Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

poolhonden

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: poolhonden

Ongelezen bericht door Tiny »

bouvierpoedel schreef: Je kunt wel behoorlijk eigen/wijs/gereid zijn maar staat die karaktertrek je dan niet in de weg met een eigenwijze hardleerse hond waarin het een wedstrijdje qua machtvoering word.
Een machtsstrijd moet je er niet van maken, Husky's zijn heel gevoelig en doen het meeste voor je bij duidelijkheid. Ze hebben juist een zachte hand nodig :wink:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
chandor013
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nog geen 1 ras wil een labrador en een huskyachtige of poolhondachtige. Je snapt wel wat ik bedoel

Ongelezen bericht door chandor013 »

DaniBanani schreef:Hoe komt de labrador eigenlijk op dat verlanglijstje? Dat lijkt me qua karakter iets totáál anders dan poolhonden of die American Indian Dog, dus wat maakt dan dat die labrador je toch ook aanspreekt?
Min moeder is blind en heeft een labrador. Blindegeleidehond.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door yodi »

Hebben jij of je vrouw wel eens een pup grootgebracht?
Afbeelding
chandor013
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nog geen 1 ras wil een labrador en een huskyachtige of poolhondachtige. Je snapt wel wat ik bedoel

yodi schreef:Hebben jij of je vrouw wel eens een pup grootgebracht?
Mijn vrouw wel toen ze nog in Colombia woonde. Ze woont inmiddels bijna 4 jaar in Nederland en spreekt en verstaat goed nederlands
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

chandor013 schreef:
DaniBanani schreef:Hoe komt de labrador eigenlijk op dat verlanglijstje? Dat lijkt me qua karakter iets totáál anders dan poolhonden of die American Indian Dog, dus wat maakt dan dat die labrador je toch ook aanspreekt?
Min moeder is blind en heeft een labrador. Blindegeleidehond.
Dat is toch geen reden om er zelf ook eentje te willen? Realiseer je je wel dat een labrador een heel ander soort hond is dan een malamute of een husky met hele andere karaktereigenschappen? Ik begrijp niet goed hoe je kan twijfelen tussen die rassen, zeg maar. Dat geeft mij het idee dat jullie de raskenmerken onderschatten of romantiseren. Oerhond, jachtinstinct, en zelfstandig klinkt misschien allemaal heel mooi en stoer, maar het is écht niet leuk als je hond ineens wegrent en je 'm terugvindt in een weiland waar hij achter de schapen aan gaat. Of, zoals Manu, twee dorpen verderop in een kippenren vol doodgebeten kippen. Dat is geen 'leuke uitdaging,' dat is vooral ook een probleem waar je verdomd hard op moet trainen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

chandor013 schreef:
Mijn vrouw wel toen ze nog in Colombia woonde. Ze woont inmiddels bijna 4 jaar in Nederland en spreekt en verstaat goed nederlands
Het lijkt mij dat de omgang met honden daar anders is dan in ons drukke landje?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

DaniBanani schreef:
Dat is toch geen reden om er zelf ook eentje te willen? Realiseer je je wel dat een labrador een heel ander soort hond is dan een malamute of een husky met hele andere karaktereigenschappen? Ik begrijp niet goed hoe je kan twijfelen tussen die rassen, zeg maar.
Oh ik wel hoor, heb lang getwijfeld tussen uiteenlopende rassen. Omdat ze allemaal zouden passen en ieder hun eigen charmes hebben. Heel anders, maar toch passend. Kwa hondensporten en activiteiten pas ik me gewoon aan aan wat de hond leuk vindt.
Ik houd van middelgrote en atletische honden in het algemeen, niet van het ras stabij specifiek.

Ik denk dat de labrador beter past bij de topicstarter dan de poolhonden. Labradors zijn leuk in heel veel verschillende thuissituaties. Ze zijn lekker enthousiast, leerbaar en gemoedelijk. Je kunt kijken naar de verschillen, maar ze hebben ook veel overeenkomsten met poolhonden. Het zijn grote, robuuste en energieke honden met een sociaal karakter.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

