Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met onze Cesky Fousek

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Fokken met onze Cesky Fousek

Ongelezen bericht door Marjoleine »

_Inge_ schreef:Ben ik het niet mee eens, ik heb er eentje die showen ook echt niets vind. Ja ze doet het braaf, maar ze mist de uitstraling die ze bij andere dingen die we samen doen wel heeft. Ze haalt dr punten wel, maar leuk vinden, nee.
Het is dan ook een wisselwerking.
Jij merkt onbewust dat ze het niet heel leuk lijkt te vinden en reageert, zij ook. Jij reageert weer op de hond en de hond weer op jou.

Ik kan me echt niet voorstellen dat ik altijd alleen maar honden heb gehad die showen leuk vonden, dat lijkt me té toevallig.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malushoeve
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitste staande Langhaar
Cesky fousek
Cairn terrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malushoeve »

wij hebben in de ring een andere hond als daar buiten. Ze vind het echt oprecht niet leuk!!!
Trots op onze Cesky Fousek
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Marjoleine schreef:
_Inge_ schreef:Ben ik het niet mee eens, ik heb er eentje die showen ook echt niets vind. Ja ze doet het braaf, maar ze mist de uitstraling die ze bij andere dingen die we samen doen wel heeft. Ze haalt dr punten wel, maar leuk vinden, nee.
Het is dan ook een wisselwerking.
Jij merkt onbewust dat ze het niet heel leuk lijkt te vinden en reageert, zij ook. Jij reageert weer op de hond en de hond weer op jou.

Ik kan me echt niet voorstellen dat ik altijd alleen maar honden heb gehad die showen leuk vonden, dat lijkt me té toevallig.
Nou wie weet wel, heb jij geluk. De andere honden van de fokker zijn ook allemaal super showy en vinden het leuk, maar mevrouw echt niet en dat heeft niks met mij of Josee te maken. En Josee weet wel hoe je een hond moet showen en het leuk voor ze maakt.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik kan het me niet voorstellen. Samen met de baas is gewoon per definitie leuk en als dat anders is moet je naar jezelf kijken.
Niet naar de hond.

Afbeelding

billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Marjoleine schreef:
malushoeve schreef:Dank je wel, wel de laatste keer dat we me er doen aan een keuring hoor. Hebben alles binnen en de hond heeft er dan ook echt geen zin in. Gaat veel liever op pad met de baas.
Je bedoelt dat jullie het niet leuk vinden.
Dat mag best hoor, maar die onzin altijd dat de hond showen niet leuk vindt...
Een goeie hond vindt alles leuk wat hij met de baas samen onderneemt. Ook showen.
Nee hoor en ze zijn er echt en dat zijn ook goeie honden :lol1:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Dan zouden al die honden alles leuk moeten vinden zolang de baas erbij is anders ligt het aan de baas.?
Gekke aanname.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
_Jules_
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Dan zouden al die honden alles leuk moeten vinden zolang de baas erbij is anders ligt het aan de baas.?
Gekke aanname.
Nou inderdaad wat een onzin pff.

Mijn hond doet alles graag met mij maar showen met mij of iemand anders is gewoon niet haar ding, niet elke hond vind alles leuk. Heb jij even geluk met jouw enorm geweldige goede honden Marjolein, zozo...
Afbeelding
malushoeve
Vaste gebruiker
Cesky fousek
Cairn terrier
Contacteer:

inge wat leyk dat je ons hebt gezien.
Wij hebben een echte harde werk hond die zich volledig inzet voor de volle 100% voor haar baas.
Maar op een gladde vloer lopen ( helemaal niet leuk om te doen) laat ze zich niet zo zien als we het graag zouden zien. Dan nog het feit dat de baas aan je lijf zit te plukken om je netjes neer te zetten is al helemaal drama!! Maar goed ieder zijn eigen mening, daar ik er echt heilig van overtuigd ben dat ze dit echt niet leuk vind. Het showen was voor ons de laatste keer. Wij zijn tevreden met wat we hebben. En nu maar wachten op de loopsheid!!!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Kells schreef:
Marjoleine schreef:Ik kan het me niet voorstellen. Samen met de baas is gewoon per definitie leuk en als dat anders is moet je naar jezelf kijken.
Niet naar de hond.
Nou, daar ben ik het niet mee eens. Samen met baas is leuk, maar mijn oudste 2 vinden het echt niet leuk om bepoteld te worden door vreemden en aan de lijn lopen nog minder.

