Wat Renee zegt. Een herder of een jachthond is toch wel een wereld van verschil.renee-uk schreef:als ik je lijstje zie vraag me wel af waar je op selecteert, want niet alleen verschillen die rassen behoorlijk van uiterlijk, sommige zijn ook qua karakter complete tegenpolen
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welk ras?
Moderator: moderatorteam
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Welk ras?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Verzorging Golden:
Ze haren. En dat is soms weinig, en soms heel veel. Mijne laat ik in verhouding veel trimmen en borstel ik veel, dus ik heb niet zoveel last van verharen omdat ik daar nogal stipt op ben.
Karakterverschil:
Ik denk dat de Golden door de beugel genomen iets gevoeliger is dan de Labrador, iets minder lomp/plaat voor de kop. Maar daarbij denk ik ook dat een Labrador wat stabieler is.
Waaks/beschermend:
Dit is ze thuis absoluut niet. Maar in het donker ben ik wel eens een dronken man tegen gekomen en toen ging ze wel grommen. Ik denk als er echt wat gebeurd de meeste honden wel van zich laten horen.
Het klinkt romantisch hoor, beschermende honden: maar is het leuk als je 's avonds in het donker bij iedereen die je tegen komt een beschermende hond hebt? Zeker nu in de wintertijd? Zou er even over nadenken hoe je dat voor je ziet.
Ik ken wel Goldens die wel waaks zijn, ook Labradors die waaks zijn. Daarmee bedoel ik dan vooral aanslaan.
Ander punt wat ik lees is je vraag bij de DH: of je daar een hondensport mee moet doen. Elk ras wat je hebt opgenoemd is sportief en wil graag een hondensport doen.
Jonge Goldens en Labradors zijn ook druk en doen het ook erg goed in de hondensport. Ik heb een beetje jacht, gehoorzaamheid gevorderden en behendigheid gedaan, ze kan het allemaal en merk dat ze dit ook erg fijn vindt om te doen.
Ik zou mensen op gaan zoeken die deze rassen hebben. Verschil tussen retrievers/herders/setters is best groot.
Ze haren. En dat is soms weinig, en soms heel veel. Mijne laat ik in verhouding veel trimmen en borstel ik veel, dus ik heb niet zoveel last van verharen omdat ik daar nogal stipt op ben.

Karakterverschil:
Ik denk dat de Golden door de beugel genomen iets gevoeliger is dan de Labrador, iets minder lomp/plaat voor de kop. Maar daarbij denk ik ook dat een Labrador wat stabieler is.
Waaks/beschermend:
Dit is ze thuis absoluut niet. Maar in het donker ben ik wel eens een dronken man tegen gekomen en toen ging ze wel grommen. Ik denk als er echt wat gebeurd de meeste honden wel van zich laten horen.
Het klinkt romantisch hoor, beschermende honden: maar is het leuk als je 's avonds in het donker bij iedereen die je tegen komt een beschermende hond hebt? Zeker nu in de wintertijd? Zou er even over nadenken hoe je dat voor je ziet.
Ik ken wel Goldens die wel waaks zijn, ook Labradors die waaks zijn. Daarmee bedoel ik dan vooral aanslaan.
Ander punt wat ik lees is je vraag bij de DH: of je daar een hondensport mee moet doen. Elk ras wat je hebt opgenoemd is sportief en wil graag een hondensport doen.

Jonge Goldens en Labradors zijn ook druk en doen het ook erg goed in de hondensport. Ik heb een beetje jacht, gehoorzaamheid gevorderden en behendigheid gedaan, ze kan het allemaal en merk dat ze dit ook erg fijn vindt om te doen.
Ik zou mensen op gaan zoeken die deze rassen hebben. Verschil tussen retrievers/herders/setters is best groot.

