beatje schreef:Wat mij ten eerste een beetje stoort is id het verharen verhaal.Van een hond heb je nu enorm veel vuil.Er worden nu heel veel rassen gepromoot als weinig verharend waarvan ik weet dat ze in de praktijk best verharen.
Ik heb het idee dat julie ook niet te veel vuil van een hond willen.Niet verharende honden hebben meestal langere vachten die veel zand modder takjes en bladeren huis in slepen.
Ik vind toch wel dat er tussen honden een groot verschil kan zijn in verharen hoor. Ik heb nu een Eurasier. Superhond, maar hij zal wel de enigste in mijn leven blijven. En ik vind een beetje haren niet eens erg, maar vergeleken met een lang of ruwhaar teckel (die regelmatig geplukt werd) verhaart een poolhondtype echt heel veel. En zo zijn er meer rassen die meer dan gemiddeld verharen en de al genoemde rassen die minder verharen.
En zand en aarde zal to wel gewend zijn met kinderen

En dat is toch niet te vergelijken met haren die overal terechtkomen? Mijn teckel is vreselijk ranzig en komt bijna dagelijks onder zand, klei en takjes thuis. Met een beetje pech ook onder de vogel of eendenstront. Dat is snel weer schoon hoor. Babydoekjes erover, dekentjes regelmatig in de was en swiffer door het huis

In hoge nood komt ze met 10 minuten brandschoon uit de douche.
Die haren van Diem daarentegen. Idd tot in de vaatwasserzeef

En dan al dat geborstel waar je nooit echt lang resultaat van ziet
Een langhaar teckel vind ik trouwens ook minimaal verharen. Beetje wol kam je er zo uit en eindigt nauwelijks in huis. Maar ze zullen wellicht niet stoer genoeg eruitzien en zijn ook wat eigenwijs

Ze zíjn wel stoer en lekker actief: Ik train 2x per week met mijn Mies, behendigheid en speuren.