dagmar88 schreef:
chandor013 schreef:
Valt wel mee hoor je hebt daar ook gewoon huishonden en lieve honden kindjes in alle vormen en maten en rassen .En die regelmatig naar de trimsalon gaan waarmee gesprot en gewandeld word.
Het is niet allemaal de honden die loslopen en aan hun lot worden overgelaten.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
dagmar88 schreef:
chandor013 schreef:
Valt wel mee hoor je hebt daar ook gewoon huishonden en lieve honden kindjes in alle vormen en maten en rassen .En die regelmatig naar de trimsalon gaan waarmee gesprot en gewandeld word.
Het is niet allemaal de honden die loslopen en aan hun lot worden overgelaten.
Je fantasie gaat weer met je op de loop.
De hond van mijn zuid amerikaanse familie met twee jonge kinderen is gewoon huishond. Alleen is het wel even anders als je elkaar niet op de lip zit en een stuk losser dan hier.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Een puppy is toch niet zo übermoeilijk? :19:
Met wat gezond verstand en voldoende tijd en energie kom je al een heel eind. Zolang je rekening houdt met de raseigenschappen en vooral naar de behoeften van je eigen hond blijft kijken komt het heus wel goed hoor. Iedereen moet het leren en een herplaatser is nou niet altijd veel makkelijker. Het enige voordeel is dat je het karakter al meer kunt ontdekken.
En op een of andere manier denken mensen dat poolhonden zo bijzonder veel beweging nodig hebben maar dat valt echt wel mee hoor als ik zo in mijn omgeving en naar mezelf kijk. Net zoveel als de gemiddelde Labrador. Een uurtje per dag is niet genoeg nee maar dat vind ik voor geen enkel middelgrote gezonde hond.

Houd rekening met de negatieve eigenschappen, verwacht dat je daar 15 jaar lang rekening mee moet gaan houden en als je er dan nog steeds zin in hebt lijkt het me oké.
Een pup is trouwens als je fulltime werkt niet te doen. Dan mag je toch wel minstens 3 weken vrij nemen en voorlopige oppas regelen.
Pino2012
Actief

Ongelezen bericht door Pino2012 »

Als poolhonden je zo charmeren, is een Eurasiër dan geen optie? Eurasiërs zijn (zover ik weet) de eerste honden die gefokt zijn met het ideaal van een gezelschapshond. Ik ben helemaal verliefd op het ras! Hoewel ik vooral verliefd ben op Boria. Boria is de Eurasiër van mijn oma. Zij heeft altijd honden gehad en toen zij 81 werd en haar eerste Eurasiër overleed twijfelde ze of het wel verstandig zou zijn om een nieuwe pup te nemen (gezien haar leeftijd). Uiteindelijk heeft de familie de knoop doorgehakt en over een week wordt Boria alweer 9 jaar.

Het is een echte gentle giant. Hij trekt niet aan de riem en let altijd precies op of alles goed gaat met oma. Mensen zijn altijd zeer onder de indruk van het samenspel tussen die twee. De enige jachtdrang die hij heeft is de jacht op koekjes in de buurtkroeg ( hij sprint naar de deur, wacht braaf tot de deur voor hem wordt geopend, haalt zijn koekjes en knuffels en komt nonchalant weer naar buiten geslenterd. Hij presteert het ook om in zijn eentje, als hij de kans krijgt, te gaan buurten op de buurtmarkt voor een plakje worst of twee drie.

Het afgelopen jaar is hij veel hier. Hij kan prima los, luistert super.... Alleen gisteren niet. Toen vond hij het te koud en vies om van de gebaande wegen af te gaan... Dan draait hij zich gewoon om en slentert richting huis. Daar staat de Eurasiër ook wel bekend om; als ze het nut ergens niet van inzien dan kun je hoog of laag springen. De eerste Eurasiër van mijn oma deed dat veel meer. Regen? Terug rennen naar huis. Sneeuw? Terug rennen naar huis. Te koud? Weg was hij! Hij zette het echt op een sprinten, dat was altijd heel fijn als we midden in het bos waren.