- Marloes1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herplaatsers
Pfoe, je noemt allerlei verschillende rassen en je wilt heel veel. Sowieso dacht ik bij veel rassen die je noemde: "Als EERSTE hond? Oef!"
Je hebt nooit de garantie van '100% zeker weten braaf in de woonkamer', altijd luisteren of een hond die je overal volgt. Het is een dier, geen robot natuurlijk. Een hond kan zoveel als hem geleerd wordt en dat is de taak van de baas.
En tja, een herplaatser moet nog vanalles leren, maar dat moet een pup óók. Al staat er bij een herplaatser dat hij zindelijk is en alleen thuis kan blijven, kan hij nog de eerste weken in de kamer poepen en al gaan blaffen als jij naar de wc gaat. Er zijn nooit garanties.
Een hond die niet alleen thuis kan blijven kan ook niet 'dan maar in de keuken' of in een ren buiten. Niet als je buren hebt in ieder geval, want zo'n dier kan gaan jodelen, dat horen ze vijf straten verderop nog. Al zou je geen buren hebben die last hebben van het blaffen en piepen, zo'n hond gaat stuk van de stress in de tijd dat jij weg bent.
Jachthonden die niet gaan jagen, daar moet je al helemaal niet op hopen.
Wat het eerste in me opkomt als jij jouw wensen noemt, is een poedel. Wil je niet horen, maar ik zeg het toch.
Vrolijk, vriendelijk, gezellig, in grote maten beschikbaar en verharen niet. Eisen niet veel, maar kúnnen wel heel veel, mocht je dat willen. En nee, ze hoeven niet truttig gekapt te worden.
Je hebt nooit de garantie van '100% zeker weten braaf in de woonkamer', altijd luisteren of een hond die je overal volgt. Het is een dier, geen robot natuurlijk. Een hond kan zoveel als hem geleerd wordt en dat is de taak van de baas.
En tja, een herplaatser moet nog vanalles leren, maar dat moet een pup óók. Al staat er bij een herplaatser dat hij zindelijk is en alleen thuis kan blijven, kan hij nog de eerste weken in de kamer poepen en al gaan blaffen als jij naar de wc gaat. Er zijn nooit garanties.
Een hond die niet alleen thuis kan blijven kan ook niet 'dan maar in de keuken' of in een ren buiten. Niet als je buren hebt in ieder geval, want zo'n dier kan gaan jodelen, dat horen ze vijf straten verderop nog. Al zou je geen buren hebben die last hebben van het blaffen en piepen, zo'n hond gaat stuk van de stress in de tijd dat jij weg bent.
Jachthonden die niet gaan jagen, daar moet je al helemaal niet op hopen.
Wat het eerste in me opkomt als jij jouw wensen noemt, is een poedel. Wil je niet horen, maar ik zeg het toch.

Vrolijk, vriendelijk, gezellig, in grote maten beschikbaar en verharen niet. Eisen niet veel, maar kúnnen wel heel veel, mocht je dat willen. En nee, ze hoeven niet truttig gekapt te worden.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
wat ik me later ook nog bedacht is dat je er wel rekening mee moet houden dat er een heleboel werk gestoken is in honden die goed luisteren en prettig in de omgang zijn.
honden zijn naast hun ras individuen en ook opportunisten.
ze grijpen kansen waar ze ze zien en het schiet niet op te verwachten dat jouw hond net zo zal zijn als de hond van de buurman, zelfs niet als ze hetzelfde ras zijn en je er wel werk in steekt.
dat geldt voor alle honden maar zeker bij een duitse herder, die -en dat ben ik nog vergeten te noemen hierboven- vaak ook nogal een kort lontje heeft; als je daar geen paal en perk aan stelt voorzie ik een hoop ellende.
knuffelen op de bank met je hond is leuk (als ie dat tenminste wil) maar is maar een heel klein onderdeel van honden houden.
misschien zou je je eens wat meer kunnen verdiepen in het wezen hond, want ik krijg best het idee dat je het houden van honden wat romantischer ziet dan het in werkelijkheid is en met die insteek denk ik dat je van een koude kermis thuiskomt.
honden zijn naast hun ras individuen en ook opportunisten.
ze grijpen kansen waar ze ze zien en het schiet niet op te verwachten dat jouw hond net zo zal zijn als de hond van de buurman, zelfs niet als ze hetzelfde ras zijn en je er wel werk in steekt.
dat geldt voor alle honden maar zeker bij een duitse herder, die -en dat ben ik nog vergeten te noemen hierboven- vaak ook nogal een kort lontje heeft; als je daar geen paal en perk aan stelt voorzie ik een hoop ellende.
knuffelen op de bank met je hond is leuk (als ie dat tenminste wil) maar is maar een heel klein onderdeel van honden houden.
misschien zou je je eens wat meer kunnen verdiepen in het wezen hond, want ik krijg best het idee dat je het houden van honden wat romantischer ziet dan het in werkelijkheid is en met die insteek denk ik dat je van een koude kermis thuiskomt.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Marloes1
- Zeer actief
Je verwoordt het nog beter, renee-uk.
Een Duitse herder is bijvoorbeeld zo'n ras waarvan ik bij dit verhaal zeg: "Als eerste hond?!"

Een Duitse herder is bijvoorbeeld zo'n ras waarvan ik bij dit verhaal zeg: "Als eerste hond?!"
- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 0
Reken ook zeker niet op een hond die je 'beschermt'. Met Mitzi voel ik me zeker wel veiliger op straat midden in de nacht, maar dat is niet waarom we voor haar hebben gekozen. Overigens denk ik dat het kleine aantal ongure types die rondlopen sowieso al afhaken bij het zien van een hond. 
Als eerste hond kan zeker een zorgvuldig uitgekozen herplaatser/asielhond aanraden, hebben wij ook gedaan.
(Dat terwijl ik dus echt geen Mechelpup zou nemen
)

Als eerste hond kan zeker een zorgvuldig uitgekozen herplaatser/asielhond aanraden, hebben wij ook gedaan.

