Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Doorfokken d.m.v. lijnteelt is de reinste dierenbeulerij.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Doorfokken d.m.v. lijnteelt is de reinste dierenbeulerij

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Canis_Lupus schreef: Een hond hoort geen ingedrukte neus te hebben waardoor er ademhalingsproblemen ontstaan (Boxer).
Dat heeft een boxer niet. Verkeerd voorbeeld dus.
Een hond hoort ook niet zo klein te zijn dat ie in iemands binnenzak past (Chihuahua).
Een chi is ca 2-3 kilo en dan passen ze niet in mijn binnenzak.
De zgn teacup chi's zijn kleiner, maar dat zijn stamboomloze bastaarden.
Een hond hoort geen aflopende rug en misvormde heupgewrichten te hebben (Duitse herder).
Kun jij erin kijken?
Ze hebben veel maar de heupen zijn meestal in orde.
De ogen van een hond horen ook niet zo groot te zijn dat ze bijna uit hun oogkassen poppen of tegen de hersenen drukken (Pekinezen).
De ogen zijn niet groot. De oogkassen zijn klein. Dat is totaal iets anders.
Ook horen honden geen extreem kleine kaken te hebben waardoor kauwproblemen ontstaan (bepaalde terriërs),
Linkje? Dit heb ik nog nooit gehoord.
of een te nauwe luchtpijp te hebben waardoor ze na tweehonderd meter lopen al volledig buiten adem zijn (Bulldogs)!
Eens. Maar dan moet je de oorzaak daarvan aanpakken. Dat kan prima zonde rtypeverlies trouwens.
Doorfokken d.m.v. lijnteelt is precies het tegenovergestelde van evolutie door natuurlijke selectie;
Definieer lijnteelt en doorfokken eens?
Zoals ik al zei is het pure dierenbeulerij en iedereen die een dergelijke hond met stamboom koopt maakt zich hier mede schuldig aan.
Dus bij een dergelijke hond zonder papieren mag het wel?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Dit is een beetje een non-discussie op een hondenforum. Tuurlijk zijn we tegen extremen :) Als de hond niet meer functioneert, is het gewoon stom.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Nanna schreef:Fokken op onwenselijke kenmerken heeft weinig te maken met lijnteelt.
Je kunt ook met onverwante dieren op onwenselijke kenmerken fokken.
Oh ja? Is dat zo? Dat geld volgens mij niet voor alle rassen.

Ik ken op dit moment geen grands bijv die in de verte niet aan elkaar verwant zijn. Als je verder terug zoekt dan 10 generaties kom je vanzelf verwantschappen tegen bij ons ras.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Kells schreef:Nou TS, kom der maar in zou ik zeggen! Ik ken trouwens meer boomloze gedrochten dan honden met stamboom, dus als je het niet erg vind dan fok ik binnenkort weer een nest met stamboom.
Nou ik lees alleen maar steeds vaker hoeveel gezondheidsklachten de boompjes hebben en dan heb ik het nog niet over vroegtijdig de pijp uitgaan. Maar het is een leuke inkomstenbron, meer is het ook niet
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef: Shar pei x engelse bull = vellen fokken.
Zou je denken he? In de praktijk zijn ze veel normaler dan hun ouders.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Afbeelding Met google zie je heel veel sharpei mixjes.
Laatst gewijzigd door sirene op 13 feb 2016 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
dagmar88
Zeer actief

Cleva schreef:
dagmar88 schreef:
Cleva schreef: Shar pei x engelse bull = vellen fokken.
Zou je denken he? In de praktijk zijn ze veel normaler dan hun ouders.
Dat vind ik wel interessant!
Ken je er een paar?
Ben er wel eens een tegengekomen, op google vind je er een hoop (bull pei)

http://www.greatdogsite.com/photos/list/Bull-Pei/

staat wel een extreme pup tussen

http://www.dogbreedinfo.com/b/bullpei.htm

https://www.youtube.com/watch?v=m01tKRVvMZQ

Afbeelding

Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Tara schreef:Hebben we inmiddels al een fijne en objectieve definitie van doorfokken?
Als er gefokt is met al je voorouders :lees:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Zoiets kan ik nog best de charme van inzien, al blijf ik er zelf vandaan:

Afbeelding
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Als ik moest kiezen tussen vandattum of vandittum dan hoeft Paisley alsvast niet lang na te denken

