Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dr Jan Pol komt weer naar Nederland - vr 19-2-2016

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Aantal honden: 2

Re: Dr Jan Pol komt weer naar Nederland - vr 19-2-2016

Ongelezen bericht door Yara »

Ik verbaas mij er ook over dat hij zo weinig verdoving gebruikt vooral bij het vee. Maar ik vermoed dat dat ook met de klanten te maken heeft dat die zo weinig mogelijk willen uitgeven aan hun dieren. Vaak staat een koe al dagen in barensnood voordat hij dan nog eens gebeld wordt. Dat vind ik ook best schokkend om te zien. Het is allemaal nog heel ouderwets daar.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Yara schreef:Ik verbaas mij er ook over dat hij zo weinig verdoving gebruikt vooral bij het vee. Maar ik vermoed dat dat ook met de klanten te maken heeft dat die zo weinig mogelijk willen uitgeven aan hun dieren. Vaak staat een koe al dagen in barensnood voordat hij dan nog eens gebeld wordt. Dat vind ik ook best schokkend om te zien. Het is allemaal nog heel ouderwets daar.
Ik verbaas me ook over vele klanten (ook de gewone huisdier eigenaren).
Ze zoeken vaak pas hulp als het al een noodgeval geworden is.
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Eefje83 schreef:geitenbokjes waar hij zo zonder verdoving met tang de ballen vanaf knipt, vreselijk vond ik dat om te zien.
Hij is best grappig en recht door zee wat betreft veel dingen maar verdoving enz is echt geen overbodige luxe meer en als het bestaat waarom dan niet toepassen vraag ik me af.
Een verdoving is niet zaligmakend, het is een vrij nare prik. Bij sommige ingrepen (bij dieren) veroorzaakt verdoving dan ook meer last dan het 'goed' doet.

Zo'n bokje krijgt dan eerst een pijnlijke prik bij zijn ballen, dan moet hij enige tijd vastgehouden worden om de verdoving te laten werken en daarna in een houdgreep om te castreren.
Ik heb het filmpje waar jij het over hebt niet gezien, maar wel andere. Ik vermoed dat de ballen van de bok, in dat filmpje, afgeknepen worden met een tang zodat de bloedtoevoer naar de ballen stagneert. Daardoor sterven die vanzelf af. Een snelle, korte en meestal heel effectieve methode.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
blaf
Zeer actief

Ongelezen bericht door blaf »

laeken schreef:Wat een beul is dat.
Dit dus. :ugh:
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

En niet te vergeten die arme beesten die zonder verdoving, met een brander, onthoornd worden.
Het bloed kwam hun neusgaten uit.
Het zal daar allemaal best normaal zijn maar ik vind het doodzielig.
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Liesbeth schreef:
Eefje83 schreef:geitenbokjes waar hij zo zonder verdoving met tang de ballen vanaf knipt, vreselijk vond ik dat om te zien.
Hij is best grappig en recht door zee wat betreft veel dingen maar verdoving enz is echt geen overbodige luxe meer en als het bestaat waarom dan niet toepassen vraag ik me af.
Een verdoving is niet zaligmakend, het is een vrij nare prik. Bij sommige ingrepen (bij dieren) veroorzaakt verdoving dan ook meer last dan het 'goed' doet.

Zo'n bokje krijgt dan eerst een pijnlijke prik bij zijn ballen, dan moet hij enige tijd vastgehouden worden om de verdoving te laten werken en daarna in een houdgreep om te castreren.
Ik heb het filmpje waar jij het over hebt niet gezien, maar wel andere. Ik vermoed dat de ballen van de bok, in dat filmpje, afgeknepen worden met een tang zodat de bloedtoevoer naar de ballen stagneert. Daardoor sterven die vanzelf af. Een snelle, korte en meestal heel effectieve methode.
Dit dus.

Niet dat ik het 100% eens ben met zijn methoden/werkwijze, maar daar heb ik bij bijna iedere DA wel commentaar op :mrgreen: en veeartsen zijn sowieso nogal lomp. Ik vind z'n show leuk om te zien, that's it. Zou 't wel gaaf vinden om 'm eens te ontmoeten. :)
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Tenmashi schreef:
Liesbeth schreef:

Dit dus.

Niet dat ik het 100% eens ben met zijn methoden/werkwijze, maar daar heb ik bij bijna iedere DA wel commentaar op :mrgreen: en veeartsen zijn sowieso nogal lomp. Ik vind z'n show leuk om te zien, that's it. Zou 't wel gaaf vinden om 'm eens te ontmoeten. :)
we laten onze honden en katten toch ook niet zonder verdoving castreren? daar zorgen we ook voor een roesje of niet soms?
Hij knipte ze er gewoon vanaf. Ik vond het barbaars en ik zou het nooit zo laten doen, veearts of niet, dan maar iets meer kwijt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Eefje83 schreef:
Tenmashi schreef:
Liesbeth schreef:

Dit dus.

we laten onze honden en katten toch ook niet zonder verdoving castreren? daar zorgen we ook voor een roesje of niet soms?
Hij knipte ze er gewoon vanaf. Ik vond het barbaars en ik zou het nooit zo laten doen, veearts of niet, dan maar iets meer kwijt.
Maar wij spuiten een hond met gebroken poot ook niet af maar een koe of schaap wel.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Met die elastiekjes heb ik 1x voorbij zien komen en dat was bij een boer die dit zelf deed.
Bij 2 stieren was dit niet goed gegaan en daar kwam Pol bij.
Pol heb ik het tot nu toe nog niet zelf zien doen.