- renee-uk
- Zeer actief
kan best hoor, maar dan moeten de mensen wel een reëel beeld hebben van wat een dh houden inhoudt en er heel goed van doordrongen zijn dat ook een dh niet opgevoed en afgericht uit het nest komt.Marloes1 schreef:Je verwoordt het nog beter, renee-uk.![]()
je keus baseren op een serie of een film is ook niet zo'n strak plan; in rex en jerry lee (k9) is een enorme hoeveelheid werk gestoken en zelfs als je dat ook doet wil het niet zeggen dat jouw hond net zo wordt.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
- Vaste gebruiker
- renee-uk
- Zeer actief
maar al die dingen die je zo graag wil, doen en laten honden niet uit zichzelf, ze kunnen nou eenmaal geen gedachten lezenLydia88 schreef:Ik ben er meer en meer over aan het denken een spaanse hond te adopteren. Heb al op verschillende websites gekeken en er zitten zo ontzettend veel schatjes tussen, geen idee hoe ik ooit moet kiezen als het zo één word. Ik heb een aantal organisaties toegevoegd op facebook daarstraks (en de websites opgeslagen bij mijn favorieten) en er zat iets van Podenco's in Nederland bij ook. Zal eens kijken of het hetzelfde is als wat je bedoeld. Ik heb het mijn vriend voorgesteld en hij vond het wel een goed idee. Hij zegt dat er soms een klant bij hem komt die ook meewerkt met zoiets en hij gaat eens wat info vragen als hij die nog eens ziet. Ik twijfel wel of ik een pup of een volwassen hond zou nemen. In ieder geval niet ouder dan een jaar of 3 denk ik want ik wil nog heel lang plezier hebben van hem/haar. Het is altijd een marteling bij mij als er een dier sterft, ik zie ze zo graag en heb dan zo'n enorm verdriet...![]()
Een Duitse herder is misschien toch niet zo'n goed idee inderdaad. Die gaat waarschijnlijk dan toch ook maar van men lijstje af. Jammer want ik vind het prachtige beesten. Maar misschien later in een verre toekomst...
Met gehoorzaam bedoel ik vooral mij niet negeren als ik roep of een commando geef (bv komen als ik roep, zitten/liggen/blijven als ik dat vraag).
Een hond mag zich buiten eens goed uitleven zolang ik hem maar een beetje onder controle kan houden als hij los loopt. Mijn moeder had vroeger een jachthond (kruising Engelse Setter) en dat was een schat van een beest maar hij luisterde van geen kanten.Dat komt natuurlijk ook omdat mijn moeder maar 16 was en geen verstand had van honden opvoeden en naar het schijnt heb je in elke nest een leider zitten... Als hij bv met een andere hond gespeeld had klaagden de baasjes dat hun hond daarna ook niet meer wou luisteren.En zo heeft hij bv eens een rat gevangen die hij niet wou loslaten. Mijn hond mag gerust een rat vangen, zolang hij dat beest maar loslaat wanneer ik het vraag (je kunt dat moeilijk mee in de auto nemen of in huis).
En zo af en toe eens iets doen wat niet mag kan soms ook best grappig zijn (als het maar niet te vaak voorkomt en niet te kostelijk is, lol). Zo stak mijn moeder haar hond ook vanalles uit (o.a. met de spuit van de dierenarts gaan lopen).
![]()
Aan de ene kant heb ik graag een hond die een beetje in mijn buurt blijft zoals een herder maar aan de andere kant heb ik ook een zwak voor jachthonden, waarschijnlijk omdat mijn moeder haar hond (onze Woodan) zo'n fantastisch lief beest was. En eigenlijk nu ik er aan denk was die ook absoluut niet waaks ofzo maar heeft hij toen mijn moeder mijn vader juist kende wel aan mijn vader zijn trui gehangen, haha. Dus hij zal haar misschien toch hebben willen beschermen?
En het idee van een kennel buiten zie ik eigenlijk toch niet zitten. In de zomer misschien als het goed weer is (en dan enkel maar een paar uurtjes overdag) maar in de winter zou ik me daar niet goed bij voelen. Ik heb liever dat mijn hond lekker veilig, warm en knus binnen zit.
@_Leonie: Bedankt voor je uitleg. Ik ga eens kijken wanneer er in de buurt nog eens een show/tentoonstelling is en daar eens naartoe gaan. Kan inderdaad misschien wel interessant zijn.
In de buurt bij mijn ouders loopt er altijd iemand langs met een aantal Golden Retrievers en 1 zwarte Labrador. De Golden Retrievers lopen altijd los (zo is de jongste als pupje eens bij ons in de garage gelopen toen ik de auto aan het wassen was, mijn moeder was juist aan het koken en ze had er zin in, haha) maar de Labrador blijft maar aan de lijn lopen en moet steeds gecorrigeerd worden. Dus ik dacht dat Golden Retrievers iets rustiger zouden zijn dan Labrador's? Maar hier schuin over woont dan weer een Labrador die blijkbaar wel heel braaf en rustig is. Zo hadden ze een keer de voordeur laten open staan en mijn vriend ging bellen maar er was niemand thuis. Enkel de hond kwam even kijken maar hij ging niet lopen, bleef mooi binnen. Mijn vriend heeft de deur dan maar dichtgetrokken...

wat jij wil dat je hond doet of laat in een bepaalde situatie zul je hem/haar moeten leren en ook spaanse herplaatsertjes hebben (her)opvoeding nodig.
neem inderdaad alsjeblieft geen duitse herder, dat zie ik vreselijk verkeerd aflopen.