Afbeelding

Vroeger had ik een huisbaas met een Sharpei. Ik heb mn mening erover moeten bijstellen. Uiterst prettig beest, erg gehoorzaam, vriendelijk, zover ik weet zelfs gezond. Hij kukelde alleen wel van onze trap af. Topzwaar :engel:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Nanna schreef: Die wil ik weleens zien lopen met die steltpoten.
Ik moest trouwens wel ff lachen om dit van jou te lezen :LOL: Dus je verwacht dat deze hond met steltpoten jou hond met micropootjes er niet uit kan lopen? :mrgreen:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

sirene schreef:Afbeelding Met google zie je heel veel sharpei mixjes.
Er heeft er hier ook een gelopen en die zag er prachtig uit.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

sirene schreef:Afbeelding Met google zie je heel veel sharpei mixjes.
haha, deze kijkt nog dommer dan Charlie, en dat is best een prestatie :D
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Canis_Lupus »

Ik zie dat mijn post behoorlijk wat losgemaakt heeft.
Ik geloof dat er ook wat mensen zijn die zichzelf behoorlijk aangesproken voelen.
Het was zeker niet mijn bedoeling om mensen tegen de schenen te schoppen maar als dit een onbedoeld bijeffect is dan is dat maar niet anders.

Ik vind het doorfokken d.m.v. lijnteelt iets waar wat mij betreft zo snel mogelijk een einde aan zou moeten komen.
Lijnteelt is niets meer dan inteelt en iedereen weet dat inteelt de kans op ziekten en genetische afwijkingen enorm vergroot.

Erger nog dan het doorfokken d.m.v. lijnteelt is het doorfokken d.m.v. lijnteelt van honden met extreme (en voor de hond ongewenste) uiterlijke kenmerken.
Wat bezielt ons eigenlijk om honden zonder vacht, honden met een zo plat mogelijke neus of honden met een te groot hoofd in verhouding tot hun lichaam te wil “creëren”?
Wie wil er nou een hond die na twee minuten rennen al volledig buiten adem is?
Waarom een hond aanschaffen waarvan we weten dat hij misvormde en daardoor stijve heupgewrichten heeft (wat weer constante pijn met zich mee kan brengen)?
En is het niet bij de beesten af om een hond te willen hebben waarvan de ogen niet eens meer in de oogkassen passen?

We zijn volledig doorgeslagen en zowel fokkers als kopers maken zich schuldig aan het veroorzaken van heel veel dierenleed.
Wat mij betreft zou zowel het fokken als het kopen van dergelijke honden strafbaar moeten zijn…

Peter
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Sulluna schreef:Ik snap sowieso niet wat mensen bezielt bepaalde rassen te hebben, terwijl zij weten dat het dier verhoogde kans op problemen gaat hebben. Ik snap dan nog eerder dat mensen zo dóm zijn, dat zij er niet bij nadenken ( dus bijv een meisje van 20 die een mopshond van marktplaats plukt.. Aaah zo schhatttiiggg.. Die is dóm, oerdom. Maar daar kan ik nog een soort van inkomen)

Maar dat er mensen zijn die bewust voor een ras kiezen, waar ontelbaar problemen mee bekend zijn. Ik snáp dat niet. De franse bull, engelse bull, mopshond, teacup gevallen, de ontelbaar hele grote ongezonde hd/ed rassen, rassen die met 8 jaar al hoogbejaard zijn, de glijbaan ruggen... Schiet mij maar lek, maar dat er mensen zijn die bewust zo'n ras kiezen werken wat mij betreft mee aan het dierenleed ja.
Ik vind het nog het meest kwalijk dat er mensen zijn die dat soort rassen zelf fokken omdat ze er 'zo'n liefhebber' van zijn. Die kopers zijn ook fout hoor, maar die zijn vaak zo naïef als wat en die geloven alles wat die 'deskundige' fokker vertelt. Maar hoe je het over je hart kan verkrijgen om een nest pups te fokken waarvan je bij voorbaat al weet dat ze straks allerlei pijn en ongemak gaan krijgen en/of de 10 jaar niet gaan halen. :piew:

Ik geloof niet dat het iets met lijnteelt te maken heeft, het heeft te maken met gezond verstand en inlevingsvermogen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
dagmar88
Zeer actief

Hanneke2 schreef: Ik geloof niet dat het iets met lijnteelt te maken heeft, het heeft te maken met gezond verstand en inlevingsvermogen.

