Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welke rassen zitten er in deze hond (DNA-uitslag bekend)
Moderator: moderatorteam
- Sabi85
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
- Aantal honden: 1
Re: Welke rassen zitten er in deze hond (DNA-uitslag bekend)
Ik vind het uiterlijk best wel kloppen met Duitse herder x labrador x nog wat. Ik zie er totaal geen windhond-achtige in.

- Feather__
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik vind hem op die hond lijken hier op het forum, Max?
Is ook een kruising, rottweiler x nogiets?
Dus ik dacht zo'n kruising + herder en voila
Is ook een kruising, rottweiler x nogiets?
Dus ik dacht zo'n kruising + herder en voila

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Door de kruisingkipo schreef:Hoe wil je dat volkomen gebrek aan hoeking verklaren vanuit herder-galgo??? Ik zie daar eerder een berghond in.laeken schreef:Die testen slaan nergens meer op. Spijt me voor alle gelovigen maar in deze hond zit geen dwergpoedel of willekeurig welk van die mixed breed voorouders. Hond is gewoon herder x galgo. Volkomen logische mix ook voor Spanje. Ik zie dat er ook helemaal in. Verklaard hoekingen ook helemaal. Oren en kop zijn echt herder x galgo. Spanje barst er van uit zijn voegen. Dwergpoedel en chinook. Dan nog een basset griffon erdoor, tuurlijk.
En die testen zeggen niet welk ras het is, maar dat kan Marjoleine veel beter uitleggen.

Zoveel verschilt deze hond nl helemaal niet van een galgo.

Kan best ook een scheutje mastin Espagnol in zitten. Ik zeg niet dat die herder raszuiver was. Maar Chinook....

- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
De test toont niet aan dat een ras in de hond zit, maar dat hij gemeenschappelijke voorouders deelt met dat ras. Ik weet niet veel van de Chinook maar wikiperdia leert mij dat er mastiffachtigen, herders, en poolhonden aan te pas zijn gekomen. Dat lijkt me dan weer helemaal kloppen met jouw verhaal. Dat er geen galgo uitkomt verbaast mij ook.

- dagmar88
- Zeer actief
Lothian schreef:De test toont niet aan dat een ras in de hond zit, maar dat hij gemeenschappelijke voorouders deelt met dat ras. Ik weet niet veel van de Chinook maar wikiperdia leert mij dat er mastiffachtigen, herders, en poolhonden aan te pas zijn gekomen. Dat lijkt me dan weer helemaal kloppen met jouw verhaal. Dat er geen galgo uitkomt verbaast mij ook.
Staat niet in de database.
-
- Zeer actief
En dus klopt er niks van de test. Ik weet hoe die testen werken. Een aantal rassen heeft een aantal specifieke genen die bij dat ras horen. Maar als je dan een uitslag geeft en een ras in zijn geheel weg gaat laten omdat het niet in de database staat klopt er niks meer van. Zeker omdat ze ook echt ouders en voorouders weergeven. 50% daarvan zoals het in realiteit is wordt niet genoemd. Ze vullen dus een miks op met een achtergrond die nergens op gebaseerd is. De Chinook zit er nl 99,9% zeker niet in. De toypoedel, hmmm, kan me er niks bij voorstellen. De basset griffon Vendeen? Tja, geen idee maar ik zie het in elk geval in niks en vind het ook nogal bizar dat die in deze Spaanse kruising moet zitten. Al met al klopt de labrador misschien, de Duitse herder vast en zeker en de rest is opvulling voor de galgo. Als je het mij vraagt tenminste.dagmar88 schreef:Lothian schreef:De test toont niet aan dat een ras in de hond zit, maar dat hij gemeenschappelijke voorouders deelt met dat ras. Ik weet niet veel van de Chinook maar wikiperdia leert mij dat er mastiffachtigen, herders, en poolhonden aan te pas zijn gekomen. Dat lijkt me dan weer helemaal kloppen met jouw verhaal. Dat er geen galgo uitkomt verbaast mij ook.
Staat niet in de database.
- kipo
- Zeer actief
Dat die test niet klopt, als je ervan verwacht dat ie vertelt wat de ouders van jouw hond waren, klopt wel.
Ik zie ook wel gelijkenis met die foto van die galgo, Ik vraag me alleen af hoe vaak dat voorkomt, zo'n steile achter hand bij een (half) windhond, dat lijkt me buitengewoon ongewenst bij een ras gebouwd op snelheid.
Ik zie ook wel gelijkenis met die foto van die galgo, Ik vraag me alleen af hoe vaak dat voorkomt, zo'n steile achter hand bij een (half) windhond, dat lijkt me buitengewoon ongewenst bij een ras gebouwd op snelheid.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Oh, sorrysbientje schreef:ik zei het lief! Ik vind hem ook abominabel in elkaar zitten, maar ik vind zijn bespiering niet abominabel. Ik zie dagelijks honden die net zo niet-heel bespierd zijn hoor. En die zijn heus niet allemaal castraat reuen

