Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Flame artrose. Upd pag 2, fysiotherapie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Flame artrose. Hulp bij filmpje gevraagd.

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Loopt ze haar hele leven al in telgang?
flaneloba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flaneloba »

Ja in telgang lopen doet ze in ieder geval al zo lang als ik haar ken en dat is bijna 8 jaar, ze is nu ruim 13.

Dat ze op het vergelijkingsfilmpje al niet 100% loopt klopt ook want ook toen was al artrose in elleboog en onderrug vastgesteld en stond ze al op de trocoxil, dit is een week of 5 geleden.

Hier hadden we ivm haar leeftijd al vrede mee, maar met dit ernstige kreupelen natuurlijk niet. Daarom nu de rit qua foto's en andere pijnstilling e.d. , zeker omdat het mis is gegaan na een rare actie.
Afbeelding
Dag monster... *14-01-2016
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Bedankt voor het vergelijkingsfilmpje.. Daar zie ik gewoon een oude hond, die wel langzaam loopt maar goed, dat is op zich niet zo erg. Op het eerste filmpje van vandaag gaat het ook nog wel, maar daarna is het wel triest idd :(
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb van mijn DA eens begrepen dat die injecties in het gewricht behoorlijk pijnlijk zijn. Hij raadde het destijds af voor Nora toen we bij haar artrose ontdekten, ze was toen ook ruim 13.

Dat zo'n oude hond telgangt vind ik heel normaal, op het laatste filmpje loopt ze wel erg stram. Gezien haar leeftijd zou ik persoonlijk niet kiezen voor een orthopeed denk ik, maar gewoon geschikte supplementen en pijnstillers geven.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Stepper schreef:
flaneloba schreef:Hoe bedoel me crutz? Dat rimadyl geven terwijl de trocoxil minder dan een maand geleden is niet zo handig is? Ze krijgt wel maagbeschermers maar de rimadyl en nu ook de tramadol krijgt ze in principe "samen" met de trocoxil.
?
Rimadyl is net als trocoxil (en meloxicam, previcox, onsior, ...) een nsaids, die zijn behalve pijnstillend ook ontstekingsremmend. Soms is het zoeken want sommige honden reageren amper (of zelfs averechts) op de een, en goed op de ander.
Maar, ze zijn nogal heftig voor de maag darm en vragen ook nogal wat van organen als nieren en lever, en daarom worden er geen twee tegelijk gegeven. Dan kan je volgens mij beter overstappen naar een andere of zo, ipv 2 naadt elkaar doen.
maar kan me voorstellen dat het in de praktijk wel eens gebeurt bij een hond bij wie het allemaal niet echt lijkt te werken, dat weet ik dus niet.

Krijgt ze omeprazol of zitac?

Tramadol is iets heel anders, en mag er bij. Bij sommige kan het zelfs pijnstillende effect versterken van elkaar. Ik hoop toch echt zo dat ze nog baat gaat hebben aan de tramadol.

Zit hier dus ook met een hond waarbij het niet (meer) werkt de trocoxil maar moet echt wachten tot een maand na de laatste dosering
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

gilly van mij zit op de cimelgex. is een iets minder schadelijk medicijn dan de rimadyl.
ik ben nu bezig om gilly "goudpasta"te geven. Dat heb ik via een vriendin wiens hond ook ernstige artrose had. Zij kwam aan met een FBgroep "gouden pasta" aan. Dat is gemaakt van kurkuma met koksolie en zwarte peper. Ik ben nu zo`n 2 weken bezig en ik merk dat ze wel beter in haar velletje zit.
ellen
Afbeelding
flaneloba
Zeer actief

De filmpjes zijn door 2 dierenartsen bekeken. de DA die Flame ook al had onderzocht en een ander, die beiden tot de conclusie kwamen dat we ofwel doorgestuurd konden worden naar de orthopeed voor injecties in de gewrichten, ofwel fysiotherapie proberen.

Mijn vriend en ik waren er al over uit dat we die injecties Flame niet meer aan gaan doen. Ze is oud, we moeten ervoor naar een vreemde dierenarts terwijl ze sowieso altijd al enorm bang is bij de DA en een prettige behandeling is het ook al niet.

