Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat is het beste??

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: wat is het beste??

Ongelezen bericht door ranetje »

Hilly45 schreef:
Nanna schreef:
ranetje schreef: Ik ben niet dol op tuigen.
Voor de fiets wel geschikt, maar verder vind ik het te veel gedoe.
En daarnaast, het verstoort het totaalbeeld van de hond.
Dat ergert me.
Mij ook. Ik vind die harnassen die je tegenwoordig ziet geen porum. En helemaal vreselijk met die zogenaamd lollige opschriften :schrik:
Ik zie me trouwens al 's morgens bij vijf honden die tuigen aan- en afdoen. Ik mag er verdomme wel een uur eerder voor opstaan :engel:
Ze hebben halsbanden om en ze hebben niet te trekken. Zo makkelijk is het.
Halsbanden om doen is toch veel meer werk? Ik heb voor Sam beide, maar het treponti tuigje heb ik hem sneller om, dan de halsband.
Meestal heb ik voor aangelijnd lopen (korte stukken) een jachtlijntje.
En dat is het allergemakkelijkste om en af te doen :wink: :lol1:

Tuig doe ik niet om omdat ik het niet mooi vind.
Halsband alleen voor de (zeldzame) aangelijnde langere wandelingen en voor bij de DA.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Nanna schreef:
Hilly45 schreef: Halsbanden om doen is toch veel meer werk? Ik heb voor Sam beide, maar het treponti tuigje heb ik hem sneller om, dan de halsband.
Ik doe ze nooit af :19:
Echt niet? Of grapje?

Als je het echt niet doet, wordt de vacht dan daar niet kaal?

Bij Sam is het 75% van de tijd een tuigje, maar als ik de halsband gebruik, dan gaat ie thuis altijd weer af. Ik vind juist een halsband 'gepier' met die lange vacht, omdat ik dan dat pinnetje door dat gaatje moet zien te wurmen, terwijl het dan een zwarte halsband is, dat vind ik lastig.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Kiyoshi weigert te lopen met een tuig aan. Hij wilt helemaal geen gedoe aan zijn lijf. Hij vindt het erg Stom. Een halsband die over zijn kop heen gaat wilt hij ook niet. Alleen een brede gesphalsband wilt hij.
Jigzy loopt aan beide, zeker met de lange lijn gewoon een tuig aan.
Hilly45
Zeer actief

Ik zal wel een 'ontaarde baas' zijn, maar w.b. riem of tuig heb ik me nooit afgevraagd of Sam dat wil of niet. Dat moest gewoon. Hij heeft dat blijkbaar ook gewoon geaccepteerd. Heb in ieder geval nooit wat gemerkt qua tegenzin, of het nu tuig is of halsband.
Afbeelding
Dartel
Zeer actief
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Hilde schreef:
Paisley schreef:
Hilde schreef:Een goed tuig is in principe beter dan een halsband, voor elke hond.
Dat vind ik dan weer niet :) Een tuig lijkt me maar lastig zitten. Hoe goed het ook past - het schuift altijd een beetje en de honden die ik ken, hebben eigenlijk allemaal een broertje dood aan het tuig. Mijn eigen hond kan heel beteuterd kijken als ik met haar tuig aan komt zitten - die vind haar jachtlijn beduidend beter nieuws.
Ik fiets met een tuig, dan trekt ze als een malle. Maar als we wandelen is een licht jachtlijntje of halsband veel comfortabeler.
Er valt eigenlijk niet zo veel van te vinden. Een tuig is lichamelijk gezien gewoon beter dan een halsband of jachtlijn. Punt. Ik snap ook niet dat er nog veel mensen zijn die vaak aangelijnd lopen en daarbij een halsband gebruiken. Dat een halsband andere voordelen heeft, dat klopt. Zo hoeft een halsband zelden aangeleerd te worden omdat veel honden er bijvoorbeeld als pup al me te maken krijgen. Ik heb trouwens nog nooit een gezonde hond gezien die het tuig stom vond als het leuk aangeleerd was. Mijn Beau was helemaal makkelijk, aanklikken en wegwezen haha.
Ik ben het hier echt niet mee eens. Als ik kijk op het hondenveld hier in de buurt lopen er veel honden op een tuig. En bij praktisch alle honden zie ik dat terug in hun beweging. Bij mij op de training moeten de tuigen ook absoluut uit als we gaan springen. Er zijn maar heel weinig tuigen die nergens de beweging beperken. Je zie sommige honden ook gewoon weigeren te springen als ze hun tuig nog om hebben. En bij alle honden zie je dat het springen veel vrijer gaat zonder tuig. Ze hebben gewoon veel meer schoudervrijheid. Een hond heeft geen sleutelbeen, de schouder schuift veel verder naar voor en naar achter dan bij een mens.

