Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenbelasting

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lemuria

Re: Hondenbelasting

Ongelezen bericht door Lemuria »

Wat een bedragen Shiloh :80: Hier betaal ik voor 1 hond €72,-, de 2e zou €145,- kosten. Waarom de 2e 2x zo duur is ontgaat me, maar het is zo.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lemuria schreef:Wat een bedragen Shiloh :80: Hier betaal ik voor 1 hond €72,-, de 2e zou €145,- kosten. Waarom de 2e 2x zo duur is ontgaat me, maar het is zo.
Om het te ontmoedigen.
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door welshwitch »

Wij betalen 54 euro voor een jaar meen ik (weet niet exact want vriend betaald), maar er zijn genoeg losloopgebieden waar je geen opruim plicht hebt. Er komen ook steeds meer speelplaatsen voor honden bij.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Tara schreef:
Johnny Jones schreef:Wij betalen een fiks bedrag aan hondenbelasting in onze gemeente, per jaar ongeveer 800 euro. Er wordt vaak gecontroleerd, dus je komt er ook niet onderuit.
Echter, onze honden komen eigenlijk nooit op gemeentegrond. Als we weg gaan, gaan we de gemeente uit. Verder lopen ze op ons eigen terrein, wat in het bos van Staatsbosbeheer ligt. Ze worden dus altijd in dat bos uitgelaten en komen echt nooit op gemeentegrond. Dus waar betalen we in hemelsnaam die 800 euro per jaar voor.
Iemand enig idee of het in onze situatie nut heeft om bezwaar te maken?
Op basis van die 800 euro en de vier honden die ik hier elders voorbij zie komen constateer ik dat jij in dezelfde gemeente woont als ik. Hier betaal je inderdaad de hoofdprijs aan hondenbelasting en van mij mocht het echt afgeschaft worden. Overigens wordt hier wel gecontroleerd, maar niet opvallend veel.
veertje schreef:€800,- is wel idioot veel :80: Voor 4 honden?
Yup. Maar het klopt wel. :ugh:
Waar baseren ze zoiets op vraag ik me dan af? Gewoon een uit de lucht gegrepen bedrag van een hondenhatend kattenmens bij de gemeente?

Hier betaal je dus niks, maar het zou ook wat vreemd zijn dat je voor enkele honden je scheel betaald terwijl we in het gebied zitten met de meeste koeien/kippen/varkens per persoon.
NadiaBabs
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Babs!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door NadiaBabs »

Ik betaal hier best veel, ik geloof ongeveer 105 euro.
Op zich vind ik het helemaal niet zo erg, er is bij mij in de buurt superveel plek waar ze los mogen lopen en ie hoeft bijna nergens poep te ruimen dus ik krijg er hier wel veel voor terug. :D
Overigens hebben ze bij mij nog nooit gecontroleerd van de hondenbelasting.
Afbeelding
Rust zacht Hannus. Voor altijd in mijn hart 19-7-2007 - 2-2-2016
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Manuma schreef:Hier slaat geen enkele hond aan :mrgreen: Alleen Uma geeft soms een diepe grom en heel af en toe komt er een wroefje uit. Handig.

Ik weet eigenlijk niet eens hoe dat zit. Als Cody van de stichting is of ik dan alsnog belasting voor hem zou moeten betalen.
Daar gaan ze volgens mij per gemeente anders mee om. Ik heb het wel eens nagevraagd voor een opvanggezin in het zuiden van het land, en daar hoefde ze geen hondenbelasting te betalen voor een opvanghond zolang ze kond bewijzen dat de hond niet van haar was, maar van de stichting (door middel van een opvangcontract o.i.d.) en ik dacht voor een periode van maximaal een halfjaar.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

DeDiana schreef:
Manuma schreef:Hier slaat geen enkele hond aan :mrgreen: Alleen Uma geeft soms een diepe grom en heel af en toe komt er een wroefje uit. Handig.

