Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nieuwe Weil enting
Moderator: moderatorteam
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Re: Nieuwe Weil enting
Dodelijk zal het niet zijn voor een gezonde hond, maar ze kunnen er toch wel vrij ziek van worden toch?
En de kennelhoestenting hebben we hier een paar jaar moeten geven ivm pensionbezoek. Dit jaar gaat er niets naar het pension, dus zéker geen kennelhoestenting. Zolang een hond gezond is ben ik daar totaal niet bang voor. En net als met de griepspuit, wie weet welke vorm er komt. Vaak zitten ze er compleet naast.
En de kennelhoestenting hebben we hier een paar jaar moeten geven ivm pensionbezoek. Dit jaar gaat er niets naar het pension, dus zéker geen kennelhoestenting. Zolang een hond gezond is ben ik daar totaal niet bang voor. En net als met de griepspuit, wie weet welke vorm er komt. Vaak zitten ze er compleet naast.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Tay heeft hem wel gehad, maar was er wel ziek van. Tessa kan sowieso niet tegen entingen, die wordt echt heel erg ziek, dus zij wordt niet geeent. Tay vind ik lastig, want hij komt wel in de 'risico' gebieden, maar werd er vorig jaar dus ziek van.
-
Marion.
Ze heeft 2 wawa's ("me prinsesje en me prinsje"), dat verklaart misschien watNanna schreef:Mijn honden (tenminste, drie ervan) hadden laatst kennelhoest. Paar dagen hoesten, wat tijmsiroop erin, klaar.Marion. schreef:Tegelijk zei ik ook dat de kennelhoest al helemaal nergens voor nodig was. Dat was vriendin niet met me eens. "Worden de hondjes heel erg ziek van hoor!".
Dat is haar gedachtengang dus. Hondjes een paar dagen een beetje blèh, dan zijn ze heel erg ziek. En dan geef je ze gewoon preventief een spuitje, en dan krijgen ze dat in elk geval niet.
Waarom ik daartegen zou moeten enten ontgaat mij ook hoor.
Overigens heb ik nog nooit tegen kennelhoest geënt, en mijn eerste hond Sam kreeg kennelhoest toen hij een half jaar was. Toen was hij een paar daagjes wat blèh, en klaar. Ik zou denk ik ook - als een pension dit als vereiste stelde - doorzoeken naar een ander pension. Zelfde bij een hondenclub die dit soort eisen stelt, dan zoek ik wel een deurtje verder.
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Altijd moeilijk, kiezen uit twee kwaden.
Heb het hier laatst gehad met een pup die 5 weken bij het nieuwe baasje was. De pup heeft het gered maar was dus echt dood en dood ziek. Is 7 dagen verpleegt geweest op de ic van Gent.
Alles is een risico, enten of niet enten. Als je niet ent, gebruik dan wel een klein beetje je verstand waar je de hond laat drinken. Deze pup lieten ze drinken uit een sloot bij een boer. De kans op weil wordt dan natuurlijk wel wat groter want bij de boeren zitten altijd ratten. Maar hoe groot is dan de kans? Moeilijk.
Heb het hier laatst gehad met een pup die 5 weken bij het nieuwe baasje was. De pup heeft het gered maar was dus echt dood en dood ziek. Is 7 dagen verpleegt geweest op de ic van Gent.
Alles is een risico, enten of niet enten. Als je niet ent, gebruik dan wel een klein beetje je verstand waar je de hond laat drinken. Deze pup lieten ze drinken uit een sloot bij een boer. De kans op weil wordt dan natuurlijk wel wat groter want bij de boeren zitten altijd ratten. Maar hoe groot is dan de kans? Moeilijk.
Laatst gewijzigd door Cashel Vale op 14 feb 2015 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
http://www.cashelvale.nl
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
ik heb mijn honden niet meer laten enten. Ze krijgen alleen de rabiesenting omdat ze mee gaan naar Oostenrijk.
Voor weil laat ik ze ook niet enten. En mijn meiden drinken ook uit de sloten en uit vieze greppeltjes.
Ze zijn haast nooit ziek.
Voor kennelhoest heb ik ze nooit laten enten, al zal ik ze dit jaar misschien wel moeten laten enten, want mijn zoon trouwt dit jaar en ik kan ze niet meer alleen thuis laten, dus moeten ze een of twee dagen ( ik denk niet dat we s'avonds de honden op kunnen halen ) in een pension. Tenminste Tama en Nikkie, Jarah mag bij mijn hondentrainster.
Voor weil laat ik ze ook niet enten. En mijn meiden drinken ook uit de sloten en uit vieze greppeltjes.
Ze zijn haast nooit ziek.