En dat hondvriendelijk ben ik het ook niet mee eens. Mensen kunnen in 1 zin zeggen dat het voor de hond fijner is en dat hij ook nog eens minder trekt. Dat kan niet samen. De hond trekt minder omdat het niet prettig is om te trekken. Het doet zeer op zijn borstbeen of op zijn schouders. Daarom trekt hij minder. En al die honden die aan hun oksels meegesleurd worden als ze even willen snuffelen vind ik ook niet geweldig.

Een tuig kan een uitkomst zijn als hij trekt, hij vindt het niet fijn, maar de baas wel. Of als je hond last heeft van de halsband en er van gaat hoesten. Maar ik vind een halfcheck veel hondvriendelijker, die valt los als hij ontspannen loopt. En als hij dan trekt zit er een vering in die een minder grote klap op de hals geeft (en op de schouder van de baas). En op zijn strakst zit het nooit strakker dan een gewone halsband.

Twee van mijn honden hebben geen probleem met een tuig, maar ik heb er eentje die liever geen pas meer verzet.

Overigens hebben mijn honden nooit iets om als ze loslopen. Ze spelen veel samen, happen in elkaars nekken en struinen door de bosjes. Ik vind het risico op blessures (of erger) groter dan het risico dat ze weglopen. En tegenwoordig zijn ze allemaal gechipt.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

-Lilo- schreef:
luna2906 schreef:Waarom onverantwoord als je een prima luisterende hond hebt? Ik acht de kans dat een hond blijft haken iets groter dan de kans dat je hond kwijt raakt. Als hij hem regelmatig peert, ging een hond bij mij sowieso niet los.
Omdat er altijd iets onverwachts kan gebeuren. Een overstekende haas, een klotepuber die ineens vuurwerk afsteekt of weet ik veel. Het scheelt misschien dat Lola van mij nooit door struiken etc. mag banjeren en op het pad moet blijven, dus ik ben niet bang voor blijven haken en dus wel voor weglopen.
Ook bij onverwachte dingen maak ik me niet veel zorgen. Luna kruipt eerder in me dan dat ze er vandoor gaat als ze schrikt. Jagen doet ze in principe ook niet en als ze ergens achteraan gaat, is ze goed terug te roepen. Rauzen door de bosjes, taken zoeken etc. is dan weer iets wat ze wel graag doet en ook mag. Ze blijft wel in de buurt. Ik denk dat het verschil dan vooral zit in het type hond. Met halsband, tuig of naakt, het ligt aan het soort hond wat de beste keuze is. Eigenlijk is geen van drie per definitie onverantwoord denk ik.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Hilly45 schreef:Ik zal wel een 'ontaarde baas' zijn, maar w.b. riem of tuig heb ik me nooit afgevraagd of Sam dat wil of niet. Dat moest gewoon. Hij heeft dat blijkbaar ook gewoon geaccepteerd. Heb in ieder geval nooit wat gemerkt qua tegenzin, of het nu tuig is of halsband.
Dat doe ik bij Jigzy ook, maar die aanpak werkt niet bij Kiyoshi :wink: verder is hij hartstikke braaf en absoluut niet veeleisend dus die 3 dingen waar hij een mening over heeft komen we wel overheen.
Hilly45
Zeer actief

Valerie schreef:
Hilly45 schreef:Ik zal wel een 'ontaarde baas' zijn, maar w.b. riem of tuig heb ik me nooit afgevraagd of Sam dat wil of niet. Dat moest gewoon. Hij heeft dat blijkbaar ook gewoon geaccepteerd. Heb in ieder geval nooit wat gemerkt qua tegenzin, of het nu tuig is of halsband.
Dat doe ik bij Jigzy ook, maar die aanpak werkt niet bij Kiyoshi :wink: verder is hij hartstikke braaf en absoluut niet veeleisend dus die 3 dingen waar hij een mening over heeft komen we wel overheen.
Nou ja, dat is ook zo.

Als Sam mij wel iets erover zou laten merken, zou ik dat ook aanpassen hoor, maar heb daar dus nooit op gelet en ook nooit signalen echt doorgekregen, dus ik denk, dat het hem niet uitmaakt.

