Hier ben ik het toch niet helemaal met je eens.Heavy schreef:Het was een Havenezer volgens mij ik heb me er niet zo in verdiept . Je kan de Schapendoes wel een inteeltras noemen denk ik maar het grootste probleem zit hem toch wel in de splitsing in het ras denk ik.Nanna schreef:*spitst oortjes*Heavy schreef:... en ik zie een fokker die een ander ras inkruist.
Welk ras dan? Dat vind ik altijd wel interessant. Ik vroeg me namelijk al af waar Doezenfokkers hun verse bloed vandaan halen. Is het onderhand niet allemaal familie van elkaar?
Er is een tweede rasvereniging bijgekomen en degene die niet tevreden waren gingen daarheen . Met als gevolg dat ze elkaar van alles verwijten. Ruzie en nijd . En elkaars honden niet willen gebruiken .
Dat is niet handig in zo'n klein ras. Er zijn ook uitzonderingen hoor die wel van allebei de rasverenigingen lid zijn en elkaars honden wel gebruiken maar ik zie en hoor toch veel ruzie .
Dan komt er nog eens bij dat bij de Schapendoes het niet verplicht is om fok reuen en teven te testen op HD of ED. Maar omdat het de trend is om fokkers aan te klagen gaan mensen dat toch wel doen met als gevolg weer een splitsing van wel geteste honden en niet geteste honden.
Uiteraard is de schapendoes een inteeltras. Ieder hondenras is inteelt, dat is per definitie zo in een gesloten stamboek.
En als het gaat om het behouden van de genetische diversiteit maakt het ook niet heel veel uit of het een klein of groot ras is, het is net hoe fokkers met het ras omgaan of zijn omgegaan. Er zijn grote rassen (in aantal) waar de genetische diversiteit lager is dan bij rassen waar met een klein aantal honden is begonnen.
Uiteraard is dit het grootste probleem van ons ras en van ieder ras. Dit zegt trouwens niets over een individuele combinatie.
Daarnaast is er veel ruzie tussen verenigingen, helaas zoals bij de meeste rassen. Er zijn niet voor niets bij de meeste rassen meerdere verenigingen. Dit hoeft niet gelijk zo negatief te zijn. Door verschillende verenigingen wordt met meer verschillende honden door gefokt die wel weer kunnen zorgen voor het behoud van meer genen. Uiteraard zou goede communicatie een pre zijn.
Inderdaad is er geen verplichting te testen op ED of HD, dit wordt bij dit ras niet als probleem gezien. Of je als fokker je honden wel of niet laat testen heeft volgens mij niet te maken met de trend dat fokkers aangeklaagd worden. Gelukkig zie ik deze trend niet, dit zijn uitzonderingen. Als fokker test ik om een heel andere reden.