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik herken je verhaal wel hoor. Ondanks dat ik veel honden zag had ik nog steeds een rooskleurig beeld van honden die luisterden en een prooi los laten op commando. Dus dacht, neem een Golden, die zijn vast niet zo moeilijk.
Toen kreeg ik Ayleen.
Weet nu wel dat in gehoorzaam zijn heeeel veel werk zit. Ze kan nu ook los op de oprit liggen, maar ze is nu bijna 2 jaar, dus dat heeft wel even geduurd met al die afleiding.
En dan heb ik een hond die echt niet moeilijk is, maar omdat het mijn eerste hond is moet je toch van alles uitvogelen. Een ervaren hondeneigenaar had haar al heeeel ver kunnen hebben.
Goldens zijn niet automatisch rustiger dan Labradors. Zeker de eerste jaren zijn beide best wel veel werk, het zijn toch jachthonden die ook geestelijk uitgedaagd willen worden en zonder beweging druk in huis zijn.
Ik moet wel zeggen dat ik een erg gehoorzame hond had gewild: aka Rex.
Maar je groeit ook in een hond mee, in zijn streken en ondeugendheid. Nu kan ik het wel waarderen en zie ik mezelf voorlopig niet meer met een te serieuze hond.
Maar daar kom je wel achter als je een hond hebt.
Als gehoorzaamheid wel echt een hele harde eis is zonder teveel werk er in willen stoppen komt misschien de langharige Collie nog het meest in de buurt, maar dan niet uit Amerikaanse lijnen. Die zijn echt makkelijk.
Toen kreeg ik Ayleen.

Weet nu wel dat in gehoorzaam zijn heeeel veel werk zit. Ze kan nu ook los op de oprit liggen, maar ze is nu bijna 2 jaar, dus dat heeft wel even geduurd met al die afleiding.
En dan heb ik een hond die echt niet moeilijk is, maar omdat het mijn eerste hond is moet je toch van alles uitvogelen. Een ervaren hondeneigenaar had haar al heeeel ver kunnen hebben.

Goldens zijn niet automatisch rustiger dan Labradors. Zeker de eerste jaren zijn beide best wel veel werk, het zijn toch jachthonden die ook geestelijk uitgedaagd willen worden en zonder beweging druk in huis zijn.
Ik moet wel zeggen dat ik een erg gehoorzame hond had gewild: aka Rex.

Maar daar kom je wel achter als je een hond hebt.
Als gehoorzaamheid wel echt een hele harde eis is zonder teveel werk er in willen stoppen komt misschien de langharige Collie nog het meest in de buurt, maar dan niet uit Amerikaanse lijnen. Die zijn echt makkelijk.

-
- Vaste gebruiker
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Dat is zeker zo, maar betekent niet dat je het allemaal nog niet weet als je ertussen twijfelt. Ik heb beide, en ze passen me beide heel erg goed en beantwoorden beide wat ik zoek in een hondHanneke2 schreef:Wat Renee zegt. Een herder of een jachthond is toch wel een wereld van verschil.renee-uk schreef:als ik je lijstje zie vraag me wel af waar je op selecteert, want niet alleen verschillen die rassen behoorlijk van uiterlijk, sommige zijn ook qua karakter complete tegenpolen

Laatst gewijzigd door Paisley op 30 okt 2015 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Als ik jou zo lees, zou ik voor een (jong)volwassen herplaatser uit binnen- of buitenland kiezen, waarvan al veel bekend is over het karakter en wat een makkelijke, volgzame hond is.
Inderdaad, zo'n hond moet je vaak ook nog veel leren, net als een pup, maar je weet dan al of het een hond is die leergierig is en baasgericht, of een eigenzinnige podenco met veel jachtinstinct (wat dus niet aan je wensenlijstje voldoet).
Let dan wel op waar je de hond adopteert en vraag vooraf voldoende informatie over het karakter. Het best kun je kiezen voor een hond die hier al in een opvanggezin zit, zodat het opvanggezin je al veel kan vertellen over de hond.
Inderdaad, zo'n hond moet je vaak ook nog veel leren, net als een pup, maar je weet dan al of het een hond is die leergierig is en baasgericht, of een eigenzinnige podenco met veel jachtinstinct (wat dus niet aan je wensenlijstje voldoet).
Let dan wel op waar je de hond adopteert en vraag vooraf voldoende informatie over het karakter. Het best kun je kiezen voor een hond die hier al in een opvanggezin zit, zodat het opvanggezin je al veel kan vertellen over de hond.
- Paisley
- Zeer actief
Dat vind ik wat generaliserend (of heb je het specifiek over Duitse herders?). Dat geld natuurlijk lang niet voor alle rassen binnen de herders en verschilt ook sterk per individu.Heavy schreef:Een herder gaat graag me je op stap maar het is niet echt een hond die gezellig met andere honden kan lopen en spelen. Dus als je dat graag wil zou ik voor een retriever gaan .
Alsof je alleen met een retriever op drukke plekken kan komen. Mijn herder is in ieder geval erg gezellig en alle honden die ze niet moet die zoekt ze niet op. Die veroorzaakt minder hoofdpijn dan veel jonge retrievers die ik tegen kom - die speels overal op af druisen en daarmee wel eens op lange tenen gaan staan.
Zo zijn alle kelpies die ik ken, die veroorzaken geen problemen en zijn hier en daar zelfs heel speels. Zo ken ik schotse herders en australische herders ook.