Keuze is ook niet gemaakt vanuit een trekprobleem, maar het leek mij gewoon fijner. Soms vind ik tuigjes ook grappig er uit zien. Sam trekt zowel met een tuig als met een halsband niet. (tenzij hij een leuk of lekker ruikend teefje in z'n neusgaatjes waarneemt)
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Als een tuig beperkt in beweging, zit het dus niet goed. Daarom prefereer ik een Y-tuig boven een borsttuig. Ik sleur mijn hond niet mee en dat zou geen enkele eigenaar moeten doen. Niet aan de oksels en al helemaal niet aan de nek. Ik vind een halfcheck niet hondvriendelijk, met al dat ijzer en dat strakgetrokken gedoe.

Beau loopt ook bloot inderdaad. Als hij ooit wegloopt dan vind ik hem wel weer aan zijn chip. De kans dat hij ergens achter blijft haken vind ik groter. Of dat nou een tak, een tand, een nagel of wat dan ook is.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Dartel schreef:Ik ben het hier echt niet mee eens. Als ik kijk op het hondenveld hier in de buurt lopen er veel honden op een tuig. En bij praktisch alle honden zie ik dat terug in hun beweging.
Ik vind dat vooral bij die -populaire- tuigen met een band over de borst of een instaptuig. Het lijkt idd te hinderen bij de schouders. Of dat het tuig sowieso niet past zodat het strak zit of afzakt. Maar das wellicht mijn invoelen, misschien heeft een hond geen last van de afzakkende sok irritatie :mrgreen:
Een goed passend tuig met een bandje rond borst en hals en bandje tussen poten ziet er met mijn leken oog best comfortabel uit. Sledehonden trekken toch ook met een tuig? Maar het moet dan wél goed passen, wat bij sommige rassen lastig is :wink:

Diem komt wel in beweging met een tuig maar als ik het om doe spant hij wat op en gaan oortjes plat. Terwijl hij voor halsband of halfcheck z'n nek/hoofd zelf aanbiedt. Zegt genoeg over wat hij prettiger vindt :wink:

In huis lopen ze hier altijd naakt trouwens. Een halsband om is alsof ze met jas aan binnen zitten :Q: Plus, ik aai liever zonder onderbreking.
Afbeelding
Ушанка
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ушанка »

Dartel schreef: Ik ben het hier echt niet mee eens. Als ik kijk op het hondenveld hier in de buurt lopen er veel honden op een tuig. En bij praktisch alle honden zie ik dat terug in hun beweging. Bij mij op de training moeten de tuigen ook absoluut uit als we gaan springen. Er zijn maar heel weinig tuigen die nergens de beweging beperken. Je zie sommige honden ook gewoon weigeren te springen als ze hun tuig nog om hebben. En bij alle honden zie je dat het springen veel vrijer gaat zonder tuig. Ze hebben gewoon veel meer schoudervrijheid. Een hond heeft geen sleutelbeen, de schouder schuift veel verder naar voor en naar achter dan bij een mens.

En dat hondvriendelijk ben ik het ook niet mee eens. Mensen kunnen in 1 zin zeggen dat het voor de hond fijner is en dat hij ook nog eens minder trekt. Dat kan niet samen. De hond trekt minder omdat het niet prettig is om te trekken. Het doet zeer op zijn borstbeen of op zijn schouders. Daarom trekt hij minder. En al die honden die aan hun oksels meegesleurd worden als ze even willen snuffelen vind ik ook niet geweldig.

Een tuig kan een uitkomst zijn als hij trekt, hij vindt het niet fijn, maar de baas wel. Of als je hond last heeft van de halsband en er van gaat hoesten. Maar ik vind een halfcheck veel hondvriendelijker, die valt los als hij ontspannen loopt. En als hij dan trekt zit er een vering in die een minder grote klap op de hals geeft (en op de schouder van de baas). En op zijn strakst zit het nooit strakker dan een gewone halsband.

Twee van mijn honden hebben geen probleem met een tuig, maar ik heb er eentje die liever geen pas meer verzet.