Voor kennelhoest heb ik ze nooit laten enten, al zal ik ze dit jaar misschien wel moeten laten enten, want mijn zoon trouwt dit jaar en ik kan ze niet meer alleen thuis laten, dus moeten ze een of twee dagen ( ik denk niet dat we s'avonds de honden op kunnen halen ) in een pension. Tenminste Tama en Nikkie, Jarah mag bij mijn hondentrainster.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Daisy@
- Zeer actief
Denk altijd dat het dan wel meer voorkomt, of niet als Weil erkent wordt.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... e+van+weil" onclick="window.open(this.href);return false;
vorig jaar ook besproken misschien dat je er wat aan hebt.
buster heeft vorig jaar ook de nieuwe en de herhaling gehad zonder klachten
ik geef wel de weil hij zwemt erg veel in weet ik wel voor watertjes
vorig jaar ook besproken misschien dat je er wat aan hebt.
buster heeft vorig jaar ook de nieuwe en de herhaling gehad zonder klachten
ik geef wel de weil hij zwemt erg veel in weet ik wel voor watertjes
Fenneke en Baloe

- Daisy@
- Zeer actief
Dank je. Ga hem gelijk even doorspitten.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Inderdaad, geen gif meer in mijn hondNanna schreef:Dat vind ik een heel belangrijk stukje. Je spuit zomaar rechtstreeks rotzooi in een hond. Ja, rotzooi want in een vaccinatiespuit zitten ook ronduit giftige bestanddelen, tot formaldehyde aan toe. Ik wil dat niet in mijn honden hebben.
Ik wil ze ook niet helemaal oningeënt hebben dus ze krijgen van mij 1x in hun leven een cocktailenting. En daarna is het schluss en mogen de memory cells het verder oplossen.
Maar no way dat ik ieder jaar opnieuw dat circus ga doorlopen ter meerdere eer en glorie van de portemonnee van de dierenarts en de pharmaceutische industrieIk word ook niet ieder jaar ingeënt terwijl ik net zo goed rabiës of Weil kan oplopen

- Liesbeth
- Zeer actief
Ik ent mijn honden niet meer. Lang getwijfeld over de Weil-enting, maar ook die laat ik niet meer zetten.
Juist door bewust te kiezen voor niet enten, kan ik me bedenken dat mijn hond die ziekte op kan lopen.
Mocht één van mijn honden ziek worden en symptomen van een leptospirose-infectie hebben, dan zal ik mijn DA vragen om dáár (in eerste instantie) de focus op te leggen.
Tegen kennelhoest heb ik mijn honden al jaren niet meer laten enten. Ik heb er zelfs voor gekozen om voor de cocktailenting van Nobivac te gaan waar de Pi niet inzit.
Wij hebben nu 30 jaar honden en nog geen enkele hond van ons heeft kennelhoest gehad.
Juist door bewust te kiezen voor niet enten, kan ik me bedenken dat mijn hond die ziekte op kan lopen.
Mocht één van mijn honden ziek worden en symptomen van een leptospirose-infectie hebben, dan zal ik mijn DA vragen om dáár (in eerste instantie) de focus op te leggen.
Tegen kennelhoest heb ik mijn honden al jaren niet meer laten enten. Ik heb er zelfs voor gekozen om voor de cocktailenting van Nobivac te gaan waar de Pi niet inzit.
Wij hebben nu 30 jaar honden en nog geen enkele hond van ons heeft kennelhoest gehad.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
kennelhoest heb ik ook nog nooit gedaan weil doe ik dus wel --ook omdat dat ook besmettelijk is naar mensen toe en mijn kleinkinderen elke dag bovenop buster zitten-- en rabiës per 3 jaar tegenwoordig
Fenneke en Baloe

-
jome
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Als je de nieuwe enting niet met een paar weken herhaald, zijn ze net zo beschermd als met de oude enting.
Maar zitten er in die nieuwe(eerste) enting dan al wel andere stoffen dan bij de oude enting?
Maar zitten er in die nieuwe(eerste) enting dan al wel andere stoffen dan bij de oude enting?
- Liesbeth
- Zeer actief
In de 'oude' enting zitten 2 serovars en in de nieuwe 4, er zijn 2 andere toegevoegd. De oude serovars hoeven niet geboost te worden, maar die 2 nieuwe wel.jome schreef:Als je de nieuwe enting niet met een paar weken herhaald, zijn ze net zo beschermd als met de oude enting.
Vandaar dat de nieuwe enting na 2-3 weken herhaald moet worden, puur om die 2 nieuwe serovars te boosten.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Nee die zitten in de boost.jome schreef:Als je de nieuwe enting niet met een paar weken herhaald, zijn ze net zo beschermd als met de oude enting.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Liesbeth
- Zeer actief
Er zijn diverse leptospiren. In de oude enting zaten serovars tegen 2 varianten. In de nieuwe enting zijn er 2 andere toegevoegd. De nieuwe enting heeft dus serovars tegen 4 leptospiren varianten.marian* schreef:Nee die zitten in de boost.jome schreef:Als je de nieuwe enting niet met een paar weken herhaald, zijn ze net zo beschermd als met de oude enting.