-
- Vaste gebruiker
- renee-uk
- Zeer actief
die hondenschool heb ik dan gemist, sorryLydia88 schreef:Zo slim ben ik ook wel om te weten dat ik ze dat allemaal moet aanleren. Ik heb toch nergens geschreven dat ik dat niet zou doen?renee-uk schreef:maar al die dingen die je zo graag wil, doen en laten honden niet uit zichzelf, ze kunnen nou eenmaal geen gedachten lezen
wat jij wil dat je hond doet of laat in een bepaalde situatie zul je hem/haar moeten leren en ook spaanse herplaatsertjes hebben (her)opvoeding nodig.
Misschien volgende keer eerst eens goed alles lezen alvorens te antwoorden? Zo heb ik bv ook al aangegeven dat ik naar de hondenschool zou gaan.
maar ik zie wel een heleboel onrealistische verwachtingen en daar word ik best een beetje huiverig van.

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
De ene Spanjaard is de andere niet he. Ga gewoon mee met wandelingen waar je meerdere honden ziet en meemaakt en kijk wat bij je past.
Hoe adoptie's in hun werk gaan zie je ook op de pagina van stichtingen bv: http://www.animalinneed.com/adoptie/procedure
De stand van de staart zegt meer dan alleen angst. De staart van mijn Akita staat altijd omhoog maar hij is niet dominant. Hij kan daar niets aan doen
Windhonden jagen wel, en in Spanje zitten meer Galgo's dan Greyhounds. En dat zijn absoluut geen honden die je buiten kunt houden.
De perfecte hond bestaat niet en er zit altijd werk in. Als je de hond leuk genoeg vindt dan heb je dat er wel voor over.
Hoe adoptie's in hun werk gaan zie je ook op de pagina van stichtingen bv: http://www.animalinneed.com/adoptie/procedure
De stand van de staart zegt meer dan alleen angst. De staart van mijn Akita staat altijd omhoog maar hij is niet dominant. Hij kan daar niets aan doen

Windhonden jagen wel, en in Spanje zitten meer Galgo's dan Greyhounds. En dat zijn absoluut geen honden die je buiten kunt houden.
De perfecte hond bestaat niet en er zit altijd werk in. Als je de hond leuk genoeg vindt dan heb je dat er wel voor over.
-
- Vaste gebruiker
- Marloes1
- Zeer actief
Wat Valerie zegt is dat er niet zoiets bestaat als De Spanjaard. De ene persoon heeft een Podenco, de ander een Galgo en weer een ander een compleet onherleidbare kruising.
Persoonlijk zou ik je de Toller ook afraden, die heeft veel nodig. En de teckel....
ja, klein van formaat, maar da's een grote hond hoor.
Flinke vent die een teckel 100% 'braaf' krijgt.
Waarom draai je het niet om? Je kijkt nu plaatjes en vraagt of het wat voor je is. Eigenlijk zou je moeten aangeven wat je kunt bieden en absoluut niet wilt in een hond. Dan kunnen mensen hier wat suggesties doen en kan jij er de plaatjes bij zoeken.
Mijn suggestie voor een poedel is expres over het hoofd gezien?
Persoonlijk zou ik je de Toller ook afraden, die heeft veel nodig. En de teckel....

Waarom draai je het niet om? Je kijkt nu plaatjes en vraagt of het wat voor je is. Eigenlijk zou je moeten aangeven wat je kunt bieden en absoluut niet wilt in een hond. Dan kunnen mensen hier wat suggesties doen en kan jij er de plaatjes bij zoeken.
Mijn suggestie voor een poedel is expres over het hoofd gezien?

