheid moet nemen en een hondagressieve hond moet muilkorven, maar als het om een hondenhatende kat gaat is wel oke en is het ineens de schuld van de kat als ie doodgebeten wordt?

Ik vind het ook echt heel apart dat het 'normaal' gevonden wordt dat een hond katten haat en ze maar gewoon pakt? De discussie over katten wel of niet buiten is er één die je eindeloos opnieuw kunt houden en waar nooit een einde aan komt. Maar je eigen hond in bedwang houden dat het niets vermoord, lijkt mij niet meer dan logisch.
_Esmee
iones
Zeer actief

alinelaila schreef:
iones schreef: Bovendien is het een behoorlijke actie van hondenhaat als een hond gemuilkorfd wordt zodat hij zich niet meer kan verdedigen tegen een agressieve kat die hem aanvalt!
Dat is natuurlijk dezelfde dooddoener als een hondagressieve hond niet willen muilkorven, omdat ie zich dan niet zou kunnen verdedigen als ie door een andere hond wordt aangevallen. Er wordt altijd om het hardste gegild dat men de verantwoordelijkheid moet nemen en een hondagressieve hond moet muilkorven, maar als het om een hondenhatende kat gaat is wel oke en is het ineens de schuld van de kat als ie doodgebeten wordt?
Ja natuurlijk is het de schuld van de kat als hij doodgebeten wordt wanneer hij een hond aanvalt!

Als hondagressieve honden gemuilkorft moeten worden, waarom zouden agressieve katten dan los mogen????????
Je doet net alsof katten allemaal lief en onschuldig zijn. Maar er zitten ook valse krengen tussen en die zouden niet los moeten mogen.
iones
Zeer actief

tobi__ schreef:
Ik vind het ook echt heel apart dat het 'normaal' gevonden wordt dat een hond katten haat en ze maar gewoon pakt? De discussie over katten wel of niet buiten is er één die je eindeloos opnieuw kunt houden en waar nooit een einde aan komt. Maar je eigen hond in bedwang houden dat het niets vermoord, lijkt mij niet meer dan logisch.
Niet alle honden die katten bijten zijn kattenhaters. Sommigen volgen slechts hun instinct als de kat `prooidiergedrag` vertoont door te vluchten. Net zoals katten hun instinct volgen als ze het konijntje van de buren pakken of de vogels. Dat is precies hetzelfde.

Een hond gewoon katten laten pakken vind ik ook wel anders, dan een hond een kat terug laten bijten die hem aanvalt.
iones
Zeer actief

alinelaila schreef:
iones schreef:
alinelaila schreef:
Ja natuurlijk is het de schuld van de kat als hij doodgebeten wordt wanneer hij een hond aanvalt!

Als hondagressieve honden gemuilkorft moeten worden, waarom zouden agressieve katten dan los mogen????????
Je doet net alsof katten allemaal lief en onschuldig zijn. Maar er zitten ook valse krengen tussen en die zouden niet los moeten mogen.
Dat maak jij er nu van. In de openingspost wordt nergens vermeld dat de kat begon met aanvallen. Enkel dat hij de hond in het gevecht zelf gekrabt heeft.

En ik doe helemaal niet alsof alle katten lief en onschuldig zijn, lees jij eigenlijk wel wat ik geschreven heb of ben je vooral weer bezig met een beschuldigende vinger naar onverantwoordelijke kattenbazen te wijzen?
In het verhaal wordt de toedracht van de strijd niet genoemd. Maar je wijst naar de hond. Kan goed zijn dat de kat begonnen is, maar dat is niet duidelijk. Ik zie op Facebook veel filmpjes voorbij komen waarin katten de agressors zijn en niet de hond. Zoals ik al zei, katten zijn bepaald niet heilig.
Tineke
Zeer actief