Fysio dus. De tramadol stoppen we nu ook omdat het erop lijkt dat dat niet zoveel doet, mocht het toch ineens weer ernstig verslechteren gaan we over een maand een andere nsaid proberen om te kijken of dat beter werkt. De gegevens van de fysio in de buurt krijgen we doorgestuurd, ik hoop dat dat nog een beetje helpt naast de vele rust die ze nu krijgt.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Flame is nu 13 jaar hé?
Dat is toch al behoorlijk op leeftijd.
Als het wisselende kreupelheid is zou je nog kunnen denken aan Lyme.
Anders zou het goed mogelijk zijn dat ze eigenlijk op is :(:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
flaneloba
Zeer actief

Ja ruim 13 inderdaad. We kunnen er zelf niet zo goed bij dat het "op" zou kunnen zijn. Ze is dovig of blind. Als we het speeltje pakken dat we altijd in het water gooien voor haar wil ze er in volle galop vandoor, ze rolt nog dagelijks met een speeltje in haar bek in het gras, wil spelen met de jonge hond van mijn schoonouders en is nog altijd even schooierig en blij met voedsel als altijd. Alleen dat hinken, dus.. maar lastig is het wel, ja.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

flaneloba schreef:Ja ruim 13 inderdaad. We kunnen er zelf niet zo goed bij dat het "op" zou kunnen zijn. Ze is dovig of blind. Als we het speeltje pakken dat we altijd in het water gooien voor haar wil ze er in volle galop vandoor, ze rolt nog dagelijks met een speeltje in haar bek in het gras, wil spelen met de jonge hond van mijn schoonouders en is nog altijd even schooierig en blij met voedsel als altijd. Alleen dat hinken, dus.. maar lastig is het wel, ja.
Osa was ook zo toen ze oud was, geestelijk prima. Maar haar lijf takelde steeds verder af.
Voor het manken/moeilijk opstaan heeft ze ruim 2 jaar op nsaid gestaan. De ene dag ging beter dan de andere, maar ze wilde nog graag en genoot nog. Uiteindelijk heeft ze lymfeklierkanker gekregen en is dat haar fataal geworden.
Wat ik ermee wil zeggen is dat het niet hoeft te betekenen dat het hiermee het einde is, maar je kan niet 'ontkennen' dat ze ook gewoon echt hoogbejaard is, bejaarde mensen lopen ook moeilijk, en wat je er aan kan doen is zorgen voor een goede pijnstilling. Fysio zou ik zelf niet meer aan beginnen, de kans dat ze haar meer pijn dan verlichting geven bij problemen met artrose is groot.
ranetje
Zeer actief

Apple schreef:
flaneloba schreef:Ja ruim 13 inderdaad. We kunnen er zelf niet zo goed bij dat het "op" zou kunnen zijn. Ze is dovig of blind. Als we het speeltje pakken dat we altijd in het water gooien voor haar wil ze er in volle galop vandoor, ze rolt nog dagelijks met een speeltje in haar bek in het gras, wil spelen met de jonge hond van mijn schoonouders en is nog altijd even schooierig en blij met voedsel als altijd. Alleen dat hinken, dus.. maar lastig is het wel, ja.
Osa was ook zo toen ze oud was, geestelijk prima. Maar haar lijf takelde steeds verder af.
Voor het manken/moeilijk opstaan heeft ze ruim 2 jaar op nsaid gestaan. De ene dag ging beter dan de andere, maar ze wilde nog graag en genoot nog. Uiteindelijk heeft ze lymfeklierkanker gekregen en is dat haar fataal geworden.
Wat ik ermee wil zeggen is dat het niet hoeft te betekenen dat het hiermee het einde is, maar je kan niet 'ontkennen' dat ze ook gewoon echt hoogbejaard is, bejaarde mensen lopen ook moeilijk, en wat je er aan kan doen is zorgen voor een goede pijnstilling. Fysio zou ik zelf niet meer aan beginnen, de kans dat ze haar meer pijn dan verlichting geven bij problemen met artrose is groot.
Hydrotherapie zou misschien wel prettig zijn.
Is ook een vorm van fysio.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Ik heb ook acupunctuur laten geven aan hoogbejaarde honden, ze knapten er altijd erg van op. Natuurlijk geneest het niet meer, maar kwaliteit van leven is ook veel waard.
flaneloba
Zeer actief

Hydrotherapie is inderdaad het plan en deze dierenfysio doet eventueel ook dry needling. Donderdag hebben we de intake dus we zullen het zien.
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik hoop dat het helpt! Het heeft vaak wel wat tijd nodig dus geef niet te snel op. Het zou leuk zijn als je de resultaten met ons wilt delen.
Afbeelding
flaneloba
Zeer actief

Dat zal ik zeker doen! Vind het ook best interessant.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

flaneloba schreef:Dat zal ik zeker doen! Vind het ook best interessant.
:ok:
Succes.
Afbeelding
flaneloba
Zeer actief

Vandaag de fysio intake met flame gehad. Erg fijne dame om mee te praten. Gebruikte veel vaktermen maar legde daarna uit wat ze daarmee bedoelde zodat ze ons duidelijk kon uitleggen wat haar bevindingen zijn en wat ze daar eventueel mee kan doen.

