Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rashonden doelwit broodfokkers

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lets have fun

Re: Rashonden doelwit broodfokkers

Ongelezen bericht door lets have fun »

bouvierpoedel schreef:
lets have fun schreef:
Nanna schreef:
Tara schreef:Ik vrees dat er heel vaak niet zakelijk genoeg met de fukdieren omgegaan wordt. Door er zakelijk mee om te gaan wordt ook gekeken naar het minimale dierenwelzijn, en daar is wat mij betreft veel te vaak geen sprake van.
dat is bij varkens en kippen net zo.
Yep. En wat mij betreft gaat het daar wel over want verdienen aan beesten, is verdienen aan beesten. Onkosten tegen opbrengsten afwegen is zakelijk. Dieren houden met het doel winst te maken is zakelijk.
Doen stamboom/showfokkers ook hoor en is niets mis mee.
Tuurlijk. Denk dat geen enkele fokker zichzelf als filantropische instelling ziet die anderen van pups voorziet :mrgreen:
Miella
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising staff en waarschijnlijk een pincher
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Miella »

gyanty schreef:Ik geloof ook niet dat het zo'n groot issue is als gesteld wordt (al decennia lang). En rashonden zullen heus ook niet echt specifiek het doel zijn van hondengevechten. En een pup stelen als broodfokker? Denk na, dat is alleen maar last om die pup ook nog enkele maanden groot te moeten brengen. Die honden moeten op barsten staan om nakomeling te kunnen maken, daar moet zo'n broodfokker niet eerst kosten aan hebben om hem op te laten groeien. Zoetsappig is het natuurlijk wel, maar als je maar beetje hersens hebt, snapt je dat het gewoonweg niet zo zal zijn.

Heel vaak wordt meteen geschreeuwd dat een dier gestolen is. Ik vind het vaak bij het zielige af. 'Hondje zou nooit weglopen'. Hondje zou nooit met vreemden meegaan'. Enkele uren later duikt lieveling toch op. 'Jaja het zal de dader met alle aandacht wel heet aan de schenen geworden zijn, hondje kan nooit daar zelf terecht gekomen zijn....'

En heel gek, gebeurd het stelen dan in heel veel gevallen ook nog bij een bepaald slag volk. Iets waar ik mij dan ook nog weer kan denken aan een jaloerse ex, een boze buurman of een schuldafrekening van baasje zelf. En dan hebben we gewoon stelen om het stelen. Pupje kan je idd ook gewoon verkopen en zou kan hij inderdaad nog in rare kringen terrecht komen, maar kan ook gewoon dus 'simpele' handel zijn (om de drug weer te kunnen betalen). Of inderdaad dier is toch ergens verdronken of ten handen gekomen van martelaars. Tja het is nogal breed als je begint met alle opties bekijken, ben vast nog niet op de helft.
Welk slag volk bedoel je dan?
Je gelooft niet zo in wat de broodfok betreft, maar noemt vervolgens wel een trits redenen waar mijn wenkbrauen van fronsen, je lijkt de telegraaf wel! :wink:
Miella
Vaste gebruiker

Tara schreef:
Nanna schreef:
Tara schreef:Ik vrees dat er heel vaak niet zakelijk genoeg met de fukdieren omgegaan wordt. Door er zakelijk mee om te gaan wordt ook gekeken naar het minimale dierenwelzijn, en daar is wat mij betreft veel te vaak geen sprake van.
Daar vind ik dan ook genoeg op aan te merken.
Maar daar gaat het nu even niet over hè?
Denk juist ,als er alleen maar zakelijk naar wordt gekeken, is het humane er wel een beetje vanaf....dat van de varkens en kippen vind ik een mooie vergelijking...
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