:blauwoog: Welk?

Vraag gesteld aan een schotse collie fokker die bewust met dubbel merle (door)fokt.

And as to your question…which dog am I good to choose…normal eyed vs. mild crc? I’m going to pick the best dog. All things being equal, probably going to pick the mild crc dog. Larger, lighter eyes are hard as heck to get rid of. If i can’t look a dog in the face, I really don’t want it around my house honestly.

Read more: http://www.border-wars.com/2011/07/doub ... z405xAduia
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Over het algemeen kiezen mensen nou eenmaal honden die qua karakter bij ze past.
En wat daar dan voor mogelijke lichamelijke gebreken aan kleven, of de hond daar nou wel of niet direct last van heeft, nemen we dan maar voor lief. Vergeet niet dat alle rassen menselijke creaties zijn en gedurende de jaren onderworpen zijn aan veranderingen.
Ik denk dat het de taak van de rasvereniging is om doorfok te voorkomen.
Het is onzin om de koper daar op aan te spreken.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Kells schreef:
dagmar88 schreef:
Hanneke2 schreef: Ik geloof niet dat het iets met lijnteelt te maken heeft, het heeft te maken met gezond verstand en inlevingsvermogen.

:blauwoog: Welk?

Vraag gesteld aan een schotse collie fokker die bewust met dubbel merle (door)fokt.

And as to your question…which dog am I good to choose…normal eyed vs. mild crc? I’m going to pick the best dog. All things being equal, probably going to pick the mild crc dog. Larger, lighter eyes are hard as heck to get rid of. If i can’t look a dog in the face, I really don’t want it around my house honestly.

Read more: http://www.border-wars.com/2011/07/doub ... z405xAduia
Diep triest! :ugh:
Inderdaad. Diep, diep triest. En gebeurt hier ook. Zelfs al is blue x blue fokken strikt verboden zowel door de RvB als door de rasvereniging. Gerenommeerde Nederlandse fokkers hebben dat nog niet zo lang geleden ook gedaan. Niet één keer, maar zelfs twee keer met dezelfde teef.
Om vervolgens met de blinde nakomelingen gezellig naar de door de rv georganiseerde KCM te komen. Iedereen zag het en niemand heeft er commentaar op geleverd. Heeft ook door de rv geen enkele sanctie gekost.
Maar toen een paar jaar later een andere fokker die niet tot de incrowd hoorde, een sable x blue nest deed (claimde dat het een ongelukje was), werd die gelijk geroyeerd. En nog een fokker die niet tot het selecte clubje hoorde, een dekreu had die op 5-jarige leeftijd ineens distichiasis bleek te hebben, is kapot gemaakt. Die kon zijn kennel opdoeken.
Maar je mag wel blinde hondjes fokken. Of met lijnen/combinaties fokken die epilepsie opleveren. Of met hd-d fokken.
Als het maar een lintje oplevert.
En natuurlijk heel veel geld als je die hond inzet als dekreu. En tegen de tijd dat-ie alle beschikbare teven in Nederland heeft gehad, verkoop je hem voor veel geld naar het buitenland en laat hem daar nog een jaartje of wat als dekreu werken. Om hem vervolgens na 5 jaar weer terug te halen zodat hij zijn kunstje bij een nieuwe generatie teven kan herhalen.
Allemaal volgens de regels, hè.

Ik word er kotsberoerd van.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Het is overal wat.
Inteelt gebeurt in de natuur ook ,kan voor en nadelen hebben . Bij een hond met stamboom moet je het maar treffen net als bij het nest waar geen stamboom bij aangevraagd word. Over de bastaard die zichzelf selecteert als zwerver of huishond moet je ook maar afwachten of die selectie zo prachtig en gezond uitpakt en pa zijn dochter of kleindochter niet gepakt heeft .En ma/pa die een nest krijgt geen zwaar HD heeft of iets anders tevoorschijn getoverd word. Of die straathond /bastaard/stamboom hond weet of hij gezond is net als ze niet weten dat zij wel of geen officiele stamboom hebben.
Stamboom hebben ze namelijk allemaal ook al staat het niet op papier.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Het is overal wat.
Inteelt gebeurt in de natuur ook ,kan voor en nadelen hebben . Bij een hond met stamboom moet je het maar treffen net als bij het nest waar geen stamboom bij aangevraagd word. Over de bastaard die zichzelf selecteert als zwerver of huishond moet je ook maar afwachten of die selectie zo prachtig en gezond uitpakt en pa zijn dochter of kleindochter niet gepakt heeft .En ma/pa die een nest krijgt geen zwaar HD heeft of iets anders tevoorschijn getoverd word. Of die straathond /bastaard/stamboom hond weet of hij gezond is net als ze niet weten dat zij wel of geen officiele stamboom hebben.
Stamboom hebben ze namelijk allemaal ook al staat het niet op papier.

