Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gangwerk

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Gangwerk

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb er niet veel verstand van maar vind het allemaal wel erg interessant.
Hier 5 honden van hetzelfde ras maar met enorme verschillen in gangwerk.
Jack en Jones draven in mijn ogen niet "mooi", ze doen het ook niet zo vaak.
Zie je ze in galop gaat het hartstikke snel en vloeiend, dat ziet er prachtig soepel uit en is echt "hun gang", sprinten.
Ik heb dan ook geen draffoto's maar wel een soort van totaalfoto waarop je zijn bouw een beetje ziet.
Afbeelding

Dan heb je bijvoorbeeld Tiesto.
Bij hem ziet (in mijn ogen) draven er beter uit.
Hij draaft dan ook veel, natuurlijk kan hij ook wel galloperen maar dat ziet er toch lang niet zo makkelijk en vloeiend uit als bij bijvoorbeeld Jack.
Volgens mij is hij dus meer gebouwd om te draven.
Op deze foto is hij 8 maanden maar heb geen recentere waarop hij draaft.
Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Laboriginals schreef:Een nieuw boek van de VDH over gangwerk, met dvd:
http://www.vdh.de/en/shop/dogs-in-motion/
Het is stervensduur, maar schijnt ´stunning´ te zijn en geeft een compleet nieuwe kijk op het gangwerk van honden, als we een Amerikaanse recensie mogen geloven.

Hanneke
Is een heel mooi boek! :ok:
Niet heel nieuw trouwens, ik kocht hem in 2011 geloof ik?
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Heel erg interessant allemaal, bedankt voor de bijdragen!
Mooi om de verschillen te zien ook. Ik ga eens extra letten op gehoektheid en uitgrijpen.

Zorro draaft inderdaad met zijn billen in een zijspoor. Hij galoppeert dan ook liever en ik vind zijn galop weer mooier dan die van Dalí - die ziet er altijd een beetje ongecoördineerd uit met rondvliegende staarten en poten :mrgreen: maar Dalí wendt sneller in de galop terwijl Zorro beter is in de rechte lijnen.

Dat Dalí op het filmpje iets inhoudt kan wel kloppen, we waren al 3 kwartier aan het fietsen en hij is iets luier dan Zorro is/was.

Ik vind Jade en Xavi trouwens prachtig draven, maar inderdaad heel anders dan mijn honden. Die van mij zijn zo... spectaculair onspectaculair :mrgreen:
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Kruimel53 schreef:
Lothian schreef:Oh help, dat wordt wel heel avontuurlijk op mijn fiets, daar lopen ze niet graag recht voor en ze lopen al helemaal niet graag achteraan :mrgreen:
Gewoon vanaf Gula filmen, dan kun je allebei je handen gebruiken. Madam hobbelt wel door :engel:

Ik sluit me bij de voorgangers aan, Dalí loopt heel mooi, efficient ook, en Zorro loopt geweldig voor een hond van zijn leeftijd. Dat doet Kátur hem niet na!
Best een goed idee eigenlijk, even Dalí er van overtuigen dat Gula hem niet komt opeten wanneer hij voor haar loopt :LOL:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Van Pom zie ik vooral de kop :engel:

Ik vind de gangen van veel (show)labs ook om te janken. Ze draven alsof je ze ervoor moet overhalen, en in de galop lijkt het alsof ze hun gewicht met moeite opgooien.

Overigens vind ik het moeilijk om te beoordelen hoe efficiënt gangwerk is. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Alaskan husky's die worden ingezet voor lange afstandslopen als de Iditarod, dan zijn ze per definitie efficiënt toch? Anders waren ze er niet. (Iditarod gaat niet over kracht, lichte slede verdeeld over veel honden, maar over snelheid en uithoudingsvermogen op lange afstanden) Maar soms vind ik ze kort lopen. Staccato. Blijkbaar kan dat ook erg efficient zijn
Afbeelding
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Paisley schreef:Van Pom zie ik vooral de kop :engel:

Ik vind de gangen van veel (show)labs ook om te janken. Ze draven alsof je ze ervoor moet overhalen, en in de galop lijkt het alsof ze hun gewicht met moeite opgooien.