*Wolf* schreef:
Tineke schreef: Leuk om dan zo'n eigenaar met jouw instelling tegen te komen :ugh: . Ik zie overigens wel vergelijk tussen een eigenaar die zijn aangelijnde hond niet kan weerhouden van bijten of het nu om een kat of hond gaat. Beiden hebben teveel hond(en) aan de lijn.
Geen zorg, mijn hond gaat niet voor de kill en de kans dat ie sowieso een kat te pakken krijgt is uiterst klein. Maar het is wel een drama en een ergernis elke keer weer, die plotseling wegschietende katten en een woedende hond die moeilijk is te kalmeren. Daar kan je bij halen wat je wilt, maar tot nu heeft geen enkele katteneigenaar hier in de buurt daar last van, maar ik als eigenaar van een kattenhatende hond des te meer :ugh: . Om het even van een andere kant te bekijken.
Dan zou ik de oplossing zoeken in het enige waar je zelf invloed op kunt uitoefenen en dat is je eigen hond.
De wereld gaat zich nu eenmaal niet naar je voegen en dus zal je katten blijven tegenkomen , net als mensen met hondagressieve honden loslopende honden zullen blijven tegenkomen en daar ook mee moeten omgaan.
Dan kun je roepen hullie nemen geen verantwoording dus nu hoef ik dat niet meer te doen of je zet je ergernis aan de kant accepteert dat het is zoals het is en leert daarmee omgaan.
Luus en Abra houden ook niet van katten maar ik niet van drama maken en dat snappen ze prima.
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Nanna schreef:Hoe dan ook, als Topsi een kat doodbijt, of ie haar nou aanvalt of niet, dan ga ik geen schadevergoeding eisen van de kattenbaas.
En al helemaal geen 4000 euro :LOL:
Klinkt toch een beetje als een asotype dat er een slaatje uit probeert te slaan.
Nou die reis naar Afrika komt wel dichterbij als je een paar aanklachten gehonoreerd krijgt :engel:
Afbeelding

*Wolf*
Zeer actief

Tineke schreef: Dan zou ik de oplossing zoeken in het enige waar je zelf invloed op kunt uitoefenen en dat is je eigen hond.
De wereld gaat zich nu eenmaal niet naar je voegen en dus zal je katten blijven tegenkomen , net als mensen met hondagressieve honden loslopende honden zullen blijven tegenkomen en daar ook mee moeten omgaan.
Dan kun je roepen hullie nemen geen verantwoording dus nu hoef ik dat niet meer te doen of je zet je ergernis aan de kant accepteert dat het is zoals het is en leert daarmee omgaan.
Luus en Abra houden ook niet van katten maar ik niet van drama maken en dat snappen ze prima.
Dankjewel voor je meedenken maar elke hond en elke omgeving is weer anders en jouw oplossing werkt voor jouw situatie maar niet voor de mijne.
En ik blijf bij mijn eerder in dit topic gegeven mening, daar zullen we ook niet uit gaan komen.
Tineke
Zeer actief

*Wolf* schreef:En ik blijf bij mijn eerder in dit topic gegeven mening, daar zullen we ook niet uit gaan komen.
Dat denk ik ook niet ,succes met je ergernis en drama's verder :ok:
Afbeelding

*Wolf*
Zeer actief

Tineke schreef:
Thanx, gaat wel goedkomen, zolang de buurtkatten het maar overleven :roos:
Tineke
Zeer actief

*Wolf* schreef:
Tineke schreef:
Thanx, gaat wel goedkomen, zolang de buurtkatten het maar overleven :roos:
Ach die hebben negen levens in de regel :E:
Afbeelding

iones
Zeer actief

Tineke schreef:
Dan zou ik de oplossing zoeken in het enige waar je zelf invloed op kunt uitoefenen en dat is je eigen hond.
Dit kun je ook omdraaien naar katten eigenaren toe he. `de wereld gaat zich niet naar je voegen en dus zul je honden tegenkomen of andere katten die jouw dier aanvallen, dus moet je daarmee ook dealen`.
Tineke
Zeer actief

iones schreef:
Tineke schreef:
Dit kun je ook omdraaien naar katten eigenaren toe he. `de wereld gaat zich niet naar je voegen en dus zul je honden tegenkomen of andere katten die jouw dier aanvallen, dus moet je daarmee ook dealen`.
Dat moet je ook maar voor mij ligt er bij het dier wat zal bijten en verwondingen maakt meer verantwoording. Je laat je bijtgrage aangelijnde fik toch ook geen op je afkomende loslopende hond bijten. Al heeft die net zo goed geen verantwoordelijke eigenaar wellicht er naast lopen. Jouw dier jouw verantwoording en als de andere eigenaar die niet neemt ontslaat dat jouw niet van de jouwe. Twee kwade maken niet een goede en tenslotte is het dier de dupe en dat zou ik dus willen voorkomen.
Afbeelding

*Wolf*
Zeer actief

iones schreef: Dit kun je ook omdraaien naar katten eigenaren toe he. `de wereld gaat zich niet naar je voegen en dus zul je honden tegenkomen of andere katten die jouw dier aanvallen, dus moet je daarmee ook dealen`.
En toch... ik denk dat mensen die hun poes buiten laten er altijd wel rekening mee houden dat er wat kan gebeuren. En dat dat veel en veel vaker een aanrijding is, of weglopen, dan doodbijten door een hond. En als je je kat dan ergens dood ziet liggen, maakt het ook niet meer uit wat de oorzaak daarvan was. Dat is gewoon het risico van een huisdier zonder toezicht op straat laten lopen.