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Manu schreef:Een puppy is toch niet zo übermoeilijk? :19:
Met wat gezond verstand en voldoende tijd en energie kom je al een heel eind. Zolang je rekening houdt met de raseigenschappen en vooral naar de behoeften van je eigen hond blijft kijken komt het heus wel goed hoor.
Dat is het hem nu juist, er lijkt hier meer naar het uiterlijk gekeken te worden dan wat past.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Nanna schreef:Heel veel mensen met een poolhond hebben er twee of meer. Omdat poolhonden het alleen zijn nu eenmaal slecht trekken.
Ze gedijen het best in een roedel en eerlijk gezegd vind ik zéker zo'n hond acht uur in zijn eentje aan zijn lot overlaten op zijn zachtst gezegd heel onaardig. Je kunt er eigenlijk donder op zeggen dat dat huilen en slopen gaat worden en dan ben je dat mooie uiterlijk zo vergeten hoor.
Er zijn honden die een 'way of life' vragen en er zijn honden die naadloos in het familieleven passen.
:ok:
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Pino2012 schreef:Als poolhonden je zo charmeren, is een Eurasiër dan geen optie? Eurasiërs zijn (zover ik weet) de eerste honden die gefokt zijn met het ideaal van een gezelschapshond.
-knip-
Daar staat de Eurasiër ook wel bekend om; als ze het nut ergens niet van inzien dan kun je hoog of laag springen.
Ik vind eurasiers geweldig hoor, anders zou ik er geen hebben :wink: Maar wel een kleine kanttekening: Het is een jong ras en alhoewel de ideale huishond fokken idd het doel is, zitten er nog aardig wat exemplaren tussen die daar niet aan voldoen. De mindere eigenschappen van de oorspronkelijke rassen (chow chow, samojeed en grijze wolfskees) voeren dan de boventoon. Zoals mijn Diem dus: Hij heeft een flinke prooidrift en gaat als het hem zo uitkomt ook z'n eigen gang: Hup, achter die kat, dat konijn of ree aan en over een half uur -als je geluk heb- komt hij wel weer eens buurten. Er zitten ook honden tussen die niet prettig zijn met seksegenoten. (geldt helaas ook voor Diem)
Zeker is om rekening mee te houden. Mijn Diem kan zelden veilig los, iets wat ik ontzettend jammer vind. Voor mij, maar vooral voor hem.
Afbeelding
chandor013
Vaste gebruiker

Wat ik natuurlijk al eerder aangaf, ik maak niet zo heel snel een beslissing want dat zou een verkeerde kunnen zijn en dat doe ik mijn toekomstige hond niet aan.
Eurasier zien er opzich wel grappig uit en dat ze bijna geen jachtinstinct meer hebben dat vind ik opzich wel jammer dat betekend dat ver doorgefokt zijn. Je moet ze vaak laten hoe de natuur ze gemaakt hebben. Aan een husky of een Malamute hebben ze niet veel aan veranderd daardoor is hij meer een wolf dan een hond.
Het sloopgedrag zou een nadeel kunnen zijn indien ik daar geen oplossing voor bedenk. Oppas of een uitlaatcentrale. Minder werken is niet echt een optie.Het zou een optie zijn als morgen de staatsloterij ons een cadeautje geeft.
Dan koop ik er gelijk 2 ;)
Over machtsvertoon ach ik ben zelf niet dominant aangelegd. Niet dat ik altijd over mij heen laat lopen maar vroeger gebeurde dat best vaak tegenwoordig kan ik vrij aardig voor mijzelf opkomen. Daarom zou een "dog" Sommige honden rassen kunnen best wel domineren. Maar een lamme goedzak hoef ik natuurlijk ook niet een beetje pit mag hij wel hebben.
en uren lopen met een hond is voor mij geen probleem. Ik hou van de natuur. regen of kou maakt mij niet veel uit maar sneeuw dat is een ander verhaal. Dan ga ik niet fietsen maar een voorzichtige wandeling maakt mij verder niet veel uit.
Dat huskies way of life zijn dat verschilt per persoon denk ik want ik zie in mijn buurt verschillende mensen met huskies en zij werken gewoon en ik hoor ze niet en ze vertellen aan ons niet echt negatieve ervaringen. het zijn de buren van mijn buren. Maar ik zal deze week wel nogmaals aanspreken.
De ene persoon van het forum brengt alleen negatieve info en de ander juist het tegenovergstelde. dan hou ik mij aan het middenstuk dat een husky nadelen heeft maar het best op kunnen wegen tegen de leuke kanten van een husky.
De komende dagen ga ik eens rustig met mijn vrouw praten over het gene wat hier besproken is.
Maar voor elke hond die je los laat lopen let je toch op dat hij of zij niks verkeerds doet. Dat doe ik ook altijd met de hond van mijn moeder.
een Labrador heeft ook 1 klein foutje wat de fokkers er maar niet uitkrijgen en dat is te veel eten.
een Labrador eet en denkt dit is het laatste eten meer krijg ik niet dus hij blijft maar eten.
daarom moet met een labrador ook oppassen dat hij niet wegloopt en dat deed de hond van mijn moeder.
Ze maakte altijd een ronde van een uurtje en altijd liep ze langs een flat. Daar strooide mensen brood naar buiten en de hond vloog daar altijd naar toe. Zodra hij los was liep hij daarheen en mijn moeder maar roepen en fluiten maar terugkomen oh maar.
Maakte niet van welk gedeelte zij aan kwam lopen de hond wist precies waar hij zijn moest. de plek waar het meeste te halen viel.
Zo heeft elke hond wel wat en vaak ligt het gewoon aan het baasje en heel soms aan de hond zelf omdat het gewoon een instinct is. en een instinct iets afleren daar gaat zoveel tijd inzitten daarom is het spreekwoord toch ook. een oude hond kan je geen nieuwe trucjes meer leren.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het is heel mooi dat je een hond wil die niet doorgefokt is.
Maar, dat betekend nog niet dat je er als baas geschikt voor bent.
Ik blijf het idee houden dat het een principiële keuze is, omdat je geen populaire doorgefokte hond wilt.
Maar je moet ie dan wel realiseren wat je in huis haalt en of het past bij wat je kan bieden
Veel niet-honden bezitters zeggen dat ze houden van wandelen en natuur, maar uiteindelijk blijkt het toch vaak niet uit te komen of in de praktijk toch wel erg veel om te moeten.
De ene husky is de andere niet, maar gokken op de husky die het wel prima vind om een paar uur per dag alleen te zitten zou k niet doen.
Er zijn verder genoeg honden overigens die het prima zouden doen bij wat je te bieden hebt.

