Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Creatieve denkers voor hulpmiddelen bij het uitlaten
Moderator: moderatorteam
-
chaos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
- Aantal honden: 3
Re: Creatieve denkers voor hulpmiddelen bij het uitlaten
Jachtlijn dubbele stop, flink hoog omdoen en dan kun je ze met je pink houden.
-
Kaatjeswereld
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Cleva schreef:Ja hoor, ik ga een beetje krakelingen lopen jazzballetten om mijn hond maar geen nee te hoeven verkopen.Kaatjeswereld schreef:Je kan een situatie aan zien komen of het trekgedrag onderbreken door een cirkel om je as te lopen of een paar meter terug e lopen en weer door.
Nee, jij dus niet. Maar het is wel een manier die voor sommige honden werkt. Maar er is maar één manier begrijp ik? Wist ik niet, sorry.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Be kind, Be loved, Be a doglover!
-
Lemuria
Ik heb met Izzy in den beginne ook getracht het vriendelijk aan te leren. En dan werkte het een paar weken waarop ze vervolgens weer besloot dat ze snellersnellersneller wou. Niet dat ze kokhalzend gorgelend in de riem hing, maar d'r was toch altijd een constante druk op de lijn. Bloedje irritant.
Zo'n hollewipper herinnert haar er dan weer aan hoe we het willen
Had er alleen de laatste tijd wat moeite mee omdat er 2 kleine ratten achter haar kont liepen
Zo'n hollewipper herinnert haar er dan weer aan hoe we het willen
Had er alleen de laatste tijd wat moeite mee omdat er 2 kleine ratten achter haar kont liepen
-
*Wolf*
- Zeer actief
Maar jij had je hond eerst geleerd dat ze niet moest trekken. Had je dat niet gedaan, hoe had ze dan de link met een hollewipper kunnen leggen?Lemuria schreef:Ik heb met Izzy in den beginne ook getracht het vriendelijk aan te leren. En dan werkte het een paar weken waarop ze vervolgens weer besloot dat ze snellersnellersneller wou. Niet dat ze kokhalzend gorgelend in de riem hing, maar d'r was toch altijd een constante druk op de lijn. Bloedje irritant.
Zo'n hollewipper herinnert haar er dan weer aan hoe we het willen![]()
En inderdaad zijn er meerdere methoden, dat is alleen maar goed want je moet doen waar je je prettig bij voelt. Hier is het trekken overigens vanzelf uitgedoofd, toen de wereld 'gewoner' (minder spannend) werd voor onze ex-asielhonden.
- dagmar88
- Zeer actief
Lemuria schreef:Ik heb met Izzy in den beginne ook getracht het vriendelijk aan te leren. En dan werkte het een paar weken waarop ze vervolgens weer besloot dat ze snellersnellersneller wou. Niet dat ze kokhalzend gorgelend in de riem hing, maar d'r was toch altijd een constante druk op de lijn. Bloedje irritant.
Zo'n hollewipper herinnert haar er dan weer aan hoe we het willen![]()
Had niko ook. Hij moest daarom achter de ballenwerper lopen.
Die zwaaide met regelmaat naar boven en beneden, hij mocht zelf kiezen of hij daar z'n neus tussen wilde stoppen.
Gelukkig is ie ouder en wijzer
Heeft hij weer zo'n periode, dan gaat er een jachtlijntje hoog in zijn nek.
Heel rustig m'n arm naar achteren bewegen en hij stapt direct mee.
-
boemel
- Vaste gebruiker
hahaha!
Wat een achterlijke en voorbarige conclusies weer van een aantal theemutsen die blijkbaar niets anders te doen hebben!
Het liefst zou ik Nanna in dat geval een flinke hijs verkopen en nog een paar extra om het haar af te leren.
Zo zou ik ook het liefst iemand in een snikhete auto stoppen die hetzelfde met de hond heeft gedaan. Zie wat er gisteren weer is gebeurd.
Eigen rechter spelen mag echter niet dus zal ik me niet aan dat niveau verlagen.
Op het moment dat ze haar hond zou schoppen kan ik haar echter wel op de foto nemen en haar staande houden ivm. dierenmishandeling.
Dat recht en die plicht heb je. Wie zo laf is om dieren te mishandelen moet dan maar worden heropgevoed met fikse boetes.
Ik hoop dat ts een diervriendelijker methode gaat gebruiken zoals hier zijn aangegeven.
gegroet weer, zielige theemutsen.
Wat een achterlijke en voorbarige conclusies weer van een aantal theemutsen die blijkbaar niets anders te doen hebben!
Het liefst zou ik Nanna in dat geval een flinke hijs verkopen en nog een paar extra om het haar af te leren.
Zo zou ik ook het liefst iemand in een snikhete auto stoppen die hetzelfde met de hond heeft gedaan. Zie wat er gisteren weer is gebeurd.