Ik weet eigenlijk niet eens hoe dat zit. Als Cody van de stichting is of ik dan alsnog belasting voor hem zou moeten betalen.
Daar gaan ze volgens mij per gemeente anders mee om. Ik heb het wel eens nagevraagd voor een opvanggezin in het zuiden van het land, en daar hoefde ze geen hondenbelasting te betalen voor een opvanghond zolang ze kond bewijzen dat de hond niet van haar was, maar van de stichting (door middel van een opvangcontract o.i.d.) en ik dacht voor een periode van maximaal een halfjaar.
Hm, dat is wel wat om uit te zoeken dan. Alleen zit Cody hier inmiddels al wel een half jaar.
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Shiloh86 schreef:
dre schreef:
Shiloh86 schreef:Nijmegen schijnt de duurste te zijn. Voor de tweede hond betaal je volgens mij bijna twee keer zoveel als voor 1 en 1 is al ruim 100 euro. Ik houd het dus maar bij 1.
Nouwwww Rotterdam staat al jaren bovenaan wat dat betreft, vermoed dat dat niet ineens is verandert :mrgreen:
Ah, ik las in december iets over dat rotterdam de tarieven zou verlagen oid en dat daarmee nijmegen een van de duurste zou worden, maar blijkbaar is Nijmegen nog steeds wat lager. Zie nu na een google rondje dat ik het inderdaad verkeerd begrepen heb... maar nog steeds onder de duurste... blurgh, vind het onzin...

Rotterdam is overigens wel gezakt naar de (voorlopig) 6de plaats ;)
http://www.cijfernieuws.nl/nieuws/hoogs ... ting-2016/

Het enige wat je ervan terug ziet hier zijn van die super nutteloze losloop postzegels, die vooral gebruikt worden door mensen die niet willen uitlaten en er lekker op een bankje bij gaan zitten..
ahhhh ja, we waren wel iets gezakt in prijs inderdaad, maar dus ook gelijk op de ranglijst gedaald (he wat naar :mrgreen: ).
In mijn regio van Rotterdam zit ik echt wel aardig eigenlijk, aantal postzegelstukken waar ze (legaal) mogen poepen, veel prullenbakken en in mijn omgeving ook aardig wat grotere parken waar ze los mogen lopen.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Je maakt geen schijn van kans bij de belasting. Dan zouden ze je moeten gaan controleren of je honden echt t straatverbod naleven :80: Nee, gaan ze niet doen.
Jammer maar t hoort er in jou gemeente gewoon bij.
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Het gaat om de gemeente Zeist. Dit zijn de tarieven https://www.bghu.nl/kennisbank/index.ph ... &loc=zeist, met vier honden zit ik net onder de 800 euro. Daarnaast heb ik ook geregeld opvangertjes, maar daar ga ik niet voor betalen.

En ja, ze komen controleren. Een paar jaar terug stonden ze aan het hek terwijl alle honden buiten liepen. En wilden ze eigenlijk ook nog binnen komen kijken. Twee maanden geleden heeft een dorpsgenoot Goof geadopteerd en zij had binnen een paar weken een brief van de hondenbelasting, door het raam hadden ze gezien dat ze twee honden had, en ze betaalde maar voor één. Volgens mij zijn het gepensioneerden die ze hiervoor op pad sturen.

Het zou voor ons inderdaad voordeliger zijn om een kennel te zijn, maar ik dacht dat je daarvoor moest fokken?

We hebben een rechtsbijstandverzekering, maar ik denk niet dat zij zich hiervoor lenen. De tip om gemeentelijke politieke partijen te benaderen vind ik wel een goede. Zelf ben ik lid van de partij vd dieren, maar eerlijk gezegd wee ik niet of ze over dit onderwerp een standpunt hebben.

Ik betaal overigens al jaren hoor, ik weet dat het erbij hoort. Maar ik vind het wel belachelijk om te betalen voor iets waar je helemaal niets voor terugkrijgt. Een auto waarmee je de openbare weg niet opgaat, kan je schorsen zodat je geen wegenbelasting hoeft te betalen.

Ik ga toch eens over bezwaar nadenken, ook al haalt het niks uit. In ieder geval om een signaal af te geven dat ik het belachelijk vind.
Lemuria

Nou, vraag gewoon een kennelnaam aan. En als ze vragen waar de pups blijven, zeg je gewoon dat je enige goeie fokteef onvruchtbaar blijkt te zijn :mrgreen:
Johnny Jones
Zeer actief

Haha, Digger (gecastreerd en stamboekloos) staat regelmatig tegen gecastreerde papierloze Noa aan te rijen. Misschien komen daar ooit puppy's uit!
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

In Nissewaard is het op het moment 81.54€ voor de eerste hond en 177.87€ voor de tweede en volgende hond. Dat vind ik al achterlijk veel.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Lemuria schreef:Wat een bedragen Shiloh :80: Hier betaal ik voor 1 hond €72,-, de 2e zou €145,- kosten. Waarom de 2e 2x zo duur is ontgaat me, maar het is zo.
Dat is overal zo (waar ze nog hondenbelasting heffen). Miep werd ineens heel veel goedkoper toen Saar dood was :ugh:
teckeltoos
Zeer actief

