Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
nemen jullie je hond mee in de bus
Moderator: moderatorteam
- Hailfall
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: nemen jullie je hond mee in de bus
Bus of tram Loki gaat mee op de eigen pootjes en hij wilt altijd naar buiten kijken.

-
Aniway
Beike is wel eens mee geweest in de bus.
Vond hij geen enkel probleem.
Hij zat gewoon tussen mijn voeten in.
Hij wou ook wel op de stoel zitten, maar ik had geen kleed mee.
Vond hij geen enkel probleem.
Hij zat gewoon tussen mijn voeten in.
Hij wou ook wel op de stoel zitten, maar ik had geen kleed mee.
-
Sanner
- Zeer actief
Toen ik nog geen auto had ging ik overal heen met de bus, ook met de honden. Kiwi moest ik de eerste weken de bus in dragen, ze vond het instappen doodeng. Maar inmiddels is het zo gewoon geworden, ze stapt zelf in en gaat rustig liggen.
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Nee we gaan nooit met het ov met de honden , in het verleden toen mijn dochter nog in Limburg woonde ging ik daar weleens heen met de trein en dan nam ik enkel Micron weleens mee.
En praat me niet over de nieuwe ov chipkaart
Jan had er twee gekocht voor toen we op Pinkpop waren ,onze b&b was op loopafstand van het station dus leek dat de beste optie.
Op iedere kaart stond 50 euro en bij ons weten hebben we in en uitgechekt maar ze waren mooi al leeg de andere dag
Uiteraard zal dat wel aan ons hebben gelegen , klaarblijkelijk hebben we beide dus iets fout gedaan en waren we 100 euro kwijt aan de trein.
Wij hebben toen nog kaartjes gekocht voor de andere dagen , dat kon toen nog wel.
Sommige toeristen snapte er ook niets van en waren hopeloos aan het uitzoeken wat ze nu wel niet moesten doen om van a naar b te komen hebben we toen meerdere malen gezien.
Totaal onhandig systeem dus lijkt mij.
En praat me niet over de nieuwe ov chipkaart
Jan had er twee gekocht voor toen we op Pinkpop waren ,onze b&b was op loopafstand van het station dus leek dat de beste optie.
Op iedere kaart stond 50 euro en bij ons weten hebben we in en uitgechekt maar ze waren mooi al leeg de andere dag
Uiteraard zal dat wel aan ons hebben gelegen , klaarblijkelijk hebben we beide dus iets fout gedaan en waren we 100 euro kwijt aan de trein.
Wij hebben toen nog kaartjes gekocht voor de andere dagen , dat kon toen nog wel.
Sommige toeristen snapte er ook niets van en waren hopeloos aan het uitzoeken wat ze nu wel niet moesten doen om van a naar b te komen hebben we toen meerdere malen gezien.
Totaal onhandig systeem dus lijkt mij.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ja, ik neem ze gerust allebei mee. Toen Pippi hier nog was alledrie. Als er honden komen logeren en het komt zo uit dan gaan ze ook mee. Bus, trein, tram, metro, we doen het allemaal.Dee schreef:Ik ben voor het laats met de bus gegaan, zo'n elf jaar geleden.
Weet niet eens of ik nu met de bus kan, we hebben wel een kaart. Maar die moet opgeladen worden enzo.![]()
Elf jaar geleden kocht je gewoon een strippenkaart.
Als ik zelf met de bus zou gaan, zou ik niet schromen m'n honden mee te nemen. Ik weet immers dat Moosje gewoon met d'r honden met de bus gaat en zo nog meer. Nani neem ik dan gewoon op schoot en Figo vereist wel een zitplek.
Jade en Bleza uiteraard gewoon op hun eigen poten (Jade is 72 cm hoog en weegt 42 kg en Bleza is 58 cm en weegt 22 kg). Pippi (5 kg) zat wel vaak in een tas, maar dat was vooral omdat ik dat praktischer vond met reizen. Had vaak naast de honden ook nog een tas mee, en dus eigenlijk een hand tekort, en toen kwam een rugzakje waar Pip in kon wel goed uit.
Jade en Bleza gaan uit zichzelf onder de bank/stoel liggen, dus ook dat is wel makkelijk.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
In een drukke bus al een paar keer met draagtas met ratten, hond en rugzak moeten zitten.
Hond onder m'n stoel geparkeerd, de tas met ratten op schoot, rugzak bij m'n voeten.
Niemand die doorhad dat er drie dieren naast zaten.
Hond onder m'n stoel geparkeerd, de tas met ratten op schoot, rugzak bij m'n voeten.
Niemand die doorhad dat er drie dieren naast zaten.
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Met Rasta ben ik nog nooit in de bus geweest, wél in de trein en moest ik een dagkaartje hond kopen.
Dat was nog ff zweten van mijn kant haha want ik wist totaal niet hoe je dat met die ov chipkaart moest doen, gelukkig ben ik er uit gekomen.
Achteraf geen conducteur gezien dus had ik het niet gedaan dan was er geen haan die er naar gekraaid had maar ja dat risico kun je beter niet nemen.
Dat was nog ff zweten van mijn kant haha want ik wist totaal niet hoe je dat met die ov chipkaart moest doen, gelukkig ben ik er uit gekomen.
Achteraf geen conducteur gezien dus had ik het niet gedaan dan was er geen haan die er naar gekraaid had maar ja dat risico kun je beter niet nemen.
Aardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite- labje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retriever
Ja hoor, ben al vaak met Nick in de bus/trein geweest.
Éen keer staat me nog goed bij..
Ik stond met zonnebril op bij de bushalte, Nick stond keurig naast me..
We stappen in, de chauffeur roept om: 'wil er even iemand gaan staan voor deze mevrouw en haar hond'...
De lieve man dacht dat ik slechtziend was en Nick mijn hulphond was.
Éen keer staat me nog goed bij..
Ik stond met zonnebril op bij de bushalte, Nick stond keurig naast me..
We stappen in, de chauffeur roept om: 'wil er even iemand gaan staan voor deze mevrouw en haar hond'...
De lieve man dacht dat ik slechtziend was en Nick mijn hulphond was.