Eigen rechter spelen mag echter niet dus zal ik me niet aan dat niveau verlagen.
Op het moment dat ze haar hond zou schoppen kan ik haar echter wel op de foto nemen en haar staande houden ivm. dierenmishandeling.
Dat recht en die plicht heb je. Wie zo laf is om dieren te mishandelen moet dan maar worden heropgevoed met fikse boetes.
Ik hoop dat ts een diervriendelijker methode gaat gebruiken zoals hier zijn aangegeven.
- kipo
- Zeer actief
Effe quoten, maar voor de rest gaat het wel met je?boemel schreef:hahaha!![]()
Op het moment dat ze haar hond zou schoppen kan ik haar echter wel op de foto nemen en haar staande houden ivm. dierenmishandeling.![]()
Dat recht en die plicht heb je. Wie zo laf is om dieren te mishandelen moet dan maar worden heropgevoed met fikse boetes.![]()
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
- Aantal honden: 1
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
er is een versje wat ik veel al toepas bij trekkende en van links naar rechts lopende honden.
"wie er voor mijn voeten loopt krijgt een schop en een klap voor zijn kop
en dan ben ik nog niet klaar want dan trek ik aan je haar"
dat haren trekken en klap geven doe ik dan maar niet, maar een holpunter kunnen ze wel krijgen als ze voor mijn voeten lopen. er lopen 4 honden links en 2 honden rechts en alles loopt of naast mij of iets achter mij. ik hou niet van trekkende honden, daar verpest je mij dag mee.
ellen
"wie er voor mijn voeten loopt krijgt een schop en een klap voor zijn kop
en dan ben ik nog niet klaar want dan trek ik aan je haar"
dat haren trekken en klap geven doe ik dan maar niet, maar een holpunter kunnen ze wel krijgen als ze voor mijn voeten lopen. er lopen 4 honden links en 2 honden rechts en alles loopt of naast mij of iets achter mij. ik hou niet van trekkende honden, daar verpest je mij dag mee.
ellen
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Ik vind mijzelf een prima opvoeder want al mijn tweedehands (wannabee) klapkaakjes met verleden heb ik binnen no time op de rit. Luisteren ze relatief goed, lopen veel los en veroorzaken geen problemen. Dat trekken is een hardnekkig iets en bij Arie is het ons niet gelukt. Had ik er mijn levensdoel van gemaakt dan was het vast beter gegaan maar dat heb ik niet gedaan en nu heb ik er zelf last van
Ik ga niet iets wat met zachte en maar ook hardere hand in opvoeding niet gelukt en nu al 8 jaar een feit is niet oplossen in korte termijn en zeker niet met dat gehandicapte polsengedoe waar ik nu last van heb. Sommige jachthonden leer je het jagen niet af, sommige keffers het blaffen niet en Arie is een trekpaard. Gelukkig is hij verder wel lief
Ik ga niet iets wat met zachte en maar ook hardere hand in opvoeding niet gelukt en nu al 8 jaar een feit is niet oplossen in korte termijn en zeker niet met dat gehandicapte polsengedoe waar ik nu last van heb. Sommige jachthonden leer je het jagen niet af, sommige keffers het blaffen niet en Arie is een trekpaard. Gelukkig is hij verder wel lief
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Moet je wel rap een foto kunnen maken, Nanna is sneller dan het licht. En aangezien ze niet mishandeld maar een hollewipper geeft op het juiste moment en daarna dus niet meer ben je sowieso te laat met je phoon. ....boemel schreef:hahaha!![]()
Op het moment dat ze haar hond zou schoppen kan ik haar echter wel op de foto nemen en haar staande houden ivm. dierenmishandeling.![]()
Dat recht en die plicht heb je. Wie zo laf is om dieren te mishandelen moet dan maar worden heropgevoed met fikse boetes.![]()
Gr. Aniek

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Dat heb ik met Oor ook, ik heb 1001 methodes geprobeerd, zowel de circuskunstachtjes als de schop onder hol methodes en hoewel het echt wel 90% verbeterd is, is het nog steeds niet perfect en vindt ze het toch wel prettig als ze altijd voorop loopt met een lichte spanning op de lijn. Natuurlijk heb ik wel vaker periodes gehad dat ik er echt geen heil meer in zag het nog te corrigeren en leek dat verder geen hol uit te maken, maar sinds een maand 2, 3 heb ik het officieel opgegeven en een anti-trektuig gekocht. Ik zeg je, het is de hemel op aarde. Natuurlijk moet je er geen wonderen van verwachten maar de combinatie met het feit dat ik het nu echt serieus opgegeven heb zorgt er blijkbaar voor dat Oor nog nooit zo netjes naast me gelopen heeft.Carmen schreef:Ik vind mijzelf een prima opvoeder want al mijn tweedehands (wannabee) klapkaakjes met verleden heb ik binnen no time op de rit. Luisteren ze relatief goed, lopen veel los en veroorzaken geen problemen. Dat trekken is een hardnekkig iets en bij Arie is het ons niet gelukt. Had ik er mijn levensdoel van gemaakt dan was het vast beter gegaan maar dat heb ik niet gedaan en nu heb ik er zelf last van![]()
- Thomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Wat denk je, dat alle hf'ers hier even gaan uithalen zoals ze dat tegen een voetbal aan zouden doen?boemel schreef:hahaha!![]()
Dát is dierenbeul. De tikjes die ze bedoelen schaden het ego, niet het gestel.