Nou, die bespiering is gewoon niet heel goed, maar niet eens slecht denk ik, voor de gemiddelde hond.
Ik denk niet dat ie gecastreerd is trouwens, waarom?
Of heb ik wat gemist en is ie dat wel?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
TS vroeg dat, of we dachten dat ie gecastreerd was. En toen zeiden de meeste mensen van wel, dus ik vroeg me af waarom ze dat dan dachtenMarjoleine schreef:Oh, sorrysbientje schreef:ik zei het lief! Ik vind hem ook abominabel in elkaar zitten, maar ik vind zijn bespiering niet abominabel. Ik zie dagelijks honden die net zo niet-heel bespierd zijn hoor. En die zijn heus niet allemaal castraat reuen
Nou, die bespiering is gewoon niet heel goed, maar niet eens slecht denk ik, voor de gemiddelde hond.
Ik denk niet dat ie gecastreerd is trouwens, waarom?
Of heb ik wat gemist en is ie dat wel?

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze kijken naar de genetische clusters en maken daar een soort formule van.laeken schreef:En dus klopt er niks van de test. Ik weet hoe die testen werken. Een aantal rassen heeft een aantal specifieke genen die bij dat ras horen. Maar als je dan een uitslag geeft en een ras in zijn geheel weg gaat laten omdat het niet in de database staat klopt er niks meer van. Zeker omdat ze ook echt ouders en voorouders weergeven.
De voorouders zijn mastiff-achtigen. Ik zie dat best.De Chinook zit er nl 99,9% zeker niet in.
Niet? Waterhonden en dan het oertype daarvan? Ik wel hoor.De toypoedel, hmmm, kan me er niks bij voorstellen.
Die komt niet gek ver van Spanje vandaan heDe basset griffon Vendeen?

Dus ja, ik denk dat ze het wel zo invullen dat het begrijpelijk is voor leken maar de basis klopt echt wel volgens mij.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, ik denk dat mensen dat denken (zeker hier op hfsbientje schreef:TS vroeg dat, of we dachten dat ie gecastreerd was. En toen zeiden de meeste mensen van wel, dus ik vroeg me af waarom ze dat dan dachtenWant ik vind deze hond helemaal niet vreselijk slecht bespierd, gewoon niet heel gespierd maar zo zijn er zoveel honden, zeker als ze niet al te veel doen. Hij oogt voor mij niet als een duidelijke castraat dus ik was benieuwd waarom anderen dat wel dachten