lets have fun schreef:
marian* schreef:
laeken schreef:Ik begrijp niks van dit soort verhalen. Een hond stelen in Nederland en dan exporteren naar het Oostblok. Want waarom in vredesnaam een losse hond exporteren naar terwijl er busladingen van die landen hierheen komen? Als je een akita wil om mee te broodfokken aldaar dan loop je naar de buurman en vraagt er 3 en ruilt ze voor chihuahua's uit jouw schuur. Dus ik snap niet waarom mensen denken dat een broodfokker naar Nl zou komen om 1 akita te stelen? Er worden vervolgens gelijktijdig busladingen akita pups hier naartoe gebracht. Kan iemand mij de achterliggende gedachte uitleggen?
Voor vers bloed?
Alsof broodfokkers daarmee bezig zijn.... Als ze teveel last krijgen van inteelt depressie gooien ze er nog eerder een keer een ander ras doorheen of een bastaard. Pupkopers zien dat toch niet.
Ja da's ook weer zo.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

marian* schreef:
lets have fun schreef:
marian* schreef:
laeken schreef:Ik begrijp niks van dit soort verhalen. Een hond stelen in Nederland en dan exporteren naar het Oostblok. Want waarom in vredesnaam een losse hond exporteren naar terwijl er busladingen van die landen hierheen komen? Als je een akita wil om mee te broodfokken aldaar dan loop je naar de buurman en vraagt er 3 en ruilt ze voor chihuahua's uit jouw schuur. Dus ik snap niet waarom mensen denken dat een broodfokker naar Nl zou komen om 1 akita te stelen? Er worden vervolgens gelijktijdig busladingen akita pups hier naartoe gebracht. Kan iemand mij de achterliggende gedachte uitleggen?
Voor vers bloed?
Alsof broodfokkers daarmee bezig zijn.... Als ze teveel last krijgen van inteelt depressie gooien ze er nog eerder een keer een ander ras doorheen of een bastaard. Pupkopers zien dat toch niet.
Ja da's ook weer zo.
Als er een inteeltdepressie is weten die mensen misschien ook wel waar dat door komt en zou vers bloed niet eens zo'n gek idee zijn?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Tara schreef:
Miella schreef: Denk juist ,als er alleen maar zakelijk naar wordt gekeken, is het humane er wel een beetje vanaf....dat van de varkens en kippen vind ik een mooie vergelijking...
Mijn punt komt geloof ik niet helemaal over. Als het werkelijk zakelijk zou zijn, dan zou er meer toezicht zijn op dierenwelzijn en dan zouden er ook veel meer regels zijn waar die broodfukkers aan zouden moeten voldoen. Daar is tot dusver nog nooit sprake van geweest.
Je punt is bij mij heel duidelijk. Een punt overigens wat ik óók heb gemaakt: broodfokkerij is sowieso schandalig vanwege het afschuwelijke leed bij ouderdieren wat er veelal schuil achter gaat.
Tot zover zijn we het eens.

Waar ik het niet mee eens ben is het standpunt dat de meerderheid van de broodfokpups per definitie doodziek en/of gedragsgestoord is.
O, een flink percentage zal dat best wel zijn, hoor, maar ik denk dat het gros dat niet is. De duizenden verhalen die je op internet kan lezen zijn m.i. een topje van de broodfokijsberg. Er is diverse artikelen van diverse organisaties gepubliceerd (LICG, Stray Animal Foundation, etc.) waar gesproken wordt over een jaarlijkse invoer van zo'n 80.000 (!) oostblokpups.
Er gaan er geen 80.000 per jaar dood. Ik denk dat er (en dat is mijn interpretatie) zo'n 10% aan parvo o.i.d. doodgaan.
Het kan m.i. gewoon niet veel meer zijn omdat anders de markt in elkaar stort en ze zijn natuurlijk wel gek om hun eigen handel zo te verstjeren.
Ik denk dat ze ook zo'n percentage incalculeren. Want voor elk gestorven pupje wat op internet of op een verjaardag wordt besproken, staan 10 'succesverhalen' van mensen die hun schouders ophalen en naar hun eigen Fikkie of Fifi kijken en tevreden denken 'tja, zielig hoor. Maar ik heb wel een lookalike voor 400 euro minder'.