Ik ben het daar ook absoluut niet mee eens. Niet iedere hond is gesteld op de spanningen van een hondenshow en vindt het leuk om in de showring te staan en bevoeld en beoordeeld te worden door een wildvreemde. Sjefke vond het toen ze jong was allemaal maar zozo bijvoorbeeld. Pas na een jarenlange stop had ze er in de veteranenklasse écht plezier in, met name door de qualitytime met de baas. Nozem vond het als jonge hond juist wel leuk maar naarmate we meer shows liepen werd haar enthousiasme en uitstraling in de ring minder, dat plezier was toen ze een jaar of 6 was behoorlijk verminderd waardoor ik haar niet meer uitgebracht heb. Tapas vindt het showen zelf echt heel leuk maar die vindt het drukke en krappe gedoe buiten de ring weer niet leuk.
Drie honden waar niemand anders dan ik mee geshowd heeft en alle drie anders.
Dat ligt in mijn ogen veel meer aan het karakter van de hond dan aan hoe leuk de baas het maakt, want ik heb het voor alle drie even leuk gemaakt.

Marjoleine, misschien vindt jij het showen zelf wel zó leuk dat je als het ware wat bedrijfsblindheid hebt ontwikkeld voor wat betreft je eigen honden en hoe leuk zij het daadwerkelijk vinden?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:Nee hoor en ze zijn er echt en dat zijn ook goeie honden :lol1:
Okee, er zijn uitzonderingen. Dat ligt aan het ras, niet aan de hond ;)

Ik geef al heel wat jaren ring training en ik durf dat te stellen ja, dat, op bepaalde rassen als uitzondering na, het aan de baas ligt als de hond showen niet leuk vindt.
Zo vindt Kells zelf showen vreselijk. Natuurlijk vinden die honden er dan niks aan!
En het karakter van de hond heeft wat de locatie betreft wel invloed maar dat is heel wat anders dan dat "mijn hond houdt niet van showen" gedoe.
Als de baas het niks vindt zie je dat in de hond.
Dat geldt voor elke sport en dus ook voor showen.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef: In de USA wordt er zelfs ook op gefokt; op een showy karakter. Honden die zichzelf als het ware presenteren in de ring "hier ben ik en durf mij eens niet op plaats één te zetten"
Op zich vind ik dat best goed want het geeft ook blijk van een vrij en open karakter.
Misschien heb je daar een punt.
Persoonlijk zie ik ze graag, de honden die met een air de ring inkomen en zichzelf ontegenzeggelijk de leukste vinden.

Maar dan zeg je impliciet - op berghonden en aanverwanten na dan, want die zijn wel een categorie apart - dat je misschien beter niet zou kunnen fokken met honden die als zoutzakken in de ring staan.
En als jij dat durft te zeggen kom ik wel naast je staan, want dan worden we door heel wat mensen gelyncht. ;)

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Marjoleine schreef:
Nanna schreef: In de USA wordt er zelfs ook op gefokt; op een showy karakter. Honden die zichzelf als het ware presenteren in de ring "hier ben ik en durf mij eens niet op plaats één te zetten"
Op zich vind ik dat best goed want het geeft ook blijk van een vrij en open karakter.
Persoonlijk zie ik ze graag, de honden die met een air de ring inkomen en zichzelf ontegenzeggelijk de leukste vinden.

Maar dan zeg je impliciet - op berghonden en aanverwanten na dan, want die zijn wel een categorie apart - dat je misschien beter niet zou kunnen fokken met honden die als zoutzakken in de ring staan.
En als jij dat durft te zeggen kom ik wel naast je staan, want dan worden we door heel wat mensen gelyncht. ;)
Juist die berg een aanverwante zouden zich wel moeten laten zien alsin hier ben ik en wat mot je.. Betasten zal een andere zaak zijn.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
malushoeve
Vaste gebruiker
Cesky fousek
Cairn terrier
Contacteer:

heel erg aardig dat jullie op mijn topic reageren, maar het was niet mijn bedoeling een topic over het showen te beginnen. Heb gemeld dat we hebben mee gedaan, maar meer ook niet. Zou het gewoon leuk vinden als jullie ons volgen in ons eerste aanstaande nest. Mocht er behoefte zijn aan een show topic misschien gewoon een topic starten. Maar liever niet hier de discussie of honden het nu wel of niet leuk vinden. Dank jullie wel
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Ik zou graag willen dat het showcircuit een keer ophoudt zich tegen karakter en gezondheid aan te bemoeien.