Jij moet eens even naar een gelegenheidsroedeltje gaan kijken.
Dan is je naïeve 'Corrigeren is dierenbeul'' beperking wel genezen.
Honden zijn meesters in lichaamstaal. Een correctie wordt dus feilloos opgepakt. Denk je nou echt dat het beter is voor een hond om een half uur in de stress te zitten terwijl hij zijn strot kapot trekt, in tegenstelling tot een goed getimed tapje op zijn billen wat hem hoogstens een deuk in zijn ego oplevert?
'Ja dierenarts, z'n strot is kapot. Maaaar hij is nooit van me geschrokken.
Het enige wat je hiermee hebt bereikt is dat je je eigen ego hebt gestreeld, terwijl de hond er de dupe van is.. Wie is er dan een dierenbeul?
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

-
*Wolf*
- Zeer actief
Da's natuurlijk ook weer niet waar. Om door te kunnen dringen tot een hond die zijn focus op iets ongewenst heeft zal je toch echt een wat steviger te werk moeten gaan. Dus ja, pijn zal het best doen, anders bereik je je hond echt niet. Of dit gewenst of ongewenst is, daar doe ik geen uitspraken over. Dat is ieder voor zich om dat te beoordelen met zijn eigen hond onder specifieke omstandigheden. Zelf geef ik de voorkeur aan de zachte methode, samenwerken met de hond, maar ben wel zo realistisch om te beseffen dat dat niet altijd binnen handbereik ligt.Thomas schreef: de tikjes die ze bedoelen
een goed getimed tapje op zijn billen
- Thomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Je hebt gelijk, het zal bij de een best wat duidelijker moeten zijn dan bij de ander. Dat ligt er maar net aan hoe ver de hond in z'n drive is. Zelf gebruik ik het ook amper hoor, trouwens.

- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ach, dat eeuwige koetsikoetsie versus knetterhard.
Mijn heel zachte hondje, dat prima te trainen is op beloningen en ontdaan is als ik boos ben, heeft echt ook wel eens een harde lel gehad.
Een zo'n moment was toen ik haar op heterdaad met haar harses in de kattenbak betrapte.
Dat was op dat moment een fikse lel, die ze best begrepen heeft.
Stap twee is dan ook dat ik de kattenbak zo neerzet (met karton zelf gefabriceerd) dat katlief er wèl inkan, en hondlief níét.
Die ene keer dat ik haar zag verstrakken, pupillen groot en focuste op een kuit van iemand die voorbij liep leverde een fikse riemcorrectie op.
Als iemand me daarom een dierenbeul wil noemen prima.
Normaliter ben ik van de lieve aanpak, en soms pak ik even stevig echt door.
Ik geloof vast dat mijn hond het heel aardig heeft.
In topic,
Ik heb zelf nooit echt met een notoire trekker temaken gehad.
Wel met trekkende honden, maar dat was met een comvi van belonen bij goed, en doorpakken bij fout vlot over.
Dus zo'n blijvend trekkende hond ken ik niet echt.
Ben in principe niet echt fan van antitrektuigen of halti's, maar wellicht is dat hier (mede vanwege hond die het niet wil snappen en medische redenen eigenaar) wel het proberen waard.
Mijn heel zachte hondje, dat prima te trainen is op beloningen en ontdaan is als ik boos ben, heeft echt ook wel eens een harde lel gehad.
Een zo'n moment was toen ik haar op heterdaad met haar harses in de kattenbak betrapte.
Dat was op dat moment een fikse lel, die ze best begrepen heeft.
Stap twee is dan ook dat ik de kattenbak zo neerzet (met karton zelf gefabriceerd) dat katlief er wèl inkan, en hondlief níét.
Die ene keer dat ik haar zag verstrakken, pupillen groot en focuste op een kuit van iemand die voorbij liep leverde een fikse riemcorrectie op.
Als iemand me daarom een dierenbeul wil noemen prima.
Normaliter ben ik van de lieve aanpak, en soms pak ik even stevig echt door.
Ik geloof vast dat mijn hond het heel aardig heeft.