Dát is denk ik het belangrijkste voor de handelaar en de consument.
Afbeelding
lets have fun

ranetje schreef: Als er een inteeltdepressie is weten die mensen misschien ook wel waar dat door komt en zou vers bloed niet eens zo'n gek idee zijn?
Natuurlijk weten ze waar dat door komt. Je kunt niet tot in het oneindige vader x dochter combinatie's maken, om maar eens wat te noemen. Maar als je er eens 1 keer vers bloed doorheen roert kun je daarna weer een hele poos verder. En dat verse bloed hoeven ze niet te stelen hoor. Onderling ruilen of ergens anders wat kopen brengt veel minder risico met zich mee.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

lets have fun schreef:
ranetje schreef: Als er een inteeltdepressie is weten die mensen misschien ook wel waar dat door komt en zou vers bloed niet eens zo'n gek idee zijn?
Onderling ruilen of ergens anders wat kopen brengt veel minder risico met zich mee.
Ik heb niet het hele topic gelezen maar na mijn ervaring als stagiaire bij een broodfokker kan ik wel zeggen dat dit klopt. Ze ruilen onderling of er worden gewoon nieuwe honden aangekocht (en dat kunnen evengoed honden met een stamboom zijn). Ook pups die ze niet kwijt raken worden soms geruild om verkocht aan andere broodfokkers.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Natuurlijk hoeven ze geen honden te stelen voor vers bloed. Ze fokken een aantal jaren met dezelfde teefjes en dezelfde reu. Dus alle pups zijn broers en zussen. Vervolgens als de reu dood gaat of de teefjes te oud zijn komt er een nieuwe van een collega. Ze fokken niet keer op keer nieuwe combinaties dus ze kunnen jaren toe met ouderdieren. Met 4 verschillende reuen kun je 20 jaar broodfokken zonder problemen met inteelt.
De hond die gestolen is is ook nog eens een teefje. Die kan hooguit ergens in Nl een nestje krijgen verwacht ik. Echter, ik denk dat er iets heel anders dan broodfok aan deze vermissing ten grondslag ligt.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Broodfokkers hebben nog steeds het grootste andeel in verkoop dus lijkt mij logiesch dat er ook meer fout gaat aan ziektes en dood gaan.
Ook al omdat ze meer honden/nesten hebben en meer mensen over de vloer krijgen dan een hobbyfokker.
Niet alleen bij hun in de kennel maar ook met verkochte pups.
Daarbij moet je al die klachten en verhalen ook niet allemaal even serieus nemen net als die over hobbyfokkers.

En om het publiek te bespelen zie je in de media ook wel de ergste van de ergste foto's en filmphjes .
Net als nu ieder ras stijf moet staan en op apegapen ligt van de incest bi de hobbyfokker.
Mensen zijn nogal snel van het generaliseren en aandikken.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Tara schreef:
bouvierpoedel schreef: Mensen zijn nogal snel van het generaliseren en aandikken.
Meen je dat nou? :Q:
Tuurlijk niet. :oeps: Meeste is van horen ,lezen en zeggen en waarschijnlijk nog nooit een broodkok bedrijf gezien.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

bouvierpoedel schreef:
Tara schreef:
bouvierpoedel schreef: Mensen zijn nogal snel van het generaliseren en aandikken.
Meen je dat nou? :Q:
Tuurlijk niet. :oeps: Meeste is van horen ,lezen en zeggen en waarschijnlijk nog nooit een broodkok bedrijf gezien.
Ik wel. Lako in Huissen waar Max vandaan kwam. Maar dan wel alleen het betere gedeelte waar de te verkopen pups zaten.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
lets have fun

Nee, ik hoef er ook geen pup vandaan. Maar ik wil er ook niet 1 van een fokker die alleen maar jubelt over showprijzen.

