Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is deze step geschikt om door een hond te laten trekken?

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Is deze step geschikt om door een hond te laten trekken?

Ongelezen bericht door Paisley »

Sientje schreef:Bedankt voor de tips! Zal een geschikte lijn aanschaffen. Helm heb ik nog van het skeeleren.
Ik heb mn lijn-antenne-voelspriet0dingetje zelf gemaakt en gebruik als lijn elastiek van de bouwmarkt.
Ik vind die spullen veel te duur. Als boerentrien-ons-bent-zuunig vertik ik t om €40 voor een stukkie stiek te betalen. :hmmm:

Ik heb alleen Kiwi in tuig. Mayke loopt los of aangelijnd naast. Voor ons een prima manier om Kiwi aan het werk te zetten en dat Mayke t wat rustiger aan kan doen.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

En hoe bevalt je step? Ik vond het echt in het begin best zwaar. Je gebruikt echt veel spieren die je normaal niet gebruikt.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sientje »

Hoi!

Nou, zonder hond stept dat ding al prima! Heb de spullen besteld om Amy aan te kunnen koppelen. Schrok me inderdaad kapot van de prijzen, maar een lijn kost echt geen €40,- hoor! Heb een bikeantenne en lijn in een set gekocht voor €44,-. En een simpel tuig voor €26,- (als Amy en ik de geest krijgen kan ik altijd nog een duurder tuig aanschaffen). Ook heb ik sokjes voor Amy voor op het asfalt besteld. Het is geen offroad step en ik ben van plan lekker de polder in te gaan. Harde bospaden kan ook prima, maar heb geen idee hoe ik de step mee moet nemen. Past zo'n ding eigenlijk op een fietsdrager? Je hebt een totaal ander frame namelijk.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik weet van een aantal steppers dat op sommige fietsendragers ook een step past. Een aantal 'flikkeren' het ding in de auto, op de achterbank :mrgreen:

Steppen lijkt mij ook erg leuk, alleen waar ik woon zijn maar weinig gebieden vlakbij waar je offroad kunt steppen. Het zijn of van die hobbelige wandelpaden met veel rul zand en scherpe bochten(waar je officieel ook vast niet mag steppen) of een mountainbikeroute waar steppen met mijn honden gegarandeerd voor ongelukken zal zorgen :ugh: .

Hier op asfalt steppen is geen enkel probleem, eindeloos veel prachtige fietspaden(door de duinen) en rustige polder en duinwegen. Echter als dat niet goed is voor de belasting van je hond, doe ik dat liever niet.
Sientje
Zeer actief

Nee, je moet je hond niet een tijd voluit over asfalt laten scheuren. Ik wil haar voornamelijk laten draven en die sokjes aandoen ter bescherming van haar poten.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Fijn dat de step goed bevalt.

Ik ben ook nog op zoek naar geschikte fietsendrager. Het moet er in ieder geval eentje zijn waar het frame wordt vastgehouden en niet de trapper. Dingen zijn alleen zo prijzig. Heb de mazzel dat ik vanuit huis zo het bos in kan, maar altijd leuk om eens ergens anders te steppen.

Heb net ook ander tuig besteld voor Rowan, komt als het goed is vandaag binnen.

Afbeelding
Sientje
Zeer actief

Zal eens kijken of ik de fietsdrager van mijn ouders kan gebruiken.

Welk tuig heb je besteld voor Rowan? Heb nu voor Amy het x-back tuig van Neewa besteld. Zag echt erg mooie andere tuigen, maar die waren ook erg prijzig. Eerst maar eens dat steppen uitproberen.
Afbeelding
Sientje
Zeer actief

Dit tuig vind ik ook erg mooi en comfortabel ogen:

Afbeelding

Deze heb ik besteld:

Afbeelding

En deze antenne met treklijn van 2,5 meter (een zwarte)

Afbeelding
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ik heb deze besteld:

Afbeelding

Ik heb nu het short tuig van zero dc en nadeel vind ik dat de musketon dan op zijn rug zit en als hij niet trekt komt dat dan steeds op zijn rug en ook met loslopen maakt die ring mij te veel beweging.

Zat ook naar dat non stop tuig te kijken, maar vond dat toch wel hoop geld en zo hard trekt Rowan nou ook weer niet.

Afbeelding
Sientje
Zeer actief

Ja, die zag ik ook ja. Heb getwijfeld of ik die zou bestellen. Maar omdat Amy zo slank en lang is twijfelde ik over de pasvorm en dikte van de banden. Maar hij is erg stoer!
Heb van dat tuig wat ik heb besteld, een maat s besteld. Hopelijk is hij lang genoeg. En anders moet ik toch maar de verstelbare variant proberen.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Tuig zit als gegoten bij Rowan gelukkig! Gelijk getest door rondje te fietsen. Altijd toch weer spannend of het past als je via internet iets besteld.

Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Sientje schreef:Nee, je moet je hond niet een tijd voluit over asfalt laten scheuren. Ik wil haar voornamelijk laten draven en die sokjes aandoen ter bescherming van haar poten.
Ben benieuwd of die sokjes werken. Ik ben jaren geleden bezig geweest met sokjes/schoentjes voor mijn hond, want die kreeg van het lopen naast de fiets over asfalt heel snel wondjes en scheurtjes in d'r voetzolen. Conclusie is dat dat voor geen meter werkte. Of ze gingen steeds uit, óf ze sleten heel snel. Asfalt blijkt enorm veel wrijving te veroorzaken, waar bijna geen stof tegen bestand is. Zelfs de meest robuuste merken durfden niet te beloven dat hun schoentjes slijtvast waren bij draven op asfalt.

Ik heb toen zo'n spuitbus gebruikt om de voetzolen te versterken. Nu zijn die zo dik en stevig dat ze nooit meer wondjes heeft.
Paisley
Zeer actief

Sientje schreef:Nee, je moet je hond niet een tijd voluit over asfalt laten scheuren. Ik wil haar voornamelijk laten draven en die sokjes aandoen ter bescherming van haar poten.
Ow ehm. Niet? ;)
Ik vind veel mensen daar wel heel zorgzaam in, soms wat overbezorgd. Mijn honden lopen gewoon op asfalt, en zonder sokken. Mijn honden hebben nooit last van hun poten of afgesleten zolen. Er zijn hier veel fietspaden die langs onverharde ruiterpaden lopen. Daar lopen ze los en ze kiezen altijd gewoon voor het asfalt.
En ze lopen ook regelmatig op volle kracht. Als ik ze dan ga afremmen, verpest ik t feestje voor iedereen. Ik vind het heerlijk om met een rotgang met ze over die paden heen te knallen :)
Ik kijk wel goed uit als het warm is en de zon krachtig. Warm asfalt is funest. Maar vanmorgen moesten we nog over aan gevroren hagel dus we kunnen voorlopig nog lekker los :)
Afbeelding
Sijtje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sijtje »

Paisley schreef:
Ow ehm. Niet? ;)
Ik vind veel mensen daar wel heel zorgzaam in, soms wat overbezorgd. Mijn honden lopen gewoon op asfalt, en zonder sokken. Mijn honden hebben nooit last van hun poten of afgesleten zolen. Er zijn hier veel fietspaden die langs onverharde ruiterpaden lopen. Daar lopen ze los en ze kiezen altijd gewoon voor het asfalt.
En ze lopen ook regelmatig op volle kracht. Als ik ze dan ga afremmen, verpest ik t feestje voor iedereen. Ik vind het heerlijk om met een rotgang met ze over die paden heen te knallen :)
Ik kijk wel goed uit als het warm is en de zon krachtig. Warm asfalt is funest. Maar vanmorgen moesten we nog over aan gevroren hagel dus we kunnen voorlopig nog lekker los :)
Ook trekkende?
Ik step ook met onze beide Beaucerons en heb wel heel bewust voor goed materiaal gekozen. Natuurlijk kun je met minder materiaal eerst kijken of het überhaupt wel leuk is maar als je eenmaal een goed trekkende hond hebt, gaat het best hard en is goed materiaal het halve werk. Mijn honden kunnen ook heus op asfalt rennen en mogelijk ook wel een stuk trekken maar op het asfalt op volle kracht een step trekken is echt wel andere koek. Reken eens uit wat de hond aan gewicht achter zich aan trekt en welke gevolgen dat wel degelijk kan hebben voor zowel gewrichten als de voetzolen (als er dus geen demping is). Dat het met jouw honden goed gaat wil niet zeggen dat het ook goed is.

Voor wat betreft de verschillende soorten steps, kies echt een step die bij je past en wat je doel is. Ik heb de Kickbike G4 sport en kan er niet mee uit de voeten omdat ik wel veel onverhard step (wat eigenlijk altijd zou moeten als het om trekkende honden gaat). Zodra we het zand in gaan of een beetje blubber hebben kan ik helemaal niet uit de voeten met zo'n step. Het is hetzelfde effect als dat je met je normale fiets de mountainbikeroute gaat fietsen. Maar het zou een prima step zijn om je hond ernaast te laten lopen.