- Paisley
- Zeer actief
Nou ik snap de reacties wel. Je komt hier en daar naïef over. De hond mag wel een rat vangen maar moet hem wel los laten, labradors zijn drukker dan goldens want je kent 1 en die loopt aan de lijn, GreyHounds zijn brave beesten en de hond moet wel komen als je roept en je niet negeren.Zo slim ben ik ook wel om te weten dat ik ze dat allemaal moet aanleren. Ik heb toch nergens geschreven dat ik dat niet zou doen?
Dat zijn allemaal dingen die veel meer met opvoeding en training te maken hebben dan met het ras.
En vaak is het zo dat juist de echte werkhonden er een potje van maken in onkundige handen, terwijl het enorme uitblinkers waren geweest als ze bij de juiste persoon terecht waren gekomen. Op diezelfde manier in de Border Collie vaak het slachtoffer van mensen die een gehoorzame hond willen, en vervolgens met een neuroot zitten die snakt naar uitdaging, structuur, leiding, discipline en actie.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Mijn twee Spanjaarden zijn niet via een stichting bij mij gekomen - zoals dat meestal gaat - maar heb ik zelf uit Spanje meegenomen, onder andere uit een Spaans asiel waar ik afgelopen winter vrijwilligerswerk heb gedaan. Het zijn ook allebei geen honden die bij een stichting ter adoptie aangeboden zouden worden: Amy was doodziek en Amoz niet plaatsbaar vanwege gedragsissues. Dus het traject dat ik met hen heb afgelegd, is niet echt representatief. In dit topic kun je wel heel veel ervaringen lezen van mensen die een Spaanse hond hebben geadopteerd: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=296461Lydia88 schreef:@DeDiana:[/b] Ik zie dat je zowel een Collie als 2 Spaanse adoptanten hebt. Kan je me wat meer vertellen over hen (karakter, konden ze zich snel aanpassen, wat moesten ze nog allemaal leren,...) en ook hoe alles in zijn werk gaat met het adopteren van een spanjaard? Hoe oud waren ze toen je ze hebt geadopteerd?
Bij veel stichtingen kun je meer lezen over de adoptieprocedure op hun website (zie onder andere mijn onderschrift). Het is wel raadzaam je goed in te lezen over stichtingen, er zit veel verschil in. En maak van tevoren een wensenlijstje van wat jij echt belangrijk vindt in een hond (bijvoorbeeld betrouwbaar los kunnen lopen, makkelijk te trainen, energiek of juist rustig, formaat, leeftijd) en wat jij de hond te bieden hebt qua training, dagelijkse wandelingen, huisvesting, etc. Dan vallen automatisch bepaalde honden of kruisingen af die niet bij dat lijstje passen. Veel stichtingen plaatsen honden in opvanggezinnen in Nederland en België, zodat je ze eerst kunt bezoeken voordat je tot adoptie overgaat. Dat zou ik in jullie geval aanraden. Dan kun je meteen zien wat voor type hond het is en met het opvanggezin bespreken of de hond bij jullie past.
Tenzij je er geen probleem mee hebt als je hond misschien nooit los kan lopen, zou ik de Spaanse jachthonden (podenco, galgo) laten voor wat ze zijn. Er zijn er heus wel die wel betrouwbaar los kunnen lopen, maar dat is een minderheid en dat zou dus een grote gok zijn. Maar er zijn genoeg andere leuke Spaanse kruisingen die misschien prima bij jullie zouden passen.
Laatst gewijzigd door DeDiana op 30 okt 2015 19:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik zie dat je Podenco noemt.
In mijn omgeving zie ik nu heel wat Podenco's, voornamelijk omdat ik in gebieden kom waar een omheining omheen staat zodat mijn Podenco teef los kan.
En dat is gelijk het enige ding waarom ik nooit meer een Podenco zou nemen. Jachtinstint.
Ik dacht dat ik met mijn Husky al heel wat te handelen had, maar deze dame is nog vele malen heftiger in dat gedrag.
De neus gaat de lucht in, poot omhoog en ze is weg. Als ze wat ziet, is ze ook weg.
En dan echt weg.
Ze is ontzettend kalm, lief, geduldig, volgt me overal in huis, loopt keurig aan de riem, is hondsociaal, heeft nog nooit ook maar een teken van agressie richting mensen gegeven ondanks haar angst, maar buiten besta ik niet meer.
Als je het geen probleem vindt je toekomstige hond alleen in omheinde gebieden los te kunnen laten, en misschien zelfs dat niet, want het zijn vreselijk goede springers, dan is de Podenco echt de perfecte hond.
De Podenco's die ik om me heen zie zijn allemaal "hetzelfde". Hond- en menssociaal, knuffelen graag, zijn wel waaks maar blaffen niet overmatig, liggen het liefst dicht naast je in bed, slaapt met je, zijn kalm in huis, braaf op straat, braaf aan de riem, maar kunnen niet los of alleen in speciaal geselecteerde gebieden.
Uiteraard zit daar ook wat werk in, maar eigenlijk kreeg ik mijn Podenco al zo terwijl ze nooit in huis had geleefd en ik hoor het meer dat het heel makkelijke honden zijn.
Het zelfstandige moet je wel passen denk ik.
In huis heel aanhankelijk maar buiten hoef je je niet met hen te bemoeien
In mijn omgeving zie ik nu heel wat Podenco's, voornamelijk omdat ik in gebieden kom waar een omheining omheen staat zodat mijn Podenco teef los kan.
En dat is gelijk het enige ding waarom ik nooit meer een Podenco zou nemen. Jachtinstint.
Ik dacht dat ik met mijn Husky al heel wat te handelen had, maar deze dame is nog vele malen heftiger in dat gedrag.
De neus gaat de lucht in, poot omhoog en ze is weg. Als ze wat ziet, is ze ook weg.
En dan echt weg.
Ze is ontzettend kalm, lief, geduldig, volgt me overal in huis, loopt keurig aan de riem, is hondsociaal, heeft nog nooit ook maar een teken van agressie richting mensen gegeven ondanks haar angst, maar buiten besta ik niet meer.
Als je het geen probleem vindt je toekomstige hond alleen in omheinde gebieden los te kunnen laten, en misschien zelfs dat niet, want het zijn vreselijk goede springers, dan is de Podenco echt de perfecte hond.
De Podenco's die ik om me heen zie zijn allemaal "hetzelfde". Hond- en menssociaal, knuffelen graag, zijn wel waaks maar blaffen niet overmatig, liggen het liefst dicht naast je in bed, slaapt met je, zijn kalm in huis, braaf op straat, braaf aan de riem, maar kunnen niet los of alleen in speciaal geselecteerde gebieden.
Uiteraard zit daar ook wat werk in, maar eigenlijk kreeg ik mijn Podenco al zo terwijl ze nooit in huis had geleefd en ik hoor het meer dat het heel makkelijke honden zijn.
Het zelfstandige moet je wel passen denk ik.
In huis heel aanhankelijk maar buiten hoef je je niet met hen te bemoeien