Als een vrij en open karakter past en hoort bij het ras dan is het heel goed dat het er is maar niet *omdat dat mooi staat in de ring*.
Is waar maar niet voor elk ras zijn er dergelijke proeven.
En ik vind het meer dan uitstekend als een hond het betasten minder vindt maar wel toestaat, maar wel met een air van heb ik jou daar door die ring gaat.

Ze hoeven niet allemaal op schoot, maar vrij gedrag op een plek waar ze alom bestaard worden, dat zegt wel degelijk iets. En heus, je ziet die dingen in het nest al. Er zijn er die op 4 weken al een "ik ben de allerleukste en de wereld begon te draaien toen ik er op gezet werd" houding hebben.
Dat zijn/worden goeie showers en over het algemeen vrije en open honden.
Van mij mag daar best naar gekeken worden. Net zoals je je moet afvragen of je een hond wilt die het liefst de hele dag in een hoek zou zitten en volslagen contactgestoord is. Dát zie je ook terug op shows en daar mag best op afgerekend worden.

Op bepaalde rassen na, uiteraard. maar dat had ik al gezegd.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

malushoeve schreef:heel erg aardig dat jullie op mijn topic reageren, maar het was niet mijn bedoeling een topic over het showen te beginnen. Heb gemeld dat we hebben mee gedaan, maar meer ook niet. Zou het gewoon leuk vinden als jullie ons volgen in ons eerste aanstaande nest. Mocht er behoefte zijn aan een show topic misschien gewoon een topic starten. Maar liever niet hier de discussie of honden het nu wel of niet leuk vinden. Dank jullie wel
Is dit topic jouw exclusieve bezit dan?
Zo gaat het nu eenmaal hier.
Begin je straks gewoon een ander topic. Kost niks.

Afbeelding

JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Je reageert wat aangebrand Marjoleine.
TS heeft een punt, ze wil hier gewoon lekker over haar fokplannen kunnen bomen. Dan zou het fijn zijn als het topic daar ook enigszins bij blijft. En ze vraagt het nog vriendelijk.

@ts: Je hebt in ieder geval een prachtige teef en ik hoop dat het allemaal voorspoedig gaat!
Als er pups komen, vooral veel foto's laten zien.
_Jules_
Zeer actief

Tsja het klopt toch niet wat je zegt Marjoleine maar goed ik weet dat je altijd enorm graag gelijk wil hebben. Knap dat jij iedere hond toch oh zo goed kent;)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

JBK schreef:Je reageert wat aangebrand Marjoleine.
TS heeft een punt, ze wil hier gewoon lekker over haar fokplannen kunnen bomen. Dan zou het fijn zijn als het topic daar ook enigszins bij blijft. En ze vraagt het nog vriendelijk.
Zo gaat het nu eenmaal hier, het gaat zo vaak off topic. Wat is daar mis mee?
Gebeurt in haast alle topics, dus ook hier.

Afbeelding

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Marjoleine schreef:

Mijn Yanthe heeft best wat keren als een zoutzak in de ring gestaan. Als jij/jullie nu gaat beweren dat ik met haar daarom niet had moeten fokken neem ik je echt nooit meer serieus.

(Even ter aanvulling voor wie geen idee heeft wie mijn hond is en denkt "die is op de pik getrapt en reageert vanuit het niets": Gek veel vrijer en meer open voor een beauceron dan Yanthe bestaat haast niet. En volgens mij weet Marjoleine dat wel, al heeft ze haar geloof ik nooit ontmoet ;-) ).
Laatst gewijzigd door Madelief op 04 feb 2015 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
_Jules_
Zeer actief

Madelief schreef:
Marjoleine schreef:

Mijn Yanthe heeft best wat keren als een zoutzak in de ring gestaan. Als jij/jullie nu gaat beweren dat ik met haar daarom niet had moeten fokken neem ik je echt nooit meer serieus.
Wel joh, want dat ze goed in elkaar zitten, top karakter hebben, geweldig kunnen werken boeit niks. Nee ze moeten showy zijn, anders heb je geen goede hond of komt het door jou, snap dat dan;) want zij weten alles!
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

_Inge_ schreef:
Madelief schreef:
Marjoleine schreef:

Wel joh, want dat ze goed in elkaar zitten, top karakter hebben, geweldig kunnen werken boeit niks. Nee ze moeten showy zijn, anders heb je geen goede hond of komt het door jou, snap dat dan;) want zij weten alles!
Dan zal het aan mij liggen ;-)

Beste TS, sorry voor de interruptie. Wat een leuke honden en ik wens je heel veel plezier met je nestje!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Madelief schreef:Mijn Yanthe heeft best wat keren als een zoutzak in de ring gestaan. Als jij/jullie nu gaat beweren dat ik met haar daarom niet had moeten fokken neem ik je echt nooit meer serieus.