Nu komt er een Traczer Arrow maar er zijn meerdere geschikte merken (Kickbike, Gravity) en modellen. Maar goed, ik heb met een span ook 85 kilo voor de step en dan is goed materiaal essentieel.
Ik heb overigens al mijn spullen bij http://www.rundog.nl vandaan waar je ook echt waar voor je geld krijgt. Ik bedoel hiermee goede uitleg en adviezen en perfecte service.
Moge je hart voor honden vol liefde en je oordeel vol wijsheid zijn
Sientje
Zeer actief

Het gaat me inderdaad ook om het trekken op het asfalt. Af en toe een stukje kan geen kwaad, maar haar nagels zijn al zo ontzettend afgesleten.
Die sokjes ga ik gewoon proberen. Heb de dikste besteld.

Heb ook mijn spullen bij Rundog besteld en ook nog contact via de mail en telefoon gehad en werd erg fijn geholpen. Als het goed is komt alles vandaag of morgen binnen.
Die step die ik nu heb is niet geschikt voor boscrossen, maar ik heb geen geld voor een duur ding nu en wil eerst eens kijken hoe leuk wij het vinden. Verharde bospaden zijn vast geen enkel probleem en ik heb maar 21 kg. voor de step lopen (maar wat een kracht heeft ze :80: )
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ik weet niet of je op facebook zit, maar bij de groep steppen met je hond https://www.facebook.com/groups/240872226040609/ worden soms goede steps aangeboden. Je moet er wel op tijd bij zijn, maar zo ben ik ook aan mijn step (Gravity Pulka) gekomen. Step was drie maanden oud en ik heb ik voor leuk bedrag over kunnen nemen.

Maar ben ook begonnen met een gewone step en pas na aantal jaar en workshop heb ik pas de stap naar deze step gemaakt. Is best hoop geld voor een stepje :80:

Vanmiddag weer een stukje met Rowan door het bos crossen!

Afbeelding
Sientje
Zeer actief

mezelf kennende wil ik, als ik enthousiast word, vast ook een dure offroad-step....
Nu eerst deze maar. Is een erg fijn ding voor die €65,- Mooie brede banden met grof profiel en een goed en stevig frame.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Voornamelijk die banden zijn erg belangrijk. Mijn vorige step had gewone banden. Je gleed alle kanten op en de treeplank was heel laag, elke boomwortel zat ik op vast. Maar voor de wat verharde paden was de step prima. Op asfalt steppen doe ik zelf niet. Heb de luxe om gelijk het bos in te kunnen.

Afbeelding
Sientje
Zeer actief

Ik ga ook wel proberen lekker naar het bos te gaan. Weet een bos waar de paden lekker hard zijn en het altijd vrij rustig is. Moet nog even proberen of ik het ding goed op de fietsendrager kan vastmaken.
De banden zijn behoorlijk breed en op gladde ondergrond voel je het profiel behoorlijk doortrillen. Dat zit wel goed denk ik.
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Sita schreef:Ik weet niet of je op facebook zit, maar bij de groep steppen met je hond https://www.facebook.com/groups/240872226040609/ worden soms goede steps aangeboden. Je moet er wel op tijd bij zijn, maar zo ben ik ook aan mijn step (Gravity Pulka) gekomen. Step was drie maanden oud en ik heb ik voor leuk bedrag over kunnen nemen.

Maar ben ook begonnen met een gewone step en pas na aantal jaar en workshop heb ik pas de stap naar deze step gemaakt. Is best hoop geld voor een stepje :80:

Vanmiddag weer een stukje met Rowan door het bos crossen!
Bedankt voor de tip! Ik wil ook graag een goede step, maar nieuw zijn ze me echt te duur :ugh: misschien dat ik hier iets kan vinden :cheer:
Paisley
Zeer actief

Sijtje schreef:
Ook trekkende?
Ja zeker, al trekken ze alleen als ze willen. Mn stabij is niet altijd in de 'mood'. De belasting is groot maar bij een gezond lijf zorgt hoge belasting alleen maar voor een gehard gestel. Het zijn ook lichte honden - ik kan me voorstellen dat het allemaal wat zwaarder telt bij zwaardere honden.
Slijtage ben ik nooit zo bang voor - op diezelfde manier ontzie ik mezelf ook niet van sporten die belastend zijn, zolang ik ze maar leuk vind.
Maar het is niets vergeleken met wat wedstrijdhonden presteren. We lopen rondes van maximaal 30 km, waarvan de helft ingespannen is en een deel over de weg. Meestal doen we zo'n 20 km, waar we incl bankje zitten en bloemetjes plukken 2 uur over doen
Laatst gewijzigd door Paisley op 26 feb 2016 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Sientje schreef:Ik ga ook wel proberen lekker naar het bos te gaan. Weet een bos waar de paden lekker hard zijn en het altijd vrij rustig is. Moet nog even proberen of ik het ding goed op de fietsendrager kan vastmaken.
De banden zijn behoorlijk breed en op gladde ondergrond voel je het profiel behoorlijk doortrillen. Dat zit wel goed denk ik.
Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar ik ben van de makkelijke no-budget oplossingen. Ik gooi mn mbt op t dak. Ik heb 4 ringen gemaakt waar ik alles kan vastsjorren met spanbandjes (ook voor het surfen)
Maar ik ben 'laatste rustplaats' voor alle auto's die ik heb, dus het maakt me niet uit als t dak krassen of deukjes krijgt. Makkelijk is t wel.
Bij mij vorige auto had ik een foammat op t dak gekit, tegen het schuiven en krassen. Dat beviel goed, maar nu leg ik er een verhuis deken onder.
Afbeelding
Sientje
Zeer actief

