Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Buizerd

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Re: Buizerd

Ongelezen bericht door Valerie »

Moet je eens kijken hoeveel beesten een fret of bunzing zouden eten. Dat zijn ook échte roofdieren hoor. Nog meer dan een hond.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Roofdieren hebben een voorkeur voor makkelijke prooien. De prooien die je van je ouders leert doden zijn de makkelijkste, want daarvan weet je waar je op moet letten en of ze lekker zijn.

Kleine hondjes zijn geen gebruikelijke prooi, dus zal er bij voldoende voedsel ook neit snel op gejaagd worden. Maar vertrouwen? Nee! Zelfs de shelties (die door hun vacht niet al te mini tonen) mogen niet te ver bij me vandaan als ik een grote roofvogel zie cirkelen.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Een buizerd is geen actieve jager en liever lui dan moe, een kip in een ren is een makkelijke prooi voor hem. Een buizerd is buiten een gelegenheidsjager een aaseter, dus ik denk dat het zo een vaart niet zal lopen. Al zal ik het bij een chi ook niet helemaal uit sluiten wanneer zich de kans zich voor de buizerd voor doet, het is ook wel een heel klein hondje. De kiekendief die jaagt op open terrein is een ander verhaal, die zal zeker een pup kunnen pakken.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Sterre schreef:Jeetje zeg wat is Sally een pechhondje dat ze dit nu weer mee moet maken. Ik heb helaas geen advies maar hoop dat de kippen nu veilig zijn.
Ja, haar wordt echt niets bespaard. Ongelooflijk.
Als pup heeft ze haar eigen leven moeten redden door 3 hondjes om het huis te rennen met een grote Mastiff achter zich aan.
De aanval van die andere hond dat ze bijna dood was.
En nu dit.

Ze ligt er ook bij alsof ze het leven even niet meer zit zitten. Ze wordt nu natuurlijk heel erg verwend. Arm, arm beestje.
Kitsune

Ongelezen bericht door Kitsune »

Buizerds zijn meer aaseters en pakken niet snel een kip. De kans is groter dat het een Havik is geweest (zeker jongere dieren zijn lastig te onderscheiden). Een buizerd die op een dooie kip zit, zegt niet dat de buizerd ook degene is geweest die de kip gedood heeft (zo zijn er al een hoop leugens de wereld in geholpen....vossen die schapen zouden vermoorden e.d.).
En kauwtjes die ogen uitpikken?! Kom op zeg! Hooguit kraaien doen dat bij verzwakte dieren die geen weerstand meer bieden.....Ik heb overigens een tijdje een "tamme" kraai gehad waar onze jachthond "bang" voor was (de kraaide vond het leuk in zijn staart te pikken en de hond te achtervolgen). Geweldige beesten en bijster intelligent!

Kan het niet zo zijn dat Sally is aangevallen door een haan? Met name hanen kunnen enorm agressief zijn (ik ben zelf wel eens aangevallen) en aardig uithalen met hun poten.
sjm
Zeer actief

@ Kitsune: Nee, dat is niet mogelijk. We hebben geen volwassen haan. Alleen bij de kuikens zit een haan maar ze zijn de hondjes gewend en de hondjes zijn kippen gewend. Die reageren nooit op elkaar eigenlijk. De kippen zaten ook in de ren dit keer (ze lopen ook wel eens los over het erf). Dus Sally kon ook niet bij de kippen.
Kitsune

sjm schreef:@ Kitsune: Nee, dat is niet mogelijk. We hebben geen volwassen haan. Alleen bij de kuikens zit een haan maar ze zijn de hondjes gewend en de hondjes zijn kippen gewend. Die reageren nooit op elkaar eigenlijk. De kippen zaten ook in de ren dit keer (ze lopen ook wel eens los over het erf). Dus Sally kon ook niet bij de kippen.
Ok en weet je zeker dat het een buizerd is en bijv. geen havik? Het kan natuurlijk, maar over het algemeen is een buizerd vooral een muizen en aaseter. Een Havik is meer een jager die bijv. duiven, konijnen (grotere prooien) pakt. Ze zijn soms lastig uit elkaar te houden...Over het algemeen is een Havik wel schuwer (buizerds zie je vaak zitten op weidepalen e.d.) en zijn ze erg stil (buizerd hebben dat typische iewwwww geluid in vlucht ;)).

Blijft uiteraard erg sneu voor Sally.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Hier op Mariëndaal wonen buizerds die zich tegoed doen aan duiven en konijnen :denken:
Dat kan dus niet?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sjm
Zeer actief

De jager dacht op een wazige telefoonfoto van het dier te zien dat het waarschijnlijk een buizerd was, of een jonge Havik. Maar hij was wel HUGE.
Kitsune

ranetje schreef:Hier op Mariëndaal wonen buizerds die zich tegoed doen aan duiven en konijnen :denken:
Dat kan dus niet?
Volgens mij staat er "over het algemeen".......
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

sjm schreef:De jager dacht op een wazige telefoonfoto van het dier te zien dat het waarschijnlijk een buizerd was, of een jonge Havik. Maar hij was wel HUGE.

