Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spierverval na castratie?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Spierverval na castratie?

Ongelezen bericht door duitse herder »

Badu schreef:
LongFields schreef:Dit seizoen heb ik maar 1 wedstrijd kunnen lopen tot nu toe vanwege een blessure door een ongelukkige buiteling op de hei. Maar dat komt natuurlijk ook door haar castratie volgens jou.
Zou er zomaar mee kunnen samenhangen. Waarom buitelt ze ongelukkig? Zomaar? Toch iets mis gegaan in systeem?
Als een gecastreerde teef 3 jaar na haar castratie op 1 staat ga ik iets van je verhaal geloven, anders niet.
Nou herken je nog de castraat op mijn foto's?
Perry en Noah

Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

LongFields schreef:Bij Tapas zijn overigens alleen de eierstokken verwijderd, baarmoeder is blijven zitten. Was bij Nozem ook het geval, en ook zij is gewoon actief en slank gebleven. Sjefke ook, bij haar is wel de baarmoeder verwijderd toen ze 10 was, na een bmo. En ook Sjefke is tot haar dood erg actief en slank gebleven.
Bij Gol zijn ook alleen haar eierstokken verwijderd na de eerste loopsheid. Ik heb natuurlijk geen idee hoe ze nu zou zijn als ik dat niet had laten doen maar Gol is wel wat uitgezakt en sloom. Vooral haar achterste tietjes zijn nooit meer teruggetrokken na haar schijnzwangerschap, dat zijn echt van die flubbers.

Waarschijnlijk verschilt het per hond?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Badu schreef:
LongFields schreef:Dit seizoen heb ik maar 1 wedstrijd kunnen lopen tot nu toe vanwege een blessure door een ongelukkige buiteling op de hei. Maar dat komt natuurlijk ook door haar castratie volgens jou.
Zou er zomaar mee kunnen samenhangen. Waarom buitelt ze ongelukkig? Zomaar? Toch iets mis gegaan in systeem?
Als een gecastreerde teef 3 jaar na haar castratie op 1 staat ga ik iets van je verhaal geloven, anders niet.

Omdat die halve naker haar in de weg liep en ze in volle vaart in een kuil terechtkwam met 1 poot.
Mensenkinderen zeg, hoe ingewikkeld kun je het maken...
Maar lekker denken wat je wil en alles afschuiven op het feit dat mijn teef haar eierstokken moet missen joh. Hulde voor jou!
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

LongFields schreef:
Badu schreef:

Omdat die halve naker haar in de weg liep en ze in volle vaart in een kuil terechtkwam met 1 poot.
Maar lekker denken wat je wil en alles afschuiven op het feit dat mijn teef haar eierstokken moet missen joh. Hulde voor jou!
Die kutnakers ook :jank:

Maar je kan toch niet ontkennen dat wegnemen van eierstokken effect heeft op wezen. Energieniveau loopt terug. Reactievermogen & daarom meer kans op blessures? Zou dat kunnen? Spieropbouw minder, daarom blessures?
Ik maak niks ingewikkeld hoor :F:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Hier een gecastreerde teef die meer energie heeft, goed bespierd en behendiger is dan haar ongecastreerde nestbroer. En ze krijgt nog bijna evenveel te eten ook als haar iets grotere broer.
Wat doe ik fout..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Valerie schreef:Ik zie genoeg teven met minder spieren na castratie. Ik had er zelf ook een en dat kwam echt niet door minder beweging. Waarom zou je ook je hond minder uitlaten na een castratie :19: teveel voeren snap ik nog.
ikzelf schreef: te veel blijven voeren in combinatie met te weinig beweging
Ik zeg dus niet _minder_ beweging.
Veel teven hebben door een veranderde stofwisseling na castratie neiging om dikker te worden. Als je daar niks aan doet neemt de vetmassa de overhand. En dan zie je idd geen spieren meer of iig een afname ervan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
LongFields schreef:
Badu schreef: Lopen castraten behendigheid met succes?
Ja hoor.
Geloof ik niks van.
Het is echt zo. Heel erg veel teven die hoog in de behendigheid lopen zijn gecastreerd. Een loopse teef en schijnzwangerschappen en gedoe zijn ook niet handig met sporten.
Er lopen trouwens ook gecastreerde reuen tot op hoge leeftijd in de hoogste klasse. Een reu die bij mij in de groep trainde loopt op wereldniveau mee en is al jong gecastreerd en nu bijna 9 jr.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik heb een gecastreerde kater die er volgens mij prima uitziet. Niks te dik.
Figo heeft in April voor een halfjaar een chemische castratie ( spuit ) gehad, omdat vriend voor castratie wou gaan en ik niet perse, maar wou wel kijken of ik op deze manier nog even iets verder door kon dringen, ik hopend dat het voor een halfjaar genoeg is. Of misschien een jaar. Twee keer een spuit, maar ik hoop dat 1 x genoeg was.
Wel bewust gewacht qua leeftijd, Figo heeft dus een chemische castratie ( is spuit ) gehad op drie jarige leeftijd. Wat een halfjaar werkt.
Moest vorige week naar de dierenarts voor iets anders, niet onze eigen dierenarts, en kreeg compliment over zijn gewicht. Wat al drie jaar stabiel is.
Ben niet pro castratie, maar al dat gelul over gewicht snap ik gewoon niet. Ja, Figo is wel vraatzuchtiger. Hij krijgt gewoon wat hij nodig heeft. Niet meer.
Zelfde bij kater, ook vraatzuchtiger.