-
Marion.
We gingen een keer met kerst naar mijn ouders. Heen wilden we lopen (touristische route 12 km). Hondjes gelijk moe. Maar baggerweer.Gollum schreef:Je kunt nog steeds een kaartje in de bus kopen hoor, het is alleen schreeuwend veel duurder dan een persoonlijke ov-chipkaart.Dinos schreef:Een jaar of anderhalf geleden kon ik zonder iets nog zo de bus instappen en voor 3 euro cash netjes naar m,burg gereden, terug mocht ik vaak voor niets mee en stopte hij voor mijn deur busroute loopt door het dorp langs mijn huis.
Hoop dat dat nog gaat, immers de euro is nog steeds een wettelijk betaalmiddel.
Ik ga wel eens met de bus met de honden, ik heb geen rijbewijs en wil soms toch ergens heen zonder mijn vriend. De honden mogen altijd gratis, sinds de ov-chip is ingevoerd hebben ze geen mogelijkheid meer om voor de hond te betalen. Prima. Voorheen kocht ik een roze strippenkaart voor de hond.
Dus bus. We moesten dus 4x 5 strippen afstempelen. Want geen roze strippenkaart. Terugweg ook weer, wel om half 10 klaarstaan 4 km verderop, want dat is de laatste bus. En het reisje over de nieuwe weg is echt maar 3 minuten. Ze zoeken het maar lekker uit met de bus.
Treinen doen we nog wel, maar bussen echt niet meer. 12 km loop je ook in twee uurtjes en is nog lekkerder ook.
-
Neeltje
Na deze week heb ik eindelijk vakantie en er staat hier een bustochtje naar de stad op de planning samen met een vriendin en haar hond. Even flaneren en koffie in de stad en dan weer terug. Eens kijken hoe die twee (Lotje en Prins) het doen in de bus.
- Jeannettebo
- Zeer actief
Het is idd wel erg prettig om gewoon geld in je zak te stoppen en overal op de bus kan stappen merk ik.
Laatst ruim twee uur onderweg geweest in de stromende regen, toen had ik er genoeg van en heb de bus gepakt, kaartje in de bus gekocht, wat net zo duur is als wanneer ik het vooraf in de automaat koop. Voor de hond betaal je ook bij betalen in de bus, een kinderkaartje/ halve prijs
Laatst ruim twee uur onderweg geweest in de stromende regen, toen had ik er genoeg van en heb de bus gepakt, kaartje in de bus gekocht, wat net zo duur is als wanneer ik het vooraf in de automaat koop. Voor de hond betaal je ook bij betalen in de bus, een kinderkaartje/ halve prijs