Laatst gewijzigd door Manu op 30 okt 2015 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Valerie
- Zeer actief
De Maneto's schijnen wel weer beter los te kunnen lopen. Ook binnen het type "podenco" heb je weer veel verschillen.
Dat is wel zo, maar het jachtinstinct binnen het ras is wel sterk aanwezig.Valerie schreef:De Maneto's schijnen wel weer beter los te kunnen lopen. Ook binnen het type "podenco" heb je weer veel verschillen.
Je kunt het maar beter 100x zeggen voordat je 2 weken in de duinen je hond moet gaan zoeken

Houd er maar gewoon rekening mee, dan kan het maar niet tegenvallen.
Mijn Husky kan nu ook betrouwbaar los, maar daar heeft heel wat werk in gezeten en dan nog heb ik geluk dat dat kan.
De meeste slijten hun leven aan een riempje of binnen de hekken.
- Valerie
- Zeer actief
Oh dat is ook zo maar dat kan bij je bij elke hond overkomen in principe. Jigzy loopt ook niet los vanwege haar jachtinstinct.Manu schreef:Dat is wel zo, maar het jachtinstinct binnen het ras is wel sterk aanwezig.Valerie schreef:De Maneto's schijnen wel weer beter los te kunnen lopen. Ook binnen het type "podenco" heb je weer veel verschillen.
Je kunt het maar beter 100x zeggen voordat je 2 weken in de duinen je hond moet gaan zoeken
Dan moet je echt voor een volwassen hond gaan als zoiets een dealbreaker is. Er zijn ook Duitse herders die niet los kunnen lopen ivm jachtinstinct, zelfde met labradors etc. Al is daarbij de kans kleiner natuurlijk.
Ja, maar de kans is inderdaad kleiner.Valerie schreef: Oh dat is ook zo maar dat kan bij je bij elke hond overkomen in principe. Jigzy loopt ook niet los vanwege haar jachtinstinct.
Dan moet je echt voor een volwassen hond gaan als zoiets een dealbreaker is. Er zijn ook Duitse herders die niet los kunnen lopen ivm jachtinstinct, zelfde met labradors etc. Al is daarbij de kans kleiner natuurlijk.
Ik ben echt verliefd geworden op de Podenco en wellicht gaat het volgend jaar al heel anders maar ondanks dat ik al wat gewend was, vind ik het toch wel echt jammer dat ze het zo sterk heeft. Ze vergeet ons gewoon. En ik hoor dat meer.
Ik vind het heel fijn dat het steeds populairder wordt om een hond uit het buitenland te adopteren, ik zie het ook echt wel om me heen

Maar ik denk wel dat het vies tegen kan vallen als je verwacht lekkere strandwandelingen te kunnen gaan doen.
Je zal er dan vrede mee moeten sluiten dat ze af en toe uit zicht zullen verdwijnen en hopen dat je een slimme hond hebt die jou op zoekt in plaats van paniekerig rond gaat rennen of je zelfs vergeet (dat is misschien ook wel slim trouwens).
Het zijn echte grapjurken met die grote oren en die lange poten, lui maar ook energiek, altijd in voor wat rennen, ze zijn speels en vriendelijk en ook nog eens behoorlijk slim.
Ik zou willen dat de hele wereld een Podenco nam