In topic,
Ik heb zelf nooit echt met een notoire trekker temaken gehad.
Wel met trekkende honden, maar dat was met een comvi van belonen bij goed, en doorpakken bij fout vlot over.
Dus zo'n blijvend trekkende hond ken ik niet echt.
Ben in principe niet echt fan van antitrektuigen of halti's, maar wellicht is dat hier (mede vanwege hond die het niet wil snappen en medische redenen eigenaar) wel het proberen waard.

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Ik denk dat het icm met andere maatregelen wel zou kunnen werken. Niet per se omdat ie van zo'n tuigje hwt trekken af zal leren (want dat zal wel niet), maar vooral omdat je dan veel minder kracht nodig hebt om je hond te houden. Wat voor mij the main reason is voor zo'n ruigje. Bij een gewoon tuig wordt ze gewoon te sterk.
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
In basis ben ik het helemaal met je eens maar een hond verschilt in gevoeligheid enorm en een bulldog heeft een hoge pijngrens. Voorbeeld is dat Arie aan het prikkeldraad heeft gehangen en zijn mannelijkheid er bijna af lag, een slagadertje was geraakt en hij komt nog net zo vrolijk aan lopen en springt blij op een balCleva schreef:Je hebt ongetwijfeld weleens eens schokje van je autodeur gekregen. De tweede keer leg je al een verband. Als het altijd gebeurt ga je zeer waarschijnlijk een oplossing bedenken. Dan ga je naar de apotheek om rubber handschoenen te kopen. Je gedrag is veranderd.*Wolf* schreef:Da's natuurlijk ook weer niet waar. Om door te kunnen dringen tot een hond die zijn focus op iets ongewenst heeft zal je toch echt een wat steviger te werk moeten gaan.Thomas schreef: de tikjes die ze bedoelen
een goed getimed tapje op zijn billen
Betekent dat dat het schokje je pijn heeft gedaan? Bang heeft gemaakt? Natuurlijk niet.
Correcties kunnen wel degelijk heel erg klein en toch effectief zijn.
Op zich ben ik ook niet tegen grote correcties die in een keer een eind aan een ongewenst gedrag maken, hoor, maar je stelling dat je hard moet corrigeren omdat het anders niet helpt klopt niet.
Correctie zie ik als spiegelbeeld van beloning. Net zoals hele kleine beloningen zoals "braaf" zeggen of even je hand over de flank van je hond halen werken om gewenst gedrag te bevestigen werken kleine correcties ook.
Als Hein voor de derde keer in vijf minuten op schoot wil om er vervolgens weer af te springen en ik mijn krant even extra flink op sla en mijn knieën weg draai is dat in feite al een correctie. Hij verandert zijn gedrag en ervaart een afwijzinkje in dat moment. Hij weet dat hij dan naast me mag gaan liggen of iets voor zichzelf kan gaan doen maar op schoot springen zal tot nog meer ongewenste reactie leiden. Dat weet hij want hij kent me en ik ken hem dus ik weet dat hij het weet.
Op dezelfde manier kan het doodsimpele aanraken met je voet genoeg correctie zijn om trekken te laten stoppen. Het leert niet meteen iets af, het is een signaal. Omdat je hond weet dat je meent wat je doet. Hij kan wel doorgaan maar dan volgt er consequent nog meer negatieve reactie en uiteindelijk win ik toch altijd. Uiteindelijk gaat de hond ook het signaal van kontschopje vermijden omdat hij weet dat dat komt en dat er met die strategie domweg niets te halen valt.
Het is een fabeltje dat je hard moet corrigeren om je punt te maken. Dat is pas zo als een hond te lang niet begeleid is en volledig de weg kwijt geraakt is.
In dat geval is het noodzakelijk en ook eerlijk om een breuk tussen het nu en de toekomst te maken. Maar in de normale situatie van een huishond met een bekende baas is dat eigenlijk nooit nodig.
Ik vind het prima dat je je stof niet begrijpt maar daarom mishandel ik mijn honden nog niet.
Arie is niet gesocialiseerd vroeger en buiten lopen is nog steeds spannend dus dan is zijn adrenalinelevel ook nog eens hoger en daar wordt hij niet beter bereikbaar van. Dus daar zit de gemakkelijke oplossing niet, die zit in het langdurig intrainen.
En het topic loopt langzaam over naar uitvallende, kokkende, gorgelende honden die in de lijn hangen, daar heb ik dus niet over. Ik heb enkel een hond die het buiten spannend vindt en waarbij de riem dus onder spanning staat. Dat is wat minder sensationeel maar om even bij mijn vraag terug te komen
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Zou zoiets een optie zijn misschien?
http://www.theperfectleash.nl/Assortiment/heeler.html
http://www.theperfectleash.nl/Assortiment/heeler.html