Niko is een bastaard en inteelt op pootjes. Waar z'n moeder (en mijn pluisje) gefokt is laten ze de boel vrolijk intact door elkaar lopen en wat er uit komt rollen gaat voor schappelijke prijsjes weg.
Verwante honden hebben problemen met agressie en hangen van de kanker aan elkaar.
Hij heeft tot nu toe gelukkig "alleen" allergieën, extreem gevoelige darmen (familiekwaal) en relatief milde gedragsproblemen (waterzucht, geen gevoel voor zindelijkheid).
Heb er een heel fijne hond aan hoor, maar helemaal goed in de bovenkamer is hij niet. In principe is het een soort mongooltje.
Met een tweedehandsje interesseert het me verder ook niet bijzonder wat er achter zit. Heb wel een grote, dure kwakkelaar in huis gehaald en de slechte periodes zijn voor ons allebei geen lolletje.
Geloof dat hij met bijna 6 al ouder is dan z'n moeder is geworden. Hopelijk doet z'n bastaardvader nog wat goeds, maar denk dat het een hele prestatie is als hij de 8 haalt.
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Cleva schreef:De goudhamster, dat sissende kreng van de dierenwinkel stamt als gedomesticeerde soort af van één vrouwtje en haar jongen.
Tientallen generaties later is er nog geen enkele schijn van erfelijke gebreken.
Dat moet je met ratten een keer proberen. Gewoon om te lachen. Ik gok er op dat er na een generatie of 10 helemaal geen jongen meer geboren worden. Of kant en klaar met tumoren en al.
Hier moest ik even om lachen ja, vooral omdat labratten dus al door meerdere bottlenecks zijn gefokt en juist op minder tumoren. :P Maar dat is wel een hele ondernemig geweest, je moet dan echt alle jongen houden en heel veel fokken. In de hobbyfok is dat niet haalbaar, niet als je ook nog goed voor je dieren wilt zijn ten minste.
Al dit om te zeggen dat het niet om ras of inteelt gaat maar om de genen.
Het is een koud kunstje om een kruising te fokken met betrouwbaar vliegende bloedkanker en onbruikbare luchtwegen.
Met dat ben ik het met je eens. Inteelt/lijnteelt veroorzaakt geen ziektes, maar laat ze wel tevoorschijn komen als ze er al in zitten. De (voor)ouders waren al dragers van het probleem. Als je goed lijnteelt kun je juist hele goede dingen voor de gezondheid (en karakter) doen, maar daar hoort strenge selectie op de juiste kenmerken bij.

Wat bij veel hondenrassen mis gaat is dat er niet wordt gekeken naar de erfelijke ziektes die uit de lijnteelt komen rollen, want de snuit is zo 'mooi' kort, de neus nog donkerder, etc. Blind staren op de uiterlijke kenmerken en het wegwuiven van gezondheid en karakter..

Want dat is lijnteelt: je krijgt meer van wat je er in stopt. Stop je er zieke dieren met bepaalde uiterlijke kenmerken in? Krijg je er absoluut zieke dieren met extreme kenmerken er uit. Gezonde dieren er in? Gezonde dieren er uit! Toch geen gezonde dieren er uit? Dan waren de (voor)ouders niet zo gezond als je dacht. Lichtpuntje in dat geval is dat je exact kunt nagaan waar de problemen vandaan komen.

Voorbeeldje: een van de lijnen waar ik mee fokte kwam plots naakt uit, bij deze diersoort een handicap met vele problemen. Dat is er uit gekomen door lijnteelt, ja, maar we weten nu wel dat het er in zit en welk deel van de lijn het draagt en we dus zéker niet op terug moeten kruisen.

