Gollum schreef:Ik denk dat je veel minder roedelgedrag ziet bij 3 honden en twee mensen dan bij een buitenlands asiel met een paar honderd honden en maar een paar mensen bijvoorbeeld. Hier in huis ben ik gewoon de baas en er worden geen onderlinge verhoudingen uitgevochten om een bank o.i.d. Doen ze moeilijk dan gaan ze gewoon allemaal in hun mand.
Ligt misschien ook aan de honden zelf? Hier 2 honden en 1 mens in huis. En de honden hebben een duidelijke rangorde: Mies staat (ver) boven Diem

Hij kan zelfs opstaan en aan de kant gaan als meneer in de weg ligt volgens mevrouw. Je zal maar óm moeten lopen als een

blik voldoende is om rechtdoor te kunnen
Eten geeft onderling weinig gedoe trouwens, alles is gewoon voor Miesje, tenzij ik het expliciet aan Diem geef, dan blijft ze er keurig vanaf.
Mies heeft hier meer bank en bed privileges dan Diem. Ik heb daar totaal geen problemen mee. Diem kan er nu eenmaal minder goed mee omgaan én is groot en harig. Hij mag op de bank, maar alleen op een kleed in 1 hoek en niet als er bezoek is.
Bed alleen op uitnodiging en dan eventjes totdat ik weer een bloedsomloop in mijn benen wil. Diem werd als jonge hond druk, baldadig en opgewonden van op gelijke hoogte komen met een mens. (hij op de bank of iemand op de grond zitten of bukken) Is nu stuk minder gelukkig maar ik kan hem bv niet zelf laten bepalen dat hij op bed stapt, dan wil hij er vervolgens niet zomaar zelf vanaf of verplaatsen en ik wil dat soort gedoe niet. Moet ik zelf uit bed komen om hem te sturen terwijl ik net lig enzo.
Mies schuif ik gewoon weg of aan de kant of ik roep dat ze moet opdonderen. Die maakt daar allemaal geen punt van.