Overigens hebben mijn honden nooit iets om als ze loslopen. Ze spelen veel samen, happen in elkaars nekken en struinen door de bosjes. Ik vind het risico op blessures (of erger) groter dan het risico dat ze weglopen. En tegenwoordig zijn ze allemaal gechipt.
En helaas werkt zo'n denkwijze niet altijd in de realiteit. Het trekken met een halsband om is veel oncomfortabeler, volgens die logica zou de hond dus elke mogelijke spanning aan de lijn proberen te vermijden. Er is meer dan één soort tuigen op de markt en die bestaan heus niet allemaal uit bewegingsvrijheidbelemmerende (wat een woord) pasvormen. Goede tuigjes zijn lang niet in de minderheid en veel ervan zijn juist afgestemd op de anatomie van een hond, om maar even een voorbeeld te noemen kan ik verwijzen naar de x-back die mijn hond draagt gedurende het werken voor de kar of step. Het zou nog wat zijn als dat ding hem ervan weerhield te rennen.

Legio honden waarbij een halsband juist tot trekken aanzet vanwege de discomfort en die vervolgens zichzelf haast ophangen. Puur om uit het onprettige gevoel te ontsnappen. Met een fijn tuigje is die noodzaak er niet meer. Zelf merk ik dat er bijna voortdurend spanning aan de lijn zit als ik tegenwoordig mijn reu aan de halsband uitlaat. Niet zozeer getrek meer, maar wel in combinatie met astmatisch gehijg. Met zijn harnasjes loopt 'ie prima mee.

Halfcheck ligt hier ook, maar als er een konijn gezien wordt geeft dat ding nog steeds hele klappen op de nek hoor. Daarbij heb in veel meer controle over mijn hond met een tuig.

Ach ja. Let's agree to disagree. :mrgreen:
...It's a husky thing, you wouldn't understand.
ranetje
Zeer actief

Ушанка schreef:En helaas werkt zo'n denkwijze niet altijd in de realiteit. Het trekken met een halsband om is veel oncomfortabeler, volgens die logica zou de hond dus elke mogelijke spanning aan de lijn proberen te vermijden. Er is meer dan één soort tuigen op de markt en die bestaan heus niet allemaal uit bewegingsvrijheidbelemmerende (wat een woord) pasvormen. Goede tuigjes zijn lang niet in de minderheid en veel ervan zijn juist afgestemd op de anatomie van een hond, om maar even een voorbeeld te noemen kan ik verwijzen naar de x-back die mijn hond draagt gedurende het werken voor de kar of step. Het zou nog wat zijn als dat ding hem ervan weerhield te rennen.

Legio honden waarbij een halsband juist tot trekken aanzet vanwege de discomfort en die vervolgens zichzelf haast ophangen. Puur om uit het onprettige gevoel te ontsnappen. Met een fijn tuigje is die noodzaak er niet meer. Zelf merk ik dat er bijna voortdurend spanning aan de lijn zit als ik tegenwoordig mijn reu aan de halsband uitlaat. Niet zozeer getrek meer, maar wel in combinatie met astmatisch gehijg. Met zijn harnasjes loopt 'ie prima mee.

Halfcheck ligt hier ook, maar als er een konijn gezien wordt geeft dat ding nog steeds hele klappen op de nek hoor. Daarbij heb in veel meer controle over mijn hond met een tuig.

Ach ja. Let's agree to disagree. :mrgreen:
Volgens mij hebben de meeste honden eerst geleerd om te trekken (naar de boom om een plasje te doen, naar die andere hond om mee te spelen, naar huis omdat op straat nog niet leuk was als pup).
En vervolgens blijft hij dat trekken herhalen (zelfbelonend gedrag).
En dan wordt het vervelend, vinden wij het niet meer goed en besluiten dat een halsband ongezond is. :tongue: :F:

Leer dat beest af om achter een konijn aan te gaan, daar heb je geen tuig voor nodig. :wink: :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Mijn honden hebben een tuig om, Mika omdat ze af en toe hysterische schriksprongen maakt en ik bang ben dat haar nekje breekt als ze dat met een halsband om doet. En Gollum omdat ze zo achteruit uit een halsband loopt en ik geen halfcheck of slip wil gebruiken.
Ik doe ze wel af als ze in het water gaan ravotten, dat voelt veiliger. En Gollum rolt graag in het gras na het zwemmen, dat lijkt me bloot lekkerder :mrgreen:
Ушанка
Vaste gebruiker

ranetje schreef: Volgens mij hebben de meeste honden eerst geleerd om te trekken (naar de boom om een plasje te doen, naar die andere hond om mee te spelen, naar huis omdat op straat nog niet leuk was als pup).
En dan wordt het vervelend, vinden wij het niet meer goed en besluiten dat een halsband ongezond is. :tongue: :F:

Leer dat beest af om achter een konijn aan te gaan, daar heb je geen tuig voor nodig. :wink: :lol1:
Ik doel op de bijna suïcidaal lijkende trekkers, niet die waarbij het maar sporadisch gebeurt of zij die een bestemming (boom, hond, park) voor ogen hebben. Zo liep er hier ooit iemand maandenlang met zijn herder aan een halti. Beest hield maar niet op met grote spanning aan de lijn zetten en kopschudden -en baasje maar rukken aan die lijn-, dat was dus echt niet omdat hij zozeer ergens heen wilde.