Qua spieropbouw wil ik dus de echte castratie niet voor Figo. Ook qua ras / heupen. Ik hoop nu dat ik er nu net even meer door kon komen qua trainen. We gaan het zien in Oktober.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Je bent aan het drammen Badu. Plaats eens een recente foto met daarop de spieren van Badu en Fanon ?
Dan zal ik je de spieren van mijn moddervette Elena (in 2011 gecastreerd en nu 10,5 jr) en Doña ( vanaf 2013 steriel gemaakt, eerst met prikpil daarna operatief) tonen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

BC teef van ruim 8 jr die naar het WK mag en afgelopen jaren ook echt meedraait op wereldniveau (eerste plaatsen op WAO) is ook gecastreerd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Ik ben intact maar wel een papzak, wat maakt mij dat? Een freak of nature? Of misschien toch te weinig beweging en teveel voer? :mrgreen:

Tapas ziet er goed uit zeg! Mooi lijntje :I:
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Okeejjj.... de meningen zijn nogal verdeeld

Ik ben helemaal geen voorstander van 'zomaar' castreren, maar ze is nu elke loopsheid schijndrachtig, tegen de tijd dat dit weer is opgeknapt begint de loopsheid weer, al homeopathie geprobeerd maar dit helpt niet afdoende
Vandaar dat ik geen andere mogelijkheid meer zie dan castreren
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Castreren van teven heeft wel effect op het gewicht of in elk geval in veel gevallen. Niet zozeer op de bespiering alswel op de eetlust en de mate daarin de hond eten omzet in vet.

Cleo was het typische voorbeeld. Mooie podencomiks en super strak. Je kon met je duimen en wijsvinger om haar middel als ze in topconditie was. Echt een windhondentaille. Maar na haar castratie was die taille standaard iets dikker. Was ze uit logeren geweest waar ze verwend werd dan was ze al snel een klein bijzettafeltje in een dikke twee weken. Wuilus wilde alleen nog maar eten. Eten was waar ze aan dacht en eten is wat ze wilde krijgen. Op straat alles eten, mensen hun eten afpakken op straat. Kinderen hun frikandellen uit de handen snaaien etc etc. Dus dat ze een gekke stofwisseling krijgen van castratie staat voor mij vast. Of je daar controle over hebt is een zaak van de baas.

Bas kan weinig eten hebben want die wordt een rolmops. Omdat ze heel veel problemen heeft met haar skelet mag dat dus niet. Ze eet 25 gram in de morgen en 75 gram tegen de avond. KVV. Daarop is ze slank en strak. Omdat ze niet wil rennen krijgt ze elke dag een wandeling van 5 km in flinke pas. Zo blijft ze 5,5 kilo zwaar en dat is ook haar optimale gewicht.