Overigens vind ik het moeilijk om te beoordelen hoe efficiënt gangwerk is. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Alaskan husky's die worden ingezet voor lange afstandslopen als de Iditarod, dan zijn ze per definitie efficiënt toch? Anders waren ze er niet. (Iditarod gaat niet over kracht, lichte slede verdeeld over veel honden, maar over snelheid en uithoudingsvermogen op lange afstanden) Maar soms vind ik ze kort lopen. Staccato. Blijkbaar kan dat ook erg efficient zijn
Op een lastige ondergrond is kort lopen heel handig: minder problemen als je jezelf moet herstellen na een misstap.
samantha! schreef:Ik heb er niet veel verstand van maar vind het allemaal wel erg interessant.
Zie je ze in galop gaat het hartstikke snel en vloeiend, dat ziet er prachtig soepel uit en is echt "hun gang", sprinten.
Ik heb dan ook geen draffoto's maar wel een soort van totaalfoto waarop je zijn bouw een beetje ziet.
Afbeelding

Hij draaft dan ook veel, natuurlijk kan hij ook wel galloperen maar dat ziet er toch lang niet zo makkelijk en vloeiend uit als bij bijvoorbeeld Jack.
Afbeelding
Zou dit te maken kunnen hebben met de verhouding tussen de lengte van de voorpoten en de lengte van de achterpoten? Om in extremen te spreken: konijntjes draven niet ;)
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Pluis liep in telgang. Dat was net een schip. En op mijn bejaarde looptempo moest hij al in draf.

Afbeelding

Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

misschien is hier nog plaats
Ben je nieuwsgierig naar welke aspecten van een hond onderdeel zijn van het gangwerk van een hond maar is een hele cursus Exterieur en Beweging tijdrovend? De NCDH (Nederlandse Club voor Dalmatische Honden) organiseert op 12 oktober een workshop E &B waarin op een ongedwongen manier de basis principes worden uitgelegd door deskundige docenten. De ochtend bestaat uit theorie en de middag zal worden gebruikt om in de praktijk bij eigen honden verschillende soorten gangwerk te kunnen herkennen. Stuur een e-mail naar S.hertogh@ncdh.nl om je aan te melden en mee te doen met deze interessante workshop.
Voor leden van de NCDH bedraagt het inschrijfgeld €17,50, voor niet leden € 20,00
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Rosita Compagner schreef:misschien is hier nog plaats
Ben je nieuwsgierig naar welke aspecten van een hond onderdeel zijn van het gangwerk van een hond maar is een hele cursus Exterieur en Beweging tijdrovend? De NCDH (Nederlandse Club voor Dalmatische Honden) organiseert op 12 oktober een workshop E &B waarin op een ongedwongen manier de basis principes worden uitgelegd door deskundige docenten. De ochtend bestaat uit theorie en de middag zal worden gebruikt om in de praktijk bij eigen honden verschillende soorten gangwerk te kunnen herkennen. Stuur een e-mail naar S.hertogh@ncdh.nl om je aan te melden en mee te doen met deze interessante workshop.
Voor leden van de NCDH bedraagt het inschrijfgeld €17,50, voor niet leden € 20,00
Ja die is heel interessant :ok: had er graag bij willen zijn, maar te ver rijden.
Afbeelding
Laboriginals
Actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Tara schreef:
Maeve schreef:
Laboriginals schreef:Een nieuw boek van de VDH over gangwerk, met dvd:
http://www.vdh.de/en/shop/dogs-in-motion/
Het is stervensduur, maar schijnt ´stunning´ te zijn en geeft een compleet nieuwe kijk op het gangwerk van honden, als we een Amerikaanse recensie mogen geloven.

Hanneke
Is een heel mooi boek! :ok:
Niet heel nieuw trouwens, ik kocht hem in 2011 geloof ik?
Oh, die wil ik! :80:
Carol Beuchat, de beheerder van de Facebookpagina ICB Breeding for the Future, wil samen met de auteur van dit boek een online cursus over gang en beweging gaan opzetten. Althans... als er genoeg belangstelling voor is. Dat is ze nu via een poll aan het inventariseren. De cursus zal Engelstalig zijn. Wie belangstelling heeft, zou zich kunnen aanmelden bij ICB Breeding for the Future (het is een LEERgroep, geen discussiegroep), en de poll kunnen aanklikken. Dan komt die cursus er misschien wel.

Hanneke
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Elmo in draf

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Plumeau schreef:Zou dit te maken kunnen hebben met de verhouding tussen de lengte van de voorpoten en de lengte van de achterpoten? Om in extremen te spreken: konijntjes draven niet ;)
Ja, zeker.