Proest, was het maar zo simpel. Maar als je wilt ben je welkom om er een BC van te maken. :lol1: :F:
ranetje
Zeer actief

Ушанка schreef:
ranetje schreef: Volgens mij hebben de meeste honden eerst geleerd om te trekken (naar de boom om een plasje te doen, naar die andere hond om mee te spelen, naar huis omdat op straat nog niet leuk was als pup).

Ik doel op de bijna suïcidaal lijkende trekkers, niet die waarbij het maar sporadisch gebeurt of zij die een bestemming (boom, hond, park) voor ogen hebben. Zo liep er hier ooit iemand maandenlang met zijn herder aan een halti. Beest hield maar niet op met grote spanning aan de lijn zetten en kopschudden -en baasje maar rukken aan die lijn-, dat was dus echt niet omdat hij zozeer ergens heen wilde.

Proest, was het maar zo simpel. Maar als je wilt ben je welkom om er een BC van te maken. :lol1: :F:
Nee natuurlijk niet, die heeft de halti verkeerd aangeleerd gekregen en wil alleen maar van die halti af :roll:

Verder lijkt het je te ontgaan dat wat als zelfbelonend gedrag aangeleerd is, daar naderhand helemaal niet zo veel meer met het "ergens naar toe gaan" te maken hoeft te hebben?

Wat bedoel je met "was het maar zo simpel"?
Dat jij (is dat zo?) een probleem hebt en het niet weet op te lossen, vervolgens hebt besloten dat het aan de hond ligt ("suïcidale trekker") en dus besluit dat dat bij heel veel van dat soort trekkende honden het zelfde is als wat jij hebt ontdekt?

Ik heb het namelijk beslist niet over de incidentele trekkers.
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik heb voor mijn smalle Podenco ook een halsband en een tuigje. Zij trekt niet en ik doe gewoon om wat op het moment het dichtste bij ligt. Aan de flexi doe ik altijd een tuig om en aan de fiets een halsbandje voor nu omdat ze dat nog moet leren en ik meer kan corrigeren met een halsband.
Mijn Husky draagt vrijwel altijd een tuig tenzij hij naast moet blijven lopen in bijvoorbeeld het centrum. Hij wil nog wel eens misbruik maken van zijn explosieve kracht als hij iets heel graag wil. Aan een tuig kan hij me zo meesleuren en dan kan ik na een paar meter pas ingrijpen :lol1:

Ik merk aan beide honden verder geen verschil. Trekken wil ik niet, tenzij ik zeg dat hij mag trekken. Aan de fiets of tijdens het hardlopen bijvoorbeeld. Dat heb ik hem als pup al geleerd en dat werkt voor ons fantastisch.
Ушанка
Vaste gebruiker

ranetje schreef: Nee natuurlijk niet, die heeft de halti verkeerd aangeleerd gekregen en wil alleen maar van die halti af :roll:

Verder lijkt het je te ontgaan dat wat als zelfbelonend gedrag aangeleerd is, daar naderhand helemaal niet zo veel meer met het "ergens naar toe gaan" te maken hoeft te hebben?

Dat jij (is dat zo?) een probleem hebt en het niet weet op te lossen, vervolgens hebt besloten dat het aan de hond ligt ("suïcidale trekker") en dus besluit dat dat bij heel veel van dat soort trekkende honden het zelfde is als wat jij hebt ontdekt?

Ja, dat is nou precies het punt. Even goed lezen, ik zeg niet dat zelfbelonend gedrag geen aanleiding kan zijn voor een trekkende hond. Wel dat er gevallen zijn waarbij discomfort zich uit in trekken. Daarbij noem ik ook nergens dat het doorbreken ervan niet tot een mogelijkheid hoort, het is puur als reactie op welk materiaal nou comfortabeler of hondvriendelijker genoemd zou kunnen worden.
Nogmaals, het één sluit het ander niet uit en de wereld is nou eenmaal niet zwart-wit.

