En de meeste honden worden al met 7 weken geselecteerd en dat is niet met behulp van voedsel.Lunatic schreef:Ik vind het een raar (onzin) stukje!
"De meeste hulphonden missen dit gen, dat is makkelijk want dan zijn ze met voer goed trainbaar"
Uh laat ik nou weten dat hulp en geleidenhonden worden afgekeurd voor werk als ze opzoek gaan naar vreten en dit niet af te leren is. Plus dat de meeste labjes goed trainbaar zijn met voer.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Labradors dik door defect gen
Moderator: moderatorteam
-
jome
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Re: Labradors dik door defect gen
- Miepmiept
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Nou haha dan hebben Beagles inderdaad ook wel een gen defect, wel meer. Vol gevoel is ze ook onbekend.
Mijn Beagle is slank, maar ik ben er echt streng op. En of hij nu 12 kilo of 19 kilo weegt, de honger blijft toch wel.
Mijn Beagle is slank, maar ik ben er echt streng op. En of hij nu 12 kilo of 19 kilo weegt, de honger blijft toch wel.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ook dat iddjome schreef:En de meeste honden worden al met 7 weken geselecteerd en dat is niet met behulp van voedsel.Lunatic schreef:Ik vind het een raar (onzin) stukje!
"De meeste hulphonden missen dit gen, dat is makkelijk want dan zijn ze met voer goed trainbaar"
Uh laat ik nou weten dat hulp en geleidenhonden worden afgekeurd voor werk als ze opzoek gaan naar vreten en dit niet af te leren is. Plus dat de meeste labjes goed trainbaar zijn met voer.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
jome
- Zeer actief
Hier lopen twee beagles die kan je rollen, zo ontzettend sneuMiepmiept schreef:Nou haha dan hebben Beagles inderdaad ook wel een gen defect, wel meer. Vol gevoel is ze ook onbekend.
- dagmar88
- Zeer actief
Lunatic schreef:Ook dat iddjome schreef:En de meeste honden worden al met 7 weken geselecteerd en dat is niet met behulp van voedsel.Lunatic schreef:Ik vind het een raar (onzin) stukje!
Het is toch gewoon selectie? Honden uit lijnen die vaak onbeheersbaar vreten/daardoor minder goed hun taak kunnen uitoefenen zet je niet meer in.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik ken toevallig een hulphond die bij een gezin terecht is gekomen waar de blinde persoon zich liever zonder hond red dan met. Dus de hond is een huishond met dipoma's geworden, en is inmiddels ook te rollen.jome schreef:Hulphonden krijgen afgemeten voeding, dat zou een verklaring kunnen zijn, de hulphonden in opleiding iig.wolvster schreef:'Labradors vaak te dik door defect gen' http://nu.nl/wetenschap/4256527/labrado ... gen--.html
(Ik krijg via de telefoon het artikel niet gekopieerd)
Dus daarom die aanleg om dik te worden.
Toch maar bij een beperkt aantal (23%) terwijl je er toch heel veel ziet.
En juist bij de hulphonden zie je minder overgewicht heb ik het idee.
In het contract stond wat de hond maximaal mocht wegen en daar teken je dan ook voor, maar blijkbaar doen ze er niets mee als t mis gaat