(Even ter aanvulling voor wie geen idee heeft wie mijn hond is en denkt "die is op de pik getrapt en reageert vanuit het niets": Gek veel vrijer en meer open voor een beauceron dan Yanthe bestaat haast niet. En volgens mij weet Marjoleine dat wel, al heeft ze haar geloof ik nooit ontmoet ;-) ).
Nee, dat zeg ik helemaal niet en dat weet je best.
Nanna kwam daarmee en ik denk dat ringgedrag best wat zegt maar niet voor elke hond of elk ras.
Je zegt het zelf al immers: voor een beaceron.
Er zit verschil tussen jouw Yanthe en mijn Fien, om maar eens wat te noemen, en dat is volstrekt logisch want jouw hond wordt geacht wat terughoudend en beschermend te zijn, Fien is een Hava en wordt geacht zichzelf de leukste te vinden en de rest van de wereld met stip op twee.
Die verschillen moet je uiteraard meenemen.

Afbeelding

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Volgens mij zegt Marjoleine vooral dat een hond die zich thuis voelt in de ring over het algemeen een opener/toegankelijker karakter heeft dan een hond die angstig of onzeker is in de ring. Werkproeven test je andere karaktertrekken mee.
Afhankelijk van het doel is het wel fijn om te weten hoe een hond zich in zo'n drukke omgeving gedraagd.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Maar dan zeg je impliciet - op berghonden en aanverwanten na dan, want die zijn wel een categorie apart - dat je misschien beter niet zou kunnen fokken met honden die als zoutzakken in de ring staan.
Haha, ja, maar dat zeg ik niet. :mrgreen:
Er zijn honden die dat hele geshow helemaal niks aan vinden maar zich daarbuiten prima gedragen. Uitstekende jachthonden zijn, bijvoorbeeld.
Ik zou zelf overigens niet fokken met een hond die zich in de ring echt ronduit angstig gedraagt. Maar wel met een hond die in de ring op zijn horloge staat te kijken of ie er al uit kan ;-)
Dat klinkt al stukken beter :ok:
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief

Branka schreef:Volgens mij zegt Marjoleine vooral dat een hond die zich thuis voelt in de ring over het algemeen een opener/toegankelijker karakter heeft dan een hond die angstig of onzeker is in de ring. Werkproeven test je andere karaktertrekken mee.
Afhankelijk van het doel is het wel fijn om te weten hoe een hond zich in zo'n drukke omgeving gedraagd.
Maar er zijn altijd uitzonderingen, niet alle honden zijn hetzelfde.
De mensen die mijn hond kennen weten dat ze super open en vrij is, veel socialer vind je ze niet.. En ook op de show zijn boeit de drukte dr niet, die ligt heerlijk relaxt te slapen en vind alle aandacht leuk, het showen zelf is gewoon niet haar ding en zo zijn er wel meer honden die dat hebben tsja.. Blijkbaar echt lastig te begrijpen
Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Marjoleine schreef:
JBK schreef:Je reageert wat aangebrand Marjoleine.
Zo gaat het nu eenmaal hier, het gaat zo vaak off topic. Wat is daar mis mee?
Gebeurt in haast alle topics, dus ook hier.
Daar is in mijn optiek een hoop mis mee, maar dat is een andere discussie.

Ik denk dat je zelf ook wel snapt dat het niet leuk is, als je een enthousiast topic opent over de fokplannen, jouw topic verzandt in een discussie over niet terzake doende meningen.

Maar goed, nu doe ik zelf helaas mee aan die verzandingen. Dus ik wens TS gewoon een ontzettend leuk nest.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Branka schreef:Volgens mij zegt Marjoleine vooral dat een hond die zich thuis voelt in de ring over het algemeen een opener/toegankelijker karakter heeft dan een hond die angstig of onzeker is in de ring. Werkproeven test je andere karaktertrekken mee.
Precies, dat is wat ik zeg.
En vooral uiteraard afgemeten aan het ras in kwestie.
Een Fila hoef ik niet in mijn nek, een hond die geacht wordt een sociale hond te zijn wel.

