Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jack enten of niet?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Jack enten of niet?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco gaat ook geen lepto-enting meer krijgen. Hij heeft de L4 + booster gehad, nu mag z'n immuunsysteem het verder doen. Hij zwemt veel, krijgt rauw vlees, dus z'n immuunsysteem zal wel goed zijn. Mocht hier in het water lepto zitten, dan 'vaccineert' hij zichzelf dus elke keer weer opnieuw ;) En anders heeft hij de enting niet nodig.
Het zegt denk ik ook wel iets dat mensen met risico-beroepen (zoals muskusrat-bestrijders) ook niet ingeënt worden tegen de ziekte van Weil en ook in die groep komt het maar zelden voor.
Ik denk dat je met bewust niet enten er eerder op gespitst bent dat je hond mogelijk een lepto-besmetting heeft opgelopen en dat bij een besmetting de kans groot is dat je er op tijd bij bent en weet te achterhalen wat het is. Mensen die wel enten tegen lepto denken er niet aan, dierenartsen zijn er ook niet op gespitst, dus is de kans op te laat ontdekken dat het lepto is veel groter dan als je zelf aangeeft dat je hond niet ingeënt is tegen lepto en dat dus als mogelijkheid meegenomen moet worden.
Zweedsetosti
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Zweedsetosti »

Hier worden ze beiden niet geënt voor Weil. Bob omdat hij epilepsie heeft en Mack omdat ik niet de L4 wil geven. Hij heeft het eerste jaar wel de oude inenting gekregen.

Ik geloof ook dat ik goed genoeg oplet ;). Beide honden zijn fit en gezond en ik merk het meteen als er iets niet in de haak is. Overigens ga ik daarom wel meteen naar de DA als er ook maar iets is... Just checkin
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Nanna schreef:Vind sowieso die hele Weil enting bezopen. Het werkt maar een paar maanden en dan nog lang niet tegen alle vormen van Weil.
Het enige dat je wel zeker weet is dat je je hond laat voljassen met schadelijke hulpstoffen :19:

Maar ja, de mens wil klaarblijkelijk alles zeker weten en graag een gevoel van valse veiligheid hebben "dan heb ik er toch maar mooi alles aan gedaan".
Precies dit. Jammer dat je dan geen idee hebt wat je het lichaam van je hond inspuit.
Afbeelding
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Vorig jaar heeft Moos ook de lepto4 met booster gehad, gelukkig geen last van gehad, maar ik heb na lang twijfelen
toch besloten om hem dit jaar niet te laten enten, ondanks dat Moos ook een echte grachtenspringer is.
Als mijn hond zo'n reactie had gekregen als Jack dan zou ik het persoonlijk al helemaal niet meer overwegen.
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Hilde schreef:
Nanna schreef:Vind sowieso die hele Weil enting bezopen. Het werkt maar een paar maanden en dan nog lang niet tegen alle vormen van Weil.
Het enige dat je wel zeker weet is dat je je hond laat voljassen met schadelijke hulpstoffen :19:

Maar ja, de mens wil klaarblijkelijk alles zeker weten en graag een gevoel van valse veiligheid hebben "dan heb ik er toch maar mooi alles aan gedaan".
Precies dit. Jammer dat je dan geen idee hebt wat je het lichaam van je hond inspuit.
Dat huisdieren meer dan nodig geënt worden geloof ik best.
Dat Weil mogelijk niet zo veel zin heeft geloof ik ook.

Maar we praten nu wel gemakkelijk over niet enten (niet "voljassen met schadelijke hulpstoffen").
Terwijl er heel wat ziektes vrijwel niet meer voorkomen dankzij entprogramma's zowel bij honden (en katten) als bij onszelf.
Je kunt niet alleen maar negatief zijn over enten (vind ik :F: )
Er zitten ook heel wat voordelen aan dat enten (mogelijk niet aan alle entingen).
Alleen de hoeveelheid entingen kan voor zover nu bekend best wat minder.
Ik laat Ita ook veel minder enten dan mijn vorige honden, omdat gebleken is dat die entingen niet jaarlijks gegeven hoeven te worden.