Die 2 nieuwe serovars moeten geboost worden, vandaar de herhaling na 2/3 weken.
In de eerste nieuwe enting en in de boost zitten dezelfde vaccins
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Vier tot zes maanden geldig, met name de L4 geeft regelmatig bijverschijnselen en de eerste overleden honden zijn ook al gemeld.
Volwassen honden trouwens, 3 en 5 jaar oud.
Onderzoeken lopen maar de fabrikant werkt niet erg mee, heel gek.
Ik ent niet. Ze spuiten het maar in hun eigen billen.
Ik ent niet. Ze spuiten het maar in hun eigen billen.
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Hmm als ik dit zo lees allemaal twijfel ik ook wel ernstig aan de enting. Onze vorige honden woonden hier ook en die hebben we na de eerste jaren van hun leven ook nooit meer geent en die werden stok oud allemaal zonder problemen 16 en 17 jaar, ook grote honden. Mijn honden komen nooit van het erf, zwemmen niet, drinken ook niet uit sloten of plassen en komen niet in contact met andere honden. Maar we hebben wel paarden en af en toe een rat en muis in de stal. Daarom twijfel ik wel een beetje om ze toch niet tegen weil te enten. Maar hoe erg is weil als je er op tijd bij bent?

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Mijn honden komen wel van het erf, ze sneupen langs de waterkanten en vangen soms ratten.
Soms vinden we ook dode ratten trouwens. Hoop water he, hier in de polder.
Ik zal reuze onverantwoord zijn maar het zal. Ik ent niet.
Soms vinden we ook dode ratten trouwens. Hoop water he, hier in de polder.
Ik zal reuze onverantwoord zijn maar het zal. Ik ent niet.
- Hilde
- Zeer actief
Ik ben arrogant genoeg om te denken dat ik de kleinste veranderingen bij mijn eigen hond snel merk. Mocht Beau ooit Weil oplopen (en dan is het nog de vraag of het één van die vier varianten is), merk ik het vast snel genoeg. Dat is een risico, maar dat heb ik er wel voor over.

-
jome
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Ik vind het maar een lastig verhaal.
Las van de week van een Belgisch arts die zei dat ze weil alleen kunnen oplopen door het oplikken van urine van een rat.
Las van de week van een Belgisch arts die zei dat ze weil alleen kunnen oplopen door het oplikken van urine van een rat.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zijn geen gevallen bekend van mensen die het hebben opgelopen door een hond. In theorie kan het, maar het gebeurt dus nooit.fenneke schreef:kennelhoest heb ik ook nog nooit gedaan weil doe ik dus wel --ook omdat dat ook besmettelijk is naar mensen toe en mijn kleinkinderen elke dag bovenop buster zitten-- en rabiës per 3 jaar tegenwoordig
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is nogal watMarjoleine schreef:Vier tot zes maanden geldig, met name de L4 geeft regelmatig bijverschijnselen en de eerste overleden honden zijn ook al gemeld.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ugh, ik blijf aarzelen over de Weil inenting. Diem ent ik sowieso nergens voor in, die heeft al auto-immuun problemen dus zelfs de dierenarts is het er mee eens dat hij niet ingeënt moet worden.
Maar Mies graaft zich een ongeluk in muizen en rattenholen aan de waterkant en gebruikt ook haar bek om wortels door te knagen. Muizen vangt ze vaak en 1x ook een rat te pakken gehad. Vaak is de huid van haar kin zelfs wat geschaafd doordat ze zo fanatiek is. Daarnaast komt Weil voor in Zeeland aldus mijn dierenarts en loopt Mies met haar hobby dus bovengemiddeld risico.
Moeilijk moeilijk
Maar Mies graaft zich een ongeluk in muizen en rattenholen aan de waterkant en gebruikt ook haar bek om wortels door te knagen. Muizen vangt ze vaak en 1x ook een rat te pakken gehad. Vaak is de huid van haar kin zelfs wat geschaafd doordat ze zo fanatiek is. Daarnaast komt Weil voor in Zeeland aldus mijn dierenarts en loopt Mies met haar hobby dus bovengemiddeld risico.
Moeilijk moeilijk
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
En dat is nu juist wat ik zo lastig vindNanna schreef:Het blijft uiteindelijk toch een afzetten tegenover elkaar.
De cocktail inenting geef ik overigens ook maar 1 herhaling van. Maar daar twijfel ik niet over omdat uit onderzoek blijkt dat die ook op langere termijn prima werkt.