En ik weet niet of het verdraaien van de context nou bewust gedaan was, maar nee, mijn hond hoort niet meer onder die (overigens metaforisch bedoelde) titel. Wij zijn heel ver gekomen en het moge duidelijk zijn dat hij voor een hond met een bovengemiddeld jachtinstinct en eigenzinnigheidsgevoel prima luistert. Daarbij horen zaken die beter kunnen, maar Rome was ook niet in één dag gebouwd. :neenee:

Aan de hond zelf ligt het sowieso niet, er staat ook nergens dat de oorzaak bij of in de hond zou moeten liggen. Trekgedrag kan beïnvloed worden door (on)comfortabel materiaal. Met de nadruk op "kan", wat voor een mogelijkheid staat. Niet mee eens? Ook prima toch. :wink:
ranetje
Zeer actief

Ушанка schreef:
ranetje schreef: Nee natuurlijk niet, die heeft de halti verkeerd aangeleerd gekregen en wil alleen maar van die halti af :roll:

Ja, dat is nou precies het punt. Even goed lezen, ik zeg niet dat zelfbelonend gedrag geen aanleiding kan zijn voor een trekkende hond. Wel dat er gevallen zijn waarbij discomfort zich uit in trekken. Daarbij noem ik ook nergens dat het doorbreken ervan niet tot een mogelijkheid hoort, het is puur als reactie op welk materiaal nou comfortabeler of hondvriendelijker genoemd zou kunnen worden.
Nogmaals, het één sluit het ander niet uit en de wereld is nou eenmaal niet zwart-wit.

En ik weet niet of het verdraaien van de context nou bewust gedaan was, maar nee, mijn hond hoort niet meer onder die (overigens metaforisch bedoelde) titel. Wij zijn heel ver gekomen en het moge duidelijk zijn dat hij voor een hond met een bovengemiddeld jachtinstinct en eigenzinnigheidsgevoel prima luistert. Daarbij horen zaken die beter kunnen, maar Rome was ook niet in één dag gebouwd. :neenee:

Aan de hond zelf ligt het sowieso niet, er staat ook nergens dat de oorzaak bij of in de hond zou moeten liggen. Trekgedrag kan beïnvloed worden door (on)comfortabel materiaal. Met de nadruk op "kan", wat voor een mogelijkheid staat. Niet mee eens? Ook prima toch. :wink:
Het was met geen mogelijkheid uit je vorige posting te halen, dat je dat bedoelde.

Ik heb er wat twijfels over, maar goed, het kan kunnen :wink:

Het volgens jou zeggen verdraaien van de context (door mij verdraaien van jouw woorden neem ik aan?) werk je zelf in de hand.
Door deze zin toe te voegen in die vorige posting
Ушанка schreef:Proest, was het maar zo simpel. Maar als je wilt ben je welkom om er een BC van te maken.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Dartel schreef:
Dit lijkt me juist heel raar, want juist honden die moeten trekken krijgen een tuig aan. Kijk maar naar de sledehonden, die trekken de slee echt niet met een halsband om.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:
Hilde schreef:
Nanna schreef:
Ik zie me trouwens al 's morgens bij vijf honden die tuigen aan- en afdoen. Ik mag er verdomme wel een uur eerder voor opstaan :engel:
Ik weet niet hoe jouw coördinatie is natuurlijk :F: , maar ik hoef bij mijn tuig maar één kliksluiting extra dicht te doen en dat kost me denk ik een halve seconde.
Ja, maar jij hebt geen Collie. En al helemaal geen Puli's :mrgreen: Kan ik die vacht rondom die strengen nylon gaan lopen schikken. Echt niet :neenee:
Nanna schreef:
Hilde schreef:
Nanna schreef:
Ik weet niet hoe jouw coördinatie is natuurlijk :F: , maar ik hoef bij mijn tuig maar één kliksluiting extra dicht te doen en dat kost me denk ik een halve seconde.
Ja, maar jij hebt geen Collie. En al helemaal geen Puli's :mrgreen: Kan ik die vacht rondom die strengen nylon gaan lopen schikken. Echt niet :neenee:
Lotje heeft ook een tuigje en dat is zo om, beter nog, ze stapt er tegenwoordig al redelijk vaak zelf in, zodat ik het alleen nog maar omhoog hoef te doen en dicht klikken. Ik heb een eenvoudig instaptuigje dat je daarna zo goed als niet meer zit, verdwijnt zo goed als helemaal in haar vacht.