Als je een windhond rustig laat lopen zal hij ook in telgang gaan, en een hond die zo onevenredig gehoekt is als Jones (Jack?) zal overkruisen en de voorkeur geven aan galop. Want in draf moet hij corrigeren omdat die achterhand zoveel sterker gehoekt is dan de voorhand.
Als de paslengte voor en achter gelijk is gaat een hond makkelijk in draf en als de paslengte niet gelijk is maar de hond voldoende gestrekt is om te zorgen dat hij niet op zijn eigen poten stapt, draaft hij ook.
In andere gevallen corrigeert hij op de manier die hij heft makkelijkste/prettigst vindt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Ik heb er helemaal geen verstand van en zat me van de week toevallig tijdens de wandeling af te vragen of het aan Izzy d'r bouw ligt dat ze aan de lijn vaak in telgang loopt. Als ze los is draaft ze zo goed als altijd en een galopje maakt ze alleen in spel (achter een bal aan, of met een andere hond). Aan de lijn houdt ze ook in (uiteraard) en loopt daarom een beetje alsof ze haar poep ophoudt.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Plumeau schreef:Zou dit te maken kunnen hebben met de verhouding tussen de lengte van de voorpoten en de lengte van de achterpoten? Om in extremen te spreken: konijntjes draven niet ;)
Ja, zeker.

Als je een windhond rustig laat lopen zal hij ook in telgang gaan, en een hond die zo onevenredig gehoekt is als Jones (Jack?) zal overkruisen en de voorkeur geven aan galop. Want in draf moet hij corrigeren omdat die achterhand zoveel sterker gehoekt is dan de voorhand.
Als de paslengte voor en achter gelijk is gaat een hond makkelijk in draf en als de paslengte niet gelijk is maar de hond voldoende gestrekt is om te zorgen dat hij niet op zijn eigen poten stapt, draaft hij ook.
In andere gevallen corrigeert hij op de manier die hij heft makkelijkste/prettigst vindt.
Jack loopt ook weleens in telgang, vooral als hij naast mij moet lopen, dat is dan op dat moment het meest handige voor hem denk ik.
De foto is trouwens Jack inderdaad en ik begrijp dus dat hij achter veel sterker gehoekt is dan voor.
Maar hij is wel gestrekt, of zou hij niet gestrekt genoeg zijn om alsnog makkelijk te kunnen draven?
Hij kan overigens wel heel lang draven, we gaan vaak skaten en dan draaft hij fluitend 20km mee zonder enige moeite.
Alleen als je goed kijkt zie je dat hij van achter een beetje "onhandig" loopt, het gaat prima maar het ziet er niet erg natuurlijk uit zeg maar.
Zou het dan ook slecht zijn om een hond met deze bouw verplicht zoveel te laten draven? hij moet van mij draven als ik op de skates ben maar als hij zelf zou mogen kiezen zou hij in galop gaan (sowieso ook omdat hij gewoon graag zo hard mogelijk gaat, rustig lopen is niet zo zijn ding).
Laatst gewijzigd door samantha! op 02 okt 2014 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat ze vrij steil is en daarom in telgang gaat, ze is ook kort gebouwd.
Dat ziet er ook wel ongeveer zo uit als jij zo plastisch omschrijft :mrgreen:

Afbeelding

Rebble
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik denk dat ze vrij steil is en daarom in telgang gaat, ze is ook kort gebouwd.
Dat ziet er ook wel ongeveer zo uit als jij zo plastisch omschrijft :mrgreen:
Duidelijke omschrijving toch :engel:

Is dat iets goeds, iets slechts of gewoon zoals het is, dat steile? En wat is de reden dan dat honden telgangen als ze stijl gebouwd zijn, een soort ruimte gebrek? (geen idee hoe ik het anders moet omschrijven :mann: )
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Tara schreef:
samantha! schreef: Zou het dan ook slecht zijn om een hond met deze bouw verplicht zoveel te laten draven?
Je moet niet denken in termen van slecht denk ik, het gaat vooral om efficiënt. Dat een hond niet efficiënt is gebouwd voor een bepaalde manier van lopen wil zeggen dat het hem meer energie kost om zo te lopen dan een andere hond die daar beter op gebouwd is.
Dat is niet hetzelfde als slecht natuurlijk. :wink:
Mijn honden kunnen ontzettend sprinten, maar ze zijn wel gebouwd als duurlopers, en als ze lang moeten lopen doen ze dat het liefst in een heel vloeiende draf die ze ontzettend lang kunnen volhouden. :wink:
Hm ja daar zit zeker wat in.
Ik dacht dat het misschien zijn rug oid meer zou belasten.
Volgens mij is galloperen het meest efficiënt voor hem maar aangezien ik aan de andere kant van het touwtje op wieltjes sta vind ik 15km/uur snel zat :Q: :lol1:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rebble schreef:Is dat iets goeds, iets slechts of gewoon zoals het is, dat steile? En wat is de reden dan dat honden telgangen als ze stijl gebouwd zijn, een soort ruimte gebrek? (geen idee hoe ik het anders moet omschrijven :mann: )
Ja, meestal wel.
Als de hond kort gebouwd is stapt hij in draf snel op zijn eigen poten en in telgang dus niet.
Dat is de reden.
Ik had het laatst gefilmd, daar kon je dat verschil goed zien, maar mijn telefoon crashte een dag later, dus helaas.
Ik zal het nog een keer proberen.