Wij hebben een leaseauto, dus ik moet een beetje voorzichtig zijn....
Denk dat een fietsenrek toch de makkelijkste oplossing is.
Afbeelding
pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound

Ongelezen bericht door pointer »

Ik step nog niet zo lang en heb een kickbikecross. Nu heb ik maar een rankhondje ervoor van 27 kg, maar het verbaast me elke keer weer wat een kracht er in Pablo zit. Boscross vind ik het leukste, goed grip met de stepbandjes. Op het asfalt gaat me gewoon te snel en ik moet Pablo met commando's sturen, daar kan ik me geen foutje veroorloven.
In het bos maakt het weing uit of hij 1 mtr naar links of rechts op het pad loopt.

Vorige week trouwens wel een forse valpartij meegemaakt, lag nog veel sneeuw/ijs in het bos. Hierdoor een richel te laat gezien, te hard in de rem geknepen . Pablo nog op volle snelheid, dus ik ben gewoon gelanceerd en kwam terecht op het geasfalteerde fietspad naast de MTB route. Helm heeft gelukkig de grootste klap opgevangen. Maar gezicht kapot, tanden door de lip en bont en blauw. En toen moest ik nog terug naar de auto. Ik vond mezelf echt vreselijk zielig.
Pablo had niets en step ook nog heel.
Nou, dat was mijn avontuur.

Zondag weer steppen..... :engel:
Groetjes Iris
Paisley
Zeer actief

En hoe bevallen je nieuwe spullen?

Ben vooral benieuwd hoe de Xback jullie bevallen. Ik twijfel nog :)
Afbeelding
Sientje
Zeer actief

Hoi! Ja, bevalt erg goed! Het x-back tuig is perfect voor Amy. Andere tuigen zouden qua pasvorm minder geschikt zijn volgens diegene van de webshop. Ben erg goed geïnformeerd.
Afbeelding
Sientje
Zeer actief

Hoi! Ja, bevalt erg goed! Het x-back tuig is perfect voor Amy. Andere tuigen zouden qua pasvorm minder geschikt zijn volgens diegene van de webshop. Ben erg goed geïnformeerd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Fijn! :cheer: Hoe blijft het tuig zitten als Amy bijvoorbeeld besluit om in de berm te gaan lopen, waardoor de lijn schuin naar achteren loopt? Blijft het dan goed zitten, schuift het of heeft het een zelf corrigerend effect waardoor je hond sneller geneigd is rechtstandig te trekken?

Kiwi loopt graag wat wijd uit maar ik kan me voorstellen dat een bevestiging aan de achterkant van het lichaam er ook weer voor zorgt dat ze liever recht trekt.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Hier bevalt het tuig ook erg goed. Zit echt als gegoten en blijft netjes zitten ook als hij iets uit het midden loopt.

Afbeelding
Sientje
Zeer actief

De lus en achterkant van het tuig verschuift wel als ze aan de zijkant gaat lopen. En als ze ineens langzamer gaat, gaat de lus met tuig over haar rug richting hoofd. Maar het schuift net zo gemakkelijk weer op de plaats wanneer ze weer gaat trekken. Ze moet nog erg wennen hoor en loopt nog in een voorzichtig drafje en schiet vaak nog alle kanten op. Als de treklijn slap gaat hangen komt de musketon tegen haar achterste en dat is ook nog vrij eng. Maar het gaat steeds beter en ze snapt steeds beter wat er verwacht wordt. Ze durft nu ook echt te trekken. Met haar andere tuig trekt ze mij op de bakfiets als een idioot vooruit (mag niet, moet haar echt afremmen steeds), maar de x-back voelt natuurlijk heel anders en in het begin stopte ze meteen zodra ze druk voelde en ging ze op haar staart zitten.
Ben nu gewoon kleine stukjes in de wijk (waar het rustig is) aan het steppen om haar te laten wennen. Merk dat ze het leuk gaat vinden nu ze het beter snapt en aan het tuig went.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”