Ik zou zeggen ga langs bij mensen/kenners en leer de honden kennen.
Tiny
Zeer actief

chandor013 schreef: De ene persoon van het forum brengt alleen negatieve info en de ander juist het tegenovergstelde. dan hou ik mij aan het middenstuk dat een husky nadelen heeft maar het best op kunnen wegen tegen de leuke kanten van een husky.
Absoluut maar dan moet wel iedereen in het gezin erachter staan. Ga uit van het niet alleen kunnen zijn dan kan je dus nooit meer met z'n tweeën een avondje uit, of je moet voor oppas zorgen. Wil je en kan je dat? Natuurlijk zijn er mensen waarbij je je hond mag meenemen, hebben ze katten dan zou ik er nog maar even over nadenken of het wel een goed idee is, maar niet iedereen zit op een deken van Huskyhaar te wachten als je geweest bent. Heb je een mooie tuin, dan niet meer :engel: Ze graven kuilen naar China. Heeft je vrouw, of jij, zin in meerdere keren per dag stofzuigen tijdens de rui? Jij en iedereen die op visite komt tijdens die periode gaat nooit haarloos naar het werk of naar huis, hoe goed je ook stofzuigt. Stel dat je hond niet los kan lopen en gelijk een stipje aan de horizon wordt, dan moet je dus altijd aangelijnd lopen of een afgezet stuk opzoeken. Er zijn erbij die er absoluut niet tegen kunnen om in een bench te zitten dus ligt je hond altijd ergens in de kamer. Voor mij, en andere Huskybezitters is het geen enkel probleem, maar het is wel iets wat je in je achterhoofd moet houden. Toen ik aan een Husky begon ben ik van alle bovenstaande uitgegaan en mocht het bij jouw hond wel gaan dan kan het alleen maar meevallen. Ik gun ieder baas een Husky maar geen teleurstelling achteraf omdat het toch wel tegenviel.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
dagmar88
Zeer actief

chandor013 schreef: Eurasier zien er opzich wel grappig uit en dat ze bijna geen jachtinstinct meer hebben dat vind ik opzich wel jammer dat betekend dat ver doorgefokt zijn. Je moet ze vaak laten hoe de natuur ze gemaakt hebben. Aan een husky of een Malamute hebben ze niet veel aan veranderd daardoor is hij meer een wolf dan een hond.
Het zijn gewoon honden. Waarom zou je een wolf willen?
De eurasier is een nieuw ras. Zoals je had kunnen lezen zijn de verschillen daardoor nog erg groot.
Jachtinstinct zegt niets over al dan niet doorgefokt zijn. Er wordt/werd simpelweg op geselecteerd.