Afbeelding

Rebble
Zeer actief

Maar Izzy loopt alleen in stap in telgang en alleen als ik haar aan de lijn heb. In draf doet ze het nooit. Of ze het los ook in stap zou doen weet ik niet, dat doet ze bijna nooit.

Ben wel heel nieuwsgierig naar het filmpje :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rebble schreef:Maar Izzy loopt alleen in stap in telgang en alleen als ik haar aan de lijn heb. In draf doet ze het nooit. Of ze het los ook in stap zou doen weet ik niet, dat doet ze bijna nooit.

Maar in draf draaft ze dus, anders was het geen draf ;)
Ze doet het alleen als ze langzaam loopt dus. Het heeft bij haar vooral te maken met het tempo in combinatie met d ebouw.

Fien doet het bv nooit, maar die is langer gebouwd, dus die heeft plek zat. En bovendien moet die al snel tempo maken, anders raakt ze achterop ;)

Afbeelding

Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Laatst gewijzigd door Brigitte op 02 okt 2014 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Brigitte
Zeer actief

Plumeau schreef:
Paisley schreef:Van Pom zie ik vooral de kop :engel:

Op een lastige ondergrond is kort lopen heel handig: minder problemen als je jezelf moet herstellen na een misstap.
samantha! schreef:Ik heb er niet veel verstand van maar vind het allemaal wel erg interessant.
Afbeelding

Afbeelding
Zou dit te maken kunnen hebben met de verhouding tussen de lengte van de voorpoten en de lengte van de achterpoten? Om in extremen te spreken: konijntjes draven niet ;)
Van de onderste foto heb ik hem op film staan samen met Sjon die stond bij jou in de ring maar weet niet of je wilt dat ik die plaats :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Brigitte, je video staat privé :(

Afbeelding

Brigitte
Zeer actief

He dat doe ik steeds verkeerd, nu is hij openbaar als het goed is :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Brigitte schreef:He dat doe ik steeds verkeerd, nu is hij openbaar als het goed is :ok:
:ok:
Sjon loopt zo mooi, dat willen we niet missen ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Gangwerk van Willemijn en van Chaconne.
Willemijn draaft heel mooi, Chaconne was hier moe en liep alleen nog maar langzaam dus in telgang.
Willemijn is dus gestrekt van bouw, Chaconne vierkant.

http://youtu.be/f4MLP3Jw6XA

Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

haha dat tippeltje van chaconne :D
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Marjoleine schreef:
Rebble schreef:Maar Izzy loopt alleen in stap in telgang en alleen als ik haar aan de lijn heb. In draf doet ze het nooit. Of ze het los ook in stap zou doen weet ik niet, dat doet ze bijna nooit.

Maar in draf draaft ze dus, anders was het geen draf ;)
Ze doet het alleen als ze langzaam loopt dus. Het heeft bij haar vooral te maken met het tempo in combinatie met d ebouw.

Fien doet het bv nooit, maar die is langer gebouwd, dus die heeft plek zat. En bovendien moet die al snel tempo maken, anders raakt ze achterop ;)
Zo loopt onze Laika ook. (lange rug, korte pootjes) in stap in telgang. Een heel erg mooi gangwerk in draf en galoppeerd bijna nooit. Spikey ook lang in rug met nog iets korter pootjes draaft heel mooi (dribbelt) maar galoppeerd liever. en dan het liefst met zijn twee achterpootjes bijna aan elkaar geplakt.
Afbeelding
gevni havanezers
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Marjoleine schreef:Gangwerk van Willemijn en van Chaconne.
Willemijn draaft heel mooi, Chaconne was hier moe en liep alleen nog maar langzaam dus in telgang.
Willemijn is dus gestrekt van bouw, Chaconne vierkant.

http://youtu.be/f4MLP3Jw6XA
Dat schuddende kontje van Chaconne zie ik dagelijks bij Tenzin, die kan alleen maar in telgang draven.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:Zo loopt onze Laika ook. (lange rug, korte pootjes) in stap in telgang. Een heel erg mooi gangwerk in draf en galoppeerd bijna nooit.
Willemijn kan ontzettend snel draven, dan zie je die pootjes niet eens meer :LOL:
Pemba schreef:Dat schuddende kontje van Chaconne zie ik dagelijks bij Tenzin, die kan alleen maar in telgang draven.
Ja, de koningin van de telgang, net haar moeder ;)
Ze kan prachtig draven trouwens, maar dat filmen vond ze maar niks en ze was ook moe. En dan weigert ze dus gewoon.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”