- Kirra
- Zeer actief
Ik heb nog nooit gehoord dat ik een kaartje moest kopen.
Volgens mij is dat niet meer sinds de OV-chipkaart...
Ze konden niet bedenken hoe ze de hond op de OV-chipkaart moesten krijgen, dus is het nu gratis...
Volgens mij is dat niet meer sinds de OV-chipkaart...
Ze konden niet bedenken hoe ze de hond op de OV-chipkaart moesten krijgen, dus is het nu gratis...
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Hond in de bus is tegenwoordig bij alle maatschappijen gratis. Voorheen wisselde dat niet alleen per maatschappij, maar ook per chauffeur.
In de trein moet je wel gewoon een kaartje kopen, tenzij de hond in een tas of op schoot zit.
In de trein moet je wel gewoon een kaartje kopen, tenzij de hond in een tas of op schoot zit.

- kayleigh*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder - Aantal honden: 2
Voorheen wel een aantal keer met de bus gegaan en de honden, maar ben blij dat ik nu gewoon met de auto kan.

RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
-
jome
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Hond gaat gezellig mee in de bus.
Nu de strippenkaart is afgeschaft, gelukkig ook gratis. Daarvoor moest ik het aantal strippen dat ik zelf reist ook voor de hond, wel op rode kaart.
Toen ze pup was ging ze met doggyride en al in de bus, nagevraagd bij de maatschappij, was geen probleem mits er een rolstoel in zou moeten
Nu de strippenkaart is afgeschaft, gelukkig ook gratis. Daarvoor moest ik het aantal strippen dat ik zelf reist ook voor de hond, wel op rode kaart.
Toen ze pup was ging ze met doggyride en al in de bus, nagevraagd bij de maatschappij, was geen probleem mits er een rolstoel in zou moeten
- marloes_2406
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Contacteer:
Ja hoor, Zara gaat mee in de bus (en trein). Ze vind het een feestje en springt er dan ook meteen in 
-
Dinos
Geen probleem hoor voor Dinos die zit graag op schootmoosje schreef:Hond in de bus is tegenwoordig bij alle maatschappijen gratis. Voorheen wisselde dat niet alleen per maatschappij, maar ook per chauffeur.
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
wat een leuke fotoHailfall schreef:Bus of tram Loki gaat mee op de eigen pootjes en hij wilt altijd naar buiten kijken.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Geen bus, wel heel soms de trein.
Wel op schoot, dat is gratis
- Melody
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Galgo x Podenco
Ivy gaat ook mee in de bus en trein.
Treinen vinden we volgens mij prettiger dan de bus, heb je toch wat meer mogelijkheid om een ruim plekje op te zoeken. Het OV staat voor hem ook voor een uitje naar een mooi bos/ strand dus hij gaat er super makkelijk in.
Treinen vinden we volgens mij prettiger dan de bus, heb je toch wat meer mogelijkheid om een ruim plekje op te zoeken. Het OV staat voor hem ook voor een uitje naar een mooi bos/ strand dus hij gaat er super makkelijk in.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Zowel bus als trein gaat hij mee.

Bus links, trein rechts.

Bus links, trein rechts.
- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Bleza ook, maar de conducteurs denken daar meestal anders over.Dinos schreef:Geen probleem hoor voor Dinos die zit graag op schootmoosje schreef:Hond in de bus is tegenwoordig bij alle maatschappijen gratis. Voorheen wisselde dat niet alleen per maatschappij, maar ook per chauffeur.