Die castratie van die wegloophond vond ik ook compleet te zot voor woorden. Maar dat is wel de gedachtegang die helaas veel heerst in de VS.
Groetjes,
Wendy
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

In ieder geval zijn ze daar heel erg tevreden over Dr Pol.

Ik vind het altijd wel leuk om te kijken.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

maitestar schreef:Met die elastiekjes heb ik 1x voorbij zien komen en dat was bij een boer die dit zelf deed.
Bij 2 stieren was dit niet goed gegaan en daar kwam Pol bij.
Pol heb ik het tot nu toe nog niet zelf zien doen.

Die castratie van die wegloophond vond ik ook compleet te zot voor woorden. Maar dat is wel de gedachtegang die helaas veel heerst in de VS.
Ja, die aflevering heb ik ook gezien van de "verkeerde elastiekjes" :oeps:

Er wordt in meerdere landen veel gecastreerd, in Z. Afrika bv worden alle honden en katten in het asiel gefixed. Er zijn organisaties die de townships in gaan en soms 2-3 dagen achtereen staan te castreren.
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Daphne schreef:En niet te vergeten die arme beesten die zonder verdoving, met een brander, onthoornd worden.
Het bloed kwam hun neusgaten uit.
Het zal daar allemaal best normaal zijn maar ik vind het doodzielig.
Toevallig deze week een aflevering gezien waarbij Brenda er ze eerst een lokale verdoving geeft.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Célie schreef:
marian* schreef:Ik kijk vaak naar Pol alhoewel zijn aanpak me ook vaak verwondert. Maar ik ga ook niet naar die sessies.
Ik kijk er telkens weer van op wat een verschrikkelijk dikke honden er telkens in dat programma voor bij komen en dat er nooit wat over gezegd wordt.
Nou ik kan me goed herinneren dat hij eenn oud mannetje die zn hond alleen biefstuk en hamburgers voerde omdat hij niets anders wilde eten zei dat hij zn hond aan t doden was als hij zo doorging. Toen de man zei dat hij anders niet at zei Pol nou dat is goed valt ie iig af.
De hond is niet ziek zei hij hij heeft die klachten omdat hij te vet is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Tegen een vrouw met een te dikke Golden Retriever zei hij ook dat de hond af moest vallen omdat ze te dik was.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Het is een beetje een ouderwetse gang van zaken zoals het gaat daar. Ik kijk het programma graag, steek er wel wat van op, ook hoe ik denk dat het niet zou moeten :wink:
Waarschijnlijk speelt afstand daar ook een grote factor in de manier van behandelen. Volgens mij heeft hij klanten verspreid over een gebied waar in Nederland tientallen dierenartsen werken. Die kan hij niet allemaal voor elk dingetje bezoeken, dus de boeren doen veel zelf en als hij moet komen moet de oplossing snel en efficiënt zijn.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Célie schreef:
marian* schreef:Ik kijk vaak naar Pol alhoewel zijn aanpak me ook vaak verwondert. Maar ik ga ook niet naar die sessies.
Ik kijk er telkens weer van op wat een verschrikkelijk dikke honden er telkens in dat programma voor bij komen en dat er nooit wat over gezegd wordt.

En niet alleen honden...
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

In de context snap ik Pol prima. In Amerika is het dierenoverschot probleem nog vele malen groter dan hier. Daar zijn roze spuiten aan de orde van de dag, simpelweg omdat ze al die beesten niet kwijtraken. Als je die ellende vaak genoeg van dichtbij ziet, plus de vele ''oeps''nestjes van onverantwoordelijke eigenaren die amper hun beesten in de gaten houden, ben je al snel geneigd de populatie drastisch te willen indammen en word je dus ook fors voorstander van castraties. Ik begrijp dat best.
Ze werken ook veel samen met HAT (Humane Animal Treatment Society).

Daarnaast is hij veearts. Dat gaat altijd wat anders dan bij dierenartsen die uitsluitend huisdieren doen. ;) En ja, soms gaat dat even 'gemakkelijker' en sneller dan een kleindierenarts zou doen. Of dat echt slechter is? Ik durf dat te betwijfelen, maar ik ben geen dierenarts of veearts.

In de praktijk ben ik zelf een groot fan van veeartsen, maar da's persoonlijk. Mijn eigen ervaringen ermee zijn uitsluitend positief, en dat 'gemakkelijke' doen-we-effe-gedoe is mij over het algemeen bijzonder wel bekomen met mijn dieren.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nou, Dr.Pol lijkt concurrentie te krijgen op een andere zender. Op Discovery is nu ene Dr. Jeff te zien. Een modernere stadsdierenarts met hart voor zijn vak.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Hij is nu op tv bij RTL Late Night :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”