De meeste hondenbazen houden gewoon prima rekening met elkaar - terwijl ik toch in een typische volksbuurt woon met veel sociale woningbouw. Er loopt één jonge vent met een ambull die nooit aangelijnd is en dat vind ik een heel nare hond, dus daar ga ik wel een blokje voor om als ik die zie aankomen (die jongen die erbij hoort loopt vaak 100 meter verderop ergens en heeft zijn hond niet bepaald onder appel). Verder houd iedereen in de wijk zijn hond gewoon aangelijnd, hooguit mogen ze in parkjes los, maar dat zijn dan ook goed luisterende, sociale honden. Verder veel keffende aangelijnde chihuahuas en boomertjes, maar daar heb ik verder geen last van.
In een losloopstrook die vrij dicht bij mijn huis ligt, ken ik de meeste honden en baasjes wel en houdt ook iedereen gewoon rekening met elkaar als het gaat om honden die elkaar niet liggen. Dan neem je een ander paadje of lijn je de hond even aan. Er lopen ook een paar baasjes met aangelijnde honden die hondagressief zijn, maar daar houdt iedereen zijn hond keurig bij weg. Het is een heel overzichtelijke strook, dus daar kun je goed anticiperen en elkaar uit de weg gaan als dat nodig is.
In de losloopgebieden maak ik ook nauwelijks vervelende situaties mee. Hooguit de spreekwoordelijke aanstormende plaat-voor-zijn-kop-lab, maar daar maakt Mila dan direct korte metten mee. En ook wel uitlaatservices met te veel niet-luisterende honden die dan met z'n allen op je af stormen.