Hopelijk nemen we geen voorbeeld aan de amerikanen. Stafford/pitbull in allerlei vormen af, wolf hybride op :schrik:
Laatst gewijzigd door dagmar88 op 31 dec 2014 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Natuurlijk zijn het leuke honden anders kocht niemand ze meer. Hier lopen er meerdere. Wel altijd aan de lijn of ze gaan naar een buitengebied met veel overzicht. Ook hebben ze minstens 2 honden.
Ik heb zelf een Akita met poolhondenvacht. Ik koop nooit meer zo een hond. Het verharen is afschuwelijk maar hij heeft ook echt last van hitte. Ze zijn gewoon niet zo geschikt voor dit klimaat.
Tiny
Zeer actief

Valerie schreef: Ik heb zelf een Akita met poolhondenvacht. Ik koop nooit meer zo een hond. Het verharen is afschuwelijk maar hij heeft ook echt last van hitte. Ze zijn gewoon niet zo geschikt voor dit klimaat.
Die vergat ik even :wink: In de zomer is het of heel vroeg of heel laat dat je lekker kunt gaan wandelen met een Husky. Ik heb een tuin op het zuiden en daar zet ze de hele zomer geen stap in :ugh: Voor de warme nachten heb ik een plafondventilator aangeschaft, daar ligt ze dan heel graag onder :I:
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

dagmar88 schreef:
chandor013 schreef: Eurasier zien er opzich wel grappig uit en dat ze bijna geen jachtinstinct meer hebben dat vind ik opzich wel jammer dat betekend dat ver doorgefokt zijn. Je moet ze vaak laten hoe de natuur ze gemaakt hebben. Aan een husky of een Malamute hebben ze niet veel aan veranderd daardoor is hij meer een wolf dan een hond.
Het zijn gewoon honden. Waarom zou je een wolf willen?
De eurasier is een nieuw ras. Zoals je had kunnen lezen zijn de verschillen daardoor nog erg groot.
Jachtinstinct zegt niets over al dan niet doorgefokt zijn. Er wordt/werd simpelweg op geselecteerd.

Hopelijk nemen we geen voorbeeld aan de amerikanen. Stafford/pitbull in allerlei vormen af, wolf hybride op :schrik:
Hier had ik overheen gelezen.....zet dat echt maar uit je hoofd TS, een husky is net zo'n hond als welk ander ras dan ook.

Ik gun de hele wereld een husky, het zijn echt geweldige honden maar je moet er wel "tegen" kunnen en mee om weten te gaan.

Ik vertel liever negatieve dingen als positieve dingen, dan kan het alleen maar meevallen.
Ik weet niet of die buren een kennel hebben en ze dus ook als kennelhonden houden en trainen of dat het "gewoon" huishonden zijn, daar zit ook een wereld van verschil in om het nog maar niet te hebben over de diversen lijnen.
Tiny
Zeer actief

Kruimel53 schreef: Het gaat er niet om om allerlei horror-verhalen op te hangen om je maar van die poolhond vandaan te kletsen.
Nou eerlijk? Ik eigenlijk wel, ik lees best wel veel dingen die de eigenschappen afzwakken. Er zitten momenteel heel veel Husky's te wachten op een nieuwe baas en dat ligt echt niet alleen aan de honden maar ook aan de baasjes die dachten het wel even te kunnen doen. En het zijn echt geen speciale honden die speciale baas nodig hebben maar ze hebben, zoals alle honden, wel eigenschappen die je voor lief moet nemen.
In lieve herinnering
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart

&
Akira 16-08-2021
chandor013
Vaste gebruiker

Heavy schreef:Heb je al eens naar een Zwitserse Herder gekeken?
daar heb ik idd nog niet naar gekeken. Zal ik eens doen. Mijn oude buurman heeft er 1. De ene noemt hem zwitsers een ander een Canadees of zelfs witte herdershond genaamd. Maar ik begrijp wat je bedoeld.
chandor013
Vaste gebruiker

Even over de warmte. Ik heb dan wel airco in huis en de zon staat op het noorden. Maar inderdaad de zomers zijn een ellende voor alle poolhonden.
Marie-Josée
Erelid