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik moet het niet bij mijn haarballetjes, geen halsband en geen tuigje. Een jachtlijntje en als het even kan niks.
En de rest idem trouwens, wel zo handig.
Alleen met trainen hebben ze wat om, omdat het dan nou eenmaal moet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Dartel
Zeer actief
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Dit is een sledehond tuig. Volgens mij kun je hier geen hond aan uitlaten.

Afbeelding

En om te voorkomen dat ze weglopen hebben ze een halsband aan:

Afbeelding

Die tuigen liggen helemaal vrij naar achteren. Er ligt nauwelijks druk op de rug. Deze zijn niet te vergelijken met z'n K9-tuig.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

-Lilo- schreef:Ik vind loslopen zonder tuig of halsband dan weer onverantwoord. Lola heeft een penning met ons adres en telefoonnummer, mocht die weglopen kan ze zonder dierenambu etc. weer bij ons terugkomen.

Tuig vind ik ook lelijk, Lola is gewoon mooier zonder en het aait ook fijner zonder. En met zwemmen is zonder tuig ook fijner.

Maar een halsband levert haar nog eens een gebroken nek op vanwege bang, jagen en haast hebben.

Dus ik doe half half. De lange wandeling met tuig en flex, de rest met halsband en flex. En naar het water met halsband en korte lijn.

Ik heb voor elke situatie voors en tegens, haha. En dus voor elke situatie een andere combi. Tijd over denk ik :mrgreen:
Ze heeft toch een chip dus ben je altijd te traceren
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Het vraagt van de vinder wel extra werk zonder penning. Ja, Elco is gechipt en kan dus altijd naar ons teruggebracht worden. Maar hij heeft ook altijd een halsband met penning om, zodat een eventuele vinder ons direct kan bellen, zonder eerst langs een asiel/dierenarts te hoeven of de dierenambulance te bellen. Gelukkig heb ik nog nooit gehad dat een hond weg was, dus wat dat betreft had er ook geen penning aan gehangen hoeven worden ;) Maar ik doe het toch maar wel. Halsband zit overigens erg los. Hij kan eruit als het nodig is. Uitlaten doe ik aan een tuigje, want er hoeft maar een beetje druk op de halsband te staan en Elco hoest zich de longen uit het lijf. Tuigje geeft inderdaad iets minder controle (hij kan nog snuffelen als ik de lijn recht omhoog til), maar dat geeft ook extra noodzaak om op andere manieren dan fysiek de aandacht op je te richten en dat heeft als voordeel dat die manieren ook werken zonder lijn ;)
Ik ben een voorstander van het gebruik van een tuigje, op voorwaarde dat je op die manier je hond onder controle kunt houden. Jachtlijn/halsband ben ik niet op tegen. Ik ben wel tegen het gebruik van een tuigje als je daardoor je hond niet onder controle hebt. Controle is belangrijkste wat mij betreft. Heb je controle, dan heb ik voorkeur voor tuigje, omdat er in de nek nogal wat gevoelige structuren zitten. Tuigje verdeelt de krachten beter. Wel een goed passend tuig, anders krijg je schuurplekken en andere ongemakken. En welk tuig goed passend is, kan sterk verschillen per hond, omdat ze qua bouw nogal verschillen.
Ik heb voor Elco zowel een Julius-K9-tuig (gebruik ik het meest) als een simpel tuigje van de zooplus. Die laatste gebruik ik voor achterop de fiets en voor in de auto, omdat ik daarmee Elco aan de voorkant vast kan zetten en met het Julius-tuig niet. Met het goedkope tuigje zie ik dat Elco's voorpoten meer de neiging hebben naar buiten te draaien. Het Julius-tuigje lijkt hem op geen enkel punt te hinderen.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Huh, leg die eens uit als je wilt? Minder controle over je hond als hij een tuig draagt dan met halsband?
Afbeelding
Manu