Dat mensen er voor kiezen daar een leuk maltezertje weg te halen kan ik mij wel voorstellen. Je wordt nooit afgewezen, hoeft niet op de wachtlijst en de prijzen zijn een stuk redelijker. 'Oh, ik heb mijn pup uit twijzelerheide, moet je ook doen joh, hartstikke leuke hondjes en niet duur.' Mensen boeit het niet wat voor leven de kip heeft gehad die ze opvreten en zo boeit het ze ook niet wat voor leven de moeder van hun hondje heeft. Zij kijken niet verder dan het eindproduct. En dat eindproduct ligt gezond en tevreden bij hun voor de kachel. Ik kan me er van alles bij voorstellen hoor.
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

bouvierpoedel schreef:En om het publiek te bespelen zie je in de media ook wel de ergste van de ergste foto's en filmphjes .
Mede de reden dat sommige leken geen broodfokkers herkennen, het ergert me al jaren.
Want broodfok staat volgens de media gelijk aan honden die zinken in de stront, stoffige kennels en uitgemergelde moederdieren.
Het zou leuk zijn als ze nu eens zouden verduidelijken dat er -oh wonder- broodfokkers bestaan die wel een stofdoek kunnen hanteren.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Miella schreef: Welk slag volk bedoel je dan?
Je gelooft niet zo in wat de broodfok betreft, maar noemt vervolgens wel een trits redenen waar mijn wenkbrauen van fronsen, je lijkt de telegraaf wel! :wink:
Slag volk dat een hoop sores heeft. Slag volk dat niet bijster intelligent is. Aso's, tokkies en nuttelozen. Lage inkomens. Mensen uit achterstandsbuurten. Tja ook dat is nogal een breed begrip.

Nou de telegraaf is niet zo van het uitzetten van verschillende standpunten. Niet van meerdere opties bekijken, dan zou het bijna wetenschappelijk onderzoek zijn. Nee die schreeuwen zo maar wat.... Die hebben ergens de klok horen luiden en luiden die klok nogmaals :mrgreen:
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Nanna schreef:Hier lopen twee honden in de buurt, kruisingen Border Collie/Golden retriever. Komen bij een absolute broodfukker vandaan, Mirando.
Waren in het begin als pup wel wat minnetjes maar nu zijn het oergezonde absolute schoonheden van middelbare leeftijd. :
Zo is het wel.
Even zorgen dat je van tevoren een giardia kuurtje online in huis hebt gehaald en je kunt minimaal 10 jaar vooruit zonder onkosten.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
korthaar schreef:
Nanna schreef:Hier lopen twee honden in de buurt, kruisingen Border Collie/Golden retriever. Komen bij een absolute broodfukker vandaan, Mirando.
Waren in het begin als pup wel wat minnetjes maar nu zijn het oergezonde absolute schoonheden van middelbare leeftijd. :
Zo is het wel.
Even zorgen dat je van tevoren een giardia kuurtje online in huis hebt gehaald en je kunt minimaal 10 jaar vooruit zonder onkosten.
Mijn stamboom-alleseropeneraan-Whippet kreeg ik ook met giardia. Doodziek is ze geweest. Dat was bijna autopsi ipv Topsi.
Daar hebben de meeste honden last van en is niet weg te krijgen net als de griep of dat je af en toe een scheet moet laten.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Nanna schreef:
korthaar schreef:
Zo is het wel.
Mijn stamboom-alleseropeneraan-Whippet kreeg ik ook met giardia. Doodziek is ze geweest. Dat was bijna autopsi ipv Topsi.
da's ook een manier om een naam te verzinnen voor een hond :D
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

lets have fun schreef:
Nanna schreef:
Yep. En wat mij betreft gaat het daar wel over want verdienen aan beesten, is verdienen aan beesten. Onkosten tegen opbrengsten afwegen is zakelijk. Dieren houden met het doel winst te maken is zakelijk.