In elk geval zie ik wekelijks wel een nieuw briefje 'kat vermist' opduiken. Heel naar, ik vraag me dan altijd af of hij ooit terugkomt. Zelf wil ik om die reden geen kat meer, niet in de stad met overal gevaar...
iones
Zeer actief

Tineke schreef:]

Dat moet je ook maar voor mij ligt er bij het dier wat zal bijten en verwondingen maakt meer verantwoording. Je laat je bijtgrage aangelijnde fik toch ook geen op je afkomende loslopende hond bijten. Al heeft die net zo goed geen verantwoordelijke eigenaar wellicht er naast lopen. Jouw dier jouw verantwoording en als de andere eigenaar die niet neemt ontslaat dat jouw niet van de jouwe. Twee kwade maken niet een goede en tenslotte is het dier de dupe en dat zou ik dus willen voorkomen.
Maar dat geldt dan toch ook voor katten die verwondingen veroorzaken bij een ander dier?
Ik vind het niet verantwoordelijk om een kat rond te laten lopen die agressie vertoont naar andere dieren. Toch lijkt dat normaal te zijn.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik krijg altijd een enorm punthoofd van die kat-hond discussies zoals deze. Vooral van mensen die vinden "ik doe met mijn hond zus of zo en voor katten geldt hetzelfde". Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar een kat en een hond zijn totaal verschillende dieren die op totaal verschillende manieren gehouden worden en loslopende, onbeheerde katten is in Nederland een volkomen geaccepteerd fenomeen. Zowel maatschappelijk als juridisch gezien. Dat ontslaat een katteneigenaar natuurlijk niet van de verantwoordelijkheid om eventuele schade aangericht door de kat te vergoeden, maar het ontslaat het baasje van een aangelijnde hond ook niet van zijn verantwoordelijkheid om te voorkomen dat jouw hond een kat dood bijt. Daar dien je alles voor in werking te stellen, punt.
iones
Zeer actief

mijke schreef:Ik krijg altijd een enorm punthoofd van die kat-hond discussies zoals deze. Vooral van mensen die vinden "ik doe met mijn hond zus of zo en voor katten geldt hetzelfde". Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar een kat en een hond zijn totaal verschillende dieren die op totaal verschillende manieren gehouden worden en loslopende, onbeheerde katten is in Nederland een volkomen geaccepteerd fenomeen. Zowel maatschappelijk als juridisch gezien. Dat ontslaat een katteneigenaar natuurlijk niet van de verantwoordelijkheid om eventuele schade aangericht door de kat te vergoeden, maar het ontslaat het baasje van een aangelijnde hond ook niet van zijn verantwoordelijkheid om te voorkomen dat jouw hond een kat dood bijt. Daar dien je alles voor in werking te stellen, punt.
Katten en honden hebben verschillen maar ook veel gemeen.
Het zijn de mensen die er verschillend in staan. Van het ene dier wordt tomeloos veel geaccepteerd, maar van het andere helemaal niets.
Onbeheerde honden waren vroeger ook een volkomen geaccepteerd fenomeen, maar Nederland is voller en voller gegroeid met mensen. Dus is het nu geen geaccepteerd fenomeen meer. Dit gaat ook met katten gebeuren want er zijn echt heel veel mensen die er ongevraagd mee te maken krijgen. Het kan eigenlijk niet meer, katten in de bebouwde kom los rond laten lopen. Je kunt het feitelijk niet maken. Hier zullen dus ook ooit regels voor volgen.

Je zegt dat `het ontslaat een eigenaar van een aangelijnde hond niet dat de hond een kat dood bijt.
Je hebt het wederom niet over de verantwoording van de katteneigenaar. Katteneigenaren gaan altijd vrijuit. Maar daar ga ik dus echt niet in mee.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Alsof je weet van wie die loslopende kat is die je hond aanvalt.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
iones
Zeer actief

gonnie schreef:Alsof je weet van wie die loslopende kat is die je hond aanvalt.
Dat is in deze discussie net zo relevant als dat je niet weet van wie de loslopende kat is die jouw vogels in jouw tuin gedood heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”