Als je hier naar de dierenarts gaat zal die gewoon bevestigen dat gecastreerde honden sneller dik zijn. Laatst iemand gesproken en daar had de dierenarts het volgende tegen gezegd. DA, hij krijgt wel lekker te eten he? Klant, jazeker, maar hij is OOK dik omdat hij gecastreerd is. DA, dat kan wel een rol spelen. Klant, dus U zegt ook, van castreren worden honden dik? DA, nee, dat zeg ik niet, ik zeg wel dat ik nooit dikke ongecastreerde dieren in de praktijk krijg. Maar castreren zelf maakt de hond niet dik.
Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Je hebt felle tegenstanders, je hebt felle voorstanders.
Ik zit ergens tussenin, mijn teef is gecastreerd. Voor ons gemak en voor het feit dat haar baarmoeder al voldoende heeft ondergaan (broodfokteef)
Bij een volgende teef ga ik weer beoordelen of ik laat castreren of niet. Maar ik beslis weer net zo makkelijk tot castreren als de hond het aankan en ik het wil.
Onze teef was 8 jaar toen ze is gecastreerd, de volgende dag sprong ze weer vrolijk rond.
Ze had altijd al een obsessie voor eten (labrador), die is niet anders geworden. En ze is ook niet dikker, zelfs iets lichter.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Badu schreef: Maar je kan toch niet ontkennen dat wegnemen van eierstokken effect heeft op wezen. Energieniveau loopt terug. Reactievermogen & daarom meer kans op blessures? Zou dat kunnen? Spieropbouw minder, daarom blessures?
Het energieniveau van Tapas is niet, ik herhaal NIET, teruggelopen... Haar reactievermogen ook niet.
Honden doen soms wel eens ongelukkige dingen, en dat gebeurt volle reuen en teven net zo goed als castraten/steriele honden...

De spierbouw is ook niet minder geworden, ze kwam en komt regelmatig bij de fysio en die heeft er toch wel aardig kijk op lijkt mij.
Zo kun je alles wel afschuiven op castratie. Overigens schreef jij zelf dat de effecten van een castratie anders zijn dan van sterilisatie, ik ben dan wel benieuwd of het alleen wegnamen van de eierstokken valt onder sterilisatie, of castratie. Want bij Tapas zit de baarmoeder er gewoon nog en gaan al jouw leuke theorietjes waarschijnlijk helemaal niet eens op, of spreek je jezelf er flink in tegen.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

LongFields schreef:
Badu schreef: Maar je kan toch niet ontkennen dat wegnemen van eierstokken effect heeft op wezen. Energieniveau loopt terug. Reactievermogen & daarom meer kans op blessures? Zou dat kunnen? Spieropbouw minder, daarom blessures?
Het energieniveau van Tapas is niet, ik herhaal NIET, teruggelopen... Haar reactievermogen ook niet.
Honden doen soms wel eens ongelukkige dingen, en dat gebeurt volle reuen en teven net zo goed als castraten/steriele honden...

De spierbouw is ook niet minder geworden, ze kwam en komt regelmatig bij de fysio en die heeft er toch wel aardig kijk op lijkt mij.
Zo kun je alles wel afschuiven op castratie. Overigens schreef jij zelf dat de effecten van een castratie anders zijn dan van sterilisatie, ik ben dan wel benieuwd of het alleen wegnamen van de eierstokken valt onder sterilisatie, of castratie. Want bij Tapas zit de baarmoeder er gewoon nog en gaan al jouw leuke theorietjes waarschijnlijk helemaal niet eens op, of spreek je jezelf er flink in tegen.
wegnemen van eierstokken is castratie, sterilisatie is als je de eileiders afbindt zodat er geen eitjes bevrucht kunnen worden. Nu haal je de bron van vruchtbaarheid weg, dat is dus gewoon een castratie. Anders werden ze gewoon nog wel loops enzo.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Onze teef ving drie jaar na castratie een gezonde, razendsnelle haas in open veld :pffff:
Badu
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef: Er lopen trouwens ook gecastreerde reuen tot op hoge leeftijd in de hoogste klasse. Een reu die bij mij in de groep trainde loopt op wereldniveau mee en is al jong gecastreerd en nu bijna 9 jr.
Die zal dan wel strak staan van de toegevoegde testosteron ofzo. Dat kan toch niet anders? Waar haalt het beest anders de energie vandaan?
Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
sirene schreef: Er lopen trouwens ook gecastreerde reuen tot op hoge leeftijd in de hoogste klasse. Een reu die bij mij in de groep trainde loopt op wereldniveau mee en is al jong gecastreerd en nu bijna 9 jr.
Die zal dan wel strak staan van de toegevoegde testosteron ofzo. Dat kan toch niet anders? Waar haalt het beest anders de energie vandaan?
Uit zijn brokken :idea:

Ben je al foto's aan het zoeken ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Badu
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:

Waarom komt Tapas regelmatig bij de fysio?