Neemt niet weg dat ik Jack niet meer tegen Weil zou enten hoor Samantha.
Zeker niet na zijn ziek zijn vorig jaar.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

RedPassion schreef:
~Tine~ schreef:Op mijn werk het laatste jaar 2 leptogevallen gezien. Dit waren honden die geënt waren met de gewone Nobivac Lepto en ziek waren geworden door een nieuwe stam. Eén van die honden woont in een tuin die grenst aan een gracht vol ratten (waar de eigenaars al jaren iets proberen tegen te doen).

Het is zeldzaam, maar zoo zeldzaam ook weer niet. Dat terzijde: moest mijn hond zo reageren op een vaccin, ik zou het niet opnieuw laten zetten vermoed ik. Het is allebei een risico in dat geval.
Maar dat is in België dus? Ik ken 1 geval van lepto (bij een mens) en dat was ook in België. Ik hoor er uit NL nooit iets over, maar ik kan na een rondje googlen ook geen echte cijfers vinden. Is er iemand die er meer van weet?
Volgens het RIVM werden er in een jaar (welk jaar staat er dan weer niet bij) 30 keer leptospirose vastgesteld bij mensen. En daarvan was een groot deel opgelopen in het buitenland. Zeldzaam dus.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik ben niet tegen enten, maar wel tegen te veel enten. En het allergrootste gedeelte wat geënt wordt na één jaar valt wat mij betreft onder te veel enten :)
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik ben er inmiddels wel over uit dat ik hem niet meer laat enten, ik durf het risico niet te nemen.
Het blijft wel een beetje eng met zo'n waterrat maar inderdaad: de kans dat hij ziek wordt van het enten is dus blijkbaar groter.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

samantha! schreef:Ik ben er inmiddels wel over uit dat ik hem niet meer laat enten, ik durf het risico niet te nemen.
Het blijft wel een beetje eng met zo'n waterrat maar inderdaad: de kans dat hij ziek wordt van het enten is dus blijkbaar groter.
Ik snap je angst, maar ook je keuze om niet te enten. Als hij er zo ziek van geworden is zou ik het zeker niet doen.
En wat ik al zei hier ook geen entingen en ik denk qua waterrat (en modderschuit :ugh: ) dat Amy wel te vergelijken is met Jack. Ze duikt overal in, zelfs in een plas water na een regenbui :Q:
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
jome
Zeer actief

Ongelezen bericht door jome »

Ik zou het ook niet doen als hij zo kort na de enting zo ziek is geweest.
Mocht hij nu ziek worden, kan je lepto in je achterhoofd houden.

Mag je wel aan proeven deelnemen als ze deze vaccinatie niet hebben?
ranetje
Zeer actief

jome schreef:Ik zou het ook niet doen als hij zo kort na de enting zo ziek is geweest.
Mocht hij nu ziek worden, kan je lepto in je achterhoofd houden.

Mag je wel aan proeven deelnemen als ze deze vaccinatie niet hebben?
Entboekje wordt niet gecontroleerd.
Als je inschrijft voor een proef moet je verklaren dat je hond gezond is als je deelneemt aan de proef.
Mocht hij een (besmettelijke) ziekte hebben dan wordt van je verwacht dat je je terug trekt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
jome
Zeer actief

ranetje schreef: Entboekje wordt niet gecontroleerd.
Als je inschrijft voor een proef moet je verklaren dat je hond gezond is als je deelneemt aan de proef.
Mocht hij een (besmettelijke) ziekte hebben dan wordt van je verwacht dat je je terug trekt.
Proef die ik liep moest het boekje wel mee, en kon gecontroleerd worden.
Maakt mij verder niet uit, maar wel iets om in de gaten te houden.

Bij een show moet je ook verklaren dat je hond gezond is, en kan je ook controle krijgen. Afgelopen weekend ook in Oss, als je de boel dan niet in orde hebt moet je naar huis.

Maar geen idee hoe ze hier bij de jacht verder over doen. Weet niet meer of je daar ook verklaard dat je hond geënt is
ranetje
Zeer actief

jome schreef:
ranetje schreef: Entboekje wordt niet gecontroleerd.
Proef die ik liep moest het boekje wel mee, en kon gecontroleerd worden.
Maakt mij verder niet uit, maar wel iets om in de gaten te houden.

Bij een show moet je ook verklaren dat je hond gezond is, en kan je ook controle krijgen. Afgelopen weekend ook in Oss, als je de boel dan niet in orde hebt moet je naar huis.