- Lieske_1977
- Zeer actief
Paisley schreef:Ik ken toevallig een hulphond die bij een gezin terecht is gekomen waar de blinde persoon zich liever zonder hond red dan met. Dus de hond is een huishond met dipoma's geworden, en is inmiddels ook te rollen.jome schreef:Hulphonden krijgen afgemeten voeding, dat zou een verklaring kunnen zijn, de hulphonden in opleiding iig.wolvster schreef:'Labradors vaak te dik door defect gen' http://nu.nl/wetenschap/4256527/labrado ... gen--.html
In het contract stond wat de hond maximaal mocht wegen en daar teken je dan ook voor, maar blijkbaar doen ze er niets mee als t mis gaat
Ik kan me nog heel goed een documentaire van jaren geleden herinneren, waarin een oude, blinde man zijn geleidehond werd afgenomen. Verschillende keren was hij er door de instructeur op gewezen dat de hond te dik werd en dat hij hem minder tussendoortjes moest geven. De man was kennelijk niet in staat om het anders te doen en bleef de hond overvoeren met koekjes, waarop de hond weer werd meegenomen door (ik meen) het KNGF. Hartverscheurend, want die man was stapelgek op de hond.
- samantha!
- Zeer actief
- Aantal honden: 6
Mijn honden hebben dat gen duidelijk niet.
Ze houden wel van eten hoor
maar ze zijn wel verzadigbaar en ze hebben gelukkig ook geen aanleg tot zwaar worden.
Ik ben best van het verwennen, ze krijgen hier heeeeel veel toegestopt maar dat heeft dus geen gevolgen.
Ze houden wel van eten hoor
Ik ben best van het verwennen, ze krijgen hier heeeeel veel toegestopt maar dat heeft dus geen gevolgen.
-
jome
- Zeer actief
Die hond had dan ook prima naar iemand gekund die zich wel graag met hond zou willen redden.Paisley schreef:Ik ken toevallig een hulphond die bij een gezin terecht is gekomen waar de blinde persoon zich liever zonder hond red dan met. Dus de hond is een huishond met dipoma's geworden, en is inmiddels ook te rollen.jome schreef:Hulphonden krijgen afgemeten voeding, dat zou een verklaring kunnen zijn, de hulphonden in opleiding iig.wolvster schreef:'Labradors vaak te dik door defect gen' http://nu.nl/wetenschap/4256527/labrado ... gen--.html
Ik heb geen idee hoe het met de 'handhaving' van contracten gaat.
Ik ken twee gevallen waarbij het precies andersom was.
Een jonge reu die vanuit hulphond veel te weinig voeding kreeg, het pleeggezin ging de hond gelukkig bijvoeren.
En een pup die terug is gestuurd naar de fokker omdat deze niet zindelijk werd.
Pup bleek heel mager, met een bolle buik. Zoop elke bak water leeg die ze tegenkwam om de honger te stillen.
Met een week was de pup bij de fokker zindelijk.
- dagmar88
- Zeer actief
Lieske_1977 schreef: Ik kan me nog heel goed een documentaire van jaren geleden herinneren, waarin een oude, blinde man zijn geleidehond werd afgenomen. Verschillende keren was hij er door de instructeur op gewezen dat de hond te dik werd en dat hij hem minder tussendoortjes moest geven.
"Op het oog voeren meneer!"
-
blondie
- Zeer actief
dagmar88 schreef:Lieske_1977 schreef: Ik kan me nog heel goed een documentaire van jaren geleden herinneren, waarin een oude, blinde man zijn geleidehond werd afgenomen. Verschillende keren was hij er door de instructeur op gewezen dat de hond te dik werd en dat hij hem minder tussendoortjes moest geven.
"Op het oog voeren meneer!"
Op tast is ook veel te voelen
Weet niet of het alleen bij labradors is hoor. Mijn DH teefje was ook in een mum van tijd vadsig als ik niet oplette. Zal ongetwijfeld in de genen hebben gezeten, want ze was actief zat.
En Jol krijgt te veel kluifjes en is bij tijd en wijlen ook veel te dik, terwijl het voorheen echt een rank hondje was. Aki daarentegen en ook Finn destijds daar moet je juist bij uitkijken dat ze niet té slank worden.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik raakte vorige week aan de babbel met een meneer en moest direct aan dit topic denken
Mijn honden en die van mn moeder lopen los, en we komen een aangelijnde hond tegen. Ik roep terug maar mijn moeder zegt gelijk 'Laat maar, hoeft niet" en ze kende de man en zijn hond duidelijk.
En inderdaad, de man die ermee liep leek het niet vervelend te vinden om loslopende honden tegen te komen, maar doet wel zijn eigen hond ook los. Terwijl ze wat contact maken, legt de man aan mij uit dat hij zn hond altijd vast heeft omdat hij alles opvreet. Alles.
Hij is al twee keer open geweest om t oneetbare eruit te snijden
De hond was ook niet mager te noemen. Ook niet extreem dik, maar zoals we de eigenaar hoorde had hij er een dagtaak aan om te voorkomen dat die hond de hele huisraad naar binnen werkt inclusief theedoeken, sokken en playmobile poppetjes.
Die had het gendefect duidelijk wel

En inderdaad, de man die ermee liep leek het niet vervelend te vinden om loslopende honden tegen te komen, maar doet wel zijn eigen hond ook los. Terwijl ze wat contact maken, legt de man aan mij uit dat hij zn hond altijd vast heeft omdat hij alles opvreet. Alles.
Hij is al twee keer open geweest om t oneetbare eruit te snijden
De hond was ook niet mager te noemen. Ook niet extreem dik, maar zoals we de eigenaar hoorde had hij er een dagtaak aan om te voorkomen dat die hond de hele huisraad naar binnen werkt inclusief theedoeken, sokken en playmobile poppetjes.
Die had het gendefect duidelijk wel

- Miepmiept
- Zeer actief
Beagle soms ook, rauwe ui met de grond er nog aan, gewoon weg. Papier (waar een drupel saus op valt bv), verbandgaas (want ontstekingsprut is lekker). Plastic. Ik vind het al een wonder dat hij inmiddels toch al acht jaar is. Grijs is hij ook nog niet echt, ik inmiddels wel.
Kwam tijd terug een mopshond tegen, die liep alleen en ik vroeg me af hoe of wat. Maar dat dier was zo dik, dat hij al schuifelend zijn eigen rondje deed. Zo sneu.
Kwam tijd terug een mopshond tegen, die liep alleen en ik vroeg me af hoe of wat. Maar dat dier was zo dik, dat hij al schuifelend zijn eigen rondje deed. Zo sneu.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik denk dat ik voor Izzy maar een DNA testje moet gaan doen, er zit gewoon stiekem een lab in haar. Vreet als een dijker, vind tegenwoordig ook van alles op straat. Maandag moest ik even bij de DA zijn dus dacht neem Izzy mee even op de weegschaal want had haar net kort geschoren en schok van het dikke resultaat en haar ribben zijn ook niet te voelen.
Ze is sinds vorig jaar augustus dus een kilo aangekomen. van 6,2 naar 7,2 kg. Dik mormel, aan haar beweging ligt het niet en brokken krijgt ze ook afgewogen dus we zijn nu acuut begonnen met minder tussendoortjes en ook kleinere portie's wat er dus weer resulteert in meer eten op straat zoeken.
Ze is sinds vorig jaar augustus dus een kilo aangekomen. van 6,2 naar 7,2 kg. Dik mormel, aan haar beweging ligt het niet en brokken krijgt ze ook afgewogen dus we zijn nu acuut begonnen met minder tussendoortjes en ook kleinere portie's wat er dus weer resulteert in meer eten op straat zoeken.