-
bellabeest
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje - Aantal honden: 5
ja en wij hebben in de praktijk afgelopen jaar een uitbraak gehad en hadden opeens 8 honden met de ziekte van weil waarvan de helft het niet overleeft heeft omdat ze nog nooit gevaccineerd waren. de andere 4 waren wel gevaccineerd en hebben het overleeft.Nanna schreef:Ik heb 11 jaar in een DAP gewerkt en in al die tijd maar één hond gezien met Weil. Die heeft het trouwens overleefd.sirene schreef:De kans dat je hond Weil krijgt en dan ook nog één van die 4 serovars die dan in de enting zit is maar heel klein.
Zo'n 10 honden per jaar had ik laatst opgezocht. Het zal je hond net maar zijn natuurlijk, maar hoe groot is die kans nou ?
De kans is groter dat je hond overlijdt aan kanker of iets anders naars. Als ik de keus heb ent ik dus niet tegen Weil.
Ik vind de kans dat je hond iets krijgt van die entingen dus veel groter dan dat ze het daadwerkelijk oplopen.
Ik ent dus niet.
-
63673J
Nee, de diagnose is zo moeilijk te stellen omdat de symptomen zoveel lijken op die van griep en het is waarschijnlijk daardoor een ondergerapporteerde ziekte. Huisartsen worden regelmatig gewaarschuwd alert te zijn op Weil. http://www.henw.org/archief/volledig/id ... evant.html" onclick="window.open(this.href);return false;Nanna schreef:pioenroos schreef: Daarnaast komt Weil voor in Zeeland aldus mijn dierenartsNatuurlijk zegt ie dat
Weil is één van de moeilijkst te stellen diagnoses omdat het zó weinig voorkomt dat je er niet meteen aan denkt.
(...)
- Hilde
- Zeer actief
In welk stadium waren die honden toen jullie weil ontdekten? En is er direct weil herkent of duurde dat langer dan binnen één consult? En hoeveel honden hebben jullie in totaal in de praktijk in een jaar? En was het zeker dat het weil was? En welke variant van weil was het, één die in de enting zit?bellabeest schreef:ja en wij hebben in de praktijk afgelopen jaar een uitbraak gehad en hadden opeens 8 honden met de ziekte van weil waarvan de helft het niet overleeft heeft omdat ze nog nooit gevaccineerd waren. de andere 4 waren wel gevaccineerd en hebben het overleeft.
Het blijft natuurlijk een risico, enten of niet enten. De kans dat je hond weil krijgt, is klein. Te verwaarlozen, haast. De kans dat je hond precies die variant uit de enting krijgt, is nog kleiner. Je kan het natuurlijk net treffen, maar dat kan altijd. De kans dat je hond last krijgt van entingen is veel groter, helaas. Voor mij is het een hele makkelijke keuze.

-
63673J
Hoe meer mensen stoppen met enten, hoe sneller de betreffende ziektes terug zullen komen. Dat is bij mensen zo en bij dieren ook. Omdat je de bekende infectieziektes die gevaarlijk kunnen zijn voor honden (en soms ook voor mensen) vrijwel niet meer ziet, denken veel mensen dat je dus niet meer hoeft te vaccineren; ze realiseren zich niet dat die ziektes zo zeldzaam zijn geworden juist doordát er al jaren tegen gevaccineerd wordt.bellabeest schreef:(...)
ja en wij hebben in de praktijk afgelopen jaar een uitbraak gehad en hadden opeens 8 honden met de ziekte van weil waarvan de helft het niet overleeft heeft omdat ze nog nooit gevaccineerd waren. de andere 4 waren wel gevaccineerd en hebben het overleeft.
- Daisy@
- Zeer actief
Daar heb jij ook zéker een goed punt.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat geldt bij veel ziektes maar niet bij Weil.jvanringen schreef:Hoe meer mensen stoppen met enten, hoe sneller de betreffende ziektes terug zullen komen. Dat is bij mensen zo en bij dieren ook. Omdat je de bekende infectieziektes die gevaarlijk kunnen zijn voor honden (en soms ook voor mensen) vrijwel niet meer ziet, denken veel mensen dat je dus niet meer hoeft te vaccineren; ze realiseren zich niet dat die ziektes zo zeldzaam zijn geworden juist doordát er al jaren tegen gevaccineerd wordt.bellabeest schreef:(...)
ja en wij hebben in de praktijk afgelopen jaar een uitbraak gehad en hadden opeens 8 honden met de ziekte van weil waarvan de helft het niet overleeft heeft omdat ze nog nooit gevaccineerd waren. de andere 4 waren wel gevaccineerd en hebben het overleeft.