& mijn leuke theorietjes... dat is echt teveel eer hoor :D

Lesje biologie heeft sbientje al gegeven... verbazend overigens dat je dat het verschil tussen castratie & sterilisatie niet weet.

Daarnaast nog: van gecastreerde teven (dus weggenomen hormoonproductie = eierstokken) verschrompelt de BM op den duur door gebrek aan hormonen. Zo, weet je dat ook weer :ok:
Afbeelding

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sirene schreef:
Badu schreef:
LongFields schreef:
Badu schreef: Lopen castraten behendigheid met succes?
Ja hoor.
Geloof ik niks van.
Het is echt zo. Heel erg veel teven die hoog in de behendigheid lopen zijn gecastreerd. Een loopse teef en schijnzwangerschappen en gedoe zijn ook niet handig met sporten.
Er lopen trouwens ook gecastreerde reuen tot op hoge leeftijd in de hoogste klasse. Een reu die bij mij in de groep trainde loopt op wereldniveau mee en is al jong gecastreerd en nu bijna 9 jr.

Maar je kunt dat toch alleen per hond bekijken? Mijn (vroeg)castraten zijn sneller te dun dan te dik (wel ielig en weinig gespierd).
Dan kan ik toch nog niet concluderen dat castratie geen invloed heeft op gewicht omdat er slanke castraten zijn.
Volgens mij was het marjoleine die een teef kent die in tijd behoorlijk achteruit was gegaan na castratie. Dat is wat je zou moeten vergelijken, prestaties voor en ruim na.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Badu schreef:
LongFields schreef:
Badu schreef:

Die kutnakers ook :jank:

Maar je kan toch niet ontkennen dat wegnemen van eierstokken effect heeft op wezen. Energieniveau loopt terug. Reactievermogen & daarom meer kans op blessures? Zou dat kunnen? Spieropbouw minder, daarom blessures?
Dat is echt de idiootste redenatie die ik ooit heb gehoord als effect van een castratie.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Gewoon, uit zijn lijf? Hormonen, zeker testeron, zijn maar een klein deel van de hele hond-

Onze hond is nu iets rustiger aan het worden, onder andere omdat er niet meer zo intensief mee gelopen wordt. Maar als we een paar keer behendigheid gaan trainen loopt hij binnen no time vol enthousiasme en zou hij het niet onverdienstelijk doen waarschijnlijk. Hij is nu 7 jaar en met 11 maanden gecastreerd. Op gewicht houden is wel een uitdaging, hij wordt snel te mager.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Badu schreef:
Dus zonder ballen heeft een hond geen energie meer??? Zou wat zijn als de energie alleen afhankelijk zou zijn van die ballen. Geef een hond met ballen een paar weken slecht eten en hij verzet geen poot meer.
dagmar88
Zeer actief

Domor schreef:Gewoon, uit zijn lijf? Hormonen, zeker testeron, zijn maar een klein deel van de hele hond-

Onze hond is nu iets rustiger aan het worden, onder andere omdat er niet meer zo intensief mee gelopen wordt. Maar als we een paar keer behendigheid gaan trainen loopt hij binnen no time vol enthousiasme en zou hij het niet onverdienstelijk doen waarschijnlijk. Hij is nu 7 jaar en met 11 maanden gecastreerd. Op gewicht houden is wel een uitdaging, hij wordt snel te mager.