Je kunt denken dat met continue uitkruisen er uberhaupt geen problemen komen. Helaas niet waar, daar zijn genoeg verhalen van. Erfelijke problemen verspreiden zich met gemak over de hele genenpoel als je alles met elkaar kruist en vroeg of laat komen twee dragers elkaar tegen. Welk deel van de 'lijn' dan de boosdoener is en welke kruisigen je beter niet kunt maken is dan niet meer te achterhalen. Je hebt dan nog maar twee opties: blind doorfokken of de hele 'lijn' wegpleuren.

Nu kan ik me overigens wel voorstellen dat het bij honden wel eerder het risico waard is, omdat je minder snel door de generaties gaat en dus al jaren van op het oog gezonde leuke dieren kunt genieten voordat het mis gaat. (In mijn geval gaat 't om ratten, die iedere 6-10 maanden een generatie verder gaan en sowieso al een teleurstellende gezondheid en korte levensverwachtig hebben.)

Lijntelen de schuld geven en maar alles op elkaar pleuren is in mijn ogen dus ook niet de oplossing. Open stamboeken kunnen natuurlijk wel helpen!
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Het is mij wat te makkelijk om alle schuld bij de fokkers te leggen.
Vergeet niet dat wanneer je een hond aanschaft bij een dergelijke fokker je mede verantwoordelijk bent voor het in stand houden van deze dier-onterende praktijken.

En natuurlijk moeten ook louche broodfokkers worden aangepakt maar laten we bij de basis beginnen.
Laten we stoppen met het doorfokken van extreme en voor de hond ongewenste uiterlijke kenmerken.
Laten we het dierenwelzijn eens als gemeenschappelijk doel voorop stellen en stoppen met platte neuzen, korte pootjes, aflopende ruggen, te grote hoofden en extreme formaten.
Laten we de norm verleggen en niet langer doen alsof er niets aan de hand is.
En de enige manier om dit te bewerkstelligen is om als samenleving de wind uit de zeilen te nemen van de fokkers die zich aan deze vorm van dierenbeulerij schuldig maken.
En dat is eigenlijk heel simpel; koop gewoon geen hond meer bij fokkers die zich schuldig maken aan dergelijke barbaarse praktijken. Het zijn zij die de basis vormen!
Wij als samenleving bepalen de norm en als wij als samenleving de norm verleggen dan dwingen wij de fokkers om te stoppen met het doorfokken d.m.v. lijnteelt van honden met extreme uiterlijke kenmerken.
Verander de wereld begin bij jezelf!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
Paisley schreef:
Nanna schreef: Die wil ik weleens zien lopen met die steltpoten.
Ik moest trouwens wel ff lachen om dit van jou te lezen :LOL: Dus je verwacht dat deze hond met steltpoten jou hond met micropootjes er niet uit kan lopen? :mrgreen:
Mijn hond met micropootjes loopt, geloof het of niet, sneller dan mijn Puli's :engel:
Eberhard Trumler heeft dat middels een film ook bewezen ook. Teckels zijn van de kleine hondjes de allersnelsten. Dat komt door hun buigzame lange rug.
:ok:
Mijn teckel kon een gezond haas vangen en dat kan Ita (nog) niet :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Canis_Lupus schreef:Het is mij wat te makkelijk om alle schuld bij de fokkers te leggen.
Vergeet niet dat wanneer je een hond aanschaft bij een dergelijke fokker je mede verantwoordelijk bent voor het in stand houden van deze dier-onterende praktijken.

En natuurlijk moeten ook louche broodfokkers worden aangepakt maar laten we bij de basis beginnen.
Laten we stoppen met het doorfokken van extreme en voor de hond ongewenste uiterlijke kenmerken.
Laten we het dierenwelzijn eens als gemeenschappelijk doel voorop stellen en stoppen met platte neuzen, korte pootjes, aflopende ruggen, te grote hoofden en extreme formaten.
Laten we de norm verleggen en niet langer doen alsof er niets aan de hand is.
En de enige manier om dit te bewerkstelligen is om als samenleving de wind uit de zeilen te nemen van de fokkers die zich aan deze vorm van dierenbeulerij schuldig maken.
En dat is eigenlijk heel simpel; koop gewoon geen hond meer bij fokkers die zich schuldig maken aan dergelijke barbaarse praktijken. Het zijn zij die de basis vormen!
Wij als samenleving bepalen de norm en als wij als samenleving de norm verleggen dan dwingen wij de fokkers om te stoppen met het doorfokken d.m.v. lijnteelt van honden met extreme uiterlijke kenmerken.
Verander de wereld begin bij jezelf!
Dat is het kip en ei verhaal
Als ze er niet zijn (niet gefokt dus) kan je ze ook niet kopen.

