Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

FAIRytaleFOK. (deel 2)

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: FAIRytaleFOK. (deel 2)

Ongelezen bericht door sirene »

Nanna schreef:
sirene schreef:.
Het mooist zou nog zijn als de RvB van de overheid uit een verplichting krijgt om de stamboeken te openen
Maar kan dat dan ook zonder dat het moederland van een bepaald ras daar toestemming voor geeft?
Heeft Turkije toestemming gegeven voor de kangal ?
En heel veel landen doen het toch al ? in belgie zijn ze eigenlijk toch ook open ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Mogelijkheid tot aankeuren is trouwens een FCI regel. Daar hoef je dus geen toestemming per ras of land van herkomst voor te hebben. RvB moet dat alleen overnemen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Wolfsblut schreef:
kooi schreef:Als ik bedenk hoeveel mooie, lieve bernertjes ik de afgelopen tien jaar veel te vroeg en veel te naar heb zien overlijden,
vind ik eigenlijk dat mijn ras niet meer gefokt moet worden door de doorsnee fokker. En dan heb ik het niet over die fokkers war W. het over heeft, die het vooral zien als leuke bijverdienste. Dan heb ik het over het overgrote deel van al die fokkers met goede bedoelingen en het hart op de goede plek.
Het begint m.i. op Russische roulette te lijken.
En dat kan alleen stoppen als er weer van voren af aan begonnen wordt het ras weer op te bouwen. En dat dan door fokkers met veel verstand van genetica.
Dat laatste zal echter het grote probleem zijn en blijven, want de grote massa der fokkers heeft deze capaciteiten gewoon niet. En dat leer je ook niet zo maar even met een of ander L.O.I. cursusje.

Een klinisch geneticus, erfelijkheidsdeskundige is een arts die zich bezighoudt met erfelijke aandoeningen. Een universitair opgeleid iemand dus.
Dat klopt wat je zegt, maar als fokker en oprecht liefhebber zou je ook kunnen bedenken dat wat niet geboren wordt, ook niet vroegtijdig hoeft te sterven. Nu gokt men erop dat hun nest wel gezond de tien of twaalf zal halen, terwijl de werkelijkheid duidelijk anders is. En dat is genoegzaam bekend binnen de r.v.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik weet zeker dat ik uit Csiva binnen 3 generaties geweldige pumi's heb. Ze heeftt een foute kleur, geen tiporen en is iets te lang in dr rug maar dat fok je er zo uit. Heb je toch vers bloed. Had Luca zn ballen nog gehad dat had ik met hem zo weer rastypische wetters kunnen fokken. Al heeft hij maar 25% wetterbloed.

Het is best makkelijk om met nieuw bloed toch weer rastypscihe honden te fokken. Alleen je F1 is niet correct. de F2 zal grotendeels correct zijn op rastype en generatie 3 heb je rastypisch. Denk ik ;)

Mij maakt het persoonlijk allemaal niet uit. Ik wil een hond die past binnen het type wat ik zoek. Atletisch, veel werkvermogen en graag een beetje slim. Maakt mij het nu uit of ze papieren hebben of niet :)
Zoals het nestje waar Mojo uitkomt. Ik vind het geweldig dat een fokker dat gewoon doet! Zulke fokkers zijn gewoon goed bezig. Dan maar buiten de gebaande paden ;) Dat gebeurt trouwens bij meer 'rassen'. Gelukkig.

En idd, binnen de VHB mag de antool gewoon aangekeurd worden. Wat ook vrijwel elk jaar gebeurd.

Enige nadeel van aankeuren vind ik dat als je met zo'n hond fokt je op papier het COI wel omlaag brengt, maar of dat daadwerkelijk gebeurd is maar de vraag. Je weet nl niks van een lookalike ;)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Inge O schreef:met zelf nieuwe genen inbrengen alleen ben je nog niks natuurlijk, andere fokkers moeten ze daarna ook nog willen gebruiken :roll: .
Ja, precies. Denk dat daar wel eens de crux zou kunnen zitten.
Laat ik het zo zeggen, er is nog geen Peruanenfokker geweest die interesse getoond heeft in Mojo als potentiële dekreu voor hun Peruanenteef, en ik vermoed dat dat ook niet zal veranderen.
Ik zou hem best willen inzetten maar zonder teefje gaat dat hem niet worden. :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sirene schreef:Mogelijkheid tot aankeuren is trouwens een FCI regel. Daar hoef je dus geen toestemming per ras of land van herkomst voor te hebben. RvB moet dat alleen overnemen.
Precies.
De afgelopen twee jaar hebben we bij HW elke maand een land "bezocht" en daarbij ook telkens de regels bekeken.
Er zijn ont-zet-tend veel landen waarde boeken in elk geval deels en vaak helemaal open zijn.
Er moeten gewoon mensen naar de Raad om dat aan te kaarten.

Hoe je dan een reu zoekt, tja. Ga eens praten met de mensen die het doen. Wij dus ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Inge O schreef:
LongFields schreef:
Inge O schreef:met zelf nieuwe genen inbrengen alleen ben je nog niks natuurlijk, andere fokkers moeten ze daarna ook nog willen gebruiken :roll: .
Ja, precies. Denk dat daar wel eens de crux zou kunnen zitten.
Laat ik het zo zeggen, er is nog geen Peruanenfokker geweest die interesse getoond heeft in Mojo als potentiële dekreu voor hun Peruanenteef, en ik vermoed dat dat ook niet zal veranderen.
Ik zou hem best willen inzetten maar zonder teefje gaat dat hem niet worden. :wink:
ik ben (gerekend vanaf mijn 'dissidente' dekking) 22 jaar bezig en waarschijnlijk wordt suus van tamara de eerste die in het officiële circuit verdergaat en zeiden ze bij de rasclub dat ze blij zijn met haar omdat ze andere genen aanbrengt.

zijn ze snel achter :oeps: .
Kun je nagaan...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”