Overigens vind ik dat geroep om werkproeven om het gedrag te bekijken veel te kort door de bocht. Die zijn er voor de meeste rassen namelijk helemaal niet, dus dan valt er weinig te bekijken.

Afbeelding

Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Madelief schreef:Mijn Yanthe heeft best wat keren als een zoutzak in de ring gestaan. Als jij/jullie nu gaat beweren dat ik met haar daarom niet had moeten fokken neem ik je echt nooit meer serieus.

Nee, dat zeg ik helemaal niet en dat weet je best.
Nanna kwam daarmee en ik denk dat ringgedrag best wat zegt maar niet voor elke hond of elk ras.
Je zegt het zelf al immers: voor een beaceron.
Er zit verschil tussen jouw Yanthe en mijn Fien, om maar eens wat te noemen, en dat is volstrekt logisch want jouw hond wordt geacht wat terughoudend en beschermend te zijn, Fien is een Hava en wordt geacht zichzelf de leukste te vinden en de rest van de wereld met stip op twee.
Die verschillen moet je uiteraard meenemen.
Natuurlijk weet ik dat en daarom kan ik het ook zeggen :pffff: :ok:

Een beetje terughoudendheid zou inderdaad niet raar zijn voor ons ras. Maar dat bedoel ik. Yanthe ís dus helemaal niet terughoudend en beschermend in de ring (of thuis, waar ze bij iedereen op schoot klimt). Wel als je komt inbreken of als je mij gaat aanvallen, dan wel, maar dat verschil ziet ze heel goed ;-), t'is geen watje. Ik denk dat vrijwel íedere km kussen van haar heeft gehad en er stond vrijwel altijd een opmerking over haar leuke gedrag.
Maar ze is niet showy en staat nooit zo vol power en X-factor als dat ze dat in het dagelijks leven buiten en in huis wel heeft ;-) Zoutzak. Slome zoutzak met verveelde kop en een lijf zonder spanning. Hele vriendelijke zoutzak, met een lief attent koppie naar mij en de km op het moment dat er aandacht gevraagd wordt. En dat was het woord waar ik op reageerde. Niet op angst ;-) Ze vindt het saai. En dat zal dan wel aan mij liggen vrees ik want ik ben ook geen showfan ;-)

edit: aanpassing
Laatst gewijzigd door Madelief op 04 feb 2015 12:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Precies, dat is wat ik zeg.
En vooral uiteraard afgemeten aan het ras in kwestie.
Een Fila hoef ik niet in mijn nek, een hond die geacht wordt een sociale hond te zijn wel.

Overigens vind ik dat geroep om werkproeven om het gedrag te bekijken veel te kort door de bocht. Die zijn er voor de meeste rassen namelijk helemaal niet, dus dan valt er weinig te bekijken.
Ja, maar ik reageerde op zoutzak. Sinds wanneer is "zoutzak" synoniem voor angstig of onzeker? Je zou eerder denken dat het om een dooie doos gaat, haha. Maar ook dat zegt dan weinig. Want aan temperament en energie heeft mijn showzoutzak ook niks te weinig. Ik reageer natuurlijk niet omdat ik Yanthe verdedig, dat interesseert met helemaal niet. Maar wel om met info-uit-de-eerste-hand aan te geven dat het allemaal wat kort door de bocht is om dingen te zeggen die nu gezegd worden :ok:

ps. voor TS is dit niet zo leuk terwijl het wel een interessante discussie is. Misschien een idee om het af te splitsen?
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Nanna schreef:
Cleva schreef:
Als je op karakter wil fokken dan doe je dat niet door op een exterieurkeuring het karakter te bepalen.
Daar zijn werkproeven echt beter geschikt toe.
Dat kan lang niet altijd. Ga jij maar werkproeven doen met Poedels of Faraohonden.
Dat is een stuk minder ingewikkeld dan in een sporthal aan de riem een juist beeld van het karakter van de hond krijgen. :wink:

Shows hebben niets met karakter te maken. Punt.
En het hoeft toch niet een werkproef per sé te zijn? Kan toch ook een gedragstest zijn waarbij je het oorspronkelijke doel meeneemt liefst in opzet maar minstens in oordeel?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”