hier is ook lang discussie geweest tot het uiteindelijk als havik gedoopt is. ik heb persoonlijk geen idee:

Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Kitsune schreef:
ranetje schreef:Hier op Mariëndaal wonen buizerds die zich tegoed doen aan duiven en konijnen :denken:
Dat kan dus niet?
:ok:
Waarbij eigenlijk wordt gezegd dat het zeer onwaarschijnlijk is dat een buizerd en klein huppelend hondje (event. per ongeluk) zou pakken?
Of niet ...............
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miranda schreef:
Paisley schreef:Dus het is flauwekul dat we bepaalde diersoorten niet zouden eten omdat het knuffeldiertjes zouden zijn, maar dat we een grote voorkeur hebben voor herbivoren net als alle andere roofdieren.
Nee....maar dat is het andere uiterste van je nogal stellige uitspraak ("roofdieren eten geen roofdieren"). Er zijn nuances tussen die twee, echt waar. In bepaalde landen is hond een delicatesse, overigens.
En een roofdier hoeft ook niet gegeten te worden om gedood te worden door een ander roofdier.

:roll: Die waren gek.

Kan me niet voorstellen dat Charlie's instinct anders is bij vossen of marters dan bij buurtkatten.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik vind het ook eng, ik hou de babies in de buurt als ik een roofvogel zie. Lijkt me afgrijselijk om je hondje weg te zien vliegen :(:
Onbeheerd in de tuin gebeurt soms even maar er zitten geen roofvogels hier in de buurt. Te hutjemutje.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

sjm schreef:De jager dacht op een wazige telefoonfoto van het dier te zien dat het waarschijnlijk een buizerd was, of een jonge Havik. Maar hij was wel HUGE.
OK dat vind ik gek, want buizerds en havikken zijn goed uit elkaar te houden. Sperwers en havikken lijken wel erg op elkaar. Ik twijfel ook over de foto van Mascha. Voor een sperwer vind ik de snavel wel vorst, maar een jonge havik heeft een ander vlekkenpatroon op de borst en een volwassen havik zou meer wit op de kop boven de ogen hebben. Voor een volwassen havik vind ik de vogel te slank.
Sperwer als je t mij vraagt.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

racapuck schreef:Ik heb het toch gehad dat ik aan de wandel was met twee parsonpuppen en dat er, toen ze wat verderop aan het spelen waren, drie buizerds boven hen cirkelden. Ik heb toch heel snel de puppen opgepakt.

Ik heb iets soortsgelijks gehad.
Een buizerd of soortgelijke vogel die ineens een duik nam zo op Toots af ''ik denk dat ik hem afschrok''
De snelheid waarmee die vogel naar benden dook zo op Toots af :80:

Ik denk dus dat ze wel degelijk een hondje of kat zullen pakken.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Kitsune

ranetje schreef:
Kitsune schreef:
Dat kan dus niet?
:ok:
Waarbij eigenlijk wordt gezegd dat het zeer onwaarschijnlijk is dat een buizerd en klein huppelend hondje (event. per ongeluk) zou pakken?
Of niet ...............
Ik wou eigenlijk zeggen dat de kans vrij klein is (iets minder stellig dan zeer onwaarschijnlijk ;)). Wat uiteraard niet wil zeggen dat het niet kan.

Die foto van M@scha...dat is overduidelijk geen buizerd! Ik sluit me aan bij Paisley, zou een vrouwtjes Sperwer kunnen zijn. Voor een volwassen Havik vind ik de vogel ook klein/rank lijken (en een jonge vogel heeft idd een ander borstpatroon).

Ik ken overigens wel territoriale buizerds, die alles aanvallen wat in de buurt van nest komt. Gelukkig heb ik met mountainbiken een helm op ;).
Chihuahua-paws
Zeer actief

O en de foto van Macha die vogel zou een rode wouw kunnen zijn.
Afbeelding

Door op de link te klikken zie je er meer echt grote overeenkomsten.
https://www.google.nl/search?q=rode+wou ... B360%3B240

Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Ik denk dat ik in Amsterdam banger zou zijn voor de reigers. Brutale apen zijn dat.

Nu ik er over nadenk heb ik me echt nog nooit, een seconde druk gemaakt over een roofvogel en heb ze toch vaak zat rond zien vliegen bij mijn hond. Ook toen ze nog pup was. Ongelofelijk naïef wel nu ik er zo over nadenk. :80:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

toots schreef:O en de foto van Macha die vogel zou een rode wouw kunnen zijn.
Afbeelding

Door op de link te klikken zie je er meer echt grote overeenkomsten.
https://www.google.nl/search?q=rode+wou ... B360%3B240
Vind ik niet, is een totaal andere vogel. Kijk maar naar de kleuren op de borst en vleugels en de tekeningen op de kop.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Heb je ook de link bekeken.

Mijn foto is een rode wouw ''zit in avifauna'' maar als je de link bekijkt zie je andere rode wouwen die wel veel weg hebben van vogel op de foto van Macha.

Paisley
Zeer actief

Ja hoor ook bekeken en ik vind het niet lijken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”