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
De kans dat je een jagende Podenco treft is natuurlijk wel veel groter dan een jagende herder. Ik ken persoonlijk geen podenco die los kan in bv de duinen, dan gaan ze echt zoeken. Je doet nu overkomen of het wel meevalt, maar ik denk dat het vies tegenvalt hoe vaak het mis gaatValerie schreef:Oh dat is ook zo maar dat kan bij je bij elke hond overkomen in principe. Jigzy loopt ook niet los vanwege haar jachtinstinct.Manu schreef:Dat is wel zo, maar het jachtinstinct binnen het ras is wel sterk aanwezig.Valerie schreef:De Maneto's schijnen wel weer beter los te kunnen lopen. Ook binnen het type "podenco" heb je weer veel verschillen.

- Valerie
- Zeer actief
Dat doe ik helemaal nietduitse herder schreef: De kans dat je een jagende Podenco treft is natuurlijk wel veel groter dan een jagende herder. Ik ken persoonlijk geen podenco die los kan in bv de duinen, dan gaan ze echt zoeken. Je doet nu overkomen of het wel meevalt, maar ik denk dat het vies tegenvalt hoe vaak het mis gaat

Je kunt altijd blijven opvangen tot eentje blijft hangen die in het plaatje pastManu schreef:Ja, maar de kans is inderdaad kleiner.Valerie schreef: Oh dat is ook zo maar dat kan bij je bij elke hond overkomen in principe. Jigzy loopt ook niet los vanwege haar jachtinstinct.
Ik ben echt verliefd geworden op de Podenco en wellicht gaat het volgend jaar al heel anders maar ondanks dat ik al wat gewend was, vind ik het toch wel echt jammer dat ze het zo sterk heeft. Ze vergeet ons gewoon. En ik hoor dat meer.
Ik vind het heel fijn dat het steeds populairder wordt om een hond uit het buitenland te adopteren, ik zie het ook echt wel om me heen
Maar ik denk wel dat het vies tegen kan vallen als je verwacht lekkere strandwandelingen te kunnen gaan doen.
Je zal er dan vrede mee moeten sluiten dat ze af en toe uit zicht zullen verdwijnen en hopen dat je een slimme hond hebt die jou op zoekt in plaats van paniekerig rond gaat rennen of je zelfs vergeet (dat is misschien ook wel slim trouwens).
Het zijn echte grapjurken met die grote oren en die lange poten, lui maar ook energiek, altijd in voor wat rennen, ze zijn speels en vriendelijk en ook nog eens behoorlijk slim.
Ik zou willen dat de hele wereld een Podenco namMaar dan wel van tevoren rekening houden met dat jachtinstict want degenen die ik spreek waren veelal teleurgesteld en elke hond die wegloopt is er eentje teveel...

Daar zal ze vast ook veel werk aan gehad hebben.
Er zit in mijn buurt ook een vrouw met 6 Podenco's en die blijven allemaal bij elkaar. Zelfs in de duinen kunnen ze met zijn vijven los maar ook zij verdwijnen af en toe uit zicht.
Uma liep trouwens heel betrouwbaar los haar eerste maanden hier.
De hele wereld was eng behalve wij. En toen werd ze zelfverzekerder
Het kan hoor, maar het gaat wat tegen mijn gevoel in tegen TS te zeggen dat het wel mee valt met dat jachtinstinct van de Podenco. Dan zou ik nog eerder een Galgo aanbevelen dan de Podenco. Die jaagt tenminste nog alleen als ze wat ziet. Hier wordt op alles gereageerd, geur of zicht, met luid gekrijs.
Er zit in mijn buurt ook een vrouw met 6 Podenco's en die blijven allemaal bij elkaar. Zelfs in de duinen kunnen ze met zijn vijven los maar ook zij verdwijnen af en toe uit zicht.
Uma liep trouwens heel betrouwbaar los haar eerste maanden hier.
De hele wereld was eng behalve wij. En toen werd ze zelfverzekerder

Het kan hoor, maar het gaat wat tegen mijn gevoel in tegen TS te zeggen dat het wel mee valt met dat jachtinstinct van de Podenco. Dan zou ik nog eerder een Galgo aanbevelen dan de Podenco. Die jaagt tenminste nog alleen als ze wat ziet. Hier wordt op alles gereageerd, geur of zicht, met luid gekrijs.
- Valerie
- Zeer actief
Ja dat je er werk aan hebt lijkt mij evident. Ik heb laatst in een galgogroep de vraag gesteld of hun honden los konden lopen en +- de helft kon dat. Dat zijn dan wel voornamelijk honden die op volwassen leeftijd hier zijn gekomen.
Ik raad mensen overigens sowieso nooit een podenco aan. Dat type hond moet je trekken. (zelfde met een Akita, of een staff of..)
Ik raad mensen overigens sowieso nooit een podenco aan. Dat type hond moet je trekken. (zelfde met een Akita, of een staff of..)