Daar heeft de West Siberische laika dan weer minder last van maar hij heeft net als de andere oertypes wel moeite met alleen zijn en dat vind ik al voldoende om ook de WS laika af te raden.Je kunt ze leren alleen zijn maar ze blijven toch min of meer ongelukkig, dat moet je niet willen.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

daarom moet met een labrador ook oppassen dat hij niet wegloopt en dat deed de hond van mijn moeder.
Ze maakte altijd een ronde van een uurtje en altijd liep ze langs een flat. Daar strooide mensen brood naar buiten en de hond vloog daar altijd naar toe. Zodra hij los was liep hij daarheen en mijn moeder maar roepen en fluiten maar terugkomen oh maar.
Maakte niet van welk gedeelte zij aan kwam lopen de hond wist precies waar hij zijn moest. de plek waar het meeste te halen viel.
Was dat die blindengeleidehond ?????
Afbeelding
chandor013
Vaste gebruiker

cornelia schreef:
Was dat die blindengeleidehond ?????
dat was haar vorige blindegeleidehond

en @Marie Josie Mensen hun geluk ontnemen is niet goed maar zeker niet bij honden. Ook honden moeten gelukkig kunnen zijn.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Een husky en malamute zijn gewoon honden :wink:
Raseigenschappen betitelen als doorfokken is wat kort door de bocht. Er zijn nu eenmaal honden gefokt met een bepaald doel en bepaalde taak. Anders zou iedereen een wolf in huis moeten nemen. Lijkt me niet handig in de huidige samenleving. Daarbij is het wat tegenstrijdig om een hond te willen die lekker los kan lopen maar wel zoveel mogelijk natuurlijke eigenschappen moet hebben.

Ik heb zelf nooit een husky of mal gehad. In mijn omgeving wel en wat ik weet is dat die honden verschrikkelijke slopers waren en niet alleen thuis konden zijn. Lieve sociale honden maar moeilijk alleen en in huis te houden.

Ik ben zelf meer thuis in de Saarloos. Maar ook die kunnen soms moeilijk alleen zijn en kunnen vreselijke slopers zijn. En dan heb je het dus over honden die gefokt zijn op hun natuurlijke karaktereigenschappen.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

het spijt me als ik nu mensen op hun tenen trap :schrik: , maar ik vind het voor geen enkele hond een goeie situatie om de hele dag (=meer dan een paar uurtjes) alleen te zijn. Ook niet als ze 'het wel kunnen' , 'gewend zijn', niet slopen of janken. Honden hebben behoefte aan gezelschap en aan beweging/afleiding. Tenzij je voor een adequate dagopvang kunt zorgen en inderdaad bereid bent iedere avond (lijkt me nogal wat: de hele dag werken en dan in het donker door weer en Wind urenlang te gaan lopen en dat ook nog voor je lol; groot respect voor degenen die dat kunnen!) aan je hond te besteden, neem je beter geen hond.
Laat staan een poolhond. Of een herder, want die vinden de hele dag alleen zijn vreselijk. Hoe waanzinning veel honden worden wel niet herplaatst omdat men er 'minder tijd aan kan besteden dan waar de hond recht op heeft'. Ik vind dat echt heel erg :jank:

Wil je toch echt heel graag een hond, en je vindt zijn welzijn net zo belangrijk als jouw hondenwens, zorg dan voor een basis waarin je een hond ook als je er niet bent want te bieden hebt. En vraag je ook af wat je precies belangrijk vindt aan eigenschappen die een hond moet hebben en kies daar de hond op uit.
Maar dat is mijn mening...
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

lucie schreef:het spijt me als ik nu mensen op hun tenen trap :schrik: , maar ik vind het voor geen enkele hond een goeie situatie om de hele dag (=meer dan een paar uurtjes) alleen te zijn. Ook niet als ze 'het wel kunnen' , 'gewend zijn', niet slopen of janken. Honden hebben behoefte aan gezelschap en aan beweging/afleiding. Tenzij je voor een adequate dagopvang kunt zorgen en inderdaad bereid bent iedere avond (lijkt me nogal wat: de hele dag werken en dan in het donker door weer en Wind urenlang te gaan lopen en dat ook nog voor je lol; groot respect voor degenen die dat kunnen!) aan je hond te besteden, neem je beter geen hond.
Laat staan een poolhond. Of een herder, want die vinden de hele dag alleen zijn vreselijk. Hoe waanzinning veel honden worden wel niet herplaatst omdat men er 'minder tijd aan kan besteden dan waar de hond recht op heeft'. Ik vind dat echt heel erg :jank:

Wil je toch echt heel graag een hond, en je vindt zijn welzijn net zo belangrijk als jouw hondenwens, zorg dan voor een basis waarin je een hond ook als je er niet bent want te bieden hebt. En vraag je ook af wat je precies belangrijk vindt aan eigenschappen die een hond moet hebben en kies daar de hond op uit.
Maar dat is mijn mening...
Mee eens.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”