Ik denk dat ie gewoon nog ballen heeft dus.
-
- Zeer actief
Als er een mastiff in zit en dat is de voorouder van de Chinook, waarom dan niet gewoon mastiff aangeven? Ik denk dat het eens tijd wordt dat wat mensen die test gaan doen op honden waarvan de afstamming 100% zeker vast ligt. Bv een mechelaar x jack russel x poedel om maar wat te noemen. Als die test dat gaat aangeven dan trek ik mijn keutel in. Als die test Duitse herder gaat aangeven, gaat zeggen dat er een fox inzit en wij dan gaan zeggen dat dat best wel klopt omdat er ooit fox in de jack russel ging en wij nooit 100% zeker kunnen zijn dat er geen mechelaar door de DH is gegaan dan vind ik die test echt een beetje zwak.Marjoleine schreef:Ze kijken naar de genetische clusters en maken daar een soort formule van.laeken schreef:En dus klopt er niks van de test. Ik weet hoe die testen werken. Een aantal rassen heeft een aantal specifieke genen die bij dat ras horen. Maar als je dan een uitslag geeft en een ras in zijn geheel weg gaat laten omdat het niet in de database staat klopt er niks meer van. Zeker omdat ze ook echt ouders en voorouders weergeven.
De voorouders zijn mastiff-achtigen. Ik zie dat best.De Chinook zit er nl 99,9% zeker niet in.Niet? Waterhonden en dan het oertype daarvan? Ik wel hoor.De toypoedel, hmmm, kan me er niks bij voorstellen.Die komt niet gek ver van Spanje vandaan heDe basset griffon Vendeen?En de oorsprong zijn die ruwharige meutehondjes. Die ook zuidelijker voorkomen/kwamen.
Dus ja, ik denk dat ze het wel zo invullen dat het begrijpelijk is voor leken maar de basis klopt echt wel volgens mij.
Ze noemen Chinook. Jij zegt dat dat wel kan omdat er mastiff in de Chinook zit. Ook zeg je dat ze best toypoedel kunnen zeggen omdat er poedel in de Spaanse waterhond zou zitten in een ver verleden. Ik snap wat je zegt maar ik vind dat nogal ver gezocht. En ik vraag me ook erg af of er Spaanse waterhond in deze hond zit. Waarom zou dat erin zitten? Als dat zo was dan is dit een Duitse herder x totaal onherleidbare bastaard x Spaanse mastin x galgo. Alleen de Duitse herder is de hond die letterlijk genoemd wordt. De rest zijn allemaal rassen ontstaan uit en met genen van. Als ze straks een deerhound in een malamute kruisen en die honden maken 10 generaties later een bastaard die getest wordt dan komt er uit deerhound x Duitse herder. Terwijl pa een malamute was. Dan zeggen die testen toch niks meer?
Ik heb wel eens zo'n uitslag gezien over een heel klein podenco achtig hondje. Daar zou vanalles in zitten wat super groot is. Duitse herder, Sint Bernhard en weet ik wat. Hondje was 4 kilo

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
dwergrassen zijn gewoon uit normale honden ontstaan.laeken schreef:
Ik heb wel eens zo'n uitslag gezien over een heel klein podenco achtig hondje. Daar zou vanalles in zitten wat super groot is. Duitse herder, Sint Bernhard en weet ik wat. Hondje was 4 kilo![]()
![]()
ik zie er overigens echt geen galgo in, ook geen podenco. Misschien een klein stukje, maar zeker niet de helft en ik denk zelfs geen kwart.
Of hij is gewoon niet zo gelukt . Dat kan ook.
Snelheid, jachtinstinct en ook deels de bouw kan ook te verklaren zijn dat er husky of een andere poolhond inzit, misschien akita, die zijn er allemaal meer dan genoeg in spanje te vinden en tevens zitten dergelijke rassen ook in de chinook als ik me niet vergis.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
- Zeer actief
Ik zie er wel heel erg een galgo in. Juist door de stijle voorhand en ook in de kop. Maargoed, ken de hond niet en een foto geeft precies het beeld van dat moment maar vertekend daar vaak heel erg de realiteit mee. Soms zie je een forum hond en denk je huh? Dacht dat die hond twee keer zo groot was.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat ze het doen volgens formules die ook mij onduidelijk zijn maar waar voor hen logica inzit.laeken schreef:Als er een mastiff in zit en dat is de voorouder van de Chinook, waarom dan niet gewoon mastiff aangeven?
Ik ken al die genetische formules niet he, en zij hebben daar een progje voor.

Dat heeft Linsey van hier het HF gedaan, met een Leeuwhondje waarvan in de 3e generatie ervoor een Maltezer zat. Dat wist ze overigens en dat kwam er exact zo uit.Ik denk dat het eens tijd wordt dat wat mensen die test gaan doen op honden waarvan de afstamming 100% zeker vast ligt.
Trek je nou je keutel in? Als je even zoekt is het nog wel ergens te vinden

Neen, dat zei ik niet, ik zei waterhond.Ook zeg je dat ze best toypoedel kunnen zeggen omdat er poedel in de Spaanse waterhond zou zitten in een ver verleden.
De Barbetachtige hond is de voorouder van dat type waterhonden, en daarmee ook van de poedel.
IW x malamute is er, F3 zelfs al. Ik denk zomaar dat dat er heus uitkomt als ze het testenAls ze straks een deerhound in een malamute kruisen en die honden maken 10 generaties later een bastaard die getest wordt dan komt er uit deerhound x Duitse herder. Terwijl pa een malamute was. Dan zeggen die testen toch niks meer?