- Mirri
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Officieel moet je een kaartje kopen.Apple schreef:Geen bus, wel heel soms de trein.
- Bons
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Pas nog met beide honden in de bus gezeten. Maar dat is hier geen alledaagse kost.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! 
- Kirra
- Zeer actief
Vita past wel op schoot, maar we kopen toch een kaartje in de trein.lor1_1984 schreef:nee hoor, als je hond op schoot past hoeft dat niet.Mirri schreef:Officieel moet je een kaartje kopen.Apple schreef:Geen bus, wel heel soms de trein.
Past 'ie niet op schoot dan neemt 'ie een extra plek in en moet je daar dus een kaartje voor halen van (ik dacht) €3,-
Ze moet dan namelijk (officieel) de hele tijd op schoot en daar doen we zowel ons als haar geen plezier mee. Even is wel leuk, maar niet 50 minuten of meer. Voor die 3 euro ga ik niet moeilijk doen.
- Mirri
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Echt wel. Heb er laatst een hele discussie gehad met een conducteur.lor1_1984 schreef:nee hoor, als je hond op schoot past hoeft dat niet.Mirri schreef:Officieel moet je een kaartje kopen.Apple schreef:Geen bus, wel heel soms de trein.
Past 'ie niet op schoot dan neemt 'ie een extra plek in en moet je daar dus een kaartje voor halen van (ik dacht) €3,-
Meeste zien het door de vingers, kijk maar op de site van de ns
-
Lemuria
Ik had er een tijdje terug ook onenigheid over met een conducteur. Ik ging Izzy ophalen en had haar 90% van de tijd op schoot. Op een gegeven moment moest ik écht even rekken en strekken want het was een lange zit, dus ik zette haar op de grond. Direct stond er een conducteur naast me om m'n vervoersbewijs te checken. "Ja mevrouwtje (ugh, dan stijger ik al hoor, als ze "mevrouwtje" gaan zeggen), die hond heeft geen vervoersbewijs he? Dat moet wel he?". Dus ik leg hem heel kalm uit dat ik d'r zowat continue op schoot heb. en dat ik in de veronderstelling was dat ik dan geen kaartje voor haar nodig had. "Niks mee te maken...zodra ze op de grond staat, heeft ze een vervoersbewijs nodig. Ik zie het déze keer door de vingers, maar het hoort niet he. Het is een gedoogbeleid, geen recht." AsshatMirri schreef:Echt wel. Heb er laatst een hele discussie gehad met een conducteur.
- Kirra
- Zeer actief
Ha, grappig. Ik dacht hoezo, wat is er onduidelijk dan.Mirri schreef:Echt wel. Heb er laatst een hele discussie gehad met een conducteur.lor1_1984 schreef:nee hoor, als je hond op schoot past hoeft dat niet.Mirri schreef:Officieel moet je een kaartje kopen.Apple schreef:Geen bus, wel heel soms de trein.
Maar het is inderdaad onduidelijk.
Dagkaart hond
- Een klein huisdier mag gratis met u mee in de trein. Voorwaarde is dat het dier in een tas, mand of op schoot gehouden wordt.
Voor aangelijnde huisdieren koopt u, ongeacht uw bestemming , een Dagkaart hond voor € 3.
Alleen als u een OV-Jaarabonnement heeft, mag u één hond gratis meenemen.
Een Dagkaart hond is verkrijgbaar als los kaartje (eenmalige chipkaart zonder toeslag). Deze is geldig bij alle treinvervoerders. U kunt ook een Dagkaart hond laden op de OV-chipkaart.
Let op: als eenmalige chipkaart geldig bij alle treinvervoerders. Geladen op de OV-chipkaart is de Dagkaart hond alleen geldig bij NS.
Maar het wordt inderdaad vaak door de vingers gezien wanneer de hond klein is en op schoot zit.
- Kirra
- Zeer actief
Ach, zo was er een controleur die boos werd op de passagiers omdat er tassen op de stoelen stonden.Lemuria schreef:Ik had er een tijdje terug ook onenigheid over met een conducteur. Ik ging Izzy ophalen en had haar 90% van de tijd op schoot. Op een gegeven moment moest ik écht even rekken en strekken want het was een lange zit, dus ik zette haar op de grond. Direct stond er een conducteur naast me om m'n vervoersbewijs te checken. "Ja mevrouwtje (ugh, dan stijger ik al hoor, als ze "mevrouwtje" gaan zeggen), die hond heeft geen vervoersbewijs he? Dat moet wel he?". Dus ik leg hem heel kalm uit dat ik d'r zowat continue op schoot heb. en dat ik in de veronderstelling was dat ik dan geen kaartje voor haar nodig had. "Niks mee te maken...zodra ze op de grond staat, heeft ze een vervoersbewijs nodig. Ik zie het déze keer door de vingers, maar het hoort niet he. Het is een gedoogbeleid, geen recht." AsshatMirri schreef:Echt wel. Heb er laatst een hele discussie gehad met een conducteur.
Dat mocht niet, die moesten in de rekken zodat de plaatsen vrij waren voor mensen om te zitten.
De coupé was 1/3 gevuld....
En commentaar mocht er niet gegeven worden.
-
Lemuria
De regels zijn er, en we zullen ons hard maken om gezond verstand niet in de weg te laten staan van het behoud van deze regeltjesKirra schreef: Ach, zo was er een controleur die boos werd op de passagiers omdat er tassen op de stoelen stonden.
Dat mocht niet, die moesten in de rekken zodat de plaatsen vrij waren voor mensen om te zitten.
De coupé was 1/3 gevuld....
En commentaar mocht er niet gegeven worden.
Regelneukers.