Ze heeft al flame haar spiergroepen gevoeld, haar daarna laten lopen en vervolgens nog een keer gevoeld om te kijken of bepaalde delen dan ook warmer zouden worden dan andere.

Ze bevestigde (niet geheel onverwacht, ze heeft alle medische gegevens van flame ook gekregen) dat haar gewrichten behoorlijk aangetast zijn door artrose, niet alleen de poot waar ze mee kreupelt maar rug en achterpoten ook.

Feit is dat ze haar linkervoorpoot ontlast door te (over)compenseren met haar andere drie poten. In eerste instantie hebben we een dry needling sessie gedaan, maar alleen voor omdat door dry needling de spieren gaan ontspannen en teveel ontspanning in de achterhand op dit moment juist voor problemen bij de voorhand zouden kunnen zorgen. Echt heel apart om te zien en te voelen, dat dry needling. Eerst is een spier net een stalen kabel, dat naaldenbed baat erin, je ziet de teentjes even stekken en ineen is die spier ontspannen en zacht.

Goed, dat dus bij de voorpoten en de nek gedaan. Omdat na dry needling beweging goed is nog in het hydrotherapie bad maar die weigerde dienst. Geluk bij een ongeluk. Daardoor kunnen we nu over 2 weken kosteloos terug komen voor alsnog de hydrotherapie en dan meteen een check up hoe de dry needling heeft uitgepakt.

Omdat beweging na dry needling goed is zijn we nog even naar het losloopgebied vlakb begaanbaar flame nog even te laten zwemmen (in overleg met fysio) en dat ging super. Flame is nog zon super blije hond. Na het zwemmen moesten we nog even een stukje naar de auto maar toeval of niet, ze liep echt een heel stuk minder kreupel. Meer stijvig, in plaats van echt door de poot heen zakken

Aan de artrose zelf kan natuurlijk niets gedaan worden behalve de medicatie die we algemeen, maar door haar spieren een handje te helpen kunnen we het flame wel makkelijker maken. We gaan haar dan ook twee keer daags masseren met tips van de fysio.

Ik heb goede hoop dat dit wel helpt. Het zal haar niet genezen maar zoals het nu lijkt wel ondersteunen. Helaas hebben we dinsdag weer bulten op haar achterpoot ontdekt en dat blijken opnieuw mastceltumoren te zijn. We gaan flame dus in zoverre als dat ze het accepteert nog ondersteunen met de fysio en hopen dat ze geen last krijgt van de tumoren,maar dat ze geen 14 zal worden.. Ja....

Als er vragen zijn over de fysio stel ze hoor, Ik heb zoveel info gekregen dat het bericht anders echt veel te lang wordt maar vragen beantwoord ik graag.
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Re: Flame artrose. Upd pag 2, fysiotherapie

Ongelezen bericht door rose »

Fijn dat jij goede hoop hebt en zij wat beter lijkt te lopen :ok: Succes met jouw oude dametje, ik hoop met de tumoren in mijn achterhoofd jullie nog een mooie poos samen gegeven mag worden.
Laatst gewijzigd door rose op 21 aug 2015 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken. Hopelijk houd je ons op de hoogte? Ik heb ook al een paar keer een fysio gehad voor Zorro na zijn operaties en dat hielp goed. Hij is nog jong maar heeft ook al artrose en 2x aan zijn knieband geopereerd. Maar hij rent er weer vrolijk op los nu. Ik geef wel elke dag glucosamine dat helpt hem ook goed. Yara krijgt dat ook want die is achter wat stram en als ik het een tijdje niet gebruik zie ik meteen verschil dus het helpt wel degelijk. Geef jij dat ook voor de artrose?
Afbeelding
flaneloba
Zeer actief

Ja glucosamine krijgt ze al sinds begin dit jaar en daar stoppen we ook niet meer mee. Wat naar dat jouw hond al zo jong artrose heeft.. de dry needling zou na een dag of 10 het beste resultaat moeten hebben dus we gaan het zien.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Fijn dat het goed lijkt te helpen :ok:
Hopelijk kan je zo nog een tijd van haar genieten.
Afbeelding
sybertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermix

Ongelezen bericht door sybertje »

Het klinkt positief. Hopelijk hobbelt ze de maanden die ze nog heeft lekker mee!
rose
Zeer actief

Hoe gaat het met Flame?
flaneloba
Zeer actief

Ja, eigenlijk best goed! Ze loopt echt nog wel stram hoor maar niet te vergelijken met hoe het was voor de fysiotherapie. Wij zijn dus heel tevreden. Komende donderdag hebben we weer een check up bij de fysio.
Afbeelding
rose
Zeer actief

Super, doorgaan zo dametje :ok:
Bishy
Zeer actief