Ik zeg nergens dat het allemaal volledig klopt hoor, maar in grote lijnen wel degelijk. En ze mogen dat best aardig aankleden, de wereldvrede hangt er niet van af tenslotte.
-
- Zeer actief
Ik vond dit een heel interessante discussie en ik heb alle argumenten in overweging genomen. Dank voor alle reacties.
Toch blijf ik bij mijn eerste gedachte, en ik, als TS, ken de hond wel. Voor mij is het, zowel qua uiterlijk als qua karakter, in de eerste plaats een x DH. Met toch wat galgo en mogelijk mastin. Ik zie de galgo op een of andere manier door de DH heen. De wat ranke bouw (veel ranker dan DH of mastin of andere van de genoemde rassen kunnen veroorzaken), zijn behoorlijke grootte (65 cm), en tot slot zijn toch wat vreemd gevormde kop (wat schonkig, weet niet goed hoe dit uit te leggen, met veel onderlip).
Toch blijf ik bij mijn eerste gedachte, en ik, als TS, ken de hond wel. Voor mij is het, zowel qua uiterlijk als qua karakter, in de eerste plaats een x DH. Met toch wat galgo en mogelijk mastin. Ik zie de galgo op een of andere manier door de DH heen. De wat ranke bouw (veel ranker dan DH of mastin of andere van de genoemde rassen kunnen veroorzaken), zijn behoorlijke grootte (65 cm), en tot slot zijn toch wat vreemd gevormde kop (wat schonkig, weet niet goed hoe dit uit te leggen, met veel onderlip).
-
- Zeer actief
En ook de vachtstructuur ligt tussen die van DH en windhond in. Evenals de staaet: vrij dun met driekwart bevedering.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou wil ik niet vervelend doen, maar formaat en vacht zegt dus helemaal niets.
Daar zijn bepaalde genen door en er hoeft er maar eentje te worden doorgegeven en die kan best van 6 generaties geleden zijn.
Daar moet je je dus écht niet op vastpinnen.
Het is een stokhaartje, dat is een doodnormale vacht. Zegt dus niet.
Die staartbevedering zit daar onlosmakelijk aan verbonden, zegt dus ook niets.
Voor formaat heb je een beperkt aantal genen, zegt dus ook niets.
Verder maakt het mij niks uit hoor, maar je moet je dus niet aan verkeerde feiten vasthouden om een conclusie te trekken
Daar zijn bepaalde genen door en er hoeft er maar eentje te worden doorgegeven en die kan best van 6 generaties geleden zijn.
Verder maakt het mij niks uit hoor, maar je moet je dus niet aan verkeerde feiten vasthouden om een conclusie te trekken

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
O, en is ie nou gecastreerd of niet? 

-
- Zeer actief
Niet gecastreerd. Jij had daarin dus gelijk 

- Lothian
- Zeer actief
Had ze (hij?) op pagina 1 al gezegd Marjoleine 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ah, zie je*Wolf* schreef:Niet gecastreerd. Jij had daarin dus gelijk

Gemist, Lothian, ik heb er nog naar gezocht zelfs

-
- Zeer actief
Waarom dacht jij trouwens dat ie niet gecastreerd was?Marjoleine schreef:Ah, zie je*Wolf* schreef:Niet gecastreerd. Jij had daarin dus gelijk
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat ik een volstrekt normale vacht zie.*Wolf* schreef:Waarom dacht jij trouwens dat ie niet gecastreerd was?Marjoleine schreef:Ah, zie je*Wolf* schreef:Niet gecastreerd. Jij had daarin dus gelijk
En hij is niet enorm bespierd maar dat zegt me niet zoveel dus