Maar geen idee hoe ze hier bij de jacht verder over doen. Weet niet meer of je daar ook verklaard dat je hond geënt is
Eerlijk gezegd weet ik dat ook niet.
Het kan veranderd zijn sinds een paar jaar geleden.
Ik loop geen KNJV proeven meer, maar andere jachtproeven en daar wordt er niet over gerept.

Toen ik nog wel proeven liep hoefde je geen boekje mee te nemen, dus geen bewijzen van enting te tonen.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Bij KNJV proeven is er geen verplichting dat je hond geent moet zijn. Dat is dus geen beperking als je besluit om niet te enten.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
jome
Zeer actief

Sita schreef:Bij KNJV proeven is er geen verplichting dat je hond geent moet zijn. Dat is dus geen beperking als je besluit om niet te enten.
:ok:
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Ik laat Joy ook niet meer enten, alleen de rabiës (omdat ze anders niet mee mag over de grens).

In Jack zijn geval zou ik het ook niet doen.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maeve schreef:Volgens het RIVM werden er in een jaar (welk jaar staat er dan weer niet bij) 30 keer leptospirose vastgesteld bij mensen. En daarvan was een groot deel opgelopen in het buitenland. Zeldzaam dus.
Ja, hier is het heel erg zeldzaam. Mijn broer heeft een vage variant gehad, opgelopen in Tibet of all places.
Het is dat ie geel oogwit kreeg, anders waren ze niet op de gedachte gekomen. Zo vaak komt het voor dus (not).
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

We zijn Tomas ook bijna kwijtgeraakt door enten en toen gingen er heel veel lampjes branden en heb ik me uitgebreid verdiept in entingen, noodzaak en bijwerkingen. Sinds ik niet meer laat enten hebben we gezonde honden.
Uiteraard wel de puppyenting en dan nog een herhaling met 1 jaar en dat is het.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco heeft alleen de puppy-entingen gehad. Nu ga ik hem eerst laten titeren en aan de hand daarvan bepalen of hij nog een herhaling krijgt of dat dat niet nodig is
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Winni heeft vorige week ook de lepto 4 gehad en was echt heel ziek afgelopen weekend,niet zo erg als Jack gelukkig, maar ik ent die lepto ook niet meer. Ook niet bij Tay, terwijl dat ook een waterrat is.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Mijn eigen DA adviseert zelfs om na 3 jaar niet meer te enten wegens voldoende antistoffen.

Ik zit alleen met het volgende, als je gebruik wilt maken van een pension moet de hond zijn ingeënt en we gaan meestal 2x per jaar de grens over met de honden voor vakanties. Bijv Duitsland, België en nu ook Italië. We maken over het algemeen geen gebruik van reguliere pensions, maar wel kleine pensions en die willen ook alleen ingeënte honden.

Hoe zit dat dan? Het is mij niet helemaal duidelijk welke entingen ze dan wel minimaal moeten hebben om veilig de grens over te gaan of ze naar een pension te brengen(mocht dat nodig zijn, tot nu toe alleen Oscar 1x vorig jaar). Ik weet dat Rabiës in het buitenland verplicht is, maar hoe zit het met de rest van de entingen?
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Hippo schreef:Mijn eigen DA adviseert zelfs om na 3 jaar niet meer te enten wegens voldoende antistoffen.

Ik zit alleen met het volgende, als je gebruik wilt maken van een pension moet de hond zijn ingeënt en we gaan meestal 2x per jaar de grens over met de honden voor vakanties. Bijv Duitsland, België en nu ook Italië. We maken over het algemeen geen gebruik van reguliere pensions, maar wel kleine pensions en die willen ook alleen ingeënte honden.

Hoe zit dat dan? Het is mij niet helemaal duidelijk welke entingen ze dan wel minimaal moeten hebben om veilig de grens over te gaan of ze naar een pension te brengen(mocht dat nodig zijn, tot nu toe alleen Oscar 1x vorig jaar). Ik weet dat Rabiës in het buitenland verplicht is, maar hoe zit het met de rest van de entingen?
Alleen Rabiës voor zover ik weet.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Voor buitenland inderdaad alleen Rabiës. Voor pensions verschilt het een beetje. De meeste hanteren geloof ik recente DHP (cocktail dus) plus kennelhoest.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ok bedankt voor de antwoorden :ok:
Plaats reactie