Hilde schreef:Huh, leg die eens uit als je wilt? Minder controle over je hond als hij een tuig draagt dan met halsband?
Ik heb dat ook hoor. In een tuig kunnen ze hun hele gewicht hangen. Kan in een halsband ook wel natuurlijk maar mijn hond doet dat niet. Alleen in een tuig. Manu dan.
Nou mag hij ook vaak trekken aan de fiets/skates/tijdens hardlopen als hij een tuig om krijgt maar wel alleen op commando. En de eerste keer dat hij een tuig aan kreeg merkte ik al flink verschil. Als hij dáár wil piesen dan gáát hij. En met halsband zeg ik "nee", geef ik eventueel nog wat druk en komt hij gelijk mee.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Probeer een hond die ergens aan wil ruiken maar eens mee te trekken aan een tuigje en aan een halsband. In het eerste geval zul je de hond een stuk verder weg moeten trekken dan in het tweede geval om die neus ook mee te krijgen. Ook zie je nog weleens honden die echt volledig in het tuig gaan hangen. Die fixatie doorbreken is dan een stuk lastiger dan als de riem aan hun hals vast zit.
Ik accepteer geen getrek aan het tuig. Maar Elco's aandacht naar me toe halen als hij helemaal gefocust is op iets anders, is een heel ander verhaal. Hij reageert dan echt niet meer op iets lekkers, hij reageert niet op speeltjes, hij reageert niet op gek doen. Aan een halsband heb ik z'n aandacht zo weer bij me omdat ik z'n kop naar me toe kan draaien, aan het tuig niet. Met tuig kost het dus wat meer tijd en moeite om z'n aandacht toch op mij te krijgen en te houden
Manu

Ik heb vanochtend met de honden gefietst, aan een tuig. En toen zagen ze een kat.
Ik geloof dat ik het rondje 10 minuten sneller heb gedaan dan normaal :F: En aan een halsband zouden ze toch niet zo'n stuk nog gerend hebben (en mij dus meegesleurd) :Q:
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Cindy52 schreef:
-Lilo- schreef:Ik vind loslopen zonder tuig of halsband dan weer onverantwoord. Lola heeft een penning met ons adres en telefoonnummer, mocht die weglopen kan ze zonder dierenambu etc. weer bij ons terugkomen.

Tuig vind ik ook lelijk, Lola is gewoon mooier zonder en het aait ook fijner zonder. En met zwemmen is zonder tuig ook fijner.

Maar een halsband levert haar nog eens een gebroken nek op vanwege bang, jagen en haast hebben.

Dus ik doe half half. De lange wandeling met tuig en flex, de rest met halsband en flex. En naar het water met halsband en korte lijn.

Ik heb voor elke situatie voors en tegens, haha. En dus voor elke situatie een andere combi. Tijd over denk ik :mrgreen:
Ze heeft toch een chip dus ben je altijd te traceren
Ja klopt. Maar dan moet iemand haar mee kunnen nemen en ermee aan de slag gaan. Dat doet niet iedereen en dus is de kans groter dat ze dan blijft lopen, met alle gevaren van dien.

Vorige zomer vond ik twee honden, de één liep tegen een auto en toen besloot ik dat ik iets moest doen. In de straat waar ik was bij verschillende mensen aangebeld, maar niemand kende de honden. Dus ik moest ze meenemen. Thuisgekomen sprong de één in onze vijver, die precies zo groot is als die hond. De ander plaste op verschillende plekken in mijn tuin. Ondertussen had ik geen idee hoe ze heetten en waar ze vandaan kwamen. Één van beide leek me oud en verzwakt en oververhit, de ander racete al mijn borders door. Ondertussen liep mijn eigen hond verdwaasd rond in haar eigen tuin.

Amivedi kon me niet helpen, social media ook niet. De gemeente waarvan ze een penning droegen zei dat ik de penningen maar op de post moest doen en dat ik dan uiteindelijk meer zou horen en de dierenambulance liet een paar uur op zich wachten.

Als ik het telefoonnummer vd eigenaar had gehad op een penning, was er een stuk minder gedoe geweest. Sindsdien loopt Lola dus nooit meer los zonder penning met twee telefoonnummers, onze straat en ons dorp. En haar eigen naam staat er ook op.

Dat ik het onverantwoord noemde was een slechte woordkeus. Maar onhandig is het zeker, zo'n penningloze, naamloze, dakloze hond die je te hulp wilt schieten.
Laatst gewijzigd door -Lilo- op 13 mar 2015 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Mijn honden hebben een trektuig, dan is de bedoeling ook dat hun trekkracht niet verloren gaat. Tuig om, betekent hier dus trekken is toegestaan. Halsbanden dragen ze eigenlijk alleen voor de step tbv de neklijn (en nee daarmee heb je geen controle op de hond, die heb je op basis van commando's!).
In het dagelijks leven lopen mijn honden aan een jachtlijn met slip of aan een slipketting als ze aangelijnd moeten zijn, en anders gewoon naakt.
De meeste 'gewone' tuigen zijn onhandig met de vacht of gewoon lelijk, onhandig om te doen of binnen notime stukgetrokken.
Kortom, wat het beste is weet ik niet, ik ga voor wat het beste werkt in mijn ervaring.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”