Rassen zijn ontstaan door inteelt met hier en daar weer een outcross.
De gesloten stamboeken hebben daarna eerder een probleem veroorzaakt dan het fokken van rashonden op zich, waar bij een kleine populatie geen andere keuze is dan lijnteelt toe te passen.
Dus gooi de stamboeken open zou ik zeggen, als er problemen dreigen.

Het blijven fokken van extremen (als je dat bedoelt met doorfokken?) zou moeten stoppen :ok: maar ook dat kan alleen als je de stamboeken open gooit.
En als fokker de narigheid en de fouten niet alleen bij een ander ziet, maar ook bij je eigen honden (h)erkent
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
bouvierpoedel
Zeer actief

Veel succes ,ga met een kraampje op de markt of show staan.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Cleva schreef:
Canis_Lupus schreef: Wij als samenleving bepalen de norm en als wij als samenleving de norm verleggen dan dwingen wij de fokkers om te stoppen met het doorfokken d.m.v. lijnteelt van honden met extreme uiterlijke kenmerken.
Nou, kijk eens aan. Hebben we dat ook weer opgelost.
Niet slecht voor een zondagmorgen.

Anders nog iets?
Dan gaan we nu aan de koffie :ok:
bouvierpoedel
Zeer actief

mosquito1980 schreef:
Cleva schreef:
Canis_Lupus schreef: Wij als samenleving bepalen de norm en als wij als samenleving de norm verleggen dan dwingen wij de fokkers om te stoppen met het doorfokken d.m.v. lijnteelt van honden met extreme uiterlijke kenmerken.
Nou, kijk eens aan. Hebben we dat ook weer opgelost.
Niet slecht voor een zondagmorgen.

Anders nog iets?
Dan gaan we nu aan de koffie :ok:
Soms dan is de behoefte naar drank ineens zo gigantisch . :mann:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tara schreef:
Canis_Lupus schreef: Laten we stoppen met het doorfokken
Wat. Is. Doorfokken?
Definieer dat nou eens alsjeblieft. Je smijt continu met een fantasiewoord, zo kun je geen discussie voeren.
Doorfokken wordt hier ook gebruikten staat hier synoniem voor kapot fokken. Heeft vind ik niets met lijnteelt inteelt of wat dan ook te maken maar gewoon helemaal met onverantwoord fokken, hoe je dat ook doet. Misschien een zuidelijk gebruik van dit woord?
Canis_Lupus
Vaste gebruiker

Tara,

Doorfokken wil zeggen dat fokkers, binnen één lijn en dus zonder inbreng van “verse” genen, een bepaalde eigenschap blijven selecteren totdat die nadeel bij de dieren gaat veroorzaken. Extreem grote en kleine honden bijvoorbeeld noem je doorgefokt. Maar ook honden met aflopende ruggen, idioot platte snuiten of uitpuilende ogen. Voorbeelden zijn: Boxers, Duitse herders, Franse bulldogs, Chihuahua’s, Teckels, Pekinezen en Shih tzu’s….

Peter
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Wat mij betreft gooi je van alles door elkaar, doorfokken, lijnteelt weet ik veel allemaal en daarnaast hen je het over complete rassen, terwijl je het beter over individuele honden kunt hebben.
Met een goed gefokte chihuahua, teckel, of bv Duitse Herder (uit werklijnen mijn voorkeur) is helemaal niets mis. Er is trouwens ook niets mis met minipootjes. Mijn JR loopt met zijn minipootjes en 5 kilo met gemak 25 km mee naast het paard. Geen enkel probleem.

Dus voor een discussie vind ik dat je een stuk specifieker moet zijn.

Daarnaast ben ik allergisch voor het woordje "wij" als in wat wij allemaal willen, moeten en kunnen. Zeker als ik een wij moet vormen met mensen die ik niet eens ken. Brrrr.
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”