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Mij is ooit verteld dat ondenbelasting niets te maken heeft met waar ze poepen of pissen.
Het is een belasting op het hebben van honden.
Het is een overblijfsel van de tijd dat honden karren trokken.
Als alternatief voor de belasting op brandstof hondenbelasting geheven.
Voor het gemak heeft men dat zo maar gelaten

Daarom wordt er geen kattenbelasting geheven terwijl kattenuitwerpselen ronduit gevaarlijk (toxoplasmose) kunnen zijn.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

teckeltoos schreef:Mij is ooit verteld dat ondenbelasting niets te maken heeft met waar ze poepen of pissen.
Het is een belasting op het hebben van honden.
Het is een overblijfsel van de tijd dat honden karren trokken.
Als alternatief voor de belasting op brandstof hondenbelasting geheven.
Voor het gemak heeft men dat zo maar gelaten

Daarom wordt er geen kattenbelasting geheven terwijl kattenuitwerpselen ronduit gevaarlijk (toxoplasmose) kunnen zijn.
Hondenbelasting is een belasting die een gemeente "mag" heffen. Inderdaad uit vroeger jaren. Maar het is wel een fijn potje voor de gemeente. Voor de algemene voorzieningen.

Over 50 jaar zal het wel overal afgeschaft zijn, tot die tijd zul je moeten betalen.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Kan je het kenneltarief ook aanvragen als je geen kennelnaam kan aanvragen i.v.m. aanwezige rasloze honden? Want dat is bij ons wel een probleem.
Johnny Jones
Zeer actief

Hier staat niks over rashonden of fokken https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... ennelnaam/
Je krijgt wel controle op de verblijven van de honden. Zou je woonkamer, bed etc volstaan?
Lemuria

Johnny Jones schreef:Hier staat niks over rashonden of fokken https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... ennelnaam/
Je krijgt wel controle op de verblijven van de honden. Zou je woonkamer, bed etc volstaan?
Het is ook niet verplicht om je honden in een kennel te houden als je fokt ;) Bij Tara liggen ze ook wijd en zijd verspreid in de huiskamer :mrgreen:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Tara schreef:
Domor schreef:Kan je het kenneltarief ook aanvragen als je geen kennelnaam kan aanvragen i.v.m. aanwezige rasloze honden? Want dat is bij ons wel een probleem.
Volgens mij kan dat.
Definieer kennel: het bouwwerk kennel, of het onderkomen van honden bij een fokker.
Je bent natuurlijk nergens verplicht om rashonden te fokken hè? :wink: Volgens mij zou je echt gewoon kenneltarief moeten kunnen aanvragen. :U:
Veel gemeentes vragen wel een kennel registratie zoals bv vd RvB. En de RvB schijnt inmiddels wel kritischer te zijn met verstekken van kennelnamen. Je moet nu een stamboom hond op naam hebben.
Nobbygaard
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russels

Ongelezen bericht door Nobbygaard »

Een vriendin van mij heeft ooit eens bezwaar ingediend omdat haar 2 honden alleen op hun boerderijerf rondlopen maar daar had de gemeente niets mee te maken. Een hond in bezit is de criteria hier om je te laten betalen
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

crutz schreef:
Tara schreef:
Domor schreef:Kan je het kenneltarief ook aanvragen als je geen kennelnaam kan aanvragen i.v.m. aanwezige rasloze honden? Want dat is bij ons wel een probleem.
Volgens mij kan dat.
Definieer kennel: het bouwwerk kennel, of het onderkomen van honden bij een fokker.
Je bent natuurlijk nergens verplicht om rashonden te fokken hè? :wink: Volgens mij zou je echt gewoon kenneltarief moeten kunnen aanvragen. :U:
Veel gemeentes vragen wel een kennel registratie zoals bv vd RvB. En de RvB schijnt inmiddels wel kritischer te zijn met verstekken van kennelnamen. Je moet nu een stamboom hond op naam hebben.
Precies. Vroeger kon je ook zonder honden een kennelnaam aanvragen, en ook als je stamboomloze honden had die moesten dan wel gecastreerd zijn. Meer ik las dat je tegenwoordig een hond met stamboom moet hebben.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Marion. schreef:
Dat is overal zo (waar ze nog hondenbelasting heffen). Miep werd ineens heel veel goedkoper toen Saar dood was :ugh:
Niet overal. Toen ik nog bij mijn ouders woonde was het 45 per hond. Heb Benno en Jip toen daar geregistreerd gelaten toen ik Naar Den Haag verhuisde want die idiote bedragen daar konden we als studenten wel beter gebruiken.