Dat geld ook voor gewone fokkers uiteindelijk :wink: Die zijn ook zakelijk ingesteld.

En de ene broodfokker is de andere niet.
Je hebt er bij die zich met hele vage zaken bezig houden en je hebt erbij die zo nu en dan eens een nestje stamboomloze pups hebben.

Ik zie broodfokkers nou geen pups stelen en ze vervoeren naar waar dan ook ze kunnen elke willekeurige stamboomloze hond gebruiken de bastaardjes zijn hoe je het ook wendt of keert vaak wel het gezondst en leven ook langer.

Voor de gevechten of een ras dat in een bepaald land erg in trek is zoals de Akita, denk ik dat men dus wel steelt en zo'n jonge hond kan getraind worden en nog gemaakt worden tot perfecte vechthond. Of idd om te fokken maar dan om de pups ervan later in te zetten als vechthond, volgens mij gaan er behoorlijke bedragen rond in dat millieu dus de gedachte dat deze hond in handen is gekomen van zulke figuren vind ik nog niet zo gek bedacht.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Rosita Compagner schreef:Is er ooit een hond terug gekomen?
Ik geloof dit allemaal niet zo, de vermissingen waar geen hond gevonden wordt eindigt toch vaak met een lijkje in de vijver of het zwembad van de buren
nou hier is een heel groot circuit van gestolen honden die gebruikt worden als baith hond en regelmatig worden er overleden honden aangetroffen
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

gyanty schreef:
Slag volk dat een hoop sores heeft. Slag volk dat niet bijster intelligent is. Aso's, tokkies en nuttelozen. Lage inkomens. Mensen uit achterstandsbuurten. Tja ook dat is nogal een breed begrip.

Nou de telegraaf is niet zo van het uitzetten van verschillende standpunten. Niet van meerdere opties bekijken, dan zou het bijna wetenschappelijk onderzoek zijn. Nee die schreeuwen zo maar wat.... Die hebben ergens de klok horen luiden en luiden die klok nogmaals :mrgreen:
ik ken helemaal geen nutteloze mensen.
Miella
Vaste gebruiker

lets have fun schreef:Nee, ik hoef er ook geen pup vandaan. Maar ik wil er ook niet 1 van een fokker die alleen maar jubelt over showprijzen.

Dat mensen er voor kiezen daar een leuk maltezertje weg te halen kan ik mij wel voorstellen. Je wordt nooit afgewezen, hoeft niet op de wachtlijst en de prijzen zijn een stuk redelijker. 'Oh, ik heb mijn pup uit twijzelerheide, moet je ook doen joh, hartstikke leuke hondjes en niet duur.' Mensen boeit het niet wat voor leven de kip heeft gehad die ze opvreten en zo boeit het ze ook niet wat voor leven de moeder van hun hondje heeft. Zij kijken niet verder dan het eindproduct. En dat eindproduct ligt gezond en tevreden bij hun voor de kachel. Ik kan me er van alles bij voorstellen hoor.
Mij boeit het dus wel, vandaar ik er voor gekozen heb om mijn honden uit t asiel te halen. Het "merk" hond boeit me niet zo, het leven van die beesten echter wel. Het voorbeeld van dat leuke Maltezertje vind ik vreselijk. De asiels puilen uit door dat verschrikkelijke gedrag van veel mensen die perse een soort hond moeten hebben en er dan achter komen dat ze er eigenlijk geen zin in hebben.
Miella
Vaste gebruiker

gyanty schreef:

Dus je lijkt de Telegraaf wel!
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Verschrikkelijk als iemand je geliefde hond steelt. Wat een nachtmerrie...
Ik hou het maar bij goedkope hondjes, bastaardjes en zo. Scheelt weer een hoop ellende.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”