:80:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
sirene schreef: Het is echt zo. Heel erg veel teven die hoog in de behendigheid lopen zijn gecastreerd. Een loopse teef en schijnzwangerschappen en gedoe zijn ook niet handig met sporten.
Maar je kunt dat toch alleen per hond bekijken? Mijn (vroeg)castraten zijn sneller te dun dan te dik (wel ielig en weinig gespierd).
Dan kan ik toch nog niet concluderen dat castratie geen invloed heeft op gewicht omdat er slanke castraten zijn.
Volgens mij was het marjoleine die een teef kent die in tijd behoorlijk achteruit was gegaan na castratie. Dat is wat je zou moeten vergelijken, prestaties voor en ruim na.
Tuurlijk moet je dat per hond bekijken. Ik heb ook juist niet gezegd dat castratie geen invloed heeft op gewicht. Ik schreef juist dat teven door langzamere stofwisseling wel de neiging hebben om dikker te worden.
Ja, Marjoleine kende 1 teef, een Wetter. Ik geloof het best dat het zo was, maar die blinken sowieso niet uit in snelheid en behendigheid. Misschien kreeg de hond door de castratenvacht het wel veel te warm ?
Ik zeg helemaal nergens dat er geen nadelen zijn aan castreren, ik ben ook helemaal niet voor castreren. Maar doen alsof alle gecastreerde teven dikke spier- en energieloze massa's worden is gewoon dikke onzin. Daarvoor lopen er echt teveel gecastreerde teven hoog in de behendigheid.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Badu
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Badu schreef:
Uit zijn brokken :idea:
:oohja:
Afbeelding

dagmar88
Zeer actief

sirene schreef:
dagmar88 schreef:
sirene schreef: Het is echt zo. Heel erg veel teven die hoog in de behendigheid lopen zijn gecastreerd. Een loopse teef en schijnzwangerschappen en gedoe zijn ook niet handig met sporten.
Tuurlijk moet je dat per hond bekijken. Ik heb ook juist niet gezegd dat castratie geen invloed heeft op gewicht. Ik schreef juist dat teven door langzamere stofwisseling wel de neiging hebben om dikker te worden.
Ja, Marjoleine kende 1 teef, een Wetter. Ik geloof het best dat het zo was, maar die blinken sowieso niet uit in snelheid en behendigheid. Misschien kreeg de hond door de castratenvacht het wel veel te warm ?
Ik zeg helemaal nergens dat er geen nadelen zijn aan castreren, ik ben ook helemaal niet voor castreren. Maar doen alsof alle gecastreerde teven dikke spier- en energieloze massa's worden is gewoon dikke onzin. Daarvoor lopen er echt teveel gecastreerde teven hoog in de behendigheid.
:ok: Goed punt.

:wink: Dat zei ik ook niet, was om aan te geven dat je zonder die prestaties per hond sec te bekijken geen conclusies kunt trekken. Wie weet hoe die reu had gelopen als hij ballen had gehad.
Ik zie bij teven inderdaad minder fysieke nadelen dan bij reuen. Bij een dikke teef met een plofvacht is het wel duidelijk, verder haal ik ze er op het oog niet uit. Gecastreerde reuen vrijwel altijd en mijn vroegcastraten zijn niet eens reuen, maar hetjes.
:roll: Mensen en reuen zien pjotr standaard voor (loopse) teef aan.
De gemiddelde parkjeshond komt er qua beweging nogal bekaaid vanaf, dan zie je inderdaad weinig bespierde of energieke honden :U:
Castreren is hier bij mensen die naar de dierenarts in de wijk gaan gewoon de norm. Je moet al bovengemiddeld veel van honden weten en sterk in je schoenen staan wil je daar aan ontkomen.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Isa is gesteriliseerd maar níets veranderd in energie en beweging etc. We moeten opletten dat ze niet dik wordt, het eten goed afwegen dus. Als je haar dr gang laat gaan eet ze zich dood. Dat is altijd al zo geweest. Haar vacht is ook wat veranderd; ze heeft nu altijd een enorm dikke vacht. Ze had altijd in de winter deze enorme vacht en jn de zomer een glad puppy vachtje maar dat is nu niet meer zo.

Maar ze is nog minstens zo actief en sportief. En ze ís behoorlijk actief en sportief. Ze is altijd aan het racen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb een gecastreerde teef gehad die wel dik werd van lucht na de castratie. Ze kon maar 10 brokjes per dag eten en dan werd ze nog dik. Voorheen kreeg ze een halve beker per dag.
Ik castreer dus niet meer tenzij medisch noodzakelijk.
Xena is bijna 14 en intact. Ook de heren blijven t.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”