Waar we nu wonen betalen we geen hondenbelasting. Compenseert weer een beetje de hoge ozb.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Zinloze actie.
Want wie zegt dat de gemeente iets terug doet voor hondenbelasting?
Wie zegt dat de gemeente de ontlasting opruimt, prullenbakken neerzet voor zakjes of hondenuitlaatterreinen openstelt? Veel gemeentes doen er helemaal niets voor en de hondenbelasting is gewoon een ordinaire onrechtvaardige melkkoe.
En waarom zou jij dan niet hondenbelasting hoeven te betalen en een ander wel, alleen omdat jouw honden niet van het erf af komen en andermans honden wel.

En naast melkkoe, is hondenbelasting gewoon ontmoedigingsbeleid. Ze willen het liefst zo min mogelijk honden binnen de gemeente.

De wet faalt gewoon, want de wet bepaalt dat je op honden belasting mag heffen omdat honden vroeger niet alleen als gezelschapsdier gebruikt maar als werkhond.
was dit met katten ook zo geweest, dan had men op katten ook belasting geheven.

Soms vindt men mazen binnen de wet die gunstig uitpakken. Maar hier is een maas door de wet zelf uitgevonden om geld te kunnen genereren.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Johnny Jones
Zeer actief

Mijn honden komen wel van het erf hoor iones, maar dan op gebied van Staatsbosbeheer. Ik zou dat bedrag liever aan Staatsbosbeheer betalen!
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Citaat. De wet faalt gewoon, want de wet bepaalt dat je op honden belasting mag heffen omdat honden vroeger niet alleen als gezelschapsdier gebruikt maar als werkhond.

Eenieder die nu met een werkhond werkt om hiermede een inkomen te verwerven kan alle kosten van deze hond van de brutowinst aftrekken. Aankoop hond, voer, DA kosten, speelgoed, mandjes, cursussen en natuurlijk ook de hondenbelasting. Dit geldt ook wanneer de hond met pensioen gaat tot aan zijn dood aan toe.

In het verleden was dit ook van toepassing op waakhonden die een bedrijfsterrein van de eigenaar bewaakte. Ik weet niet of dat nu nog zo is.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Voor een aantal mensen valt de hb te omzeilen.
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/belast ... ast__.html

Hier is het 4 jaar geleden afgeschaft en het verlies aan inkomsten is er niet doordat de ozb verhoogd is voor alle bewoners.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Wolfsblut schreef:Citaat. De wet faalt gewoon, want de wet bepaalt dat je op honden belasting mag heffen omdat honden vroeger niet alleen als gezelschapsdier gebruikt maar als werkhond.

Eenieder die nu met een werkhond werkt om hiermede een inkomen te verwerven kan alle kosten van deze hond van de brutowinst aftrekken. Aankoop hond, voer, DA kosten, speelgoed, mandjes, cursussen en natuurlijk ook de hondenbelasting. Dit geldt ook wanneer de hond met pensioen gaat tot aan zijn dood aan toe.

In het verleden was dit ook van toepassing op waakhonden die een bedrijfsterrein van de eigenaar bewaakte. Ik weet niet of dat nu nog zo is.
Nee is niet meer. Nadat m'n vriend dat jaren voor elkaar kreeg in z'n boekhouding lukt dat sinds 2014 niet meer volgens z'n boekhouder.
Nu hier geen probleem want ze staan voor mij op de kennel en dat is ook zakelijk ;) maar was hij alleen gebleven waren ze niet meer aftrekbaar geweest mbt kosten.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

marian* schreef:Voor een aantal mensen valt de hb te omzeilen.
http://www.telegraaf.nl/dft/geld/belast ... ast__.html

Hier is het 4 jaar geleden afgeschaft en het verlies aan inkomsten is er niet doordat de ozb verhoogd is voor alle bewoners.
Terecht. Zo zijn de kosten niet alleen eerlijk verdeeld maar ook meer uitsmeerd zodat ze per woning lager uitvallen ipv een kleine groep een grote som geld op te laten hoesten.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Wat een absurd bedrag! Heb zelf jaren in Zeist gewoont, maar ben nog nooit gecontroleerd. Heb zelf 1 hond aangemeld, dat vond ik al mooi zat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”