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Wat zijn wel feiten waar je op kunt letten om een conclusie te trekken?Marjoleine schreef:Nou wil ik niet vervelend doen, maar formaat en vacht zegt dus helemaal niets.
Ik ben benieuwd welke kenmerken jij ziet in deze hond die je in een bepaalde richting doen denken, of welke uiterlijke kenmerken er zijn die wel veelzeggend zijn in verband met zijn afkomst?
-
- Zeer actief
De galgo staat niet in de databank dus je kan prima gelijk hebben. Ik zie ook een galgo kop en zeker geen duitse herder x mastin en wat andere rassen als de basset. Gewoon een zeer veel voorkomende galgo miks wat die testen ook beweren. Alle honden in de uitslag opgeteld geven nooit die kop, die lange staart en dracht daarvan. De opgetrokken buik en de ronde rug. Klopt gewoon niet wat die test zegt.
Wat je ziet is ook wat je in Spanje kan verwachten. Wat er in de test staat is mij echt te ver gezocht. Misschien een bastaard die er ooit in ging maar de basis is mastin/Dh/galgo. Als je het mij vraagt tenminste.
Wat je ziet is ook wat je in Spanje kan verwachten. Wat er in de test staat is mij echt te ver gezocht. Misschien een bastaard die er ooit in ging maar de basis is mastin/Dh/galgo. Als je het mij vraagt tenminste.
-
- Zeer actief
Ik kreeg gister deze kopfoto toegestuurd. Niemand kan ontkennen dat ie een wat vreemd hoofd heeft toch? Alsof twee rassen uit totaal verschillende rasgroepen elkaar ontmoeten en zich niet goed raad weten

- Lothian
- Zeer actief
Bij een stokhaar heeft castratie toch weinig invloed op de vacht? Dalí heeft ook echt een volstrekt normale vacht maar is erg vroeg gecastreerd.Marjoleine schreef:Omdat ik een volstrekt normale vacht zie.*Wolf* schreef:Waarom dacht jij trouwens dat ie niet gecastreerd was?Marjoleine schreef:Ah, zie je*Wolf* schreef:Niet gecastreerd. Jij had daarin dus gelijk
En hij is niet enorm bespierd maar dat zegt me niet zoveel dus

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
laeken schreef:zeker geen duitse herder x mastin
Welke is het nou?laeken schreef:de basis is mastin/Dh/galgo. Als je het mij vraagt tenminste.

Ik zie herder en molosser overigens en van mij mag je dat noemen zoals je wilt, molosser is een type en ik geef de voorkeur aan de benaming van een type.
Ik hecht niet zo aan rassen

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
DeDiana schreef:Wat zijn wel feiten waar je op kunt letten om een conclusie te trekken?
Ik ben benieuwd welke kenmerken jij ziet in deze hond die je in een bepaalde richting doen denken, of welke uiterlijke kenmerken er zijn die wel veelzeggend zijn in verband met zijn afkomst?
Ik weet vrij redelijk hoe dingen doorgegeven worden vanwege de outcrossprojecten waar ik in zit en mee werk of die ik volg.
Je kunt aan de hand van uiterlijk alleen conclusies trekken op de korte termijn, een paar generaties dus.
Dan kun je (in dit geval) zeggen: okee, normaalschedelig maar de schedel is niet zo gestrekt als je mag verwachten van normaalschedelig, er kan dus best eens breedschedelig voor zitten.
Ik zou hem dan moeten zien en voelen hoor, maar aan de hand van de foto's. Daarom zie ik die galgo niet, langschedelig is niet zo snel verdwenen in de bouw van het hoofd. Die schedel is dan veel langer en zeker ook smaller.
De vacht is stokhaar, dat is dominant over langhaar, dus het zegt niks wat je ziet, je weet niet wat ie draagt aan eigenschappen. Misschien wel lang en krul, dat kan best.
De kleur is ook niet heel schokkend maar wel recessief. Dat betekent dat er alles voor kan zitten aan kleuren. Als je zou testen wat ie draagt weet je al meer trouwens, maar nog steeds maar een beetje.
Omdat ik stokhaar zie en dat vrij lang is denk ik wel aan een herderachtige en aan een berghondentype, maar dat is dus recent. Dat geldt ook voor de kleur.
De hoekingen zeggen me ook niet zoveel, dergelijke hoekingen zie je veel in zuidelijke hondentypes, of dat nou berghonden, galgo's of jachthonden zijn.
Mijn gedachte is dus echt gebaseerd op het hoofdtype.